Facebook, kuva

Anonyymi

Voinko laittaa facebookin erään kaupungin ryhmään kuvia, jotka olen laittanut sinne noin puoli vuotta sitten ?
Kysyy: Tyyppi, joka ei tiedä

39

97

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kukaan tällä palstalla osaa vastata, jos joku kysyy jotain asiaa.

      • Anonyymi

        Niin, olen huomannut ihan saman asian.


    • Anonyymi

      Jaa sä siis kysyt että voiko ne laittaa sinne uudestaan ne kuvat, tarkoitatko niinku fb-etiketin kannalta vai jonkin oudon teknisen rajoitteen puolesta?

      • Anonyymi

        Ei liene teknistä rajoitetta. Toki kuvaan pitää olla tekijänoikeus. Itse otetuissa kuvissa tekijänoikeus on tietenkin itsellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei liene teknistä rajoitetta. Toki kuvaan pitää olla tekijänoikeus. Itse otetuissa kuvissa tekijänoikeus on tietenkin itsellä.

        Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä kuvia julkaisee, ja mitä taas jättää julkaisematta.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä kuvia julkaisee, ja mitä taas jättää julkaisematta.

        Juu, ja mielellään laadukkaita kuvia, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja mielellään laadukkaita kuvia, kiitos.

        Mikä on laadukkaan tai vähemmän laadukkaan määritelmä?


    • Anonyymi

      Laita ihmeessä, loputtomat kuvasulkeiset on ihan fb:n parasta antia.

    • Anonyymi

      Oletan, että saman kuvan voi laittaa mainiosti useamman kerran, ei ehkä kuitenkaan joka viikko, vaan esimerkiksi puolen vuoden välein.

      • Jos joku laittaisi saman kuvan pari kertaa viikossa, niin siinä olisi jo mainonnan tuntua, eikä yhtään kivaa.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Jos joku laittaisi saman kuvan pari kertaa viikossa, niin siinä olisi jo mainonnan tuntua, eikä yhtään kivaa.

        Juu, facebook ei oo tarkoitettu mainos-osastoksi, tietääkseni.


      • Ja ainahan FB:ssä tulee myös näitä "julkaise muistosi" -ehdotuksia. Eli siellä oikein kannustetaan julkaisemaan samoja kuvia uudelleen.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Ja ainahan FB:ssä tulee myös näitä "julkaise muistosi" -ehdotuksia. Eli siellä oikein kannustetaan julkaisemaan samoja kuvia uudelleen.

        Tosin muistokuva voi olla myös sellainen kuva noin 20-50 vuoden takaa, jota ei ole koskaan aikaisemmin julkaistu.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin muistokuva voi olla myös sellainen kuva noin 20-50 vuoden takaa, jota ei ole koskaan aikaisemmin julkaistu.
        Terveisin: Puolireuho

        Niin, aikoinaan valokuvia näki vain henkilön lähiystävät ja perheenjäsenet. Facebookissa on se hyvä juttu, että ne kuvat saa näkymään isommalle porukalle.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Ja ainahan FB:ssä tulee myös näitä "julkaise muistosi" -ehdotuksia. Eli siellä oikein kannustetaan julkaisemaan samoja kuvia uudelleen.

        Olen joskus miettinyt, mikä sen julkaise muistosi jutun ajatus on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus miettinyt, mikä sen julkaise muistosi jutun ajatus on.

        Samaa olen miettinyt.

        Monet laittaa vaan sen, pääseepä kirjoittamasta uutta päivitystä.

        Tai en tiedä miksi kukakin sen muistonsa julkaisee.

        Katoin eilen vähän pinnallisen mut silti toisaalta aika hyvän leffan tosta nettijulkaisuista.
        Forsaken. Jenkkileffa (joita harvemmin katson). Siinä oli ideaalina, että kaikkien pitäis jakaa kaikki kaikille, että se ois parasta. Sit joku firma tietäis kaikiska kaiken, mut se ois kaikille parasta.

        Jos sulla on Netflix, niin katso ehdottomasti sellanen ku Black Mirror. Se on sarja, mutta kaikki ihan erillisiä elokuvia. Siinä on ideana vaihtoehtoinen nykyisyys. Sitä voi peilata ihan tavalliseenkin nykyisyyteen, ja pitääkin.


    • Asiassa ei liene mitään lainsäädännöllistä määräystä.

    • Jos ne on itse otettuja kuvia, niin teet mitä tahdot. Jos ne on muualta napattuja kuvia, niin asia mutkistuu, mutta jos ne ovat jo ns. vapaasti jaossa netissä eikä omistajaa (kuvien ottajaa) ole helposti mahdollista jäljittää luvan kysymiseen, niin ei ole kovin kummoinen rike laittaa niitä kuvia uuteen kiertoon. Olettaen toki, että kuvissa ei esiinny yksinomaan joku tietty henkilö, jolloin suosittelen jättämään kuvien jakamisen väliin.

      • On selvää, että jos aikoo laittaa kuvan jonkun henkilön kasvoista, niin pitää kysyä lupa henkilöltä, tai sitten jättää kuva julkaisematta.


      • Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        On selvää, että jos aikoo laittaa kuvan jonkun henkilön kasvoista, niin pitää kysyä lupa henkilöltä, tai sitten jättää kuva julkaisematta.

        Niinpä.

        Oon saanut vihat niskoille kun jonkun ilmoitin eteenpäin . Teki niin pahaa kuvatun puolesta.


      • Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        On selvää, että jos aikoo laittaa kuvan jonkun henkilön kasvoista, niin pitää kysyä lupa henkilöltä, tai sitten jättää kuva julkaisematta.

        Alotuksessa ei käsitelty kuvien tarkkaa laatua, joten en takertunut siihen yksityiskohtaan, vaan vastasin yleisellä tasolla.

        Ja vaikka olisikin kasvot kuvassa, niin sekään ei ole yksiselitteistä, ei edes eettisesti, kun moraalisia tulkintoja milloin minkäkin osalta on tasan yhtä monta kuin on elävää ihmistä maan päällä. Edes Suomen laki ei anna tässä asiassa täysin yksiselitteistä vastausta eikä annetuista oikeudenkäynneistä tehdyt ohjaavat lain tulkinnat.


      • randombypasser kirjoitti:

        Alotuksessa ei käsitelty kuvien tarkkaa laatua, joten en takertunut siihen yksityiskohtaan, vaan vastasin yleisellä tasolla.

        Ja vaikka olisikin kasvot kuvassa, niin sekään ei ole yksiselitteistä, ei edes eettisesti, kun moraalisia tulkintoja milloin minkäkin osalta on tasan yhtä monta kuin on elävää ihmistä maan päällä. Edes Suomen laki ei anna tässä asiassa täysin yksiselitteistä vastausta eikä annetuista oikeudenkäynneistä tehdyt ohjaavat lain tulkinnat.

        Mun käsittääkseni yksityishenkilöstä kuvia saa julkaista, kunhan niissä, tai siinä yhteydessä, ei ole mitään yksityisyyttä loukkaavaa tai herjaavaa.


      • JustJust kirjoitti:

        Mun käsittääkseni yksityishenkilöstä kuvia saa julkaista, kunhan niissä, tai siinä yhteydessä, ei ole mitään yksityisyyttä loukkaavaa tai herjaavaa.

        En esmes usko, että kukaan vois viedä oikeuteen, jos laitan vaikka vanhempieni hääkuvan faceen.

        Sit ois eri asia, jos laittaisin siihen vaikka liitteenä jotain herjaavaa tekstiä.


      • JustJust kirjoitti:

        Mun käsittääkseni yksityishenkilöstä kuvia saa julkaista, kunhan niissä, tai siinä yhteydessä, ei ole mitään yksityisyyttä loukkaavaa tai herjaavaa.

        Käytännössä ei saa. Saat julkaista, jos kuva on muutenkin oletetun yleisön saatavilla eli kuvan kohde on itse sen julkaissut vaikka Facebookissa tms. tai kuva esiintyy median artikkelissa jne. Ennen julkaisematonta yksityishenkilön kuvaa ei saa ilman kohteen antamaa lupaa julkaista. Käytännössä tähän ei juurikaan voida puuttua eikä puututakaan, ellei asiaan liity mainitsemaasi loukkausta tai herjausta.

        Jos kyseessä on kuva, jossa on useita henkilöitä ja kuvasta käy ilmi, ettei sitä ole otettu vain tietyn henkilön kuvaamiseksi, saa sen julkaista vapaasti joskin suotavaa olisi tiedottaa kuvan kohteille julkaisusta, mikäli mahdollista. Em. kuvan rajaaminen siten, että siitä poistetaan muut kuin yksi henkilö jälleen estää sen vapaan julkaisemisen, ellei alkuperäistä, rajaamatonta kuvaa liitetä samaan julkaisuun.


      • randombypasser kirjoitti:

        Käytännössä ei saa. Saat julkaista, jos kuva on muutenkin oletetun yleisön saatavilla eli kuvan kohde on itse sen julkaissut vaikka Facebookissa tms. tai kuva esiintyy median artikkelissa jne. Ennen julkaisematonta yksityishenkilön kuvaa ei saa ilman kohteen antamaa lupaa julkaista. Käytännössä tähän ei juurikaan voida puuttua eikä puututakaan, ellei asiaan liity mainitsemaasi loukkausta tai herjausta.

        Jos kyseessä on kuva, jossa on useita henkilöitä ja kuvasta käy ilmi, ettei sitä ole otettu vain tietyn henkilön kuvaamiseksi, saa sen julkaista vapaasti joskin suotavaa olisi tiedottaa kuvan kohteille julkaisusta, mikäli mahdollista. Em. kuvan rajaaminen siten, että siitä poistetaan muut kuin yksi henkilö jälleen estää sen vapaan julkaisemisen, ellei alkuperäistä, rajaamatonta kuvaa liitetä samaan julkaisuun.

        Ja eihän luokkakuvat ole mitään salakuvia. Ei sinne ketään pakotettu, ja muistan jonkun joskus siitä kieltäyneenkin.

        Tavallaan luokkakuvaan tuleminen on jo kuvauslupa.

        Tallaisesta kuvasta halventavaksi tekeminen on tietenkin kiellettyä, mutta ei tietääkseni kokonaisen luokkakuvan julkaisu.

        Silti olen vähän epäileväinen yläastekuvien laittamisen kanssa, vaikka kaikki kohteet ovatkin jo yli viiskymppisiä, niinku tietty minäkin.


      • JustJust kirjoitti:

        Ja eihän luokkakuvat ole mitään salakuvia. Ei sinne ketään pakotettu, ja muistan jonkun joskus siitä kieltäyneenkin.

        Tavallaan luokkakuvaan tuleminen on jo kuvauslupa.

        Tallaisesta kuvasta halventavaksi tekeminen on tietenkin kiellettyä, mutta ei tietääkseni kokonaisen luokkakuvan julkaisu.

        Silti olen vähän epäileväinen yläastekuvien laittamisen kanssa, vaikka kaikki kohteet ovatkin jo yli viiskymppisiä, niinku tietty minäkin.

        Luokkakuva on ryhmäkuva, sen saa julkaista sellaisenaan. Kaikkien kuvien julkaisemisen kohdalla kuvan kohteen/kohteiden tiedottaminen etukäteen julkaisemisesta on suositeltavaa, mutta usein miltei mahdotonta, etenkin vanhojen ryhmäkuvien kohdalla.


      • randombypasser kirjoitti:

        Luokkakuva on ryhmäkuva, sen saa julkaista sellaisenaan. Kaikkien kuvien julkaisemisen kohdalla kuvan kohteen/kohteiden tiedottaminen etukäteen julkaisemisesta on suositeltavaa, mutta usein miltei mahdotonta, etenkin vanhojen ryhmäkuvien kohdalla.

        Näin vähän mäkin olen sen käsittänyt. Kyse oli kuitenkin ryhmästä "Laurin yläaste", tai ehkä myös "Muistellaan Saloa".
        Ei suljettuja ryhmiä, kuka tahansa saa katsoa.

        Musta oli kiva kun moni tunnisti kaverinsa, ja joku kertoi että "mä olen tuo tuolla".
        Ne olivat vain luokkakuvia, ei mitään pahaa. Vaan se, että miten ihmiset ovat muuttuneet, mutta usein kuitenkin tosi tunnistettavia.


        Salo-ryhmässä on useinkin ollut kuvia, et "tunnetteko nämä?" eikä ole kyse ollut mistään halveeraamisesta, vaan tietoa "kuka toi on kun en muista". Tutun näkösiä, mut..


      • JustJust kirjoitti:

        Näin vähän mäkin olen sen käsittänyt. Kyse oli kuitenkin ryhmästä "Laurin yläaste", tai ehkä myös "Muistellaan Saloa".
        Ei suljettuja ryhmiä, kuka tahansa saa katsoa.

        Musta oli kiva kun moni tunnisti kaverinsa, ja joku kertoi että "mä olen tuo tuolla".
        Ne olivat vain luokkakuvia, ei mitään pahaa. Vaan se, että miten ihmiset ovat muuttuneet, mutta usein kuitenkin tosi tunnistettavia.


        Salo-ryhmässä on useinkin ollut kuvia, et "tunnetteko nämä?" eikä ole kyse ollut mistään halveeraamisesta, vaan tietoa "kuka toi on kun en muista". Tutun näkösiä, mut..

        Juu, tää on tuttu aihe kun olen työskennellyt näiden kysymysten parissa, olkoonkin että siitä on jo vuosia :)

        Onhan noi kivoja kun vanhasta kuvasta porukat tunnistaa ittensä tai kavereitaan, eikä siinä olla kuin ilon asialla.


    • Anonyymi

      Entä saako johonkin facen julkiseen ryhmään laittaa vanhan luokkakuvan? Ja mahdollisesti nimiluettelon?

      • Anonyymi

        Heh heh :D
        Naurahdin ääneen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh :D
        Naurahdin ääneen

        Kyllä eräässä facebookin julkisessa ryhmässä toisinaan näkee 60-luvun luokkakuvia. On muuten loistava juttu, ja sellaiset kuvat saavat runsaasti kommentteja ja peukutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä eräässä facebookin julkisessa ryhmässä toisinaan näkee 60-luvun luokkakuvia. On muuten loistava juttu, ja sellaiset kuvat saavat runsaasti kommentteja ja peukutuksia.

        Juu, eilen tuli yhden kaupungin facebook-ryhmään vanha luokkakuva runsaan 50 vuoden takaa. Kuva on saanut ainakin 70 tykkäystä ja ainakin 20 kommenttia. Siis ihmisiä todella kiinnostavat sellaiset vanhat kouluaikaiset kuvat. Meikäläistä ei siinä kuvassa näy, koska en ollut sillä luokalla, mutta tuttuja kasvoja oli useampia.


      • Mä olen laittanut muutamia ala-asteluokkakuvia sellaiseen ryhmään missä on kyse siitä koulusta jota olen käynyt.

        Mä sit vähän mietin, ja olin laittamatta, yläastekuvia.
        Sen sijaan laitoin yläasteen opettajaryhmäkuvan. Siitä en tuntenut tunnontuskia.


      • Anonyymi

        faceebookissa on myös erilaisia vanhojen valokuvien sivustoja,jossa julkaistaan vanhoja valokuvia esim. sukuseurojen sivut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        faceebookissa on myös erilaisia vanhojen valokuvien sivustoja,jossa julkaistaan vanhoja valokuvia esim. sukuseurojen sivut

        Vaihtoehtoisia sivustoja on paljon, tosin on joskus konstikasta löytää ryhmä, joka olisi sopivasti kiinnostava.


    • Anonyymi

      Kuvia ei saa laittaa ellei lupaa ole kuvatulta pyydetty😡🤬😈

      • Anonyymi

        Niin taitaa asia olla, mutta jos kuva on 40 vuoden takaa, niin entä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin taitaa asia olla, mutta jos kuva on 40 vuoden takaa, niin entä sitten?

        Olisikohan niissä joku aikaraja?


      • Maisemakuvissa ei näy kasvoja, mutta joku kaukaisuudessa näkyvä ihminen voi olla kuvassa niin, että ei ole tunnistettavissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe