Kehtaanko pyytää bensa rahaa

Anonyymi

Tosiaan saan ens vuoden puolella mopoauton ja kaverini (jolla on minun luokseni välimatka n.1,5km) ilmoitti että tulee joka päivä minun kyydillä kouluun ja kotiin. Joudun itse maksamaan bensat ja muun niin siksi haluisin pyytää kavereilta bensa rahaa jos aikoo useinkin istua kyydissäni koska en ole nyt missään töissä en saa mistään rahaa paitsi kesällä kesätöistä. En tiedä miten sanoisin tälle kaverille asiasta koska hän ei ole muutenkaan yleensä maksanut velkojaan ja jos pyydän bensarahaa niin sillä on aina vaan jotain ihan pikku kolikoita. En kehtaa jotenkaan vaan pyytää siltä koska tiedän että hän on tuskin maksamassa minulle mitään jos en pyydä mutta en tiedä kykeneekö maksamaan vaikka pyytäisin, ja siis aika hyvä ja läheinen kaveri kyseessä. (en löytänyt tälle mitään parempaa kategoriaa!)

15

1622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai kehtaat. Fiksut kaverit eivät halua pummilla kulkea edes ja viedä sinulta viimeisiä senttejä. Myöhemmin harmittaa, jos annat käyttää itseäsi hyväksi.

    • Anonyymi

      Kohtuudella, älä pyri hyötymään toisesta, koska se voi kääntyä lopulta sinua vastaan. Reilu peli toimii parhaiten molemminpuolin.

      • Anonyymi

        No en kyllä tuosta aloituksesta, edes rivien välistä tuollaista lukenut 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en kyllä tuosta aloituksesta, edes rivien välistä tuollaista lukenut 🙄

        En sitä väittänytkään. Toin vain yleisen mielipiteen julki myös muille, jos pähkäilevät saman asian parissa?


    • Anonyymi

      No jos tuo kaveris on aiemmin esim. kulkenu bussilla, niin tietenki, sehän säästää nyt noi rahat. Että vähin mitä voi on noita bensoja maksella, edes jonki verran.

    • Anonyymi

      No kavereilta sietää enemmän kuin muilta, tietenki silläki rajansa. Ehkä saat tuon joskus takaisin muussa muodossa. Kyllä sen itse tietää onko kyse hyväksikäytöstä. Viekö enemmän bensaa kun toinen kyydissä, jos ei et menetä mitään, saat sosiaalisen puolen. Voi hyvinkin ymmärtää syntyvän velkansa. Opettaa ainakin mitä on olla antelias.

    • Anonyymi

      Aivan reippaasti sanot että huomenna koukataan bensa-aseman kautta tankkaamaan, nyt on sinun vuorosi maksaa .

      Kaverisi aivan varmasti tajuaa tilanteen. Ellei, soita koulusta tultuanne että bensa loppui. Nyt meidän on mentävä bussilla kunnes SINÄ ja minä saadaan rahaa tankkaukseen.

      tuo on suoraviivaisinta kumpaakin kohtaan.

    • Anonyymi

      Tästä on aikaa jo vuosikymmeniä. Lähellä asunut iäkkäämpi rouva pyysi kyytiä ja olisi ollut valmis ostamaan jäätelötuutin. Minä sanoin suoraan ettei auto kulje jäätelöllä! Itse olen nyt jo hyvän matkaa yli 50 ja olen oppinut että avusta ja saadusta hyödystä maksetaan ilman pyyntöä eikä aleta vittuilemaan.

    • Anonyymi

      Jos sanoisit kaverilles, että sulla ei riitä rahat bensaan koska joudut kaverin takia ajamaan 1,5 km enemmän. Ja pyytäisit siltä silleen "tyynesti" vaan että voisko se maksaa osan:)

    • Anonyymi

      1.5 km 2krt vrk ja n, 20 vrk per kk. tekee n. 60km. kk. ja jos mopo auto vie ehkä. 5 l/ 100km. on kaverisi osuus n. 3.litraa kk. eli nyky hinnalla n, 6 e. kyse ei siten ole merkittävästä summasta ja kyllä tuon 6 e sinulle antaa, tosin ei se poista sinun rahattomuuttasi.

    • Anonyymi

      Sen perusteella mitä luin sinun lyhyen luonnekuvauksen tuosta sinun kaverista niin en suosittele kuskaamaan, koska ei tule ikinä maksamaan sinulle polttoainerahaa käyttää sinun hyvää hyvyyttä vaan törkeästi hyväkseen. Se olisi jo maksanut sinulle polttoainerahaa, jos olisi aikeissa maksaa jotain jonkunlaista aineellista korvausta sinun menettämästä polttoaineesta mitä menetät sen ylimääräisen 1,5km takia jota joudut häntä kuljettamaan.

      Jos kuljetat ilman rahallista korvausta niin tee niin että kaveri tulee sinun luokse ja menette siitä yhdessä kouluun. Ja koulun jälkeen kävelee sitten sinun kotoa omaan kotiinsa. 1,5km on sen verran lyhyt matka, että perusterve nuori ihminen sen kyllä jaksaa kävellä. Jos ei niin menkööt jollakin muulla tavalla koulumatkansa kuin siten että maksatuttaa sen sinun pussista.

      Minä olen joutunut kantamaan elämässäni paljon vastuuta muista ihmisistä, koska ne on olleet liian laiskoja tekemään sen itse ja joutuisin tekemään sitä vielä tänäkin päivänä jos en olisi alkanut vetämään selkeitä rajoja itseni ja muiden ihmisten välillä. Niin usko minua, että tuollaiseen leikkiin ei kannata lähteä kun sinä olet se joka päätyy maksamaan lopulta tuon koko leikin ja sinulle ei jää siitä yhtikäs mitään lopun viimein käteen paitsi tyhjä tankki ja pahamieli. :(

      • Anonyymi

        Miulle jäi epäselväksi se, asuuko kaveri matkan varrella vai ei.
        Ja vaikka asuisi, voi häneltä kuussa kympin pyytää. Toki, kun entisiä velkojaankaan ei ole maksanut, tuskin maksaa kyydistäkään. Vetoaa "Ei ole nyt rahaa, kuukauden päästä on" ja kuukauden päästä uusi tekosyy.


    • Anonyymi

      Kauan sitten laskin, että autolla ajaminen maksaa kolme kertaa niin paljon kuin sen bensat. Nyt en ole viitsinyt laskea joten en tiedä, mikä on tilanne nyt.
      Sinun kuuluu vaatia kaveriltasi puolitoista kertaisena bensarahat siltä osin kuin kuljette samaa matkaa. Sen lisäksi kolme kertaa bensarahat siltä osin kun kuljet yhteiseen matkaan kuulumatonta matkaa. Palkkaa ei siitä kuitenkaan itsellesi saa yhtään centtiä.
      Jos ei tänä sinun pummikaverillesi käy, niin lopeta heti hänen kuskauksensa! Ja jos "ystävyys" menee tämän takia, niin onnittelen! Opit vähitellen tunnistamaan loiseläjät.

      • Anonyymi

        Jatkoa kommenttiin 28.11.2021 11:04.
        Tässä laskelmassa ei ole mukana auton arvon alenema eikä korko sijoitetulle pääomalle. Nuo paremmin kustannuslaskelmaa osaavat laskevat nämäkin mukaan ja tottahan se on, että niin pitääkin tehdä.


    • Anonyymi

      Niin, kyllä autoilussa lasketaan kuluiksi kaikki siihen liittyvä. Eli ainakin vakuutukset, huollot (öljyt, suodattimet, polttimot, lasinpyyhkimen sulat, tulpat yms.), renkaat, jousitus iskunvaimentimineen, ohjausnivelet, akku, pakoputkisto jne. Lisäksi auton vuosittainen arvonalenema.
      Kyllä nämä kaikki ovat omalla kohdalla tulleet tutuiksi menoeriksi. Pienin kulu se polttoaine on.
      Mopoauto on niin kevytrakenteinen, että siinä on suuri ero, ajaako yksin, vai onko kyydissä joku. Jos nyt tarkasti ajattelee, niin johan se kyytiläinen joka kyytipäivä avaa ja sulkee oveakin neljä kertaa. Saranat ja lukostokin kuluu.
      Kannattaa miettiä, annatko mopoautosi yhteishyväksi ilmaiseksi. Itse en antaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe