Vaihdoin eilen taas autoa

Tämäkin menee taas siihen kategoriaan, että miksi mä tästä avautuisin jossain sinkku-palstalla saadakseni irvailua osakseni, mutta ajattelin nyt kertoa siksi ettei sitä beigeä Rellua enää kukaan suotta bongaa "periksen autona" jossain. 🙄

Katsastin auton perjantaina ja hylkyhän siitä tuli. Alan miehenä kuitenkin tiesin, milloin aikoinaan 700€ hintainen on siinä pisteessä, että korjaamiseen ei kannata uhrata rahamäärää joka pahimmillaan voi hipoa auton ostohintaa, vaikka Rellusta sinänsä tykkäsinkin ja ulkoisesti oli varsin siisti ikäisekseen. Kävin eilen ostamassa vuotta vanhemman (2003) ja vähemmän ajetun (195tkm. vs. 280tkm) Mazdan ja pistin Rellun Pippanan vai sanonko minkä Reppanan alkuillasta myyntiin vikalistalla. Tunnin päästä tuli ostaja, vei auton mennessään, ja jos/kun saan talvipyörät tässä lähiaikoina myytyä, niin Rellun arvonalenemaksi voitaneen laskea noin 200€ sen 8kk aikana kun auton omistin 😁

Mazda: https://arthur-morgan123.imgbb.com/ (nuolesta vasemmalle aukeaa pari muuta kuvaa autosta)

Sinänsä hupaisaa, että yllättävänkin moni käyttöautoni on ollut sellainen mikä on liittynyt niihin trollihahmoihini tai muihin palstalaisiin jollain tavalla. "Turkulaiset kaverinihan" ostivat samanlaisesta Mazdasta osia ratakilpuriinsa, Jorma ja minä muistellaan kaiholla Hiasen äärimmäistä luotettavuutta ja yksinkertaisuutta, kotopuolessa Brysselissä "kaverillani" oli vanha C-sarjan bensamersu (mulla niitä oli aikoinaan pari), enkä muista varmaksi lipsauttiko D aikoinaan että hänen perhepiirissään olisi ollut juurikin vanha Laguna 😂 Tosin mitään edellämainittuja autoja en tietenkään ole sen perusteella ostanut, mitä jotkut spämmihahmot suosittelevat, mutta hauska sattuma sinällään 😃

Mazda on ihan ok, mutta monessa mielessä paljonkin erilainen kuin Rellu vaikka samaa ikä- ja kokoluokkaa ovat. Siinä missä Rellu oli enemmänkin sellainen lotjakka maantielaiva, Mazda on tuntumaltaan jotenkin "dynaamisempi" ja muistan kyllä lukeneeni että Kuutosen ajettavuutta on aina kehuttu hyväksi. Hitsattu tuota on, mutta mielestäni suht asianmukaisesti, ja seuraava katsastus on vasta noin vuoden päästä. Ja toisin kuin Lagunan tapauksessa, niin näitä Mazdoja on omasta takaa parikin kappaletta osina. Siinäkin mielessä ollaan vähän enemmän omavaraisia.

----

Niin ja ehehee, vm.92 Fiesta oli melkoinen mt-rassi, vm.86 Scorpio ätmimäinen peltoauto ja öyh öyh onkohan Kuotesaholla samanlaista autoa ajossa? <--- Säästäkää aikaanne ja jättäkää noi tollaset kommentit kirjoittamatta.

49

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • No mua ei niinkään syyhyttänyt käydä autokaupoilla, mutta tässä kohtaa se oli kohdallani järkevintä. Ihan normi touhua, että tällaisilla vanhoilla ja halvoilla autoilla ajetaan ensisijaisesti vuosi kerrallaan, mutta toki joskus käy tuurikin ja auton saa katsastettua joko ekalla kerralla tai inhimillisellä budjetilla ja työpanoksella 😃

        Onhan Toyotat varsin luotettavia autoja, eipä siinä, mutta myöskin pitävät hintansa älyttömän hyvin. Ja se toki riippuu näkökulmasta, onko se hyvä vai huono asia, eli toisin sanoen oletko myymässä vai ostamassa Toyotaa. Esim. mitä itse selailin Nettiautoa viikonloppuna, niin kiinnitin jälleen huomiota siihen Toyota-lisään lähes kaikissa autoluokissa. Rellu nyt oli suorastaan halpa aikoinaan, Mazda ei kauheasti kalliimpi, mutta äkkiä saman ikäluokan Avensikset vähänkään järkevässä kunnossa ja järkevillä kilsoilla voivat maksaa helpostikin 2000-4000€ enemmän mitä monet muut merkit 🤯


      • p234racing kirjoitti:

        No mua ei niinkään syyhyttänyt käydä autokaupoilla, mutta tässä kohtaa se oli kohdallani järkevintä. Ihan normi touhua, että tällaisilla vanhoilla ja halvoilla autoilla ajetaan ensisijaisesti vuosi kerrallaan, mutta toki joskus käy tuurikin ja auton saa katsastettua joko ekalla kerralla tai inhimillisellä budjetilla ja työpanoksella 😃

        Onhan Toyotat varsin luotettavia autoja, eipä siinä, mutta myöskin pitävät hintansa älyttömän hyvin. Ja se toki riippuu näkökulmasta, onko se hyvä vai huono asia, eli toisin sanoen oletko myymässä vai ostamassa Toyotaa. Esim. mitä itse selailin Nettiautoa viikonloppuna, niin kiinnitin jälleen huomiota siihen Toyota-lisään lähes kaikissa autoluokissa. Rellu nyt oli suorastaan halpa aikoinaan, Mazda ei kauheasti kalliimpi, mutta äkkiä saman ikäluokan Avensikset vähänkään järkevässä kunnossa ja järkevillä kilsoilla voivat maksaa helpostikin 2000-4000€ enemmän mitä monet muut merkit 🤯

        Juu, yhtä autokauppiaasta jututin tuossa taannoin, kun törmättiin kylillä nenästyten. Niin kyllä se tuosta mun vanhasta avesta vielä 4000-4500 euroa tuumi saavan. Kun on hyvin pidetty ja huollot huollettu.

        Tiiä sitten, mulla on ollut tapana ajaa autot loppuun. Sitten hommata taas kiesi vuosiksi eteenpäin.


      • Suatana kirjoitti:

        Juu, yhtä autokauppiaasta jututin tuossa taannoin, kun törmättiin kylillä nenästyten. Niin kyllä se tuosta mun vanhasta avesta vielä 4000-4500 euroa tuumi saavan. Kun on hyvin pidetty ja huollot huollettu.

        Tiiä sitten, mulla on ollut tapana ajaa autot loppuun. Sitten hommata taas kiesi vuosiksi eteenpäin.

        Miehellä on 150 euron auto ja on sillä ajanut jo 4 vuotta pitkääkin työmatkaa. Aina menee katsastuksesta läpi ranskatar.


      • Suatana kirjoitti:

        Juu, yhtä autokauppiaasta jututin tuossa taannoin, kun törmättiin kylillä nenästyten. Niin kyllä se tuosta mun vanhasta avesta vielä 4000-4500 euroa tuumi saavan. Kun on hyvin pidetty ja huollot huollettu.

        Tiiä sitten, mulla on ollut tapana ajaa autot loppuun. Sitten hommata taas kiesi vuosiksi eteenpäin.

        Jep, on siinä se hyvä puoli että hyväkuntoisesta Toyotasta usein myös saa hyvän vaihtohyvityksen, varsinkin jos on merkkiuskollinen ja ostaa uuden tai uudemman Toyotan merkkiliikkeestä ja antaa vanhan vaihdossa.

        Mä nyt olen käynyt läpi lähes kaikki mahdolliset autot Lada Samarasta Jaguar S-Typeen, ja myös muutaman käytetyn, suht paljon ajetun pakun omistaneena olen tullut siihen tulokseen että parhaiten säilyy mielenrauha ja säästyy rahat, kun ostaa lähtökohtaisesti vuodeksi kerrallaan tuollaisia halpoja vasta katsastettuja autoja ja käyttää omaa harkintaa, kannattaako kaikkia aina edes käyttää katsastuksessa kun on ajankohtaista 😅 Kun ei ole paljoa pääomaa kiinni, niin mahdolliset hajoamiset ei harmita niin paljoa, tai jos tulee vahingossa jotain käytönjälkiä autoon.


      • Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

        No mua ei niinkään syyhyttänyt käydä autokaupoilla, mutta tässä kohtaa se oli kohdallani järkevintä. Ihan normi touhua, että tällaisilla vanhoilla ja halvoilla autoilla ajetaan ensisijaisesti vuosi kerrallaan, mutta toki joskus käy tuurikin ja auton saa katsastettua joko ekalla kerralla tai inhimillisellä budjetilla ja työpanoksella 😃

        Onhan Toyotat varsin luotettavia autoja, eipä siinä, mutta myöskin pitävät hintansa älyttömän hyvin. Ja se toki riippuu näkökulmasta, onko se hyvä vai huono asia, eli toisin sanoen oletko myymässä vai ostamassa Toyotaa. Esim. mitä itse selailin Nettiautoa viikonloppuna, niin kiinnitin jälleen huomiota siihen Toyota-lisään lähes kaikissa autoluokissa. Rellu nyt oli suorastaan halpa aikoinaan, Mazda ei kauheasti kalliimpi, mutta äkkiä saman ikäluokan Avensikset vähänkään järkevässä kunnossa ja järkevillä kilsoilla voivat maksaa helpostikin 2000-4000€ enemmän mitä monet muut merkit 🤯

        No miten se sen Rellus seuraavalle omistajalle sitte kannattaa vielä sen korjaaminen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No miten se sen Rellus seuraavalle omistajalle sitte kannattaa vielä sen korjaaminen?

        Jos se meni purkuautoksi, osiksi tai romuralliin.


      • Anonyymi
        Suatana kirjoitti:

        Jos se meni purkuautoksi, osiksi tai romuralliin.

        Vaihda nimimerkki ensi kerralla perikseksi kävi moka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda nimimerkki ensi kerralla perikseksi kävi moka

        Jaa mikä moka? Meinaat ettei muilla ole mitään käsitystä autoista kuin Periksellä?


      • Suatana kirjoitti:

        Jaa mikä moka? Meinaat ettei muilla ole mitään käsitystä autoista kuin Periksellä?

        Vai eikö olisi saanut kommentoida Perikselle osoitettuun kysymykseen mitään, kukaan muu kuin Peris itse?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No miten se sen Rellus seuraavalle omistajalle sitte kannattaa vielä sen korjaaminen?

        Niin no, en mä sitä nyt varsinaisesti mihinkään Wheeler Dealers -ohjelmaan myynytkään. Enkä tässä kohtaa viitsi lähteä arvuuttelemaan jo toisen henkilön omistaman auton mahdollisia vikoja, mutta kuten tuossa alempana olevassa viestissä totesin, ja myynti-ilmoituksessa korostin, että päästöt siinä olivat aivan totaalisesti päin mäntyä. Se oli ainoa todettu vikakokonaisuus katsastuksessa, mutta yleensä kallis ja vaikeasti paikallistettava ongelmavyyhti, ja onhan oma silmä vuosien saatossa jo hieman harjaantunut siihen, missä lukemissa menee se raja että uusia päästöjä kannattaa yrittää hakea esim. tulppien ja lambda-anturin vaihtamisella, tai tankkaamalla loraus etanolia bensan joukkoon. Harvemmin autoilu mitenkään kannattavaa on kenellekään, eihän se mullekaan ollut, kun kuitenkin Mazdasta maksoin jonkin verran enemmän mitä saanen yhteensä Rellusta ja myöhemmin sen talvirenkaista.


      • Anonyymi
        Suatana kirjoitti:

        Vai eikö olisi saanut kommentoida Perikselle osoitettuun kysymykseen mitään, kukaan muu kuin Peris itse?

        Mister tai misis trollollol nyt trolli tarkkuutta


      • Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

        Niin no, en mä sitä nyt varsinaisesti mihinkään Wheeler Dealers -ohjelmaan myynytkään. Enkä tässä kohtaa viitsi lähteä arvuuttelemaan jo toisen henkilön omistaman auton mahdollisia vikoja, mutta kuten tuossa alempana olevassa viestissä totesin, ja myynti-ilmoituksessa korostin, että päästöt siinä olivat aivan totaalisesti päin mäntyä. Se oli ainoa todettu vikakokonaisuus katsastuksessa, mutta yleensä kallis ja vaikeasti paikallistettava ongelmavyyhti, ja onhan oma silmä vuosien saatossa jo hieman harjaantunut siihen, missä lukemissa menee se raja että uusia päästöjä kannattaa yrittää hakea esim. tulppien ja lambda-anturin vaihtamisella, tai tankkaamalla loraus etanolia bensan joukkoon. Harvemmin autoilu mitenkään kannattavaa on kenellekään, eihän se mullekaan ollut, kun kuitenkin Mazdasta maksoin jonkin verran enemmän mitä saanen yhteensä Rellusta ja myöhemmin sen talvirenkaista.

        Tai olisit hakenut motonetistä yleiskatalysaattorin hitsattavan 100sen vaikko 200e maksaa ja uusintakatsastus niin halvemmaksi olis tullut kuin toinen auto mut tietysti jos siinä oli jotain muitakin vikoja ja tiesit ettei kauaa kestä ja kalliita vikoja tiedossa mut jos ei muita vikoja kuin katti ja muuten huollettu ja toimiva auto mutta joskus haluaa vaihtaa autoa ilman syytäkin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mister tai misis trollollol nyt trolli tarkkuutta

        Ota foliot pois päästä. Ei tunnu toimivan.


    • Anonyymi

      Ätmi vastaa itselläni on saab 900 gls tammikuussa 2021 ostin ja nyt kaasareissa vikaa eikä lähde käymään mut ei voi vaihtaa kun on 52 kuukautta vielä velkaa ja viime kuussa olis pitäny katsastaa miks naiset ei edes moikkaa tai tervehdi eikä katso edes päin eli ätmi ei saa pimppii

      • Anonyymi

        Saab on vuosimallia 1981 ja siinä on itse tehty kattoluukku ja takalasissa ikkuna ritilä no kattoluukku vuotaa eikä avaudu miks naiset ei tuu kyytiin mut mersu bmw ja audi miesten kyytiin menevät tai pyytävät päästä kyytiin


      • Mä olen alle kouluikäisenä lapsena saanut istua yhen tutun sylissä, ohjailla hiukan maaseudun pikkuteillä, ja polkaista kaasua kun hänellä oli silloin juurikin turbo-Ysisatku. Vieläkin muistan sen Saabin ns. H-moottorin hieman omalaatuisen äänimaailman, turbopotkun, ja hassussa paikassa olevan virtalukon 😅

        Yhden OG-Ysisatkun pistin aikoinaan yritykseni alkutaipaleella osiksi, mutta voin sanoa että oli harvinaisen kettumainen purkaa verrattuna huomattavasti uudempiinkin autoihin. Tuntui että ihan kaikkia mahdollisia pultinkantoja oli käytetty välillä 4-32mm eikä mihinkään meinannut päästä käsiksi kovinkaan helposti. Ja voin myöntää että kysyntäkin oli suht heikkoa, johtuen todennäköisesti merkkikerhon "vahvuudesta" ja sisäpiirin kautta tapahtuvista kaupoista. Lopulta joskus monta vuotta sitten myin kaikki varastossa lojuneet osat pakettihintaan pois jollekin harrastajalle. Vaan eipä siinä, kun autolla oli ajettu muistaakseni liki puoli miljoonaa kilsaa ja sain sen muistaakseni ilmaiseksi aikoinaan.

        Ja kesällä 2019 ostin 80-luvun lopun samanlaisen Saabin tutulta ihan pilkkahintaan, ajelin kai viikon päivät ihan huvikseni ja myin pienellä voitolla eteenpäin. Hauskoja omalaatuisia autoja, osa suomalaisen autoteollisuuden historiaa, aikoinaan kai ihan laatuautojen maineessakin, mutta ei ole koskaan ollut mun kirjoissa kovinkaan korkealla käyttöautoja hankkiessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab on vuosimallia 1981 ja siinä on itse tehty kattoluukku ja takalasissa ikkuna ritilä no kattoluukku vuotaa eikä avaudu miks naiset ei tuu kyytiin mut mersu bmw ja audi miesten kyytiin menevät tai pyytävät päästä kyytiin

        Olis kiikarissa yks opel ascona vm 1986 ja 1.6 moottori mut ongelmana et tarvis käsirahaa ja 72 kuukauden osamaksu erät ja liike sanoi ettei mielellään myy osamaksulla vaan vaatisi käteiskauppaa ja saabin nähtyään huusivat että vie äkkiä romu pois pihasta ja kato ettei öljyä tipu pihaan ja eivätkä ota sitä vaihdossa vastaan vaan kehottivat et lähde menemään äläkä palaa saata.an ätmi eikä kuulemma ole mitään asiaa liikkeeseen mut ehdein ottaa opelilla koe ajot sinistä savua tuli ja ruostetta löytyi aika paljonkin ja nypähteli ja lämppäri ei toiminut eikä pyyhkimet mut muuten tosi kova peli


    • Anonyymi

      Kaveri yritti myydä minulle toyota avensista minulle 5500 hintaan. Sanoin että en osta koska oot korjaillut sitä moneen kertaan tuskin olisi edes kahden tonnin arvoinen. En osta vanhaa autoa vaan pähkäilin opelin ja nissanin välillä ja ostin nissanin sitten uutena. Periaatteessa merkillä ei ole väliä vaan se että auto on hyvä ja kestää 10 vuotta. Vaihdan luultavasti toiseen noin 6 vuoden päästä eli oon nelisen vuotta ajellut vasta.

      • Jep, Avensiksissa on aina kummallinen muutaman tonnin Toyota-lisä verrattuna vaikkapa Kutoseen, Primeraan yms. japanilaisiin, sekä myös eurooppalaisiin saman luokan autoihin. Ja tuo muuten pätee ihan Yariksesta Hiluxiin. Jotain vuosituhannen taiteen Yariksia myydään samanikäisen ässämersun hinnalla, vaikka toki noista kahdesta Yaris on hyvinkin luotettava ja kestävä pikkuautoksi.

        Nissanit on myös ihan ok, aikoinaan oli N15-koppainen Almera pari kuukautta käyttöautona ja äitivainaalla oli K11-koppainen Micra joskus nollari-vuosikymmenellä. Joissain 2000-luvun malleissahan on jakoketjuongelmia tyyppivikoina, mutta jonkun Almeran ja Corollan hintojen erotuksella vähän jo remontoikin Nissania jos sellaisesta muuten tykkää.

        Uusi auto on toki aina uusi ja takuun piirissä tietyn aikaa, mutta mä en ole valmis laittamaan autoon niin paljoa pääomaa kiinni. Ja siinäkin on toki se, että missä syklissä kannattaa vaihtaa seuraavaan uuteen, ettei arvo laske liikaa. Ei siinäkään välttämättä aina kauheasti joudu kärsimään arvonlaskusta, mutta sekin riippuu esim. merkistä, kilometreistä yms. Makuasioista nämä.


    • Anonyymi

      Autoissa on sovistisessa mielessä paljon samaa mitä autoissa, annetaan muiden ajaa ne kalleimmat kilometrit:)
      Kohta joku suuttuu, sitä odotellessa...

      AV

    • Pieniä havaintoja parin päivän ajalta, eilisen maantieajon ja tämänpäiväisen taajamapyörittelyn tiimoilta. Relluun ja vaikkapa niihin W202-Mersuihin verrattuna Mazda on äänekkäämpi, minkä tiesinkin jo etukäteen. Tuulensuhina ja rengasmelu ei ole niin hyvin eristetty kuin Rellussa, mutta toisaalta vanhan Hiacen omistaneena voin sanoa että Mazdan melutaso on silti varsin siedettävä 😁 Tehoa Mazdan 2.0 bensakoneessa on 141hp, eli noin 20 heppaa enemmän kuin Rellun 1,8 koneessa, mutta en mä normaalissa ajossa huomaa merkittävää eroa.

      Ja kuten kuvailinkin, niin ajettavuus Mazdassa on jotenkin reaktiivisempi ja napakampi. Ratin keskialuetuntuma on tiukemman oloinen kuin Rellussa saatikka Mersussa, ja kytkin- ja kaasupoljin ovat raskaampia ja lyhyemmällä liikeradalla. Tämänkin tiesin etukäteen ajettuani joskus erään asiakkaan Kutosella, mutta eipä noi erot mitenkään häiritseviä ole. Ainahan se ottaa hetken sopeutua, että kaikki tulee kuin selkäytimestä, mutta yleensä suht nopeasti noihin eroihin tottuu ja alkaa pitämään kulloistakin autoa normaalina. Mazdan etuakselistohan on sellainen multilink-systeemi, eli melko yleisestä kolmioalatukivarsi-olka-akseli-etutolppa tyylisestä ratkaisusta poiketen se on toteutettu useammilla tukivarsilla. Tämä todennäköisesti on yksi syy siihen napakampaan tuntumaan, ja toki ratin keskialuetuntumaan vaikuttaa myös ohjaustehostin, hammastangon välitys yms. seikat joita autovalmistajat painottavat ketkä mitenkin mihin malleihin ja mikä tavoitteena. Ranskiksethan on tunnettuja varsin pehmeästä tuntumasta, ja japanilaiset puolestaan yleensä jotenkin ohuesta ja pintakovasta tuntumasta, mutta tosiaan Mazda 6 ja ainakin jotkut Nissan Primeran mallit ovat pieni poikkeus sääntöön sen multilink-etuakseliston vuoksi.

      Yllättävää kyllä Mazda ylittää hidastetöyssyt yms. huomattavasti Rellua sivistyneemmin. Itse asiassa olin asennoitunut siihen, että katsastuksen jäljiltä Rellusta menee suunnilleen koko alusta uusiksi, eli alapalloniveliä, koiranluita, taka-akselin puslat jne. mutta ei alustasta näköjään löytynyt mitään vaikka inssi kuinka ravisteli Rellua ja väänteli renkaita sorkkaraudallaan 😮 Itse seurasin vain hiljaa vierestä. Melkoista kolinaa kuitenkin piti töyssyissä ja soratiellä. Päästöthän siinä oli aivan totaalisesti päin honkia, ja sanotaan näin että alan miehenä näin ikäänkuin niiden lukujen taakse mitä päästömittauslaite antoi. Ja olihan siinä kaikkea muutakin pientä, mitä ostaja koeajolla toki havaitsi.

      Mazdan takakontti on muuten tilavampi kuin Rellussa. Mulla on yleensä ollut tavaratilassa kolme banaanilaatikkoa joissa on esim. työkaluja, liinoja, käsikäyttöinen vinssi, tunkki, apuakku yms. ja Relluun ne piti sovittaa jotenkin limittäin kun tavaratila kapeni etuosaa kohti mentäessä. Mazdassa mahtuu kaksi laatikkoa siististi vierekkäin tavaratilan takaosaan, ja kolmas toisen takapuolelle, niin siihen jää vielä tyhjää pinta-alaa reilusti.

      Ja sitten se imago ja vaikutus miehen MA-tasoon 🤔 Sanoisin että aika neutraalin auton maineessa Kutonen lienee. Ei tosiaankaan mikään premium-auto, mutta yleisesti ottaen taitaa olla maineeltaan ainakin Rellua parempi, vaikkakin olen edelleen sitä mieltä että Rellut ovat joskus vähän suottakin aliarvostettuja. Ja tämä lienee vain mun korvien välissä oleva pinttymä, että VAG-konsernin tuotteet kuten Volkkarit ja Skodat ovat jotenkin insinöörimäisiä tai sellaisten ääri-keskiluokkaisten ihmisten autoja 😅 En tiedä ajatteleeko kukaan muu samalla tavalla, mutta imagoltaan ainakin itse vierastan VAG-konsernin tuotteita. Niiden vanhojen W202-Mersujen iän lähes kaikki autoista tietämättömät arvioivat reilusti alakanttiin, ja arvon yläkanttiin, mutta en mä valittanut tai aina viitsinyt oikoa mitään 😁 Ja kuten olen kertonutkin, niin aikoinaan olen kirjaimellisesti itkenyt Jaguarini ratissa, joten ei se ainakaan automaattisesti tehnyt mua silloin onnelliseksi 🙄 Enkä mä todellakaan rakenna omaa itsetuntoani tai MA-tasoa jonkun auton varaan, mutta kiva näitä on analysoida millaisen mielikuvan mikäkin auto kanssaihmisille antaa. Noin yleisesti ottaen olen vähän sitä mieltä, että tänä päivänä lähes mikä tahansa suht siistikuntoinen auto antaa ihmisestä melko normaalin kuvan, eikä se premium-merkki takaa aina automaattisesti muiden arvostusta. Esim. joskus oli sellainen fiilis että nousisin mieluummin kylpyammeesta kuin entisestä Transitistani ulos kadulle 😁 Sen verran rujossa kunnossa oli, mutta joskus kun näkee samanlaisia siistikuntoisia yksilöitä, niin ihan eri silmin niitä katsoo.

      • Anonyymi

        MA-taso miesten vai naisten silmissä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        MA-taso miesten vai naisten silmissä?

        Hyvä kysymys! Tasoa naisten silmissä siis pohdin, mutta kieltämättä monesti näitä asioita ruoditaan äijien kesken, ja eri autojen maine usein muodostuu juurikin miesten keskusteluissa. Naisia taitaa loppupeleissä kiinnostaa asia aika vähän, tai jotenkin pintapuolisemmin. Ja vaikea sanoa vaikuttaako auto minkä verran miesten keskinäiseen hierarkiaan 🙄 Kun suht tavallisista autoista on kyse, niin se on lähes aina tyypilliseen suomalaiseen tapaan sellaista tyyppivioista muistuttamista ja oman auton kehumista puolin toisin, mutta sitten kun mennään tarpeeksi ärjyihin autoihin niin kyllähän sellaisella saa lunastettua porukan alfamiehen aseman. Esimerkkinä vaikka kaverini Bicky Royal mies kun karauttaa paikalle keulivalla mustalla Chevy Silveradolla, ilokaasuliekkien lyödessä pakoputkista, niin äkkiä siinä muut hiljenevät, eivätkä pahemmin yritä nostaa omaa Matukkaansa tai Kasipätkää erityisemmin millekään jalustalle 😊😊😊


    • Anonyymi

      Mulla oli joskus mazda ja siihen tuli bensaletkun reikä kun olin nokialla ja matkalla turkuun. Jumalauta 20 litraa bensaa valus maantielle ja ihmettelin vaan kun yhtäkkiä bensa loppus nokialla keskellä moottoritietä. Pääsin sit tien sivuun ja kattelin kun bensavana tuli sieltä suunnasta mistä tulin. Joku soittanut paloautonkin ihmettelee sitä ja sit palokunta hinas mut lähelle korjaamolle jossa onneksi oli hyvä korjaaja joka sai korjattua letkun.

      • Anonyymi

        Muita vikoja ei ole mun autoissa ollutkaan sitten enkä ole joutunut mitään remontteja tekemään mutta nyt minulla onkin 2016 ostettu uusi auto joka vielä melko uusi. On mulla ollut toyota ja opel jolla ajelin pilluarallia nuorena.


      • Joo, jos bensalinjat ovat metallia niin voihan ne ruostua puhki ajan saatossa. Kävihän mun entisen Viton kohdallakin aikoinaan niin, että jarruputket oli niputettu kummalliseen sumppuun joka keräsi kaiken loskan ja pskan sinne, ja pari jarruputkea pääsi hankautumaan/ruostumaan puhki. Eikä siinä muuten mitään, mutta poistuin silloin Ohikulkutieltä siitä Liljalaakson notkosta kun olin menossa muistaakseni Biltemaan, ja rampissa 100km/h vauhdissa meni poljin lattiaan. Ei siinä muuta auttanut kuin pumppailla jarrua parhaansa mukaan, ja kepittää alaspäin kutoselta neloselle ja lopuksi kakkoselle. Onneksi ei ollut mitään pitkää ruuhkaa siinä kohtaa, vaan oli tilaa hidastaa autoa. Tosin se olikin sitten mielenkiintoista ajaa sieltä Itäharjulle korjaamolle, mutta silloin toki tiesin että jarrut ei toimi kunnolla ja taisin välillä pysähtyä täyttämään jarrunestesäiliön.

        Muistaakseni firman yhden 323:n bensatankin täyttöputki vuosi aikoinaan, kun oli ruostunut puhki. Samaten joskus multa kysyttiin sellaista N16 Almeraan, mutta firmani Nissan oli viistoperä ja asiakkaalla sedan, joten se ei muistaakseni sopinut hänen autoonsa. Pari Kutosta purkaneena en nyt edes muista onko siinä muovinen vai metallinen täyttöputki, mutta se nyt ei tässä kohtaa ollut tärkein kriteeri kun auton vaihto tuli ajankohtaiseksi.


    • Anonyymi

      Mitä kuuluu sielunveljellesi Kuotesaholle?

    • Anonyymi

      Tee ekoteko. Älä osta mitään.

    • Anonyymi

      Mun eka auto oli datsun sunny, v 1993 ostin sen kun täytin 18 vuotta. Se oli minulla puoli vuotta ja oli siinä vikoja vaikka mitä ja kyllästyin siihen ja sitten aloin säästämään parempaan autoon ja toinen autoni oli toyota carina jonka ostin armeija kaveriltani 1995 kun oltiin samassa tuvassa armeijassa. Sillä ajelin 4 vuotta ilman mitään vikaa ja hyvä auto olikin ja sen ajan nuorilla olikin toyotaa aika monella ja luotettava auto olikin. Nyt minulla on pakettuauto peugeot joka ollut minulla 5 vuotta.

    • Täällä nyt irvaillaan melkeen mistä vaan asiasta. Mullekin joskus irvailtu tai ainakin joku ärsyyntynyt, kun olen laittanut enemmän kuin yhen linkin vaikka johonkin musiikkikappaleeseen tai johonkin kuvaan tai on enemmän kuin kaks riviä tekstiä.

      Ite kuljen linja-autolla, en edes omista uatoa enkä ajokorttia.

      • No joo ja mun nahka nyt on paksuuntunut täällä pyöriessä, joten ei mulla erityisemmin mene tunteisiin jos liki 20 vuotta vanhasta autosta joku jotain nälvii 😅 Mietin vain tätä aloitusta laatiessa, että loppujen lopuksi melko harva tavis on samassa asemassa kuin mä tän palstan ansiosta, kun en tietenkään mikään oikea julkkis tai someinfluensseri ole. Mutta esim. joskus 2017 tai 2018 jokuhan otti bussin ikkunasta kuvan musta ja silloisesta autostani ja jakoi sen palstalle, joku bongasi kesällä 2019 mut jossain Fiestan ja myöhemmin vanhan Saabin ratissa, joku osasi aikoinaan kuvailla Ransittiani aika yksityiskohtaisesti kuinka ruma se oli, ja kehuipa joku lennättäneensä dronea pihallani 🙄 Ihan siis uuden omistajan yksityisyyttä ajattelin alkuun, mutta tuskin kukaan kovin paljoa yllättyi siitäkään että innostuin taas kirjoittamaan autoista ja vertailemaan Rellua ja Mazdaa keskenään 😅 Ja toki sellaiset nollasisältöpostaukset vastauksissa hiukan ärsyttää, mutta ne kertonee enemmän kirjoittajasta itsestään kuin musta.

        Jep kyllähän julkisilla pärjää jos asuu suht lähellä palveluja, työmatkoihin ei mene kohtuuttomasti aikaa eikä ole toistuvasti tarvetta kuskata jotain isompia esineitä. Ymmärrän toisaalta, mutta vaikea omakohtaisesti samaistua kun autot joka tapauksessa kiinnostaa ja sille myös on tarvetta ihan arkisista syistä.


    • Anonyymi

      .86 Scorpio ätmimäinen peltoauto ja öyh öyh onkohan Kuotesaholla samanlaista autoa ajossa? <--- Säästäkää aika

    • Katos vaan, siistin oloisen Mazdan oot löytänyt ja mun mielestä vaan hyvä että on hitsattu jo valmiiksi. Silloin kun otettiin palikoita sun firman kutosesta meidän Daytona-ratakilpuriin, niin aika järkyttävillä uretaanivirityksillä senkin takapuskuri oli kiinni ja meinasi nahkaliivi revetä kun tarttui repaleiseen takakaareen 🤯 Siihen nähden oot varmaan ihan hyvän yksilön löytänyt 👍 Ja hyvä muuten että pääsit rellusta noinkin äkkiä eroon ettei sun tarvinnut viikkotolkulla roikottaa sitä liikennekäytöstäpoistossa tai ryhtyä purkamaan sitä syksyn räntäsateissa ja iltojen pimeytyessä.

      Mua tosin ei noi japsit kiinnosta käyttöautoina kun oon lähinnä jenkkeihin tottunut, mut eiköhän toi sun käytössä mene ihan hyvin. Turha sunkaan on maksaa minkään V8-dieselin veroja sun muita maksuja kun ei sullakaan vissiin niin kauheasti tule kilsoja. Ja hei koodaa ihmeessä jos Mazdaan tulee jostain syystä jotain laitettavaa niin ainahan niitä kivempi on fiksailla meidän kerhotilan autotallissa /choppauspajassa kuin ulkosalla yksin ähertäessä 👍

      Paljon tullut naurettua Timben entistä grafiitinharmaata farmari-Octaviaa mut kyllä sun auton kohdalla merkki ja hinta antaa paljon anteeksi 😆 Ei synny sellaisia aisuri-viboja kuitenkaan vaan enemmänkin mielikuva nuorekkaasta ja hintatietoisesta tee se itse -miehestä.

      • Hei, kiitti Bicky-dude 😄✌ Oon ihan samaa mieltä, että melkeinpä huolestuttavampaa olisi, jos tuon ikäistä Mazdaa kaupattaisiin sillä argumentilla ettei ole tarvinnut hitsata. Ja tosiaan mitä auton alle kurkin, niin ihan suht asianmukaista työnjälkeä, eikä mitään halkaistua kaljatölkkiä heppailtu kiinni täytelanka-migillä.

        Niin kuka tykkää mistäkin ja ne piirtää kel' on liituu. Sopiihan se musta keuliva Silverado hyvin sun imagoon PMC:n puheenjohtajana ja tunnettuna tatuoitukaluisena penetraattorina 😊😊😊 Ja se on ainakin mulle ihan fine, jos tykkäät nauttia kivoista autoista ja tulosi JyystaXin ja ravintola Jyysterian kautta ovat sen verran parempia kuin mun tulot autohommista. Tästä sen tosiystävyyden muuten huomaa, että säkin siistillä autolla ajavana ja hyvinvoivan lompakon omaavana ymmärrät mun budjetin, asenteen ja käyttötarpeet, ja ainakin mä olen pelkästään myötäiloinen sun Silveradosta ja Hummerista. Ei se ole multa mitenkään pois, jos nautit arjen pienistä elämyksistä ratin takana tehtyäsi pitkää päivää taksifirman kasipätkän ratin takana, tarjoilemassa k**kerin n*lli grilliannoksia ravintola J:ssä, tai ajettuasi Daytona24h-kisan luokkavoittoon kaikkine valmisteluineen ja taloudellisine riskeineen 😊👍


      • Mites Bicky ne sun bisnekset on nyt sujunut koronan aikana? Esim. Jyystaksi. Onko ollu asiakkaita. Entäs mitäs Penetrators-kerholaisille kuuluu?


      • Ja onko ravintolabisnes sujunu? Miten oot ottanu koronarajotukset, esim. sen että ravintolat on joutunu olemaan välillä kiinni?


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mites Bicky ne sun bisnekset on nyt sujunut koronan aikana? Esim. Jyystaksi. Onko ollu asiakkaita. Entäs mitäs Penetrators-kerholaisille kuuluu?

        No JyystaXin ja Jyysterian kilpailuvaltteja koko koronakriisin ajan on ollut se, että olemme tarjonneet kaikille asiakkaillemme 80% vodkashotin heti alkajaisiksi, joten olemme omalta osaltamme pyrkineet ehkäisemään pöpöjen leviämistä ja tarttumista. Ja onhan meillä normaalin koppalakin sijaan ollut välillä mustat PVC-kaasunaamarit taksikuskien käytössä, joten siinäkin mielessä olemme huomioineet turvallisuuden reteästä imagosta tinkimättä 😊😊😊 Rajoitukset tietty vähän vaikutti Jyysterian toimintaan, mutta meidän kotiinkuljetuspalvelu esim. jortikan muotoiselle pohjalle leivoituille pizzoille, kuukerin nelli -grilliannoksille (grillattu palviryynimakkara, kaksi lihapullaa ja reilusti majoneesia paperitaskussa), sekä muille muotoonleivotuille herkuille on pitänyt toiminnan kannattavana. Eikä muuten ole kertaakaan vm.2000 Yaris jättänyt tien varteen tai oikutellut mitenkään. On se näköjään niin, että vain Toyotan laatuun voi luottaa ja muiden kanssa mennään aina vähän arpapelillä. Totahan se mun appiukon pubikaverikin aina toitottaa ja manaa nykyisen Volvonsa pikkuvikoja.

        Sen verran korona kylläkin on vaikuttanut kaikkeen, että ei me Porarin Maken ja nuoruudenkaverini Micahin kanssa osallistuttu Le Mans 24h kisaan kesällä, vaikka sitäkin mahdollisuutta pohdittiin pitkin kevättä ja alkukesää. Silloin oli Euroopassa kovin epävarma tilanne ton delta-variantin suhteen eikä meistä kukaan ole ottanut rokotetta, niin ei sitten viitsitty lähteä mitään kesäflunssaa hakemaan Ranskasta asti. Kuitenkin mä, Make ja Micah arvostetaan yksityisyyttä sen verran, että ei todellakaan oteta mitään metallihippuja jo ennestään vähän kärsineisiin suoniin, jotta eliitti voisi valvoa missä kukakin liikkuu.


      • bicky_royal kirjoitti:

        No JyystaXin ja Jyysterian kilpailuvaltteja koko koronakriisin ajan on ollut se, että olemme tarjonneet kaikille asiakkaillemme 80% vodkashotin heti alkajaisiksi, joten olemme omalta osaltamme pyrkineet ehkäisemään pöpöjen leviämistä ja tarttumista. Ja onhan meillä normaalin koppalakin sijaan ollut välillä mustat PVC-kaasunaamarit taksikuskien käytössä, joten siinäkin mielessä olemme huomioineet turvallisuuden reteästä imagosta tinkimättä 😊😊😊 Rajoitukset tietty vähän vaikutti Jyysterian toimintaan, mutta meidän kotiinkuljetuspalvelu esim. jortikan muotoiselle pohjalle leivoituille pizzoille, kuukerin nelli -grilliannoksille (grillattu palviryynimakkara, kaksi lihapullaa ja reilusti majoneesia paperitaskussa), sekä muille muotoonleivotuille herkuille on pitänyt toiminnan kannattavana. Eikä muuten ole kertaakaan vm.2000 Yaris jättänyt tien varteen tai oikutellut mitenkään. On se näköjään niin, että vain Toyotan laatuun voi luottaa ja muiden kanssa mennään aina vähän arpapelillä. Totahan se mun appiukon pubikaverikin aina toitottaa ja manaa nykyisen Volvonsa pikkuvikoja.

        Sen verran korona kylläkin on vaikuttanut kaikkeen, että ei me Porarin Maken ja nuoruudenkaverini Micahin kanssa osallistuttu Le Mans 24h kisaan kesällä, vaikka sitäkin mahdollisuutta pohdittiin pitkin kevättä ja alkukesää. Silloin oli Euroopassa kovin epävarma tilanne ton delta-variantin suhteen eikä meistä kukaan ole ottanut rokotetta, niin ei sitten viitsitty lähteä mitään kesäflunssaa hakemaan Ranskasta asti. Kuitenkin mä, Make ja Micah arvostetaan yksityisyyttä sen verran, että ei todellakaan oteta mitään metallihippuja jo ennestään vähän kärsineisiin suoniin, jotta eliitti voisi valvoa missä kukakin liikkuu.

        Kuulostaa siltä, että hyvin on pyyhkiny =)


    • Anonyymi

      Alkaa muuten Suomen ralli kohta :D

    • Anonyymi

      Ferrari Testarossa punainen se on ainoa kunnollinen auto.

      • Anonyymi

        Tiedetään. Tunnetaan se Italian laatu. Se Italian laatu onkin sitten Italian laatu. Makarooneissa se ei haittaa, vaikka se reikä olisikin porattu vähän miten sattuu. Spagetissa ei ole edes sitä reikää, joten valitse se jos se reiän laatu ei natsaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään. Tunnetaan se Italian laatu. Se Italian laatu onkin sitten Italian laatu. Makarooneissa se ei haittaa, vaikka se reikä olisikin porattu vähän miten sattuu. Spagetissa ei ole edes sitä reikää, joten valitse se jos se reiän laatu ei natsaa.

        Mitä olen työssäni Fiattien kanssa puuhastellut, niin itse en käyttöautokseni ihan mieluusti ottaisi Fiatia enkä Alfa Romeota. Punton, Stilon, Ducaton yms. osille on oikeastaan aika hyvinkin kysyntää, mutta niitä ei kannata ylihinnoitella, sillä tarvikeosiakin on saatavilla suht edullisesti. Mutta ne viat ovat joskus ihan käsittämättömiä, monesti kalliitakin suhteessa auton hintaan, ja taitaa kaikki kuusi purkamaani Fiatia olla sellaisia että päätyivät mulle alle 200tkm ajettuina. Kansivikoja, jakohihnavikoja, vaihdelaatikkovikoja yms. suht pienillä kilsoilla, ja sitten ollaankin siinä pisteessä että auton korjaaminen ei enää kannata. Tietyn ikäisissä Puntoissa ja Stiloissa sähköinen ohjaustehostin on varsin kysytty, mutta se oireilee joskus suorastaan pelottavallakin tavalla. Parikin asiakasta on maininnut, että vika on ilmentynyt ohjauksen tempoilemisena omia aikojaan, jolloin ratista on tarvinnut pitää ihan kaksin käsin kiinni että auto pysyy kaistalla tai jopa tiellä. Sehän on sähkömoottori rattipylvään yhteydessä, joka tosiaan voi vikaantua tuolla tavalla jos joku ohjausyksikkö tms. alkaa oikuttelemaan. Normaali hydraulinen ohjaustehostin kun vikaantuu jollain tavalla, niin se on yleensä joko pumpun laakerit, nestevuoto ruostuneesta putkesta, tai hammastangon stefoista. Tokihan ohjaus on silloin raskas, jos tehostin on poissa pelistä, mutta silti ihan johdonmukainen verrattuna oikuttelevaan sähköiseen tehostimeen. Tosin sellaisia on nykyisin käytössä varsin monissa autoissa, taitaa olla ihan valtavirtaa nykyisin, mutta jossain vuosituhannen vaihteen Fiateissa toteutus ei ollut vielä ihan valmis.


    • Anonyymi

      Auton vaihto on vähän kun naisen vaihto nuorempaan. Uusi auto on ihana ja kaunis kuten nuorempi nainenkin.

      • 2003 on hyvä vuosikerta kummassakin 😁👍 Auto toki huomattavasti realistisempi saavutus.


    • Anonyymi

      Et sentään Lincoln Town-Car ottanut.

    • Reilun kuukauden ajan Mazdan omistaneena voin sanoa että tämäkin on ihan ok auto kunhan alkutotuttelun jälkeen alkaa olla sinut auton kanssa. Relluun verrattuna kuluttaa vähemmän, vaikka onkin 2.0 koneella vs. entisen Rellun 1.8. Mutta voipi olla että Rellun kulutuksen ja niiden päästöjen välillä oli jokin yhteys, mutta samapa tuo enää. Hieman harmittavasti Mazdassa on kojelautaan integroitu merkkikohtainen radio, joka ei toimi ihan kunnolla eikä toiminut firman puretuissa Kutosissakaan. Kyllä sitä nyt kuuntelee, mutta äänenlaatu ei ole kovin kummoinen, kuskin oven kaiutin pois pelistä, eikä radiossa toimi tosiaan mikään muu toiminto kuin aseman haku ja volumen säätö. Mutta ihan pikkujuttu vanhassa halvassa autossa. Pitää katsoa josko jaksan laittaa kuntoon.

      Uteliaisuuttani katsoin Traficomista jokin aika sitten, niin Rellu oli yllättäen katsastettu hyväksytysti kolme päivää kauppojen jälkeen, mutta laitettu heti liikennekäytöstäpoistoon. Ei ole mun asia arvuutella eikä lällätellä mitään, enkä kaikkiin yksityiskohtiin mene, mutta harvinaisen ripeää työtä kyllä saada ne saastelukemat kohdilleen noin äkkiä 👏 Nyt kuuluisi vaan kovaa ajoa autolle, mutta liekö siinä kunnossa, mene ja tiedä.

      Ajattelin huomenna vaihtaa talvipyörät Mazdaan ja lähiaikoina öljyt ja suodattimen. Tosin öljy on melko kirkasta ja ylärajan tuntumassa, niin voi olla että mun ajomäärillä ei tarvitse vielä vaihtaa varsinkin kun toi ei tunnu kuluttavan öljyä juurikaan. Eri öljyn lisääminen on aina vähän niin ja näin, joten viimeistään sitten pitää vaihtaa kun sitä tarvitsee lisätä.

      Jos ajatellaan Rellua ja niitä W202-Mersuja jotka olivat ns. samaa segmenttiä niin imagollisesti Mersu nyt on aina Mersu ja maantie näyttää kivalta tähden läpi katsottuna. Sedan-mallisina olivat vain niin epäkäytännöllisiä, että tarvitsi jatkuvasti peräkärryä. Mitään ihmeempiä tai kalliita vikoja niissä ei ollut, eli omalla tavallaan varsin hyvä hinta-mukavuus suhde niissä ja ylläpito helppoa. Rellu oli vähän sellanen köyhän miehen premium-auto puolinahkapenkkeineen, ranskalaisella yleisellä mukavuudella, melko hiljainen kuten Mersutkin jne. eli tykkäsin kyllä Lagunasta yhteisen taipaleemme aikana. Mazda on näistä äänekkäin, muovisin, merkkinä varmaan neutraalein/tylsin jne. mutta tilavin, vähiten ajettu, ja tosiaan omasta takaa löytyy palikoita jos tarve vaatii. Mitään kummempaa intohimoa Mazda ei juurikaan herätä, eli täysin järkiperusteinen käyttöesine kyseessä. Mutta se on tullut niin moneen kertaan, ja Jaguarin kanssa melkeinpä kantapään kautta, todettua että auto ei loppujen lopuksi vaikuta ihmisen onnellisuuteen juurikaan, eikä paljoa ma-tasoon. Sanotaan näin että olen huonompiakin autoja omistanut, esim. sen Transitin rähjän, eli ei Mazdaa missään nimessä hävetä tarvitse. Kun on suurinpiirtein tasapainossa itsensä kanssa, niin yhä vähemmän tulee mietittyä autoasioita siltä kannalta että se olisi jonkinlainen itsetunnon jatke. Voi olla että kutsutaan myös aikuistumiseksi 😃

    • Nyt kun on päästy nauttimaan pakkasten ja lumen mukanaan tuomasta jännityksestä, niin voisin vähän raapustaa Mazdan talviominaisuuksiin liittyen. Jännää sikäli, että ostin auton syyskuun lopulla, ja vasta viime viikolla pyörähti trippimittariin 1000km 😅

      Mutta ainakin akku tuossa on vanha/heikko, ei aina ole lähtenyt käyntiin pakkaspäivinä, varsinkin jos on seissyt, tai edellisellä kerralla olen ajellut huurteenpoistot yms. sähkösyöpöt päällä tyyliin lähikauppaan ja takaisin. No mulla on sisällä lämpimässä vara-akku, jota latailen silloin tällöin, ja eilenkin sille oli tarvetta, kun sitä ennen ajoin kai viimeksi viime keskiviikkona. En ole vaihtanut sitä tilalle kun navat on eripäin, mutta olen pitänyt autossa varmuuden vuoksi mukana kaapelien kera. Laturin pitäisi olla ok, kun auto kuitenkin lähtee lämpimänä hyvin käyntiin, ja tunnistan mä kyllä milloin vika on laturissa. Been there, done that.

      Äkkiä toi kuitenkin lämpenee, ja lämmöt nousee normaaleihin lukemiin. 2 litrainen vapari-bensakone tuottaa kuitenkin sen verran hukkalämpöä verrattuna esim. Mersun CDI-dieseleihin, että millekään webastoille yms. ei ole tarvetta, eikä sellaista tuossa olekaan. Se on kuitenkin jännä, että auton ikkunat jäätyy sisäpuolelta kenties eniten verrattuna aiempiin autoihini mitä olen omistanut. Ärsyttävää krapata sitä jäätä, joka käytännössä muuttuu lumeksi pudotessaan kojelaudan päälle ja penkeille. Ruostehan noissa on tunnettu vika, eikä tuonkaan ovien alareunat ole täysin kivikovat, joten en tiedä pääseeköhän jonkun tiivisteen välistä sen verran kosteutta autoon sisälle, että jäätyy ikkunoihin 🤔 Monesti kylläkin on auttanut se, että laittaa takaluukun kautta hattuhyllylle sisätilanlämmittimen, niin se sulattaa ja lämmittää sisustan laajemmin ja nopeammin, kuin matkustajan jalkatilasta naurettavan lyhyen johdon päästä.

      Ajettavuus myös talvella on hyvä, joskaan Kuutosen kehutut dynaamiset ominaisuudet ei pääse niinkään oikeuksiinsa kuin kuivalla tiellä, mutta ihan normaalin tuon ikäisen/tehoisen, etuvetoisen auton tuntuinen on. Mersuista mä tykkäsin autoina, ja jollain kierolla tavalla Hiasestakin, mutta eipä sitä takavetoa varsinaisesti ole ikäväkään. Luistonesto tuossa meni eilen välillä päälle, mutta enpä tiedä onko siitä kuinka paljon apua. Noh, ainakin järjestelmä toimii mikä on hyvä asia. Tosin ajettavuuteen vaikuttaa tällä hetkellä se, etten tasannut rengaspaineita silloin kun vaihdoin talvipyörät alle, ja tuntuu että yhdessä pyörässä on selkeästi vähemmän painetta kuin muissa. En pahimmilla pakkasilla ja lumikeleillä ole viitsinyt niitä tarkistaa, ainakaan missään Shellillä tms. julkisella paikalla venttiilien jäätymisen pelossa, mutta nyt kun asia tuli mieleen, niin voisin ottaa kompuran ja letkut esille vaikka heti tänään ja laittaa 2,5 baaria joka nurkkaan.
      Pakkasilla myös lasinpesuneste jäätyi, mutta onneksi säiliö tai pumput eivät kärsineet. Oli lähes tyhjä, pinnan merkkivalo vilkkui jo, niin olipahan nesteellä tilaa laajentua jäätyessään.

      Ja nykyään tuo ketjun alkupuoliskolla mainitsemani kytkin- ja kaasupoljintuntuma on jo ihan peruskauraa, äkkiä niihin eroihin tottuu loppujen lopuksi 😃 Nyt varmaan tuntuisi ihan hassulta ajaa esim. Rellua, missä oli pitkä ja pehmeä kytkinpolkimen liikerata, sähköinen kaasupoljin vaijerikäyttöisen mekanismin sijaan jne.

      Jos pitäisi valita mieluisin talviautoni, niin vaikea sanoa 🙄 Rellussa temppuili ovien lukot ja ikkunannostin hajosi pakkasilla, Mersut oli takavetoja, Mazda jäätyy sisältä eikä aina starttaa, Hiace oli kylmä kuin mikä, Vito täynnä sähkövikoja, Transit kokonaisuutena paskin omistamani auto mm. henkilöautosta lähtöisin olleilla sakkokumeilla jne. Kaikissa on omat ominaisuutensa ja hyvät/huonot puolensa, mutta eipä noi Mazdan miinuspisteet talviautoilussa kuitenkaan ole mitään isoja katastrofeja, vaan akku on tullut luontaisesti elinkaarensa loppupäähän, eikä joku sisätilojen kosteus paljoa haittaa. Otetaan esimerkiksi vaikka Vito, joka parisen vuotta sitten oli talven aikana kahdesti pajalla, ja remontit tuli maksamaan noin 2k€ 😖
      Vedetään kaikkien aikojan talviautokseni ihan todellinen jokeri nimittäin Fiesta! Sillähän mä painelin toissa helmikuussa kesärenkailla Motonettiin ostamaan uutta laturia Hiaseen. Eikä siinä muuten mitään, mutta se osui äitini poismenoviikolle, niin kieltämättä olisi ollut vähän muutakin ajateltavaa kuin Hiasen laturi, mutta pakko sekin oli kuntoon jotenkin saada, että sain hoidettua muita sillä hetkellä tärkeitä asioita. Alkuillasta silloin aloittelin, ja muistaakseni jonnekin yökahteen mulla meni Hiasen kanssa puuhastellessa ulkosalla, työvalaisimen valossa. Ja siinä ajassa taisi tyhjentyä helposti myös 12-pack kaljaa 😂

      • "Otetaan esimerkiksi vaikka Vito, joka parisen vuotta sitten oli talven aikana kahdesti pajalla, ja remontit tuli maksamaan noin 2k€ 😖"
        ---

        Eiku hetkinen, kolmisen vuotta sitten talvella mulla oli Vito 😃
        Oivoi, aika rientää kauhean äkkiä, eikä tässä kukaan enää ainakaan yhtään nuorene 😕

        Mutta olihan se muutenkin sellainen pyörillä kulkeva katastrofi, että oli pakko niellä tappiot ja vaihtaa pois, että työnteko kannattaisi vähänkään. Mähän ostin sen loppukesästä 2018 hintaan 5400€, korjauksiin meni parisen tonnia, ja kaiken sen jälkeen auto alkoi oikuttelemaan siihen sävyyn että tuli melkeinpä kiire hankkiutua eroon. Tuprutteli sinistä savua ja menetti tehoja toisinaan, joten todennäköisesti turbo veteli viimeisiään. Arvonalenemaksi reilun vuoden ajalta (vaihtoarvo Hiaseen vaihdettaessa) voitiin laskea vielä toinen pari tonnia niin kallista oli johtotähdellä ajelu. 🙄


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe