Helsingin pormestari on ehdottanut, että suomen kielestä luovuttaisiin ja alettaisiin puhumaan englantia. Ei kuulemma ole enää riittävästi suomalaisia Helsingissä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bcf4c5c0-8899-4459-9d4b-4af2dc5f8938
Suomen kielestä halutaan luopua
7
<50
Vastaukset
Ja siellä taas on kielitaitoinen parempi väki vähän nujakoinut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/592ea815-4222-4ee5-8c16-e6b2f070b78aHöpsistä. Äidinkieli pitäisi hylätä, paskanmarjat. Englantia voi puhua kuten nytkin, ulkomaisena kielenä.
- Anonyymi
Pormestari vaihtoon.
- Sheena - Anonyymi
Eipä siinä niin lukenut.
No mä olen ollut jo ainakin kymmenen vuotta sitä mieltä, että SUomen pitäisi olla kolmekielinen yhteiskunta ja kolmanneksi napataan se enkku. Kaikkien elämä olis helpompaa, jos kaikki virallinen info, opasteet yms. olis suoraan myös englanniksi.
Muuten toi Vartiaisen idea on sama kuin työntäis nyrkkiä... no sinne. Poliitikkona kaveri on aika puupää, taloustieteilijänä hiton pätevä. Sillä nousi menestys Ruotsissa hattuun aika rajusti ja sen jälkeen puheissa ei ole ollut järjen hiventäkään.No siis ymmärränhän mä ton _tavallaan_, siis tossa puhuttiin pikaratkaisusta.
Kyse on siis työperäisestä maahanmuutosta, että luovuttaisiin suomen ja ruotsin kielen vaatimuksista. Mutta vaaditaanko täällä nykyäänkään työlupaan suomenkin kielen taitoa? Kyllä valtion ja kaupungin pitää musta silti vaatia myös maahanmuuttajilta psiksllidkielen osaamista. Yksityiset työnantajat sitten tekevät omat ratkaisunsa tuon suhteen.
Silti kyllä jokainen fiksu maahanmuuttaja haluaa oppia paikallisen kielen ihan vaatimattakin.
En mä ainakaan voisi kuvitellakaan asuvani missään ulkomaassa opettelematta paikallista kieltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1504877Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813556SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt312553SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402223Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä722073Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632013Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja851983Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?231981Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191458Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään991262