Suomen kielestä halutaan luopua

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpsistä. Äidinkieli pitäisi hylätä, paskanmarjat. Englantia voi puhua kuten nytkin, ulkomaisena kielenä.

    • Anonyymi

      Pormestari vaihtoon.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Eipä siinä niin lukenut.

    • No mä olen ollut jo ainakin kymmenen vuotta sitä mieltä, että SUomen pitäisi olla kolmekielinen yhteiskunta ja kolmanneksi napataan se enkku. Kaikkien elämä olis helpompaa, jos kaikki virallinen info, opasteet yms. olis suoraan myös englanniksi.

      Muuten toi Vartiaisen idea on sama kuin työntäis nyrkkiä... no sinne. Poliitikkona kaveri on aika puupää, taloustieteilijänä hiton pätevä. Sillä nousi menestys Ruotsissa hattuun aika rajusti ja sen jälkeen puheissa ei ole ollut järjen hiventäkään.

    • No siis ymmärränhän mä ton _tavallaan_, siis tossa puhuttiin pikaratkaisusta.
      Kyse on siis työperäisestä maahanmuutosta, että luovuttaisiin suomen ja ruotsin kielen vaatimuksista. Mutta vaaditaanko täällä nykyäänkään työlupaan suomenkin kielen taitoa? Kyllä valtion ja kaupungin pitää musta silti vaatia myös maahanmuuttajilta psiksllidkielen osaamista. Yksityiset työnantajat sitten tekevät omat ratkaisunsa tuon suhteen.
      Silti kyllä jokainen fiksu maahanmuuttaja haluaa oppia paikallisen kielen ihan vaatimattakin.

      En mä ainakaan voisi kuvitellakaan asuvani missään ulkomaassa opettelematta paikallista kieltä.

      • Kivat typot taas kun kirjoittaa silmät ristissä. Että silleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      317
      10696
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2361
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2189
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1944
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      162
      1838
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1398
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      18
      1335
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1334
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1329
    Aihe