Suomeen rakennetaan ensimmäiset vetytankkausasemat vuoteen 2023 mennessä. Tuolloin niitä on jo useita vuoden loppuun mennessä.
Tämän jälkeen rakennusvauhti kiihtyy ja vuoteen 2025 mennessä vetyasemien verkosto pitäisi olla jo koko maan kattava.
Vetyasemaverkosto laajenee siitäkin eteenpäin.
https://www.kaleva.fi/ensimmaiset-vetyasemat-aukeavat-vuonna-2023-loppum/3907177
Suomeen ensimmäiset vetytankkausasemat
44
1718
Vastaukset
- Anonyymi
Mainiota.
Nyt vaan autoliikkeet tuomaan käytettyjä vetyautoja Suomeen.
Tuolta löytyy käytettyjä vetyautoja.
Hakuun vain käyttövoimaksi Hydrogen.
https://www.mobile.de/?s=Car&vc=Car&dam=0&fe!=EXPORT - Anonyymi
Ensinnäkin, uutinen on maksumuurin takana. Toiseksi, taidat nyt ihan pokkana VALEHDELLA että vetyasemaverkosto olisi SUOMEN KATTAVA? Eli voisin vetyautoilla niin pitkin ja poikin suomea enkä yhtään joudu tuskailemaan että loppuuko vety autosta? Vetyasemaverkoston tekeminen maksaisi useita satoja miljoonia euroja. Miksei Norjassa ja Ruotsissa ole siinä onnistuttu kun siellä on ollut jo monta vuotta vetytankkausasemia vaan edelleen Norjassa 4kpl ja Ruotsissa 4kpl? Kovat ovat puheet että "koko maan kattava" kun vaatii varmaan yli 100 vetyasemaa aivan minimissään jos polttoainejakeluasemiakin on suomessa noin 1700.
Kaikkea se vetyosakkeiden omistaminen tai yhteiskunnan tukien kärkkyminen aiheuttaa kun pitää kyseenalaisesti vetyä lobata... Fake news!- Anonyymi
No maksa uutisen lukuoikeudesta niin ei tarvitse kuunnella säälittävää ruikutustasi. Niin helppoa se on.... Tai pyydät äitisi maksamaan. Joskus nämä peräkamaripojat ovat niin reppanoita...
- Anonyymi
Saa nähdä käykö samaan tapaan kuin historiassa Woikoskelle.
"Mäntyharjulainen Woikoski Oy luopuu toistaiseksi vetyautojen tankkausverkoston rakentamissuunnitelmista. Suomeen suunniteltiin kaksi vuotta sitten jopa 20–30 tankkauspistettä ja Woikoski oli rakentamissuunnitelmissa vahvasti mukana. Yhtiön toimitusjohtaja Clas Palmberg kertoo, että nyt miljoonaprojekti on päätetty laittaa toistaiseksi jäihin. Syynä on kysynnän puute.
– Kaikki ovat olleet valtavan kiinnostuneita tästä projektista, mutta kukaan ei ole halukas maksamaan siitä mitään, Palmberg summaa.
Yhtiön rakentamia tankkauspisteitä on ollut tähän mennessä muun muassa Helsingin Vuosaaressa ja Mäntyharjun Voikoskella. Viimeinen käytössä oleva piste löytyy Ruotsin Göteborgista. Tällä hetkellä yhtiö etsii pisteelle jatkajaa.
Tankkauspisteistä luopuminen ei kuitenkaan tarkoita hankkeen täydellistä hautaamista. Palmberg painottaa, että valmius jakeluverkoston rakentamiseen on edelleen olemassa."
https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469
"Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."
https://www.woikoski.fi/woikoski/uutiset-ja-tapahtumat/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html- Anonyymi
Miten niin "historiassa"? Woikoskihan on suuri kaasuntoimittaja jolla on myyntiä runsaasti, eikä se kaipaa vedyn pientä ja epävarmaa tuotanto-osuutta. Sieltä myydään vetyä vaikka heti pullokaasuna jos joku haluaa ostaa, siitä vaan rakentamaan tankkauspistettä omalle takapihalle.
Vedyn tankkausinfran rakentaminen kuuluu polttoainejakeluketjuille, aivan kuten bensiinin myyntikin.
- Anonyymi
Loistavaa!
- Anonyymi
Onhan tämä ollut sisäpiirin tiedossa jo toukokuusta lähtien että Suomessakin rakennetaan vetytankkausasemien verkosto.
Suomi tulee olemaan jopa yksi Euroopan johtavista maista vetyasemien rakentamisessa.
Saksa on toki ylivoimainen tässä asiassa.- Anonyymi
Näkis vaan. Kuka ne maksaa, kansako veroissa? Ei suomalaiset päättäjät ole sentään niin tyhmiä että menee heittämään miljardeja kankkulan kaivoon pienen ja lyhytaikaisen käyttötarpeen vuoksi.
- Anonyymi
Eli ei uskota miten Norjassa ja Ruotsissa on käynyt vaikka ovat "vetyboomissa" olleet jo monta vuotta ja tuloksena 4 4 asemaa? "Ei käy Suomessa! Rahaa on! ":D Mitään ei näköjään opita historiasta...
- Anonyymi
Missasit tuon Woikosken keskeisen tuon kaikkein tärkeimmän kohdan mikä on nyt myös ongelmana:
"– Kaikki ovat olleet valtavan kiinnostuneita tästä projektista, mutta kukaan ei ole halukas maksamaan siitä mitään, Palmberg summaa."
Mistä rahat asemia varten? Kuka laittaa omaa rahaa vetyasemiin ainakin 100 000 000 euroa omaa rahaa kiinni "toivotaan toivotaan" ajatuksella että kyllä sitten ihmiset ostavat niitä 70 000 - 100 000e vetyautoja kun niitä on ennestään suomessa liikenteessä 0 kappaletta? Taidat vain nähdä että veronmaksajat ovat asemien maksajia eikä sijoittajat?
Woikosken ideanahan oli nimenomaan edistää vetyautoilua ja saada vetyä myytyä. Ja nyt jos koskaan se olisi heille onnenpotku kun talousluvut ovat aika ikävää katsottavaa. - Anonyymi
Veikkaan kyllä vahvasti ettei aloittaja ole itsekkään uutisesta mitään maksanut eikä edes lukenut kun kerran ei osaa avata sen sisältöä meille. :D
- Anonyymi
Aloituksen uutisessa mainittiin yhtiö P2X Solutions Oy. Kuitenkin kun heidän omalta sivuiltaan etsii ilouutista vetyketjun perustamisesta, niin siellä ei olekkaan vetyasemista mitään... fake news?
https://p2x.fi/category/ajankohtaista/ - Anonyymi
P2X Solutions perustettu 2020, joten aivan uusi yhtiö. Talouslukuja ei saatavilla.
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/p2x-solutions-oy/31552764/yleiskuva
"Suomalainen pääomasijoitusyhtiö Lifeline Ventures ryhtyi vihreän vedyn tuottaja ja Power-to-X-teknologian edelläkävijäyhtiö P2X Solutionsin uudeksi osakkaaksi yhtiön järjestämässä kahden miljoonan euron suuruisessa suunnatussa osakeannissa. Lifeline Ventures tuo yhtiöön alkuvaiheen rahoituksen lisäksi vahvaa kokemusta ja kasvuyhtiölle arvokasta osaamista.
P2X Solutions on saanut valmiiksi ensimmäisen teollisen mittaluokan vihreän vedyn tuotantolaitoksen konseptin ja aloittanut sen toteutettavuussuunnittelun. Laitoksen on tarkoitus olla monistettavissa niin muualle Suomeen kuin maailmallekin. Lisäksi yhtiöllä on investointisuunnitelmia vedyn jakeluinfrastruktuurin rakentamiseen. P2X Solutions on hakenut ensimmäiselle laitosinvestoinnille tukea kansallisista tukimekanismeista. Nyt varmistunut rahoitus vie hanketta suunnitellusti eteenpäin."
Siis saanut tukia (tai ainakin anoo niitä), suunnittelee jakelua, mutta hakee silti 2 miljoonan osakeantia (rahoitusta). Jokin näissä luvuissa ei nyt täsmää. Käy kuin ennenkin, että kovasti vakuutellaan sijoittajia, mutta ei sitten lopulta onnistuta siinä ja vedyn jakeluasemat jää tekemättä?
https://p2x.fi/lifeline-ventures-osakkaaksi-vihreaa-vetya-tuottavaan-p2x-solutionsiin/
Muistissani on vielä tapaus Nikola (uudehko yhtiö), joka osoittautui lopulta huijaukseksi. Toivottavasti tässä tapauksessa ei niin käy.
https://www.youtube.com/watch?v=IKlZgI65gEk&t=1s - Anonyymi
Lisää pohdintaa Nikolasta.
https://www.youtube.com/watch?v=EwAMbfif2Io - Anonyymi
Hesarissa oli joku aika sitten juttua miten eräät eu maat (Espanja, Saksa, Ranska ja Italia) käyttää ( Suomelta ) saamiaan tukia. Vety oli mainittu yhtenä, n. 2 miljardia per maa, joten Suomi maksaa ilmeisesti ensin muun euroopan vetyinfran kuntoon.
- Anonyymi
Tietysti. Suomi on tällä hetkellä muuta Eurooppaa huomattavan paljon jäljessä vetyinfran rakentamisessa.
- Anonyymi
Säämittävää. Onneksi naasuasemia slkas olemaan hyvin: ajan mielummin biokaasulla kuin vedyllä jonka valmistaminen on erittäin energiaintensiivistä.
- Anonyymi
Mites ympäristäystävällistä.ja halpaa tuo vety nyt olikaan valmistaa? Ajaessa päästöt nolla, valmistaessa ei kai niinkään?
Vetyralliin ei toki kenenkäänn kannata lähteä ellei valtionpäätä tähän lähteä maksumieheksi. En usko että niin käym- Anonyymi
Harjavaltaan aletaan rakentamaan Suomen ensimmäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.
Vihreä vety on aina täysin päästötöntä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harjavaltaan aletaan rakentamaan Suomen ensimmäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.
Vihreä vety on aina täysin päästötöntä.Niin on, mutta vaatii valmistuksessa vihreää sähköä ja sitä meiltä ei löydy vedyn tehtailuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harjavaltaan aletaan rakentamaan Suomen ensimmäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.
Vihreä vety on aina täysin päästötöntä.Ja sitä tarvitaan nelinkertainen määrä jotta pääsee saman matkan verrattuna sähköautoon. Paljon saa ihmeitä tapahtua jos meillä ajetaan joskus laajemmin "vihreällä" vetyautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitä tarvitaan nelinkertainen määrä jotta pääsee saman matkan verrattuna sähköautoon. Paljon saa ihmeitä tapahtua jos meillä ajetaan joskus laajemmin "vihreällä" vetyautolla.
Vetyporukka unohtaa sen, että sitä vihreää sähköä voi ladata suoraan sähköautoon, kulkematta vetyaseman kautta...
Paljon on silloin sähköauton päästöt, jos se ladataan samalla sähköllä, jolla tehdään vihreää ja päästötöntä vetyä?
- Anonyymi
siitä se lähtee
- Anonyymi
eli ei kannata patterimossea kenenkään hankkia...Lataus
- Anonyymi
2023 myydään pelkkää miraita 10 000kpl?
- Anonyymi
Voi olla ihan totta, siis maailmanlaajuisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla ihan totta, siis maailmanlaajuisesti.
suomessa
tojota papoilla on rahaa ja dieselin korvaajaa kaivataan
meneehän tuo kallis Rav4 myös kuin kuumille kiville
- Anonyymi
Anttonen?
- Anonyymi
Piltit leikkivät piirileikkejä vetynsä ympärillä.
- Anonyymi
noin
- Anonyymi
Minä vuonna voi ostaa käytetyn vetyauton hintaan 5000€ ja ajella sillä samoilla huoltokustannuksilla kuin tänään samalla rahalla ostetulla polttiksella...
- Anonyymi
vetyä saa kohta hanoista
- Anonyymi
Ihan parasta
- Anonyymi
Aika huikeaa on
- Anonyymi
Upeaa
- Anonyymi
Mainiota todellakin
- Anonyymi
Tuskin tulee tämän ketjun perusteella.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus- - Anonyymi
Aika mahtavaa
- Anonyymi
Suomeen rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa jo vuosia sitten. Molemmat on jo purettu.
On täällä 2 esittelykäytössä olleita vetypommiautojakin pyöräshtänyt. Ei vaan mennyt ainuttakaan kaupaksi. Eikä sen puoleen saatu ketään kusetettua ostamaan vetykäyttöistä bussiakaan. Vaikka ainakin toinen kotimaisista tankkausasemista olikin raskaalle kalustolle tarkoitettu ts. siitä sai vetyä 350 bart paineella.
Se sentään tuli selväksi, että vetypommiauto tarvitsee 1000 km matkalla 3 tankkausta. EI pärjää toimintasäde edes nykyisille täyssähköautoille.
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/ - Anonyymi
nopea homma
- Anonyymi
aika hylätä lataaminen ja siirtyä huolettomaan autoiluun
- Anonyymi
Suunnitelmiksi jäivät nämäkin, ei avattu yhtään asemaa vuonna 2023.
- Anonyymi
Mistäs näitä asemia nyt löytyykään?
- Anonyymi
Ei vieläkään mitään varmaa tietoa tulevista asemista, aivan mahtavaa!
Näin ne perusteettomat vetyauto-hypetyksen painuvat unholaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063