Näin syksyllä kun kesäajan harrastepelit laitetaan lähiviikkoina pois tieliikenteestä, kuten vaikkapa moottoripyörät ja sähköautot, on alkanut askarruttaa tuon sähköauton vaatimat varastointitoimenpiteet. Sähköauto tuskin kestää polttomoottoriauton tavoin tuota ulkona seisottamista, mutta pitäisikö käytössä olla oikein lämmitettävä talli ettei herkät sähköosat hapetu pilalle yhdessä talvessa?
Entäpä sitten tuo akku, jolle valmistaja lupaa vain rajallisen määrän latauskertoja, lataisiko talven aikana vai ei, kas siinäpä pulma.
Sanomattakin on kuitenkin selvää, ettei ajoakkua jätetä kytketyksi autoon talven ajaksi, näin saadaan tulipaloriski minimiin auton viallisten sähkölaitteiden osalta.
Mitä toimenpiteitä sähköauton talvisäilytykseen?
42
1187
Vastaukset
- Anonyymi
"mutta pitäisikö käytössä olla oikein lämmitettävä talli ettei herkät sähköosat hapetu pilalle yhdessä talvessa?"
Jokaisessa polttiksessa on sähköjärjestelmä. Jos yksikin osa hapettuu pilalle niin polttiksella ei aja seuraavana kesänä metriäkään. - Anonyymi
Olihan taas hauska veto Toyotan omapojalta aka vetyhönöltä
- Anonyymi
Ovatko vanhempasi liian läheistä sukua keskenään, vai miten sinusta tuli noin kirjoitustaidoton?
- Anonyymi
Tässä on mainio esimerkki siitä, kun otetaan vahvasti kantaa asiaan josta ei ole minkäänlaista ymmärrystä.
Monen tuoreen ministerin suusta on kuultu samanlaista.- Anonyymi
Hyvä kun myönnät olevasi vailla minkäänlaista ymmärrystä.
- Anonyymi
Niin että tuota, saisko asiallisia vastauksia, kiinnostaa tuo asia itseänikin. Pelkän aurinkosähkön varassa ollaan, 9 kk vuodessa sähköä tulee ovista ja ikkunoista, pitäs laittaa sähköauto seisomaan 3 kk.
- Anonyymi
Sähköauton talvisäilömisellä ei ole mitään eroa muiden autojen talvisäilömiseen. Sen asiallisempaa vastausta et tarvitse.
- Anonyymi
Kannattaa irrottaa 12 V akusta johto, ettei auto herää ajoakkua lämmittämään kesken talviseisonnan ja tyhjennä sitä.
- Anonyymi
Lataa ajoakku tayteen, ei tarvitse irrottaa.
Tunkkaa joka nostopisteestä auto pukkien päälle sen verta että paino ei ole renkailla ja renkaat ei mene kulmikkaiksi talvella.
Sitten vaan odottamaan seuraavaa kevättä- Anonyymi
Niinkuin kaikissa muissakin autoissa niin ilmastoinnin kompuraa olisi hyvä pyörittää kuukausittain. Mikään auto ei tykkää olla käyttämättä montaa kuukautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin kaikissa muissakin autoissa niin ilmastoinnin kompuraa olisi hyvä pyörittää kuukausittain. Mikään auto ei tykkää olla käyttämättä montaa kuukautta.
Sähköautojen ilmastointikompurassa ei ole hihnapyörää, minkä akselitiiviste pidetään kunnossa ilmastointia käyttämällä. Kompurassa on sisäänrakennettu sähkömoottori samaan tapaan kuin jääkaapissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ilmastointikompurassa ei ole hihnapyörää, minkä akselitiiviste pidetään kunnossa ilmastointia käyttämällä. Kompurassa on sisäänrakennettu sähkömoottori samaan tapaan kuin jääkaapissa.
Kiitos tiedosta. Eli tässäkin suhteessa sähköauto on parempi kuin polttis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ilmastointikompurassa ei ole hihnapyörää, minkä akselitiiviste pidetään kunnossa ilmastointia käyttämällä. Kompurassa on sisäänrakennettu sähkömoottori samaan tapaan kuin jääkaapissa.
Miten se hiilet tarkastetaan vai onko se kolmivaihe moottori .
Miten liitetty taas sähköön.
Muka
- Anonyymi
Siitä vaan kovaa ajoa läpi talven niin sähköautokin pysyy paremmassa kunnossa kuin seisottamalla tallissa. Sisätilan lämmityskin toimii paremmin ja nopeamin kuin polttisautoissa, esilämmityskin on helpommin hoidettavissa. Mukavaa mennä pakkasella lämpimään autoon kun ikkunoitakaan ei tarvitse skrapata.
- Anonyymi
Sisätilan lämmityskin toimii paremmin ja nopeammin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa. Varmaan ikävää mennä jääkylmään sähköautoon pilkkihaalarit päällä ja siitä huolimatta patteriautopelleä paleltaa aivan järkyttävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisätilan lämmityskin toimii paremmin ja nopeammin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa. Varmaan ikävää mennä jääkylmään sähköautoon pilkkihaalarit päällä ja siitä huolimatta patteriautopelleä paleltaa aivan järkyttävästi.
Siis mitä sekoilet? Sähköautoissa voi talvellakin olla aina t-paitasillaan. Samaa ei voi sanoa polttiksista...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisätilan lämmityskin toimii paremmin ja nopeammin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa. Varmaan ikävää mennä jääkylmään sähköautoon pilkkihaalarit päällä ja siitä huolimatta patteriautopelleä paleltaa aivan järkyttävästi.
Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit. Sähköauto on aina valmiiksi lämmin.
Ja kesällä aina valmiiksi viileä. Sähköauto on kaikissa olosuhteissa paras. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis mitä sekoilet? Sähköautoissa voi talvellakin olla aina t-paitasillaan. Samaa ei voi sanoa polttiksista...
Kaikin mokomin saat pitää t-paitaa siellä jääkylmässä iglussasi, itse en kylläkään tarkenisi moisen jääkalikan sisällä kun on tottunut lämpimän bensa-auton kyytiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit. Sähköauto on aina valmiiksi lämmin.
Ja kesällä aina valmiiksi viileä. Sähköauto on kaikissa olosuhteissa paras."Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit."
Ei välttämättä on keksitty sisätilan lämmitin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit."
Ei välttämättä on keksitty sisätilan lämmitin!Eli samalla tavalla on polttis piuhan päässä talvella kuin sähkiskin.
Kiitos asian vahvistuksesta.
Erona vaan että polttis on sekä piuhan päässä että sitä joutuu käyttämään myös bensiksellä tankilla ja maksaa siitä itsensä kipeäksi.
Sähköautolla ajaa murto-osalla bensan hinnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikin mokomin saat pitää t-paitaa siellä jääkylmässä iglussasi, itse en kylläkään tarkenisi moisen jääkalikan sisällä kun on tottunut lämpimän bensa-auton kyytiin.
Katsopa TMn talviautotestejä. Sähköautot lämpiävät selvästi nopeammin kuin polttikset.
Polttikset työntävät pelkästään kylmää ilmaa kunnes kone on lämmin jos ei ole kallista webastoa. Sähköauto on aina valmiiksi lämmin.
Alapa vaan etsimään skrabaa valmiiksi bensapoju. Tarvitset sitä aivan kohta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisätilan lämmityskin toimii paremmin ja nopeammin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa. Varmaan ikävää mennä jääkylmään sähköautoon pilkkihaalarit päällä ja siitä huolimatta patteriautopelleä paleltaa aivan järkyttävästi.
Luepa muutama artikkeli missä on kerrottu millä tekniikalla sähköauton sisätila lämmitetään. Huomaat että omakotitalojakin lämmitetään samalla tekniikalla, eikä sielläkään tarvita pilkkihaalaria sisällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikin mokomin saat pitää t-paitaa siellä jääkylmässä iglussasi, itse en kylläkään tarkenisi moisen jääkalikan sisällä kun on tottunut lämpimän bensa-auton kyytiin.
Kylläpä olisi hauska nähdä sun naama, kun ensimmäisen kerran ulkosalla odottavaan sähköautoon astut talvipakkasilla. On meinaan sen verran lämmintä.
Siihen asti voit käyttäytyä kuin pulu, eli mitään ymmärtämättä paskoa kaikkialle ja poistua lehahtaen paikalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsopa TMn talviautotestejä. Sähköautot lämpiävät selvästi nopeammin kuin polttikset.
Polttikset työntävät pelkästään kylmää ilmaa kunnes kone on lämmin jos ei ole kallista webastoa. Sähköauto on aina valmiiksi lämmin.
Alapa vaan etsimään skrabaa valmiiksi bensapoju. Tarvitset sitä aivan kohta.Taidat lukea niitä TM:n talviautotestejä valikoidusti. Vertailussa on ollut mukana myös sähköautoja joissa on hyvinkin vaatimaton lämmityslaite, esimerkkinä vaikka suosittu ID.3. 13 asteen pakkasessa tuon lämpeneminen 23 asteeseen kesti maantieajossa yli puoli tuntia. Käytännössä tarkoittaa sitä että jossain 25-30 asteen pakkasilla on luvassa kylmää kyytiä.
- Anonyymi
Hintakin on paristo lelulla paljon korkeampi kuin oikealla autolla.
Rinkeli mosse ja natsi tähtidistö - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit. Sähköauto on aina valmiiksi lämmin.
Ja kesällä aina valmiiksi viileä. Sähköauto on kaikissa olosuhteissa paras.Ja kallein ja saastuttaa kaikista eniten kun tuottaa ydin jätettä
Vai - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli samalla tavalla on polttis piuhan päässä talvella kuin sähkiskin.
Kiitos asian vahvistuksesta.
Erona vaan että polttis on sekä piuhan päässä että sitä joutuu käyttämään myös bensiksellä tankilla ja maksaa siitä itsensä kipeäksi.
Sähköautolla ajaa murto-osalla bensan hinnasta.Milloin sähkön hintaalkaa kipuamaan kymmenkertaisesti ja samoin sähkö vero
Vast. Heti kun kaikki vaihtaa patteriautoon ja asunnot ja talot vaihata a öljyn sähkilmalömpö pumppuihin
Asiantuntijan faktaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä olisi hauska nähdä sun naama, kun ensimmäisen kerran ulkosalla odottavaan sähköautoon astut talvipakkasilla. On meinaan sen verran lämmintä.
Siihen asti voit käyttäytyä kuin pulu, eli mitään ymmärtämättä paskoa kaikkialle ja poistua lehahtaen paikalta.Olisi myös hauska nähdä sinun hölmö naamasi, kun jääkylmän patteriauton sijaan valitsenkin lämpimän bensa- tai dieselauton sillä arvostan itseäni edes hiukkasen.
Ja mitä siihen lehahtamiseen tulee niin älä kauppaa tapojasi, teillä patteriteroilla kun on tapana lehahtaa paikalle ja sönköttää kansalle suut ja silmät täyteen silkkaa p_skaa ja lehahtaa sen jälkeen karkuun, ettei vaan mikään riski oikea mies ehdi teitä hieman pyöräyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos polttiksessa ei ole webastos niin se on pakastearkku ekat kilometrit."
Ei välttämättä on keksitty sisätilan lämmitin!Sisätilan lämmittimen käyttö on kielletty lähes kaikkien vanhojen (vuokra) talojen lämmityspisteissä. Toimivan pistorasiankin löytäminen on vaikeaa ja toimiva lohkolämmitinkin taitaa olla enemmän poikkeus ja ehjä polkupyörä taloyhtiön telineessä yhtä harvinainen, kuin latausasema pohjoisnavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis mitä sekoilet? Sähköautoissa voi talvellakin olla aina t-paitasillaan. Samaa ei voi sanoa polttiksista...
Kannattaa varata lämpimämpi vaatekerta mukaan talvella ajoipa millä autolla hyvänsä ja sähköautotkin aika kiitettävästi työllistäneet hinauspalvelua tielle hyytymisien johdosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisätilan lämmittimen käyttö on kielletty lähes kaikkien vanhojen (vuokra) talojen lämmityspisteissä. Toimivan pistorasiankin löytäminen on vaikeaa ja toimiva lohkolämmitinkin taitaa olla enemmän poikkeus ja ehjä polkupyörä taloyhtiön telineessä yhtä harvinainen, kuin latausasema pohjoisnavalla.
Jos lämmitystolppa on 6 ampeerin sulakkeella ei se välttämättä kestä sisätilanlämmitintä lohkolämmittimen kanssa käytettäväksi, muuten ei käytön kieltämisellä mitään merkitystä.
- Anonyymi
Paras haudata tunkioon.
- Anonyymi
Akku vanhenee nopeammin tai oikeasti menettää varauskykyään jos se on täynnä. Juuri nämä lithium akut
Eli joku pieni varaus akkuun 20-30% - Anonyymi
Jos sinulla olisi sähköauto, löytäisit vastauksen käyttiksestä.
Päätelmä olet trolli- Anonyymi
Samanlaisia trolleja te sähköautopetterit olette kaikki tyynni, teiltä löytyy ainoastaan sähköavusteinen polkupyörä eikä mitään muuta.
- Anonyymi
Myynti myyntejä ne. On jos on sähkö auto se on korkeintaan lainassa työnantaja liikkeestä
Ei kukaan järkevä laita 7o ooo. Euroo mihinkään apristouyoon kun. Mersun saa 2o ooo. E- Anonyymi
Viimeisen 1,5 viikon aikana on palanut 4 Mercedes Benziä. Se palanut matkailuautokin oli MB alustalla. Kannattaa pitää sitä uudempaa aina lämmityksessä ettei kansi halkea.
- Anonyymi
Jos jättää sähköauton talveksi seisomaan, niin akku jätetään johonkin puoleen väliin, säilyy parhaiten niin. Välillä pitää tarkistaa, että akussa on varausta. Jos akku pääsee tyhjenemään liikaa, niin se ei ole hyvä juttu.
Kovasti pakkasessa olevaa akkua ei kannata ladata, samoin kuumaa akkua ei kannata ladata. Vie käyttöikää. - Anonyymi
No aloita nyt vaikka moottorin jäähdytysnesteistä. Tarkista että pakkaskestävyys on riittävä. Eiku perhana, eihän niitä sähköautossa olekaan!!
No moottoriöljyt on syytä tsekata, ettei jähmety pakkasella. Eiku perhana, eihän niitä sähköautossa olekaan!!
Lohkolämmitin ja sisätilalämmitin on syytä tarkastaa, ettei esim. puhaltimeen ole kertyy pölyä joka voisi palaa. Eiku perhana, eihän niitä sähköautossa olekaan.
Mutta varmista nyt ainskin se, että maskin taakse laitettava pahvinpala on valmiina, ettei ajoviima jäähdytä liikaa syyläriä. Eiku perhana... !!
No, tarkista pissapojan liemien pakkaskestävyys, siinäpä se. - Anonyymi
Jos sähköautoa ei käytetä pitkään aikaan, niin suositus on, että akku irroitetetaan autosta ja sijoitetaan se vaikkapa olohuoneen nurkkaan, muistaen aina välillä ladata sitä.
- Anonyymi
Onko tuossa järkeä seisottaa ny jotain akkulavettia kokotalvi, vain ruohonleikkuri jää tauolle?
- Anonyymi
Ei siis mitään järkeä ja kuten tiedämme, yksikään älykäs ihminen ei hanki moista sähköromua vaivoikseen ollenkaan.
Ole sinäkin järkevä,
äläkä hanki akkulavettia elämääsi pilaamaan niin maailma pelastuu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865