Lapsen oikeuksien päivä

Anonyymi

Tänään liput liehuvat kaikkien maailman lasten puolesta.

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään tänä vuonna 15.–21.11.2021. Lapsen oikeuksien viestinnän teemana on tänä vuonna jokaisen lapsen yhdenvertainen oikeus hyvään kohteluun.

Lasta on suojeltava kaikelta väkivallalta, välinpitämättömältä kohtelulta ja hyväksikäytöltä. Lapsen tulisi persoonallisuutensa täysipainoisen ja sopusointuisen kehityksen vuoksi kasvaa perheessä onnellisuuden, rakkauden ja ymmärtämyksen ilmapiirissä. Näin sanoo YK:n lapsen oikeuksien sopimus, joka on Suomessa tullut voimaan laintasoisena jo 30 vuotta sitten, vuonna 1991.

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen aina lasten puolella. On järkyttävää nähdä, kuinka holtittomissa oloissa monet lapset joutuvat selviytymään.
      Aina irvaillaan ihmisiä, jotka muistuttavat vanhoista hyvistä ajoista, mutta lasten elämä oli jopa sota-aikoina turvatumpaa kuin tänä päivänä. On kuin aikuisväestö olisi kokonaan menettänyt käsityksensä kasvattajan ja huolenpitäjän roolista.
      Puhetta kyllä piisaa.
      Huippua mielestäni on se suuntaus, että lapsen ei tarvitse tietää omaa sukupuoltaan, tasa-arvon nimissä.

Kouluilla ei ole enää osaa lapsen kasvatuksessa, vaan opettajien tehtävä on opettaa lapsille sitä ainetta, jonka opettamiseen hänet on palkattu. Kiusaaminen ja väkivalta on sallittua, mekastaminen luokissa sitä tasoa, että oppimiseen sitoutuneitten lasten on istuttava etupenkissä, että kuulisivat opettajan puheen, puhelimilla pelataan tunnilla ja vanhempien mielestä opettajan asiaan puuttuminen on virhe.
      Koskelan murha toi esiin lapsien turvattomuuden. Kehitysiässä olevat alaikäiset kasvattavat toinen toistaan, ja tulos on näkyvissä.
      Murheellista.

• Anonyymi

Onhan meillä laadukas varhaiskasvatus, jonne saa viedä lapsensa jo vauvana, vaikka olisi molemmat vanhemmat työttöminä kotona. Päiväkotien henkilöstö nääntyy, kun lapset ovat levottomia ja jopa väkivaltaisia, ryhmät liian suuret, hoitajia liian vähän. Suuri osa koulujen ja päiväkotien opettajista suunnittelee alan vaihtoa, on sairaslomalla ja uupuneita.
        Samassa ryhmässä on kieltä osaamattomia, eri kulttuurista tulleita, oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöisiä. Tulee halvaksi, erityisopetus maksaa.

• Anonyymi

Minua on surettanut itkuun asti viime päivinä uutisoidut lapsimurhat.
      Eilen julki tullut Porvoon 3-vuotias ja hänen äitinsä. Muutama päivä sitten Ruotsissa kaksi ensin puukoniskuin sitten heitetty parvekkeeltä. Itku tulee nytkin.
      Miksi vanhemmat voivat niin huonosti, että tekevät julmuuksia? Miksei läheiset, kanssaihmiset huomaa ja puutu?
      Luulisin, että psyykkisesti sairas oirehtii muutenkin?
      Hyvinvointivaltioiden ihmiset voivat huonosti.
      Katsokaa ympärille, nähkää lapset, nähkää heidän vanhempien käytös.

• Tämän päivän vanhemmilla on saattanut olla yhtä turvaton lapsuus aikanaan, kuin millaiseksi heidän omien lapsiensa lapsuus muodostuu. Kun ei ole sanoja, ei opittu omassa lapsuudessa turvallisuutta, läheisyyttä ja huolenpitoa, niin vaikea vanhempien on huomata, missä kasvatus alkaa mennä vinoon. Meillä vaaditaan kaiken maailman kurssit ja koulut ennen kuin työpaikka irtoaa, mutta vanhemmuuteen ei yhtäkään kurssia järjestetä, vaikka se työ kestää elämän loppuun asti.

Varhaiskasvattajilta on estetty rajojen laatiminen ja niissä pysytteleminen. Varhaiskasvattajien pitää kestää lapsen uhmakohtaukset ja huono käytös ja selviydyttävä laupiaalla puheella, kun asiaan pitäisi puuttua tiukasti ja rajoja asettaen.
        Juuri viime viikolla kerrottiin mediassa tapauksesta, jossa tarhalapsi puri hoitajan rannetta niin, että hänelle jäi elinikäinen hermovaurio. Lapsella oli uhmakohtaus, jota mnen hoivaajan voimin yritettiin hillitä.

Suuntaus on, että lapsi ikään kuin automaattisesti tietää kaikki elämän perusasiat, joten vanhemmilla ei ole vastuuta lapsen kehityksestä. Ennen vanhaan tällaista asennetta nimitettiin välinpitämättömyydeksi ja katsottiin, että lapsi on tuuliajolla ja ilman rakkautta.

• Anonyymi

Mitä ajattelevat vanhemmat, jotka tuovat lapsensa vieraan valtion rajalle kylmään metsään paleltumaan ja nälkiintymään ja kiviä heittämällä ja aitaa rikkomalla yrittävät päästä väkivalloin länteen lihapatojen ääreen? Mitä lapset oppivat, jos hengissä selviävät?

• Anonyymi

En ihmettele lasten vanhempien käytöstä kun luen nykyisten äitien ja isien kasvattajien tekstejä ikäihmisten palstoilta.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä. Otanta tämän 80 palstan teksteistä antaa surkean kuvan isovanhemmista ja isoisovanhemmista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Otanta tämän 80 palstan teksteistä antaa surkean kuvan isovanhemmista ja isoisovanhemmista.

Samaa mieltä olen minäkin. Syytetään vanhempia ja ei edes muisteta sitä, kuka äiti,isä ja isovanhemmat ovat näitä vanhempia kasvattaneet.

Minulla on ollut vuosien saatossa mahdollisuus seurata pieniä lapsia (ja en nyt tarkoita oman sukuni lapsia) ja täytyy sanoa, että jos itselläni olisi nyt pieniä lapsia, niin mihinkään päiväkotiin en heitä laittaisi.

-abc-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä olen minäkin. Syytetään vanhempia ja ei edes muisteta sitä, kuka äiti,isä ja isovanhemmat ovat näitä vanhempia kasvattaneet.

Minulla on ollut vuosien saatossa mahdollisuus seurata pieniä lapsia (ja en nyt tarkoita oman sukuni lapsia) ja täytyy sanoa, että jos itselläni olisi nyt pieniä lapsia, niin mihinkään päiväkotiin en heitä laittaisi.

-abc-

Omistani toinen oli päivähoidossa mummolassa ja toinen tarhassa. En osaa sanoa kumpi parempi sillä molemmat olivat hyviä kasvualustoja.

• Anonyymi

80 ikäisten lapset ovat jo isovanhempia itsekin.
        Te nuoremmat olette heidän ikäisiään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, jos 89 v on saanut lapsen 17 v, on lapsi nyt 72v ja jos taas tämäkin on saanut lapsen 17v, niin se lapsi on nyt 55v ja jos sama jatkuu, niin johan saadaan monta polvee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapsena olisit nainut jos ikäisiäni lapsia sinulla olisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-abc-

Lapsettomat ovat aina tienneet oikeat tavat lastenkasvatuksessa. Hyvin se näkyy näin eläkeläispalstallakin.
        Lapsettomat ikäihmiset tekevät ikätovereistaan syntipukin nykyisten nuorten lasten pahoinvoinnille.

• Siniristilippu hulmuaa navakassa marraskuun tuulessa Suomen ja maailman lapsille.

Suurin Suomen osa lapsista ja nuorista voi hyvin, heillä on tukiverkot ja turvallisia aikuisia ympärillään. Valitettavasti koulun ja varhaiskasvatuksen puolelta kuuluu huolestuttavia viestejä lasten ja heidän kasvattajiensa ja opettajiensa väsymisestä.

Päivähoito ja esikoulu ovat tasanneet kouluvalmiuksia, demokraattinen peruskoulu antanut jatko-opintomahdollisuudet taustoista riippumatta. Koko ikäluokille yhteinen koulu on toiminut hyvän erityisopetuksen ja räätälöidyn tuen kunnollisella resurssoinnilla. Viime aikoina on tapahtunut koulujen eriytymistä asuinalueiden eriytymisen myötä. Lähtökohdat ovat hyvin haastavat jo sen takia , kun on niin valtavat kielelliset erot. Lähes ummikot ja monia äidinkieliä kotonaan puhuvat lapset ja perheet tarvitsisivat paljon kontakteja kantaväestöön ihan jo kielen kehityksen takia.

Minulla ei ole noin negatiivista kuvaa kuin ketjun viesteissä nykyperuskoulusta seurattuani ja seuratessani lastenlasten koulunkäyntiä. Kyllä siellä tulostakin syntyy ja jopa viihdytään, mutta puhuuhan opettajien alanvaihtoajatukset karua kieltään.

• Anonyymi

Punakeltainen hulmuaa, ja lapsista tuli kunnon kansalaiset :)

Skånepåg

• Anonyymi

Toivotavasti vanhat yksinäiset eläkenaiset jotka koti ahdistuneita huomioivat asian. Sillä on joillain ääretön lapsi nuoriso viha.Kun aikisia kerrostalonpiha hudetaan ravotaan omaa pahaa oloa viatomille lapsille.Ajetan pussipysäkillä rolatorilla koululaisia kohti ( syksy kun koulut alkoi vesalan peruskoulun pysäkillä)Vanha laiha nainen rolatorilla koululaisia kothi raivoten minä tulen täälät väistykää jaa kävelkää kotianne.Eikä ensimäinen kerta alueella!

• Anonyymi

Henkisen hyvinvoinnin puolesta kannattaa taistella.

• Anonyymi

Ihan sääliksi käy, kun mummotasolla langetaan haistattelemaan pitkiä paskoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sääliksi käy, kun mummotasolla langetaan haistattelemaan pitkiä paskoja.

Hän saa haistattaa, koska ei ole mummo, siis lastenlapsia ei ole.

• Anonyymi

Iäkkäätkin ovat huolestuneita kiusaamisesta, vaikka kiusaamista on kaikissa ikäluokissa. Miten kiusaamisen saa kitkettyä vanhemmista ihmisistä pois, joitten
      olettaisi yrittävän olla esimerkillisiä itse ?

• Anonyymi

"Vanhuus ja viisaus" ei aina päde. Ihminen on kuin viini, hyvä paranee vanhetessaan,
        huono huononee.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      207
      4456
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2511
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1482
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1171
    5. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      125
      1099
    6. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      102
      1051
    7. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1036
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      131
      977
    9. Bim bom ovikello soi!!

Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      107
      957
    10. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      882
    Aihe