Tuletteko onnelliseksi

Anonyymi

Jos hoette että olette onnellisia? Minulla ei toimi 🤔. Minusta tuntuu että se on sama kun laittaa pään puskaan ettei nää että joku on pielessä.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koko nykyajan onnellisuus-homma on aivan perseestä. Onnellisuus on jokin pieni valonpilkahdus pilven raosta - ei mikään päätös.

      • Anonyymi

        Näin.


    • Anonyymi

      Ei toimi.

      Olin pettynyt ja olen.

    • Anonyymi

      Onnellisuus ei ole mikään pysyvä tila, jona sitä virheellisesti markkinoidaan. Tunnetilat vaihtelevat ihmisellä päivänkin mittaan. Keskimääräisen tyytyväisyyden "sahanteräkuvio" sitä paremmin kuvaa.

      • Anonyymi

        Juu. Eivätkä ihmiset kestä nykyaikana "huonoja" fiiliksiä, vaikka se on ihan normaalia elämää. Kuvitellaan, että pitäis leijua jossain hattaroissa kaiken aikaa, ja ympäristö vastaisi siihen kimallukseen palvonnalla tai ihailulla..

        Todellisuus on pahasti hukassa.

        Minä koen olevani onnellinen. Onnellisuus on asenne. Se että sattuu huonoja ja ikäviä asioita, ei vähennä sen asenteen voimaa. Vaikka olis välillä surullinen tai turhautunut, niin silti mun peruspaaluni, onnellisuus, jököttää siellä taustalla.

        xLiner


    • Jännä ilmiö tosiaan tuo, että tänä päivänä moni hehkuttaa omaa onnellisuuttaan ja se on mielestäni olevinaan jonkinlainen meriitti muiden silmissä, enemmän kuin yksilön subjektiivinen kokemus 🙄

      Mäkin olen joskus eri aiheista uskotellut itselleni olevani onnellinen, ja monesta olenkin kyllä, mutta harvemmin niitä asioita mitkä oikeasti tekee onnelliseksi, tarvitsee itselleen sen kummemmin hokea, tai niistä jauhaa someissa ääri-itsevarmojen kuvatekstien kera. Jaguarin tarinan te jo tiedättekin, monesti ennen sitä viimekesäistä sairauslomaani saatoin puhua työstäni ja arjestani ihmisille innostuneemmin miltä se silloin itsestä todellisuudessa tuntui, suhdejuttujen aikana olen monesti ollut samaan aikaan onnellinen, mutta myös äärimmäisen stressaantunut ja ahdistunut jne.

      Siitähän mä olen palstalla kertonutkin, että mulla meinasi muutama vuosi sitten oikeasti järki lähteä kun pikkuhiljaa alkoi paljastumaan, ja varhaisaikuisuudessa aloin ymmärtämään että hieman eri tähtien alla olisi voinut tulla perintöä reilut puoli miljoonaa enemmän. Peliriippuvuus on pirullinen sairaus, joka osui äitini kohdalle. Ei siitä varmaan koskaan pääse kokonaan yli, varsinkin kun se jo sinänsä omalla tavallaan traumaattinen ja kuormittava liki 4,5 vuoden ajanjakso jonkinlaisena omaishoitajana osui heti noiden rahariitojen perään, mutta on sen asian kanssa oppinut elämään jotenkuten. Ja periaatteessa olen silti ihan tyytyväinen edes tähän, ettei mun tarvinne ottaa koskaan asuntolainaa tai lainaa firman tiloja varten, ja siihen ettei mulla ole sisaruksia. Sen kun sisäistää ja ymmärtää, että asioihin ei voi enää mitenkään vaikuttaa takautuvasti, eikä se ollut omaa syytä, niin asian kanssa voi elää. Ja tiedostan toki senkin, että joillekin tilanteeni olisi ihan "lottovoitto" ja onhan se mullekin tavallaan, mutta voin sanoa että kovempaa se sattuu kun tippuu korkealta. Tässä asiassa en siis edes yritä esittää erityisen onnellista, joskaan en asiasta ihmisille irl myöskään valita.

      Mutta jotenkin kaikkien noiden kokemusten kautta, ja ihan tarkoituksellisestikin olen ikäänkuin oppinut luopumaan monista haluista ja tavoitteista, vaikka en mä tietenkään mikään buddhalainen ole 😂 Eräänlainen minimalisti ennemminkin. Ja se on itse asiassa yllättävän helppoakin, mutta ei tietenkään ole mikään automaattinen avain onneen sekään, varsinkin jos oman identiteettinsä muiden silmissä rakentaa lähinnä sellaisen elämäntyylin varaan. Eli tavallaan välinpitämättömyyskin voi olla hampaiden kiristelyä ja suorittamista, ideaalitilanteessa aitoa, ja monesti varmaan jotain noiden väliltä 🙄 Omalla kohdallani aika aitoa, vaikka se ei tietenkään tarkoita että laiminlöisi asioita tai itseään, mutta lähinnä sitä ettei se onnellisuus oikein etsimälläkään löydy, tai rakennu minkään ulkoisen materian ja sen julkisen esittelyn /hehkuttamisen varaan.

      Mistä tullaankin asiaan mitä olen välillä viime aikoina pohtinut. Meinaan että jos ihminen (mies) ei vaikuta erityisen kunnianhimoiselta ulospäin, ei etsi "väkisin" tai kovin innokkaasti seuraa, omalla kohdallani on aina ollut mukana piirteitä aseksuaalisuudesta jne. niin mitenköhän paljon tuollainen näkyy alitajuisesti ihmisen olemuksessa ja jossain feromoneissa silloin kun pitäisi toiseen tutustua 🙄 Tuntuu että mitä enemmän "zen" olen ollut itseni kanssa, niin sen heikommin on mennyt naisasioissa. En kylläkään usko minkään yli-innokkuudenkaan antavan kovin hyvää tai itsevarmaa kuvaa naisten silmissä, mutta tuntuu että ihminen joka ei hehkuta sitä onnellisuuttaan erityisemmin, eikä toisaalta multitaskaa mielessään jatkuvasti erilaisia tavoitteita, on myöskin myrkkyä joillekin.

      Hienosti on markkinavoimat ja somejen algoritmit onnistuneet omissa tavoitteissaan, eli luomaan illuusion tilasta, jossa ihmisen kuuluu olla aina yhden hankinnan tai saavutuksen päässä onnellisuudesta 🙄

    • Ei se onnellisuuden tunne tule sanomalla itselle sitä ainakaan. Minulle onnellinen olo/tunne tulee silloin, jos saan jonkun ongelman ratkaistua tai sitten vaan pysähdyn miettimään, miten hyvin mulla on asiat.

      Välillä kun mieli livahtaa syviin vesiin ja tuntuu, että kaikki potkii päähän, mä ainakin vetäydyn omiin oloihin hetkeks. Järjestän asiat niin. Sitten vaan olen itseni kanssa ja kohtaan mieluusti ääneen ne omat mietteet. Olihan sille joku hieno termikin? Itsereflektointi? 🤔

      Jos onnellisuutta tavoittelee pää kolmantena jalkana, yleensä ei saa sitä fiilistä kiinni. Tavallaan se on kokoajan selkärepussa, ettei sitä saakaan kiinni, jos ei pysähdy ja katso sinne reppuun. 😁

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu.

        Toteamus vaan. 😁


    • Anonyymi

      Itselleni onnellisuus syntyy kiitollisuuden kautta. Pienet asiat merkkaa ja niistä tulee kiitollinen olo. Onnellisuus on pohjalla vaikka elämä on heitellyt isojakin kivenmurikoita reppuun.

      Ei sitä hokemalla ole saanut aikaan, vaan kokemalla kaikki tunteet mitä on tuntenut ja olemalla jokaiselle tunteelle kiitollinen.

      Jotenkin noin se itsellä on mennyt. ❤️

      • Anonyymi

        Kiitollisuus on se olotila, missä on hyvä elää. Olin aika pitkään sellaisessa hyvässä flow'ssa. Olin pienesti, elin pienesti ja riitti että oli kivaa tekemistä ja muutama ihminen kaverina. Heti kun elämään tulee vaatimus, tuo tasapaino järkkyy. Vanha ihastus tuli uudelleen elämääni, sallin hänen tulla, vaikka aikaisemmin oli jo mennyt hänen kanssaan pieleen. Tiedän, on otettava vastuu omista tunteistaan, jos lähtee uudestaan uskottelemaan itselleen että nyt kaikki on toisin. Mikään ei ollut toisin. Ei tietenkään. Odotin häneltä jotain, mitä hänellä ei ollut antaa. Sellaisen vaatimuksen asetin elämälleni.

        Se miten koin tällä kertaa pettymyksen, oli yllätys. Olen aika hyvä kusettamaan itseäni, ajattelin että ehkä ajan kanssa kaikki hänen kanssaan selviää. Nyt kun olen joutunut kohtaamaan todellisuuden, se on sellainen, että en ollutkaan kovin tärkeä hänelle. Ja senkin olisin voinut vielä kestää. Mutta en sitä, että hän kohteli minua väärin sekä hylkäsi tylysti. Nyt tuntemani tunteet kumpuavat jostain hyvin syvältä. Sieltä jostain kaukaa, kun se pieni minä koki hylätyksi tulemisen ja jäi yksin tähän maailmaan. En tiedä onko tämä minulle tärkeä opetus, kun en ole sitä saanut selvitettyä vielä. Kohtuuttoman paljon tunnen tuskaa, eikä se varmaan ole pelkästään tuon tilanteen aiheuttama. Vaan jokin, mikä minussa oli valmiiksi.

        En kestäisi niitä tunteita, mitä nyt olen joutunut kohtaamaan. Itken jatkuvasti ja pelkään, etten tule tästä kuntoon. En ole vielä valmis antamaan hänelle anteeksi. Olen aina välttänyt sitä, etten tuntisi vihan tunteita häntä kohtaan. Ja siispä ne on kääntynyt minua itseäni kohtaan, kun ovat kuitenkin olemassa olevia tunteita.

        Kuinka moni ymmärtää sen, että kaikki tunteet ovat arvokkaita ja pitää kohdata? Minusta tuntuu, että meidän kulttuurissamme ovat sallittuja vain ns positiiviset tunteet. Ja sen vuoksi me suomalaiset podemme paljon masennusta. Se että kohtaa ne tilanteesta johtuvat oikeutetut vihan tunteet, auttaa eteenpäin. Enkä missään nimessä tarkoita sitä, että lähtisin suoraan häneen kohdistamaan niitä tunteita. Vaan sitä, että kohtaan ne sellaisina kuin ne ovat. Toimit minua kohtaan väärin ja se ei ole ok. Mutta en mene sitä hänelle sanomaan. Vain tuolla tavoin voin hänestä päästä yli ja antaa jonain päivänä anteeksi. Anteeksianto on oman eheytymisen kannalta hyvin tärkeä teko.


    • Kotona on rauha ja siitä olen onnellinen. Kaikki minun ongelmat ovat kodin ulkopuolella.

    • Anonyymi

      Kompuroi kuim Komperssori, ja Rimpuile kuimn Riiviö

    • Kun puhutaan onnellisuudesta, on ainakin minulle epäselvää mitä onnellisuudella tarkoitetaan.

      Mitkä ovat onnellisuuden tunnusmerkit? Tunnistaako ihminen ylipäätään olevansa onnellinen?

      Ymmärrän tyytyväisyyden.

      Kun saavutan jonkin joko itse taikka jonkun muun asettaman tavoitteen, olen tyytyväinen. Tätä tyytyväisyyttä ei tietenkään kestä kovin kauan aikaa, koska uusia tavoitteita tulee jatkuvasti. Saatan kuitenkin olla onnellinen jo tavoitellessani uutta tyytyväisyyden tuovaa etappia.

      Tyytyväisyys ei siis välttämättä ole mikään onnellisuuden mittari.

      Ymmärrän kivun ja kivuttomuuden. Elämä kivun kanssa ei ole nautinto, mutta siedettävän ja hallitun kivun kanssa elävä voi olla tyytyväinen ja onnellinenkin. Toisaalta elämä ilman fyysistä kipua voi olla vähintäänkin onnetonta, vaikkei se niin rajoitettua olisikaan kuin kovista kivuista kärsivän ihmisen elämä on.

      Yksinäisyys: Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään yksin, joten yksinäinen ja ulkopuoliseksi itsensä kokeva on yleensä onneton.

      Rakkauden kokeminen ja sen antaminen: Ihmisen elämään kuuluu kokemus rakastetuksi tulemisesta kuin myös rakkauden ilmaisemisesta. Onnellisuuden yhtenä tunnusmerkkinä voitaisiin pitää kykyä ottaa vastaan rakkautta ja ilmaista vastarakkautta.

      Puute, turvallisuus, huolenpito: Jokainen ihminen tarvitsee perustarpeiden tyydyttämiseen ravintoa, suojaa ja lämpöä. Kukaan ei myöskään voi olla onnellinen kokiessaan olevansa uhattuna taikka vailla huolenpitoa (lapsuudessaan).

      Mitä onnellisuus siis on? Onko se yltäkylläisyyttä, turvallisuutta, huolenpitoa, molemminpuolista rakkautta, olemista ilman sietämätöntä kipua ja tyytyväisyyttä?

      Minä sanoisin, että onnellisuutta on toive ja tekemisen tavoite yllämainituista, ei välttämättä niiden aikaansaaminen.

      Ihminen ei ole niinkään onnellinen ensimmäisenä maalissa kuin kakkosena kilparadalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe