Raamatun myytit

Anonyymi

Raamattu on täynnä myyttejä, legendoja ja satuja. Niillä on tarkoitus kertoa jotain tärkeää. Jos erottelemme myytit pois Raamatusta, jääkö mitään jäljelle?

28

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palstauskovaiset tuskin edes tietävät mitä tarkoittaa myytti.

      • Anonyymi

        Tietävät. Vielä mytologiankin tietävät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietävät. Vielä mytologiankin tietävät.

        Muut uskonnot ovat täynnä myyttejä ja mytologiaa, mutta vain heidän omansa ei. Ulkopuolisen silmin eroja on kuitenkin vaikea havaita.


      • Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Muut uskonnot ovat täynnä myyttejä ja mytologiaa, mutta vain heidän omansa ei. Ulkopuolisen silmin eroja on kuitenkin vaikea havaita.

        Sano tuo mummomuorille ja haasta häntä hänen uskossaan 🤣


    • Anonyymi

      Kannet.

      • Anonyymi

        Tein liian vaikean aloituksen. Anteeksi uskovaiset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein liian vaikean aloituksen. Anteeksi uskovaiset!

        Myyttien kautta kerrotaan sanoma, miksi ne pitäisi poistaa? Lukutaitoinen kyllä ymmärtää sanoman ja lillukanvarsien eron. Lillukanvarret tekevät raamatusta kirjallisuutta. Sen vuoksi raamattua luetaan maailman parhaiden yliopistojen kirjallisuuden kursseilla.


    • Anonyymi

      Tietysti jää - jos ajatellaan Luojajumalan sanoja hyvästä ja pahasta tiedosta, niin olisihan tämä oltava lähtökohtana näiden tarinoiden seurannassa, eikä sokea usko, joka sai nyt uskovaiset käyttämään jopa itse tosi Jumalaa uhrinaan luomiskertomuksesta tehtyn valetarinan perusteella. Toinen asia on sitten Jeesuksen mielenkiintoiset opetukset, jotka liittyvät tämän päivän tieteisiin, ja tuo kokonaisuus liittyen juutalaisiin, jotka määräsivät Jeesuksen surmattavaksi, ja tekivät tuosta surmasta muka pelastuksen kristityille. Siinä sitä salaliittoa vasta onkin.

    • Ei paljon jää, mutta jää kuitenkin. Ilman kirkolliskokouksen antamia raamatuntulkintoja ollaan täydellisellä tuuliajolla, jossa ei todellakaan jää mitään.

      • Anonyymi

        Mitä mieltä olet ollut Heikki Räisäsestä? Minä arvostin häntä suuresti ja tapasin hänet henkilökohtaisestikin. Hän oli tosi rehellinen teologi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä olet ollut Heikki Räisäsestä? Minä arvostin häntä suuresti ja tapasin hänet henkilökohtaisestikin. Hän oli tosi rehellinen teologi.

        Räisänen oli mielestäni oikeassa siinä, että raamatunkirjoja ei ollut tarkoitettu Raamatuksi, joten mitään punaista lankaa, yhtenäistä tarkoitetta, ei ole löydettävissä. Raamattu on kokoelma erilaisia kirjoituksia, jotka ovat ristiriitaisia. Ajatus, että kirjoitukset olisivat pyhiä, on myöhäsyntyinen. Historiallisenakin lähteenä kirjoitusten todistusvoima on heikko.

        Räisänen ei kuitenkaan ollut sosiologisesti ja aikahistoriallisesti riittävän perillä. Hän ei tajunnut, kuinka ehdoton asema oli antiikin miehellä. Tämä oli perheen ehdoton diktaattori. Ajatus, että sen paremmin vaimo kuin lapsetkaan olisivat noudattaneet eri linjaa kuin hän, oli tuona aikana täysin poissuljettu. Se johti Räisäsen pohtimaan lapsikastekysymystä väärältä kulmalta.

        Kirkkososiologian professori Tapio Lampinen oli tätä selostanut Räisäselle siten, että joko miehen kaste samalla tarkoitti myös koko perheen kastamista, tai kaikki muutkin kastettiin, mutta ei ollut mahdollista, että osa perheestä noudatti toista linjaa kuin perheenpää. Räisänen kuvitteli, että antiikki oli nykyajan tapaan jossakin määrin yksilöllinen.

        Luulen, että Räisänen sai kärsiä niiden jatkuvista hyökkäyksistä, jotka olivat sisäistäneet luterilaisen propagandan sloganin "yksin Raamattu, sola scriptura". Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan KAIKKI opilliset muotoilut olivat kirkolliskokousten tekemiä.


      • Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

        Räisänen oli mielestäni oikeassa siinä, että raamatunkirjoja ei ollut tarkoitettu Raamatuksi, joten mitään punaista lankaa, yhtenäistä tarkoitetta, ei ole löydettävissä. Raamattu on kokoelma erilaisia kirjoituksia, jotka ovat ristiriitaisia. Ajatus, että kirjoitukset olisivat pyhiä, on myöhäsyntyinen. Historiallisenakin lähteenä kirjoitusten todistusvoima on heikko.

        Räisänen ei kuitenkaan ollut sosiologisesti ja aikahistoriallisesti riittävän perillä. Hän ei tajunnut, kuinka ehdoton asema oli antiikin miehellä. Tämä oli perheen ehdoton diktaattori. Ajatus, että sen paremmin vaimo kuin lapsetkaan olisivat noudattaneet eri linjaa kuin hän, oli tuona aikana täysin poissuljettu. Se johti Räisäsen pohtimaan lapsikastekysymystä väärältä kulmalta.

        Kirkkososiologian professori Tapio Lampinen oli tätä selostanut Räisäselle siten, että joko miehen kaste samalla tarkoitti myös koko perheen kastamista, tai kaikki muutkin kastettiin, mutta ei ollut mahdollista, että osa perheestä noudatti toista linjaa kuin perheenpää. Räisänen kuvitteli, että antiikki oli nykyajan tapaan jossakin määrin yksilöllinen.

        Luulen, että Räisänen sai kärsiä niiden jatkuvista hyökkäyksistä, jotka olivat sisäistäneet luterilaisen propagandan sloganin "yksin Raamattu, sola scriptura". Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan KAIKKI opilliset muotoilut olivat kirkolliskokousten tekemiä.

        Huomasin että Räisänen ei ehkä pitänyt lapsen kastamista oikein "raamatullisena". Myös Paavalin näkemys omasta syntisyydestään oli Räisäsen mielestä ennen uskoontuloa tapahtunutta muistelua. Jos tulkitsin häntä oikein, tuli Räisänen tässä lähelle vapaakirkollista näkemystä. Muuten olin hyvin paljon samaa mieltä hänen kanssaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin että Räisänen ei ehkä pitänyt lapsen kastamista oikein "raamatullisena". Myös Paavalin näkemys omasta syntisyydestään oli Räisäsen mielestä ennen uskoontuloa tapahtunutta muistelua. Jos tulkitsin häntä oikein, tuli Räisänen tässä lähelle vapaakirkollista näkemystä. Muuten olin hyvin paljon samaa mieltä hänen kanssaan.

        Uskon että Räisäsen ansiota oli paljon se että eksegetiikan laitos on valittu monena vuotena yliopiston huippuyksiköksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin että Räisänen ei ehkä pitänyt lapsen kastamista oikein "raamatullisena". Myös Paavalin näkemys omasta syntisyydestään oli Räisäsen mielestä ennen uskoontuloa tapahtunutta muistelua. Jos tulkitsin häntä oikein, tuli Räisänen tässä lähelle vapaakirkollista näkemystä. Muuten olin hyvin paljon samaa mieltä hänen kanssaan.

        Räisänen ei tainnut tykätä luterilaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että Räisäsen ansiota oli paljon se että eksegetiikan laitos on valittu monena vuotena yliopiston huippuyksiköksi.

        "Uskon että Räisäsen ansiota oli paljon se että eksegetiikan laitos on valittu monena vuotena yliopiston huippuyksiköksi."

        Uskon että tällä hetkellä Räisäsen aatokset ovat kiepsahtaneet ikäänkuin päälaelleen, kun se todellisuus osittain on nyt valjennut siellä tuonelassa. Vrt Jeesuksen vertaus Rikas mies ja Lasarus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Uskon että Räisäsen ansiota oli paljon se että eksegetiikan laitos on valittu monena vuotena yliopiston huippuyksiköksi."

        Uskon että tällä hetkellä Räisäsen aatokset ovat kiepsahtaneet ikäänkuin päälaelleen, kun se todellisuus osittain on nyt valjennut siellä tuonelassa. Vrt Jeesuksen vertaus Rikas mies ja Lasarus.

        Uskot tietäväsi, että joku henkilö on joutunut kadotukseen. Uskot siis tietäväsi, mitä vain Jumala voi tietää, eli uskot olevasi Jumala.


      • Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

        Räisänen oli mielestäni oikeassa siinä, että raamatunkirjoja ei ollut tarkoitettu Raamatuksi, joten mitään punaista lankaa, yhtenäistä tarkoitetta, ei ole löydettävissä. Raamattu on kokoelma erilaisia kirjoituksia, jotka ovat ristiriitaisia. Ajatus, että kirjoitukset olisivat pyhiä, on myöhäsyntyinen. Historiallisenakin lähteenä kirjoitusten todistusvoima on heikko.

        Räisänen ei kuitenkaan ollut sosiologisesti ja aikahistoriallisesti riittävän perillä. Hän ei tajunnut, kuinka ehdoton asema oli antiikin miehellä. Tämä oli perheen ehdoton diktaattori. Ajatus, että sen paremmin vaimo kuin lapsetkaan olisivat noudattaneet eri linjaa kuin hän, oli tuona aikana täysin poissuljettu. Se johti Räisäsen pohtimaan lapsikastekysymystä väärältä kulmalta.

        Kirkkososiologian professori Tapio Lampinen oli tätä selostanut Räisäselle siten, että joko miehen kaste samalla tarkoitti myös koko perheen kastamista, tai kaikki muutkin kastettiin, mutta ei ollut mahdollista, että osa perheestä noudatti toista linjaa kuin perheenpää. Räisänen kuvitteli, että antiikki oli nykyajan tapaan jossakin määrin yksilöllinen.

        Luulen, että Räisänen sai kärsiä niiden jatkuvista hyökkäyksistä, jotka olivat sisäistäneet luterilaisen propagandan sloganin "yksin Raamattu, sola scriptura". Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan KAIKKI opilliset muotoilut olivat kirkolliskokousten tekemiä.

        "Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan KAIKKI opilliset muotoilut olivat kirkolliskokousten tekemiä."

        Kirkolliskokoukset tiivistivät käsittääkseni raamatun ydinsanoman. Olen kuvitellu sola scripturan tarkoittavan juuri sitä, eikä niinkään literalistista tulkintaa. Tuskin Lutherkaan hengellisen regimentin edustajana kuvitteli, että jonain päivänä jokainen maallikko tulkitsisi rajoitetulla lukutaidollaan ymmärryksellään raamattua omalla tavallaan. Siihen se on kieltämättä johtanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan KAIKKI opilliset muotoilut olivat kirkolliskokousten tekemiä."

        Kirkolliskokoukset tiivistivät käsittääkseni raamatun ydinsanoman. Olen kuvitellu sola scripturan tarkoittavan juuri sitä, eikä niinkään literalistista tulkintaa. Tuskin Lutherkaan hengellisen regimentin edustajana kuvitteli, että jonain päivänä jokainen maallikko tulkitsisi rajoitetulla lukutaidollaan ymmärryksellään raamattua omalla tavallaan. Siihen se on kieltämättä johtanut.

        Ei taatusti arvannut, mitkä padot hän aukaisi.

        Olin yliopistoteologien, pappien ja opiskelijoiden matkassa reformaation 500-vuotisjuhlilla DDR:ssä. Tuli myös yliopistoteologien kanssa puheeksi, tuliko Lutherilla kauaskantoinen, mutta tahaton virhe. Kyllä heidänkin mielestään tuli. Ajattelivat, että valtava tulkintojen sekamelska on nimenomaan Lutherin ansiota.


    • Anonyymi

      Raamattu on kokoelma juutalaisia kansansatuja, ja sen tarkoitus on opettaa ihmisille nöyryyttä ja patriarkaalisia arvoja.

    • Anonyymi

      Raamattu sisältää paljon myös elävää historiaa, menneen ajan tapahtumista, luomisesta ja sen jälkeisten ihmisten elämästä. Mielenkiintoista!

      • Anonyymi

        Pidät luomistarinaa historiana. Mitkä ovat sitten Raamatun myyttejä? Mainitsehan jokin.


      • Luomisen jälkeen ei kukaan tiennyt asioille sanoja, ei osattu kirjoittaa. Meni melkoinen aika kirjoitustaidolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidät luomistarinaa historiana. Mitkä ovat sitten Raamatun myyttejä? Mainitsehan jokin.

        Luomistarina ei ole historiaa vaan tarina osin lainaa, Noan tarina on tarina ,Jonan matka ison kalan vatsassa myös, eksodusta sellaisena kuin raamattu sen kuva ei ole ollut .


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Luomistarina ei ole historiaa vaan tarina osin lainaa, Noan tarina on tarina ,Jonan matka ison kalan vatsassa myös, eksodusta sellaisena kuin raamattu sen kuva ei ole ollut .

        VT:n henkilökuvat ovat värikkäitä. Joonan tarina on mainio kuvaus kutsumustaan pakenevasta joustamattomasta ihmisestä, jolla oli taipumus itsesääliin.


    • Anonyymi

      > Raamattu on täynnä myyttejä, legendoja ja satuja.

      Ei yhtään älykästä syytä uskoa tuota väitettä.

      • Anonyymi

        Se ei olekaan uskon asia vaan TIEDON. Tiedätkö mikä ero siinä on?


    • Anonyymi

      Epäilen, ettei aloittaja ole edes lukenut Raamattua. Nämä "myytit, legendat ja sadut", ovat kaikki uskoattoman monikerroksista, maailman historian ylivoimaisinta kertomusta Jumalan ja ihmisen välisestä viha/rakkaus suhteesta. Raamatusta on hyljätty kaikki esittämäsi asiat ja muutkin tarpeettomat tarinat. Otappa mikä tahansa Raamatun kirjoista, luvuista tai jakeista ja lue ne tarkasti, niin aikanaan alat huomata, kuinka jokaisesta jakeestakin nousee esille uskomaton viisaus, vertaa niitä lukujen, kirjojen ja koko Raamatun sanomaan, niin huomaat ihmeellisiä asioita.

      • Ne ihmeelliset asiat ovat kirjoitettu, jotka ovat vain Raamatussa. Täällä niitä ei tapahdu: ei ole mitään niin ihmeellistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe