Suomessa työpaikoilla ei tunnu vallitsevan se käsitys

Anonyymi

että työhön palkataan pätevin ja osaavin työntekijä. Tai se se että töissä vallitsee työntekemisen kulttuuri, jossa pätevyys ja osaaminen tuovat arvostuksen/palkitsemisen.

Suomessa työpaikoilla vallitsee sosiaalinen kaveri ja seurustelukulttuuri. Jos jollekin kaverille/sukulaiselle pitää varmistaa työpaikka, niin miljoona kertaa osaavampi ja pätevämpi työntekijä savustetaan vittuilemalla/kiusaamalla ulos työpaikasta.

Niin ala-arvoista paskaa tullut koettua ja nähtyä työelämässä 15 vuoden aikana, että oksat pois.

39

1157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep. Mulla meni sukset ristiin pomon parhaan ystävän kanssa. Uudessa työtehtävässä en tiennyt toimintatapoja ja sanoin, että tarvitsen selkeät ohjeet, joita en ikinä saanut. Jälkeenpäin mut haukuttiin kun en ollut tehnyt niin kuin olisi pitänyt.

      Oletan, että tämä pomon paras ystävä ei itsekään tiennyt, miten olisi pitänyt tehdä ja siksi en saanut ohjeita. Ensi vuoden työt oli jo suunniteltu, mutta nyt yllättäin työsuhteeni päättyy.

    • Anonyymi

      Viime vuosikymmeninä tilanne on vain pahentunut. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella työpaikkoja on ylipäätään todella vähän ja ne harvat halutaan usein antaa tutulle ihmiselle riippumatta hänen taidoistaan. Julkisella puolella järkkäillään elinikäisiä paikkoja sukulaisille, jotka ehkä muutoin olisivat nuoria eläkeläisiä tai ikityöttömiä. Todella härski ilmiö varsinkin, kun tietää, että korstistojen kätköistä löytyisi tuosta vaan pätevämpää ja motivoituneempaa porukkaa tilalle.

      • Anonyymi

        Täytyyhän sellaisille ystäville ja sukulaisille löytää suojatyöpaikka jotka eivät sitä itse kykene saamaan. Ammattitaidolla ja sillä että tekeekö kyseinen henkilö työssä mitään ei ole työpaikan ammattiylpeydellä mitään tekemistä. Pikku kylissä mennään sukulais suhteella, saadaan se laiskamato pois kotoa vetelehtimästä.


      • Anonyymi

        jos ihminen on pitkään ollut työtön niin mistä sitä pätevyyttä voisi hänelle kertyäkään.
        Se vähäkin osaaminen johonkin työhön tai ammattiin on käytön puutteessa kadonnut jos on edes ollutkaan. Motivaatiokin työntekoon pitkäaikaistyöttömällä on niin ja näin. Kaikki työhön liittyvä on aloitettava lähes alusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos ihminen on pitkään ollut työtön niin mistä sitä pätevyyttä voisi hänelle kertyäkään.
        Se vähäkin osaaminen johonkin työhön tai ammattiin on käytön puutteessa kadonnut jos on edes ollutkaan. Motivaatiokin työntekoon pitkäaikaistyöttömällä on niin ja näin. Kaikki työhön liittyvä on aloitettava lähes alusta.

        Jotkut ihmiset haluavatkin olla työttömiä, itsellä yksi tuttu joka odottaa että työvoimatoimisto hankkii hänelle työpaikan vaikka hänellä ei ole minkäänlaista ammattia, koskaan vielä hän ei ole ollut palkkatyössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ihmiset haluavatkin olla työttömiä, itsellä yksi tuttu joka odottaa että työvoimatoimisto hankkii hänelle työpaikan vaikka hänellä ei ole minkäänlaista ammattia, koskaan vielä hän ei ole ollut palkkatyössä.

        voi arvata melkein että ei työtä saakaan sellaisella touhulla. Toiset ihmiset ovat aktiivisia toimijoita ja ponnistelevat elämässä, mutta sitten on heitäkin jotka vain kelluvat toimettomina päivästä toiseen ja odottavat ihmettä tapahtuvaksi. Ei siinä vielä kaikki. On myös pieni joukko heitä jotka kaikin konstein tekevät oman työllistymisensä totaalisen mahdottomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi arvata melkein että ei työtä saakaan sellaisella touhulla. Toiset ihmiset ovat aktiivisia toimijoita ja ponnistelevat elämässä, mutta sitten on heitäkin jotka vain kelluvat toimettomina päivästä toiseen ja odottavat ihmettä tapahtuvaksi. Ei siinä vielä kaikki. On myös pieni joukko heitä jotka kaikin konstein tekevät oman työllistymisensä totaalisen mahdottomaksi.

        Luuletko sinä mulkku ettei kelan tukikerjäläisyyteen ja köyhyyteen työttömänä liity minkäänlaista ponnistelua?

        Luuletko sinä idiootti että työttömät ovat työttömiä siksi koska eivät ole koskaan yrittäneet mitään?

        Onko oma palkka ja hyvinvointi varmasi itse omalla toimeliaisuudella ja erinomaisuudella ansaittu? Menikkö toimeliaasti isin firmaan heti kun kynnelle kykenit etkä ole ikinä edes tajunnut ettei se suinkaan ollut omaa ansiotasi? Et ole huomannut omassa elämässäsi olleita apuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ihmiset haluavatkin olla työttömiä, itsellä yksi tuttu joka odottaa että työvoimatoimisto hankkii hänelle työpaikan vaikka hänellä ei ole minkäänlaista ammattia, koskaan vielä hän ei ole ollut palkkatyössä.

        Kyllä yllätävän monet haluaa olla työttöminä jos kokemusta siitä työherkusta on kymmeniä vuosia!
        Itse lukeudun työttömyyden eloniloon 40v työvuoden jälkeen.
        Aikoinaan kuvittelin että koko ainoa elämä on mentävä töihin ja sinne herätättävä keskenunien tekemään omistajalle tiliä.

        Onnekisi älysin ottaa lopputilin osapuilleen terveenä eikä siten kun terveys on loppu!

        Ihmisen karmea kohtalo on tehdä työtä koko terveyden ajan ja sitten voi lopettaa kirjaimellisesti eli viedään tuet ja toivotaan että henki menee mahdollisen nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yllätävän monet haluaa olla työttöminä jos kokemusta siitä työherkusta on kymmeniä vuosia!
        Itse lukeudun työttömyyden eloniloon 40v työvuoden jälkeen.
        Aikoinaan kuvittelin että koko ainoa elämä on mentävä töihin ja sinne herätättävä keskenunien tekemään omistajalle tiliä.

        Onnekisi älysin ottaa lopputilin osapuilleen terveenä eikä siten kun terveys on loppu!

        Ihmisen karmea kohtalo on tehdä työtä koko terveyden ajan ja sitten voi lopettaa kirjaimellisesti eli viedään tuet ja toivotaan että henki menee mahdollisen nopeasti.

        40 vuoden työputken jälkeen olet eläkeikäinen joten lopeta valehtelu. Et tiedä työttömyydestä mitään. Vaikka olisitkin hetken työttömän ennen eläkkeelle siirtymistäsi, mässäilet ja lomailet ylisuurella ansiosidonnaisella sen ajan.

        Ymmärrätkö yhtään paljonko oikeasti pitkäaikaistyöttömiä toimeentulotukiorjia, jotka haluaisivat tehdä töitä kunnollisella palkalla mutta heitä ei huolita työelämään, ärsyttää kaltaisesi kusipäät jotka tulette hehkuttamaan työttömyyden ihanaa lomailua? Se on kuule kaikkea muuta kuin lomailua useimmille pitkään työttömänä olleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyyhän sellaisille ystäville ja sukulaisille löytää suojatyöpaikka jotka eivät sitä itse kykene saamaan. Ammattitaidolla ja sillä että tekeekö kyseinen henkilö työssä mitään ei ole työpaikan ammattiylpeydellä mitään tekemistä. Pikku kylissä mennään sukulais suhteella, saadaan se laiskamato pois kotoa vetelehtimästä.

        Juurikin näin. Palkannauttijaksi otettu laiskamato laiskottelee ja tyrii myös "työpaikallaan", joten joku/jotkut muut saavat tehdä suuren osana hänen hommistaan ja vastata hänen virheistään. Näin se on Suomenmaassa aina ollut ja meno vaan jatkuu. Ratkaisu olisi nostaa nuorten työkyvyttömyyseläkkeet tai työttömyyskorvaukset palkkojen tasolle ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos ihminen on pitkään ollut työtön niin mistä sitä pätevyyttä voisi hänelle kertyäkään.
        Se vähäkin osaaminen johonkin työhön tai ammattiin on käytön puutteessa kadonnut jos on edes ollutkaan. Motivaatiokin työntekoon pitkäaikaistyöttömällä on niin ja näin. Kaikki työhön liittyvä on aloitettava lähes alusta.

        Työttömyys leimaa ihmisen usein perusteettomasti. Ollaanhan työelämästä poissa pitkään myös vanhempainvapailla tai sairauslomilla.

        Jotkut ihmiset tarttuvat luontaisesti hommiin ja osaavat myös kysyä lisäneuvoja. Tällaisia työntekijöitä löytyy myös kortistoista. Toiset taas ovat syntyneet vätökkäiksi. Edes 10 suojatyövuoden jälkeenkään eivät kykene kuin kertomaan satuja, kun toiset tekevät myös heille kuuluvat työt.

        Miksi joku työhaluinen päätyy kortistoon, kun taas päivähoitopaikan tarpeessa oleva hönö saa palkkaa, on pitkälti suhteista tai niiden puutteesta johtuvaa sattumankauppaa.


    • Anonyymi

      Minä kuule juuri tässä katselin vanhoja peruskoulun todistuksiani ja mietin että mitä helevettiä? Mikä aikuisia suomalaisia riivaa?

      Peruskouluajat 80- luvulla muistan positiivisena aikana. En ollut erityisen suosittu oppilas mutta en kiusattukaan. Omalta peruskoulun luokaltani joka pysyi 9 vuotta lähes samana, en muista mitään erityistä syrjintää tai kiusaamista tapahtuneen muillekaan. Jotain pikku nahistelua, mutta siinä kaikki. Koulussa ja yleisestikin ottaen kiinnitettiin huomiota siihen että kaikilla olisi kivaa. Peruskoulussa kilpailtiin siitä millä luokalla on paras luokkahenki. Että onko paras luokkahenki 5B:llä vaiko 6A:lla. Tämä oli se ajan henki silloin.

      Olin tekemässä viime viikolla työhakemusta ja etsin siihen sopivia työ- ja koulutodistuksia. Samalla tsekkasin nämä vanhat peruskoulun todistukseni. Ja jokaisessa lukee käyttäytymisen ja huolellisuuden kohdalla 10. Ei ollut sosiaalisia ongelmia. Ei mitään hankaluuksia tulla toimeen ihmisten kanssa. Minua ei koskaan eikä missään koettu vaikeana, hankalana, osaamattomana tai muutenkaan negatiivisena ihmisenä. Minusta pidettiin.

      Peruskoulun jälkeen lähdin opiskelemaan ammattitutkintoa. Sama juttu. Ei mitään ongelmia.

      Mutta sitten tulikin ensimmäiset työharjoittelut oikeassa, aikuisten ihmisten työelämässä. Voi RISTUS mitä PASKAA!

      Olen nyt lähes keski- ikäinen. Olen kiertänyt monia monia erilaisia työpaikkoja. Valehtelematta en voi väittää että olisin vielä koskaan törmännyt työpaikkaan jossa ei olisi ollut aivan järkyttäviä asennevammoja ja sosiaalisia ongelmia. Jokainen työpaikka on ollut kuin olisi joutunut mielisairaalaan. Aivan sekopäisiä ihmisiä. Aikuisten ihmisten työelämässä minusta on jotenkin tullut henkilö josta kukaan ei pidä. Ei ainuttakaan aikuisten ihmisten työpaikkaa jossa olisin välttynyt työpaikkakiusaamiselta, mustamaalaamiselta, työn teon tahalliselta hankaloittamiselta. Savustusoperaatioilta. 90% koko työajasta ja kaikesta energiasta joka työpaikoilla käytetään kuluu johonkin syöpäisiin sosiaalisiin peleihin joita työpaikoilla pelataan. Tai siten työnantajien perseilyn armoilla elämiseen ja kaikenlaiseen työnteon tahalliseen ja täysin tarpeettomaan hankaloittamiseen.

      Mitä helevettiä tässä siirtymässä peruskouluajoilta ja opiskeluajoilta aikuisten ihmisten työelämään oikein tapahtui? Miten samasta ihmisestä, jolla ei sen enempää kasvuiässä kuin opiskeluaikoinakaan ollut mitään ongelmia tulla toimeen kaikkien kanssa, tuli yhtäkkiä ihminen josta joka helekutin työyhteisö haluaa eroon? Yhtäkkiä jokin minuun on tullut jotakin sellaisia ominaisuuksia, ettei minusta pidetä. Verrattuna jopa peruskouluaikoihin, suomalaiset työyhteisöt ovat kuin sinkoutuisi takaisin päiväkoti- ikäisten keskelle. Tai sitten mielisairaalaan. Normaalilla tavalla käyttäytyviä ihmisiä ei ole missään.

      Kahdessa viimeisimmässä työpaikassa minua kohtaan oltiin jo heti kättelyssä aivan avoimen vihamielisiä. Aivan uskomattoman törkeää toimintaa KOKO työyhteisöltä. Ensimmäisen työviikkoni jälkeen esimies joka itse ei koskaan vaihtanut kanssani yhtään ainutta sanaa, eikä näin ollen minua tuntenut, piti kriisikokouksen vuokseni ja alkoi saarnaamaan minulle "marssijärjestyksestä". Työkaveri heitti kahvipöytään tuomani keksit roskiin. Minua ei kahden vuoden aikana puhuteltu millään muulla tavalla kuin v'ttuilemalla. Kukaan ei koskaan kertonut mistä kenkä puristaa.

      Yhdessä aikaisemmassa työpaikassa sosiaalikasvattaja- ammattinimikkellä toiminut henkilö lukitsi minut puoleksi päiväksi lukkojen taakse paikkaan josta ovea ei saanut auki sisältäpäin. Kolmen työntekijän yksikössä tämä sosiaalikasvattajanainen väitti etteivät he kaksi muuta huomanneet poissaoloani. Näkivät että tulin aamulla töihin. Kolme työntekijää., Yksi puuttuu. Mutta eivät huomanneet. Olin koko aamupäivän lukkojen takana.

      Yhdessä työpaikassa jossa tehtävänäni oli kylpyhuoneen peseminen, asiakas käski minun pistää jätesäkin päälleni etten kastu. Tämä mies oli leikannut saksilla jätesäkin kulmista palat pois jotta voin pistää kädet niistä läpi. Muoviessujakin on olemassa tätä tarkoitusta varten. Mutta ko pitää nöyryyttää ja nolata. Nautinnollista.

      Minulla on ystäviä jotka työskentelevät Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yksikään heistä ei palaisi suomeen mistään hinnasta. Ongelmia on kaikkialla sitä hekään eivät ole kieltäneet. Mutta kaikki heistä tunnustaa että suomessa työkulttuuri ja sosiaaliset ongelmat ovat aivan omaa luokkaansa. Ja se ei johdu olosuhteista, vaan siitä minkälaisia ihmiset täällä ovat.

      En vain tiedä miten tämän saa sovitettua kuitenkin positiivisiin peruskouluaikojen ja opiskeluaikojen kokemuksiini. Kyllä suomalaisetkin osaavat halutessaan käyttäytyä kunnolla jos vain sitä hyvää tahtoa riittäisi. Mutta kun ei näytä riittävän.

      En ihmettele yhtään jos on paljo heitä jotka eivät edes uskalla yrittää enää työelämään. Monilla kokemukset suomalaisilta työpaikoilta ovat oikeasti traumaattisia.

      • Anonyymi

        Aikuisilla on lapsia enemmän tietoa ja taitoa toteuttaa itseään esimerkiksi kiusaamisessa. Henkilösuhteet työpaikalla on työelämän vaikein asia. Ryhmädynamiikka työyhteisössä muuttuu aina kun joku poistuu tai tulee joku lisää. Siis siinä joukossa työntekijöitä, jotka ovat toistensa kanssa aktiivisesti tekemisissä.

        Suomessa on vaikka minkälaista työlainsäädäntöä, mutta ammattiliiton juristi kertoi näkemyksenään että työnantaja saa irtisanoa kenet haluaa, eikä työntekijä tai sille voi mitään. Pitkään aikaan työntekijäliitot eivät ole edes halunneetkaan puolustaa yksittäisten työntekijöiden oikeuksia, ellei kyseessä ole joku tunnettu henkilö, tai ellei irtisanomisperusteella ole jotain laajempaa merkitystä.

        Liittojen verovapaus pitäisi lopettaa. Liitot ehkä palaisivat ruotuun kun veroton porsastelu lopetettaisiin ja joutuisivat liitoissa tekemään edes jotain konkreettista jäsentenhankkimisen ja jäsentesä eteen. Liitot perivät jäsenmaksuina ikään kuin vakuutusmaksuja konfliktien varalle. Kun liiton jäsenenä joutuu osalliseksi konflikstista, vastine jäsenmaksulle on kuin tyhjä arpa.


      • Anonyymi

        Nuorempana minut palkattiin määräaikaiseen ns. hanttihommaan. Kun tulin työhön ensimmäistä kertaa, ajallaan ja siistissä vaatetuksessa, työnjohtaja kirjasi tietojani ylös tietokoneelle ja jossain välissä lipsautti ettei minua olisi pitänyt palkata ollenkaan. WTF?

        En varmuudella ollut sanonut mitään poikkipuolista, tietojani vasta kirjattiin konelle. Ymmärsin että ongelma olisi nimenomaan minussa. Työ sinänsä ei ollut vaativaa, samaan työsuoritukseen olisi kyennyt 99/100. Työpaikka oikein kuhisi kaikenlaisia ongelmia ja pidempään työssä olleista pari evästi ettei kannata jäädä työpaikalle pidemmäksi aikaa pilaamaan elämäänsä. Työyhteisö oli sairas, joskin yhteisössä oli muutamia terveitä. Pari kuukautta myöhemmin jouduinkin syytetyksi sinänsä ihan mitättömästä jonkun muun tekemästä virheestä. En tiedä millä keinoin olivat päätyneet syyllistämään minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorempana minut palkattiin määräaikaiseen ns. hanttihommaan. Kun tulin työhön ensimmäistä kertaa, ajallaan ja siistissä vaatetuksessa, työnjohtaja kirjasi tietojani ylös tietokoneelle ja jossain välissä lipsautti ettei minua olisi pitänyt palkata ollenkaan. WTF?

        En varmuudella ollut sanonut mitään poikkipuolista, tietojani vasta kirjattiin konelle. Ymmärsin että ongelma olisi nimenomaan minussa. Työ sinänsä ei ollut vaativaa, samaan työsuoritukseen olisi kyennyt 99/100. Työpaikka oikein kuhisi kaikenlaisia ongelmia ja pidempään työssä olleista pari evästi ettei kannata jäädä työpaikalle pidemmäksi aikaa pilaamaan elämäänsä. Työyhteisö oli sairas, joskin yhteisössä oli muutamia terveitä. Pari kuukautta myöhemmin jouduinkin syytetyksi sinänsä ihan mitättömästä jonkun muun tekemästä virheestä. En tiedä millä keinoin olivat päätyneet syyllistämään minua.

        Minullekin kävi samoin. Oltuani viisi minuuttia työpaikalla, eräästä nurkasta kuului, että X:n tyttö olisi pitänyt ottaa töihin. Kyse oli puolen vuoden määräaikaisesta pestistä. Olipahan kokemus sekin valtion virasto!


      • Anonyymi

        Tämä kaikki on niin totta. Minua kyllä kiusattiin koulussakin, koska olin köyhä ja orpo, eli kiva kohde. En erityisemmin välittänyt ja selvisin, olin kiltisti tunneilla enkä eskaloinut kiusaamista tai reagoinut siihen, että olisi tullut ongelmia. Numeroni olivat hyvät, ei erinomaiset, vain hieman keskiarvoa parempi.
        Koulukiusaaminen ei ollut kivaa, mutta se oli selkeästi vain harjoittelua ja kauhea järkytys kun meni työelämään, että kuinka siellä pitää selviytyä.

        Koulukiusaaminen on vain oire ja ainoa syy miksi se yltyy väkivaltaan on, että lapset vielä harjoittelee aikuisten esimerkkejä ja ei osaa psykologista kiusaamista niin taitavasti kuin aikuiset. Me ollaan todella mädässä AIKUISTEN tekemässä kiusaamiskulttuurissa ja aina siitä syytetään lapsia, että koulukiusaamiselle pitäisi tehdä jotain. Jatketaan kiusaamista, syytetään heikompia, että lapsissa/nuorissa on se ongelma kun aikuisten työpaikkojen seinät pitäisi koristaa peileillä.


    • Anonyymi

      Suomessa on aikojen alussa kehittynyt mielikuva , että työntekijät "omistavat" firmat ja määräävät säännöt...
      60-luvulla tehtiin töitä tupakka suussa puuverstailla ja 70-luvulla viinapullo kiersi "kahvitauolla". perjantain iltavuorossa...
      90-luvullakin oli vielä näitä viinapullo-arvontoja työpaikoilla....

      Kyllä nämä pätevät on vieneet oikeaa pohjaa kohti monttua jossa pysyy!

      • Anonyymi

        Valtiolla oli ainakin vielä 2000-luvun alkuvuosina tapana suojella työkaveria, joka tuli kännissä tai krapulaisena töihin. Myös rattijuoppoista huolehdittiin ja heitä pidettiin sankareina.


    • Anonyymi

      Kun esimiehenä työskentelee epäpätevä ja epäammattimainen henkilö, joka on altis mielistylle ja manipuloinnille, ollaan jo ongelmissa. Tähän kun lisää vielä puhumattomuuden ja kyvyvttömyyden neuvotella (suomalaisen kulttuurin tyypillisiä piirteitä), niin miten voi odottaa hyvää työilmapiiriltä.

      • Anonyymi

        Tänä päivänäkin vielä esimiesasema on palkinto kaveruudesta ja samanmielisyydestä. Esimiesasemaan nostetaan myös rikollisia, kouluja käymättömiä ja muita alisuoriutujia. Alisuoriutujan kohottaminen esimiesasemaan saa usein ikäviä seuraiksia, vaikkakaan seuraukset eivät tule näkyviin heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä päivänäkin vielä esimiesasema on palkinto kaveruudesta ja samanmielisyydestä. Esimiesasemaan nostetaan myös rikollisia, kouluja käymättömiä ja muita alisuoriutujia. Alisuoriutujan kohottaminen esimiesasemaan saa usein ikäviä seuraiksia, vaikkakaan seuraukset eivät tule näkyviin heti.

        Läheltä seuranneena asiaa niin ovat perseennuolijat niitä kiipijöitä pikkupomoiksi yhä edelleen kuten aina ennenkin ovat olleet.

        Työnteolla ei ole niinkään merkitystä mutta jos kanteleet muista ja valehtelet ihan mitä tykkäät ja olet YES mies ja jopa käytät vapaa-aikaasi pomojen seurassa niin tuolloin olet sopivaa ainesta.

        Ei ihme että Suomessa on työelämä täysin ala-arvoista tuubaa ja sukeltaa yhä syvemmälle, tässä ei hyvin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheltä seuranneena asiaa niin ovat perseennuolijat niitä kiipijöitä pikkupomoiksi yhä edelleen kuten aina ennenkin ovat olleet.

        Työnteolla ei ole niinkään merkitystä mutta jos kanteleet muista ja valehtelet ihan mitä tykkäät ja olet YES mies ja jopa käytät vapaa-aikaasi pomojen seurassa niin tuolloin olet sopivaa ainesta.

        Ei ihme että Suomessa on työelämä täysin ala-arvoista tuubaa ja sukeltaa yhä syvemmälle, tässä ei hyvin käy.

        Aamen. Tuota se on.


    • Anonyymi

      Aiemmin ketjussa joku kirjoitti:

      "90% koko työajasta ja kaikesta energiasta joka työpaikoilla käytetään kuluu johonkin syöpäisiin sosiaalisiin peleihin joita työpaikoilla pelataan. Tai siten työnantajien perseilyn armoilla elämiseen ja kaikenlaiseen työnteon tahalliseen ja täysin tarpeettomaan hankaloittamiseen."

      Siinä on kiteytettynä nykysuomalainen työelämä.

      Tunnen tuon ilmiön läpikotaisin. "Syöpäisten sosiaalisten pelien" riivaamalla työpaikalla käy konsultteja ja työpsykologeja. He tienaavat käynneillään itselleen ja työnantajalleen, mutta mikään työyhteisössä ei muutu parempaan. Jos joku kävijöistä onnistuukin paikantamaan oikean kipukohdan, seuraa kuukausia kestävä paskamyrsky, jonka silmään joutuneet saavat selvitä omin voimin.

      Työpaikalla johto- ja avainhenkilöt sekä heidän suojattinsa muodostavat aatelin. Heitä kohdellaa sääntöjen mukaan, ystävällisesti ja lempeästi. Henkilökohtaiset palkanlisät kuuluvat heille. Jopa lomautustilanteessa heillä on lähes täydet työtunnit, vaikka toimintoja ja asiakkaita sekä työntekijöitä on vain murto-osa normaalista. Myöskään irtisanomiset eivät kosketa aatelia.

      Rivityöntekijät voivat olla pelailun, savustamisen ja suoranaisten sabotaasien kohteina. Ongelmia ei käsitellä, koska esimiehet, luottamushenkilöt, HR, jne. seisovat toistensa sekä suojelemiensa kiusaajien takana. Jos tavis vastaa nimettömiin kyselyihin väärin, häntä rangaistaan. Työntekijöitä kohdellaan kuin alakoulun oppilaista vuosikymmeniä sitten. Karttakepistä voi tulla sormille, vaikka teet kaiken oikein.

      Tekee pahaa ajatella, miten nuoret reagoivat, jos ensimmäinen työpaikka sattuu edustamaan tässä kuvattua laatua. Kyllä siinä saattaa kortistokin tuntua työtä terveellisemmältä vaihtoehdolta.

      • Anonyymi

        "Jos joku kävijöistä onnistuukin paikantamaan oikean kipukohdan, seuraa kuukausia kestävä paskamyrsky, jonka silmään joutuneet saavat selvitä omin voimin."

        Hyvin todettu. Ongelma on, että ongelmien ilmaannuttua niitä ei käydä läpi, vaan niistä yritetään keplotella ulos. Ongelman esiin tuonut saa syyt niskoilleen, ja mitä pitempään ongelman seurauksia puidaan, sitä monimutkaisemmaksi tilanne käy. Lumipalloefekti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos joku kävijöistä onnistuukin paikantamaan oikean kipukohdan, seuraa kuukausia kestävä paskamyrsky, jonka silmään joutuneet saavat selvitä omin voimin."

        Hyvin todettu. Ongelma on, että ongelmien ilmaannuttua niitä ei käydä läpi, vaan niistä yritetään keplotella ulos. Ongelman esiin tuonut saa syyt niskoilleen, ja mitä pitempään ongelman seurauksia puidaan, sitä monimutkaisemmaksi tilanne käy. Lumipalloefekti.

        Miettivätköhän nämä konsultit yms. koskaan työnsä hedelmiä? Kiinnostaako edes, mitä yhteisössä tapahtuu, kun konsultti on toivottanut hyvää jatkoa ja astunut ovesta ulos? Miten tuollaiset konsultit mahtavat nukkua yönsä? Tuntevatko tekevänsä tarpeellista ja hyvää työtä?

        Eräs selvitystyöntekijä päätyi vierailullaan uskomaan perseilijöitä sekä näihin kuuluneita esimiehiä. Perseilyn pääkohde julistettiin epäsuorasti ongelmaiseksi ihmiseksi ja jätettiin kiusaajien armoille. Lisäksi korostettiin johtajien absoluuttista viisautta myös meneillään olleen organisaatiouudistuksen suhteen. Paskamyrsky kesti useita kuukausia perseilijöiden itsetunnon noustua uusiin ulottuvuuksiin.

        Toinen konsultti sanoi, että hän sulkee korvansa aina kuullessaan sanan työpaikkakiusaaminen. Hänen mielestään kiusaaminen on mahdollista ainoastaan, jos myös uhri on juonessa mukana. Tyyppi puhui yleisellä tasolla käytöstavoista ja ihmissuhteista. Hän onnistui kuitenkin kömpelösti julkaisemaan kuulemansa ongelman, jonka esille tuonut sai vihat ja kostot niskaansa.

        Kolmas suoraviivainen ongelmien kartoittaja kysyi, kuka aiheuttaa eniten ongelmia yhteisössä. Eniten ääniä saaneelle hän suositti potkuja. Suurimman kateuden kohde tuli valituksi ja oli jo saamassa kenkää, kun eräs johtaja sai asian peruttua.

        Neljäs konsultti löysi ongelmakohdat ja suositti työnantajalle asioiden selvittelyn jatkamista, mutta mitään ei tapahtunut. Perseilijät tietysti osoittivat kostomielialaansa varsin raivokkaasti, kunnes tasaantuivat omalle normitasolleen.

        Konsultit eivät näitä palstoja lue. Heille pitäisi kuitenkin saada tiedoksi, että suunnittelevat ja varmistavat työnsä siten, ettei kukaan työyhteisön jäsen joutuisi ajojahdin kohteeksi.


    • Anonyymi

      Tuntuu olevan aika tavallista, että uuteen henkilöön suhtaudutaan epäilevästi. Itse olen joutunut usealla vastaanottamaan ihmettelyä siitä, miksi on pitänyt palkata uusi työntekijä. Pomot kai tämän asiat päättävät, eivät lähimmät työtoverit? Lisäksi ehkä ihmetellään koulutusta, aiempaa työkokemusta tai pukeutumista.

      No, ajan mittaan ihmettelijöiden ikävät kommentit yleensä vaimenevat. Toisaalta on ihmisiä, jotka ilmeisesti alusta alkaen inhoavat minua ja jämähtävät tuohon asenteeseen riippumatta siitä miten työni teen. Tällaiset tyypit saavat aina pohtimaan vakavasti työpaikan vaihtoa.

      • Anonyymi

        On kyse suhteiden merkityksestä. Jos tulet työpaikalle jonkun tärkeän henkilön siipien suojassa, olet automaattisesti ok. Saat asiallista, jopa ystävällistä kohtelua. Sinua opastetaan tehtäviin ja palkkatasosi on heti vähintäänkin asiaankuuluvalla tasolla. Urakehitystä ei oikeastaan mikään voi estää.

        MIkäli taas tulet työyhteisöön omilla ansioillasi, olet vapaata riistaa rienaajille. Jos joku jehu haluaa kiusata sinua, saat todennäköisesti vastaan hänen koko jenginsä. Mukana voi olla myös esimiehiä ja muita avainhenkilöitä. Tämä huvitteleva kiusaajaporukka päättää kohtalostasi, palkkatasostasi sekä saatko ylipäätään säilyttää paikkasi vai otetaanko sinut käsittelyyn.


    • Anonyymi

      Itteä postittaa työpaikoilla tämä selän takana puhuminen. Ensin spekuloidaan ja tietoisesti myrkytetään ilmapiiri. Sitten kun ollaan väärässä jostain asiasta niin mitään ei myönnetä, siis omia virheitä. Siinä menee äkkiä luottamus työkavereihin. En ymmärrä miksi suoraan asioista keskusteleminen on niin vaikeaa.

      • Anonyymi

        typo: postittaa = potuttaa


    • Anonyymi

      Unelmien työpaikka olisi sellainen, jossa saisi olla koko työpäivän yksin ja tehdä töitä yksin.

      Vaikka joku semmoinen, että menet paikkaan x ja teet siellä työtä y, kunnes kello tulee neljä ja lähdet kotiin.

      Pomo voisi vaikka parin päivänä välein soittaa ja antaa ohjeita mitä seuraavaksi. Työnteko on nautinnollista, mutta ihmiset pilaavat ne työpaikat.

      • Anonyymi

        Tämä. En ole edes nirso töistä, tekisin ja opettelisin melkein mitä vain (osaamisen/kykyjen mukaan), jos saisi tehdä töitä ja sillä työntekemisellä olisi oikeasti merkitys. Vain sillä sosiaalisella turhalla pelleilemisellä on merkitys ja sitten siihen typerään kiukutteluun yms. naurettavaan pitäisi lähteä mukaan.
        Töihin tullaan tekemään töitä, sillä ei ole merkitystä onko toinen ihminen jonkun mielestä henkilökohtaisesti paras kaveri tai vihollinen - töissä ollaan ammattilaisia ja tehdään työt kunnolla, siihen ei kuulu työn ulkopuoliset sosiaaliset pelleilyt.


      • Anonyymi

        Jos yksin tekisi töitä umpiossa ja piilossansa niin harvoin sellaisesta työstä kenellekään hyötyä olisi. Sellaiset työt ovat tuiki harvinaisuuksia palkkatyömuodossa. Itsenäisenä yrittäjänä sellainen yksintekeminen on yleisempää. Kirjailija kenties tai kalastaja. Jos kokee muut ihmiset vain huonoina ihmisinä niin eikös silloin itsekin ole samanlainen otus,


      • Anonyymi

        Täysin sama haave täälläkin! Tuollaisissa työoloissa jaksaisi eläkeikään ja tulosta syntyisi.


    • Anonyymi

      Aivan ja demokratioissahan jokainen tulee autuaaksi ansaitsemansa törsäämällä. Tuhlaajapojistahan ei puhuta samaan aikaan päivästä.

    • Anonyymi

      Itekkin olen huommanut, että johtajat palkkaa sukulaisia ja kavereita firmaansa.

      Mikä ihme ihmisillä on, että aina vaan kaverit kaverit ja vielä kerran kaverit. Tottakai vapaa-ajalla voi ja pitääkin tavata kavereita, mutta se kun ne pitää vielä palkata työpaikallekkin niin sitä en vaan ymmärrä. Työpaikka on sellainen paikka jossa pitää tulla toimeen kaikkien ihmisten kanssa ei vaan niiden kavereiden.

      • Anonyymi

        Suomessa korruptio jne liittyy kaverisuhteisiin. Kaveria aina jeesataan.


    • Anonyymi

      Koska moniin töihin on hakijoita enemmän kuin vapaita paikkoja, enemmistö ei saa paikkaa.
      Siksi enemmistö voi hyvinkin olla sitä mieltä, ettei valittu parasta.

      • Anonyymi

        "Siksi enemmistö voi hyvinkin olla sitä mieltä, ettei valittu parasta."

        Eihän parasta todellakaan valittu, jos hommaan palkataan joku tyyppi, jolla ei ole mitään koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta, mutta hän sattuu olemaan jonkun työntekijän lapsi tai pomon kaveri.


    • Anonyymi

      Työhön palkataan pitkäaikaistyöttömien listalta pisimpään työttömänä ollut kelvollinen hakija. laki määrää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe