Tulevaisuuden vetytalous on pitkään viherpesua?

Anonyymi

... Koska todella vähän on vedyn tuotantoon tarjolla aurinko, vesi, tuuli tai ydinvoimaa(?). Vihreästä energiasta on jo nyt pulaa, niin kuinka nimenomaan vihreitä energian tuottajia saadaan pystyyn kalliisti ja nopeasti? Mistä tälle kaikelle rahoitus. Sen takia moni vetytehdaskin tulee sortumaan mainostamaan tuottavansa energiansa vihreänä vaikka iso osa vedyn tuotannosta on oikeasti fossiilista.

"Selvitys kartoitti, kuinka suuri osa mainoksista täyttää Cambridgen sanakirjan mukaisen viherpesun määritelmän. Cambridgen sanakirjan mukaan viherpesun tarkoitus on “saada ihmiset uskomaan, että yritys suojelee ympäristöä, enemmän kuin se todellisuudessa suojelee” tai “saada liiketoiminta vaikuttamaan kiinnostuneelta luonnollisen ympäristön suojelemisesta, vaikka se ei sitä ole”.

"Fortumin mainoksista 77 prosenttia keskittyi “vihreisiin” energiaratkaisuihin, vaikka uusiutuvien ja päästöttömien energiamuotojen osuus yhtiön tarjonnasta on paljon pienempi. VAIN YKSI PROSENTTI Fortumin vuonna 2020 tuottamasta energiasta tehtiin tuulivoimalla tai aurinkovoimalla. Fortum on ilmoittanut pyrkivänsä lisäämään tuuli-ja aurinkovoimakapasiteettia 1,5 – 2 gigawatilla seuraavaan viiden vuoden aikana. Samalla ajanjaksolla Fortumin tytäryhtiö Uniper kuitenkin aikoo yli kolminkertaistaa nesteyten fossiilikaasun (LNG) portfolionsa."

https://www.greenpeace.org/finland/blogit/49263/suurin-osa-fortumin-enin-repsolin-totalin-ja-shellin-mainoksista-viherpesua-toteaa-kansainvalinen-selvitys/

Joten jos nyt jo suuria vaikeuksia tuottaa energiaa suurimmaksi osaksi vihreästi, niin mitä se on vetytaloudessa joka kuluttaa huomattavasti enemmän sähköä vedyn valmistukseen mainostaen tulevaisuuden mainoksissa sitä vihreänä energiana? Vetytalous tulee lisäämään sähkökriisejä ja vihreällä puolella jopa "katastrofaalisesti", koska sähkön kysyntä nousee vetyajoneuvojen ja vedyllä toimivien tuotantolaitosten (tehtaiden) yleistyessä.

61

2313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä ei varmasti vihreän vedyn kannattajat tule myöntämään että vihreää sähköä ei oikeasti riitä pitkään aikaa vain vetyä varten. Hintalappu on karmea kun satoja miljoonia vetyautoja liikkuu ja kaikki sähkö pitäisi tuottaa vihreästi. Maksaa melkoisesti uusiutuvien voimaloiden pystytys jotka täytyy ylimitoittaa, koska aina ei sada, paista tai tuule. Kausiluonteisuus vaatii isot puskurit voimaloille tuottaa vihreää sähköä.

      Ja mikä haloo siitä syntyy kun joku poliitikko erehtyy sanomaan:"Pitäsi nostaa veroja prosenttiyksiköllä seuraavat kymmenen vuotta, jotta saadaan vihreät voimalat maksettua.". Väheneekö kannatus sitten vihreälle sähkölle kun siitä pitääkin alkaa ITSE maksamaan enemmän?

      • Anonyymi

        "Hintalappu on karmea kun satoja miljoonia vetyautoja liikkuu ja kaikki sähkö pitäisi tuottaa vihreästi."

        Maailma kehittyy. Kyllä ne vanhat putkitelkkaritkin maksoivat suhteellisesti moninkertaisesti enemmän kuin nykyiset 80 tuumaiset.
        Autojen hinnat ei käytännössä ole nousseet yli 20 v lainkaan, vaikka kehitys on ollut hurjaa.


    • Anonyymi

      Tässä on hyvä esimerkki kun sitä vihreää vetyä ei riitä niin aletaan sitten hyvin kyseenalaisesti valmistamaan vetyä ruskohiilestä ja roudaamaan vielä vetylaivalla Australiasta Japaniin. Siinä on viherpesua kerrakseen kun vetyautoilun piti olla vihreätä kun nesteytetty vety vie vielä enemmän energiaa kuin vain paineistettu, joten häviöitä tulee paljon. Ruskohiilestä valmistus vedyksi, kuljetus satamaan, nesteyttämisen energia jossakin kohtaa ketjua ja laivalla Japaniin.... ja kaikki vie energiaa jolloin ruskohiiltä sit kuluu todella paljon.

      https://www-reuters-com.translate.goog/article/australia-hydrogen-kawasaki-heavy-idUSL4N2L81IF?fbclid=IwAR3lsmedF16kS6kzPKCN03rV-K8mM3uXwPqIJ06Lh5HDsIl0yeIkL1PLTjo&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      • Anonyymi

        Ei haittaa pätkääkään, koska vety nyt vaan on luokiteltu 0-päästöiseksi ja tällaisilla tempauksilla saadaan Saksan, Japanin ja USA:n liikenteen päästöt alas. Paperilla.

        Suomessa päästöjä on jo laskettu oikeasti eikä pelkästään paperilla, joiten meillä ei ole vähintäkään tarvetta haaskata rahaa vedyn kanssa pelleilyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei haittaa pätkääkään, koska vety nyt vaan on luokiteltu 0-päästöiseksi ja tällaisilla tempauksilla saadaan Saksan, Japanin ja USA:n liikenteen päästöt alas. Paperilla.

        Suomessa päästöjä on jo laskettu oikeasti eikä pelkästään paperilla, joiten meillä ei ole vähintäkään tarvetta haaskata rahaa vedyn kanssa pelleilyyn.

        Suomen päästöt eivät ole merkityksellisiä edes Suomelle itselleen. Täällä parasta öljy, bensa, mutta nyt Venäjä päätti toisin. On tossa tosin Norjakin lähellä, joilla on öljyä ja omavaraisuus hydroenergialla.


    • Anonyymi

      Sähkön kysyntä lisääntyy tietoyhteiskunnan laajentuessa. Ajatelkaa kun köyhemmätkin maat alkavat elää paremmin kaikenlaisten sähköhärveleiden varassa, niin ei niitä hiilivoimaloita ja ydinvoimaloita voida ajaa alas suurista poliitikkojen korulaiseista huolimatta. Aina on jossain kysyntää sähkölle kun ihmismäärä maapallolla vain lisääntyy joka vuosi. Tämä tarkoittaa sitä että VIHREÄN sähkön hintalappu tulee olemaan VALTAVA koska vihreän sähkön tuotannollinen teho on selvästi heikompaa kuin saastuttavamman kivihiilivoimalan. Viherpesu tulee siis jatkumaan kun sähkösopimuksia (tuottajien tietoja) piilotellaan julkisuudelta.

      "Lisääntyvä digipalveluiden käyttö tarkoittaa väistämättä dataliikenteen kasvua valtavissa datakeskuksissa ympäri maailman. Ja valtavat datakeskukset taas kuormittavat sähköverkkoja. Tämä tosiasia on ajanut Irlannin hankalaan tilanteeseen. "

      "Siispä datakeskusten lisääntyvä kulutus saattaa vaarantaa maan sähköverkon ja pahimmillaan johtaa sähkökatkoihin kotitalouksissa. Datakeskukset käyttävät pääosin uusiutuvaa energiaa, mutta jos kaikki uusiutuva energia kuluu palvelimien ylläpitoon, muut toimialat ja kotitaloudet joutuvat turvautumaan fossiilisiin.

      Paul Deanen mukaan konesalit eivät kuitenkaan pyöri kokonaan uusiutuvalla energialla, elleivät ne pysty varastoimaan energiaa.

      ”Eivät datakeskukset kytke Facebookia pois päältä vain siksi, ettei ulkona paista aurinko tai tuule”, Deane muistuttaa.

      Irlantilaisen ilmasto-organisaation An Taiscen suunnittelujohtaja Phoebe Duvallin mukaan Irlannissa on maan kokoon nähden suhteettoman paljon datakeskuksia, mikä johtaa ennen pitkää ongelmiin ilmastotavoitteisiin pääsemisessä. Organisaatio on vastustanut useita uusia datakeskushankkeita, sillä datakeskusten määrän raju kasvu on ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa. Siksi organisaatio haluaa tutkia datakeskusten energiankäyttöä tarkemmin ennen uusien rakennushankkeiden käynnistämistä.

      Aiemmin Singapore on keskeyttänyt uusien datakeskushankkeiden kehittämisen maan- ja energiankäyttöön liittyvien ongelmien vuoksi."

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a5f7aba8-62b6-4936-91a6-d9b9764dbc54?ref=ampparit:5998

    • Anonyymi

      Talvella 2021 oli jo Suomessa sähkökriisi. Kun vetytalous lyö itsensä läpi, niin aina kylminä talvina sähkökriisin riski kasvaa, koska vedyn valmistaminen kasvattaa sähkön kysyntää. Hetkellisesti maksamme huomattavasti enemmän sähköstä. Kun tämä selviää kuluttajille että osasyy siihen on vetytalous, niin perustaako joku facebook ryhmän "STOP! Sähkön hinnan nousulle!"`?

      https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/

      • Anonyymi

        Ei vetyä valmista kukaan, kun sähkö on kallista. Ei vetyä oteta Suomessa käyttöön liikennepolttoaineena. Energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Tällaisia laitoksia on suunnitteilla jo ainakin 3 paikkakunnalle.


    • Anonyymi

      Ilmoitetut luvut vihreydestä ei välttämättä pidä aina paikkaansa.

      "Maailman suurin vihreän vedyn voimalaitos on kytketty sähköverkkoon kaikessa hiljaisuudessa luoteis-Kiinassa, Recharge uutisoi.

      Voimalaitoksen käynnisti täyteen tehoonsa hiilipohjaisista kemikaalivalmisteista tunnettu Ningxia Baofeng Energy Group viime vuoden joulukuussa, tiedottamatta asiasta lainkaan.

      Tieto 150 MW voimalaitoksen käynnistämisestä tuli yllätyksenä jopa öljyjätti Shellille, jonka lukuisat analyytikot ovat yleensä hyvin kärryillä energia-alan suurista tapauksista maailmalla.

      Analytiikkayhtiö BloombergNEF:in vetyspesialisti Xiaoting Wangin mukaan Baofengin voimala pokkasi maailman suurimman toiminnassa olevan elektrolyysivoimalan tittelin jo viime vuoden huhtikuussa, kun se tuotti sähköverkkoon 30 MW. Aikaisempi ennätyksenpitäjä löytyi Kanadan Quebecista, jossa Air Liquiden vetyvoimala tuottaa 20 MW.

      Baofengin ennätys jäänee lyhytikäiseksi, Wang muistuttaa. Hänen tietojensa mukaan kiinalainen öljyjätti Sinopec on aloittanut kapasiteetiltaan 260 MW vetyenergialaitoksen rakentamisen Xinjiangiin Kiinan luoteisosiin. Tuo laitos ottaa virtansa elektrolyysiin aurinko- ja tuulivoimasta.

      Vaikka Kiina näyttää ottavan kärkipaikan vihreän vedyn laitoksillaan, sopii vihreyttä Wangin mukaan EPÄILLÄ. Baofengin voimala ilmeisesti pyörii TAVALLISELLA VERKKOSÄHKÖLLÄ niinä hetkinä, kun aurinko ei paista sen 200 MW aurinkokeräimeen.

      Yrityksen mukaan laitos tuottaa 27 000 tonnia vihreää vetyä joka vuosi. Wangin laskelmien mukaan LUKUUN YLTÄMINEN on kuitenkin MAHDOTONTA, vaikka laitos pyörisi täydellä teholla joka ikisenä vuorokauden tuntina.

      Tämän lisäksi Wang epäilee Baofengin vedyn hintaa.

      ”Baofeng väittää sen vihreän vedyn hinnan asettuvan 1,2 dollariin kilogrammalta, mikä on hyvin lähelle yrityksen hiilen kaasuuntumisella tuottaman HARMAAN vedyn nykyhintaa”.

      Yrityksen hinnoittelu perustuu sen alan laskentatavoista poikkeavaan tapaan suorittaa tasapoisto kaikkiin tarvikehankintoihin viimeisen 25 vuoden ajalta. Lisäksi yritys ei ota laskelmissaan huomioon käytetyn verkkosähkön hintaa.

      BloombergNEF:in laskelmien mukaan Baofengin vedyn todellinen hinta on vähintään kaksinkertainen."

      https://www.talouselama.fi/uutiset/te/0ec3897e-a7b2-406b-84d4-bdff6c15a53e?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2JczjK2UwbFKT6EDnmbCYuNPx5rS-iwmJCQnHO4A8jch2cRuB77BxtfB8#Echobox=1644127876

    • Anonyymi

      Tässä videossa on kerrottu viherpesusta Kalifornian osalta hyvin simppelisti. Vetyautot kun tarvitsevat noin 55kw sähköä yhden vetykilon tuottamiseen plus vetytankkausaseman (välipaineistuksen) vaatima sähkö vielä päälle, niin sähkökriisiä pukkaa tulevaisuudessa vetyautoilun osavaltiossa Kaliforniassa.

      https://www.youtube.com/shorts/diuJdZ57_Go

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tutkimus että vetyautot saastuttavat selvästi sähköautoja enemmän. Myös sähköverkkoa (ainakin Kaliforniassa) pitää reilusti vahvistaa vedyn tuottamisen takia, koska sähkön kysyntä nousisi silloin reilusti jos autot alkaisivat käyttämään pääasiassa vain vetyä, joten se ei ole kovin realistista. Vetytalous tulee olemaan pitkään viherpesua.

      https://www-greencarreports-com.translate.goog/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Ei hyvältä näytä kun vetytalouteen pitäisi siirtyä. Herää taas Elokapinat henkiin. Nimittäin menee kauan aikaa tuulivoiman ja aurinkovoiman pystyttämisessä, jotta aidosti vihreää sähköä on valtavat määrät tarjolla. Maakaasua, öljyä ja kivihiiltä on vaikeata korvata NOPEASTI jos vedyn kysyntä tulevaisuudessa kasvaa. Ja hintalappu on hirmuinen.

      "Saksan liittohallitus hyväksyi kesäkuussa 2020 kansallisen vetystrategian, jolla tuetaan energian kiertokulkua lisäämällä vedyn käyttöä [ 1 ]. Toistaiseksi vetyä on tuotettu lähes yksinomaan maakaasusta, raakaöljystä tai hiilestä, jolloin vapautuu suuria määriä kasvihuonekaasua CO 2 . Sen sijaan "vihreää" vetyä ehdotetaan käytettäväksi tulevaisuudessa hallitsevana energian kantajana. Vihreää vetyä tuotetaan yksinomaan uusiutuvasta sähköstä veden elektrolyysillä, ja sivutuotteena on vain happea. Saksa suunnittelee 9 miljardin euron budjetin tehokkaiden ja vientikelpoisten teknologioiden kehittämiseen, uusiutuvista lähteistä peräisin olevan vedyn tuotannon ja käytön edistämiseen sekä tarvittavan infrastruktuurin rakentamiseen alueiden ylittävää varastointia ja jakelua varten [ 1]."

      https://link-springer-com.translate.goog/article/10.1140/epjp/s13360-021-01585-8?error=cookies_not_supported&code=046e4b3e-6dcd-481e-bee4-79850b17b392&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Samasta linkistä lisää pohdintaa miksi edes väliaikainen vetyenergian varastointi ei kannata. Aivan liikaa tekniikkaa vaatien tulevaisuudessa huoltoja ja korjauksia sekä paljon häviöitä hukaten energiaa. Ei voi olla taloudellisesti aidosti kannattavaa.

      "Energiavarannon tarjoaminen vihreällä vedyllä

      Seuraava esimerkki tarkastelee vihreän vedyn tuotantoa ja varastointia energiareservin muodostamiseksi uusiutuvan sähkön tilapäisen tyyntymisen kuromiseksi. Koska suurten pumppuvoimaloiden kapasiteetti loppuu vain muutaman tunnin kuluttua, harkitaan muunnosketjua, jossa vihreän vedyn tulee tuottaa sähkötehoa 1 GW 24 tunnin ajan. Tämä vastaa suunnilleen yhden suuren voimalaitoksen kapasiteettia tai 9 % kaikkien Saksassa tällä hetkellä maalle asennettujen tuulivoimaloiden keskimääräisestä kapasiteetista. Verrattuna Saksan nykyiseen vuotuiseen bruttosähkönkulutukseen, joka on 540 TWh, tämä reservi kattaisi vain noin 1,6 % keskimääräisestä päivittäisestä kulutuksesta [ 22 ].

      Arviointi alkaa muunnosketjun lopusta eli polttokennoista. 1 GW:n tehon tuottamiseksi 24 tunnin aikana noin 1000 yksikköä suurimpia tällä hetkellä saatavilla olevia polttokennoja on toimittava rinnakkain. Näihin yksiköihin tulee syöttää 750 000 Nm 3 /h tai yhteensä 1620 tonnia vetyä 24 tunnin aikana. Hyötysuhde 44%, noin 1,66 GW lämpöä ja 608 m 3/h kondenssivettä on poistettava sähköntuotannon aikana. Valtavien kaasumäärien vuoksi polttokennot tulisi sijoittaa vetyvarastojen läheisyyteen, jotta vältytään monimutkaiselta putkistoverkostolta ja pidetään kuljetushäviöt pieninä. Kuljetus perävaunulla tai säiliöautolla on käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi noin 1500 korkeapainekaasuperävaunun tai 460 nesteperävaunun purkamista ja samanaikaista käsittelyä 24 tunnin käytön aikana.

      Tämän vetyreservin nesteyttäminen kestäisi noin 54 päivää, jos oletetaan, että keskipitkällä aikavälillä on saatavilla vain vetynestelaitteita, joiden kapasiteetti on 30 tonnia päivässä. Tänä aikana nesteyttäjä kuluttaa noin 16 GWh uusiutuvaa sähköä, joka taas ohjataan lämpönä jäähdytysveteen. Jopa tutkituilla tulevaisuuden 150 tonnin vuorokausinesteilijöillä varastosäiliöiden täydellinen täyttö kestäisi silti 11 päivää. Koska nestevarastoa kuitenkin ladataan ja tyhjennetään vain satunnaisesti, suuren nesteyttimen käyttö vain muutaman päivän ajan vaikuttaa täysin epätaloudelliselta. Pienemmät laitokset, joita voidaan käyttää hieman pidempään, voivat siksi olla edullisempia, vaikka niiden tehokkuus on heikompi.

      1620 tonnin vetysäiliön nestevarastossa tulee olla vähintään 22 500 m 3 . Tämä tilavuus vastaa noin neljää säiliötä, jotka ovat maailman suurimman rakenteilla olevan tankin kokoisia. Nestesäiliöiden tyhjentämisen 24 tunnin sisällä pitäisi olla ongelmatonta, kuten yhdysvaltalaisten avaruuskantorakettien vakiolataus vähän ennen lentoonlähtöä osoittaa.

      Maanalainen varastointi oletetulla 150 baarin käyttöpaineella vaatii luolan, jonka nettotyötilavuus on vähintään 145 000 m 3 , eli noin puolet heliumia varten toteutetun suolavesiluolan tilavuudesta. Luola on kuitenkin tyhjennettävä 24 tunnin sisällä käytön aikana. On kyseenalaista, voidaanko suolavesiluola tyhjentää geologisista syistä niin nopeasti.

      Tämän maanalaisen varaston lataus onnistuisi jopa vuorokaudessa noin kahdeksalla suurella mäntäkompressorilla. Olettaen 20 baarin syöttöpaineen ja 70 % isotermisen kompressorin hyötysuhteen, tarvitaan vain noin 1,7 GWh sähköenergiaa, joka taas vapautuu jäähdytysveteen. Useiden kompressorien käyttö tarjoaa redundanssia ja mahdollistaa heilahtelevan vedyn saannin.

      Jos voidaan hyväksyä, että nesteen tai korkeapainevaraston lataaminen kestää useita päiviä tai viikkoja, vedyn tuotannon tilanne on rento. Olettaen, että saatavilla on 100 MW:n elektrolysaattoreita, joiden kokonaisvirrankulutus on 5 kWh/Nm 3 , yksi yksikkö voisi tuottaa vaaditun kaasureservin 38 päivässä. Tuotannon aikana kulutetusta 90 GWh sähköenergiasta 36 GWh vapautuu jälleen lämpönä. Sähkövoiman lisäksi makeaa vettä on tarjottava kohtuullisella nopeudella 16 m 3 /h. Vaikka elektrolysaattorin kapasiteetti voidaan jakaa niin, että ne saavat energiansa melkein mistä tahansa verkosta, olisi jälleen järkevää asentaa ne lähelle varastointipaikkaa, jotta jakeluhäviöt minimoidaan."

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ehkä Fortum ottaa opikseen vielä myöhemmin.

    • Anonyymi

      Tässä artikkelissa kyseenalaistetaan onko Inkoon terästehdas oikeasti uskottava projekti kun teräs pitäisi tuottaa vedyllä? Jos käy niin että vain (pieni) osa teräksestä tuotetaan vedyllä, niin silloinhan se täyttäisi viherpesun merkit? Miksikö osalla.... noh perinteisesti valmistettu teräs on halvempaa, joten jos meinaa pärjätä kilpailussa, niin vedyllä tuotettu teräs ei saa maksaa merkittävästi lisää, jotta se menee kaupaksi. Ja jotenkin se 4 miljardin hanke pitäisi maksaa pankeille/sijoittajille takaisin, joten voi olla hankala haaste saada uskottavaa voittoa takaisin kun löytyy myös maita missä ei ympäristöasioista piitata ja siellä teräs valmistetaan halvemmalla.

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009310442.html

    • Anonyymi

      Videossa ollaan hyvin skeptisiä Inkoon terästehtaan sähkön tarpeen täyttämisesti vihreästi. Kohdasta 4:30 kerrotaan että isoja tuulimyllyjä tarvitaan noin 1400 tehtaan sähköntarpeeseen eikä sekään oikeasti riitä ympäri vuoden. 4 miljardia maalle rakennettuna, merelle 10 miljardia. Eikä tuo määrä myllyjä edes riitä kun aina ei tuule. Saatetaan tarvita vähintään 2000 isoa myllyä oikeasti.

      Ja tässä vasta yksi terästehdas. Kertokaa se tuhansilla muilla vetytalouden projekteilla ympäri maailmaa niin VIHREÄN sähkön hankkiminen on suorastaan epärealistista utopiaa. Pitää vain sinnikkäästi hiilivoimaloita pystyssä räjähtävän sähkön kysynnän takia täyttäen viherpesun merkit... kaikki koska vetytalous on niin cool.

      https://www.youtube.com/watch?v=OQuEKHBOsiU

    • Anonyymi

      "Jotta teräksen tuotanto olisi päästötöntä, pitäisi myös käytettävän sähkön olla sitä. Tällä hetkellä päästötöntä energiaa ei ole Suomessa avokätisesti tarjolla, vaan Ukrainan sodan seurauksena on jouduttu ottamaan käyttöön jopa vanhaa hiilivoimaa."

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009310910.html

    • Anonyymi

      Tässä artikkelissa kerrotaan selvästi lukuna että vihreä vety on kaikkein kalleinta vetyä. Ero on huomattava, joten kiusaus viherpesuun yrityksillä on varmasti suurta mainostaa tuotettaan vihreänä vaikka se olisi vain osittain vihreää vuositasolla. Samoin yhteiskunnan huimiin infran pystyttämis kustannuksiin löytyy arvioita, joten hidasta tulee olemaan aidon vihreän vedyn tuottaminen teollisessa mittakaavassa maailmanlaajuisesti, sillä rahoituksen löytyminen nopealla aikataululla voi olla hyvin vaikeata.

      https://www-reuters-com.translate.goog/article/us-eu-hydrogen-analysis-idUSKBN25M1ZU?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Japanissa vedyn viherpesu on jo arkipäivää. Tätä se tulee olemaan monessa muussakin maassa missä ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi tuuli, vesi, aalto, ydin ja aurinkovoimaa aidon vihreän vedyn tuottamiseen. Vetytalous on siis suuria puheita eikä päästöt välttämättä vähene oikeassa elämässä merkittävästi vaikka se markkinoidaan "vihreänä".

      ”Suurin ongelma tässä on sähkön tuottaminen ammoniakilla, joka on asetettu etusijalle yhteispolton kanssa hiilen kanssa palamisnopeuksien yhteensopivuuden vuoksi.

      "Vaikka ammoniakkia rinnakkaispoltetaan 20-prosenttisesti huippusuperkriittisissä hiilivoimaloissa, joissa on suurin hyötysuhde, päästöt ovat kaksi kertaa suuremmat kuin maakaasulla. JERA aikoo ilmeisesti nostaa rinnakkaispolttoasteen noin 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, mutta se ylittäisi silti maakaasukäyttöisen sähkön päästöt.
      Kallis ja erittäin likainen | BNEF vastustaa Japanin suunnitelmia polttaa vetyperäistä ammoniakkia hiilellä sähköntuotannossa
      Intia on nousemassa 8 GW:n vetyelektrolysaattorituotannon keskeiseksi perustaksi vuoteen 2025 mennessä

      Raportissa lisätään, että muut kehittyneet maat "pitävät sitä politiikkana, jolla pyritään pidentämään hiilivoimaloiden käyttöikää ja joka on tarkoitus lakkauttaa viimeistään vuoteen 2030 mennessä [ G7 -maiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisehdotusten täyttämiseksi]".

      Kansallisessa strategiassa asetetaan myös etusijalle ja tarjotaan taloudellista tukea puhdistettamattomista fossiilisista polttoaineista saadulle harmaalle vedelle. Tavoitteena on luoda vedyn suuri kysyntä ja laajamittainen toimitusketju ennen kuin merkittäviä määriä vihreää H2:ta on kaupallisesti saatavilla – politiikkaa kuvailee REI. "suurena riskinä".

      "Vuoteen 2030 asti hallituksen strategian pääasiallinen hankintalähde on harmaa vety, joka ei vähennä hiilidioksidipäästöjä ollenkaan", se sanoo ja lisää, että toisin kuin muut maat, kuten Iso-Britannia ja Yhdysvallat, se ei auta . määritellä hyväksyttävät päästötasot sinisestä H 2 :sta (eli harmaasta vedystä hiilen talteenoton ja varastoinnin kanssa).

      "Tällä tahdilla Japani on vaarassa luoda järjestelmän, joka jakelee ja käyttää vetyä, jota ei tunnusteta kansainvälisesti vähähiiliseksi tai nollahiiliseksi energiaksi. Tässä tapauksessa japanilaisella vedyllä valmistetut materiaalit ja tuotteet uhkaavat menettää maailmanlaajuisen teollisen kilpailukyvyn."

      Raportissa lisätään, että koska harmaan vedyn tuotannosta syntyvät päästöt höyrymetaanin reformoinnilla ovat 35 % suuremmat kuin maakaasun polttamisen, yhteispolttoaste on 30 % H 2 :tä ja 70 % metaania voimalaitoksissa – kuten hallituksen vuoden 2021 strategiassa ehdotetaan. Energiasuunnitelma – lisäisi itse asiassa päästöjä 10 % verrattuna nollapolttoon.

      "Mitä korkeampi rinnakkaispolttoaste, sitä suuremmat päästöt", se selittää.

      Raportissa jatketaan, että kansallinen vetystrategia "painottaa teollisuuspolitiikkaa hiilidioksidipäästöjen vähentämispolitiikan sijaan... mutta hallituksen tulee pitää mielessä, että harmaata vetyä edistävä politiikka, joka on ristiriidassa hiilidioksidin vähentämisen kanssa, ei koskaan onnistu, edes teollisuuspolitiikkana". .

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/policy/a-complete-failure-japans-fantasy-hydrogen-strategy-does-nothing-for-decarbonisation-study/2-1-1326788?zephr_sso_ott=V8Go6S&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      On todella pitkä matka vihreään vetyyn:

      "Tällä hetkellä yli 99 prosenttia Yhdysvaltojen vuotuisesta vedyn saannista, noin 10 miljoonaa tonnia,
      tulee lähes kokonaan fossiilisista polttoaineista "höyrymetaanin reformoinnin" kautta.(SMR), energiaintensiivinen prosessi, jossa metaanikaasu hajotetaan vedyksi ja hiilidioksidiksi. SMR:llä tuotettu vety on korkeapäästöinen tuote, jolle on annettu nimi "harmaa vety". Sitä vastoin "vihreää" vetyä tuotetaan jakamalla vettä sen vety- ja happikomponenteiksi elektrolyysin avulla, joka saa käyttövoimansa uusiutuvalla energialla. Vaikka teollisuus mainostaa vetyä "puhtaana"
      ratkaisuna, maailmanlaajuisesti VAIN 0,02 prosenttia nykyisestä vedyn tuotannosta on VIHREÄÄ. "Sinisen" vedyn tuotannossa käytetään hiilidioksidin talteenottoa ja sitomista (CCS) poistamaan vedyn tuotannossa vapautuvaa hiilidioksidia (CO2)."

      Joten jos nyt jo vihreän vedyn määrä on noin 0,02 prosenttina surkea luku maailmanlaajuisesti, niin saa melkoisia taikatemppuja tehdä, jotta voidaan puhua vihreästä vedystä maailmanlaajuisesti sillä uusiutuvan sähkön tuotannon lisääminen on todella hidasta. Kyseessä on siis markkinatemppu jolla houkutellaan ihmiset kiinnostumaan vihreästä vetytaloudesta, joka on käytännössä viherpesua.

      https://www-sierraclub-org.translate.goog/articles/2022/01/hydrogen-future-clean-energy-or-false-solution?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Lisää viherpesu artikkeleita.

      "

      DEC:n päätös johtuu useiden vetyhypeen aiheuttamista iskuista. Yhdistyneet Kansakunnat , lainsäätäjät , tutkijat ja jopa Siemens Energyn toimitusjohtaja ovat havainneet suuria ongelmia vedyn suhteen. Kaikki nämä tarinat toistavat sitä, mitä ympäristöoikeuden puolestapuhujat ( ja CEG ) ovat huutaneet kuukausia: vety ei ole käyttökelpoinen polttoaine sähköntuotannossa, eikä sitä todellakaan pitäisi käyttää syynä saastuttavien voimalaitosten käyttöiän pidentämiseen.

      Vihreän vedyn nykyinen saatavuus ei tietenkään ole ainoa syy, miksi se ei ole se ihmepolttoaine, jota fossiilisten polttoaineiden teollisuus on tehnyt, kun otetaan huomioon seuraavat seikat:"

      ... ja kattavasti löytyy sitten niitä seikkoja artikkelissa.

      https://www-cleanegroup-org.translate.goog/the-hydrogen-hype-bubble-may-have-finally-popped/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Saksassa on energiakriisi kun maakaasua eikä sähköä saada enään Venäjältä halvalla. Tämä pakottaa epätoivoisiin toimiin, joten hiilivoimaloita on pakko pitää toiminnassa ja myös tämä sähkö menee osittain vedyn tuotantoon... mustalla hiilellä. Kokonainen kylä joudutaan pakkosiirtämään hiilikaivoksen tieltä. Melkoista viherpesua siis.

      "Saksan hallituksen täyskäännös ilmastopolitiikassa kuumentaa tunteita Saksassa.

      Maanantaina poliisi aloitti protestileirin purkamisen Lützerathin kylässä Saksan Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa.

      Hiilivoimaa vastustavat aktivistit ovat yrittäneet estää kylän jyräämisen hiilikaivoksen tieltä useita viikkoja. Mielenosoittajat ovat esimerkiksi asettuneet autioihin taloihin asumaan.

      Poliisi on vaatinut useaan otteeseen aktivisteja poistumaan kylästä. Noin kaksituhatta mielenosoittajaa ei ole kuitenkaan väistynyt.

      Mielenosoitukset sujuivat rauhallisesti sunnuntaihin saakka, jolloin mielenosoittajat alkoivat heittää poliiseja kivillä.

      Maanantaina paikallinen tuomioistuin päätti, että Lützerathin alueet kuuluvat jatkossa energiayhtiö RWE:lle.

      Tiistaina poliisit kantoivat pois avolouhoksen edustalla istuvia mielenosoittajia. Osa oli kiinnittänyt itsensä työmaa-aitaan. Monet asettuivat ihmisketjuiksi poliisia vastaan."

      https://yle.fi/a/74-20012210

    • Anonyymi

      Tätä se viherpesu on vielä pitkään vaikka vetytaloutta markkinoidaan valheellisesti vihreänä. Ja vetytalous käyttää PALJON sähköä vedyn tuotantoon.

      "Eilisen talouslehti Handelsblatt’n mukaan Saksa on lisäämässä hiilivoimantuotantoa jopa 8000 megawatilla lauhdevoimaa eli hiiltä palaa todella paljon lisää. Tämä vastaa KAHDEKSAN SUUREN YDINVOIMALAN sähkön tuotantotehoa. Sillä kyettäisiin hieman vähentämään Saksan riippuvuutta Venäjän kaasusta ensi talvena. Oil Price lehden 3.3. julkaistun artikkelin mukaan eurooppalaiset voimayhtiöt hädissään yrittävät LISÄTÄ HIILENTUONTIA nyt mm. Etelä-Afrikasta vähentääkseen riippuvuutta Venäjän hiilestä."

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkopaunio/saksa-lisaa-jopa-8-000-mw-hiilivoimaa-ensi-talveksi-vihrean-siirtyman-komissaari-hiilen-poltto-noudattaa-eun-ilmastolinjauksia/

    • Anonyymi

      Kiina tähtää myös vetytalouteeen vihreänä aatteena. Silti se rakentaa kaikkein eniten maailmassa UUSIA HIILIVOIMALOITA vastatakseen krooniseen sähkön kysyntään, josta myös vetyä valmistetaan.

      Hiilivoimaloita on helpompaa, halvempaa ja nopeampaa rakentaa kuin samantehoisia tuuli- ja aurinkovoimaloita eikä kärsi myöskään kausivaihteluista Sen takia hiilivoimaloita suositaan nopean sähkön kysynnän vastaamiseen... myös vetytaloutta varten.

      "Kiina ottaa käyttöön yhä lisää hiilivoimaa, vaikka on luvannut aloittaa hiilen alasajon lähivuosina, kertoo ympäristöjärjestö Greenpeace.

      Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana viranomaiset antoivat lupia uusille hiilivoimaloille yhteensä 8,63 gigawatin edestä. Määrä vastaa jo nyt liki puolta viime vuonna hyväksytyistä hakemuksista.

      Hiilivoiman lisärakentamisen syynä on toistuva sähköpula. Greenpeacen ilmasto- ja energiakampanjoijan Wu Jinghanin mukaan hiilivoiman lisärakentaminen ei kuitenkaan auta, koska sähköpula johtuu huonosta infrastruktuurista, ei tuotantokapasiteetin puutteesta. "

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008955855.html

      https://katternodigital.fi/fi/article/2-400-uutta-hiilivoimalaa/

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raportti-hiili-on-edelleen-suurin-uhka-maailman-ilmastotavoitteille-aiheutti-vuonna-2021-ennatykselliset-hiilidioksidipaastot/8412818#gs.nl3y5a

    • Anonyymi

      Kun kuluttajat alkavat näkemään vihreän vedyn valheen läpi, niin alkavat kysymään kuinka vihreällä vedyllä tuote tai liikkuminen on oikeasti tuotettu boikotoiden kyseenalaisia tapauksia. Vie vain aikaa milloin media alkaa lisäämään tutkivaa journalismia markkinoidusta vihreästä vedystä ja sen todellisuudesta eli viherpesusta.

    • Anonyymi

      Vihreällä sähköllä tulee tulevaisuudessa räjähdysmäisesti kysyntää. Vetyä on pakko tuottaa myös sekasähköllä tai se yksinkertaisesti loppuu kesken. Vihreä vety tulee olemaan kiistelty myytti vielä vuosikymmeniä.

      "Kansainvälisen energiajärjestön mukaan tarvitsemme vielä 530 miljoonaa tonnia vetyä, jotta voimme saavuttaa nettonolla-skenaarion vuoteen 2050 mennessä.

      Vuodesta 2019 lähtien vedyn maailmanlaajuinen kulutus (kaikki tyypit) oli 115 miljoonaa tonnia, josta suurin osa meni raskaaseen teollisuuteen, mukaan lukien teräksenvalmistus, petrokemian jalostus ja lämmitys. Kaikentyyppisten kuljetusten osuus oli alle 10 000 tonnia. Vuoteen 2030 mennessä kuljetusten osuuden odotetaan nousevan 1,6 miljoonaan tonniin, nousevan 66,5 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä ja lähes 160 miljoonaan tonniin vuoteen 2070 mennessä IEA:n mukaan.

      Tuota niin paljon vihreää vetyä on pelottavaa. IEA ehdottaa, että noin 300 tonnia vetyä voitaisiin tuottaa elektrolyysaattoreista vuonna 2070 kestävän kehityksen skenaarion mukaisesti. Tämä vaatisi 13 750 terawattituntia sähköä, mikä vastaa PUOLTA MAAILMAN NYKYISESTÄ SÄHKÖNTUOTANNOSTA, IEA sanoo. Vuoteen 2070 mennessä elektrolysaattorikapasiteetin pitäisi nousta nykyisestä 170 megawatista yli 3 000 gigawattiin.

      Toisin sanoen nettonollatavoitteiden saavuttaminen vuonna 2050 EDELLYTTÄÄ VEDYN TUOTANNON KUUSINKERTAISTAMISTA nykyiseen tuotantoon verrattuna."

      Aivan mahdotonta tuottaa aidosti vihreästi vetyä. Vetytalouden avulla ei saada ilmastotavoitteita oikeasti täytettyä vaan se on viherpesua. Poliitikoille on tärkempää irtautua öljyriippuvuudesta kuin oikeasti ilmastotalkoot.

      https://hydrogen--central-com.translate.goog/hydrogen-really-trucks-fuel-future/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Tästä linkistä voit kauhistella kuinka paljon hiilivoimaloita eri maissa on. Muutamat maat rakentavat jopa aivan uusia hiilivoimaloita 2020-luvulla, joten ovat varmasti vähintään 20 vuotta tuottamassa sähköä jotta investointi saadaan kuoletettua ja vetytalous vain lisää sähkön kysyntää.

      https://www.statista.com/statistics/859266/number-of-coal-power-plants-by-country/

      Noin 70 maata joissa noin 3700 hiilikaivoksia ja hiilen kysynnän takia nämä kaivoksetkin pysyvät auki vielä pitkään.

      https://globalenergymonitor.org/projects/global-coal-mine-tracker/

      Vetytalous on totaallista viherpesua!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja miksi hiilestä irtaantuminen kikkailemalla ei välttämättä onnistu kun on kiire olla vihreitä. Miten ne uudet hiilivoimalat kompensoidaan kun niiden hiilijalanjälki on valtava?

      "On varsin mahdollista, ettei riittäviä pudotuksia päästöihin saada edes nämä temput huomioiden aikaan. Silloin kuvaan astuu kompensaatio, jossa omat päästöt korvataan vähennyksillä jossain muualla. Toteutustavasta riippuen tämä voi olla ihan hyväkin keino, mutta pidemmän päälle kestämätöntä. Kaikki eivät voi kompensoida päästöjään, vaan ilmastonmuutos saadaan kuriin vain luopumalla fossiilisesta energiasta – tai mielellään aika lailla kaikesta polttamisesta – ihan oikeasti."

      https://atteharjanne.fi/2017/10/16/hiilineutraaliksi-itseaan-huijaamalla/

    • Anonyymi

      Vetyä tuotetaan sähköllä; täysin saasteeton prosessi. Hintalappua on sähkön verran, mutta ei bensakaan ole ilmaista, ja lisäksi saastuttaa.

      Kannattaako vetyä valmistaa autoihin kun voidaan käyttää akkuja, niin akkumateriaali ei riitä ja luo toistaiseksi riippuvuuden Kiinan suuntaan. Sähköllä ladataan akkua, mutta sillä voi myös tuottaa vetyä. Vetyä voidaan käyttää myös fuusioenergian tuotantoon.

      Uusiutuvat energiantuotannot, akkutekniikka, ja kaivostoiminta, ovat etualalla nykyään, öljyn ja muun kemiantekniikan sijaan. Paljon on valmisteilla vedyn ja fuusion saralla. Venäjän tilanne on edelleen vauhdittanut pidemmällä aikavälillä siirtymää.

      Ei kannata alkaa itkemään vielä tässä vaihessa, kun lapsella on vielä vaipat.

    • Anonyymi

      Löytyy niitä kriittisiäkin kirjoituksia ylipäätänsä vetytaloudesta ettei se ole välttämättä hopealuoti vaikka niin kovasti uskotellaan.

      " Vetyteollisuuden intressit eivät välttämättä osu yksiin yleisen edun kanssa.

      EU:n 10 miljoonan tonnin uusiutuvan vetytuotannon tavoite edellyttää arviolta 500 terawattitunnin edestä lisää vihreää sähköä. Määrä vastaa noin 15–20 prosenttia koko tämänhetkisestä sähköntuotannosta EU:ssa.

      Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi syyskuussa, että nykyisten suunnitelmien valossa EU:n puhtaan vedyn tuotanto olisi jäämässä tavoitteesta puolitiehen.

      Puhtaan vedyn tuominen EU:n ulkopuolelta vaatii myös suuria sijoituksia infrastruktuuriin, kuten kaasuputkiin ja satamien vetyterminaaleihin. Komissio on käynyt neuvottelemassa vetykuljetuksista muun muassa Pohjois-Afrikassa, missä olisi runsaan auringonpaisteen vuoksi hyvät edellytykset tuottaa vetyä uusiutuvalla energialla. Vielä on kuitenkin epäselvää, onko puhdasta vetyä jo vuonna 2030 riittävästi saatavilla järkevään hintaan.

      Puhtaan vedyn kriteereistä ei ole myöskään päästy yhteisymmärrykseen. Komission alkuperäisen suunnitelman mukaan vihreäksi vedyksi laskettaisiin ainoastaan uusiutuvalla energialla valmistettu vety, mutta nyt sääntöjä ollaan höllentämässä vetyteollisuuden painostuksesta.

      Vetyala on vaatinut siirtymäaikaa, jonka aikana puhtaan vedyn valmistuksessa voisi käyttää myös osittain muuta kuin uusiutuvasta energiasta saatua sähköä, kuten hiilivoimaa. Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet komissiota, että löyhemmät kriteerit johtavat ilmastotavoitteiden vesittymiseen ja valtiontukien haaskaamiseen."

      https://ulkopolitiikka.fi/lehti/4-2022/eu-kiiruhtaa-vedyn-suurvallaksi-vaikka-parempiakin-ratkaisuja-olisi/

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetytehtaita rakennetaan maailmalla ja jopa 23GW massiivisella teholla. Koetetaanpa laskea, mitä tuo 23GW elektrolyysituotanto tarkoittaa. Toivottavasti suuremuunnosvirheitä ei tullut matkalle.

      -23GW = 23000MW
      -jos prosessia saisi ajettua täydellä teholla 8000h/a --> tuotantoa saataisiin 184 000 000 MWh energialla
      -julkisista lähteistä elektrolyysissä yksi kilo vetyä vaatii 48kWh
      --> vuosituotanto olisi 3 833 333 333 kg vetyä
      -vety saadaan häviöttömästi varastoitua ja siirrettyä polttokennoille, ja yhdestä kilosta vetyä saadaan 33,6kWh energiaa
      --> lopulta saadaan 128 800 000 000 kWh energiaa --> 128 800 000 MWh --> 128 800GWh --> 129 TWh

      Suomen sähkön tuotanto 2018 oli 67,5 TWh, eli kaikella tuolla vedyn tuotannolla saisi about kahden Suomen kokoisen maan sähkön tuotannon hoidettua. Onko tämä sitten paljon vai vähän? Onko myöskään VIHREÄÄ SÄHKÖÄ ylenmäärin saatavilla, jotta tämä 8000h/a oletus pätee? Häviöitäkin lienee vähän siellä ja täällä, ja elektrolyysin lisäksi vetylaitos käyttää hiukan muutakin energiaa aputoimintoihin, mutta tällainen optimistinen laskelma.

      Toisinsanoen jos tälläinen megalaitos tulisi Suomeen, niin se käyttäisi KAIKEN Suomen sähkön lähivaltioiden avustamana ja sitten sen vety luonnollisesti markkinoitaisiin VALHEELLISESTI vihreänä vaikka iso osa sähköstä on myös harmaata ja jopa mustaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa myös synteettisten polttoaineiden valmistus kuluttaa paljon sähköä. Ja silläkään puolella ei todellisuudessa ole vihreää sähköä ylimääräistä tarjolla kun se on jo oikeassa elämässä käytössä muussa kulutuksessa, niin tottakai sitäkin mainostetaan aina että synteettinen polttoaine on valmistettu vihreästi.... valheellisesti. Koska vihreästä sähköstä tulee pulaa niin todellisuudessa synteettinen polttoaine on valmistettu sekasähköllä ja sen todellinen vihreys on tällöin kyseenalaista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Saksa on vaikeuksissa sähköntuotannossa kun Venäjä lakkasi toimittamasta maakaasua. Ydinvoimaloita on päätetty sulkea poliittisin päätöksin jo ennen Ukrainan sotaa. Nyt tilanne on mennyt siihen ettei suljettuja ydinvoimaloita voi enään avata ja turvaudutaan jälleen hiilivoimaloihin mikä on hyvin nurinkurista ilmastomuutos taistelussa. Saksassa on jopa kokonaisia kyliä purettu suurten hiiliesiintymien alta, joka on aiheuttanut myös voimakasta vastustusta ympäriaktivistien leirissä ottaen myös poliisin kanssa yhteen. 5 kylää lisää on purku-uhan alla, jotta maasta voitaisiin kaivaa hiiltä hiilivoimaloita varten. Dokumentissa näytetään myös hiilikaivoksien kokoluokkaa, joka on valtava ja se on itse nähtävä jotta sen laajuuden ymmärtää. Kyse ei siis ole mistään pikkuisesta hiilikaivoksesta vaan VALTAVASTA.

      Toisinsanoen VIHREÄSTÄ sähköstä on vielä pitkään pulaa Euroopassa. Vetyteollisuus ja synteettisten polttoaineiden teollisuus vain pahentaa sähköpulaa. Tämä pitää hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia yllä. Vihreä vety ja synteettiset polttoaineet ovat viherpesua elleivät itse rakennuta omaa uusiutuvaa sähköntuotantoa vain omaa tuotantoansa varten.

      Yle areena - Saksan energiasota.

      https://areena.yle.fi/1-63882640

    • Anonyymi

      Osaa ne muuutkin kuin vetytalous viherpesun. Vihreyttä käytetään valheena myös Bitcoin louhinnassa.

      "Selvityksessä oli mukana 34 bitcoinlouhimoa ympäri Yhdysvaltoja. Voittoa tavoittelemattoman teknologiayhtiön WattTimen tekemässä simulaatiossa otettiin huomioon kunkin louhimon sijainti ja energiankulutus. Menetelmässä tunnistettiin, minkä tyyppisillä voimaloilla louhimon tulon myötä ilmaantunut lisäenergiantarve on katettu ja laskettiin tästä syntyneet päästöt.

      Monet louhintayhtiöistä mainostavat itseään ympäristöystävällisinä, mutta niiden yhteenlasketut energiantarpeet eivät WattTimen mukaan täyty uusiutuvalla energialla. Sen sijaan HIILELLÄ JA MAAKAASULLA tuotetaan peräti *** 85 prosenttia **** louhimoiden tarvitsemasta sähköstä.

      Analyysin mukaan nämä 34 louhimoa tuottavat lähes 16,4 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Bitcoinlouhinnan lisääntyminen Yhdysvalloissa on WattTimen mukaan vastannut 3,5 miljoonan polttomoottoriauton lisäämistä maan liikenteeseen. Yhtiön metodia on käytetty laajalti eri toimialojen ympäristövaikutusten mittaamiseen."

      Ja samaan tapaan myös vetytalous ja synteettisten polttoaineiden tuotanto lisää sähkön kysyntää sekä sen hintaa myös autottomille kotitalouksille.

      "NYT:n mukaan bitcoinin louhinta heijastuu myös kuluttajien kukkaroihin. Energia-alan tutkimus- ja konsultointiyhtiö Wood MacKenzien simulaation mukaan sähkön hinta on esimerkiksi Teksasissa NOUSSUT VIISI PROSENTTIA VUODESSA, yhteensä 1,8 miljardilla dollarilla."

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bitcoinin-pysayttava-energiankulutus-kuin-kartalle-olisi-lisatty-new-yorkin-kokoinen-kaupunki/fa4bfa68-05cb-4a75-a3e8-b6c10f084edd?ref=iltalehti:d828&utm_source=www.iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

    • Anonyymi

      Ja sähköä kuulema riittää kaikkiin vetyhankkeisiin, joissa siis tehdään sähköllä vetyä, ja sitten taas vedystä sähköä.
      Eikö tuosta olisi järkevää jättää tuo vetyhömpötys pois välistä?
      Miksi ei rakenneta toimintavarmaa ydinvoimaa noitten tuulettimien sijaan? Mikäänhän ei ole niin kallista, kuin ilmainen tuulivoima.

      Onkohan sähkön riittävyys sitten taattu tuulettomina pakkaskausina, jolloin sähkön hinta on moninkertainen viimetalviseen verrattuna, koska eihän nyt vedyn tuotantoa voi sitten enää keskeyttää, kun on vedyn tuotantosopimukset keskieurooppaan ja vihreän teräksen tehtaalle, joten kotitalouksilta nyhdetään tolkutonta hintaa jos sähköä saa edes rahalla.

      Kaunista puhetta ja kovia lupauksia, mutta saa nähdä miten toteutuu. Yleensä veronmaksajan kukkarolle käydään ennemmin tai myöhemmin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hukkaan menee valtavasti energiaa kaivosteollisuudessa jos käytettäisiin vetyä energianlähteenä. Kaivosteollisuus käyttää valtavasti energiaa, jolloin pienetkin energiansäästöt ovat merkittäviä. Jos käytetään vetyä energiana, niin se on käytännössä viherpesua sen huonon hyötysuhteen vuoksi. Sen takia myös 3 kaivosyrittäjää käyttää jättimäisiä täyssähkökuorma-autoja maan siirtämiseen, koska vedyn kanssa liiketoiminta olisi huomattavasti kalliimpaa ja riski että kilpailijat menevät ohitse vedyn kalliin kulurakenteen takia.

      "Kaivosyrityksille akkusähköajoneuvojen tehokkuus ja kustannusetu ovat tärkeitä tekijöitä. BHP, Rio Tinto ja Fortescuekaikki lainaavatBEV-autojen korkeampi kokonaishyötysuhde vety- ja dieselautoihin verrattuna. Sähköautojen kokonaishyötysuhde on noin 80 %, kun taas vetyautojen ja dieselautojen hyötysuhde on vain noin 30 % ja 20 %. Näissä luvuissa otetaan huomioon polttoaineen ja pyörän väliset energiatehokkuushäviöt, mikä tekee sähköstä akuksi sähköksi -prosessista tehokkaamman kuin sähköstä vedystä sähköön -sykli.

      Myös sähköautojen kustannussäästöt ovat alun perin arvioitua suuremmat. Vertailussa keskityttiin jo luotuun vetypolttoaineeseen, jättäen huomioimatta vedyn tuotantoon liittyvät häviöt. Energiaasiantuntija Saul Griffith huomauttaa, että jopa täydellisellä koneella vain hieman yli 70 % aurinkokennojen tuottamasta energiasta voidaan muuttaa vedyksi. Tämä tarkoittaa, että lähes 80 % alkuperäisestä VETYJÄRJESTELMÄÄ VARTEN TUOTETUSTA uusiutuvasta energiasta KATOAISI siihen mennessä, kun kuorma-auton pyörät liikkuvat. Sitä vastoin sähköautot tarvitsevat vähemmän tuuli- ja aurinkoenergiaa kulkeakseen saman matkan ja tarjoavat enemmän kustannussäästöjä."

      https://innovationorigins-com.translate.goog/en/aussie-miners-choose-battery-electric-over-hydrogen/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Kiinassa vain noin 1% tuotetusta sähköstä on oikeasti vihreää, mutta sitä markkinoidaan kuitenkin monesti "vihreänä vetynä".

      "Vedyn tuotanto: itä vs länsi

      Yksi ​​tärkeimmistä syistä, miksi Kiinalla on ylivoimaisesti eniten vetyn tankkausasemia, on se, että se on maailmanlaajuisesti suurin vedyn tuottaja ja kuluttaja .

      Suurin osa sen vedyn tuotannosta on kuitenkin mustaa ja ruskeaa, ja vain 1 % (tai hieman vähemmän) on vihreää. Mikä on ero?

      Domenico Sicilia, DFS:n Clean Energy -liiketoiminnan kehitysjohtaja selitti:

      Pähkinänkuoressa vihreä vety on puhtaampaa ja ympäristöystävällisempää, koska se tuotetaan vesielektrolyysillä, jossa käytetään uusiutuvaa sähköä.

      "Päinvastoin musta ja ruskea vety - valmistettu mustasta ja ruskeasta hiilestä - on vähemmän kestävää, koska se saadaan hiilipitoisista materiaaleista."

      Seuraavan vuosikymmenen aikana Kiinan on määrä lisätä vedyn tuotantoa entisestään. Vuonna 2020 se tuotti 26 miljoonaa tonnia (Mt), ja ennusteiden mukaan se saavuttaa todennäköisesti 91 Mt vuoteen 2060 mennessä. Ja vaikka sen nykyinen vety politiikka ei ehkä ole kaikkein ympäristötietoisin, Kiina alkaa työskennellä lujasti uusiutuvan vedyn kehittämiseksi. "

      https://hydrogen--central-com.translate.goog/unpacking-the-world-of-hydrogen-production-why-is-the-far-east-so-far-ahead/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Tämän artikkelin mukaan Usan sähköntuotanto on noin 60% fossiililla tuotettua. Vihreä vety ei ole todellisuudessa vihreää.

      "Vetyä tuottamalla paikan päällä voidaan päästä eroon polttoaineen kuorma-autolla kuljettamisesta aiheutuvasta pakoputkesta. Mutta toistaiseksi vedyn valmistukseen Coloradon toimituskeskuksessa liittyy edelleen kasvihuonekaasupäästöjä. Miksi? Elektrolysaattori on kytketty sähköverkkoon, ja fossiiliset polttoaineet muodostavat edelleen noin 60 prosenttia Yhdysvaltain sähkön yhdistelmästä.

      Tehdäkseen todella vihreää vetyä Amazonin olisi varmistettava, että sen uusi elektrolysaattori toimii uusiutuvilla energialähteillä. Yhtiö aikoo yhdistää sen uusiutuvaan energiaan paikan päällä, mutta Jafryn mukaan sillä ei ole konkreettista aikataulua, milloin se voi tapahtua.

      Verkkokaupan jättiläisen tavoitteena on ostaa riittävästi uusiutuvaa energiaa vastaamaan toimintojensa sähkönkäyttöä vuoteen 2025 mennessä. Se myös sitoutui vuonna 2019 saavuttamaan kasvihuonekaasujen nettopäästöt vuoteen 2040 mennessä, vaikka yhtiön viimeisin vastuullisuusraportti osoittaa että sen hiilijalanjälki on itse asiassa kasvanut noin 39 prosenttia sen jälkeen."

      https://www-theverge-com.translate.goog/2023/12/28/24017535/amazon-fulfillment-center-warehouse-hydrogen-fuel-plug?fbclid=IwAR2b75G3T3mrj8cRsYnlA2dXrnsGqTPwBz3Oi0LtlYXknFg3TEpYUk5PLqI&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Paljastuuko vetyautojen ilman puhdistaminen rajusti liioitelluksi viherpesuksi kuten kävi Finnairin tapauksessa oma "vihreyskampanja"? Greenpeace jakoi "vuoden huiputus" viherpesupalkinnon Finnairille, joten saako vetyautot myös tulevaisuudessa vastaavan palkinnon, koska mitään tutkimusraportteja vetyautojen ilmaa puhdistavasta ominaisuudesta ei olla pystytty toimittamaan. Ja nimenomaan NUMEROINA mitattuna eikä vain sanallisena hypetyksenä.

      https://www.greenpeace.org/finland/tiedotteet/greenpeace/finnairille-niukka-voitto-vuoden-huiputus-aanestyksessa/

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010221512.html

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18174803/vetyauto-puhdistaa-ilmaa-totta-vai-tarua

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tekoäly kertoo vetytalouden haitoista, jotka kannustavat vain viherpesuun.

      "Vetytalous, joka tarkoittaa vetyyn perustuvaa energiajärjestelmää, tarjoaa suuria mahdollisuuksia vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Siihen liittyy kuitenkin useita haasteita ja haittoja, joita tulee ottaa huomioon. Tässä ovat keskeisimmät vetytalouden haitat:

      Vety tuotantoon liittyvä energiankulutus: Vetyä tuotetaan pääosin elektrolyysin avulla, joka vaatii suuria määriä sähköä. Jos tämä sähkö ei ole peräisin uusiutuvista lähteistä, vedyn tuotanto voi olla hyvin epäekologista, sillä fossiilisilla polttoaineilla tuotettu sähkö lisää päästöjä.

      Infrastruktuurin puute ja kalliit investoinnit: Vetyä varten tarvitaan uutta infrastruktuuria, kuten putkistoja, varastointijärjestelmiä, tankkausasemia ja kuljetusvälineitä, jotka ovat erittäin kalliita rakentaa. Nykyinen infrastruktuuri ei ole suunniteltu vetylle, ja sen muokkaaminen maksaa miljardeja euroja.

      Vety on haastava varastoida ja kuljettaa: Vedyn molekyylikoko on pieni, mikä tekee siitä helposti vuotavan ja vaikeasti varastoitavan. Vedyn kuljetus ja varastointi vaativat korkeita paineita tai alhaisia lämpötiloja (nestemäinen vety), mikä tekee prosessista teknisesti vaativaa ja kallista. Varastointi vaatii energiaa, ja vuotoriski aiheuttaa turvallisuusongelmia.

      Vedyn alhainen energiatiheys: Vety on energiatiheydeltään heikko verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin ja vie enemmän tilaa, mikä tekee siitä haastavamman käytettävän erityisesti kuljetuksissa ja lentoliikenteessä. Sen energiatiheyden vuoksi energiansiirron tehokkuus heikkenee.

      Vedyn valmistukseen liittyvät päästöt: Vaikka vihreää vetyä voidaan tuottaa täysin uusiutuvalla energialla, suurin osa nykyisin tuotetusta vedystä on "harmaata" vetyä, joka syntyy maakaasusta ja tuottaa suuria määriä hiilidioksidipäästöjä. Vedyn muuttaminen ympäristöystävälliseksi vaatii massiivisia investointeja puhtaaseen sähköön ja elektrolyysikapasiteettiin.

      Turvallisuusriskit: Vety on erittäin helposti syttyvä kaasu, ja se voi muodostaa räjähdysvaaran ilmaan päästessään. Vetykaasun turvallinen käsittely vaatii erityisiä toimenpiteitä, ja vetyputkien sekä -säiliöiden ylläpidosta tulee tärkeä turvallisuuskysymys.

      Kokonaisenergiakustannukset ja tehokkuushäviöt: Vetyyn liittyvät energiaketjut, kuten sähkön muuttaminen vedyksi ja vedyn uudelleenmuuntaminen sähköksi polttokennojen kautta, sisältävät merkittäviä energiakustannuksia. Muuntoprosessit eivät ole täysin tehokkaita, ja energiakustannukset lisäävät vedyn hinnan kilpailukyvyttömyyttä muihin energianlähteisiin nähden.

      Vaikka vetytaloudella on selkeitä hyötyjä, kuten päästöjen vähentäminen ja mahdollisuus uusiutuvaan energiatalouteen, sen haitat ja haasteet tekevät siitä haastavan ja kalliiksi vaihtoehdon. Vetytalouden kehittäminen vaatii siis huomattavia teknologisia ja taloudellisia panostuksia, jotta sen haittoja voidaan minimoida ja potentiaali toteutuu täysimääräisesti."

    • Anonyymi

      Todellisuudessa vety tuotetaan alkuvuosina sekäsähköllä eikä se ole oikeasti niin vihreätä kuin annetaan ymmärtää.

      "Kaikissa skenaarioissa elektrolyysilaitteiden sijaintipaikat sijaitsisivat aluksi niillä alueilla, jossa on käytössä runsaasti tuulivoimaa ja joissa sähköntuotantokustannukset ovat alhaiset. Näin on tutkijoiden mukaan ennen kaikkea Brittein saarien, Norjan, Luoteis-Saksan ja Ranskan rannikoilla.

      ”Pidemmällä aikavälillä mukaan tulevat Etelä-Euroopan aurinkoiset paikat, erityisesti Iberian niemimaalla, Balkanilla ja Italiassa”, tutkijat toteavat.

      Euroopan halvimmista sähköntuotantoalueista Suomi ja Ruotsi puuttuu listalta, vaikka Suomi mainosti jo edellisen, Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana, että Suomella on edellytykset tuottaa vähintään kymmenen prosenttia

      EU:n päästöttömästä vedystä vuonna 2030 eli noin miljoona tonnia.

      Esimerkiksi VTT:n laskelman mukaan tämä vaatisi sähköenergiaa 50 terawattituntia, jonka tuottamisen suuntaan esimerkiksi Suomen tuulivoimalarakentaminen on pyrkinyt aktiivisesti. Viime vuonna tuulella tehtiin sähköä 14,5 terawattituntia nimellisen kapasiteetin ollessa lähes 7000 megawattia."

      https://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaistutkimus-suomi-ei-saa-mitaan-roolia-euroopan-vetyviennissa-bisneksen-kahmii-norja/c7b7aa18-460f-488c-bbc1-5ee8db2c95c8

    • Anonyymi

      Tämän artikkelin mukaan vetyklusterilla ei ole tulevaisuutta sillä sähkön kysyntä tulevaisuudessa vain nousee ja kallistuu. Vihreä sähkö ei riitä vetytaloutta varten, joten se on todellisuudessa sekasähköä.

      Nyt energiayhtiöt investoivat kiihtyvällä vauhdilla sähkökattiloihin. Tätä olisi pidetty 10 vuotta sitten järjettömänä. Jos meillä olisi rajattomasti tasaisesti tuottaa perusvoimaa eli vesi- ja ydinvoimaa, niin mikäs siinä. Nyt tuulivoiman tuotanto ja ydinvoimaloiden seisakit heiluttavat sähkön hintaa rajusti. Edellisenä päivänä sähkön hinta on miinuksella ja seuraavana päivänä 20 senttiä kWh. Aika harva sähköä käyttävä teollisuudenala pystyy tekemään investointipäätöksiä ilman varmuutta sähköenergian hinnasta.

      "Nyt energiayhtiöt investoivat kiihtyvällä vauhdilla sähkökattiloihin. Tätä olisi pidetty 10 vuotta sitten järjettömänä. Jos meillä olisi rajattomasti tasaisesti tuottaa perusvoimaa eli vesi- ja ydinvoimaa, niin mikäs siinä. Nyt tuulivoiman tuotanto ja ydinvoimaloiden seisakit heiluttavat sähkön hintaa rajusti. Edellisenä päivänä sähkön hinta on miinuksella ja seuraavana päivänä 20 senttiä kWh. Aika harva sähköä käyttävä teollisuudenala pystyy tekemään investointipäätöksiä ilman varmuutta sähköenergian hinnasta.

      Liikenne pitäisi sähköistää, muutama kymmenen terawattituntia sähköä tarvittaisiin vihreän vedyn ja teräksen hankkeisiin, ja puun kallistuttua kaukolämpökin tarvitsee muutaman teravattitunnin sähköä. Harmi, ettei tuota määrää ole edes suunnittelupöydillä, eikä ainakaan rahaa niiden hankkeiden rahoittamiseen. Saattaapi tulla suutari tuosta vetyklusterista, vaikka hieno sana onkin."

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d2c4ece6-a00d-4832-8ff0-9ff77c5c75e9

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe