Onko kukaan tietoinen miten kela suhtautuu tilanteessa, jossa työtön työnhakija esim. katkoo jalkansa eikä siis voi täysillä töitä hakea tai ainakaan tehdä. Onko mahdollista että työmarkkinatuki katkeaa? Kannattaako ylipäätään ilmoittaa kelaan tai työkkäriin jos sairastaa/loukkaa? Jos on kokemuksia tai tietoa niin olkaa ystäviä ja kertokaa.
sairas työtön?
11
1139
Vastaukset
- "tietäjä"
jos minä en halua että toimeentuloni laskee huomattavasti tästä nykyisestä niin en kyllä uskaltaisi ilmoittaa kelalle että nyt olen sairaana. Siinä on joku pitkä omavastuukin jolloin ei saa mitään mistään, siis rahaa. Kun ei tälläkään (kelan päivärahalla) selviydy kaikista maksuista ja muista veloista niin ei sillä sairaspäivärahalla tule tämänkään vertaa toimeen, vaikka verta itkisi. Työtön saa sairastuttuaan kaikista pienimmän sairauspäivärahan, jos on kelan korvauksilla.
- minulla
Jäin sairaslomalle Helmikuussa jolloin olin Kelan maksamalla työttömyyspäivärahalla olin ollut työttömänä kolme vuotta sitä ennen sairaslomani kestää vuoden loppuun, Kela teki päätöksen maksamisesta kesäkuun loppuun,jatkon käsittelee Kelan Lääkärit hämmästykseni oli suuri sairauspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa vaikkakin sairauspäiväraha on muutaman Euron pienempi päivässä kuin työttömyyskorvaus mutta kun maksu on kuusi päivää viikossa niin siitä jää käteen kuukaudessa pienen veron jälkeen 50 Euroo enemmän kuin työttömyyskorvauksesta,
ja mikä parasta ei tarvitse täytellä mitään työtön lappuja korvaus tulee aina sata varmasti tilille joka kuukausi siihen saakka mihin päätös on tehty, mulle sanottiin Kelassa että joutuessaan sairaslomalle tulotaso ei saa pudota nykyisestä on sellainen laki olemassa no mistä perkeleestä niitä kaikkia voi tietää olisi pitänyt jäädä sairaslomalle jo aikaisemmin jos olisin tuon tiennyt turhaa tuli roikuttua työkkärin kirjoilla sairaana. - "tietäjä"
minulla kirjoitti:
Jäin sairaslomalle Helmikuussa jolloin olin Kelan maksamalla työttömyyspäivärahalla olin ollut työttömänä kolme vuotta sitä ennen sairaslomani kestää vuoden loppuun, Kela teki päätöksen maksamisesta kesäkuun loppuun,jatkon käsittelee Kelan Lääkärit hämmästykseni oli suuri sairauspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa vaikkakin sairauspäiväraha on muutaman Euron pienempi päivässä kuin työttömyyskorvaus mutta kun maksu on kuusi päivää viikossa niin siitä jää käteen kuukaudessa pienen veron jälkeen 50 Euroo enemmän kuin työttömyyskorvauksesta,
ja mikä parasta ei tarvitse täytellä mitään työtön lappuja korvaus tulee aina sata varmasti tilille joka kuukausi siihen saakka mihin päätös on tehty, mulle sanottiin Kelassa että joutuessaan sairaslomalle tulotaso ei saa pudota nykyisestä on sellainen laki olemassa no mistä perkeleestä niitä kaikkia voi tietää olisi pitänyt jäädä sairaslomalle jo aikaisemmin jos olisin tuon tiennyt turhaa tuli roikuttua työkkärin kirjoilla sairaana.ihan hienoa tietää tuokin. Aina luullut että se lasketaan sen viiden päivän mukaan ja en ole kanssa uskaltanut ilmoittaa sairaudesta. Onkos siinä jotain omavastuuta alussa, vai onko sekin jotain luuloa? Miten sulla oli?
- Sairas vaan
"tietäjä" kirjoitti:
ihan hienoa tietää tuokin. Aina luullut että se lasketaan sen viiden päivän mukaan ja en ole kanssa uskaltanut ilmoittaa sairaudesta. Onkos siinä jotain omavastuuta alussa, vai onko sekin jotain luuloa? Miten sulla oli?
No ei mulla ainakaan ollu mitään omavastuu päiviä työttömyyskorvaus tuli siihen asti kunnes alkoi sairasloma mulla on Lääkärin B-todistus,
työkkäriin piti toimittaa kopio todistuksesta ei muuta, kyllä sitä siellä työkkärissä kirjoilla joutuu olemaan koska olin siellä ennen sairauttani työnhakijana ollaan vähän niinkuin reservissä odotellaan että kela kuntouttaa sitten aikanaan takaisin sinne vaikkakin mulla on tällä hetkellä 70% työkyvyttömyys ei sitä koskaan tiedä ei sieltä noin vain lähdetä nelikymppisenä,kunnes kuolema meidät erottaa heh.
Aika hauska juttu oli toi kun vuoden alussa aloin kyselemään työkkäristä että pitäisi päästä varmaan tonne työkkärin työterveyshuollon lääkärille joka selvittäisi työkykyni no en sinne koskaan päässyt kun ei kuulemma ollut tarvetta sanoivat kuukauden mietittyään no piti maksaa ja mennä yksityiselle että asiat alkoivat mennä eteenpäin ja siitähän se sitten lähti eteenpäin, en yhtään ihmettele että työkkärin kirjoilla on tuhansia sairaita ja sellaisia jotka eivät sinne todellakaan kuulu, mutta minkäs teet rahaa kun ei ole yksityiselle tutkimuksiin ja työkkäristä eivät kovin helpolla näköjään päästä muuten syntyisi joukkopako varmaan heh heh. - "tietäjä"
Sairas vaan kirjoitti:
No ei mulla ainakaan ollu mitään omavastuu päiviä työttömyyskorvaus tuli siihen asti kunnes alkoi sairasloma mulla on Lääkärin B-todistus,
työkkäriin piti toimittaa kopio todistuksesta ei muuta, kyllä sitä siellä työkkärissä kirjoilla joutuu olemaan koska olin siellä ennen sairauttani työnhakijana ollaan vähän niinkuin reservissä odotellaan että kela kuntouttaa sitten aikanaan takaisin sinne vaikkakin mulla on tällä hetkellä 70% työkyvyttömyys ei sitä koskaan tiedä ei sieltä noin vain lähdetä nelikymppisenä,kunnes kuolema meidät erottaa heh.
Aika hauska juttu oli toi kun vuoden alussa aloin kyselemään työkkäristä että pitäisi päästä varmaan tonne työkkärin työterveyshuollon lääkärille joka selvittäisi työkykyni no en sinne koskaan päässyt kun ei kuulemma ollut tarvetta sanoivat kuukauden mietittyään no piti maksaa ja mennä yksityiselle että asiat alkoivat mennä eteenpäin ja siitähän se sitten lähti eteenpäin, en yhtään ihmettele että työkkärin kirjoilla on tuhansia sairaita ja sellaisia jotka eivät sinne todellakaan kuulu, mutta minkäs teet rahaa kun ei ole yksityiselle tutkimuksiin ja työkkäristä eivät kovin helpolla näköjään päästä muuten syntyisi joukkopako varmaan heh heh.Millainen sairaus sinulla on? Paraneeko koskaan vai jääkö pysyväksi?
Pakko ei ole vastata, vaikka ei täällä kukaan ketään tunnista, meitä kun on täällä työttömiä vaikka kuinka paljon ja suurin osa kansasta ei osaa tälle sivulle tulla lukemaan edes. - voi...
"tietäjä" kirjoitti:
Millainen sairaus sinulla on? Paraneeko koskaan vai jääkö pysyväksi?
Pakko ei ole vastata, vaikka ei täällä kukaan ketään tunnista, meitä kun on täällä työttömiä vaikka kuinka paljon ja suurin osa kansasta ei osaa tälle sivulle tulla lukemaan edes.No saahan sitä kysyä, selkäpuolellahan ne vaivat ovat en nyt viitsi sen enempää alkaa tarkkaa syytä ilmoitella mutta vuosia ovat jo kiusanneet, pikkuhiljaa ärtyivät niin pahaksi että alkoi jo elämää aika pahasti haitata ja muutenkin vituttaa,
kerran on jo operoitu ja kuulemma syksyllä uudelleen kokeillaan ja sitten taas neljä kuukautta kuntoututaan ja taas jotain jne,
ei siitä nyt ihan tervettä enää saada mutta vähän
kivuttomattomaksi ja elämän laatua parannettua yritetään näillä toimilla aikaan saada,
eipä jää paljon ammatteja joihin kykenee tai saatikka joku vielä joskus tällä sairashistorialla töihin ottaa.
- Atomi
Luin kysymyksesi muutamaankin kertaan ja eniten ihmetyttää,että miten ylipäätään voit edes kysellä tuollaista asiaa?
Miten voisi olla mahdollista olla työnhakijana jalka poikki? Eihän silloin pysty töihin? Kuka tahansa kiireinen terveyskeskuspuoskarikin sen tietää ja kirjoittaa sairaslomaa. Sairasloma tarkoittaa työkyvyttömyyttä. Missäpäin maatamme on lääkäri joka ei kirjota sairaslomaa ihmiselle joka selvästi työkyvytön? Mitä helevatan järkeä on olla olematta sairaslomalla jalka poikki?
Jos työkkäristä tulee kutsu käymään taikka käsky töihin ja selviää, että olet ollut jalka kipisissä jo pitkään, aletaan kysellä sen sairasloman perään ja sitten aletaankin perimään työmarkkinatukea takaisin.
Ei nimittäin voi olla työttömänäkään jos ei pysty töihinkään. Sairaslomalaisen pitää olla sairaslomalla eikä työmarkkinatuella.
Jos on kelan työmarkkinatuella, on se niin pieni tuki, että siitä mitään karensseja eikä omavastuupäiviä tule, vaan kela maksaa sitä sairalomapäivärahaa ilman katkoja ja 6pvä/vko.- maarit79
Sairaspäivärahakin on ihan henk kohtanen juttu. Se lasketaan verotietojen mukaan tai edellisen 6kk:n tulojen mukaan.
Itse jäin kuukauden sairaslomalle. Olin silloin työllistämistuella töissä, olin jo käyttänyt palkallisen sairasloman.
Minulla sairaspäiväraha laskettiin verotustietojen mukaan ja olin ollut työttömänä melkein koko vuoden josta korvaus laskettiin.
Sain ruhtinaalliset 15e/pv bruttona.
En kyllä tiedä miten suhtautuvat jos on jalkapoikki ja se selviää työkkärille jossain vaiheessa... - Kokemusta
Terveyskeskuslääkäritkään eivät välttämättä edes vaivaudu kirjoittamaan työtöntä sairauslomalle. Sitä ei ikään kuin pidetä tarpeellisena, kun ei sitä työpaikkaa ole.
Jos on vähänkin pidempi sairaustapaus niin ehdottomasti sairauslomalle! Jos sairaus pitkittyy niin siinä työttömänä/sairaana ollessa hupenevat työmarkkinatuki/ansiosidonnaiset päivät eli parempi olla tosiaankin sairaana sairauslomalla ja vaadittava lääkäriltä sairauslomatodistus.
- kipsi
Hyvä, että tämä aihe tuli esille. Joudun tunnustamaan tyhmyyteni, sillä en tullut edes ajatelleeksi sairaslomaa saadessani hiusmurtuman jalkaani. En ymmärtänyt tarvitsevani sairaslomaa, koska en ollut edes töissä.
Mutta missä se raja kulkee? Haetaanko jokaisesta tartuntataudistakin sairaslomaa? Miksi tästä asiasta on vaikeaa löytää selkeää tietoa? - Taktikko
Kipeät työttömät tekevät itselleen huiman karhunpalveluksen, kun eivät ota sitä sairaslomaa ollessaan työkyvyttömiä syystä taikka toisesta!
Piiiiitkän työttömyyden jälkeen ihmiset alkavat kysellä, että josko pääsis eläkkeelle. Kuitenkaan ei ole yhden yhtä sairaslomaa taikka mitään merkintää missään että työkyky ja -vointi olisi yhtään huono.
Alistuneet, masentuneet, alavireiset ihmiset, joiden työttömyys on jatkunut vuosia, jos on koskaan kunnolla työelämään kiinnittynytkään, eivät jostain syystä "osaa" tai "uskalla" ottaa sairaslomaa. Tai ehkä eivät sitä uskalla vaatia, kun herranpelko sitä valkotakkista asiantuntijaa kohtaan on niin suuri.
Sitten koteloidutaan sinne kämpille ja kärvistellään niillä asetelmilla mitkä on, eikä haeta mitään. Toivotaan vaan, ettei VAAN tule työkkäristä mitään yhteydeottoa, ettei vaan tule jotain tukipaikkaa vielä tyrkylle.
Jos tosissaan haluaa yrittää väsyttää kelaa, että saisi sen työkyvyttömyyseläkkeen, pitää olla näyttää että on kyllä yrittänyt olla ja parjäillä ja että on yrittänyt käydä töissäkin, mutta ei vain pysty.
Mielellään useita sairaslomia samasta tai samansukuisesta vaivasta. Ja aina esim. kova yritys niihin tukitöihin ja sitten jälleen joudutaan toteamaan ettei terveys kestä.
Aina sairaslomaa kun on työkyvytön, tietysti. Saikku lopettaa myös työttömmyspäivien kertymisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1494392Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1953941Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi302663Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102442100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322193Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks51780Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1081508Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491434Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241311Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah361129