Maailma yksilöityy.

Toisaalta hyvä, mutta sellainen maalaisjärki ja onataloudellisuus on katoavaa kansanperinnettä.

Tuossa piipahdin sukulaismummelin luona taas kaatelee puita ja pätkimässä ne klapimittaan. Mummukka itse silppuaa ne touhukkaana kyllä halkomakoneella haloiks, vaikka on 89 vuotias.

Mutta hänen poikansa ja tyttären tyttären mies (about 45-50) ei osaa kaataa puita ja käyttää sahaa... siis auttavasti, mutta lähellä mökkiä oleviin puihin eivät kajoa... no ihan fiksua, jos ei osaa. Samoin terassin mummukka korjautti ulkopuolisella, kun ei vasara kestä muilla käsissä...

https://youtu.be/ecg9ZQ_EDAE

Vähän provokatiivinen biisi, mutta perinteet ja opit ei näköjään enää ole siirtyneet seuraaville... sääli, vaan se vaan on tätä päivää sitten...😁

62

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        …antaisin sulle heti ja aina, saisit hipasta ja lipasta interlocutrise.


    • Anonyymi

      suomessa unodetaan vanhat sukulaisetkin, tveestä tuli kuinka on perustettu ystävä palvelu vanhuksille jossa pääsee puhumaan toiselle ihmiselle,

      • Ksikki kysyy minultakin kuinka joku voi...

        Saavat kai hyvän fiiliksen, kun koen vanhusten piristyvän...mistäköhän?

        Tuskin puunkaatotaidosta...toiset pelkää hommia mitä ”pitäisi” tehdä..🙄


    • Mietin, että mihin monipuolisuus häviää?

      Nykyään ei aika riitä kaikkeen. 🤔

      Mietin vaikka Mikko Rantasta, Nhl-tähti.

      Se kävi kolun hyvin ja pelas lätkää kovalla intohimolla, yhä tekee niin, mutta ei osaa katsoo rengaspaineita autosta, eikä taatusti edes halua siitä kiinnostuu, miten osais... eikä kyllä tarvitsekaan. Voi maksaa jollekin siitä vaikka tonnin, että hoitaa sen, kunhan pääsee hallille...

      Mutta se on tätä päivää...🤷‍♂️

      Tuli mieleen myöskin näistä urheiluhommista se, että nää kaikki on nykyään ammattimaista, ihan sama mikä laji...siis huipulla. Muistan kun vanhemmat miehet kiros, että ryssät ne tekee vaan sitä yhtä ja keskittyvät siihen täysin... ei pärjää suomalainen joka kantaa postia tai pätkii puita työkseen....no nyt moni suomalainen on antautunut vaan yhdelle lajille.... ja loppuuko purritus? No nyt sellaiset on itsekkäitä. 😁

      Afganistakin ihmisiä turvaavat oli laittanut Suomen lipun väärään käteen ja oli kasvattanut hitto parran...kunnon mulkkuja! 😂


      • Sivuhuomautuksena, että nuori herra Rantanen osaa mm. karsinta- ja moottorisahan käytön eikä vain keskellä synkintä korpea. Että rengaspaineet vai puun kaato... Toisen oppii kahdessa sekunnissa ja toisen sitten hiukan pidemmässä ajassa, paitti jos on hätänen ja se onkin sitten äkkiä viimenen kaato se :)


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Mulkkuja joo...

        https://youtu.be/ZECfKSqhU4c

        Pyhimyksen parhaita. 😬☝️

        Niin on! Meinasin laittaa tämän sulle siihen biisi ketjuun, mut en kehdannut 😀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin on! Meinasin laittaa tämän sulle siihen biisi ketjuun, mut en kehdannut 😀

        Höh...


    • Toinenkin provokatiivinen kappale. :)

      https://youtu.be/IwtTEPd20I8

      Klapikone on kätevä. Iskä hommas itselleenkin ja mikäpä on sillä jytkiessä.

      • Joskus vois sanoa, etten osaa tuota ja tuota, mutta voinko muuten auttaa ja tulla käymään.

        Tuossa just joku ano siitä osuvasti tuumas...

        Toi mun aloituksen mummeli on elänyt joku 35 vuotta yksin, kyllä se osaa ettii kuka osaa ja kuka pystyy., Toki sitä harmittaa, ettei oma väki osaa, mutta eipä ne liioin välitäkkään, kun mummo porskuttaa kuitenkin...

        Mummo tuumas kylmästi, että siinäpähän sitten kaikki kerralla kaatuu päälle ja mökille käy miten käy... hän vetelee harpusta sointuja, eikä muuhun kykene enää. Turhapa ketään on potkia perseelle jos ei nappaa...🤷‍♂️


      • Aiheeseen sopiva kipale "Sirpa". Arttu Wiskari kuvaa maailmanmenoa maaseudulla. Meillä ei ole omakotitalon pihalla klapikonetta, sillä faija ostaa halot valmiina. Homma on laittaa ne pinoon ja siitä omakotitalon uuniin.

        https://www.youtube.com/watch?v=wBYiTrANTBQ


      • interlocutrice kirjoitti:

        Joskus vois sanoa, etten osaa tuota ja tuota, mutta voinko muuten auttaa ja tulla käymään.

        Tuossa just joku ano siitä osuvasti tuumas...

        Toi mun aloituksen mummeli on elänyt joku 35 vuotta yksin, kyllä se osaa ettii kuka osaa ja kuka pystyy., Toki sitä harmittaa, ettei oma väki osaa, mutta eipä ne liioin välitäkkään, kun mummo porskuttaa kuitenkin...

        Mummo tuumas kylmästi, että siinäpähän sitten kaikki kerralla kaatuu päälle ja mökille käy miten käy... hän vetelee harpusta sointuja, eikä muuhun kykene enää. Turhapa ketään on potkia perseelle jos ei nappaa...🤷‍♂️

        Nojuu, ainakin jos ei osaa. Mulla taas on paha tapa sanoa, emmä osaa mutta voin mä kokeilla. Sitten sitä kokeilee ja haluukin oppia. Tai totee ettei oo mun juttu.

        Mummu on tervaskanto, oppinut pärjäämään. Ja tuo on hyvä, kun tietää mistä avun löytää ja osaa hakea.

        Nonii, kaikki ei ole kiinnostunut tekemään itse, jos rahalla saa ostettua palvelua.


      • MCMLXXVI
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Aiheeseen sopiva kipale "Sirpa". Arttu Wiskari kuvaa maailmanmenoa maaseudulla. Meillä ei ole omakotitalon pihalla klapikonetta, sillä faija ostaa halot valmiina. Homma on laittaa ne pinoon ja siitä omakotitalon uuniin.

        https://www.youtube.com/watch?v=wBYiTrANTBQ

        Mun isäkin oli nyt kesällä vasta ostanut, esitteli traktoritallissa sitä mulle. Mulla on joku päivä kuule tavaranpaljous, kun mulle ne kaikki rojut meinaa jättää. Ainoa perillinen kun olen. Jestas sitä tavaran määrää. Huh huh.

        Mutta kaikki löytyy mitä tarvita voi jotta pystyy itsenäisesti maalla elämään. Sikäli kaikki on arvokasta, jos sen niin arvottaa. :)


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Mun isäkin oli nyt kesällä vasta ostanut, esitteli traktoritallissa sitä mulle. Mulla on joku päivä kuule tavaranpaljous, kun mulle ne kaikki rojut meinaa jättää. Ainoa perillinen kun olen. Jestas sitä tavaran määrää. Huh huh.

        Mutta kaikki löytyy mitä tarvita voi jotta pystyy itsenäisesti maalla elämään. Sikäli kaikki on arvokasta, jos sen niin arvottaa. :)

        No, ompa sinulla sitten tavaraa - mitä ihmetellä, kun saat perinnön. Minä taidan ryhtyä kohta nukkumaan, joten hyvää yötä!:)


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Mun isäkin oli nyt kesällä vasta ostanut, esitteli traktoritallissa sitä mulle. Mulla on joku päivä kuule tavaranpaljous, kun mulle ne kaikki rojut meinaa jättää. Ainoa perillinen kun olen. Jestas sitä tavaran määrää. Huh huh.

        Mutta kaikki löytyy mitä tarvita voi jotta pystyy itsenäisesti maalla elämään. Sikäli kaikki on arvokasta, jos sen niin arvottaa. :)

        Meille jälkeenjääneille jää perinnöksi tai vaivoiksi esim. aika paljon tauluja, kun viimeisetkin isovanhemmat ja isä joskus lähtevät toisiin universumeihin. Esim. mummolla (äidin äiti) on seinät täynnä tauluja ja valokuvia ja seinälautasia ja Heljä Liukko-Sundströmin Arabialle suunnittelemia seinälaattoja (taidelaattoja) ja hyllyissä ja pöytien ja piironkien päällä kaikenlaisia kippoja ja kuppeja. Mun täytyy vissiin tästä lähteä joskus etsimään jotain kartanoa (tosin ensin R-Kioskin kautta, että teen vaikka loton ensin), että seinätilaa piisaa ja muutenkin tilaa hyllyille ja piirongeille, joiden päälle laitta kippoa ja kuppuoa =D


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        No, ompa sinulla sitten tavaraa - mitä ihmetellä, kun saat perinnön. Minä taidan ryhtyä kohta nukkumaan, joten hyvää yötä!:)

        No on. Sitä on kyllä ihan helevetisti. :'D

        Mutta mä haluan pitää kotipaikan ellei sitten jompi kumpi vanhempi halua sitä myydä. Joka ilmanmuuta on ok, heidän omaisuuttaanhan se on ja he päättää. Kunhan itse ovat tyytyväisiä loppu elämänsä, niin minäkin oon.

        Hyvät yöt.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Meille jälkeenjääneille jää perinnöksi tai vaivoiksi esim. aika paljon tauluja, kun viimeisetkin isovanhemmat ja isä joskus lähtevät toisiin universumeihin. Esim. mummolla (äidin äiti) on seinät täynnä tauluja ja valokuvia ja seinälautasia ja Heljä Liukko-Sundströmin Arabialle suunnittelemia seinälaattoja (taidelaattoja) ja hyllyissä ja pöytien ja piironkien päällä kaikenlaisia kippoja ja kuppeja. Mun täytyy vissiin tästä lähteä joskus etsimään jotain kartanoa (tosin ensin R-Kioskin kautta, että teen vaikka loton ensin), että seinätilaa piisaa ja muutenkin tilaa hyllyille ja piirongeille, joiden päälle laitta kippoa ja kuppuoa =D

        Heh, perustatte taidegallerian. :)

        Antikvarion. Kirjoitinkohan oikein?

        Mulle jää lähinnä ajoneuvoja, autokorjaamon verran työkaluja ja mekaniikkaa. Ja mun puoliso ei ole edes autoista kiinnostunut, jos olis se olis sellasen taivas talleineen ja halleineen.

        Vaikka mitä hilavitkutin, auraa, linkoa, kylvökonetta, traktori, puutarhakoneita, sahoja, leikkureita, nostimia jne jne. :)


    • Anonyymi

      Viittaako se kakkoseen nylkyttämiseen? :)

      Iaskin..väärin

    • Itse olen ollut aina kiinnostunut monista eri asioista ja monista aika laajasti. Halon hakkuu ei tosin kuulu mun kiinnostuksenkohteisiin (osaan hakata halkoja ainakin jotenkin, mutta en ole hakannu vuosikausiin). Autoista en sitten tiedä mitään, mutta haittaaks se ? =D

      Mutta ihan hyvä kansalainen musta on vissiin tullut ja olen pärjännyt mun taloustaidolla ja muilla taidoilla tähän asti =) En ole kuollut nälkään ja vaatteet olen saannu pestyä ja näin poispäin ja laskut maksettua.

      • "Autoista en sitten tiedä mitään, mutta haittaaks se ? =D"

        -Ei kaikki miehetkään niistä mitään tajua. Korjaamot on keksitty. :)

        Ei haittaa.

        Kunhan ittelleen tietää tarpeeks ja osaa, se riittä eiks jeh? :)


      • No se mitä ei taida, hommaa sitten muullatavoin, jos tarttee.

        Ei yämä aloitud mikään hätähuuto ole. Vaan huomio, että maailma on muuttunut.

        Mähän oon kiinnostunut vähän ksikesta, mutta en ole specifioitunut mihinkään erityisesti. Voin kaataa noita puita ja toisaalta ajattelin tuossa, että Nissaniin pitäis omnella lavapressu. Mutsilla taitaa olla tarpeeks jämy ompelukone siihen. 😬

        Mutta kaikkia ei kiinnosta vähän kaikki.... ehkä vain kaksi, kolme asiaa? 🤔


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        "Autoista en sitten tiedä mitään, mutta haittaaks se ? =D"

        -Ei kaikki miehetkään niistä mitään tajua. Korjaamot on keksitty. :)

        Ei haittaa.

        Kunhan ittelleen tietää tarpeeks ja osaa, se riittä eiks jeh? :)

        Mulle autokorjaamo om ihan turha paikka, kun en osaa edes ajaa autoa =D


    • Anonyymi

      Miten sitten käy kun tapaat sinua kovemman alfauroksen joka kaataa puun pitkälaippaisella sahalla ja tekee tyvestä koristekarhun ja seitsemän linnunpönttöä? Loppu joutaakin sitten polttopuuksi.

      • Tiedän montakin... enkä tiedä onks ne mitään alfoja...🤔


      • Anonyymi

        Hahahah pitääkö tuollakin jo isotella? Kenellä on pisin laippa….

        Miehet…


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hahahah pitääkö tuollakin jo isotella? Kenellä on pisin laippa….

        Miehet…

        😁

        Mun ”tilhissä on 14” laippa ja riittää hyvin mun kaatamille puille. 😬☝️


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        😁

        Mun ”tilhissä on 14” laippa ja riittää hyvin mun kaatamille puille. 😬☝️

        Juu kyllä varmasti riittää. :)

        Naurattaa vaan, että kaikki minkä voi mitata, niin siitä tehdään miesten kesken mittelöt.

        ”Minulla on pisin lipputanko!”

        Hoh…


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu kyllä varmasti riittää. :)

        Naurattaa vaan, että kaikki minkä voi mitata, niin siitä tehdään miesten kesken mittelöt.

        ”Minulla on pisin lipputanko!”

        Hoh…

        Joo, no koko tää aloitus osataan nähdä ”kritiikkinä”. 😀

        Mutta kiva joskus vähän pöyhiä vaan. 😁

        Öitä. 😴


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Joo, no koko tää aloitus osataan nähdä ”kritiikkinä”. 😀

        Mutta kiva joskus vähän pöyhiä vaan. 😁

        Öitä. 😴

        Öitä 😁


    • Juu, mä osaan kaataa puita. Oon kaatanu tasta taloyhtiön pihalta ja mun äitin pihalta. Ja pilkkonu ja katkonu. Mun äitiki osaa pilkkoo vaikka on melkein 80. Ja mun äitillä on älypuhelinkin ja meillä töissä yks 20 vuotta nuorempi ukko ei osannu ja sillä oli se eläkeläispuhelinkin ja sille aina kerron ku n mun äiti osaa käyttää älypuhelimen ja whsta apit.

      Mä autookin osasin korjata. Sillon ku mulla oli se kupla. En mä nyt mitää moottoriremonttia, mutta huoltoo. Öljyn vaihto, tulpat ja ilmansuodatin. Muistatte että kuplassa oli se sellanen ilmasuodatin, missä oli öljyä. Ja se öljyn suodatinkaan ei ollu tavallinen, vaan semmonen putsattava siellä pohjassa. Lähinaapurilla oli sellanen luiskaan tehtty rammppi, jolla pääsi sinne käsiks. En kyllä sellasen alle enää menis. Varsinaista korjausta ei kupla koskaan tarvinnu. Alapallonivelet taisin vaihtaa. Toi mun nykynen auto on kyllä sellanen tietokone, ettei sille mitään voi teha, uskallanko ees renkaita vaihtaa? mutta se mikä on hienoo, vaikka se on ihan uus, niin se on takavetoauto. Vaikka mitä mä sitä teille kerron, kun ette usko että uus auto voi olla takavetonen, mutta se on teidän ongelma ja se on takavetonen.

    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä tuota otsikkoasi enkä sitä, miten tuo viestisi liittyy otsikkoon.

      • Anonyymi

        Tarkoitan siis, että aloituksessa ei ole päätä eikä häntää... ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan siis, että aloituksessa ei ole päätä eikä häntää... ;)

        Tarvitseeko kaikella olla päätä tai häntää... merkitystä tai johdonmukaisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan siis, että aloituksessa ei ole päätä eikä häntää... ;)

        Pääasia, että on latva ja kanto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia, että on latva ja kanto.

        Tai juurikin se mitä siinä välissä on...


      • Anonyymi

        Mjaa

        Hämmästyttävää että itse kyllä ymmärsin kuinka ne liittyvät toisiinsa.

        (hihitystä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa

        Hämmästyttävää että itse kyllä ymmärsin kuinka ne liittyvät toisiinsa.

        (hihitystä)

        Mjoo

        Ehkä meissä on se ero, että olemme yksilöllistyneet ymmärtämään asiat eri tavalla.

        (reps)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Ehkä meissä on se ero, että olemme yksilöllistyneet ymmärtämään asiat eri tavalla.

        (reps)

        Tarkemmin ajateltuna juuri tällainen monenlainen ymmärtäminen on suuri rikkaus planeetallamme.

        Tarkastele asiaa vaikka avoimin mielin.

        (hirn)


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Tarvitseeko kaikella olla päätä tai häntää... merkitystä tai johdonmukaisuutta?

        Hyvin usein täytyy johdonmukaisille ihmisille olla se pää ja se häntä tai edes hännällinen pää! ;D Toki jokainen saa tehdä sellaisia ajatuksia kuin hyvältä tuntuu. Jäin pohtimaan, mahdoitkohan tarkoittaa individualismia tuolla otsikolla, siis vastakohtana yhteisöllisyydelle. Olen silti sitä mieltä, että hyvin usein sinulla on painavaa sanottavaa palstallakin. Toisaalta palstalla on myös tietyissä rajoissa lupa höpönassuilla aloituksillaankin! ;) :) ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa

        Hämmästyttävää että itse kyllä ymmärsin kuinka ne liittyvät toisiinsa.

        (hihitystä)

        Halin paikka! ;D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin usein täytyy johdonmukaisille ihmisille olla se pää ja se häntä tai edes hännällinen pää! ;D Toki jokainen saa tehdä sellaisia ajatuksia kuin hyvältä tuntuu. Jäin pohtimaan, mahdoitkohan tarkoittaa individualismia tuolla otsikolla, siis vastakohtana yhteisöllisyydelle. Olen silti sitä mieltä, että hyvin usein sinulla on painavaa sanottavaa palstallakin. Toisaalta palstalla on myös tietyissä rajoissa lupa höpönassuilla aloituksillaankin! ;) :) ;D

        Siis mä en juuri käytä sivistyssanoja, enkä aina edes osaa kertoa mitä tarkoitan. Se saattaa tulla ulos myöhemmin ja muut saattaa selittää sen mulle. 😀

        Tää palata osin on mulle työkalu...

        Mäpäs guuglaan tuon individualismin... kertokoot Wiki sen. 😄


      • Anonyymi

        Siis: Selevän tek'! ;) ;D (Selvän teki...)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis: Selevän tek'! ;) ;D (Selvän teki...)

        No ota pikkuinen siivu viinasta, niin ei käy niin. 😀👌


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        No ota pikkuinen siivu viinasta, niin ei käy niin. 😀👌

        En tohi, haluan olla aina selevänä. Lasi tai max. kaksi hyvää viiniä joskus maistuu mutta voi mennä vuosia, etten ota sitä lasillistakaan. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tohi, haluan olla aina selevänä. Lasi tai max. kaksi hyvää viiniä joskus maistuu mutta voi mennä vuosia, etten ota sitä lasillistakaan. :)

        Voi voi... sit likiselevä aina. 😬


    • Anonyymi

      Siis että ihmiset osaa vähemmän perusjuttuja, noin keskimäärin. Siitä voi syyttää kapitalistista talousjärjestelmää, joka pistää ihmiset erikoistumaan. Partakalleki puhu siitä että pitäis ihmisen saada tehdä monenlaista, päivällä kalastaa ja illalla filosofoida. No vaikka nyt Andre Gortz ylisti aikoinaan työttömyyttä kirjassaan Eläköön työttömyys, perustulon kannattaja muuten, poliittista ekologiaa...No kyllähän joku maaseudun nuori vieläkin ihan luonnostaan siinä oppii kasvaessaan erilaisia taitoja, ja sitä on muuten pidetty eriarvoistavanakin tekijänä verrattuna jonkun lähiönuoren mahdollisuuksiin. Esim ammattikoulutuksessa tää tausta näkyy. Tietenki se maalla eläny vanha mummo noi taidot osaa, opetellu niitä koko elämänsä. Nykyisin tuota ammattiakin voi joutua vaihtamaan moneen kertaan, ei siinä paljon ehdi maalaisjärkee tai omavaraisuutta miettii. Survivalistit ja ekohipit sitten tietenkin, kun siitä itelleen elämäntarkoituksen ottavat.
      Itse olen opetellut neulomaan sukkia, lapasia muutakin, kasvattamaan tomaatteja, kurkkuja, pottuja, juureksia. Opetellut ruuanlaiton myös. Ja pyörän peruskunnossapidon, se vielä vähän vaiheessa. Marjoja myös poimin, sieniä, nokkosia. Pilkkiminen ois ihan kiva taito osata, kalan osaan perkata.

      • No eipä sitä tartte ketään syyttää, toiset vaan elää miten elää.
        Olin maanantainakin tuon mummukan luona ja siellä oli reilu 60 viotias mies muummoassa käymässä vaimonsa kanssa. Hän tuli katsomaan mitä teen ja satuin viilaamaan sahan ketjua. Hän kuulemma ostaa uuden ketjun, kun entinen tylsyy... 🤔

        Ketju maksaa 20€ ja tukava ohjuriviilasetti 35€, mutta sekin pitäisi opetella käyttämään...


    • Anonyymi

      Ollaanpas sitä nyt ylimielisiä! 🙄

      Suuri osa porukasta ei omista metsää. Kaupungin lehmuksillako pitäis harjoitella? Miksi, jos sillä taidolla ei todennäköisesti tee mitään, tai se unohtuu ennen kuin seuraava lehmus on ottanut tarpeeksi korkeutta.

      Taidat taas juopotella..

      xLiner

      • Ääh... sinäkin otat kirjaimellisesti esimerkin...🙄

        Eikä tässä mitään ylimielisyyttä haeta, vaan kunhan mietin ääneen juttuja...😬

        Kohta pitäis lähteä purkailemaan vanhoja peltejä katolta ja sitten oikaista katto ja mättää uudet tilalle.


    • Anonyymi

      Noissa puidenkaadoissa on vaan sekin juttu, että jos sattuu vahinkoniin korvaako vakuutus. Eipä se aina täysimääräisesti korvaa, jos "itseoppinut" on homman hoitanut. Vaikka olis kuinka hyvin asian itse oppinut niin ei sillä silti ammattilaiseksi pääse. Isäni, joka oli ikänsä puita kaadellut ja sen homman hyvin osasi, ei ikinä itse kaatanut puita rakennusten läheltä. Sama pätee moniin muihinkin juttuihin.

      • Joo. Ei kannata tehdä, jos yhtään epäröi, eikä tiedä mitä tekee.

        Tuollakin kuulemma aiemmin on sellainen ”wannabe-metsuri” tehnyt vähän tuhojaan...

        Mutta siis, vaikka joku kävisi kaatamassakin, ei tunkua kuljettamaan ja sahaamaan lyhyemmiksikään omassa suvussa ole. Ja tarvitsee siihenkin toimivaa sahaa ja taitoa.

        Mutta totta tuokin, että vakuutusyhtiöt on ruvenneet määrittelemään aika paljon, kuka saa tehdä mitäkin. Mikä ei tietysti ole huono juttu. Vaikka rakentamisessa olen itse huomannut omatarvekavereilta aikamoista oikomista vaikka missä. Tuuletukset puutteellisia jne...

        Mutta nykyään löytyy tietoa vaikka mistä tuolta netin maailmasta, kaikesta ei tarvitse kaikkea heti tietää...ottaa selvää.


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Joo. Ei kannata tehdä, jos yhtään epäröi, eikä tiedä mitä tekee.

        Tuollakin kuulemma aiemmin on sellainen ”wannabe-metsuri” tehnyt vähän tuhojaan...

        Mutta siis, vaikka joku kävisi kaatamassakin, ei tunkua kuljettamaan ja sahaamaan lyhyemmiksikään omassa suvussa ole. Ja tarvitsee siihenkin toimivaa sahaa ja taitoa.

        Mutta totta tuokin, että vakuutusyhtiöt on ruvenneet määrittelemään aika paljon, kuka saa tehdä mitäkin. Mikä ei tietysti ole huono juttu. Vaikka rakentamisessa olen itse huomannut omatarvekavereilta aikamoista oikomista vaikka missä. Tuuletukset puutteellisia jne...

        Mutta nykyään löytyy tietoa vaikka mistä tuolta netin maailmasta, kaikesta ei tarvitse kaikkea heti tietää...ottaa selvää.

        "Joo. Ei kannata tehdä, jos yhtään epäröi, eikä tiedä mitä tekee."

        Kukaan ei puun kanssa voi täysin tietää mitä tekee. Niissä voi olla jännitteitä, joita et vaan voi nähdä ulospäin. Tuollainen "tiedän mitä teen" kommentti kertoo oikeastaan kokemattomuudesta. Jokainen paljon puun kanssa työskennellyt tietää, että ihan pieni palanenkin voi käyttäytyä työstettäessä yllättävällä tavalla. Puu on aina vähän mysteeri, että miten se on kasvanut ja mitä isompi puu niin sitä enemmän sillä on ollut aikaa kehittää sisäänsä niitä jännitteitä. Harvoin niitä tosi hankali yksilöitä osuu eteen, mutta yksikin voi riittää, jos on liian itsevarma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joo. Ei kannata tehdä, jos yhtään epäröi, eikä tiedä mitä tekee."

        Kukaan ei puun kanssa voi täysin tietää mitä tekee. Niissä voi olla jännitteitä, joita et vaan voi nähdä ulospäin. Tuollainen "tiedän mitä teen" kommentti kertoo oikeastaan kokemattomuudesta. Jokainen paljon puun kanssa työskennellyt tietää, että ihan pieni palanenkin voi käyttäytyä työstettäessä yllättävällä tavalla. Puu on aina vähän mysteeri, että miten se on kasvanut ja mitä isompi puu niin sitä enemmän sillä on ollut aikaa kehittää sisäänsä niitä jännitteitä. Harvoin niitä tosi hankali yksilöitä osuu eteen, mutta yksikin voi riittää, jos on liian itsevarma.

        No lahot voi tehdä temppuja kaatovaiheessa. Pitopuu ei ole tasainen, mutta kaatokolos tehdessä usein sen näkee kyllä. Lisäksi varmistukset, että puu lähtee oikeaan suuntaan kannattaa miettiä tarkoin. Nöyrä kannattaa olla ja tietää.


    • Anonyymi

      Näyttää olevan tarkoituksellista, että ihmisten peukaloa yritetään kasvattaa keskelle kämmentä. Jokainen on silloin täysin riippuvainen siitä, jonka sormi on sähkön katkaisunappulalla. Ei tarvi kuin katkaista sähköt niin ihmiset delaisi muutamassa kuukaudessa.

      Asioita monimutkaistetaan ja byrokratisoidaan ihan tarkoituksella. Vaikka tuossa rakentamisessa tehdään lisää ja lisää idioottimaisia sääntöjä, jotta rakenteet varmasti saadaan monimutkaiseksi ja vaikeaksi ymmärtää = vaikea huoltaa ja rakentaa perusihmisen näkökulmasta. Ihan loistavia, toimintavarmoja ja yksinkertaisia rakenteita olisi olemassa. Vaikka massiivitiiliseinä. Miten helppo hoitaa kun se on pelkkää tiiltä. Sitoo kivasti auringosta energiaa myös. Mutta eipä sellaisia saa enää rakentaa vaikka todellisia syitä ei ole. On vain paperilla vääristellyt energialaskelmat jotka edustavat perinteistä "valhe, emävalhe, tilasto"-tyyppiä. Kuten lähes kaikki muukin tiede. Tiede on perseestä.

      • No vähän jotain tälläistä...

        Joskus huvitti, kun ikkunamyyjä alkoi väittää, että monenkymmenen tonnin ikkunaremontti hankkisi hintansa takaisin nopeasti lämmityskustannuksissani, kun ne ei päästä harakoille lämpöä. Kysyin paljonko prosentteina, kuulemma jopa 20%. Lämmityskustannukseni on noin 1000€/v, joten 200€/v, että 15000 € ois kuoletettu lämmityskustannuksin, siihen menisi 75 v. Kaveri ämpytti, että mutta vedon tunne häviäisi.
        Tuumin, että pakkoko on norkoilla vähissävaattein ikkunan edessä. 😂

        Naapurin mummo otti aurinkopsneelisysteemin, sanoi sillä tuottavansa sähköä verkkoon varalle. Mullekin myyjä tarjosi niitä, tuumasin, ettei se oikeasti mihinkään varastoidu. Jos tuotan sitä kesällä 6centtiä/kwh verkkoon, talvella ostan sitä takaisin 10-12c/kwh...koska kesällä kulutus on puolet vähemmän kuin talvella. Ja toisaalta lämmityskustannukseni on silti hiton halvat tähän maailmaan. 😄

        Mutta kiva noitten myyjien kanssa on vääntää, kun tietää jotain. 😁


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        No vähän jotain tälläistä...

        Joskus huvitti, kun ikkunamyyjä alkoi väittää, että monenkymmenen tonnin ikkunaremontti hankkisi hintansa takaisin nopeasti lämmityskustannuksissani, kun ne ei päästä harakoille lämpöä. Kysyin paljonko prosentteina, kuulemma jopa 20%. Lämmityskustannukseni on noin 1000€/v, joten 200€/v, että 15000 € ois kuoletettu lämmityskustannuksin, siihen menisi 75 v. Kaveri ämpytti, että mutta vedon tunne häviäisi.
        Tuumin, että pakkoko on norkoilla vähissävaattein ikkunan edessä. 😂

        Naapurin mummo otti aurinkopsneelisysteemin, sanoi sillä tuottavansa sähköä verkkoon varalle. Mullekin myyjä tarjosi niitä, tuumasin, ettei se oikeasti mihinkään varastoidu. Jos tuotan sitä kesällä 6centtiä/kwh verkkoon, talvella ostan sitä takaisin 10-12c/kwh...koska kesällä kulutus on puolet vähemmän kuin talvella. Ja toisaalta lämmityskustannukseni on silti hiton halvat tähän maailmaan. 😄

        Mutta kiva noitten myyjien kanssa on vääntää, kun tietää jotain. 😁

        Jep. Ensin ne myy turhan ikkunaremontin, "jotta ei tule vetoa" ja sen ryöstöremontin jälkeen korvausilmaventtiilit, koska "teillehän ei tule mistään korvausilmaa". Puhumattakaan siitä ryöstöstä mitä taloyhtiöiden avulla saadaan aikaan.

        Paksut verhot on aika halpa tapa ratkaista vedon tunnetta.

        Pitäis olla niin kuin norjalaiset. Ostaa halpaa tuulivoimaa tanskasta aina kun siellä tuulee ja pumpata sen avulla vettä vuorille. Sitten kun tanskassa ei tuule voi laskea vedet alas ja myydä sen niiden oman energian niille takaisin voitolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ensin ne myy turhan ikkunaremontin, "jotta ei tule vetoa" ja sen ryöstöremontin jälkeen korvausilmaventtiilit, koska "teillehän ei tule mistään korvausilmaa". Puhumattakaan siitä ryöstöstä mitä taloyhtiöiden avulla saadaan aikaan.

        Paksut verhot on aika halpa tapa ratkaista vedon tunnetta.

        Pitäis olla niin kuin norjalaiset. Ostaa halpaa tuulivoimaa tanskasta aina kun siellä tuulee ja pumpata sen avulla vettä vuorille. Sitten kun tanskassa ei tuule voi laskea vedet alas ja myydä sen niiden oman energian niille takaisin voitolla.

        Tekisivät tännekin mäkivetureita... kesän sähköllä (ylituotannolla) vaunut kivilasteissa ylös ja talvella niistä energia ulos. 😁👌


    • Anonyymi

      Minullapa onkin mehumaija tuossa hellalla porisemassa ja samalla harjoittelen uuden käsiyläjyrsimen käyttöä että pääsen tekemään sillä saranantyöstöjä. Että kyllä täällä muutkin kuin sinä touhuavat kaikenlaista.

      • Yläjyrsin on metks vehje. Mulla ois sellaisis tammilankkuja, mitä vois olla kiva työstää vaikka sellaisella. Tosin tarviis tasohöylää ja vaikka mitä muuta kivaa käkötintä siihen touhuun. Pitäis saada verstas.😄👌


    • Pikkupoikana menin katselemaan pyörivää sirkkeliä, kun mulle huudettiin "pysy kaukana siitä!".
      Nykyään kierrän kaukaa kaikki työstökoneet.

      • Täällä kylillä on tarina sellaisesta lyhkäsestä miehestä, joka rehvakkaana päissään kulki katselemassa mitä porukka tekee... saapasteli vähän liian läheltä puimakonetta nahkatakkeineen ja siivapyörän akseli tempaisi nahkatakista kiinni. Kuuleman mukaan hetken aikaa nähtiin ”Patuja” pyörimässä useita, ennenkuin maa moottori saatiin sammutettua.

        Patu ei ollut millänsäkään, puisteli vähän takkiaan ja kiemurteli siihen suuntaan mistä oli tullut. 😁


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe