Tekis mieli tehä itsemurha tän diagnoosin takia

Anonyymi

Taas nostettiin lääkitystä (aripipratsoli) ja mä vaan nukun, vaikka lääkkeen pitäis olla piristävä. Helvetti kun tolla ei saa ees itteään hengiltä, jos ottaa yliannostuksen. Mun kaverit, jotka tietää tän diagnoosin, on hylänny mut täysin. Yksikin sanoi, että hän ei voi sitä sulattaa ja esti mut kaikkialla sen jälkeen. Helvetin kusipäistä toimintaa.

Mul on päivittäin ääniä ja pelkoja, mut kaikista pahinta on masennus, joka menee vakavan tasolle. Tuntuu niin pahalta, etten jaksa enää. Mulle haetaan hoitokodista paikkaa, kun en pärjää omillani ja joudun antamaan koirani vanhemmilleni sen takia ties miten pitkäksi aikaa. Mun tunne-elämä on ihan latistunut: En kykene tuntemaan juuri mitään positiivista ja aloitekykykin on pahasti hukassa. Tuntuu, että aivot on ihan tuhoutunu.

Mietin sitä kuuluisaa lopullista ratkaisua. Mulla on tapa jo valmiina. Enää puuttuu ajankohta, valmistelut ja rohkeus. Taidan ottaa jonkin rauhoittavan, jotta uskallan tappaa itseni.

15

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimiiko toi lääke, jos on ääniä ja pelkoja? Ja eikö pitäis olla myös masennuslääkitys?

      No mulla kanssa on skitsofrenia. Se puhkes jo 2006, mutta elin sen kanssa 10 vuotta tietämättä, että olen sairas. Lopulta päädyin psykiatriselle osastolle. Sieltä sitten lääkkeet.

      Kerroin harhakuvitelmistani lääkärille vasta myöhemmin, joten tauti diagnosoitiin 2017.

      Tietysti skitsofrenialla on hurja maine. Mutta itse pystyn lääkkeiden avulla elämään ihan normaalia elämää ja olen tyytyväinen. Pahimmillaan olin aika toimintakyvytön ja vainoharhainen.

      Mutta ei pidä antaa diagnoosin masentaa. Yrittää elää niin hyvää elämää kuin pystyy.

      Ja noi kaverit nyt voi jättää omaan arvoonsa, jos on noin ennakkoluuloisia.

      Itsellä on Latuda nyt lääkityksenä. Ja se toimii aika hyvin. Myös Venlafaksiinia varmuuden vuoksi. Nyt just lasketaan annosta 150 milligrammaan. Kun koen nukkuvani sen takia liikaa.

      Abilify eli tuo sama kuin sulla oli aiemmin. Se ehkä oli mulle aktivoivampi kuin nykyinen lääke. Mutta se piti lopettaa, kun se aiheutti ostosriippuvuutta.

      Ihan aluks käytin Risperdalia, mutta siitä taas jäi kuukautiset pois ja se ei ollut hyvä.

      Mutta kannattaa puhua avoimesti lääkärin kanssa lääkkeen vaikutuksista tai haitoista. Omat lääkärini ovat olleet aika avoimia lääkkeiden vaihdolle.

    • Anonyymi

      Neurologisten piirteiden takia, ap:n kaltaiset tyypit elävät iäkkäinäkin samaa lapsen uhmaikäistä toimintalinjaa.
      Kanssaihmisten aikana olla mukareippaita ja elämänmyönteisiä.

      Sitten kun kotona väsytään eikä saada riittävästi vastakaikua, aletaan koneella kirjoittamaan itsemurhasta.
      Tyypillistä murrosikää, joka alkoi 60v sitten!

    • Anonyymi

      Itse vain lopetin lääkkeet ja lopetin hoitosuhteen. Suuri osa ongelmista lähti siinä samalla. Jos on yhtään voimavaroja, niin kannattaa yrittää päästä eroon hoitosysteemistä ja muuttaa vaikka paikkakuntaa. Etsiä elämään jokin muu tarkoitus, kuin fkitiivisen sairauden sairastaminen. Yrittää selvittää, mistä oma kokemusmaailma oikeasti kumpuaa. Monet selviävät hyvinkin rajuista harhoista vain oppimalla kuuntelemaan omia tunteitaan. Esimerkiksi psykologian tohtori Eleanor Londgen kertoi kuulleensä äärimmäisen väkivaltaisia ja rajuja äänihahroja, jotka äityivät psykiatrisen hoidon johdosta niin hurjiksi, että hän oli vähällä porata päähänsä reiän päästäkseen niistä eroon. Vasta oppimalla, että äänet liittyvät hänen traumaattisiin kokemuksiinsa ja ovat eräänlaisia defenssimekanismeja joilla hän käsitteli niihin liittyviä vaikeita tunnereaktioitaan, hänen ääniharhansa muuttuivat lempeiksi ja kannustaviksi. Sen seurauksena hän sai takaisin toimintakykynsä ja valmistui huippuarvosanoin yliopistosta. Psykiatrisella hoidolla todennäköisesti useinkin vain pahennetaan ääniharhoja ja tätä pidetään psykiatrisessa hoitosysteemissa sairauden luonnollisena kulkuna, vaikka oikeasti stigmatisoiva diagnoosi ja alentuva suhtautuminen sekä väkivaltainen hoitokulttuuri aiheuttavat ääniharhojen ja monien muidenkin harhoiksi tulkittujen mielen sisäisten kokemusten pahenemisen monilla.

      https://www.ted.com/talks/eleanor_longden_the_voices_in_my_head?language=fi

      Ihminen jolla on voimavaroja lähteä tuosta systeemistä parantaa todennäköisyyttään toipua psykoosista, vaikka kaikki harhat eivät heti lähtisikään. Hoitamalla taas monien ongelmat kroonistuvat ja lääkkeet vaurioittavat ihmisen toimintakykyä ja aloitekykyä niin, ettei hänellä ole enää voimavaroja prosessoida omia ongelmiaan. Esimerkiksi erään pitkäaikaistutkimuksen mukaan potilaat jotka jättävät hoitosuhteen ja lääkityksen alle kahdessa vuodessa parantuvat skitsofreniasta kuusi kertaa todennäköisemmin kuin pitkäikaislääkityt, kun muut ennusteeseen vaikuttavat tekijät on otettu huomioon. Ei perheväkivallastakaan kärsiviä kehoteta jäämään väkivaltaisen puolison luokse, joten jos jokin viranomaisten ylläpitämä systeemi pahoinpitelee sinua ja stigmatisoi sinua, niin sinulla ei ole mitään velvollisuutta jäädä "hoidettavaksi". Menetät siinä koko tulevaisuutesi ja ihmisarvosi, jolloin on luonnollista ja inhimillistä suunnitella itsemurhaa. Tietenkin voit ajatella kuten perheväkivallan uhri, että väkivaltainen puoliso osaa olla välillä aika kivakin, tarjoaa taloudellisia resursseja, vähentää yksinäisyyttä ja antaa sosiaalista tukea ja siksi kannattaa jäädä riippuvuussuhteeseen, joka johtaa oman identiteetin, toimintakyvyn ja itsetunnon tuhoutumiseen. Että mitäs siitä jos se välillä nälvii minua "skitsofreenikoksi" tai eristää minut ystävistään jne. sitä voi ajatella. hmiset soveltavat eri selviytymisstrategioita elämässään, mutta psykiatriseen hoitosuhteeseen jääminen on useimmiten erittäin huono selviytymistrategia. Se on vähän kuin palaisi kerta toisensa jälkeen ihmisen luokse, joka on valmis hakkaamaan sinut hengiltä.

      • Anonyymi

        toivottavasti ei oo velvollisuutta jäädä hoidettavaksi, kai avo-hoidosta voi vain kieltäytyä ja heittää hyvästit hoitajille ja lääkärille ja "lääkitykselle"..vielä kaksi viikkoa tätä lääke helvettiä, olo ihan kauhee, enää kaks viikkoo, toivottavasti oli viimenen piikki ikinä..pitää koittaa pärjäillä, olo varmasti kohenee parin viikon päästä, nää on vaan niin pitkä kestosia nää kuukauden piikit (150mg Xeplion)..kyllä tää tästä..oikeus voittaa!


    • Anonyymi

      Haluaisin tosiaan päästä traumoihin keskittyneeseen terapiaan. Mulla on paljon traumoja. Lääkkeitä en haluais syödä, mut koen, etten pärjää ilman psykiatrista keskusteluapua, koska oon niin masentunut. Masennuslääkkeitä taas en voi käyttää, koska niistä seuraa hypomaniaa ja sekamuotoisia jaksoja. Mulla siis saattaa olla skitsoaffektiivinen häiriö, vaikka papereilla mulla on paranoidinen skitsofrenia.

      En ymmärrä ton yhden tyypin kommenttia, että mä vaan netissä uhoisin itsemurhasta kuin murrosikäinen. Kyllä mä oon näistä asioista puhunut psyk. polilla myös, mut en ajatellut vyöryttää koko elämäni ongelmia maallikoiden tai perheeni harteille. Toisaalta tuntuu pahalta ajatella, että miten perhe selviää mun kuolemasta.

    • Anonyymi

      Muista että voit itse olla mukana valitsemassa asuinpaikkaasi, ja tietääkseni on olemassa sellaisia yksiköitä joihin saa ottaa lemmikkejä mukaan.

    • Anonyymi

      Olipa nyt outoa joltain kirjoittajalta selittää jotakin hoidosta jättäytymisestä..??.Eipä kyllä kannata..hoitopaikka voi olla ainoa paikka jossa skitsofrenia tunnetaan,sinua ymmärretään ja hoidetaankin. Miksi ihmeessä jöttöytyisit vain yksin kun yleensä saat hoitaja tapaamiset ainakin ja lääkkeet..!.Eiköhän se rauhoittumisen tapa ja rentoutus asia ole ihan viisasta hoitajan kanssa yhdessä hakea yms..!.Ei kannata mihinkään kovinkaan omiin nurkkiin turvautua kyllä siellä seinät voi pahasti alkaa kaatua niiskaan?.Lääkettä ja paikallista klubitaloa ja hoitajatapaamisia niin Pollla voisi pysyä kunnossakin?

      • Anonyymi

        Kaikissa paikoissa ei ymmärretä eikä hoideta. Joskus sattuu niin kamala hoitaja kohdalle, että parempi on ottaa jalat alleen. Hoito voi olla myös sairastuttavaa. Sen olen saanut kokea itse. On hoitajia ja "hoitajia". Huomasin, että jopa hammaslääkärini ja parturini olivat empaattisempia kuin kylmä "hoitaja". Itkin hammaslääkärituolissa, kun hammaslääkäri puhui minulle niinkuin ihmiselle puhutaan ja kohteli paremmin kuin "hoitaja" koskaan. Se oli aika pysäyttävää.


    • Anonyymi

      Hoito nimenomaan on sairastuttavaa. Ihmistä ei kuunnella, kun tietävät siellä aina paremmin. En tiedä miksi, mutta tän vuoden alusta musta tuntuu, että mua on ensimmäisen kerran oikeesti kuultu. Ei ole epäilty jokaista kertomaani asiaa ja tulkittu puheita miten sattuu vaan oikeasti otettu asiat asioina ja mua on kohdeltu niin kuin juttelisin ihan kenen muun kanssa tahansa.

      Vaikka psyykkiset oireet eivät ole menneet ohi, niin oireilu on selvästi vähentynyt, vaikka lääkitys on paljon pienempi verrattuna viime vuoteen, sillä jonkun muun kuin minun tekemä psykologisointi, patologisointi ja normalisointi on jäänyt pois. Mulla on oireita, joiden takia oon hoidossa ja toistaiseksi ollaan pidättäydytty niiden hoidossa eikä levitetty asiaa koskemaan kaikkea mun elämän osa-alueita. Se ei tarkota, et haluaisin pitää tätä kauheeta ahdistusta ja näitä kognitiivisia ongelmia elämässäni, mutta tiedän, että esim. kognitiivinen terapia tulee vaan pahentamaan näitä oireita, sillä se oli samanlaista mun tunteiden ja tarpeiden ja ongelmien ohittamista vuosien ajan.

    • Anonyymi

      Lisään vielä edelliseen. En koe, että hoitaja, lääkäri tai psykologi olisi ollut kylmä, mutta koen, että aidon kohtaamisen sijaan nimenomaan kyky oikeasti katsoa asiaa mun kantilta ja huomioida ne olosuhteet, jotka siihen mun tilanteeseen vaikutti, oli näiltä hoitohenkilökunnan jäseniltä täysin kadoksissa. Sen sijaan, että oltaisiin yhdessä mietitty, miten niitä olosuhteita voisi parantaa, vaadittiin valitsemaan eri roolia ja kuuntelemaan passiivisena kun joku toinen kertoi mikä mun ongelma on ja miten se kuuluu hoitaa ja minne kuntoutukseen tai hoitoon mun on sopivaa edes haluta osallistua. Kun myöhemmin kritisoin, että en olisi ikinä tätä edes halunnut tehdä, niin totesivat, ettei potilas ota vastuuta omasta elämästään ja päätöksistään. No en kai, kun ei ne alun alkaenkaan ollut mun ideoita/päätöksiä vaan ne mun ideat oli sivuutettu. Mun on paljon helpompi kestää lääkkeiden sivuvaikutukset tai pitkäaikaisvaikutukset, jos koen, että mulla on ollut joku sanavalta niiden alotuksessa tai käytössä ja jos mulle on oikeasti annettu vaihtoehtoja joista valita. Jos ei ole, niin tällainen vastuutuspuhe on pelkkää p#####.

    • Anonyymi

      Toi aripipratsoli on kyllä siitä paha, kun ne pillerit on niin pieniä, että annostusta on vaikea lähteä laskemaan. Mulle nimittäin määrättiin niitä 5mg päivä sen jälkeen, kun kieltäydyin käyttämästä olantsapiinia, koska se nukutti liikaa. Ne arpipratsolit hain apteekista, mutten edes kokeillut, kun näin pillerit; Miten noita vähentää, jos ei sovikaan, ettei vieroitusoireet tulis niin pahoina? Lähinnä kai joko pidentää pillerien välistä aikaa pikkuhiljaa, ensin 24h, sitten 24 ja 1/2h, 25h, 25 ja 1/2h jne...? Tai sitten murskaa tabletin jauheeksi ja sekoittaa aina huolellisesti samaan määrään vettä, johta sitten lääkeruiskulla ottaa liosta pikkuhiljaa vähemmän ja vähemmän...

      Jos lääkkeet vaan nukuttaa, eikä auta harhoihin, niin ei niistä varmaan sitten ole apua. Oisko teilläpäin just jotain klubitaloa/päivätoimintapaikkaa, eihän se oo pakko olla mielenterveyskuntoutujien klubitalo, koska tiedän, että osassa niistä juuri pistetään injektioita. Voi olla lääkityksestä kieltäytyvälle ahdistavaa ja jopa vaarallista niissä käydä. Esim. A-killoilla voi käydä, vaikka ei olisi päihdeongelmaa ja ne päihdeongelmaisetkin on siellä selvinpäin, eikä siellä kysellä diagnooseja, tai onko alkoholi-, huume- vai lääkeriippuvainen, mutta jos haluaa puhua toisten kanssa niin voi puhua niistä, mutta jos ei halua, voi puhua ihan muustakin tai vaan touhuta jotain; pelailla, tehdä käsitöitä yms. Jos löytäsit jostain sellaisesta paikasta ystäviä, joiden kanssa voisit puhua asioistasi? Siinä ei olisi sellaista vallankäyttöasetelmaa, kuin mikä on usein lääkärien ja hoitajien kanssa asioidessa.

      Tosi kammottavaa sun entisiltä kavereilta hylätä tuommoisen asian takia: sairauden takia! Minulla on ystävissä monta skitsofreenikkoa, vaikka en ole heihin tutustunut minkään skitsofreniaan tai mielenterveysasioihin liittyvän toiminnnan kautta ja itselläni on myös diagnosoitu skitsofrenia pari vuotta sitten, vaikka oireet on kyllä alkaneet 20 vuotta sitten. Lääkityksellä tai osastohoidossa en kumminkaan ole ollut koskaan. Paitsi kerran masennuslääkityksellä muutaman kuukauden ja siitähän ne ongelmat repes... Minun kokemuksen mukaan skitsofreenikot on herkkiä, syvällisesti ajattelevia ja syvästi tuntevia, oikeudentajuisia, luovia, älykkäitä, uskollisia ja empaattisia ihmisiä, usein kuitenkin vaiketa traumaattisia asioita elämässään kokeneita... Sellainen ihminen jos ei jollekulle kelpaa kaveriksi niiin...?

      -Melinda

      • Anonyymi

        Kiitos Melinda rohkaisevasta viestistä aloittajalle. Minusta jotkut aiheeseen kuulumattomat viestit voisi myös poistaa...


    • Anonyymi

      Mä oon kaikkien kolhittujen paras kaveri
      Oon varajumala
      Oon sellane linkki siihe deviliin
      No heh heh
      Oot varmaa
      Welcome to the cyber-emissions
      We don't heat the environment
      We don't cause warming to the environment
      We use sauna daily
      We travel 120km daily two times by car
      We don't pollute

    • Anonyymi

      Ei aripipratsoli ole piristävä, vaan on psykoosilääke, jonka pitäisi auttaa psykoositiloissa tai ennaltaehkäistä psykoosia.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe