hei.
olen kuvataide- ja viestintäalan opiskelija, ja tahtoisin vaihtaa hiusalalle. siksi siis tahtoisin tietää muutamia faktoja parturikampaajan työstä.
eli mitkä ovat hyvät, ja mitkä huonot puolet?
onko palkka todella huono? näin olen kuullut.
onko alalla paljon töitä?
jos jollekin tulee mieleen jotain tärkeää vielä kertoa, niin olisin tyytyväinen.
suuret kiitokset mahdollisista vastauksista.
kampaajan työ
44
26551
Vastaukset
- yksityinen ah.
Huonot puolet ovat se palkkaus ja toinen asia, että alalla ei juurikaan työpaikkoja ole. Suurin osa kampaajista toimii yrittäjinä vuokratuolilla. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei lomia ole, eikä minkäänlainen työaikalaki ole voimassa. Liikealalla on myös työskenneltävä pitkään iltaisin ja lauantaisin, sunnuntaisinkin.
Pienyrittäjien, varsinkin käsityöläisten osalta, verotus ja kulut ovat aika kohtuuttomia, joka sitten taas aiheuttaa sen, että töissä on oltava kesät talvet, jotta maksuista selviää. Usein myös itse työpaikalla on kireä henki, sillä asiakkaista taistelu saa rumiakin piirteitä, kun talossa työskentelee monta yksityisyrittäjää.
Hyviin puoliin laskisin itse työn, joka on vaihtelevaa. Myös asiakaspalvelu kuuluu 85% hyviin puoliin. Ihmisten kanssa työskentely on mukavaa puuhaa, useinmiten. Toki juuri tässä asiassa on myös se toinen puoli, ne muutamat kurjat tyypit,esim. hankalat asiakkaat, joille mikään ei riitä, pesemättomät ja pahanhajuiset ihmiset, joita on sitten haisteltava ja käsiteltävä oksennus kurkussa parikin tuntia hymyillen. Mutta näitä ihmisiä on kuitenkin pienen pieni vähemmistö.
Kampaamoiden hinnoista käydään jatkuvasti valitusta, mutta tässä kohtaa huomauttaisin, että kampaaja laskuttaa kahden tunnin työstä keskimäärin 70-80e, tähän sisältyy aine, 22%alv. ym kulut. Putkimies veloittaa tunnin työstä 200kin euroa, johon vielä lisätään päälle käytetyt tarvikkeet ja aineet. Autonasentaja tekee samoin jne. Jos autonasentaja siis kahdesta tunnista veloittaa 400e kulut, voi hiukan vertailla, kuinka alas kampaajan lopullinen palkka jää. Noin kolmannekseen putkimiehestä jne.
Anyway, suurin ongelma mielestäni on se, ettei työpaikkoja ole.- ex kampaaja
Huono ammatti,huono palkka.Vaihdoin alaa.Toimin alkuun yrittäjänä,myöhemmin vuokratuolissa-ei kannata.Annat enemmän kuin saat.Sorry.
Alaa vaihdoin minäkin,nyt saan kunnon palkkaa ja etenemismahdollisuudet hyvät!
- kampaaja yksit.
Joo, minäkin ammatinharjoittajana työskentelevä, joten palkoista ei muuta tietoa, kuin että tosi surkeat on, jos nyt sattuisi jostain työpaikan löytömään. Jostain syystä työstä annetaan sellainen glamour kuva jopa alan liittojen sivuilla, että palkkataulukoita en löytänyt mistään. Jotain itse työstä; http://www.hiusyrittäjät.fi/index.php?id=184
Palkat on surkeat, ja koska työntekijöitä ei kannata pitää, voi siitä päätellä, että surkeampaa vielä on tuolilaisella. Jos ikää ei olisi jo yli 40v. vaihtaisin ilmanmuuta alaa.- suski
kampaaja yksit.ah kirjoitti:
lipsahti äät... eli
http://www.hiusyrittajat.fi/index.php?id=184Antaisin sellaisen neuvon opiskelun suhteen että ammattukoulu on ainoa ja paras paikka missä kannattaa opiskelut suorittaa. Ns. pikakoulut eivät ole mistään kotoisin, uutta ammattia ei voi millään oppia alle vuodessa ja lisäksi et voi parturi-kampaaja nimikkeellä olla kirjoilla työkkärissä. Olen itse yrittäjä enkä ikinä palkkaisi pikakoulua käynyttä.
- taulukot
palkkataulukot löytyy parturi-kampaajien työehtosopimuksesta, joka taas löytyy esim. netistä googlettamalla. kannattaa lukea ennen ku menee töihin. alalla kamalasti kusetusyrityksiä.
- Suvi S
suski kirjoitti:
Antaisin sellaisen neuvon opiskelun suhteen että ammattukoulu on ainoa ja paras paikka missä kannattaa opiskelut suorittaa. Ns. pikakoulut eivät ole mistään kotoisin, uutta ammattia ei voi millään oppia alle vuodessa ja lisäksi et voi parturi-kampaaja nimikkeellä olla kirjoilla työkkärissä. Olen itse yrittäjä enkä ikinä palkkaisi pikakoulua käynyttä.
Minä olen pikakoulun käynyt Tampereen hiusopintokeskuksessa jonne lähdin heti yläasteen jälkeen, hyvän opetuksen sain. Töissä olen ollut 3vuotta ja olen saanut erittäin paljon kehuja, niin työnantajalta sekä asiakkailta. Kyllä se on ihan motivaatiosta kiinni, kuinka ja missä sitä oppii. Rakastan työtäni enkä vaihtaisi mihinkään. TV: hiusmuotoilja.
- taitavaaa
suski kirjoitti:
Antaisin sellaisen neuvon opiskelun suhteen että ammattukoulu on ainoa ja paras paikka missä kannattaa opiskelut suorittaa. Ns. pikakoulut eivät ole mistään kotoisin, uutta ammattia ei voi millään oppia alle vuodessa ja lisäksi et voi parturi-kampaaja nimikkeellä olla kirjoilla työkkärissä. Olen itse yrittäjä enkä ikinä palkkaisi pikakoulua käynyttä.
kävin pikakoulun, sen jälkeen näyttötutkinnon Suomessa. Töitä on piisannut, suomessa ja ulkomailla. Ei kannattaisi tuomita. Hyvin osaan hommat!
- saippa85
hei olen itse juuri valmistumassa kampaajaksi ja työpaikka on jo tiedossa,ja melkein kaikilla muillakin meidän luokkalaisilla.ala on erittäin hyvä energisille,joista asiakkat pitävät ja kauneudesta ja muodista kiinnostuneille,sillä meidänkin opetukseen kuuluu 1ov meikkausta sekä maskeerausta eli osaamme tehdä asiakkaalle esim.kampauksen ohella myös meikin.huono puoli tietenkin on hartia sekä pääkivut,sekä huono palkka jos työläiseksi jäät,mutta tulivuokralaisuus kannattaa!paras ala !
- ...
en usko, että olet täysin perehtynyt pa-kan rahatilanteeseen, jos elät siinä uskossa että vuokratuoli kannattaa. onko se mielstäsi mukavaa, kun raadat niskalimassa väh. 8 tuntia päivässä väh. 5 päivää viikossa, että saat elantosi? Lisäksi lomien mahdollisuus olematon. Tai voithan toki lähteä lomalle, mutta kuka maksaa tuolivuokrasi siltä ajalta, kun ei rahaa tule. Että tämmösiä faktoja.
- alalla 5 v. ollut
... kirjoitti:
en usko, että olet täysin perehtynyt pa-kan rahatilanteeseen, jos elät siinä uskossa että vuokratuoli kannattaa. onko se mielstäsi mukavaa, kun raadat niskalimassa väh. 8 tuntia päivässä väh. 5 päivää viikossa, että saat elantosi? Lisäksi lomien mahdollisuus olematon. Tai voithan toki lähteä lomalle, mutta kuka maksaa tuolivuokrasi siltä ajalta, kun ei rahaa tule. Että tämmösiä faktoja.
Lomat täytyy ansaita eli tee välillä pidempää päivää ja vaikka 6-päiväistä viikkoa niin voit hyvin mielin pitää kunnon joululoman, syysloman, kevät- sekä kesäloman. Ja joskus kun on vähemmän töitä esim. syksyllä kun ei ole sesonkiaika niin tee lyhempiä päiviä tai vaikka vaan 3-4 päivää viikossa. Niin se homma toimii, ainakin mulla.
- menossa opiskelemaan
alalla 5 v. ollut kirjoitti:
Lomat täytyy ansaita eli tee välillä pidempää päivää ja vaikka 6-päiväistä viikkoa niin voit hyvin mielin pitää kunnon joululoman, syysloman, kevät- sekä kesäloman. Ja joskus kun on vähemmän töitä esim. syksyllä kun ei ole sesonkiaika niin tee lyhempiä päiviä tai vaikka vaan 3-4 päivää viikossa. Niin se homma toimii, ainakin mulla.
Lisäkokemuksia!!
- Kioto
menossa opiskelemaan kirjoitti:
Lisäkokemuksia!!
Eiköhän normaali työaika Suomessa yhä edelleenkin ole tuo 8 tuntia/pv ja 5 pv/vko vai onko mulla jäänyt jotain huomaamatta???!!!! Eihän se varmaan ole koskaan mukavaa raataa töissä mut se kun vain on tänäpäivänä pakko jos meinaa toimeen tulla- alalla kuin alalla. Palkka on pienipalkkalaisen, tuolivuokralla voi silti tienata enemmän, sillä lisäämällä työtahtia ja tunteja mielesi mukaan voit ansaitakin paremmin. Lomia voi pitää jos osaa enakoida taloustilannettaan pitkin vuotta. Alalle ei kuitenkaan kannata ryhtyä mikäli ei ole valmis työntekoon. Pa-ka:na ei pärjää ellei ole motivoitunut tai halukas työntekoon. Istuskelmaan jos haluat ryhtyä niin sitten voi vaikka hakea puhelinhommiin... Et sillee
- KH 79
Kioto kirjoitti:
Eiköhän normaali työaika Suomessa yhä edelleenkin ole tuo 8 tuntia/pv ja 5 pv/vko vai onko mulla jäänyt jotain huomaamatta???!!!! Eihän se varmaan ole koskaan mukavaa raataa töissä mut se kun vain on tänäpäivänä pakko jos meinaa toimeen tulla- alalla kuin alalla. Palkka on pienipalkkalaisen, tuolivuokralla voi silti tienata enemmän, sillä lisäämällä työtahtia ja tunteja mielesi mukaan voit ansaitakin paremmin. Lomia voi pitää jos osaa enakoida taloustilannettaan pitkin vuotta. Alalle ei kuitenkaan kannata ryhtyä mikäli ei ole valmis työntekoon. Pa-ka:na ei pärjää ellei ole motivoitunut tai halukas työntekoon. Istuskelmaan jos haluat ryhtyä niin sitten voi vaikka hakea puhelinhommiin... Et sillee
Aivan pakko kommentoida tähän työpäivän pituuteen; olen itse miettimässä uudelleen kampaajan alaa, olen aikoinani kouluttautunut, mutta lasten takia vuosia alalta poissa pysynyt tapaus.
Työskentelen nyt perhepäivähoitajana ja voin kertoa ettei 8 tuntiset päivät paljoakaan hetkauttaisi ainakaan minua.
Nykyisessä työssä päivät ovat AINA 10,5 tuntia ja sen 5pv viikossa.
Ja palkkaa saan kahdesta hoitolapsesta (enempää en voi ottaa) bruttona 640e kulukorvaukset jotka ovat olemattomat ja joita ei voi laskea itselle jääväksi, sapuskoiden ja askartelukulujen jälkeen.
Joten silläkään ei paljoa juhlita ja vastuu on kuitenkin kova vieraiden lapsista. - No teree
... kirjoitti:
Mita ihmiset taalla valittaa 8h 5pva viikossa. Sehan on normaali tyoviikko.
Ja jos on paska parturi-kampaaja ja on jossain yksinkertaisessa parturi-kampaamossa, eika tieda hyvia asiakkaita NIIN VOI VOI!!!! Menkaa vaikka ulkomaille oppimaan uutta!!! - Back to bisnes
KH 79 kirjoitti:
Aivan pakko kommentoida tähän työpäivän pituuteen; olen itse miettimässä uudelleen kampaajan alaa, olen aikoinani kouluttautunut, mutta lasten takia vuosia alalta poissa pysynyt tapaus.
Työskentelen nyt perhepäivähoitajana ja voin kertoa ettei 8 tuntiset päivät paljoakaan hetkauttaisi ainakaan minua.
Nykyisessä työssä päivät ovat AINA 10,5 tuntia ja sen 5pv viikossa.
Ja palkkaa saan kahdesta hoitolapsesta (enempää en voi ottaa) bruttona 640e kulukorvaukset jotka ovat olemattomat ja joita ei voi laskea itselle jääväksi, sapuskoiden ja askartelukulujen jälkeen.
Joten silläkään ei paljoa juhlita ja vastuu on kuitenkin kova vieraiden lapsista.Itse olen valmistunut 2004 kampaajaksi, silloin en tiennyt onko tämä lopullinen ammattini, joten jämähdin myyjäksi..Mutta nyt vanhempana(ei välttämättä viisaampana) olen ajatellut palata ammattiin. Sakset pysyy kyl kädessä, mutta menen hetkeksi preppaamaan..Tsemppiä!!
- Juliettee
No teree kirjoitti:
Ja jos on paska parturi-kampaaja ja on jossain yksinkertaisessa parturi-kampaamossa, eika tieda hyvia asiakkaita NIIN VOI VOI!!!! Menkaa vaikka ulkomaille oppimaan uutta!!!8h päivässä on normaalityöpäivä. itse teen 9h 5kertaa viikossa. Ja jokaisessa töpaikassa on niin sanotut huonot puolensa ja hyvät=) Tsemppiä vaan alalle menijä! Positiivisella asenteella pääsee pitkälle.:) ja muutenkin kannattaahan ainakin kokeilla uusia aloja, ammatteja ei ole koskaan liikaa:) ja opithan siinä paljon uusia asioita ja uusia haasteita. Ja tulevaisuudessa jos et aikoisikaan alalle jäädä. voisithan silti leikata ihmistenhiuksia pinetä korvausta vasten. Niin monet muutkin tekevät. :):)
- ei kannata
menossa opiskelemaan kirjoitti:
Lisäkokemuksia!!
mieti vielä kerran ennen kuin menet sillä palkka on todella surkea. katso pam sivuilta.Itse olin äitiyslomalla 2,5v. ja sen jälkeen yritin lähtee takas töihin mut siitä sitten sulle annetaan se alku vuoden palkka koska olet ollut pitkään äitiyslomalla tai siisn ei kaikki mutta näin saatetaan saonoo..jos sulla sit joskus on lapsia joudut tekee pitkiä päiviä et voi olla kovin paljon lapses kanssa.on paljon muitakin asioita mitkä juuri nyt ei tuu mieleen mut ei kannata.
- Mible
Juliettee kirjoitti:
8h päivässä on normaalityöpäivä. itse teen 9h 5kertaa viikossa. Ja jokaisessa töpaikassa on niin sanotut huonot puolensa ja hyvät=) Tsemppiä vaan alalle menijä! Positiivisella asenteella pääsee pitkälle.:) ja muutenkin kannattaahan ainakin kokeilla uusia aloja, ammatteja ei ole koskaan liikaa:) ja opithan siinä paljon uusia asioita ja uusia haasteita. Ja tulevaisuudessa jos et aikoisikaan alalle jäädä. voisithan silti leikata ihmistenhiuksia pinetä korvausta vasten. Niin monet muutkin tekevät. :):)
Näyttää vähän siltä että monella joka on tänne kommentoinut negatiivisia asioita parturi-kampaajan alasta on vakava ongelma asenteen kanssa. Kuten tässä jotkut järkevät ovat jo todenneet on 8h 5 päivää viikosta täysin normi työaika. Parturikampaajan alalla tarvitaan kunnon asenne ja taitoa. Turha on vinkua ettei saa hyvää palkkaa jos ei osaa työtään kunnolla. Tässä maassa on kampaajia jotka tienaavat todella hyvin koska osaavat työnsä erinomaisesti ja luovat koko ajan uutta. Tällä alalla pitää lisäkouluttaa itseään muutaman vuoden välein että pysyy mukana alan kehityksen kanssa.
Itse olen toiminut alalla 10 vuotta ja koulutan itseäni lisää aina 4 vuoden välein. Palkallani elätän itseni, ja kaksi lasta... emmekä me elä missään räkälässä. Lomia pidän kun suunnittelen vuoteni järkevästi. Esim venyttämällä yhtä viikkoa kuussa ja työpäivän pituutta.
Tsemppiä niille jotka alalle haluavat! ASENNE ON TÄRKEIN! :) - Thh3
... kirjoitti:
Eiks melkein kaikilla aloilla oo toi 8h tunnin työpäivä ja 5krt vko?mä ainaskin voin pitää lomia.kesällä yleensä 3vko.
mä ainakin oon ollu tuolivuokralla ja ihan hyvin pärjäsin,jäi rahaa muuhunkin ku täällä valittamiseen.jos tekis töitä ni ei tarvis täällä valittaa ku ei oo rahaa ja ei voi pitää lomia yms! - kaupunki.
Thh3 kirjoitti:
Eiks melkein kaikilla aloilla oo toi 8h tunnin työpäivä ja 5krt vko?mä ainaskin voin pitää lomia.kesällä yleensä 3vko.
mä ainakin oon ollu tuolivuokralla ja ihan hyvin pärjäsin,jäi rahaa muuhunkin ku täällä valittamiseen.jos tekis töitä ni ei tarvis täällä valittaa ku ei oo rahaa ja ei voi pitää lomia yms!normaali työviikko on 7,5h,/työpäivä, ne joilla on 8h saavat ns.Pekkasia, n.12p vuodessa.
Normaali kesäloma on 4 viikkoa ja yksi viikko talvella.
Kaikki riippuu tieteski alasta ja oletko kunnalla,valtiolla tai yksityisellä töissä.
Ja sitte myös asemastasi ja työvuosista.
Yrittäjät ovat sitte ihan omillaan. - Anonyymi
No teree kirjoitti:
Ja jos on paska parturi-kampaaja ja on jossain yksinkertaisessa parturi-kampaamossa, eika tieda hyvia asiakkaita NIIN VOI VOI!!!! Menkaa vaikka ulkomaille oppimaan uutta!!!miksi et käytä kirjaimia ätai ö
- Ammattitutkinto
jos on niin negatiivinen asenne työhönsä niinkun osalla tuntuu olevan niin se ei voi olla heijastumatta asiakkaalla,jos tehdään töitä asenteella "voi V***u miten paska homma ja paska palkka "
Olen ollut yrittäjänä 18v ja voin sanoa että rakastan työtäni vaikka palkka ei ole huippu.
Jos tälle alalle aikoo niin sanoisin että oltava jonkunmoinen kutsumus,joka itselläni ollut pikkutytöstä lähtien.
Pidän lomaa silloin kun haluan,en kylläkään viikkoa pitempään kerralla mutta päivä sillointällöin kun tekee mieli esim shoppailemaan lähikaupunkiin ja istumaan päiväksi torille,Tai viikoksi etelän lämpöön :)
Ja näille pikakoulusta valmistuneille "minä osaan" ja "hiustaiteilija",nauran paskaisen naurun,homma on vasta aivan alkumetreillä teillä-aivan peruasiat vasta havaittu,nimittäin kokemusta ei ole joka on kaiken A ja O.Olen senverran nähnyt näitä omasta mielestään kampaamoalan tähtiä ja kädenjälkiä saanut korjata,mutta työ tekijäänsä neuvoo ja pikatietä huipulle ei ole.Itsekkin olin tosi mestari olevinani ammattikoulun jälkeen mutta pian sitä maanpinnalle tupsahtaa jahka työelämässä pysyy. - Thh3
niinpä..mulla kanssa lähipiirissä kanssa pikakoulun käynyt ja sitten minä joka on käynyt ammattikoulun ja viellä joka kesä sen aikana työharjottelua.Tämä tyttö ehdotti mulle että voisimme perustaa yhessä liikkeen ku ollaan kummatki kampaajia..mä vaan mietin et ei kiitos.
miten om mahollista jos se koulu kestää 9kk(?)siinä vaan perus asiat ja sitten ammattikoulussa käydään melkein tuo 9kk vain työharjottelua, ni en kyllä laittas liiketta tai ottas töihin tota pikakoulun käynyttä "ammattilaista"
.mutta on siellä ammattikoulunkin käyneissä "huonoja omppuja".niiku tuo ammattitutkintokin sanoi että pitää olla mielenkiintoa lähteä opiskelemaa ja tehä sitä työtä,olla nöyrä.
Ei kukaan joka joka valmistuu kummasta tahansa koulusta niin ole viellä ammattilainen.
Työ tekijäänsä opettaa- Ammattitutkinto
sinulla on jo sitä oikeaa asennetta :)
Hyvin sanottu oli se että nöyrä oltava mutta oikealla tavalla,luulisin että se on ihmisellä se taito tai sitten ei ole,ei saa suurellakaan koulutuksella aikaiseksi,sillä sen lisäksi että osaat työsi niin osattava käsitellä ihmisiä-sillä saa jo pienet mokat anteeksi.
Oikeastaan jyvät erottuu akanoista opiskelun alkuvaiheessa,ja mikäli vielä työrintamalle pääsee niin melko pian saa tarpeekseen koska jos työtä ei tee sydämmellä niin käy raskaaksi sekä itselle että muille
- Thh3
Joo asennetta ei multa kyllä puutu=),mä tosiaan koulun ohella tein kaiken mahollisen et musta tulis hyvä kampaaja ja viellä kun valmistuin koulusta niin tein -10%oikeista hinnoista koska en ollut täysin valmis ja ehkä meni aikaa viellä vähän kauemmin kuin niillä jotka olivat tehneet yli 10v töitä.Ja välillä piti neuvoa kysyä.
Toiminimellä aloitin heti koulusta päästyäni mutta silti tosiaan annoin alennusta sen 10%,ni mua oikein ärsyttää ihmiset joiden asenne on se et ku ei voi mitään tehä sen palkan eteen,esim niitä iltoja ja tai 6päivänä viikossa ja sit valitetaan ku ei muka voi yrittäjänä pitää lomia,niinku ylempänä kirjotin niin mä pidän ainakin kesäsin 3vko lomaa.
se on vaan itsestäs kiinni voiko sitä lomaa pitää,sehän tarkottaa sitä että ennen lomaa pitkiä päiviä ja tietty loman jälkeen pitkiä päiviä ja sitten se tasaantuu taas. - Ammattitutkinto
Totta,elämässä on muutakin kun työ-ja sen pystyy tekemään paremmin kun on virkeä.Itse ihmetteln yrittäjiä jotka marmattaa että "en ole 20vuoteen JOUTANUT pitämään lomaa"...se ei ole muuta kun nuukuutta ja oman tärkeytensä korostamista,itselläni ollut liike 17v ja joudan pitämään lomat kun ne vaan järjestelen,eikä ole siitä kiinni että ei olisi rahanmenoa.
Onnea sinulle ja menestystä-pääset vielä pitkälle :)- Thh3
aivan..kiitos samoin sinulle=)
- jepouis
Heips!
Olen käynyt itse pikakoulun 9kk ja valmistunut parturi-kampaajaksi, kyllä meillä oli näytöt ja muut tutkinnon osat. Olen alalla ollut yrittäjänä yli 4vuotta ja ensivuonna on tarkoitus aloittaa Parturikampaaja-mestari tutkinto.
Arvosanat olivat pääosin 4 ja pari 5 mahtui mukaan alempia arvosanoja ei ollut.
Taitaa kumminkin olla myös aika helvetisti asenteesta kiinni miten suhtautuu koulun käyntiinsä kyllä ammatti kouluistakin valmistuu ihan ihme väkeä, mutta en silti yleistä, että kaikki ammattikouluista valmistuvat ovat saman tasoisia. :)
T. Pikakoulun käynyt Pa-ka - 18v yrittäjänä
näytöt ja tutkinnon osat.....joojoo mutta mikä on se taso millä näistä pikakouluista pääsee ulos?
Itse yrittäjänä olen nähnyt näitä työharjoittelijoita ainakin ammattikouluista jotka omasta mielestä ovat ihan huippuja mutta kun joutuu laikkaamaan perinteisen jenkkisiilin-siis ei mitään koneella kaluttua mallia.....hommasta ei tule yhtään mitään,sama kaikissa perus asioissa mitkä pitäisi ehdottomasti osata.Entäs amerikkalainen parranajo?..ei hajuakaan. - jepous
Hoituu jenkki ja amerikkalainen parranajo. :)
Meille opetettiin nekin ja tietääkseni myös ammattikoulussa käydään nuo läpi?
Itse jouduin taannoin selittämään ammattikoulusta valmistuneelle pari kk töissä olleelle pa-kalle miksi värjättyä tummaa pohjaa ei saa vaalennettua vaalealla värillä.
T. Pikakoulun käynyt Pa-ka - Ammattitutkinto
joo ja minun tietääkseni asian läpikäyminen hatarasti ei tee ammatti ihmistä,minulla on todella vankka kokemus ja olen nähnyt ne tosiasiat.Vaikka kuin väitetään niin pikakoulu on vaan pintaraapaisu.
Olisi hieno nähdä miten sujuvasti se amerikkalainen parranajo sujuu-koska sitä on tehtävä usein-useamman kerran viikossa että taito pysyy.Samoin viivasuora jenkkisiili. - Rosa6
Ai että mä oon onnellinen ku pääsen tästä alasta eroon. Saan lapsen ensi syksynä ja palaan äitiysloman jälkeen takaisin entiselle alalleni. Sekin homma (rafla-ala) viimesen päälle duunarihommaa,mutta siitä saa oikean palkan eikä tarvi miettiä mitään pirun alveja24%,ainekustannuksia,ennakkoveroja,vakuutusmaksuja,yeliä,vuokraa. itse koen tehneeni virheen kun kävin pa-kan perustutkinnon.aivan liikaa valmistuu vuosittain porukkaa alalle, näitä vessapiipertäjiä on jo niin paljon että rehellinen työ ei kannata. Tämä nyt on vain yhden pienen yrittäjän näkemys koko hommasta,mut toinpahan esille. Tsemppiä,onnea ja voimia toivon kaikille suomessa työskenteleville pienyrittäjille, ei oo helppoa. V*tuttaa vieläki millasen tähtitaivaan koulu myi mulle,että ihminen osaa olla sinisilmäinen. Noo,virheistä oppii :)
- 8maaki
kävin ammattikoulun ja meillekin opettajat sanoivat, että vaikka teillä on nyt ammattinimike niin kampaaja ei ole koskaan valmis. aina tulee uutta opittavaa ja tahdissa pysytään vaan kouluttautumalla. itse olen työskennellyt valmistumisen jälkeen neljä vuotta yrittäjänä ja olen tullut siihen tulokseen, että jos sitä rakastaa niin pärjää ja menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta se vaatii sitä asennetta todella. taloudellisesti kampaajan työllä ei pääse rikastumaan, mutta toimeen sillä tulee. voisi olla töitä, missä rahan saisi helpommallakin, mutta minä en ainakaan osaa ajatella sitä niin. kampaajan työ on antoisaa, saat nähdä oman käden jäljen ja asiakkaan tyytyväisen ilmeen, kun näkee lopputuloksen. tietysti aina sekaan sattuu muutama sellainen, jota ei voi miellyttää. mutta kaikki eivät pidä kaikista tai kaikkien käden jäljestä. minulla itselläni on 10kk ikäinen poika ja minusta on ihanaa saada itse päättää millaista työpäivää teen, eikä kukaan tule sanomaan, että pitää olla se 8h päivässä välttämättä. lomatkin ovat mahdollisia, kun osaa ennakoida ja ei tarvitse välttämättä tehdä sen pidempiä päiviä, kun elelee säästeliäämmin. minusta kampaajana pärjää oikealla asenteella ja sillä ammattitaidolla. koulutus on hyvin tärkeää!
- 1 11 1
tää lomajuttu mua kyllä vähän ihmetyttää... Jos olen poissa töistä kuukauden, maksan siltä ajalta jo pelkää liiketilan vuokraa n. 800€, ilman mitään tuloja. Muitakin juoksevia kuluja ja maksuja on, pitkällä tähtäimellä myös "ei oon" myyminen kadottaa aina asiakkaan tai useamman. Jos olisin minimipalkalla työntekijänä, tienaisin siis loma-ajalta sekä palkkani, että ns "lomarahan", yhteensä 2300-2700€, nyt, kun olen kuukauden lomalla, maksan siitä /- tonnin tuloitta. Ero lähentelee neljää tonnia!
Kyllä kommenttisi on naurettava provo. Jos päättäisin tehdä sellaisia työpäiviä "kuin haluan", ihan vaikka vaan sen 8h/vrk, joutuisin kieltäytymään joko maksavista aamu-, tai ilta-asiakkaista. Keskipäivän tunneillahan usein on runsaasti palkatonta siivousaikaa... Kampaamon siisteys ja hygienia on erittäin tärkeitä seikkoja, mutta on myös huomattava se asia, että yksinyrittäjä ei tästä ajasta saa mitään palkkaa. Homma toimii jossain, kodin yhteyteen rakennetulla kotisalongilla, josta voikin kesken kaiken hiljaisena aikana painella laittamaan oma pesukone päälle, kodinhoitoon tai vaikkapa päiväunille, muttei toimi, jos on pidettävä kaupallisella paikalla liikeyritys auki edes vähintäänkin asiallisin aukioloajoin.
- Elma
Tuosta yksityinen koulutus vs. ammattiopistokoulus -asiasta voisin sanoa sen verran, että minusta ammattikoulussa aikaa hukataan aivan tajuttomasti. Enkä nyt tarkoita yleisaineita, niistä on kuitenkin jotain hyötyä, mutta yleisesti. Opiskelupäivät ovat herkästi lyhyitä ja hyvin sisällöttömiä ja opiskelutoverit eivät ole välttämättä kovin motivoituneita. Johtuuko motivaation puute kenties löysästä työtahdista, tiedä sitten, mutta ärsyttää kun ilmapiiri on semmoinen että porukka tulee kouluun kun huvittaa ja tekee mitä huvittaa. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin opiskelijoihin, mutta huonon asenteen omaava porukka herkästi sabotoi myös muiden opiskeluintoa ja esim. ryhmätöitä voi olla haastavaa tehdä.
Uskoisin siis, että vähän tehokkaammalla ja järkevämmällä työtahdilla (kuin ammattiopistoissa) esim. kampaajan koulutuksen voi saada siinä 1-2 vuodessa ilman, että jää paljosta paitsi.
Lisäksi ymmärrän täysin, jos esim. yli 20- tai 30-vuotiasta ei hirveästi innosta opiskelu ryhmässä, jossa suurin osa opiskelijoista on huomattavasti nuorempia.
En opiskele parturi-kampaajaksi, mutta ammattikoululainen olen kuitenkin ja monien muidenkin alojen ammattikoulutusta olen sivusta seurannut.- Onneton kampaaja
Hei kampaajat jotka olette palkkatyössä (kk palkka) alan liikkeissä.
Onko teillä laskettu työaika oikein ? Itse työskentelen omistajan kanssa kahden alan liikkeessä ja työaikani on 7.5 tuntia /päivä ja 37.5 tuntia/vko.
Teen pääsääntöisesti 8-9 tuntia/pvä eli n.40 tuntia/vko. Työnantajani ei hyväksy että viikosta minulle tulisi 2.5 tuntia vaan -0 tuntia. Esim. jos työskentelen kesällä 4 vkoa yksin liikkeessä ja liike pitäisi olla auki klo 9-17 enkä voi poistua liikkeestä niin siitähän tulee 8hx5 pvä =40 tuntia eli 2,5 tuntia/ vko ?
Näin ei kuitenkaan ole hänen mielestään.
Nyt tuli uusi "pommi" kun Jouluaatto sattuu keskelle viikolle ja työpäiviä on vaan ma,ti ja la eli jokaisena päivänä tulisi tehdä 12,5 tuntia että tulee täyteen 37,5 tuntia. Muuten minulle tulee -16.5 tuntia Jouluviikolta ? Onko tämä ihan oikein ??? Työaikaan on tullut muutoksia mutta työehtosopimuksessa asia on niin sekavasti kirjoitettu. Eli jos tämä menee näin niin tosi huonosti on meidän asiat. Itselläni on tosivaikeaa puuttua asiaan työpaikalla koska työnantajani on hyvin voimakas persoona eikä anna vaihtoehtoja hyväksy tai lähde, ja pakkohan on pysyä vaikka työt ovat vähentyneetkin rajusti.
Voisiko joku ystävällisesti selventää minulle että miten tämä asia oikein on.
Kiitos jo etukäteen. - SAK/PAM
Onneton kampaaja kirjoitti:
Onko teillä laskettu työaika oikein ? Itse työskentelen omistajan kanssa kahden alan liikkeessä ja työaikani on 7.5 tuntia /päivä ja 37.5 tuntia/vko.
Teen pääsääntöisesti 8-9 tuntia/pvä eli n.40 tuntia/vko. Työnantajani ei hyväksy että viikosta minulle tulisi 2.5 tuntia vaan -0 tuntia. Esim. jos työskentelen kesällä 4 vkoa yksin liikkeessä ja liike pitäisi olla auki klo 9-17 enkä voi poistua liikkeestä niin siitähän tulee 8hx5 pvä =40 tuntia eli 2,5 tuntia/ vko ?
Nyt tuli uusi "pommi" kun Jouluaatto sattuu keskelle viikolle ja työpäiviä on vaan ma,ti ja la eli jokaisena päivänä tulisi tehdä 12,5 tuntia että tulee täyteen 37,5 tuntia. Muuten minulle tulee -16.5 tuntia Jouluviikolta ? Onko tämä ihan oikein ??? Työaikaan on tullut muutoksia mutta työehtosopimuksessa asia on niin sekavasti kirjoitettu. Eli jos tämä menee näin niin tosi huonosti on meidän asiat. Itselläni on tosivaikeaa puuttua asiaan työpaikalla koska työnantajani on hyvin voimakas persoona eikä anna vaihtoehtoja hyväksy tai lähde, ja pakkohan on pysyä vaikka työt ovat vähentyneetkin rajusti.
Kiitos jo etukäteen.Ota yhteyttä ammattiliittoosi Pamiin.
- työaikalaki
Kiitos jo etukäteen.Sinua ku-setetaan.
- sak pam
Kiitos jo etukäteen.Sua kusetetaan, ota yheyttä ammattiliittoosi.
- Onneton kampaaja
SAK/PAM kirjoitti:
Ota yhteyttä ammattiliittoosi Pamiin.
Itse en kuulu ammattiliitto PAM,n koska katsoin sen ajavan vain kaupan ja muiden alan asioita. Olisiko ketään "rehellistä" työnantajaa joka noudattaa oikeasti työaikalakia tai pitää huolen että työntekijät noudattavat. Selventäisi tämän uuden muutoksen työajoissa. Olen lukenut työehtosopimuksen työaika kohdan moneenkertaan mutta työnantajienliitto on antanut omat ohjeet työnantajille tästä asiasta. Onhan se kylläkin niin että työnantajat pitävät toistensa puolia ja duunarilla on liikaa vapauksia ja laiskojakin vielä. Ihmetyttää vaan että jos nämä asiat pitävät paikkansa että kaikki työviikon ovat 37,5 tuntia vaikka sattuisi pyhä keskelle viikkoa, huonoon suuntaan ollaan menossa. Tiedän sen oikein hyvin että minua KUSETETAAN oikein kunnolla ilmankin tätä keskustelupalstaa, mutta pakko on pitää duunistaan kiinni oli sen hintana vaikka sitten ilmainen työ. Eikä näitä duuneja ole hirveästi tarjolla tällähetkellä.
- seniorikampaaja
Nuorena, vastavalmistuneena työskentelin 7 vuotta palkallisena. Työpaikkoja ehdin kokemaan sen ajan kuluessa tasan kolme.
Eka vanha eukko oli ihan hullu, siellä en ollut kun kolme kuukautta. Sen jälkeen puolitoista vuotta meni paikassa, jossa tein työtä ainoana palkansaajana, omistajan kanssa kahdestaan. Hän ei ajoittain edes "muistanut" palkkapäivää, joten palkka oli kerjättävä.
Sen sijaan kolmas työnantaja oli ihan asiallinen, olimme ystäviä työajan ulkopuolellakin. Niin, siis edelleenkin.
Huomautan, että seitkyt luvulla, josta kerron, työpaikkoja todella oli, ihan valita asti.
Seitsemän ammattivuoden jälkeen ostin liikkeen sisällön, kuoret vuokratiloissa.
Se oli ihan hyvä juttu.
Elämäntilanteeni vaihtui ja muutin miehen perässä toiseen kaupunkiin.
Sinne hommasin heti oman firman ja palkkasin parturi-kampaajan itselleni kaveriksi. Äitiyslomaa pidin tasan viikon, ei nimittäin ollut mahkuja pitempiin huiliin, olinhan aloittanut vuosi aikaisemmin uudessa paikassa.
Tosiasiassa teimme lapsen isän kanssa vuorotellen töitä, hän kun teki jatkuvaa vuorotyötä.
Se kaksi vuotta mitä vuorottelu kesti, oli ihan leppoisaa aikaa.
Sen jälkeen alkoi varsinainen hullun mylly.
Ostin nimittäin uuden liikkeen ja vein omat entiset asiakkaani mukanani ja "perin" sieltä kahden muun ammattilaisen asiakkaat.
Töitä tein monet vuodet kuutta päivää viikossa ja päivät oli pitkiä.
Vatsahaava palkaksi, että siinä sen tekemisen palkka oli.
Sitten tuli 80-90 luvun vaihteen lama, joka tasoitti asiakasmäärää ihan itsekseen.
Mulle se kyllä passasi. Sitä vauhtia en olisi jaksanutkaan pitempään.
Silloin kyllä alalla tienasikin suhteessa siihen paljonko teki töitä.
Nyt teen viimeisiä työvuosiani, sen mitä pystyn. Astma ja sormien nivelrikot haittaavat työntekoa totaalisesti. Olen osa-aikaisella sairauseläkkeellä ja suhteutan työaikaani lakiin. Ihan jees.
Tiedän nuorien alan yrittäjien vaikeudet ja ole erittäin tyytyväinen siihen. että en enää tee tätä muuta kuin harrastuksekseni.
Pari vuotta ja se on siinä. - Anonyymi
Toimin kampaajana 39 vuotta. Toisella työssä sekä omassa liikkeessä i. Olkapääni meni leikkauskuntoon. En ole suositellut alaa kenellekkään.
- Anonyymi
Minä tein 20v kampaajan töitä, vuokratuolilla ja liikkeenharjoittajana, tuo aika oli muuten kivaa ja antoisaa, mutta tulot pieniä , vaihdoin alaa kouluttauduin lähihoitajaksi ja nyt tienaan huomattavasti enempi , vuorotyö , mutta ihmisten kanssa olen edelleen tekemisissä.
Olen kaupunginsairaalassa työssä ja nyt on kunnon palkalliset lomat ja jos sairastuu niin voi pitää myös sairauslomaa, palkka säännöllinen ja sama joka kuukausi, kivat työkaverit, kampaajana tein töitä yksin. En ole katunut alan vaihtoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289