DPF poistettu HYLKY KATSASTUKSESSA

Anonyymi

Ostin pari vuotta sitten vaihto dieselauton autoliikkeestä, juuri katsastetun. Itse käyttänyt vuosihuollossa normaalisti ja nyt ensi kertaa katsastin. Kävi ilmi että cm 2014 autosta on DPF poistettu ja koska sen seurantaa on nyt tiukennettu, asia tuli ilmi vasta nyt. Katsastuksesta tuli hylky vaikka päästöt olivat k arvo 0.29. Katsastaja oli tutkinut niin tarkkaan että löytänyt hitsaussauman.

Autoliikkeen takuu päättynyt. Sana sanaa vastaan , etten ole itse poistanut DPF:ää. Monen tonnin remontti edessä ja jos en kuukaudessa korjaa, käyttökielto.

Minkähän verran tällaisia autoja on liikkeellä, ja kuinka monelle tulee karvas pettymys nyt kun seurantaa oikeasti tehdään ja on kiristynyt? Katsastaja totesi, että edellisessä katsastuksessa asiaa ei ole todennäköisesti huomattu. Ja itse en ole ollut asiasta ollenkaan tietoinen.

Muilla kokemuksia samasta asiasta ?

42

15213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Up!

      Pikaisella internetin tutkimisella kävi ilmi että Suomi on pilvin pimein täynnä diesel autoja joista DPF suodatin poistettu.

    • Anonyymi

      Ihme nipotusta jos kerran päästöt ovat hyvät. Mikä toimisto /katsastus asema tuollasta harrastaa? Osaa sitten olla kusipää takasin päin.

      • Anonyymi

        Valitsin luotettavan katsastajan joka oli autoliikkeen yhteydessä.

        Oma autoni kuuluu siis euro 6 luokkaan (rekisteröity 9/2014 jälkeen) mikä tarkoittaa että vaikka päästöt ok, hiukkassuodatinta ei saa poistaa. Ja Trafi tosiaan on keksinyt keinot millä havaita nämä. Olen samaa mieltä että ihme nipotusta. Autoni on rekisteröity 10/2014. Kaksi kuukautta aiemmin ja saattaisin saada armoa, mutta tässä tapauksessa en saa.


      • Anonyymi

        Ai ihme nipotusta kun te dieselpelletkin joudutte ajamaan lainmukaisilla vehkeillä, eikä teillä ole erioikeutta myrkyttää muita pienhiukkasilla?


    • Anonyymi

      Korjaa romusi kuntoon ja jatka ajamista.

      • Anonyymi

        Vähän vaikea korjata kun useamman tuhannen euron työ kyseessä oman auton kohdalla 🤔 aloitukseni pointti oli se, että edes autoliikkeestä ostaminen ei takaa sitä etteikö käytetyssä autossa voisi olla jotain hämärää. Tässä tapauksessa ei sinänsä edes liikkeen vika koska eihän hekään ole tienneet , kun ei ole jäänyt edellisessä katsastuksessa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikea korjata kun useamman tuhannen euron työ kyseessä oman auton kohdalla 🤔 aloitukseni pointti oli se, että edes autoliikkeestä ostaminen ei takaa sitä etteikö käytetyssä autossa voisi olla jotain hämärää. Tässä tapauksessa ei sinänsä edes liikkeen vika koska eihän hekään ole tienneet , kun ei ole jäänyt edellisessä katsastuksessa kiinni.

        Niin, ”perusrehti” Suomalainen tekee niin että vie auton liikkeeseen ja kappas kun unohtaa aina mainita näitä asioita. Sitten kummastellaan miten liike ei tiennyt asiasta. Jos jokainen joka vaihtaa autoa olisi edes osittain rehellinen nämä tämänkin tyyppiset ongelmat eivät jatkaisi kasvuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikea korjata kun useamman tuhannen euron työ kyseessä oman auton kohdalla 🤔 aloitukseni pointti oli se, että edes autoliikkeestä ostaminen ei takaa sitä etteikö käytetyssä autossa voisi olla jotain hämärää. Tässä tapauksessa ei sinänsä edes liikkeen vika koska eihän hekään ole tienneet , kun ei ole jäänyt edellisessä katsastuksessa kiinni.

        Takuu ja tuotevastuu ovat eri asia. Eli tuotevastuu ei pääty siihen, että takuu päättyy. Liike myynyt sinulle tuotteen, joka ei mene läpi katsastuksesta, joten ei muuta kuin neuvottelemaan, miten korvaavat.

        Sinänsä Trafin innokkuus pikkuasioista on kyllä järkyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ja tuotevastuu ovat eri asia. Eli tuotevastuu ei pääty siihen, että takuu päättyy. Liike myynyt sinulle tuotteen, joka ei mene läpi katsastuksesta, joten ei muuta kuin neuvottelemaan, miten korvaavat.

        Sinänsä Trafin innokkuus pikkuasioista on kyllä järkyttävää.

        Onnea neuvotteluihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea neuvotteluihin!

        Ei niitä tarvitse yksin käydä. Sitä varten ovat kuluttajaviranomaiset. Hyvä kompromissi on esimerkiksi puolet ja puolet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä tarvitse yksin käydä. Sitä varten ovat kuluttajaviranomaiset. Hyvä kompromissi on esimerkiksi puolet ja puolet.

        Toki mutta ota huomioon että valitusprosessi voi viedä aikaa 1-2 vuotta jonka aikana suositus/ päätös tulee. Edelleen onnea neuvotteluihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikea korjata kun useamman tuhannen euron työ kyseessä oman auton kohdalla 🤔 aloitukseni pointti oli se, että edes autoliikkeestä ostaminen ei takaa sitä etteikö käytetyssä autossa voisi olla jotain hämärää. Tässä tapauksessa ei sinänsä edes liikkeen vika koska eihän hekään ole tienneet , kun ei ole jäänyt edellisessä katsastuksessa kiinni.

        Purkurilta uusi pönttö, tai autodocista tarvike tilalle.
        Autoliikkeellä on kyllä laillinen vastuu tuosta, koska auto ei ole ollut myydessä laillinen.
        Kysy liikettä edeltäneeltä omistajalta onko tyhjentänyt pöntön?


    • Anonyymi

      DPF poistaa haitallisia hiukkasia joita ei katsastuksen päästömittaus mittaa. Lapsethan sitten hengittää sitä...

      • Anonyymi

        Juu ja puhaltaa ne paskat lapsien hengitettäväksi


    • Anonyymi

      Jes... Vihdoin puututaan dieseleiden päästönhallinnan tuhoamiseen! Tätä olen odottanut pitkään.

    • Anonyymi

      Näitä dpf ”puukotettuja” autoja on todella paljon liikenteessä. Toivottavasti tähän asiaan puututaan rankalla kädellä katsastusten yhteydessä jatkossa. Valtaosa näistä tuunatuista on vielä samalla viritetty laittomaksi. Kilvet pois!

      • Anonyymi

        Hajusta tunnistaa heti kun takana ajelee, hirvee pakokaasun lemu ilman suodattimia. Itellä aktiivihiili raitisilmasuodatin ja silti noi diesel käryt tulee kabiiniin. Autot valtiolle jos tahallaan saastuttaa!!!


      • Anonyymi

        no mitäs se sulta on pois hiton kateellinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mitäs se sulta on pois hiton kateellinen?

        Terveys. Otappa pari henkäystä siitä putken päästä.


      • Anonyymi

        Tesla hintit saa haistellakin päästöjä🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla hintit saa haistellakin päästöjä🤣

        Ette reppanat pääse savudieseleillänne ohitse, mutta teistä pääsee tarvittaessa helposti ohitse, joten ei haistella!

        t Tesla hetero


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette reppanat pääse savudieseleillänne ohitse, mutta teistä pääsee tarvittaessa helposti ohitse, joten ei haistella!

        t Tesla hetero

        Sun akkus loppuu ja tuun mun dpf poistetulla BMW 760D sun vatkaimes ohi. Ihan oikein näitä munattomia verojakaan maksa sähkörotiskoistaan vähän "mustamaalatakkin" Luulet että pikku naftan haju tuhoo sun terveyden Tiedoksi vaikka pikimustaapuskeva Evrymodattu diesel ajaa edessä ja mulla aktiivihiiliraittari niin yhtään pikku hajua enempää tule. Sit haistelet myös bensaautojen yms jarrupölyjen olemattomia hajuja. Raukka se ketä uskalla suodatinta poistaa tai tyhmä ja maksaa 4000€ alkuperäsestä jos auton arvo 3000€-6000€ niin suodatin veks ja sähkärivihervasikoille se korona-maski niitä hajuja poistaan. Katotaan kun sulla 700tkm ja moottorisi yms on kuin uusi, mitä diesel autossa. Teslasta akut finiitto 2 vuodes mene enää kaupaksi. Veroa ette sähkäreineen maksa ja meidän "narussakin tuutte" niin saatte 90luvun liikenteen hajut ottaa kun vilpillä ajette. Terv 1000€ käyttövoimaveroa vuodessa maksava dieselautoilija ketä poistaa periaatteesta tehoa alentavat suotimet


    • Anonyymi

      Miten asian voi todeta ulkopuolelta hitsisauman perusteella...
      Taitaa olla katsurilla röntgenkatse...

      • Anonyymi

        Eiköhän sen nyt näe persesilmälläkin jos pönttö on jälkikäteen leikattu auki ja hitsattu kiinni.. Monesti nämä tehdään niin että yläpuolelle tehdään ”luukku” josta sisukset kaivetaan ulos ja luukku kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sen nyt näe persesilmälläkin jos pönttö on jälkikäteen leikattu auki ja hitsattu kiinni.. Monesti nämä tehdään niin että yläpuolelle tehdään ”luukku” josta sisukset kaivetaan ulos ja luukku kiinni.

        Leikattu auki ja hitsattu kiinni ei todista vielä sitä, että DPF pönttö olisi tyhjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikattu auki ja hitsattu kiinni ei todista vielä sitä, että DPF pönttö olisi tyhjä.

        No mitä se mielestäsi kertoo? Huvikseen avattu ja suljettu? Idiootti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä se mielestäsi kertoo? Huvikseen avattu ja suljettu? Idiootti

        Minä rälläköin omasta V50 Volvosta pöntön auki alareunasta, pesin painepesurilla ja hitsasin kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä se mielestäsi kertoo? Huvikseen avattu ja suljettu? Idiootti

        Lähinnä kansalaisen oikeusturvaa tässä haen.
        Syytön, kunnes toisin todistetaan.


    • Anonyymi

      Hakevat 5 hevosen lisätehoja noilla hiukkassuodattimien poistoilla, aina kuin ajat diesel auton perässä ja haisee pakokaasut, niin tietää että suodattimet on poistettu, näitä on nykyään tosi paljon, kiire on hirveä ja lisätehoa tarvitaan. Lapsellista touhua.

      • Anonyymi

        5 hevosvoimaa saa pelkällä vapaavirtaussuodattimella.

        Bensa-autossa hiukkassuodatin yksistään ahdistaa reilu 10 hevosvoimaa vakioautossa, mutta se rajoittaa myös virisoftan tehoja, koska vaikka ilmansaantia lisättäis, pakoputki ahdistaa entistä enemmän eikä softasta saa kaikkea irti ennen pakoputken vaihtoa.

        Kaikkee paskaa ne autoihin laittaa.

        Oletteko ikinä miettiny, kuinka paljon saastuttaa 4,3 miljardia lomalentoa vuosittain, eikä kukaan itke saastuttamisesta. Myös rikkaat saa tuhota planeettaa niin paljon kuin sielu sietää, mutta he kuulemma ovat sen ansainneet. Köyhät kompensoi heidän päästöt.

        Otan hiukkaspöntön pois, tehoa tulee n. 40 heppaa ja vääntö alkaa olla kohdillaan, myös polttoaineen kulutus pienenee matka-ajossa. Ostin GTI luokan katukilpurin, en mitään ekopelle autoa. Autoa käytetään myös radalla, joten rahalle on saatava katetta. Näitä myydään ihan muutamia yksilöitä, joten ei varmasti pilata ilmastoa.

        Dieselit pitäisi lailla kieltää.


      • Anonyymi

        Sain 140hp-210hp et vaggilaisessa vie ihan väh 25hp jos enemmän potkua otetaan/ahtimen yms kestävyys huomioidaan. Ihan oikein sähköautoilla kun raittaria osaa vaihtaa ja tulette meidän dieselikuskien naruna ilman veroa et hönkäset kunnon pilvet. Ps Oma dpf poistettu auto ei savuta vain haisee ja se kuuluu polttomoottoriin. Voi kauheeta ja en laita 2000-3500€ autooni 4000€ suodatinta. Mitään vitun järkeä. Neliveto, softaus, jarrut yms huoltoja kaipaa. Ei 2-3l/100km suurempaa kulutusta ja 30hp tehoa vievää, egr pakko myös jos suodatin ja sehän vasta moskaa et molemmat veks, turboa yms moottorin tuhoajaa autooni laita. 2 leimaa myös 1.6.2024 jälkeen haettu


      • Anonyymi

        Ei sillä mitään lisätehoja haeta, hiukkassuodatin saattaa menee tukkoon jos pakkopoltto ei pelaa, tämä tukos voi rikkoa moottorin pahimmassa tapauksessa parempi kun sitä ei ole ja kun tuo hiukkassuodattimen puhdistus tai vaihto ovat molemmat kalliita juttuja


    • Anonyymi

      "Muutaman tonnin remontti" ? Itse ostin uuden hiukkaspöntön Pösööni maksoi 245 €. Helppo itse vaihtaa. Vanhalla oli ajettu 205 tkm.

      • Anonyymi

        Pitää siinä tehdä softaohjelmoinnit samalla. Opeliin maksoi melkein 900 e. Hiukkaspönttö oli 1400 ja muutama tunti töitä päälle.


    • Anonyymi

      Autosta on todennäköisesti poistettu myös katalysaattori, jolloin dpf:n poiston huomaa jo hajusta ja se kiinnittää katsastajan huomion. Haju ilman kattia kamala.

    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaan nokimäärästä pakoputken päästä. Euro 6 on sen verran puhdas, ettei näkyvää nokea jää pakopuken päähän. Myös käyntiääni muuttuu eli konttorilla ei paljoa tarvitse harjoitella näitä, että huomaa sellaiset autot, mitkä ei täytä asetetuja normeja.

      • Anonyymi

        Jo euro5:lla jää dieselin pakoputken pää harmaaksi, jos kaikki on kunnossa.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse mitään vitaliksen ohjelmointeja tehdä uuden vastaavan osan vaihdon jälkeen. Ei se auton "äly" tiedä hemmettiäkään mikä osa siellä on johdon päässä kiinni kun arvot on tismalleen samat kuin vanhassa. Saattaa ehkä kestää muutaman käynnistyskerran tai akun kenkien nollauksen että ne moottorin ohjausarvot resetoituu,, mutta niiden kyllä pitäs olla jatkuvasti aktiiviset. Lambda esim mittaa aktiivisesti mitä moottorille kuuluu käydessä ja jos hiukkassuodattimen vaihto vaikuttaa antureihin niin kyllä sen tiedon pitäisi päivittyä ihan reaaliajassa. Ainoastaan sitten tarvii ohjelmoida jos päivitetään osia eri malliseen, esim solenoideja eri jännitteellä vaihdelaatikkoon kuten vanhoissa al4 citikoissa. Ja sama asia on kun väitetään että akkua ei voi itse vaihtaa uudesta autosta että menee kaikki sekasin. Voi pyhä yksinkertaisuus.

      • Anonyymi

        Ei tarvi, jos vaihdat risan pöntön, tarvii, kun palautat pöntön takaisin käyttöön (tyhjentämisen yhteydessä ohjelmallisesti poistettu)


    • Anonyymi

      Ei autoliikkeen takuu voi päättyä tuohon. Vie asia kuluttuja suojaan. Siellä asiassa voidaan olla eri mieltä.

    • Anonyymi

      Se että näitä nuoria amis osaaja asentajia nyt jahdataan kuin hirviä johtaa siihen että ajavat kohta vanhoilla paskoilla -90 alun autoilla ilman ainuttakaan puhdistuslaitetta tai turvavälinettä , eivät ota näillä pilipalipalkoilla harmikseen näitä 40ke leikkimökin kokoisia sähkömopoja jotka pudottavat hintaansa nopeammin kuin pääsiäisenä kaavitaan mämmiä..

      Vanha bensa volvo , bmw , jenkki ym ym , ,bensa haisee ja katsuri joutuu kyynel silmässä leiman antamaan , voi sen obd töpselinkin tökkää ahteriinsa katsastuksen ajaksi.

    • Anonyymi

      Volvo -85. Hc raja arvo 100

      Uusi 1.0 ekohimmeliauto 2024. Hc 100

      Sama raja arvo max katsastuksessa..😁😁😁

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe