Polkupyörien vilkkuvat valot vaarallisia, kun niitä jää tuijottamaan

Anonyymi

Ajoin autolla ja ihmettelin, kun joku punainen valo vilkahteli silloin tällöin tien varressa. Kesti monta sekuntia, ennen kuin keksin, että sehän on polkupyörä. Vasta sitten huomasin, että tien varressa oli sitä ennen toinenkin polkupyörä, mutta se oli valoton.
Ajoin aika läheltä sitä valotonta pyörää, kun katselin kauempana olevaa, minut hypnotisoinutta vilkkuvaloa niin pitkään. Oli pikkutiellä aika hidas nopeus, mutta säikäytti silti.

Kaikkien pitäisi käyttää takavaloa, jotta näkyisivät. Jos takavalo vilkahtelee, niin ei se näy pimeänä ollessa ja vilkkuvasta valosta on vaikea huomata ajosuuntaa ja nopeutta.

Polkupyörän ajovalokin pitäisi olla koko ajan päällä kun on pimeää. Pahiten häiritsee tehokas isokokoinen etuvalo, joka on vuoroin pimeä ja päällä, joka on lisäksi suunnattu liian ylös niin että häikäisee.

Jos vilkkuvaloja perustellaan sillä, että hälytysajoneuvoissakin on vilkkuvat valot, niin se on väärä peruste. Hälytysajoneuvoissa vilkkuva valo on normaalien koko ajan toimivien ajovalojen lisänä. Ei ole ajovalojen sijaan.

105

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä jäin kerran tuijottamaan auton suuntavilkkua. Oli tosi vaarallista. Onneksi saksalaisia sutoja ei ole varustettu ko. vaaraa aiheuttavilla välineillä.

      • Anonyymi

        Onneksi olit julkisen kyydissä muuten olisit vaarallinen muille


    • Anonyymi

      Joku muoti-ilmiö se vilkkuva valo. Pattereiden säästämiseksi se vissiin on kehitetty. Laittaisivat dynamon, kuten minä. Virtaa riittää sekä etu- että taka-valolle ja loistaa koko ajan ihan ilman pattereita. Lisäksi aiheuttaa hieman vastusta renkaan pyörintään, joten kunto nousee.

      • Anonyymi

        Koko ajan? Entäs kun pysähdyt?


      • Anonyymi

        Led-valo on aika energiapihi, joten ei vilkkuminen paljon paristoja säästä. Sama valo menee varmaankin eri markkina-alueille myyntiin, eikä vilkkutoimintoa kannata poistaa, eli tehdä eri versioita joka lisäisi valmistuskustannuksia. Käyttäjän on tiedettävä, saako sitä käyttää omassa maassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ajan? Entäs kun pysähdyt?

        Ällös nyt viisastele. Eikä sitä pysähdytä kesken matkanteon. Noh, ehkä liikennevaloihin, mutta moiset paikat ovat hyvin valaistuja muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ällös nyt viisastele. Eikä sitä pysähdytä kesken matkanteon. Noh, ehkä liikennevaloihin, mutta moiset paikat ovat hyvin valaistuja muutenkin.

        Minulla on toisinaan tapana pysähtyä keskelle ei mitään. Tien varteen pimeyden keskelle kuulostelemaan hiljaisuutta ja evästämään. Ei viitsi pyörittää dynamoa jos auto lähestyy ohittaakseen. Siksi käytänkin akkukäyttöisiä valonlähteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ajan? Entäs kun pysähdyt?

        Kondensaattori siellä kai on, valot palavat paikallaankin ollessa minuutin muutaman minuutin, etuvalo himmenee tietenkin mutta havaittavissa ja pyörähän ei liiku. Parkkivalo siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ajan? Entäs kun pysähdyt?

        toimii silloin kun on napadynamo ja siinä kiinni asianmukaiset etu- ja takaledit, jotka ovat kondensaattorilla varustettuina niin konkat "varastoivat" virtaa koko sen pysähdyksen ajaksi jonka odotat esim. liikennevaloissa. Lamput palavat jopa 4-5 minsaa vaikka et liiku mihinkään, se on tätä nykyaikaa nääs -👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ajan? Entäs kun pysähdyt?

        Paremman luokan dynamovaloissa on stand light toiminto ( Busch - Muller cyo - premium ja iq- x ) eli kun pysähtyy , valo jää hetkeksi palamaan , myös takavalossa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremman luokan dynamovaloissa on stand light toiminto ( Busch - Muller cyo - premium ja iq- x ) eli kun pysähtyy , valo jää hetkeksi palamaan , myös takavalossa .

        Tuo kerrottiin neljä vuotta sitten


    • Anonyymi

      Eikös EU kieltänyt tuon vilkun käytön, niin eteen kuin taaksekin. Poliisi siitä kirjoittaa liikennevirhemaksun.

      • Anonyymi

        Ei ole, joissain maissa kuten Saksassa on vilkkuva takavalo kielletty vaan Suomessa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, joissain maissa kuten Saksassa on vilkkuva takavalo kielletty vaan Suomessa ei.

        Vilkkuva takavalo on Wienin tieliikennesopimuksen vastainen.

        Wienin tieliikennesopimus ylittää kansallisen lainsäädännön. Tällöin poliisilla on täysi sakotusoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuva takavalo on Wienin tieliikennesopimuksen vastainen.

        Wienin tieliikennesopimus ylittää kansallisen lainsäädännön. Tällöin poliisilla on täysi sakotusoikeus.

        Vilkkuva valo polkupyörässä on Takahikiän tieliikennelain mukainen. Takahikiän tieliikennelaki kumoaa kaiken kitinän asian tiimoilta.


    • Anonyymi

      Jyväkylässä jakoivat liikennevirhemaksuja, jos kello puuttui tai ei toiminut. Hulluksi on mennyt maailma.

      • Anonyymi

        Ihan oikein vassareille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikein vassareille

        Oliko ihan pakko tuollainen täysin aiheesta poikkeava oma patoutumasi kirjoittaa?


      • Anonyymi

        Kyllä ajoneuvon pakolliset varusteet on oltava kunnossa. Koskee polkupyörää siinä missä tukkirekkaakin.


    • Anonyymi

      Nopeasti vilkkuvat (yli 3 kertaa sekunnissa) takavalot näkyvät tuplasti paremmin kuin jatkuvasti palavat, jos käytetään samaa keskimääräistä tehoa. Ledien kirkkaus on tuplasti sen, kuin mitä se olisi jatkuvasti palaessa. Silmä erottaa sen kirkaan osuuden lyhyen pimeän jakson jälkeen.

      • Anonyymi

        Yleisvaatimus valaisinten käytöstä on Tieliikennelaissa. Sen 38 pykälä kieltää laitteet, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa tai taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poikkeuksena tästä ovat poliisin ajoneuvot pysäytystilanteessa.

        Polkupyörän osalta lainsäädäntö määrää pakolliseksi muun muassa punaisen takaheijastimen eli sitä ei voi korvata pelkällä valaisimella. Muiden pakolliseksi säädettyjen heijastimien ja valaisimien lisäksi laki sallii taaksepäin punaista valoa näyttävän valaisimen.

        - Koska tietyillä väreillä ja vilkkuvan valon käytöllä on kansainvälisesti sovitut, Wienin tieliikennesopimuksen mukaiset, yhteiset tulkinnat, ei muunlaisia valoja tai heijastimia saa ajoneuvoon tai pyöräilijään kiinnittää kuin mitä asetuksessa on säädetty. Näin ollen ei myöskään vilkkuva punainen valaisin ole tieliikenteessä sallittu.

        Tämän vahvistaa ylitarkastaja Maria Rautavirta Liikenne- ja viestintäministeriön ajoneuvoyksiköstä.

        Myös pakolliset heijastimet ja valaisimet tulee olla ajoneuvoon oikein asennettu, mikä tarkoittaa myös sitä ettei valaisimia tai heijastimia voi ajoneuvon sijasta asentaa esimerkiksi pyöräilijään tai kypärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisvaatimus valaisinten käytöstä on Tieliikennelaissa. Sen 38 pykälä kieltää laitteet, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa tai taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poikkeuksena tästä ovat poliisin ajoneuvot pysäytystilanteessa.

        Polkupyörän osalta lainsäädäntö määrää pakolliseksi muun muassa punaisen takaheijastimen eli sitä ei voi korvata pelkällä valaisimella. Muiden pakolliseksi säädettyjen heijastimien ja valaisimien lisäksi laki sallii taaksepäin punaista valoa näyttävän valaisimen.

        - Koska tietyillä väreillä ja vilkkuvan valon käytöllä on kansainvälisesti sovitut, Wienin tieliikennesopimuksen mukaiset, yhteiset tulkinnat, ei muunlaisia valoja tai heijastimia saa ajoneuvoon tai pyöräilijään kiinnittää kuin mitä asetuksessa on säädetty. Näin ollen ei myöskään vilkkuva punainen valaisin ole tieliikenteessä sallittu.

        Tämän vahvistaa ylitarkastaja Maria Rautavirta Liikenne- ja viestintäministeriön ajoneuvoyksiköstä.

        Myös pakolliset heijastimet ja valaisimet tulee olla ajoneuvoon oikein asennettu, mikä tarkoittaa myös sitä ettei valaisimia tai heijastimia voi ajoneuvon sijasta asentaa esimerkiksi pyöräilijään tai kypärään.

        Täyttä hölynpölyä. Wienin sopimukset koskevat kansainvälistä tieliikennettä. Traficom kertoo selvästi 1.6.2020 voimaan tulleessa Suomen tieliikennelaissa että polkupyöräilijä voi kiinnittää valot, eteenpäin vaaleaa ja taakse punaista valoa, myös itseensä. Kypärään tai muihin ruumiinosiin. Vilkkuva valo on myös sallittu, koska sitä ei ole erikseen kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä hölynpölyä. Wienin sopimukset koskevat kansainvälistä tieliikennettä. Traficom kertoo selvästi 1.6.2020 voimaan tulleessa Suomen tieliikennelaissa että polkupyöräilijä voi kiinnittää valot, eteenpäin vaaleaa ja taakse punaista valoa, myös itseensä. Kypärään tai muihin ruumiinosiin. Vilkkuva valo on myös sallittu, koska sitä ei ole erikseen kielletty.

        Kaikki mikä ei ole erikseen kielletty, ei automaattisesti ole sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisvaatimus valaisinten käytöstä on Tieliikennelaissa. Sen 38 pykälä kieltää laitteet, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa tai taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poikkeuksena tästä ovat poliisin ajoneuvot pysäytystilanteessa.

        Polkupyörän osalta lainsäädäntö määrää pakolliseksi muun muassa punaisen takaheijastimen eli sitä ei voi korvata pelkällä valaisimella. Muiden pakolliseksi säädettyjen heijastimien ja valaisimien lisäksi laki sallii taaksepäin punaista valoa näyttävän valaisimen.

        - Koska tietyillä väreillä ja vilkkuvan valon käytöllä on kansainvälisesti sovitut, Wienin tieliikennesopimuksen mukaiset, yhteiset tulkinnat, ei muunlaisia valoja tai heijastimia saa ajoneuvoon tai pyöräilijään kiinnittää kuin mitä asetuksessa on säädetty. Näin ollen ei myöskään vilkkuva punainen valaisin ole tieliikenteessä sallittu.

        Tämän vahvistaa ylitarkastaja Maria Rautavirta Liikenne- ja viestintäministeriön ajoneuvoyksiköstä.

        Myös pakolliset heijastimet ja valaisimet tulee olla ajoneuvoon oikein asennettu, mikä tarkoittaa myös sitä ettei valaisimia tai heijastimia voi ajoneuvon sijasta asentaa esimerkiksi pyöräilijään tai kypärään.

        Kannattaa tarkistaa lakiin vedotessaan, että käyttää voimassa olevaa lakia. Kirjoituksesi on selvästi tehty edellisen lain aikana. Silloin piti olla eteen valo ja taakse heijastin.

        Nyt polkupyörässä on "...käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai..." Tieliikennelaki 49 §

        Lakitekstissä on kaksi huomattavaa sanaa. "näyttävää" tarkoittaa, että valo on kiinteä eikä vilkkuva. "valaisin" tarkoittaa mitä tahansa valoa, jonka ei tarvitse olla hyväksytty. Järkevät pyöräilijät hankkivat liikennekäyttöön tehdyn valon, joka valaisee tietä häikäisemättä vastaantulijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tarkistaa lakiin vedotessaan, että käyttää voimassa olevaa lakia. Kirjoituksesi on selvästi tehty edellisen lain aikana. Silloin piti olla eteen valo ja taakse heijastin.

        Nyt polkupyörässä on "...käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai..." Tieliikennelaki 49 §

        Lakitekstissä on kaksi huomattavaa sanaa. "näyttävää" tarkoittaa, että valo on kiinteä eikä vilkkuva. "valaisin" tarkoittaa mitä tahansa valoa, jonka ei tarvitse olla hyväksytty. Järkevät pyöräilijät hankkivat liikennekäyttöön tehdyn valon, joka valaisee tietä häikäisemättä vastaantulijoita.

        Kyllä. Näyttävä valo tarkoittaa tietenkin että valo vilkuttelloo näyttävästi, ja on kiinteästi kiinnitetty. Valaisin tarkoittaa tietysti valonlähdettä joka on Tukesin hyväksymää mallia. Muutenhan semmoisia saisi maahan tuodakkaan.


    • Anonyymi

      Heijastimet kaikille valojen lisäksi niin loppuu jossittelut

    • Anonyymi

      Viranomaisten nykytulkinnan mukaan vilkkuvat häikäisevät valot ovat kiellettyjä ja niiden käytöstä pitää rangaista.

      Trafi on tarkentamassa Suomen lainsäädäntöä tältä osin.

      • Anonyymi

        Hienoa että täältä löytyy oikea liikenneneuvos joka kertoo mitä pitäisi tapahtuman. Voithan aina perustaa tarkastuspisteen liikenteeseen jossa sakotat mielestäsi väärin valaistuneita. Tosin silloin syyllistyt itse muutamiin lainrikkomuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että täältä löytyy oikea liikenneneuvos joka kertoo mitä pitäisi tapahtuman. Voithan aina perustaa tarkastuspisteen liikenteeseen jossa sakotat mielestäsi väärin valaistuneita. Tosin silloin syyllistyt itse muutamiin lainrikkomuksiin.

        Valo, joka etenee valokvantteina eli fotoneina, voi olla myös haitallista. Sitä häikäisevästi vilkkuvat ledit ovat, niin ihmisille kuin eläimille. LVMn ylitarkastajalta saatte lisätietoa ja poliisilta liikennevirhemaksun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valo, joka etenee valokvantteina eli fotoneina, voi olla myös haitallista. Sitä häikäisevästi vilkkuvat ledit ovat, niin ihmisille kuin eläimille. LVMn ylitarkastajalta saatte lisätietoa ja poliisilta liikennevirhemaksun.

        Minua ei hetkauta puoleen eikä toiseen jos joku narsistinen ihminen luulee olevansa yhtä aikaa ylitarkastaja sekä poliisi. Omassa mielikuvituskuplassa eläminen luulisi olevan ahdistavaa, mutta ole hyvä vaan jos siltä tuntuu.


    • Anonyymi

      Nykyisin käytössä olevat led-valot ovat teknisesti tarkasteltuna vilkkuvia. Vilkkumisnopeus on tosin niin nopea että ihmissilmin katsottuna näyttää jatkuvalta valolta. Mikäli vilkkuvat valot olisivat kiellettyjä, tulisi silloin kieltää myös yleiset led-valaisimet.

      • Anonyymi

        Fiksut tajuavat kuitenkin mitä tässä kohtaa valojen vilkkumisella tarkoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksut tajuavat kuitenkin mitä tässä kohtaa valojen vilkkumisella tarkoitetaan.

        Kyse on siitä miten tuo lakiin määriteltäsiin. Lakeja ei tehdä fiksuille tai maalaisjärkeä käyttäville. Se kun ei yleensä riitä.


    • Anonyymi

      Hälytysajoneuvoissa vilkkuva valo herättää huomiota. Polkupyörässä se harhauttaa vähän sumuverhon tapaan.

      • Anonyymi

        Joskus ainoa keino herättää pölvästiautoilijoiden huomio. Kuta enemmän kiinnittää huomiota sen parempi.


      • Anonyymi

        Jep. Voi ajatella sitä vilkkuvien valojen sekamelskaa jos ison kaupungin (esim. Helsingin) ruuhkassa kaikilla pyöräilijöillä olisi vilkkuvat valot. Aika vaikeaksi menisi huomioida, että kuka tulee mistäkin suunnasta ja minne on menossa. Paras on yhtäjaksoista valoa näyttävät valaisimet, ellei kyseessä ole suuntavilkku. Hälytysajoneuvot ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi

        Onko hälytysajoneuvossa pelkästään yksi vilkkuva valo, joka on kerrallaan hetken aikaa päällä tai vilkahtelee kerran sekunnissa?

        EI. Hälytysajoneuvossa on kaikki normaalit auton ajovalot edessä ja takana.
        Niiden ajovalojen LISÄKSI hälytysajoneuvon katolla on joka suuntaan näkyvät vilkkuvat valot.

        Tajuatko eron?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hälytysajoneuvossa pelkästään yksi vilkkuva valo, joka on kerrallaan hetken aikaa päällä tai vilkahtelee kerran sekunnissa?

        EI. Hälytysajoneuvossa on kaikki normaalit auton ajovalot edessä ja takana.
        Niiden ajovalojen LISÄKSI hälytysajoneuvon katolla on joka suuntaan näkyvät vilkkuvat valot.

        Tajuatko eron?

        Pyörien vilkkuvalot pitäisi kieltää, se on ihan selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörien vilkkuvalot pitäisi kieltää, se on ihan selvää.

        Mikä siinä on selvää?


    • Anonyymi

      TRAFICOM/46396/03.04.03.00/2020

      "Valaisimet

      Polkupyörässä saa olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä va-laisin. Näitä valaisimia saa olla useita.
      Polkupyörässä saa olla yksi tai useampi taaksepäin punaista valoa näyttävä valai-sin. Nämä valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilin-jasta poiketen.

      Polkupyörässä saa olla parillinen määrä keltaista tai ruskeankeltaista valoa näyttä-viä suuntavalaisimia. Näiden suuntavalaisimien on oltava vilkkuvia ja ne on asen-nettava symmetrisesti polkupyörän pituussuuntaisen keskilinjan suhteen. Polkupyö-rässä saa olla myös parillinen määrä muita sivulle suunnattuja keltaista tai ruske-ankeltaista valoa näyttäviä valaisimia.

      Valaisimet voidaan korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla polkupyöräilijään kiinnite-tyillä valaisimilla.

      Polkupyörän valaisimissa ja niiden asennuksessa sallitaan vaihtoehtona mopon tai L1e-A -luokan moottorilla varustetun polkupyörän vaatimukset."

      Tieliikennelaki 10.8.2018/729

      "49 §
      Valojen käyttö ajettaessa

      Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.

      Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.

      Kaukovaloja ei saa käyttää: ..."

    • Anonyymi

      Itse jäin kerran ajatuksissani tuijottamaan aurinkoa. Olin varmaan vaaraksi muille kun en nähnyt pitkään aikaan mitään enkä kyennyt huomioimaan muita liikkujia. Kyllä pitäisi kieltää tuollaiset auringot.

      • Anonyymi

        Hjallituksen Kuusikko pohtii parhaillaan myös pimeyden kieltämistä, rokotteita annetaan kuukausittain, jos alkaa epäillä ulkona olevan pimeää, päässähän se on vain.


    • Anonyymi

      Saan pyörän vilkkuvalosta kovan erektion

    • Anonyymi

      Miksi polkimien ja vanteiden heijastimien tuottamasta vaarasta on vaiettu vuosikymmenten ajan?

      Nehän saattavat jäädä pyöriessään katveeseen ja tuottaa vilkkumista muistuttavan efektin, joka voi aiheuttaa autoilijoiden huomion kiinnittymistä ja täten vaaratilanteita. Onkohan kukaan oivaltanut sitä vaaraa, joka näihin härpäikkeisiin liittyy?

      Mielestäni ainoa järjellä perusteltavissa oleva tapa välttää tämä uhka on säätää laki, jonka mukaan polkupyörällä ajaminen on sallittu vain pyörän pysäytyksen yhteydessä niin, etteivät polkimet ja vanteet pyöri.

      • Anonyymi

        Asiallista pohdintaa. Toivottavasti hallitus viipymättä ottaa tämän aiheen käsittelyyn ja saa edes lakiluonnoksen aikaan ennen seuraavia ek-vaaleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiallista pohdintaa. Toivottavasti hallitus viipymättä ottaa tämän aiheen käsittelyyn ja saa edes lakiluonnoksen aikaan ennen seuraavia ek-vaaleja.

        Samalla voisi ainakin harkita autoille samankaltaista. Minnuu niin häiritsee suuntavilkut ja xenonvalot. Että josko niitäkin saisi käytellä vain pysäköidyssä ajoneuvossa.


      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provo. Ei jatkoon.

        Hyvin näytti jakoon menevän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näytti jakoon menevän

        Kaikki eivät ymmärrä sarkasmia.


    • Anonyymi

      Tuo on ihan totta. Osassa pyöriä on laittoman kirkas valo, joka voi lisäksi vilkkua.

      Ne pitäisi kieltää.

      • Anonyymi

        Pyörät vai valot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörät vai valot?

        Joo pyöränvalot vois kieltää. Mimäkin tykkäisin ajella pimeällä pimeellä polkupyörällä. Se on tosi jännää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo pyöränvalot vois kieltää. Mimäkin tykkäisin ajella pimeällä pimeellä polkupyörällä. Se on tosi jännää.

        Taidat itse ajaa väärin suunnatuilla led-valoilla? Olin oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat itse ajaa väärin suunnatuilla led-valoilla? Olin oikeassa.

        Olet silleen väärässä niinku. Vai että väärin suunnatut ledit. Mitenhän niitäkin väärin suunnataan. Sillee varmaan niinku että punainen möllöttää tulosuuntaan ja valkoinen menosuuntaan. Vai oisko tuo ollu sittennii väärinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörät vai valot?

        Mitäpä jos kiellettäis tyhmyys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet silleen väärässä niinku. Vai että väärin suunnatut ledit. Mitenhän niitäkin väärin suunnataan. Sillee varmaan niinku että punainen möllöttää tulosuuntaan ja valkoinen menosuuntaan. Vai oisko tuo ollu sittennii väärinpäin.

        Katsoppas vain; varsinainen humoristi, sillee.

        Mitenkähän niitäkin väärin suunnataan, sillee niinku? Olisiko niin, että optimoidaan oma näkyvyys suuntaamalla valo vastaantulijan silmiin eli liian ylös. Miltä tuntuu ehdotus väärästä, sillee, suuntauksesta?

        Olisiko - sillee niinku - oikein suunnata voimakas valo muutaman metrin...kymmenen metrin päähän maahan pyörän eteen, eikä vastaantulijan silmiin? Siis samalla periaatteella kuin auton lyhyet valot, eikä pitkillä valoilla koko ajan. Miltä tuntuu ehdotus, sillee niinku humoristin korviin ?

        Näyn, en näy, näyn, en näy.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppas vain; varsinainen humoristi, sillee.

        Mitenkähän niitäkin väärin suunnataan, sillee niinku? Olisiko niin, että optimoidaan oma näkyvyys suuntaamalla valo vastaantulijan silmiin eli liian ylös. Miltä tuntuu ehdotus väärästä, sillee, suuntauksesta?

        Olisiko - sillee niinku - oikein suunnata voimakas valo muutaman metrin...kymmenen metrin päähän maahan pyörän eteen, eikä vastaantulijan silmiin? Siis samalla periaatteella kuin auton lyhyet valot, eikä pitkillä valoilla koko ajan. Miltä tuntuu ehdotus, sillee niinku humoristin korviin ?

        Näyn, en näy, näyn, en näy.....

        Nimeni on nyyhkyniilo hommanani kuurupiilo. Minusta on kiva mennä piiloon vähänväliä. Siksi minulla vilkkuu. Valot.


      • Anonyymi

        Mikä on laittoman kirkas?

        Väärin suunnattuja valoja näkee valitettavasti ja sehän on kiellettyä, koska ei saa häikäistä muita liikenteessä.


    • Anonyymi

      Jatkuva valo muuttuu automaattisesti vilkkutoiminnolle kun akun varaus on riittävän alhainen eli ei ole välttämättä tarkoituksella vilkkutoiminnolla vaan lamppu on mennyt virransäästötilaan. On ihan muutaman euron valoissa tuo toiminto.

    • Anonyymi

      Niilolla on piuhat poikki väärästä paikasta, mutta joka foorumilla on oma niilonsa.

      Valo ja liike vetää katsetta puoleensa. Sen takia vilkkuva kirkas valo on pimeässä liikkujalle haitallinen. Kirkkaan valon ja pimeän kontrasti voi muodostua katselijalle liian suureksi ja muodostuu sokeita pisteitä.

      ^^

      Pyöriin on saatavissa netistä 8000 lumenin valoja, joka vastaa kotioloissa kahdeksaa tavallista vanhaa halogeenilamppua tai kolmen henkilöauton H7-halogeenivaloja.

      • Anonyymi

        Mikä lienee oikea valoteho. Valmistajilla on taipumus liioitella. Joka tapauksen moisia tehoja tarviaan korkeintaan umpimetsässä. Kukaan niin pöhkö ole että paahtaisi 8000 lumenia menemään maantiellä tai kaupungissa. Semminkin kun täydet tehot kuluttaa akun loppuun tunnissa. Itsellä on käytössä 1800 lumenia antava lyhty. Tavallisesti palaa 500 lumenia mutta jos ajoneuvo tulee vastaan eikä älyä vaihtaa lyhyeille niin kun kerran väläyttää täydellä teholla niin pälkkypäisempikin autonkuljettaja vaihtaa lyhkäisille varsin vikkelästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä lienee oikea valoteho. Valmistajilla on taipumus liioitella. Joka tapauksen moisia tehoja tarviaan korkeintaan umpimetsässä. Kukaan niin pöhkö ole että paahtaisi 8000 lumenia menemään maantiellä tai kaupungissa. Semminkin kun täydet tehot kuluttaa akun loppuun tunnissa. Itsellä on käytössä 1800 lumenia antava lyhty. Tavallisesti palaa 500 lumenia mutta jos ajoneuvo tulee vastaan eikä älyä vaihtaa lyhyeille niin kun kerran väläyttää täydellä teholla niin pälkkypäisempikin autonkuljettaja vaihtaa lyhkäisille varsin vikkelästi.

        1800 lumenia on saman verran kun tavallisessa henkilöautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1800 lumenia on saman verran kun tavallisessa henkilöautossa.

        Kysymys onkin miten teho ulosmitataan. Autoissa umpio levittää tehoa pitkin pientareita, kun taas polkupyöränvalo projisoi tehon huomattavasti pienemmälle alueelle. Enkä nyt puhu mistään super8000lumenin valaisimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys onkin miten teho ulosmitataan. Autoissa umpio levittää tehoa pitkin pientareita, kun taas polkupyöränvalo projisoi tehon huomattavasti pienemmälle alueelle. Enkä nyt puhu mistään super8000lumenin valaisimesta.

        Mitataan mittausnormin mukaan, mutta se ei ole avauksessa oleellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitataan mittausnormin mukaan, mutta se ei ole avauksessa oleellista.

        Ymmärtät vallan hyvin mistä kirjoitan. En kirjoita laboratorion mittaustuloksista vaan todellisista valokeiloista elävässä maisemassa. Mikään höpinöistäsi ei liity aloitukseen, mutta se ei ole tässä kohtaa mitenkään oleellista. Oleellista sen sijaan on loppumaton vastaanvänkäämisen halusi. Jatka toki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtät vallan hyvin mistä kirjoitan. En kirjoita laboratorion mittaustuloksista vaan todellisista valokeiloista elävässä maisemassa. Mikään höpinöistäsi ei liity aloitukseen, mutta se ei ole tässä kohtaa mitenkään oleellista. Oleellista sen sijaan on loppumaton vastaanvänkäämisen halusi. Jatka toki.

        En ymmärrä kirjoituksistasi mitään. Sanat ovat suomea, mutta asiasisältö nolla. Ilmeisesti haluat vain haastaa riitaa eli olet trikoopelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä kirjoituksistasi mitään. Sanat ovat suomea, mutta asiasisältö nolla. Ilmeisesti haluat vain haastaa riitaa eli olet trikoopelle.

        Trikoissa kesällä toki, niin kuin jokainen valovoimainen polkupyöräilijä sen tekee. Muuten jaan tunne-elämyksesi täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trikoissa kesällä toki, niin kuin jokainen valovoimainen polkupyöräilijä sen tekee. Muuten jaan tunne-elämyksesi täysin.

        Jaat aunustasi täysin, se tiedetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaat aunustasi täysin, se tiedetään.

        Noin puhuu junttisuomalainen typerys joka ei ymmärrä todellisesta polkupyöräilystä vähääkään. Lähdetkös nitkuttamaan waarinpolkupyörää siitä jauhamasta jonninjoutavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu junttisuomalainen typerys joka ei ymmärrä todellisesta polkupyöräilystä vähääkään. Lähdetkös nitkuttamaan waarinpolkupyörää siitä jauhamasta jonninjoutavia.

        Sinä olet trikoopelle, jollaisten tiedetään olevan riidanhaastajia sekä liikenteessä että teksteissään. Asia tuli todistetuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet trikoopelle, jollaisten tiedetään olevan riidanhaastajia sekä liikenteessä että teksteissään. Asia tuli todistetuksi.

        Noin puhuu kiksejä metsästävä autoilijapelle joka saa niitä ainoastaan kiilaamalla polkupyöräilijöitä maanteillä ja aitovierillä. Johan tästä sairaudesta on saatu esimerkkejä Tamperetta myöten. Ilmeisesti joku parasiitin aiheuttama aivosairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu kiksejä metsästävä autoilijapelle joka saa niitä ainoastaan kiilaamalla polkupyöräilijöitä maanteillä ja aitovierillä. Johan tästä sairaudesta on saatu esimerkkejä Tamperetta myöten. Ilmeisesti joku parasiitin aiheuttama aivosairaus.

        Sulla on homma nyt pahasti ihon alla, vaikka kyse oli vain valoista. Olet joko besserwisser tai parasiitti tai sekä että.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on homma nyt pahasti ihon alla, vaikka kyse oli vain valoista. Olet joko besserwisser tai parasiitti tai sekä että.

        Puhu vain omasta puolestasi. Niinku. Metsä vastaa kuin huudetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet trikoopelle, jollaisten tiedetään olevan riidanhaastajia sekä liikenteessä että teksteissään. Asia tuli todistetuksi.

        Jokin on pahasti vialla, jos jonkun toisen vaatetus aiheuttaa tuollaisen reaktion ihmisessä.

        - Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin on pahasti vialla, jos jonkun toisen vaatetus aiheuttaa tuollaisen reaktion ihmisessä.

        - Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy -

        Juuri näin. Tuolla tavoin puhuu kiksejä metsästävä autoilijapelle joka saa niitä ainoastaan kiilaamalla polkupyöräilijöitä maanteillä ja aitovierillä.

        On laitonta kiilata polkupyöräilijöitä maanteilla ja aitovierillä. Se on vammaisuutta ja jokin on pahasti vialla ja asiasta on paljon näyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Tuolla tavoin puhuu kiksejä metsästävä autoilijapelle joka saa niitä ainoastaan kiilaamalla polkupyöräilijöitä maanteillä ja aitovierillä.

        On laitonta kiilata polkupyöräilijöitä maanteilla ja aitovierillä. Se on vammaisuutta ja jokin on pahasti vialla ja asiasta on paljon näyttöä.

        Kyllä ja varsinkin autoilijat haluavat kiksejä ajamalla rinnakkain pyöräilevien trikoopellejen päälle. On tosi törkeää ajaa trikoopellen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä lienee oikea valoteho. Valmistajilla on taipumus liioitella. Joka tapauksen moisia tehoja tarviaan korkeintaan umpimetsässä. Kukaan niin pöhkö ole että paahtaisi 8000 lumenia menemään maantiellä tai kaupungissa. Semminkin kun täydet tehot kuluttaa akun loppuun tunnissa. Itsellä on käytössä 1800 lumenia antava lyhty. Tavallisesti palaa 500 lumenia mutta jos ajoneuvo tulee vastaan eikä älyä vaihtaa lyhyeille niin kun kerran väläyttää täydellä teholla niin pälkkypäisempikin autonkuljettaja vaihtaa lyhkäisille varsin vikkelästi.

        Ehdotan valotehoveroa Suomeen. Ensialkuun vaikka euro per 250 lumenia, yli 1000 lm valoihin progressiivinen vero vielä lisäksi niin loppuupahan porvarien valoporsastelu liikenteessä.


    • Anonyymi

      "Pahiten häiritsee tehokas isokokoinen etuvalo, joka on vuoroin pimeä ja päällä, joka on lisäksi suunnattu liian ylös niin että häikäisee."

      Tuo on aivan totta. Mutta sehän ei vain kiinnosta, koska sitä ei tarvitse itse katsoa. Sitä katsovat muut.

    • Anonyymi

      toisten valot ylivoimakkaita, että ei näe mitään eteen enää

      myös autojen

    • Anonyymi

      Pitää tehdä kielletyksi se, että käppyräsarvilla ajava trikoohörhö tai akkukäyttöisillä läskirenkailla vetävä maastopyöräpelle saa käyttää ylivahvoja ja väärin säädettyjä kiinalaisia led-valoja. Sama koskee hyvää-tarkoittavien rasvakourien tuunaamia peltilehmiä, joissa käytetään rallikäyttöön tarkoitettuja auringonvalon vahvuisia sinisiä led-valoja.

      Miten vaikeaa on ymmärtää se, että kun vastaanajaja (joko pyörä tai auto) häikäistyy tai keskittyminen herpaantuu, se on itselle jopa vaarallisempaa kuin kokonaan valoitta ajaminen. Eihän kukaan aja 100 % ajoista muutenkaan toisten silmiin osoittavilla pitkillä valoilla tai osoita taskulampulla toista suoraan silmiin.

      Valot päälle nyt kaikille ja heijastimet heilumaan.

    • Anonyymi

      8000 lumenin lampulla kun ajetaan vastaan kelvillä niin pakko on pysähtyä, ihan kaikkien liikenneturvallisuuden vuoksi, myös sen häikäisijän.

      • Anonyymi

        eikö tuolla neuvotoliiton rajalla, sinne ko häikäset, net sammuttaa sen lampun, pika-erkillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö tuolla neuvotoliiton rajalla, sinne ko häikäset, net sammuttaa sen lampun, pika-erkillä

        <b>Siellä ei saa pyöräillä.</b>


    • Anonyymi

      Suora auringonvalo vastaa jopa 100 000 luxia eli 100 000 lumenia neliömetrille; vastaava määrä ihan tavallisessa päivänvalossa on kertaluokkaa 10 000 luxia ja pilvisen päivän 1000 luxia.

      Autoon sopiva vahva LED-lamppupari tuottaa 12 000 lumenin valon määrän ja voimakkain taskulamppu 100 000 lumenin valon määrän. Samanlaisia valomääriä voidaan käyttää helposti myös polkupyörissä, jos into riittää. Valmistajat väittävät, että osa LED-valoista heijastimineen on niin tehokkaita, että sanomalehteä näkee lukea pimeässä vielä 1500 metrin päässä valolähteestä!

      Jos tuon vahvan taskulampun valo jaettaisiin valaistusvoimakkuuteen lukseiksi, se voisi valaista 2 x 50 metrin alueen pilvisen päivän tasolle tai 1 x 10 metrin tavallisen päivävalon tasolle. Jos tuollainen valomäärä pannaan vilkkumaan pimeässä vastaantulijan silmiin, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa.

    • Anonyymi

      Eniten vilkkuvalot häiritsevät kanssa pyöräilijöitä. Ajaa vilkkuva punaisen perässä, tai vilkkuvat etuvalo edellä, kyllä nousee verenpaine.

      • Anonyymi

        Sama ilmiö kuin siinä, että osa autoilijoista ajaa sumuvalot päällä aina, osa ehkä vahingossa tai unohtaen. Varsinkin punaiset takasumuvalot ovat erityisen häiritsevät.


      • Anonyymi

        Ei häiritse lainkaan. Päivänvalolla vilkkuva viestittää oikein fiksusta polkupyöräilijästä. Pimeällä kukaan hilkkuvia vilkkuvia käytäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei häiritse lainkaan. Päivänvalolla vilkkuva viestittää oikein fiksusta polkupyöräilijästä. Pimeällä kukaan hilkkuvia vilkkuvia käytäkään.

        Päivänvalolla ei niitä valoja edes tarvita.


      • Anonyymi

        Kannattaa miettiä jonkun ison kaupungin "vilkkushowta" jos kaikki liikkuisivat vilkkuvien valojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivänvalolla ei niitä valoja edes tarvita.

        Et ole edes polkupyöräilijä jos et ymmärrä vilkkuvan valon voimaa päivänvalolla. Kontrastit on jyrkkiä varjosta valoon ja takana vilkkuva punainen on tuvaväline takaa tulevan autoilijan vuoksi. Samoin kirkas vilkkuva valkoinen edessä kun lähestytään risteysaluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole edes polkupyöräilijä jos et ymmärrä vilkkuvan valon voimaa päivänvalolla. Kontrastit on jyrkkiä varjosta valoon ja takana vilkkuva punainen on tuvaväline takaa tulevan autoilijan vuoksi. Samoin kirkas vilkkuva valkoinen edessä kun lähestytään risteysaluetta.

        Vilkkuvat valot eivät kuulu asiaan. Muute autojenkin valot vilkkuisivat päivästiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuvat valot eivät kuulu asiaan. Muute autojenkin valot vilkkuisivat päivästiakaan.

        On se näemmä hankalaa joillekin ymmärtää moottoriajoneuvon ja itse poljettavan välineen ero. Ero löytyy nimenomaan nopeudesta. Nopeusero on huomattava. Näin ollen polkupyöräilijän valastuksenkin tulee olla huomattava. Huomattavaksi se saadaan kirkkaasti vilkkuvalla ledillä, jotta se monta metriä sekunnissa etenevän, kännyykkää räpläävän autoilijan, huomio saadaan kiinnitettyä huomattavasti hitaammin etenevään polkupyörään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole edes polkupyöräilijä jos et ymmärrä vilkkuvan valon voimaa päivänvalolla. Kontrastit on jyrkkiä varjosta valoon ja takana vilkkuva punainen on tuvaväline takaa tulevan autoilijan vuoksi. Samoin kirkas vilkkuva valkoinen edessä kun lähestytään risteysaluetta.

        Siinä taas pyöräilevä järjenjättiläinen. Päivällä ei edes tarvi olla valoja. Olis edes pimeällä ja lailliset siis eivät saa vilkkua. Pyöräilijät on puupäitä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas pyöräilevä järjenjättiläinen. Päivällä ei edes tarvi olla valoja. Olis edes pimeällä ja lailliset siis eivät saa vilkkua. Pyöräilijät on puupäitä kaikki.

        Itse näyt olevan. Vilkkuu punaisella kun tuommoisia todisteluita joutuu lukemaan.


    • Anonyymi

      Näin jollain pyöräilijällä punaisia vilkkuvia kuin poliisiauton pysäytysvaloja edessä, itse olin pyöräilemässä kaupungilla, on hyvät uudet kumit ei vielä tarvetta ppiikkejä laitta alle.

      Mutta ihmetyttä kylläpä ilta pimenikin niin nopeast, on kyllä valot, sellaiset pikakiinnitteiset, olisi pitänyt ottaa varalta mukaan, koska kaupungilla meni niin kauan aikaa, olisi ollut taskussa mukana valot :D

    • Anonyymi

      Vilkkuminen pitäisi kieltää pyörissä, ihan järjetön ajatus.

      • Anonyymi

        Maija Vilkkumaakin pyöräilee


    • Anonyymi

      Miksei katuvalaistuksen ja mainosvalojen häikäisevyydestä sekä asuin ja liikehuoneistojen ikkunoiden lävitse ulos säteilevästä häiritsevästä valosta uskalleta Suomessa keskustella? Onko aihe liian tabu vai missä mättää?

      • Anonyymi

        Kyllä tuosta on keskusteltu myös täällä, mutta ei tässä avauksessa. Tässä avauksessa on keskusteltu täysin turhista ja vaarallisista pyörien vilkkuvaloista.


    • Anonyymi

      Itse olen autoilijana ratkaissut asian käyttämällä pimeän aikaan ajaessani jäätikköaurinkolaseja. Enää ei vilkkuvalot shdista, perkele.

      • Anonyymi

        Suosittelen muille hitsaajan laseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen muille hitsaajan laseja.

        Itse sipaisen ihan tavan rilleihin aimo annoksen vaseliinia. Tällöin ne taittavat valon hajanaisella tavalla, eikä punainen pistemäinen vilkku pääse ikävällä tavalla häiritsemään.


    • Anonyymi

      Vilkkuvia takavaloja ei pidä liikenteessä käyttää. Vilkkuvilla valoilla on erityiset tarkoitukset liikenteessä.

    • Anonyymi

      "Tasaista valoa pyörässä puoltaa moni asia.

      Ensiksikin vilkkuvilla valoilla on liikenteessä jo oma roolinsa. Vilkkuvia valoja käytetään liikenteessä varoitusvaloina. Ruskeankeltaiset vilkut ovat käytössä varoitusvalaisimissa ja vilkkuva valkoinen valo puolestaan rautatien tasoristeyksissä. Vilkkuvat siniset tai punaiset valot on varattu hälytysajoneuvoille.

      Vilkkuvaa valoa käytetään myös suuntamerkkinä. Polkupyöräänkin tai kypärään voi asentaa vilkut, vaikka perinteisempi tyyli suuntamerkin näyttämisellä tapahtuu kättä ojentamalla.

      Toiseksi tasaista valoa puoltaa pyöräilijän oma näkeminen. Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallisesta ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo.

      Kolmanneksi vilkkuvat valot voidaan kokea häiritseviksi ja pahimmillaan voivat aiheuttaa sairauskohtauksen, kuten valoherkän epilepsia- tai migreenikohtauksen. Liikenneturvan viime vuoden joulukuussa toteuttamassa kyselyssä (Avautuu uuteen ikkunaan) kaksi viidestä vastanneesta koki, että vilkkuva valo pyörässä häiritsee. Liikenteessä kulkiessamme on tärkeä ottaa myös muut liikkujat huomioon. Muiden tienkäyttäjien on myös helpompi arvioida kiinteästi palavan valon (ja pyöräilijän) etenemistä ja etäisyyttä kuin vilkkuvan valon."

      "Jos huolenaiheena on oma näkyvyys ja toisten huomaaminen, voisiko vilkkuvalojen sijasta ajatella kuitenkin huomiovaatetusta tai heijastinliivejä?"

      Lähde: Liikenneturva

    • Anonyymi

      🚴‍♂️💡✨🔴🔥💥🛠️🌌🎇🤯 Kuulepas nyt, valoshow-mestari! 💃🕺 Täällä ei olla vetämässä mitään pyöräily-diskotimea 🌈💡🚴‍♀️, vaan ajamassa turvallisesti! 🚗💨🛡️

      🔴🔦 Takavalot kuntoon heti! ⚠️ Jos sun valo vilkkuu kuin 🎆 uudenvuodenilotulitus, niin kuka ihme tietää, ootko matkalla 🚴‍♀️ eteenpäin vai pysähdyitkö ihastelemaan tähtiä 🌟👀. Ja valoton pyörä? 🥷🌑 Se on kuin pimeydessä vaaniva ninja! 🤺💥 Säikäyttää autoilijat niin, että ne meinaa ajaa suorilta 🌪️🚗🤯.

      💡🔦 Etuvalo myös asiallisesti! Jos se paistaa niin kirkkaasti, että valaisee koko naapuruston 🏡🚪 ja grillailee samalla makkaroita 🔥🌭, niin ehkäpä olis aika suunnata se alaspäin 📉. Häikäisy kuuluu taivaalle ✨, eikä vastaantulijoiden verkkokalvoille 👀💢.

      🚨🚴‍♂️ Vilkkuvalot? Joo, ne on kivoja, mutta jätetään ne hälytysajoneuvoille 🚑🚓 ja käytetään pyörässä valoja, jotka palaa koko ajan! 🔋🔥

      🛑 Pyöräilijät huomio! 🚴‍♀️ Jos kaikki noudatetaan sääntöjä ja valot on kunnossa 💡🛠️, niin kukaan ei aja sokkona 🌑 ja vältytään törmäyksiltä 💥🤕. Muista: Oikeat valot, oikea suunta – ja kaikki näkee sut! 👀🌟🚦

      ✨🚴‍♂️🔴💡 Turvallisia pyöräilyjä kaikille! 💪🌈🚴‍♀️✨

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe