Laina puolisolle

Anonyymi

Niten toteuttaisin seuraavan, jotta se menisi kaikin tavoin reilusti molemmille ja myös lain mukaan.

Myisin puolisolleni osuuden asunnostani ( kerrostalo-osake)

Hän maksaisi sitä takaisin kuukausittain (esim 500 €/kk) ilman korkoa.

Millaiset paperit pitäisi tehdä, että hänelle siirtyisi omistusta samalla kun hän maksaa minulle rahaa, vai pitääkö siirtää hänelle esimerkiksi 30% osakkeista ja sitten vain velkakirja minulle?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kauppakirja, velkakirja ja nimellinen korko on hyvä olla. Viralliset paperit.

    • Anonyymi

      Kyllä tekisin ihan viralliset paperit - tiedän liian monta tapausta, joissa näiden sumplimisten kanssa ollaan jossain vaiheessa niin sanotusti kusessa kun ollaan eroamassa ja näistä asioista ei päästä sopuun.

      Laita sopimukseen maininta, että omistusoikeus siirtyy puolisollesi heti kun maksu on kokonaan suoritettu. Jos hän nimittäin maksaa vain 500 kuukaudessa, menee luultavasti aikaa paljon, ennen kuin oma osuus on maksettu.

      Pankki osaa tehdä paperit oikein, kannattaa siellä ne tehdä.

      Ja vielä varoituksen sana; tällaiset sopimukset jos ne tehdään itse, harvoin päättyvät onnellisesti, jos koskaan!!

    • Anonyymi

      Tee osuutesi myynti laillisesti paperille allekirjoituksella.

      Toinen osapuoli hoitaa maksunsa ottamalla lainaa jos tarvitsee, ostaakseen sinut ulos.
      Tai sitten sinä otat lainaa (tarvittaessa)maksat hänet ulos ja pidät asunnon.

      "Minä sovin, sinä lupasit" - tuottaa enemmä harmia kuin kumpikaan tarvitsee.
      Tehkää asuntoero laillisen yksinkertisesti.
      Se on kummallekin kaikista paras, ilman hiusten halkomista ja harmaita hiuksia ja lakisyytteitä vähän ajan päästä.

    • Anonyymi

      Tuo on oikeasti hankala tilanne.

      Helpointahan olisi vaan toisen ottaa pankista laina ja maksaa sinulle kerralla. Silloin riski on pankilla. Vaan jos sinulla on sama tilanne kuin esim. itselläni ja velaton asunto niin silloin ei todellakaan haluaisi siihen kuvioon pankkia mukaan.

      Mutta ammattilaisten kanssa paperit kuntoon. Maksaa hieman, mutta turvaa tulevaisuuden. Ihan siis kunnon sopimukset viivästyskorkoineen ja mahdollisine lunastuspykälineen.

    • Anonyymi

      Minkä takia? Onko sulla rahapula ?

    • Anonyymi

      Jos olette avioliitossa niin sillä ei ole mitään merkitystä kumpi omistaa osakkeen, jos eroatte, ja teillä ei avioehtosopimusta eikä velkaa toinen joutuu maksamaan tasinkoa toiselle, niin että molemmat saa saman verran omaisuutta tai rahaa, jos taas toinen jää leskeksi niin avioliittolain mukaan leski saa asua asunnossa kuolemaansa asti.

    • Anonyymi

      Kyllä olemme avioliitossa ja avioehtokin on..

      Jutun ydin oli lähinnä kysymys siitä, että kuinka saan siirtymään talon omistusta hänelle sitä mukaa kuin hän maksaa sitä minulle?

      • Anonyymi

        Myyt talon ja sen jälkeen ostatte uuden kimppaan fifty/ fifty, teette velan yhdessä, tai , jos sun rahat riittää omaan puolikkaaseen, niin puolisosi ottaa vain velkaa ja hoitaa sen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe