Voisitko vaihtaa osan punaisesta lihasta papuihin

Anonyymi

86

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvin.

      • Mikä estää?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Mikä estää?

        Ei mikään, enkä mä nyt pelkkää lihaa syökään.
        Kyllä mulle palkokasvit ja monet muutkin lihankorvikkeet hyvin kelpaa.


      • JustJust kirjoitti:

        Ei mikään, enkä mä nyt pelkkää lihaa syökään.
        Kyllä mulle palkokasvit ja monet muutkin lihankorvikkeet hyvin kelpaa.

        Minun ongelma papujen kanssa on, kun ne pitäisi osata maustaa oikein. Muuten ne maistuvat ihan puulta.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Minun ongelma papujen kanssa on, kun ne pitäisi osata maustaa oikein. Muuten ne maistuvat ihan puulta.

        Maustamista ne tosiaan vaatii. Vielä kovempi maustaminen on näissä nyhtökauratuotteissa ja myös soijarouheessa (joka kyllä on sellaista pierukamaa etten suostu käyttämään).


    • Anonyymi

      Tänäänkin aion syödä papusoppaa eli puolet papuja ja puolet lihaa

    • Anonyymi

      Olen vaihtanut punaisen, valkoisen, kaiken värisen lihan ja lihatuotteet jo aika päiviä sitten kasvisruokavalioon.
      En ole vegaani koska käytän mm. juustoa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa.
      Syön paljon kikherneitä jotka ovat suosikkini ja quinoaa. Myös tattaria jossa on paljon proteiinia.
      Oksettaa ajatus tapetuista eläimistä, ihna kuin söisi raatoa.

      • Eikeastaanhan lihaa syövää nykyihmistä ei pitäisi sanoa lihansyöjäksi, koska se on turhan kaunisteleva nimitys. Oikeampi termi olisi raadonsyöjä tai haaskaeläin.

        "Raadonsyöjä, myös haaskansyöjä tai haaskaeläin, on eläin, joka syö jo valmiiksi kuolleita eläimiä eli raatoja."

        (Wiki)


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Eikeastaanhan lihaa syövää nykyihmistä ei pitäisi sanoa lihansyöjäksi, koska se on turhan kaunisteleva nimitys. Oikeampi termi olisi raadonsyöjä tai haaskaeläin.

        "Raadonsyöjä, myös haaskansyöjä tai haaskaeläin, on eläin, joka syö jo valmiiksi kuolleita eläimiä eli raatoja."

        (Wiki)

        Hyvä pointti.

        W.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Eikeastaanhan lihaa syövää nykyihmistä ei pitäisi sanoa lihansyöjäksi, koska se on turhan kaunisteleva nimitys. Oikeampi termi olisi raadonsyöjä tai haaskaeläin.

        "Raadonsyöjä, myös haaskansyöjä tai haaskaeläin, on eläin, joka syö jo valmiiksi kuolleita eläimiä eli raatoja."

        (Wiki)

        Ja kasvissyöjistä oikea nimitys on aivoton älykääpiö, koska liharuoka kasvatti ihmiselle aivot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kasvissyöjistä oikea nimitys on aivoton älykääpiö, koska liharuoka kasvatti ihmiselle aivot.

        Ne ovat itsekeksimiäsi synonyymeja. Minä käytän noita sanoja persuista, jotka toistelevat venäläisten ja amerikkalaisten disinformaatiotehtailijoiden salaliittoteorioita.

        Liharuoka ei itseasiassa kasvattanut alkuihmisten aivokapasiteettia, sillä lihaahan he söivät jo aikaisemmin. Ruoan kypsentäminen oli se tärkeämpi juttu.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Ne ovat itsekeksimiäsi synonyymeja. Minä käytän noita sanoja persuista, jotka toistelevat venäläisten ja amerikkalaisten disinformaatiotehtailijoiden salaliittoteorioita.

        Liharuoka ei itseasiassa kasvattanut alkuihmisten aivokapasiteettia, sillä lihaahan he söivät jo aikaisemmin. Ruoan kypsentäminen oli se tärkeämpi juttu.

        Yhtälailla sinä nimittelet itse keksimilläsi synonyymeilla tapojesi vastakohtaisia ihmisiä. Kun taas ajaudutaan diktatuurista haaveilevien vihreiden takia kahtiajakoon ja taisteluun vapaudesta elää, niin häviäjiä olette te.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhtälailla sinä nimittelet itse keksimilläsi synonyymeilla tapojesi vastakohtaisia ihmisiä. Kun taas ajaudutaan diktatuurista haaveilevien vihreiden takia kahtiajakoon ja taisteluun vapaudesta elää, niin häviäjiä olette te.

        Kuten jo toisaalla mainitsin, liioittelen usein.
        Mistään diktatuurista en haaveile.

        Eikös muuten ole hassua, että sinä älähdät heti jos mainitsen persut tai otan osaa poliittiseen keskusteluun. Itse saat puhua vihreistä, vasureista, pilluhallituksesta jne.
        Erittäin persumaista.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Kuten jo toisaalla mainitsin, liioittelen usein.
        Mistään diktatuurista en haaveile.

        Eikös muuten ole hassua, että sinä älähdät heti jos mainitsen persut tai otan osaa poliittiseen keskusteluun. Itse saat puhua vihreistä, vasureista, pilluhallituksesta jne.
        Erittäin persumaista.

        Sinuttelet niinkuin olisin ainoa joka heistä puhuu. En muista milloin viimeksi mainitsemillasi tavoin olisin näistä ääriajattelijoista kirjoittanut ja etenkin sanaa p....uhallitus en ole koskaan edes käyttänyt, joten älä laita omia ajatuksiasi suuhuni. Suuruudenhulluuttasi korostaa se, että kuvittelet olevasi enemmistössä mielipiteinesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinuttelet niinkuin olisin ainoa joka heistä puhuu. En muista milloin viimeksi mainitsemillasi tavoin olisin näistä ääriajattelijoista kirjoittanut ja etenkin sanaa p....uhallitus en ole koskaan edes käyttänyt, joten älä laita omia ajatuksiasi suuhuni. Suuruudenhulluuttasi korostaa se, että kuvittelet olevasi enemmistössä mielipiteinesi.

        Tossa oli samalla toinen ihan selkeästi saman kirjoittajan juttu lähes samaan aikaan kirjoitettuna. Turha yrittää näytellä tietämätöntä.

        Sitä en mene vannomaan että sinä juuri olisit pilluhallituksesta puhunut. Silti tuntuu siltä että sellainen sana on ihan korrekti, mutta valkoista lihaasyövää heteromiestä (joka minäkin muuten olen) ei saa arvostella kun heille tulee paha mieli.

        Kiva muuten että keksit diktaattorin tilalle vastaavan sanan: suuruudenhullu.
        Ei kannata toistella samoja sanoja.


    • Anonyymi

      En en

      • Anonyymi

        Osan lihasta sieniin

        Taidan olla sienihullu

        Se tekee minut iloiseksi, sienimettään meno


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osan lihasta sieniin

        Taidan olla sienihullu

        Se tekee minut iloiseksi, sienimettään meno

        Aiotko mennä tinderimetsään jossa saa erilaisia tatteja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osan lihasta sieniin

        Taidan olla sienihullu

        Se tekee minut iloiseksi, sienimettään meno

        En ole koskaan syönyt sieniä. Maistanut olen, ja musta pienikin sienimäärä pilaa muuten hyvän ruoan. Musta sienet maistuu ihan kamalilta.

        Poikkeuksena herkkusienet, jotka ei maistu miltään. En ymmärrä miksi joku haluaa syödä jotain joka ei maistu miltään.

        Taikasieniä olen kerran syönyt. Nekään ei maistunut miltään, mutta niissä se juttu taisi ollakin ihan muu kuin kulinaristinen nautinto.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        En ole koskaan syönyt sieniä. Maistanut olen, ja musta pienikin sienimäärä pilaa muuten hyvän ruoan. Musta sienet maistuu ihan kamalilta.

        Poikkeuksena herkkusienet, jotka ei maistu miltään. En ymmärrä miksi joku haluaa syödä jotain joka ei maistu miltään.

        Taikasieniä olen kerran syönyt. Nekään ei maistunut miltään, mutta niissä se juttu taisi ollakin ihan muu kuin kulinaristinen nautinto.

        Siinä varsinainen ituhippi xD "Kielletään sienet", koska Sinä et niistäkään pidä niinkö?
        Näet varmaan minut siinäkin uhkana, että sekasyöjänä nautin myös sieniä. Löydätkö niidenkin keruusta sitten ilmastonpilaaja uhan xD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä varsinainen ituhippi xD "Kielletään sienet", koska Sinä et niistäkään pidä niinkö?
        Näet varmaan minut siinäkin uhkana, että sekasyöjänä nautin myös sieniä. Löydätkö niidenkin keruusta sitten ilmastonpilaaja uhan xD

        Ootsä jotenkin vajaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä varsinainen ituhippi xD "Kielletään sienet", koska Sinä et niistäkään pidä niinkö?
        Näet varmaan minut siinäkin uhkana, että sekasyöjänä nautin myös sieniä. Löydätkö niidenkin keruusta sitten ilmastonpilaaja uhan xD

        Olenko ollut kieltämässä sieniä? No en varmasti.
        Sitäpaitsi ituhipit käsittääkseni rakastavat sieniä.

        Siellä ekokylässä jossa aikoinani kävin, en voinut syödä heidän ruokiaan syksyllä, koska niissä oli aina sieniä.

        En näe sinua, itseäni, enkä muitakaan sekasyöjiä uhkana. En myöskään sienestäjiä.
        Mulle on sinänsä ihan sama mitä ihmiset syövät, kunhan eivät pakota mua syömään sellaista jota en voi sietää. Niinku makeisia. Saan mä silti ihmetellä miksi joku tykkää sellaisista.
        (Sokerille vois kyllä laittaa ihan hitonmoisen veron. Tai no ei sentään, tarviinhan mäkin sokeria juoman valmistukseen. :)


    • Anonyymi

      En ole syönyt vuosiin punaista lihaa. Nyt olen luopumassa valkoisestakin lihasta. Härkistä syön paljon. Samoin muita papupohjaisia proteiininlähteitä.

    • Anonyymi

      En voisi vaihtaa koskaan punaista lihaa papuihin. Paput vain tekee ilmavaivoja ja vatsan sekaisin. Lisäksi vielä karsea särky koko vatsan alueelle. Ei kiitos !

    • Juu viime syksynä. Ostin härkäpapua, mutta oli jo tammikuussa loppu. Ja palasin takasin lihaan. Että ei oo meidän tuotantoketjut valmiita vielä kasvis syöntiin. Lihateollisuudessa kun on näitä hormooneja, niin on tuottosampaa, kun kasvin viljely. Mutta luulis että kasvinviljelyynkin saataisiin kehitettyä niin että tuottaa paremmin. Kun periaatteessa laidunmaata tarvii moninkertainen määrä peltoviljelyyn verrattuna. Mutta katotaan nyt saadaanko härkäpapua taas kauppaan.

      • Oletko aito maalainen?

        Tietysti pitää miettiä tuottavuutta, eli ihan sitä ansaitseeko sillä duunilla.
        En moiti ihmisiä jotka pitävät lihakarjaa, koska se on kuitenkin ihan hyväksyttävä elinkeino (toisin kuin vaikka minkkitarhaus). Kunhan sen tekee eläimiä ja luontoa kunnioittavalla tavalla. Se on välillä vaikeaa, jos pitäisi olla samalla tuottava.



        Olen koittanut etsiä, mut en oo löytänyt. Dumarilta (tuomari Nurmio) sellanen kappale, stadin slangilla heitetty, kunnioitus siitä et maalaiset tuo meille ruoan pöytään. Kerran kuulin radiossa, mut en tosiaan oo löytänyt sitä mistään.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Oletko aito maalainen?

        Tietysti pitää miettiä tuottavuutta, eli ihan sitä ansaitseeko sillä duunilla.
        En moiti ihmisiä jotka pitävät lihakarjaa, koska se on kuitenkin ihan hyväksyttävä elinkeino (toisin kuin vaikka minkkitarhaus). Kunhan sen tekee eläimiä ja luontoa kunnioittavalla tavalla. Se on välillä vaikeaa, jos pitäisi olla samalla tuottava.



        Olen koittanut etsiä, mut en oo löytänyt. Dumarilta (tuomari Nurmio) sellanen kappale, stadin slangilla heitetty, kunnioitus siitä et maalaiset tuo meille ruoan pöytään. Kerran kuulin radiossa, mut en tosiaan oo löytänyt sitä mistään.

        Koskas minkkitarhaus on kielletty ja tehty epä hyväksyttäväksi muualla kun sinun päässäsi?
        Taidat unelmoida diktaattorin elämästä, koska joka kirjoituksesi menee tyyliin kaikki mistä sinä et pidä pitää kieltää. Eli jos inhoat vaikka jääkiekkoa, niin pitääkö sekin kieltää? Tennis, kalastus, seinäkiipeily, postimerkkien keräily?


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Oletko aito maalainen?

        Tietysti pitää miettiä tuottavuutta, eli ihan sitä ansaitseeko sillä duunilla.
        En moiti ihmisiä jotka pitävät lihakarjaa, koska se on kuitenkin ihan hyväksyttävä elinkeino (toisin kuin vaikka minkkitarhaus). Kunhan sen tekee eläimiä ja luontoa kunnioittavalla tavalla. Se on välillä vaikeaa, jos pitäisi olla samalla tuottava.



        Olen koittanut etsiä, mut en oo löytänyt. Dumarilta (tuomari Nurmio) sellanen kappale, stadin slangilla heitetty, kunnioitus siitä et maalaiset tuo meille ruoan pöytään. Kerran kuulin radiossa, mut en tosiaan oo löytänyt sitä mistään.

        Tuomari nurmio pitää kieltää, koska tekee paskaa musiikkia tai niinsanottua musiikkia mitä se renkutus ei ole nähnytkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koskas minkkitarhaus on kielletty ja tehty epä hyväksyttäväksi muualla kun sinun päässäsi?
        Taidat unelmoida diktaattorin elämästä, koska joka kirjoituksesi menee tyyliin kaikki mistä sinä et pidä pitää kieltää. Eli jos inhoat vaikka jääkiekkoa, niin pitääkö sekin kieltää? Tennis, kalastus, seinäkiipeily, postimerkkien keräily?

        Suurin osa suomalaisista, oliko 75%, on sitä mieltä että turkistarhaus tosiaan pitäisi kieltää.

        Itse sallisin sen sillä ehdolla, että tarhaaja itse viettää ensin samaisessa häkissä, sanotaan nyt vaikka vain kuukauden ajan.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Suurin osa suomalaisista, oliko 75%, on sitä mieltä että turkistarhaus tosiaan pitäisi kieltää.

        Itse sallisin sen sillä ehdolla, että tarhaaja itse viettää ensin samaisessa häkissä, sanotaan nyt vaikka vain kuukauden ajan.

        Joops..

        "Mielipidekyselyiden tulokset paljastavat, että jopa 74 prosenttia suomalaisista vastustaa nykyisen kaltaista turkistarhausta. "

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a12be3ce-5e4c-4daf-938f-f21b9d031d1e


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuomari nurmio pitää kieltää, koska tekee paskaa musiikkia tai niinsanottua musiikkia mitä se renkutus ei ole nähnytkään.

        Kyllä hän aina arttuviskarit ja muut vastaavat voittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koskas minkkitarhaus on kielletty ja tehty epä hyväksyttäväksi muualla kun sinun päässäsi?
        Taidat unelmoida diktaattorin elämästä, koska joka kirjoituksesi menee tyyliin kaikki mistä sinä et pidä pitää kieltää. Eli jos inhoat vaikka jääkiekkoa, niin pitääkö sekin kieltää? Tennis, kalastus, seinäkiipeily, postimerkkien keräily?

        Eihän minkkitarhausta Suomessa olekaan kielletty, mutta kyllä se ihmisen (tai ainakin minun) etiikka vastaan sotii aika vahvasti.

        Toi diktaattorijuttu... no mä aina kärjistän asioita. Myös sellaisia joista olen samaa mieltä.

        Jos olisin diktaattori (jota ei varmasti ikinä tapahdu), en kieltäisi jääkiekkoa tai muuta hömppää. Pudottaisin kyllä huippu-urheilulle annettavia varoja huimasti. Huippu-urheilijathan ovat jokaisessa yhteiskunnassa kallis ja täysin turha menoerä. Eivät he tee mitään hyödyllistä, mutta rahaa heihin kyllä kuluu.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Joops..

        "Mielipidekyselyiden tulokset paljastavat, että jopa 74 prosenttia suomalaisista vastustaa nykyisen kaltaista turkistarhausta. "

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a12be3ce-5e4c-4daf-938f-f21b9d031d1e

        Löysit mieleisesi tuloksen. Riippuu kuka kysyy ja mistä kysyy.
        Jos gallup alue kattaa vain pääkaupunkiseudun etenkin helsingin alueen, niin kaikki konservatiivinen pitäisi kieltää, mutta kas kummaa mitä pohjoisemmaksi mennään tuloskin muuttuu. Voinhan minäkin tehdä gallupin kasvissyönnin kannattamisesta ja kysely alueeni kattaisi vain lapin. Ja tulen ulos "koko suomen" mielipiteenä.
        Punaviher mediahan ei tunnetusti julkaise muiden kuin oman kannattajakunnan näennäis"tutkimuksia".
        Niin loisti hakkuuaukean loistava hiilensidontakyky ja siitä tehty tutkimuskin "yllättäen" poissaolollaan valtakunnan lehdistä ja mediasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Löysit mieleisesi tuloksen. Riippuu kuka kysyy ja mistä kysyy.
        Jos gallup alue kattaa vain pääkaupunkiseudun etenkin helsingin alueen, niin kaikki konservatiivinen pitäisi kieltää, mutta kas kummaa mitä pohjoisemmaksi mennään tuloskin muuttuu. Voinhan minäkin tehdä gallupin kasvissyönnin kannattamisesta ja kysely alueeni kattaisi vain lapin. Ja tulen ulos "koko suomen" mielipiteenä.
        Punaviher mediahan ei tunnetusti julkaise muiden kuin oman kannattajakunnan näennäis"tutkimuksia".
        Niin loisti hakkuuaukean loistava hiilensidontakyky ja siitä tehty tutkimuskin "yllättäen" poissaolollaan valtakunnan lehdistä ja mediasta.

        Taloustutkimuksen tekemä tutkimus. Se ei ole mikään tutkimus, jos valitsee haluamansa vastaajat.


    • Onhan tuota jo tullut tehtyäkin. En tosin terveys- tai ilmastosyistä vaan antaa enemmän vastauksia siihen ikuisuuskysymykseen: mitäs tänään/huomenna syötäisi.

    • Anonyymi

      Joo, noiden paputuotteiden hinta vaan melko korkea vielä, jotain 15 euroo/kg nyhtökaura sun muut
      Kuivattua hernettä näyttää saavan 25 kiloa 49 euroo
      härkäpapua 25 kiloa, 60 euroo
      härkäpapu rouhe 25 kilos 70 euroo
      mäkelän luomutilalta

      Entä sitte jotku hankkijan hevosprotsku härkäpavusta, se ois varmaan vielä halvempaa, kilpahevosille tarkotettua, joten ei kai se myrkyllistäkään oo...syökö hevoset sen tosiaan raakana, eikö maha turpoo.

      • Anonyymi

        tuossa on luomulisä, kuivattu herne ei kaupassa maksa ku 1,50 kg


      • Anonyymi

        Ja saisi hintaa nostaa edelleenkin 100% koska peltoviljely ja lannoitteet. Ne joilla on varaa syödä kasviksia on heillä varaa maksaa siitä enemmänkin ilmastosyistä.


      • Mua ihmetyttää myös jauhojen hinbat.

        Kaikkein halvinta on hieno vehnäjauho, se missä on vain jyvien ydinosat
        Puolikarket ja karkeat ovat sitten jo kalliimpia, kun niissä on käytetty muutakin.
        Kaikkein kalleimpia ovat leseet, koska niissä on käytetty se jäte, joka jää jauhoja tehdessä.

        Hevostenomistajille sitä myydään halvalla, koska jätettähän se on. Mutta käypä ostamassa leseitä ihmisruokakaupasta. Kilohinta on aika korkea.


      • JustJust kirjoitti:

        Mua ihmetyttää myös jauhojen hinbat.

        Kaikkein halvinta on hieno vehnäjauho, se missä on vain jyvien ydinosat
        Puolikarket ja karkeat ovat sitten jo kalliimpia, kun niissä on käytetty muutakin.
        Kaikkein kalleimpia ovat leseet, koska niissä on käytetty se jäte, joka jää jauhoja tehdessä.

        Hevostenomistajille sitä myydään halvalla, koska jätettähän se on. Mutta käypä ostamassa leseitä ihmisruokakaupasta. Kilohinta on aika korkea.

        Munijakanat, joiden annetaan elää jopa 13 kk ( voisivat elää kymmenenkin vuotta) jauhetaan rehuksi minkeille, kun ei ihmisille kelpaa. Ei varmaan kovinkaan suuri kilohinta.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Munijakanat, joiden annetaan elää jopa 13 kk ( voisivat elää kymmenenkin vuotta) jauhetaan rehuksi minkeille, kun ei ihmisille kelpaa. Ei varmaan kovinkaan suuri kilohinta.

        Entä sitten kukkopoikaset. Nehän jauhetaan samantien, eikä niillä juuri elopainoa ole.

        Munijakanat on tosiaan ihan eri kantaa kuin broilerit. Toisen tehtävä on munia, toisen tehtävä on kasvaa isoksi.


      • JustJust kirjoitti:

        Entä sitten kukkopoikaset. Nehän jauhetaan samantien, eikä niillä juuri elopainoa ole.

        Munijakanat on tosiaan ihan eri kantaa kuin broilerit. Toisen tehtävä on munia, toisen tehtävä on kasvaa isoksi.

        Niinpä.. ☹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saisi hintaa nostaa edelleenkin 100% koska peltoviljely ja lannoitteet. Ne joilla on varaa syödä kasviksia on heillä varaa maksaa siitä enemmänkin ilmastosyistä.

        Lihakarja varmaan syökin lihaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihakarja varmaan syökin lihaa.

        "83 prosenttia kaikesta viljelypinta-alasta on tutkimuksen mukaan lihatuotannon käytössä. "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihakarja varmaan syökin lihaa.

        Nyt en ihan suoralta kädeltä muista, mutta olihan se aika huima peltoviljelymäärä jota tarvitaan yhden lihakilon kasvattamiseen.

        Lisäksi ne ympäristöpäästöt. Lihakarjan kasvatus on suurin yksittäinen syy itämeren nykytilaan (joka ei tosiaan ole hyvä).


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        "83 prosenttia kaikesta viljelypinta-alasta on tutkimuksen mukaan lihatuotannon käytössä. "

        Ja saa jatkossa olla 90%. Hipit ja muu roskasakki viljelkööt porkkanansa luomusti kerrostaloyksiössään kannabiksen sijaan.
        Peltotilaa ei turhaan tuotantoon käytetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saisi hintaa nostaa edelleenkin 100% koska peltoviljely ja lannoitteet. Ne joilla on varaa syödä kasviksia on heillä varaa maksaa siitä enemmänkin ilmastosyistä.

        yhden lihakilon kasvattamiseen tarvitaan 4 kiloa viljaa/kymmenen kiloa kasvirehua/15 000 litraa vettä. härkäpavuistaki suurin osa menee eläinten rehuksi.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Mua ihmetyttää myös jauhojen hinbat.

        Kaikkein halvinta on hieno vehnäjauho, se missä on vain jyvien ydinosat
        Puolikarket ja karkeat ovat sitten jo kalliimpia, kun niissä on käytetty muutakin.
        Kaikkein kalleimpia ovat leseet, koska niissä on käytetty se jäte, joka jää jauhoja tehdessä.

        Hevostenomistajille sitä myydään halvalla, koska jätettähän se on. Mutta käypä ostamassa leseitä ihmisruokakaupasta. Kilohinta on aika korkea.

        No vaaleeta vehnäjauhoo pitäs kenenkään syödä
        Leseissä taas hyvin kuituja, sekä A-B-E-vitamiineja, hyviä tyydyttymättömiä rasvoja, proteiinia, rautaa, mangaania sinkkiä...


    • Anonyymi

      Jos ihminen ei liiku ei myöskään paino putoa. Siitä on turha lihaa syyttää vaikka viherpropakanda kovaa siltäosin onkin. Lihani on aina tummaa, kun sen paistan tai korkeintaan lievästi medium. Ei koskaan punaista. Ja lihaa syön niin kauan kun täällä tallustelen noin 2.5-3.5kg viikossa. Ylipainoakaan ei ole, koska harrastan raskasta liikuntaa.

      • Jos kalorit ja kulutus ei ole tasapainossa, sitä joko lihoo tai laihtuu.
        Yksinkertaista matikkaa.


      • "Jos ihminen ei liiku ei myöskään paino putoa. "

        Kyllä putoaa.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        "Jos ihminen ei liiku ei myöskään paino putoa. "

        Kyllä putoaa.

        Niin no työtön joka elää pelkällä kaljalla ja tupakilla, niin melko hoikkia poikia ovat. Sinulla lienee omakohtaista kokemusta xD
        Elimistön muut arvot sitten huutaakin hoosiannaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin no työtön joka elää pelkällä kaljalla ja tupakilla, niin melko hoikkia poikia ovat. Sinulla lienee omakohtaista kokemusta xD
        Elimistön muut arvot sitten huutaakin hoosiannaa.

        Kaljalla elävillä on useimmiten kaljamaha. Minulla ei.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kaljalla elävillä on useimmiten kaljamaha. Minulla ei.

        "Kaljamaha" on pilkkanimi riskeille miehille ollut aina, vaikka eivät kaljaan koskisi tikullakaan.
        Toisekseen pelkällä kaljalla elävät ammattijuopot ovat langan laihoja, joten kokemuksesi siis puhuu. Turha kiertää. Muita olet kyllä täällä aina arvostelemassa ja miehiä vihaat muutenkin kuin ruttoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaljamaha" on pilkkanimi riskeille miehille ollut aina, vaikka eivät kaljaan koskisi tikullakaan.
        Toisekseen pelkällä kaljalla elävät ammattijuopot ovat langan laihoja, joten kokemuksesi siis puhuu. Turha kiertää. Muita olet kyllä täällä aina arvostelemassa ja miehiä vihaat muutenkin kuin ruttoa.

        Mitä sitten?
        Sinä se roikut täällä kaikkien kuvittelemiesi vihollisten perässä henkilöhyökkimässä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mitä sitten?
        Sinä se roikut täällä kaikkien kuvittelemiesi vihollisten perässä henkilöhyökkimässä.

        Henkilöhyökit jatkuvasti, mutta et raukka uskalla itse henkilöityä. Tiihosfani.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Henkilöhyökit jatkuvasti, mutta et raukka uskalla itse henkilöityä. Tiihosfani.

        Henkilöhyökkäystä näkyy sinun peilissäsi.
        No teitä idiootteja on moneen lähtöön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöhyökkäystä näkyy sinun peilissäsi.
        No teitä idiootteja on moneen lähtöön.

        Blaa blaa mäntti.


    • Anonyymi

      Jos saisin naisen niin voisin vaihtaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä! Olipa fiksusti kirjoitettu.


    • Anonyymi

      HK:n amerikan pekoni ja kananmunia, eli vauvoja on hyvä syödä aamulla.

      Tiedän mistä nuorten naisten lihavuus johtuu: menevät ryhmissä ruokatauon aikana koulusta yläkoululaiset ostamaan lounaakseen pullia ja muita leivonnaisia kouluruoan sijasta.

      • Olen itse ihan omin silmin aikoinaan nähnyt, että koulussa jotkut tytöt ottavat tosi vähän ruokaa lautaselle tai eivät mene ollenkaan syömään ruokaa koulun ruokalaan. Jotkut sitten korvaavat syömättömyyden esim. limpsalla, energiajuomalla ja karkeilla.

        Pojat sitten sitä vastoin saattavat tankata ruokaa ihan kunnolla, jopa salaattiakin.

        Tosin sitä en tiedä miten koululaiset ja etenkin yläkoululaiset, lukiolaiset syövät nykyään ja kaikenlaiset muut opiskelijat, esim. ammattiopistossa ja ammattikorkessa opiskelevat.


      • Wwuwuw
        Norppa83 kirjoitti:

        Olen itse ihan omin silmin aikoinaan nähnyt, että koulussa jotkut tytöt ottavat tosi vähän ruokaa lautaselle tai eivät mene ollenkaan syömään ruokaa koulun ruokalaan. Jotkut sitten korvaavat syömättömyyden esim. limpsalla, energiajuomalla ja karkeilla.

        Pojat sitten sitä vastoin saattavat tankata ruokaa ihan kunnolla, jopa salaattiakin.

        Tosin sitä en tiedä miten koululaiset ja etenkin yläkoululaiset, lukiolaiset syövät nykyään ja kaikenlaiset muut opiskelijat, esim. ammattiopistossa ja ammattikorkessa opiskelevat.

        Nykyään kun päivät istutaan koneilla on johtanut siihen, että suomalaiset pojat on jo Euroopan lihavimpia..
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005406015.html


    • Anonyymi

      Punainen liha -> punaiset eli kidney-pavut.
      Valkoinen kanan liha -> valkoiset pavut eli soija-pavut.

    • En ole syönyt punaista lihaa edes paistettuna kuukausiin. Kylässä söin jauhelihaa, kun ei muuta nyt sattunut olemaan ja vatsa ei tykännyt.

      Kanaa, kalkkunaa, kalaa ja äyriäisiä tulee popsittua, niin ja kananmunia. Kasviksia.

    • Olen jo näin tehnytkin, tosin punaisen lihan tilalla syön myös muutakin kuin papuja, esim. soijarouhetta, tofua, kanaa ja joskus kalaa. Ja kaikenlaisia muitakin kasviksia kuin papuja.

      • Anonyymi

        Noista saakin pulittaa korkeampaa hintaa, kun ovat yleensä ulkomaantuontia.
        Kotimainen järvikala, liha jne sen ollapitää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noista saakin pulittaa korkeampaa hintaa, kun ovat yleensä ulkomaantuontia.
        Kotimainen järvikala, liha jne sen ollapitää.

        Kanaa ostan aina kotimaisena ja kalaakin, jos mahollista. Tofua saa melko edullisesti, soijarouhe on ehkä vähän kalliimpaa. Kasvikset sensijaan ovat aika edullisia, varsinkin jos ostaa sesongin mukaan. Muutenkin edullisemmaksi tulee ruoka, kun keskittyy sesongin mukaiseen syömiseen ja näin varsinkin kasviksissa, juureksissa, hedelmissä ja kalassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noista saakin pulittaa korkeampaa hintaa, kun ovat yleensä ulkomaantuontia.
        Kotimainen järvikala, liha jne sen ollapitää.

        Esim. kotimaisia tomaatteja ja kotimaista kurkkua kannattaa syödä enemmän kesällä, koska silloin hinta edullisempi. Syksyllä ja talvella kannatta keskittyä esim. kotimaisista kasviksista/juureksista esim. kaaliin, porkkanaan, keltaisiin kurpitsoihin, punajuureen ja lanttuun. Hedelmistä syksyllä esim. kotimaiset omenat ja talvella appelsiini, kun appelsiini talvella edullisempi kuin muina vuodenaikoina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noista saakin pulittaa korkeampaa hintaa, kun ovat yleensä ulkomaantuontia.
        Kotimainen järvikala, liha jne sen ollapitää.

        Muutenkin tulee edullisemmaksi ruokaostokset (perustuu omiin havaintoihini), etenkin yksin asuvalla, jos ostaa vähemmän lihaa ja keskittyy enemmän kasvisruokaan. Kotitalouksien ruokameinoista ison siivun leikkaa myös se, jos ostaa aina esim. juustoa ja leikkeleitä ja jos siihen päälle tulee vielä tupakoivalla tupakka ja jos joka viikonloppu ostaa vaikka monta tölkkiä olutta tai Alkosta viinipullon.

        Itse en polta tupakkaa enkä osta jatkuvasti esim. olutta. Kokolihaakaan en kauheasti suosi(mitä nyt välillä tai joskus kanaa) ja syön välillä suurimmaksi osaksi kasvisruokia tai ainakin melko kasvispitoista ruokaa. En myöskään osta jatkuvasti erilaisia juustoja enkä ollenkaan leikkeleitä nykyään. Maitoakaan en juo (en ole koskaan juomalla juonut), joten sekin raha jää säästöön.

        Tosin jokainen tyylillään ja oman tottumuksen ja tyylin jne. mukaan.


    • Norppa83

      Tosin joskus, silloin tällöin ostan sian tai naudan jauhelihaa, mutta aika vähäiselle käytölle punainen liha on mulla vuosien mittaan jäänny.

    • En vaihtaisi. Se mitä nykyään syön punaista lihaa, on riittävää ja tasapainoista ruokavaliota. En mätä sitä kilokaupalla vaan ihan normaalisti 3-6 ateriaa viikossa.

      Jos valittavana on kala tai punainen liha, valitsen toki kalan useimmiten. Mutta en missään nimessa jättäisi punaista lihaa pois tai edes puolittaisi sen saantia.

      Punainen liha kuulunut ihmisen ruokavalioon tuhansia vuosia, eikä ole luonnollista jättää sitä kokonaan pois. Toki sen ylenmääräinen kulutus tulisi lopettaa.

    • Anonyymi

      Pakko myöntää ett syön joka viikko ns. punaista lihaa; nimittäin peuraa, hirveä ja rusakoita, broilerikania!
      Ainoa lihaksi ihmisen toimesta kasvatettu elukka; on tuo kani.
      Kaneja minä ostan teurastettuna 10-15 kpl vuodessa.

      Purat ja hirvet ovat verrattavissa tuhoeläimiin. Maantiellä sattuu aivan paljon auto-onnettomuuksia, joissa menehtyy ihmisiä ja osa vammautuu pyörätuolipotilaiksi.
      Hirvet sekä peurat tekevät huomattavasti tuhoa myös metsässä, syöden nuorten puiden latvuksia! Ja eteenkin havupuiden, talviaikaan.
      Pellot ja eteenkin viljapellot, alkaen aina oraista, kypsyvään ja kypsään viljaan. Herne- sekä apilapellot ovat hirvieläinten erityisessä suosiossa, unohtamatta puutarhoja joissa hedelmäpuut, etenkin omenat ovat suurta herkkua.

      Eiköhän tämä näistä vahinkoista riittäne kertomaan, miksi en koe minkäänlaista
      huonoa omaatuntoa; syödessäni näitä edellä mainittuja eläimiä, niin palapaisteina, lihakeittoina, jauhelihapihveinä, leikkeleinä jne.
      Sianliha on se suurin syntini tässä lihansyönnissä, sitä käytän 4 ikuisen ihmisen taloudessa; noin 500g -1kg viikossa, pekonina ja lihana kaalikeitossa, usein niskapaloja tai kylkiluita lihoineen, siis ns. kylkirimpsua.

      Jouluna kun suku tulee joulupäivälliselle, paistan 7-10 kiloisen kinkun, jonka Emo tai faija ostaa. Syömässä silloin yleensä kahtena päivänä käy; 22-30 ihmistä.
      Se on sitä klaanin yhtenäisyyttä, jota Emo on ylläpitänyt koko avioliittonsa ajan ja vielä senkin jälkeen, tavallaan suku kokous. Joukossa on vain 1 puhtaasti kasvissyöjä!

      trollikka

      • Anonyymi

        Noniin kyllähän täällä fiksujakin kirjoittajia löytyy. Se on juurikin näin kuten kerroit.


      • Anonyymi

        Silti niitä peuroja metsästäjät syöttävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti niitä peuroja metsästäjät syöttävät.

        Maa- ja metsätalousministeriö (virkamiehet) oli kesällä kieltämässä keinoruokinnan vesilintujen metsästyksessä, mutta ministeri (Jari) Leppä ei laittanut nimeä alle.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008223759.html
        – Meillä on ollut jo kaksi riista-alan seminaaria, joissa on pohdittu ruokinnan ongelmia. Oli se sitten ruokaa sorsille tai peuroille ja kauriille. Niille saatetaan ajaa paljonkin tavaraa, puhutaan megamätöstä. Niitä pidetään ongelmina.

        – Kysymys on tietysti kaksipiippuinen, sillä jos halutaan ampua riittävä määrä valkohäntäpeuroja tai metsäkauriita, ne on saatava käymään jossain paikassa, missä niitä voidaan metsästää. Kolikolla on siksi kaksi puolta.

        – Jotta pystytään metsästämään niitä, on eduksi että ne käyvät jossain, missä ne voidaan niin sanotusti metsästyksen keinoin ottaa talteen.


      • Anonyymi

        Eikun, autot ovat tuhovälineitä ja ihminen on parturoinut luonnon metsät pois eläimiltä jotka niitä tarvitsevat toisin kuin ihminen.


    • Anonyymi

      Koirahan on, lemmikkikoirakin tuttu raadonsyöjä, erittäin herkullista näille on joku vuohen vähän vain karsittu pääkallo jossa on mädäntynyttä lihaa ja luuta kunnolla päällä vähän, kuin pääkalloissa yleensäkin on.

      Teurastajilta sellaisia voi saada jopa lahjaksikin, herkkuruoaksi kotikoirille.

      • Anonyymi

        Mä en kyllä syötä lemmikille mädäntynyttä lihaa, enkä uskoisi sen sitä syövänkään, normaalioloissa. Tietysti jos se olisi jostain syystä nälkäkuoleman partaalla, sen luonnollinen elämänhalu varmaan voittaisi ja yrittäisi sammuttaa nälkäänsä pilaantuneella lihallakin!

        Mutt niin kauan kun, Poju on on samaa taloutta meidän kanssamme; se saa syödä tuoretta teurastusjätettä tai lihakaupasta ostettua leikkeleiden loppuja "ns. roiskeita" sekä rustoja, punaisella hintalapulla varustettua maksalaatikkoa, munamakaronilaatikkoa, tattarilaatikkoa roiskeilla, ym... onhan näitä vaihtoehtoja, kunhan ottaa asioista selvää!

        Meillä on vähintäänkin 2 lihatonta päivää viikossa, ihan helppo juttu sekä maukasta ruokaa, mutt eläimillemme on lihaa joka päivä muodossa tai toisessa.... hyvin harvoin kaupan kuivamuonaa.
        Kissallekin kuivatan itse pientä kalaa mökillä, pakkasella tikun nokassa ulkona.
        Varikset ne silloin ovat harmina; tuppaavat varastamaan... silakoiden/norssien ollessa vielä tuoreita, joskus jopa niitä jäätyneitäkin! (osto muikkuja)
        trollikka


    • Anonyymi

      Aloitin juuri laittamalla lihan sekaan. Siten lihan määrä vähenee huomaamatta.

      • Anonyymi

        Pavuilla on eroa

        Täytyy vain maistella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pavuilla on eroa

        Täytyy vain maistella

        Sekaan voi laittaa linssejä ja kasviksiakin.


    • Anonyymi

      Siinäpä onkin kysymys sitten miten vaihdat värin punaisesta siniseenkin...

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      431
      13417
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      61
      2634
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2602
    4. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      156
      2594
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2087
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      171
      2048
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1967
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1535
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      63
      1500
    10. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1470
    Aihe