Polttokennoauto on ympäristöystävällisempi kuin akkusähköauto.
Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan 2023.
Ennakkotietojen mukaan kaupungit joihin vetyasemat tulevat ovat Helsinki, Turku ja Tampere.
https://yle.fi/uutiset/3-12079587
Polttokennoauto on ympäristötietoisen valinta
59
871
Vastaukset
- Anonyymi
Loistava uutinen!
- Anonyymi
BMW tuo myös markkinoille vetyauton ensi vuonna
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/14ed085d-9896-4e03-b4d6-f9a3e6d02e4e
- Anonyymi
Avaus on hauska huumoripläjäys!
- Anonyymi
Vain yksi kysymys on auki: mistä riittävästi ympäristöystävällisesti tuotettua vetyä? Hinta ei tule olemaan edullinen.
- Anonyymi
Hinta tulee olemaan edullinen.
Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta tulee olemaan edullinen.
Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg.Hauskoja lukuja oletkin keksinyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta tulee olemaan edullinen.
Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg.Norjassa onkin mahdollisuus vihreään vetyyn koska siellä on runsaasti saatavilla vesivoimaa ja tuuliolosuhteetkin ovat hyvät. Suomessa vihreän vedyn tuotanto on vielä kaukana tulevaisuudessa, tuulipuistoja pitää rakentaa vielä paljon että maa saataisiin edes omavaraiseksi sähkön osalta. Vasta sen jälkeen ylijäämäsähköä voisi käyttää vedyn valmistukseen liikennekäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjassa onkin mahdollisuus vihreään vetyyn koska siellä on runsaasti saatavilla vesivoimaa ja tuuliolosuhteetkin ovat hyvät. Suomessa vihreän vedyn tuotanto on vielä kaukana tulevaisuudessa, tuulipuistoja pitää rakentaa vielä paljon että maa saataisiin edes omavaraiseksi sähkön osalta. Vasta sen jälkeen ylijäämäsähköä voisi käyttää vedyn valmistukseen liikennekäyttöön.
Norja voi halutessaan myydä vetyä vaikka 0,66 kruunua kilo.
Pistetään vähän öljypuolelta tukea vedyntuotantoon.
Tämä tietenkin sisämarkkinoille.
Ulkomaille sitä myydään markkinahintaan.
Ja jos tankkailee vetyä, niin halvan vedyn saa norjalaisella luottokortilla.
Suomalaisilla tunnareilla olevalla luottokortilla saman aseman vety on sitten kalliimpaa.
- Anonyymi
On hienoa lukea, että kehitystä tapahtuu koko ajan. Ei ole epäilystäkään, etteikö vety olisi tulevaisuuden energiaa myös henkilöautoihin. Nyt kun Hyundai ja eräät muutkin isot valmistajat satsaavat siihen täysillä niin kyllä asia etenee.
- Anonyymi
Kyllä se näin on.
- Anonyymi
Juu, todellinen ympäristöteko ostaa vetyauto mahdollisimman pian. Ensimmäisten vuosien aikana kulutuskin jää yhteensä 6 kiloon jos saa autonsa täysillä tankeilla.
- Anonyymi
Lisäksi VTT aikoo myös perustaa vetytankkausasemia Suomeen.
VTT:n asemat tulevat olemaan liikuteltavaa mallia. Nämä täydentävät kiinteitä asemia. - Anonyymi
Hieno uutinen
- Anonyymi
Hieno juttu tosiaan että vetybuumi etenee
- Anonyymi
Vety kannattaa ehkä, siis ISO EHKÄ alueella jossa on paljon maksukykyistä porukkaa, eli korkeintaan pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.
Vetyasemat on kalliita perustaa ja vety ei, ainakaan alkuvaiheessa ole halvin henkilöauton liikuttamiseen tarkoitettu polttoaine.
Joten niitä maksavia tankkaajia pitää löytyä, koska se vedyn jakeluasemja ja vety ei ole hyväntekeväisyystuotteita, joita jaellaan reilulla tappiolla.
On eri juttu jossain euroopassa, missä esikaupunkialueella asuu enemmän ihmisiä kuin suomessa.
Siellä saattaa jäädä vetykauppiaalle oikeasti jotain pientä viivan alle.
Mutta eihän näilläkään perusteilla ole mitään väliä vetyuskovaisille.- Anonyymi
Helsingin, Turun ja Tampereen alueella voi olla varsin haastavaa löytää tontti vetyasemalle, jossa ei ole asutusta 150 m säteellä. Jopa 100 m varovyöhyke voi olla liki mahdoton.
- Anonyymi
Loistavaa että Suomeenkin saadaan pian vetytankkausasemia
- Anonyymi
On se hianoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se hianoa.
Se muuten on.
- Anonyymi
Minä vuonna voin ostaa n. 5000€ arvoisen vetyauton, jonka huoltokustannukset on suunnilleen samalla tasoilla kuin tämän päivän 5000€ polttiksen?
- Anonyymi
Ehdottomasti vetyauto. En voisi edes kuvitella ajavani jollain vaivalloisella akkusähköautolla.
- Anonyymi
Mies meni Australian takamailla baariin ja totesi:
Hienoa, täällä on televisio.
Johon baarimikko:
Joo onhan se, mutta paremmaksi muuttuu kolmen vuoden päästä, kun siitä näkyy jotain. - Anonyymi
Riippuu täysin millä sähköllä vety on valmistettu. Sähköä palaa kuitenkin nelinkertainen määrä jo vedyn valmistusvaiheessa sähköauton kulutukseen varrattuna ja kivihiilellä tehdään edelleen paljon sähköä.
Toiseksi, eihän meiltä saa minkäänlaista vetyä autoon ja autojakaan ei ole.
Nerokasta! - Anonyymi
Vetyauto on ehdottomasti paras!
- Anonyymi
Hyviä puolia vetyautossa ovat mm. tankkaus 3-4 minuutissa ja sillä saatu pitkä toimintamatka sekä se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
- Anonyymi
Ei pidä ajat paikkaansa. Aseman uudelleen paineistus vie aikaa. Itse tankkus on nopeaa. Lisäksi tämän paineistuksen vuoksi asema pystyy tankkaamaan rajoitetun määrän autoja per vrk….
No kun asiaa vertaa akkuihin niin niihin menee sisään tavaraa jo 250kW teholla hyötysuhteella 90% niin ei vety kauhean fiksulta vaikuta. Rekat ja laivat asia erikseen.
Lisäksi polttokennon ikä on n 150000 km sitten se pitää uusia. Akuilla on päästetty monellakin yli 500 000km alkuperäisellä.
- Anonyymi
"Hinta tulee olemaan edullinen.
Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l."
Käy sanomassa tuo tähän facebook ryhmään jossa lyhyessä ajassa yli 283 300 jäsentä että ei se polttoaine nyt niin kallista ole. :D
https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/
"Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg."
Uskon vasta sitten kun näen, sillä jos vetykalusto (liikenne ja tehtaat) lisääntyy niin lisääntyy myös vedyn kysyntä ja sitä kautta vedyn hinta... eikä sitä pystytäkkään laskemaan noin alas. Voi olla että pitkällä tulevaisuudessa tuo toteutuu mutta ei lähitulevaisuudessa. - Anonyymi
Ympäristö on erittäin tärkeä asia
- Anonyymi
Kyllä se vaan näin taitaa asia olla
- Anonyymi
on hyvä
- Anonyymi
Kyllä se vaan on
- Anonyymi
No sehän on selevä se
- Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan
- Anonyymi
On kyllä upeaa todella. Huumaavan hienoa.
Toistaiseksi n. 95% vedystä tuotetaan ei sähköllä vedestä, vaan fossiilisista polttoaineista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
Ehkä sen jälkeen kun tämä muuttuu voidaan alkaa puhua ympäristöystävällisyydestä kun kyseessä on vetyautot.- Anonyymi
Maahanmuutto Nollaan ja Mirai alle
suomi kunniaan ja ilmasto puhtaaksi - Anonyymi
Juuri näin
- Anonyymi
Musta polttokennot sadoille miljoonille vetyautoille? Siihen ei riitä harvinaiset katalyyttimetallit nykyteknologian tarvitsemilla määrillä.
- Anonyymi
PS ajanut asiaa?
- Anonyymi
No näinhän se on
- Anonyymi
Atte Harjanne pääsee ottamaan taas miraiselfieitä
- Anonyymi
perussuomalainen valinta mirai corolla
- Anonyymi
Upea homma tosiaan että vetybuumi etenee huimaa vauhtia eteenpäin
- Anonyymi
Loistavaa
- Anonyymi
Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa.
Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran. - Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan
- Anonyymi
Mainiota todellakin ja kuulostaa hyvältä.
- Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan
- Anonyymi
Kyllä se näin on että vetyauto on paras
- Anonyymi
Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa.
https://theicct-org.translate.goog/blog/staff/why-EVs-only-way-decarbonize-jul2021?fbclid=IwAR0jZw8B83NhgDKsInQQnqUHM1zszmd-ZoE0HjTd4Q8Camps0uxla6Ih3hw&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi
Tehtävä // Historia
Kansainvälinen puhtaan liikenteen neuvosto on riippumaton voittoa tavoittelematon järjestö, joka on perustettu tarjoamaan ensiluokkaista, puolueetonta tutkimusta sekä teknisiä ja tieteellisiä analyyseja ympäristöalan sääntelyviranomaisille. Missiomme on parantaa tie-, meri- ja lentoliikenteen ympäristötehokkuutta ja energiatehokkuutta kansanterveyden edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Historia
Videoesittely ICCT:stä – sen historiasta, tehtävästä, tavoitteista, ohjelmista, toiminta-alueista – ja haastattelut useiden sen perustajien ja varhaisten osallistujien kanssa vuodesta 2011, järjestön perustamiseen johtaneen kokouksen 10. vuosipäivänä.
https://theicct-org.translate.goog/mission-history?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi- Anonyymi
"Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa."
No, katsopas niitä kuvia huolella uudestaan ja kohdasta "renewable" jossa patteriauto ja vetyauto ovat aikas lailla tasoissa.
Sitten jälleen kerran tuossakin analyysissä puhutaan CO2 päästöistä, mutta sivuutetaan kokonaan seuraavat oleelliset asiaan liittyvät tekijät, jotka muuttavatkin asetelman aivan toiseksi.
* Akkujen tarvitsemien harvinaisten raaka-aineiden kaivostoiminnan ympäristöllinen mega-saastuttavuus.
* Vetyauto _puhdistaa ilmaa_ vuodessa kahden dieselin verran.
;-)
- Anonyymi
"Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa."
"No, katsopas niitä kuvia huolella uudestaan ja kohdasta "renewable" jossa patteriauto ja vetyauto ovat aikas lailla tasoissa."
KLIKKAA kuvaa SUUREMMAKSI. Kyllä vetyauton palkki on SELVÄSTI ISOMPI eli SAASTUTTAVAMPI. Minäkin luulin aluksi että ovat aika lailla samoissa...
Paljonko vetyautot tarvitsevat erikoismetalleja akkumineraaleja polttokennoihin? Ja raportissahan sanottiin:
" Tärkeää on, että olettamuksemme ajoneuvojen päästöistä/hyötysuhteista perustuvat todellisiin mittauksiin ja tiedonkeruuseen. Otimme mukaan ajoneuvojen VALMISTUKSEN ja kierrätyksen, akkujen valmistuksen, vetysäiliön valmistuksen, polttoaineen/sähkön tuotannon, polttoaineen kulutuksen ja ajoneuvojen huollon kasvihuonekaasupäästöt."
Ja jos olet sitä mieltä että ovat täysin erehtyneet, niin laita postia sinne ICCT:lle ja kerro havainnostasi. Mutta kun on kuitenkin KANSAINVÄLINEN RYHMÄ ja vielä MONESTA MAASTA tutkijoita, niin luulisi että joku heistä olisi huomannut "virheen".
Etkä muuten kyennyt mitään lukuja esittämään tuosta "muuttaa asetelman aivan toiseksi".... vain sanallisesti niin toteamaan. - Anonyymi
"* Vetyauto _puhdistaa ilmaa_ vuodessa kahden dieselin verran."
Ja jotain lukuja tähän näytille mihin väite perustuu. Nykyaikaiset 2020-luvun dieselit nimittäin ovat jo melko vähäpäästöisiä, mutta 20 vuotta vanhat selvästi saastuttavampia. - Anonyymi
Tämähän oli se virheellinen yle uutinen johon faktantarkistajat iskivät hanakasti.
https://twitter.com/t1heikkila/status/1435924192894009354?lang=en - Anonyymi
Hienoa
- Anonyymi
Kyllä nyt kannattaa ostaa useampi polttokennoauto varastoon. Vuosikymmenen lopulla voi alkaa hurja kysyntä, jos saadaan jo muutama vetyasemakin.
- Anonyymi
Aika huikeaa
- Anonyymi
Todella upeaa
- Anonyymi
Ihan mahtavaa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882