Polttokennoauto on ympäristötietoisen valinta

Anonyymi

Polttokennoauto on ympäristöystävällisempi kuin akkusähköauto.
Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan 2023.
Ennakkotietojen mukaan kaupungit joihin vetyasemat tulevat ovat Helsinki, Turku ja Tampere.
https://yle.fi/uutiset/3-12079587

59

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Loistava uutinen!

    • Anonyymi

      Avaus on hauska huumoripläjäys!

    • Anonyymi

      Vain yksi kysymys on auki: mistä riittävästi ympäristöystävällisesti tuotettua vetyä? Hinta ei tule olemaan edullinen.

      • Anonyymi

        Hinta tulee olemaan edullinen.
        Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
        Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
        Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta tulee olemaan edullinen.
        Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
        Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
        Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg.

        Hauskoja lukuja oletkin keksinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta tulee olemaan edullinen.
        Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
        Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l.
        Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg.

        Norjassa onkin mahdollisuus vihreään vetyyn koska siellä on runsaasti saatavilla vesivoimaa ja tuuliolosuhteetkin ovat hyvät. Suomessa vihreän vedyn tuotanto on vielä kaukana tulevaisuudessa, tuulipuistoja pitää rakentaa vielä paljon että maa saataisiin edes omavaraiseksi sähkön osalta. Vasta sen jälkeen ylijäämäsähköä voisi käyttää vedyn valmistukseen liikennekäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjassa onkin mahdollisuus vihreään vetyyn koska siellä on runsaasti saatavilla vesivoimaa ja tuuliolosuhteetkin ovat hyvät. Suomessa vihreän vedyn tuotanto on vielä kaukana tulevaisuudessa, tuulipuistoja pitää rakentaa vielä paljon että maa saataisiin edes omavaraiseksi sähkön osalta. Vasta sen jälkeen ylijäämäsähköä voisi käyttää vedyn valmistukseen liikennekäyttöön.

        Norja voi halutessaan myydä vetyä vaikka 0,66 kruunua kilo.
        Pistetään vähän öljypuolelta tukea vedyntuotantoon.
        Tämä tietenkin sisämarkkinoille.
        Ulkomaille sitä myydään markkinahintaan.
        Ja jos tankkailee vetyä, niin halvan vedyn saa norjalaisella luottokortilla.
        Suomalaisilla tunnareilla olevalla luottokortilla saman aseman vety on sitten kalliimpaa.


    • Anonyymi

      On hienoa lukea, että kehitystä tapahtuu koko ajan. Ei ole epäilystäkään, etteikö vety olisi tulevaisuuden energiaa myös henkilöautoihin. Nyt kun Hyundai ja eräät muutkin isot valmistajat satsaavat siihen täysillä niin kyllä asia etenee.

      • Anonyymi

        Kyllä se näin on.


    • Anonyymi

      Juu, todellinen ympäristöteko ostaa vetyauto mahdollisimman pian. Ensimmäisten vuosien aikana kulutuskin jää yhteensä 6 kiloon jos saa autonsa täysillä tankeilla.

    • Anonyymi

      Lisäksi VTT aikoo myös perustaa vetytankkausasemia Suomeen.
      VTT:n asemat tulevat olemaan liikuteltavaa mallia. Nämä täydentävät kiinteitä asemia.

    • Anonyymi

      Hieno uutinen

    • Anonyymi

      Hieno juttu tosiaan että vetybuumi etenee

    • Anonyymi

      Vety kannattaa ehkä, siis ISO EHKÄ alueella jossa on paljon maksukykyistä porukkaa, eli korkeintaan pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

      Vetyasemat on kalliita perustaa ja vety ei, ainakaan alkuvaiheessa ole halvin henkilöauton liikuttamiseen tarkoitettu polttoaine.
      Joten niitä maksavia tankkaajia pitää löytyä, koska se vedyn jakeluasemja ja vety ei ole hyväntekeväisyystuotteita, joita jaellaan reilulla tappiolla.

      On eri juttu jossain euroopassa, missä esikaupunkialueella asuu enemmän ihmisiä kuin suomessa.
      Siellä saattaa jäädä vetykauppiaalle oikeasti jotain pientä viivan alle.

      Mutta eihän näilläkään perusteilla ole mitään väliä vetyuskovaisille.

      • Anonyymi

        Helsingin, Turun ja Tampereen alueella voi olla varsin haastavaa löytää tontti vetyasemalle, jossa ei ole asutusta 150 m säteellä. Jopa 100 m varovyöhyke voi olla liki mahdoton.


    • Anonyymi

      Loistavaa että Suomeenkin saadaan pian vetytankkausasemia

      • Anonyymi

        On se hianoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hianoa.

        Se muuten on.


    • Anonyymi

      Minä vuonna voin ostaa n. 5000€ arvoisen vetyauton, jonka huoltokustannukset on suunnilleen samalla tasoilla kuin tämän päivän 5000€ polttiksen?

    • Anonyymi

      Ehdottomasti vetyauto. En voisi edes kuvitella ajavani jollain vaivalloisella akkusähköautolla.

    • Anonyymi

      Mies meni Australian takamailla baariin ja totesi:
      Hienoa, täällä on televisio.
      Johon baarimikko:
      Joo onhan se, mutta paremmaksi muuttuu kolmen vuoden päästä, kun siitä näkyy jotain.

    • Anonyymi

      Riippuu täysin millä sähköllä vety on valmistettu. Sähköä palaa kuitenkin nelinkertainen määrä jo vedyn valmistusvaiheessa sähköauton kulutukseen varrattuna ja kivihiilellä tehdään edelleen paljon sähköä.
      Toiseksi, eihän meiltä saa minkäänlaista vetyä autoon ja autojakaan ei ole.
      Nerokasta!

    • Anonyymi

      Vetyauto on ehdottomasti paras!

    • Anonyymi

      Hyviä puolia vetyautossa ovat mm. tankkaus 3-4 minuutissa ja sillä saatu pitkä toimintamatka sekä se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

      • Anonyymi

        Ei pidä ajat paikkaansa. Aseman uudelleen paineistus vie aikaa. Itse tankkus on nopeaa. Lisäksi tämän paineistuksen vuoksi asema pystyy tankkaamaan rajoitetun määrän autoja per vrk….

        No kun asiaa vertaa akkuihin niin niihin menee sisään tavaraa jo 250kW teholla hyötysuhteella 90% niin ei vety kauhean fiksulta vaikuta. Rekat ja laivat asia erikseen.

        Lisäksi polttokennon ikä on n 150000 km sitten se pitää uusia. Akuilla on päästetty monellakin yli 500 000km alkuperäisellä.


    • Anonyymi

      "Hinta tulee olemaan edullinen.
      Vaikka hinta olisi 10€/kg, niin silti se ei ole kovin kallista.
      Vetysähköautolla 100 km maksaa silloin saman kuin 4,5 l/100km kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/l."

      Käy sanomassa tuo tähän facebook ryhmään jossa lyhyessä ajassa yli 283 300 jäsentä että ei se polttoaine nyt niin kallista ole. :D

      https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/

      "Hinta tosin laskee. Esimerkiksi Norjassa vihreän vedyn hinnaksi on arvioitu tulevan 2,40-2,60€/kg."

      Uskon vasta sitten kun näen, sillä jos vetykalusto (liikenne ja tehtaat) lisääntyy niin lisääntyy myös vedyn kysyntä ja sitä kautta vedyn hinta... eikä sitä pystytäkkään laskemaan noin alas. Voi olla että pitkällä tulevaisuudessa tuo toteutuu mutta ei lähitulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Ympäristö on erittäin tärkeä asia

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan näin taitaa asia olla

    • Anonyymi

      on hyvä

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan on

    • Anonyymi

      No sehän on selevä se

    • Anonyymi

      Mainiota kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      On kyllä upeaa todella. Huumaavan hienoa.

    • Toistaiseksi n. 95% vedystä tuotetaan ei sähköllä vedestä, vaan fossiilisista polttoaineista.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

      Ehkä sen jälkeen kun tämä muuttuu voidaan alkaa puhua ympäristöystävällisyydestä kun kyseessä on vetyautot.

    • Anonyymi

      Maahanmuutto Nollaan ja Mirai alle

      suomi kunniaan ja ilmasto puhtaaksi

    • Anonyymi

      Juuri näin

    • Anonyymi

      Musta polttokennot sadoille miljoonille vetyautoille? Siihen ei riitä harvinaiset katalyyttimetallit nykyteknologian tarvitsemilla määrillä.

    • Anonyymi

      PS ajanut asiaa?

    • Anonyymi

      No näinhän se on

    • Anonyymi

      Atte Harjanne pääsee ottamaan taas miraiselfieitä

    • Anonyymi

      perussuomalainen valinta mirai corolla

    • Anonyymi

      Upea homma tosiaan että vetybuumi etenee huimaa vauhtia eteenpäin

    • Anonyymi

      Loistavaa

    • Anonyymi

      Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa.
      Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran.

    • Anonyymi

      Mainiota kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin ja kuulostaa hyvältä.

    • Anonyymi

      Mainiota kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on että vetyauto on paras

    • Anonyymi

      Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa.

      https://theicct-org.translate.goog/blog/staff/why-EVs-only-way-decarbonize-jul2021?fbclid=IwAR0jZw8B83NhgDKsInQQnqUHM1zszmd-ZoE0HjTd4Q8Camps0uxla6Ih3hw&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      Tehtävä // Historia

      Kansainvälinen puhtaan liikenteen neuvosto on riippumaton voittoa tavoittelematon järjestö, joka on perustettu tarjoamaan ensiluokkaista, puolueetonta tutkimusta sekä teknisiä ja tieteellisiä analyyseja ympäristöalan sääntelyviranomaisille. Missiomme on parantaa tie-, meri- ja lentoliikenteen ympäristötehokkuutta ja energiatehokkuutta kansanterveyden edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
      Historia

      Videoesittely ICCT:stä – sen historiasta, tehtävästä, tavoitteista, ohjelmista, toiminta-alueista – ja haastattelut useiden sen perustajien ja varhaisten osallistujien kanssa vuodesta 2011, järjestön perustamiseen johtaneen kokouksen 10. vuosipäivänä.

      https://theicct-org.translate.goog/mission-history?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      • Anonyymi

        "Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa."

        No, katsopas niitä kuvia huolella uudestaan ja kohdasta "renewable" jossa patteriauto ja vetyauto ovat aikas lailla tasoissa.

        Sitten jälleen kerran tuossakin analyysissä puhutaan CO2 päästöistä, mutta sivuutetaan kokonaan seuraavat oleelliset asiaan liittyvät tekijät, jotka muuttavatkin asetelman aivan toiseksi.

        * Akkujen tarvitsemien harvinaisten raaka-aineiden kaivostoiminnan ympäristöllinen mega-saastuttavuus.

        * Vetyauto _puhdistaa ilmaa_ vuodessa kahden dieselin verran.

        ;-)


    • Anonyymi

      "Polttokennoauto häviää ympäristönormeissa sähköautoille. Katsoppa kuvan taulukkoa niin nähdään ettei otsikko ketjussa pidä paikkaansa."
      "No, katsopas niitä kuvia huolella uudestaan ja kohdasta "renewable" jossa patteriauto ja vetyauto ovat aikas lailla tasoissa."

      KLIKKAA kuvaa SUUREMMAKSI. Kyllä vetyauton palkki on SELVÄSTI ISOMPI eli SAASTUTTAVAMPI. Minäkin luulin aluksi että ovat aika lailla samoissa...

      Paljonko vetyautot tarvitsevat erikoismetalleja akkumineraaleja polttokennoihin? Ja raportissahan sanottiin:

      " Tärkeää on, että olettamuksemme ajoneuvojen päästöistä/hyötysuhteista perustuvat todellisiin mittauksiin ja tiedonkeruuseen. Otimme mukaan ajoneuvojen VALMISTUKSEN ja kierrätyksen, akkujen valmistuksen, vetysäiliön valmistuksen, polttoaineen/sähkön tuotannon, polttoaineen kulutuksen ja ajoneuvojen huollon kasvihuonekaasupäästöt."

      Ja jos olet sitä mieltä että ovat täysin erehtyneet, niin laita postia sinne ICCT:lle ja kerro havainnostasi. Mutta kun on kuitenkin KANSAINVÄLINEN RYHMÄ ja vielä MONESTA MAASTA tutkijoita, niin luulisi että joku heistä olisi huomannut "virheen".

      Etkä muuten kyennyt mitään lukuja esittämään tuosta "muuttaa asetelman aivan toiseksi".... vain sanallisesti niin toteamaan.

    • Anonyymi

      "* Vetyauto _puhdistaa ilmaa_ vuodessa kahden dieselin verran."

      Ja jotain lukuja tähän näytille mihin väite perustuu. Nykyaikaiset 2020-luvun dieselit nimittäin ovat jo melko vähäpäästöisiä, mutta 20 vuotta vanhat selvästi saastuttavampia.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hienoa

    • Anonyymi

      Kyllä nyt kannattaa ostaa useampi polttokennoauto varastoon. Vuosikymmenen lopulla voi alkaa hurja kysyntä, jos saadaan jo muutama vetyasemakin.

    • Anonyymi

      Aika huikeaa

    • Anonyymi

      Todella upeaa

    • Anonyymi

      Ihan mahtavaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1326
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1275
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1018
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe