Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja oireet.

Anonyymi

Palelen. Herään palelemiseen joka on uutta minulle, nuoruudesta saakka olen nukkunut ilman paksuja peittoja, talvikautenakin ihan pelkkä pussilakana peittonani.
Tutustuin eilen Puhdin sivuilla aiheeseen Palelu.
Siellä kerrotaan syitä ja kuvaillaan oireita, joista osa on ihan omien oireideni mukaisia.
Olen käynyt verikokeissa, mutta niistä ei ole ilmennyt kilpirauhasarvojen suuria vaihteluita, mutta voihan vaiva kehittyä nopeastikin.

Onko jollakulla ko. sairaus ja onko siihen lääkitys, kuinka sairaus vaikuttaa elämään, onko se jatkuvaa vai jo parantunut? Palstalla oli nukkumisesta aloitus, mutta tämä palelu ei vaivaa vain nukkuessa, vaan koko päivänkin. Sormet ja varpa.atkin ihan kylmät, vaikka koskaan niitä ei ole palellut. Niveletkin tuntuvat kipeiltä ja kankeilta.
Olen yli 80 vuotias, muuten melko terve eikä ole monia lääkityksiä, normipainoinenkin olen.
Kaipaan tietoja kokemuksista, kuinka sairaus vaikutta elämään ja auttavatko lääkkeet

Kysyen yksi paleleva.

16

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Vaikuttaa verenkierron heikkenemiseltä. Onko sydän tutkittu, entä olisiko liian matala verenpaine?

• Anonyymi

Onko palelu sairaus ? Eikö se ole seuraus jostain ?
      Minulla on aina alhainen verenpaine noin 90/60 enkä yleensä palele.
      Joskus kun olen palellut ja mitannut lämpöä se on ollut 35,5-35,8.
      Sekin on mennyt ohi.
      Pitää muistaa syödä tarpeeksi. Elimistö tarvitsee ruokaa "polttoaineeksi".
      Nälkäinen tai liian vähän syövä palelee.

Nuorempana ei tarvinnut paljon peittoja, nyt tarvitsee lämpimän.
      Nuorempana pärjäsi myös kevyemmillä vaatteita, saatoin kulkea vielä lokakuussa shortseissa (viikonloppuisin)
      Nykyään pidän joskus kesälläkin villasukkia kotona (en kovilla helteillä :)

Sään/lämpötilan vaihtelu voi tehdä myös vilunväreitä.
      Kotonani kerrostalossa tiputettiin sisälämpöä 4 astetta juuri kun pakkaset alkoivat,
      ruhoni kesti kaksi viikkoa sopeutua siihen. Ensin palelin koko ajan,
      vaikka laitoin kuinka paljon vaatetta päälleni, nyt en enää palele.

Melkein kaikki "tarpeeksi vanhat" palelevat usein.

• Anonyymi

Paikallaanolo alkaa palelluttaa. Pienikin liikunta lämmittää. Kun oikein palelen, tartun imuriin
        ja imuroin kämpän. Imuroinnin jälkeen on taas lämmin.

• Anonyymi

Kaikki vanhat palelevat enemmän tai vähemmän.
      Asun senioritalossa, jossa huoneenlämpö on 25.
      Vähän muuttoni jälkeen kysyin huoltomieheltä
      miten saisin lämpöä laskettua muutaman asteen
      koska läkähdyn.
      "Lämpöä ei saa huoneistokohtaisesti muutettua ja
      muut 80 asukasta haluavat l i s ä ä lämpöä !"oli vastaus.

• Anonyymi

Lämpimistä maista tänne muuttaneet haluaa korkean lämmön huoneisiin. Pidetään jopa sähköhellan uunia koko ajan täysillä ja luukku auki. Lisälämmittimiä viritellään myös. Yhteiskunta maksaa sähkölaskut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lämpimistä maista tänne muuttaneet haluaa korkean lämmön huoneisiin. Pidetään jopa sähköhellan uunia koko ajan täysillä ja luukku auki. Lisälämmittimiä viritellään myös. Yhteiskunta maksaa sähkölaskut.

Miten se aloitukseen liittyy tollopersu ?

• Anonyymi kirjoitti:

Tapasin kauan sitten brittejä, jotka työn ja opiskelun vuoksi olivat muuttaneet Suomeen. He olivat pelänneet Suomen kylmyyttä, mutta sanoivat nyt ihmeissään, että ikinä heillä ei ole ollut niin lämpimiä huoneita kuin täällä. Englannissa ei kaksinkertaisista ikkunoista oltu kuultukaan, ja takka lämmitti vain kun siinä paloi tuli. Varaava takka oli ällistys.
        Siitä on jo vuosikymmeniä. Ehkä maailma on muuttunut lämpimämmäksi muuallakin..
        Toivottavasti!
        Ilmastonmuutos vie meiltä tulipalopakkaset. Ei ikävä tule.

• Anonyymi

Kilpirauhaseni on ollut kuolleena, ei toimi olleenkaan, ainakin 30v ehkä
      kauemmin, mutta silloin vasta tutkittiin. Olin nuori ja kiireinen enkä
      huomannut mitään oireita, mutta lääkärini huomasi struuman eli
      Hashimoton tyreoidiitin, jota hoidetaan päivittäisellä tyroksiinilla.
      Onneksi sairaus on pysynyt vaivattomana.

• Anonyymi

Olen saanut erilaisia ohjeita, kiitos, hyvä niinkin, mutta oletin tämän ikäisissä olevan kokemusta kilpirauhasen toimintahäiriöistä ja kuulevani kokemuksia siitä.

Liikun päivittäin noin 10 000 askelta, hikoilen pienestäkin rasituksesta, hengästyn, mutta kykenen nousemaan rappuja ja kävelemään myös maastossa. Mutta palelen, nytkin, vaikka asunnossa on normaali lämpötila ja olen tavalliseen tapaani pukeutunut.
      Paleleminen on uutta ja toivoin kohtalotovereiden kertomuksia, jos ja kun on kyseessä kilpirauhasen sairaudet.
      Pyrin uusiin verikokeisiin ja niiden pohjalta sitten aika lääkärille ja lisätutkimuksia, mikäli tyroksiini arvo on poikkeava.

Tulen myöhemmin katsomaan olisiko joku huomannut kysymykseni, koska kirjoituksista voi lukea mitä oireita kilpirauhasen sairaus aiheuttaa, mutta kokemuksia elämästä sen sairauden kanssa voisi jakaa vain siihen sairastunut.
      Usein tuo vaiva voi olla jo vuosikausia, mutta niin pienin oirein, että se löytyy usein ihan muita sairauksia tutkittaessa.

Terveisin sama paleleva.

• Anonyymi

Meillä on sisällä 22 astetta. Päälläni on kolmet kotipitkikset (trikoota) ja kolme pitkähihaista
        paitaa ja kevyt-toppaliivi, villasukat jalassani, mutta palelen. "Kuuluu ikään".
        Tällaista on ollut jo kauan.
        Pitää taas kohta syödä jotain pientä niin hetkeksi lämpiää. Laihalla kun ei ole läskiä lämmittämässä, tulee herkemmin vilu. En ole lekurille menossa. Kokeet oli ok
        apri vuotta sitten ja palelu alkoi jo noin 70-vuotiaana.

• Anonyymi

Toivottavasti asiasi selviää, että tulee mahdolliset sairaudet poissuljetuksi. Liikut paljon, ehkä kuormitat elimistösi ikäkuntoosi nähden liikaa ? Elimistön ja elimien toimintakyky ei ole enää sama kuin esim. 50-vuotiaana. 80- vuotiaana niitten toimintakyvystä on mennyt noin 30 %.
        Sydän ja muut sisäelimet, ja lihakset ovat kuihtuneet.

Minulla on kylmää hikeä usein, vaikka olisin paikallani. Nimitän sitä "sydänhieksi".
        Sitä esiintyy, kun on jotain häiriöitä, rytmihäiriöitä sydämessä. Niitä on lähes aina päällä.
        Kroonisesti. Ja kylmä hiki ja vilu.
        Aorttaläppävika on todettu. Kontrolli vuoden päästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on sisällä 22 astetta. Päälläni on kolmet kotipitkikset (trikoota) ja kolme pitkähihaista
        paitaa ja kevyt-toppaliivi, villasukat jalassani, mutta palelen. "Kuuluu ikään".
        Tällaista on ollut jo kauan.
        Pitää taas kohta syödä jotain pientä niin hetkeksi lämpiää. Laihalla kun ei ole läskiä lämmittämässä, tulee herkemmin vilu. En ole lekurille menossa. Kokeet oli ok
        apri vuotta sitten ja palelu alkoi jo noin 70-vuotiaana.

Meilläkin palellaan ja lisätään vaatetta kun ei siihen ole muuta lääkettä.
        Kuumaverinen ukonköriläskin palelee nykyään, vaikka ennen hikoili.
        Silloin tietää olevansa vanhus, kun vilu alkaa raapia.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Miespuoliset jalkani ovat kuin jääkalikat kun pötkölleen käyn. Kun vuorokauden keskilämpö aleni 10 asteeseen, otin käyttöön painopeiton.
      Se on vain kuuden kilon, mutta pysyy hyvin nukkujan päällä, antaa hyvän ja rauhallisen olon.
      Vastaavasti liikkeellä ollessa ohuet nilkkasukat ja ulkokäyttöönkin soveltuvat droksit pitävät jalat lämpöisenä. Mikäköhän hänessäkin lie, mutta näin on ollut mulla iät ajat.

• Anonyymi

lottajalle :

Kilpirauhas vaiva ei parane koskaan,
      meikä on syöny kilpirauhas lääkeitä yli kaksikymmentä vuotta,
      oireet on just
      palelee, masentaa, väsyttää, kaulassa erilaisia oireita,
      nyt jopa haittaa puhetta jos joutuu hiukan enemmän juttelemaan ihmisten kanssa,
      vaivoista pääsee eroon vasta haudassa,

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      148
      8168
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3260
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      404
      2415
    4. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      29
      2002
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      289
      1885
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      168
      1789
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      20
      1650
    8. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1495
    9. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      22
      1293
    10. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1279
    Aihe