Tulevaisuuden vetytalous on pitkään viherpesua?

Anonyymi

... Koska todella vähän on vedyn tuotantoon tarjolla aurinko, vesi, tuuli tai ydinvoimaa(?). Vihreästä energiasta on jo nyt pulaa, niin kuinka nimenomaan vihreitä energian tuottajia saadaan pystyyn kalliisti ja nopeasti? Mistä tälle kaikelle rahoitus. Sen takia moni vetytehdaskin tulee sortumaan mainostamaan tuottavansa energiansa vihreänä vaikka iso osa vedyn tuotannosta on oikeasti fossiilista.

"Selvitys kartoitti, kuinka suuri osa mainoksista täyttää Cambridgen sanakirjan mukaisen viherpesun määritelmän. Cambridgen sanakirjan mukaan viherpesun tarkoitus on “saada ihmiset uskomaan, että yritys suojelee ympäristöä, enemmän kuin se todellisuudessa suojelee” tai “saada liiketoiminta vaikuttamaan kiinnostuneelta luonnollisen ympäristön suojelemisesta, vaikka se ei sitä ole”.

"Fortumin mainoksista 77 prosenttia keskittyi “vihreisiin” energiaratkaisuihin, vaikka uusiutuvien ja päästöttömien energiamuotojen osuus yhtiön tarjonnasta on paljon pienempi. VAIN YKSI PROSENTTI Fortumin vuonna 2020 tuottamasta energiasta tehtiin tuulivoimalla tai aurinkovoimalla. Fortum on ilmoittanut pyrkivänsä lisäämään tuuli-ja aurinkovoimakapasiteettia 1,5 – 2 gigawatilla seuraavaan viiden vuoden aikana. Samalla ajanjaksolla Fortumin tytäryhtiö Uniper kuitenkin aikoo yli kolminkertaistaa nesteyten fossiilikaasun (LNG) portfolionsa."

https://www.greenpeace.org/finland/blogit/49263/suurin-osa-fortumin-enin-repsolin-totalin-ja-shellin-mainoksista-viherpesua-toteaa-kansainvalinen-selvitys/

Joten jos nyt jo suuria vaikeuksia tuottaa energiaa suurimmaksi osaksi vihreästi, niin mitä se on vetytaloudessa joka kuluttaa huomattavasti enemmän sähköä vedyn valmistukseen mainostaen tulevaisuuden mainoksissa sitä vihreänä energiana? Vetytalous tulee lisäämään sähkökriisejä ja vihreällä puolella jopa "katastrofaalisesti", koska sähkön kysyntä nousee vetyajoneuvojen ja vedyllä toimivien tuotantolaitosten (tehtaiden) yleistyessä.

17

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä ei varmasti vihreän vedyn kannattajat tule myöntämään että vihreää sähköä ei oikeasti riitä pitkään aikaa vain vetyä varten. Hintalappu on karmea kun satoja miljoonia vetyautoja liikkuu ja kaikki sähkö pitäisi tuottaa vihreästi. Maksaa melkoisesti uusiutuvien voimaloiden pystytys jotka täytyy ylimitoittaa, koska aina ei sada, paista tai tuule. Kausiluonteisuus vaatii isot puskurit voimaloille tuottaa vihreää sähköä.

      Ja mikä haloo siitä syntyy kun joku poliitikko erehtyy sanomaan:"Pitäsi nostaa veroja prosenttiyksiköllä seuraavat kymmenen vuotta, jotta saadaan vihreät voimalat maksettua.". Väheneekö kannatus sitten vihreälle sähkölle kun siitä pitääkin alkaa ITSE maksamaan enemmän?

      • Anonyymi

        "Hintalappu on karmea kun satoja miljoonia vetyautoja liikkuu ja kaikki sähkö pitäisi tuottaa vihreästi."

        Maailma kehittyy. Kyllä ne vanhat putkitelkkaritkin maksoivat suhteellisesti moninkertaisesti enemmän kuin nykyiset 80 tuumaiset.
        Autojen hinnat ei käytännössä ole nousseet yli 20 v lainkaan, vaikka kehitys on ollut hurjaa.


    • Anonyymi

      Tässä on hyvä esimerkki kun sitä vihreää vetyä ei riitä niin aletaan sitten hyvin kyseenalaisesti valmistamaan vetyä ruskohiilestä ja roudaamaan vielä vetylaivalla Australiasta Japaniin. Siinä on viherpesua kerrakseen kun vetyautoilun piti olla vihreätä kun nesteytetty vety vie vielä enemmän energiaa kuin vain paineistettu, joten häviöitä tulee paljon. Ruskohiilestä valmistus vedyksi, kuljetus satamaan, nesteyttämisen energia jossakin kohtaa ketjua ja laivalla Japaniin.... ja kaikki vie energiaa jolloin ruskohiiltä sit kuluu todella paljon.

      https://www-reuters-com.translate.goog/article/australia-hydrogen-kawasaki-heavy-idUSL4N2L81IF?fbclid=IwAR3lsmedF16kS6kzPKCN03rV-K8mM3uXwPqIJ06Lh5HDsIl0yeIkL1PLTjo&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      • Anonyymi

        Ei haittaa pätkääkään, koska vety nyt vaan on luokiteltu 0-päästöiseksi ja tällaisilla tempauksilla saadaan Saksan, Japanin ja USA:n liikenteen päästöt alas. Paperilla.

        Suomessa päästöjä on jo laskettu oikeasti eikä pelkästään paperilla, joiten meillä ei ole vähintäkään tarvetta haaskata rahaa vedyn kanssa pelleilyyn.


    • Anonyymi

      Sähkön kysyntä lisääntyy tietoyhteiskunnan laajentuessa. Ajatelkaa kun köyhemmätkin maat alkavat elää paremmin kaikenlaisten sähköhärveleiden varassa, niin ei niitä hiilivoimaloita ja ydinvoimaloita voida ajaa alas suurista poliitikkojen korulaiseista huolimatta. Aina on jossain kysyntää sähkölle kun ihmismäärä maapallolla vain lisääntyy joka vuosi. Tämä tarkoittaa sitä että VIHREÄN sähkön hintalappu tulee olemaan VALTAVA koska vihreän sähkön tuotannollinen teho on selvästi heikompaa kuin saastuttavamman kivihiilivoimalan. Viherpesu tulee siis jatkumaan kun sähkösopimuksia (tuottajien tietoja) piilotellaan julkisuudelta.

      "Lisääntyvä digipalveluiden käyttö tarkoittaa väistämättä dataliikenteen kasvua valtavissa datakeskuksissa ympäri maailman. Ja valtavat datakeskukset taas kuormittavat sähköverkkoja. Tämä tosiasia on ajanut Irlannin hankalaan tilanteeseen. "

      "Siispä datakeskusten lisääntyvä kulutus saattaa vaarantaa maan sähköverkon ja pahimmillaan johtaa sähkökatkoihin kotitalouksissa. Datakeskukset käyttävät pääosin uusiutuvaa energiaa, mutta jos kaikki uusiutuva energia kuluu palvelimien ylläpitoon, muut toimialat ja kotitaloudet joutuvat turvautumaan fossiilisiin.

      Paul Deanen mukaan konesalit eivät kuitenkaan pyöri kokonaan uusiutuvalla energialla, elleivät ne pysty varastoimaan energiaa.

      ”Eivät datakeskukset kytke Facebookia pois päältä vain siksi, ettei ulkona paista aurinko tai tuule”, Deane muistuttaa.

      Irlantilaisen ilmasto-organisaation An Taiscen suunnittelujohtaja Phoebe Duvallin mukaan Irlannissa on maan kokoon nähden suhteettoman paljon datakeskuksia, mikä johtaa ennen pitkää ongelmiin ilmastotavoitteisiin pääsemisessä. Organisaatio on vastustanut useita uusia datakeskushankkeita, sillä datakeskusten määrän raju kasvu on ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa. Siksi organisaatio haluaa tutkia datakeskusten energiankäyttöä tarkemmin ennen uusien rakennushankkeiden käynnistämistä.

      Aiemmin Singapore on keskeyttänyt uusien datakeskushankkeiden kehittämisen maan- ja energiankäyttöön liittyvien ongelmien vuoksi."

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a5f7aba8-62b6-4936-91a6-d9b9764dbc54?ref=ampparit:5998

    • Anonyymi

      Talvella 2021 oli jo Suomessa sähkökriisi. Kun vetytalous lyö itsensä läpi, niin aina kylminä talvina sähkökriisin riski kasvaa, koska vedyn valmistaminen kasvattaa sähkön kysyntää. Hetkellisesti maksamme huomattavasti enemmän sähköstä. Kun tämä selviää kuluttajille että osasyy siihen on vetytalous, niin perustaako joku facebook ryhmän "STOP! Sähkön hinnan nousulle!"`?

      https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/

      • Anonyymi

        Ei vetyä valmista kukaan, kun sähkö on kallista. Ei vetyä oteta Suomessa käyttöön liikennepolttoaineena. Energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Tällaisia laitoksia on suunnitteilla jo ainakin 3 paikkakunnalle.


    • Anonyymi

      Ilmoitetut luvut vihreydestä ei välttämättä pidä aina paikkaansa.

      "Maailman suurin vihreän vedyn voimalaitos on kytketty sähköverkkoon kaikessa hiljaisuudessa luoteis-Kiinassa, Recharge uutisoi.

      Voimalaitoksen käynnisti täyteen tehoonsa hiilipohjaisista kemikaalivalmisteista tunnettu Ningxia Baofeng Energy Group viime vuoden joulukuussa, tiedottamatta asiasta lainkaan.

      Tieto 150 MW voimalaitoksen käynnistämisestä tuli yllätyksenä jopa öljyjätti Shellille, jonka lukuisat analyytikot ovat yleensä hyvin kärryillä energia-alan suurista tapauksista maailmalla.

      Analytiikkayhtiö BloombergNEF:in vetyspesialisti Xiaoting Wangin mukaan Baofengin voimala pokkasi maailman suurimman toiminnassa olevan elektrolyysivoimalan tittelin jo viime vuoden huhtikuussa, kun se tuotti sähköverkkoon 30 MW. Aikaisempi ennätyksenpitäjä löytyi Kanadan Quebecista, jossa Air Liquiden vetyvoimala tuottaa 20 MW.

      Baofengin ennätys jäänee lyhytikäiseksi, Wang muistuttaa. Hänen tietojensa mukaan kiinalainen öljyjätti Sinopec on aloittanut kapasiteetiltaan 260 MW vetyenergialaitoksen rakentamisen Xinjiangiin Kiinan luoteisosiin. Tuo laitos ottaa virtansa elektrolyysiin aurinko- ja tuulivoimasta.

      Vaikka Kiina näyttää ottavan kärkipaikan vihreän vedyn laitoksillaan, sopii vihreyttä Wangin mukaan EPÄILLÄ. Baofengin voimala ilmeisesti pyörii TAVALLISELLA VERKKOSÄHKÖLLÄ niinä hetkinä, kun aurinko ei paista sen 200 MW aurinkokeräimeen.

      Yrityksen mukaan laitos tuottaa 27 000 tonnia vihreää vetyä joka vuosi. Wangin laskelmien mukaan LUKUUN YLTÄMINEN on kuitenkin MAHDOTONTA, vaikka laitos pyörisi täydellä teholla joka ikisenä vuorokauden tuntina.

      Tämän lisäksi Wang epäilee Baofengin vedyn hintaa.

      ”Baofeng väittää sen vihreän vedyn hinnan asettuvan 1,2 dollariin kilogrammalta, mikä on hyvin lähelle yrityksen hiilen kaasuuntumisella tuottaman HARMAAN vedyn nykyhintaa”.

      Yrityksen hinnoittelu perustuu sen alan laskentatavoista poikkeavaan tapaan suorittaa tasapoisto kaikkiin tarvikehankintoihin viimeisen 25 vuoden ajalta. Lisäksi yritys ei ota laskelmissaan huomioon käytetyn verkkosähkön hintaa.

      BloombergNEF:in laskelmien mukaan Baofengin vedyn todellinen hinta on vähintään kaksinkertainen."

      https://www.talouselama.fi/uutiset/te/0ec3897e-a7b2-406b-84d4-bdff6c15a53e?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2JczjK2UwbFKT6EDnmbCYuNPx5rS-iwmJCQnHO4A8jch2cRuB77BxtfB8#Echobox=1644127876

    • Anonyymi

      Tässä videossa on kerrottu viherpesusta Kalifornian osalta hyvin simppelisti. Vetyautot kun tarvitsevat noin 55kw sähköä yhden vetykilon tuottamiseen plus vetytankkausaseman (välipaineistuksen) vaatima sähkö vielä päälle, niin sähkökriisiä pukkaa tulevaisuudessa vetyautoilun osavaltiossa Kaliforniassa.

      https://www.youtube.com/shorts/diuJdZ57_Go

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tutkimus että vetyautot saastuttavat selvästi sähköautoja enemmän. Myös sähköverkkoa (ainakin Kaliforniassa) pitää reilusti vahvistaa vedyn tuottamisen takia, koska sähkön kysyntä nousisi silloin reilusti jos autot alkaisivat käyttämään pääasiassa vain vetyä, joten se ei ole kovin realistista. Vetytalous tulee olemaan pitkään viherpesua.

      https://www-greencarreports-com.translate.goog/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Ei hyvältä näytä kun vetytalouteen pitäisi siirtyä. Herää taas Elokapinat henkiin. Nimittäin menee kauan aikaa tuulivoiman ja aurinkovoiman pystyttämisessä, jotta aidosti vihreää sähköä on valtavat määrät tarjolla. Maakaasua, öljyä ja kivihiiltä on vaikeata korvata NOPEASTI jos vedyn kysyntä tulevaisuudessa kasvaa. Ja hintalappu on hirmuinen.

      "Saksan liittohallitus hyväksyi kesäkuussa 2020 kansallisen vetystrategian, jolla tuetaan energian kiertokulkua lisäämällä vedyn käyttöä [ 1 ]. Toistaiseksi vetyä on tuotettu lähes yksinomaan maakaasusta, raakaöljystä tai hiilestä, jolloin vapautuu suuria määriä kasvihuonekaasua CO 2 . Sen sijaan "vihreää" vetyä ehdotetaan käytettäväksi tulevaisuudessa hallitsevana energian kantajana. Vihreää vetyä tuotetaan yksinomaan uusiutuvasta sähköstä veden elektrolyysillä, ja sivutuotteena on vain happea. Saksa suunnittelee 9 miljardin euron budjetin tehokkaiden ja vientikelpoisten teknologioiden kehittämiseen, uusiutuvista lähteistä peräisin olevan vedyn tuotannon ja käytön edistämiseen sekä tarvittavan infrastruktuurin rakentamiseen alueiden ylittävää varastointia ja jakelua varten [ 1]."

      https://link-springer-com.translate.goog/article/10.1140/epjp/s13360-021-01585-8?error=cookies_not_supported&code=046e4b3e-6dcd-481e-bee4-79850b17b392&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Samasta linkistä lisää pohdintaa miksi edes väliaikainen vetyenergian varastointi ei kannata. Aivan liikaa tekniikkaa vaatien tulevaisuudessa huoltoja ja korjauksia sekä paljon häviöitä hukaten energiaa. Ei voi olla taloudellisesti aidosti kannattavaa.

      "Energiavarannon tarjoaminen vihreällä vedyllä

      Seuraava esimerkki tarkastelee vihreän vedyn tuotantoa ja varastointia energiareservin muodostamiseksi uusiutuvan sähkön tilapäisen tyyntymisen kuromiseksi. Koska suurten pumppuvoimaloiden kapasiteetti loppuu vain muutaman tunnin kuluttua, harkitaan muunnosketjua, jossa vihreän vedyn tulee tuottaa sähkötehoa 1 GW 24 tunnin ajan. Tämä vastaa suunnilleen yhden suuren voimalaitoksen kapasiteettia tai 9 % kaikkien Saksassa tällä hetkellä maalle asennettujen tuulivoimaloiden keskimääräisestä kapasiteetista. Verrattuna Saksan nykyiseen vuotuiseen bruttosähkönkulutukseen, joka on 540 TWh, tämä reservi kattaisi vain noin 1,6 % keskimääräisestä päivittäisestä kulutuksesta [ 22 ].

      Arviointi alkaa muunnosketjun lopusta eli polttokennoista. 1 GW:n tehon tuottamiseksi 24 tunnin aikana noin 1000 yksikköä suurimpia tällä hetkellä saatavilla olevia polttokennoja on toimittava rinnakkain. Näihin yksiköihin tulee syöttää 750 000 Nm 3 /h tai yhteensä 1620 tonnia vetyä 24 tunnin aikana. Hyötysuhde 44%, noin 1,66 GW lämpöä ja 608 m 3/h kondenssivettä on poistettava sähköntuotannon aikana. Valtavien kaasumäärien vuoksi polttokennot tulisi sijoittaa vetyvarastojen läheisyyteen, jotta vältytään monimutkaiselta putkistoverkostolta ja pidetään kuljetushäviöt pieninä. Kuljetus perävaunulla tai säiliöautolla on käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi noin 1500 korkeapainekaasuperävaunun tai 460 nesteperävaunun purkamista ja samanaikaista käsittelyä 24 tunnin käytön aikana.

      Tämän vetyreservin nesteyttäminen kestäisi noin 54 päivää, jos oletetaan, että keskipitkällä aikavälillä on saatavilla vain vetynestelaitteita, joiden kapasiteetti on 30 tonnia päivässä. Tänä aikana nesteyttäjä kuluttaa noin 16 GWh uusiutuvaa sähköä, joka taas ohjataan lämpönä jäähdytysveteen. Jopa tutkituilla tulevaisuuden 150 tonnin vuorokausinesteilijöillä varastosäiliöiden täydellinen täyttö kestäisi silti 11 päivää. Koska nestevarastoa kuitenkin ladataan ja tyhjennetään vain satunnaisesti, suuren nesteyttimen käyttö vain muutaman päivän ajan vaikuttaa täysin epätaloudelliselta. Pienemmät laitokset, joita voidaan käyttää hieman pidempään, voivat siksi olla edullisempia, vaikka niiden tehokkuus on heikompi.

      1620 tonnin vetysäiliön nestevarastossa tulee olla vähintään 22 500 m 3 . Tämä tilavuus vastaa noin neljää säiliötä, jotka ovat maailman suurimman rakenteilla olevan tankin kokoisia. Nestesäiliöiden tyhjentämisen 24 tunnin sisällä pitäisi olla ongelmatonta, kuten yhdysvaltalaisten avaruuskantorakettien vakiolataus vähän ennen lentoonlähtöä osoittaa.

      Maanalainen varastointi oletetulla 150 baarin käyttöpaineella vaatii luolan, jonka nettotyötilavuus on vähintään 145 000 m 3 , eli noin puolet heliumia varten toteutetun suolavesiluolan tilavuudesta. Luola on kuitenkin tyhjennettävä 24 tunnin sisällä käytön aikana. On kyseenalaista, voidaanko suolavesiluola tyhjentää geologisista syistä niin nopeasti.

      Tämän maanalaisen varaston lataus onnistuisi jopa vuorokaudessa noin kahdeksalla suurella mäntäkompressorilla. Olettaen 20 baarin syöttöpaineen ja 70 % isotermisen kompressorin hyötysuhteen, tarvitaan vain noin 1,7 GWh sähköenergiaa, joka taas vapautuu jäähdytysveteen. Useiden kompressorien käyttö tarjoaa redundanssia ja mahdollistaa heilahtelevan vedyn saannin.

      Jos voidaan hyväksyä, että nesteen tai korkeapainevaraston lataaminen kestää useita päiviä tai viikkoja, vedyn tuotannon tilanne on rento. Olettaen, että saatavilla on 100 MW:n elektrolysaattoreita, joiden kokonaisvirrankulutus on 5 kWh/Nm 3 , yksi yksikkö voisi tuottaa vaaditun kaasureservin 38 päivässä. Tuotannon aikana kulutetusta 90 GWh sähköenergiasta 36 GWh vapautuu jälleen lämpönä. Sähkövoiman lisäksi makeaa vettä on tarjottava kohtuullisella nopeudella 16 m 3 /h. Vaikka elektrolysaattorin kapasiteetti voidaan jakaa niin, että ne saavat energiansa melkein mistä tahansa verkosta, olisi jälleen järkevää asentaa ne lähelle varastointipaikkaa, jotta jakeluhäviöt minimoidaan."

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ehkä Fortum ottaa opikseen vielä myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Linnanjuhlat: Tiina Kaukasen asu aivan kauhea lankaviritelmä

      Ja loukkaus arvokkaita juhlia, maata, veteraaneja, Salea ja muita juhlijoita kohtaan. Siis miten joku kehtaa alittaa riman niin pahasti, koska voisi t
      Maailman menoa
      201
      1545
    2. Olet mielenkiintonen ja kiehtova. Erikoinen epänormaali ihminen

      Siksi kiinnostava. Hyvää yötä. Saan kai sanoa ystäväni? Saanhan ?
      Ikävä
      50
      1357
    3. Oho! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki poseeraa sensuellissa pitsiasussa! Some kuumana: "Merenneito"

      Onko tämä sitten Suomineito vai merenneito? Helmi Loukasmäki tuli julkisuuteen Dannyn assistenttina. Nuori nainen on totuttu näkemään somessa varsin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1189
    4. Mikä nyt on

      Ihmisiä katoaa, ruumiita löytyy. Suntista löytynyt ruumis...
      Kokkola
      77
      1187
    5. Nyt mies ryhdistäydytään

      molemmat IRL. Jos molemmilla on tunteita. Ei heitetä niitä roskiin. Hyvää yötä.
      Ikävä
      124
      1162
    6. Haapaveden hiippari

      Jokos sen kylillä pyörivät hiipparin henkilöllisyys on selvinny joka tuijottelee ikkunoista ja tulee yöllä taloihin sisälle?
      Haapavesi
      28
      944
    7. Nyt on irvokas kuva Sannasta

      Sanna Marinille lämmin vastaan­otto Albaniassa suomen itsenäisyyspäivänä https://is.mediadelivery.fi/img/658/c0b897a1f79adf3fb623b0485bdec65f.jpg.web
      Maailman menoa
      253
      852
    8. Ano Turtiaisen kättely huipentaa Linnan juhlat!

      Koska kaikki kansanedustajat on aina kutsuttu Linnan juhlin, siellä tulee pian näkymään myös Ano Turtiaisen mahtava urheilijanvartalo! Ei ole epäilys
      Maailman menoa
      104
      744
    9. Mulle kyllä riittäisi

      🥰 kun ekaksi vaan pitäisit kädestä kiinni 🤝 ja katselisit silmiin. 👀
      Ikävä
      43
      739
    10. Sille Rakkaudelle joka on tarkoitettu

      Meijän on pakko yrittää kun muita vaihtoehtoja ei ole. Eikä sitä voi jättää tekemättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      83
      653
    Aihe