Voiko juurihoidettu hammas kestää loppuiän?

Anonyymi

Voiko kestää siis lopun ikää jos joudutaan juurihoitamaan hammas. Vai onko joka tapauksessa 15-vuoden päästä poistettava? Kokemuksia?

18

1513

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On minulla ainakin 40 vuotta sitten juurihoidettuja hampaita ongelmitta suussa. Yhteen uudenpaan piti tehdä resektio "juurenpääleikkaus" jossain vaiheessa. Kaikkein vanhin juurihoito on vieläkin OK.

      • Anonyymi

        Okei kiitos paljon tämä helpotti oloa. Joissain artikkeleissa lukee että "jopa vuosia" ja toisissa taas että "jopa vuosikymmeniä".


    • Anonyymi

      Mielellään repivät hampaan mutta miksi kun juurihoidolla voidaan hyvässä tapauksessa saada 10-15 vuotta jopa ylikin.Huonossa tapauksessa toki voi aikaisemmin mut mitä sitten.

    • Anonyymi

      Luultavasti ei voi jos törmäilet kovasti seiniin. Myöskään täysin ehjä hammas ei kestä tällaista kohtelua.

    • Anonyymi

      Totta kai voi kestää. On heikompi kuin terve, mutta niinhän jo pelkästään paikattu hammaskin on.

    • Anonyymi

      Riippuu jossain määrin eliniästä.

    • Anonyymi

      minulla kestänyt 2 poskihammasta, kuutoset, alhaalla, 35 vuotta. Toivoa siis on. Nyt oon joutunut toiseen asennuttamaan implantin ja pian myös siihen toiseen. Hampaiden hoitokassaa täytyy alkaa kerätä tuossa jo 40v tienoilla, että pystyy hankkimaan implantteja. Ne tuntuu kuin omilta hampailta, huippuhyviä.

    • Anonyymi

      siis juurihoidot kestäneet 35 v.

    • Anonyymi

      En suosittele potilaalle juurihoitoa, vaan hampaan poisto. Terveisin hammaslääkäri opiskelija 1,5vuotta jo opiskelua takana.

      • Anonyymi

        Tämä on provo, Ruotsissa ei saa hammaslääkäri poistaa hammasta muutoin kun jos kaikki muut keinot pelastaa se on jo käytetty. Ei Suomessa voi asia olla noin kuin sanot.


      • Anonyymi

        Onko huonomman sakin hoito-ohjeesta? Nopein, helpoin ja halvin toimenpide?
        Sen verran on ala-arvoista työ joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko huonomman sakin hoito-ohjeesta? Nopein, helpoin ja halvin toimenpide?
        Sen verran on ala-arvoista työ joskus.

        Julkisella kaksi kahdesta mieslääkäristä oli poistattamassa, mutta en suostunut. Ja nyt on molemmat hampaat suussa edelleen. Ja voi kestääkin, jos ei pure liian lujaa, tai paikka irtoa, tule uutta reikää, että niissä sitten on omat juttunsa, ja kun käy sännöllisesti hammiksella/hygienistillä, ne voidaan paikata ennen kuin etenee juureen. Mun juurihoidot tuli vuotavasta paikasta ja irronnesta paikan osasta, ja kaksi vuotta on kriittinen raja tarkastusvälissä.

        Vuotava paikka tulee katsoa, onko reikää pulpaan, ja kuvata juuret. Mulla ei tehty kumpaakaan, joka oli mulle vahingollista, kun se oli edennyt pulpaan ja isot bakteerituhot laajalla alueella luu, kudos, hermo, lihas, jänne, verisuoni -vaurioineen, ja siitä on ollut kaikenlaista ja myös isoja haittoja, ja on jonkin verran edelleen, että ne on elämän kestäviä haittoja.

        Hammikset ei rutiinina ota röntgeneissä kuvia, joissa näkyisi myös juuret, että siksi ongelmat pääsee etenemään, joka aiheuttaa suuriakin ongelmia vuosien myötä, ja ne löydetään joko oireiden tai sattumaröntgenien vuoksi, että ne kannatta kuvauttaa aina silloin tällöin, tosin ne tulkitsee niitä värinkin, että katso myös itse kuvasta.

        Yksi syy ehdotukseen poistosta voi olla, että juurihoito, ainakin joissain hampaissa, saattaa johtaa hermovaurioihin, ja ne on sitten ainakin vuosia yliherkkiä, kivuliaita. Ja kroonistumisen ehkäisemiseksi, arvelisin, että on hyvä käyttää kipulääkkeitä, joilla sitten tosin on vatsalle (/maksalle) haittoja. Se hermovaurio on riski, jota ei koskaan sanota.

        Juurihoito vie resurssejakin, vaikka tosin voivat passittaa lähetteellä myös yksityiselle. Hampaiden poistattaminen voi sopia varakkaammille, kun uudet hampaat maksaa, ja se on oma prosessinsa, jossa luut on ensin parannuttava, ja sitten hetikin, ettei lähihampaat vedä hernettä nenään. Erikoista, että vedättävät hampaita, kun ei toi ole mikään helppo eikä halpa prosessi, ja siinä on arvattavasti omat riskinsä ja ongelmansa. Takahampaat on tärkeitä, ja jotkut niistä sitäkin tärkeämpiä, että ei niitä tule tosta vaan poistattaa, kun ajattelee haittaa (myös lähihampaille) ja hintaa.

        Hampaan voi juurihoitaa uudelleen, jos ei ekasta onnistu (mitä kokenempi lääkäri, sitä todennäköisemmin onnistuu, ja yksi vaikea on, saada se tulehdus pois, johon ei usein riitä pelkät lääkeaineet; ei mulla onnistunut ekalla kertaa kummassakaan juuressa, vaikka luuta ei edes ollut vielä kadonnut, että niihin piti kiinnittää erityistä lisähuomiota. Sitten onnistui), ja mitään kalliimpaa/mitään kruunua siihen ei kannata hommata, ennen kuin on puoli vuotta katsottu, paraneeko se. Keraamisetkin hajoaa, lohkeamalla, ja niiden paikkaus vaatii tietoa ja taitoa, ja yhtä hyvin voi pistää siihen uuden (päivystyksen vika aika voi olla tarpeen, jos ei mene yksityiselle ja samalla mieluiten uusi kruunu, ja voi sitä ennen kuvauttaa juuretkin), ja muovipaikat on helpompi korjata, tai jos se on laitettu myös ikenen alle, en ole niin varma, ja sitä kannattaa harkita, kannattaako, jos pistää muovikruunun.

        Keraaminen kruunu taas ei asennu noin, ja siihen pitää sitten olla täytettä, ja siinäkin sitten funtsii, ikenen alle vai ei, jossa on sekin huono puoli, että jos pitää kruunu uusia, niin siellähän on venyneet ikenet. Ja miten hygieninen koko hoito on, on aina riski. Kaikkien juurien tulehdukset ei näy normaalissa röntgenessä, ainakaan ennen kuin ne on pahentunut, esim. juuri jota ei voinut juurihoitaa kokonaan.

        Ylitäyttö ei välttämättä ole ongelma (mun toisen hampaan juurihoidossa tuli ylitäyttö ja yhtä juurta ei voitu juurihoitaa), varsinkaan, jos hermot on jo kuolleet (kuten mulla oli) juurihoidon aikaan, mutta muille voi tulla kipuja pureksiessa. Alitäyttöä pidetään parempana, mutta sehän jättää bakteereille suojapaikan (myös luussa oleva lisätila mun arvaten antaa niille suojaa), että uusiksi se menee. Antibioottikuuri on hyvä laajalle levinnen bakteerin kohdalla, heti juurihoidon jälkeen.

        Hampaiden hoitamisenkin oppii enimmäkseen kantapään kautta. Ja on kymmeniä perusjuttuja jotka tulisi tietää hammashoidostansa, kun lääkärit eivät niin paljon tiedä. Minä tiedän, siperian kautta. Pitäisi olla kirja, jossa opetetaan kaikki perusasiat.

        Perusvinkkinä, hampaat on pestävä kevyesti jokaisen ruokailun jölkeen pehmeällä harjalla (ei tule käyttää kovempia muutenkaan, ettei ikenet nouse). Ja fluorihammastahna on tarpeen, kun se suojaa ja ehkä jopa hyväksi kiilteelle.


    • Anonyymi

      Jos sinulle tulee nivelleikkausia tai syöpähoitoja, niin tulehduspesäkkeet poistetaan ennen hoitoja. Jos suu ei ole terve, niin silloin hampaitakin poistetaan reippaalla otteella.

      Itselläni pysyi pari maitohammasta - tosin heiluvana - suussa keski-ikään. Ei ne enää eläviä olleet, eikä niissä juurtakaan erityisemmin ollut. Ja sisarukseltani irtosi hammas lapsena onnettomuudessa, mutta se on yhä suussa kiinnityksen jäljiltä, vaikkei ole elossa oleva hammas. Eli on pysynyt noin 40 vuotta. On kai verrattavissa juurihoidettuun hampaaseen.

    • Anonyymi

      Kiitos paljon vastauksista! Eli varmaan voi kestää aika hyvin tuo hammas!

    • Anonyymi

      Hampaan poiskiskominen on minun mielestäni viimeinen, joskin helppo ja halpa keino.

    • Anonyymi

      Juurihoito tuo hampaalle jatkoaikaa. Usein kymmeniä vuosia, jos suu muuten on kunnossa. Oma hammas, vaikka juurihoidettu, on aina parempi kuin puuttuva juuri ja hammas tai implantti.

    • Anonyymi

      Omakohtainen kokemus: oli 2 j.hoidettua ja poistuvat kumpikin suusta 2 vuoden sisällä. 1. heti alle 2 kuukaudessaa ja toinen sitten n. 2 vuotta hoidosta. Oireet ei kummassakaan lakanneet koko aikana.

    • Anonyymi

      On niitä kivuttomampi myöhemmin porata/paikata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1532
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1277
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      317
      1170
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1104
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      977
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      970
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      958
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      942
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      930
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      895
    Aihe