Noin puoli vuotta sitten kohtasin vetyspämmääjän jatkuvaa hypettämistä että vetyauto on hyvä ja se syrjäyttää muut käyttövoimat. Aloin kiinnostumaan että mistä on kyse, koska vetyauton tekniikka oli minulle täysin tuntematonta. Kahden viikon kohdalla eri keskusteluita lukiessani en hahmottanut että miksi se vetyauto sopisi suurimmalle osalle ihmisistä ja aloin kirjoittamaan myös vastineita että miksi se ei sovi. Vetyspämmääjä jatkaa edelleen spämmäämistä eikä suomi24 ylläpito uskalla siihen näköjään puuttua kun nostaa omia kirjoituksiaan huuhaa kommentoilla "Mainiota, tätä on odotettu" missä ei ole mitään uutta informaatiota mistä voisi ottaa opiksi. Nyt puolen vuoden jälkeenkään kovien väittelyiden kautta en edelleenkään ymmärrä että mitä se vetyauto tarjoaa enemmän myös tulevaisuudessa kun uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään? Vain unelmointia ja hypettämistä netissä irti reaalimaailman oikeista ongelmista, joita ei tarvitse vetyautottomana kohdata jolloin niillä epäkohdilla ei ole väliä esim. moni joutuu hakemaan vetyä pidemmän matkan päästä, koska vetytankkausasemia (alkuvuosina) on kovin vähän.
Mutta näistä väittelyistä on hyötyä (jopa narsistisella tasolla), sillä se saa suuremmat massat TUTKIMAAN vetyautoja.... ja toteamaan saman kuin minäkin: HARVALLE vetyauto aidosti sopii ja vetyautoilun KALLIIN KOKONAISKUSTANNUKSEN TAKIA todella moni valitsee toisen HALVEMMAN käyttövoiman. Se totuus lopulta kuoriutuu esille kun ihmiset saavat tietoa eri keskusteluista eikä alun jälkeen voi johtaa samaan tapaan harhaan kun tieto oikean elämän vetyautoilusta lisääntyy esim. vetyauto kuluttaa enemmän talvella vetyä polttokennon esilämmityksen ja ajon jälkeen vesihöyryn jälkituuletuksen takia ettei polttokenno vaurioidu jäätyessään.
Kun on oikean elämän ympärivuotista tietoa vetyautoista.... niin ne eivät enään kuulostakkaan niin hyvältä kuin aluksi moni luulee kun menee harhaan " vain 3-4min nopea tankkaus" ja unohdetaan vedyn hakemiseen käytetty aika, jonottaminen, vedyn loppuminen asemalta, vetysuuttimen jäätyminen autoon kiinni ja tankkausaseman välipaineistus noin 15min... niin ei se olekkaan niin ihanaa kuin aluksi luultiin. Vetyautokeskustelut leviävät vähitellen työpaikkojen kahvipöytiin ja autolehtien testeihin... ja myös ne ikävät kokemukset kuten muissakin käyttövoimissa. Se on näiden vetyauto väittelyiden hyöty kun suuret massat alkavat kaivamaan totuutta esiin että mitä järkeä on ostaa kalliimpi vetyauto ja maksaa myös kalliimmin siitä plus vielä stressiä päälle?
Uusi (tai muutaman vuoden vanha) auto on monelle autoilijalle suuri rahallinen sijoitus ja halutaan varmistaa että valinta on varmasti hyvä. Sen takia tietoa haetaan, jotta osataan valita oikea auto itselle... ja näitä vetyauto keskusteluita tarvitaan siihen... että tiedetään ettei se vetyauto tarjoa sittenkään vastinetta rahalle ja vaivalle vaikka sitä valheellisesti hypetetään netissä.
Laitetaan nyt vielä loppuun toinen ketju mihin en edelleenkään ole saanut uskottavaa hyvää vastausta vetyauton hyödystä, joten sitä odotellessa. Se olisi jo tullut jos aidosti sellainen olisi olemassa, sillä vetyautoja on kehitetty tosissaan jo 90-luvulta lähtien. Ensimmäinen alkeellinen vetyauto oli jo vuodelta 1807, joten aikaa on annettu, mutta edelleen vaikeuksia ratkoa vetyautoilua kokonaisuuden kannalta toimivaksi tuotteeksi (auto plus infra) muihin käyttövoimiin verrattuna, jotta ihmiset valitsevat vetyauton itselleen tulevaisuudessa. Ehkä 2030-luvulla on toisin jos jotain mullistavaa vetyautoiluun keksitään esim. voidaan todella halvalla tuottaa vetyä, mutta nykytiedon valossa tuskin niin käy.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa
Lyhyesti: Vetyautoista kannattaa väitellä. Tulee totuus nopeammin esiin ja valheellisen tiedon lisäksi myös oikea tieto leviää syrjäyttäen lopulta valheet.
Miksi vetyautoista kannattaa keskustella?
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Nopeasti laukeava rakentelee peninkulmien pituisilla jaarituksilla ja suurella kiimalla ja aktiivisuudella valmiita lopputulemmiaan kokonaiskonseptista joka ei vielä edes ole valmis, ei vielä pitkään aikaan.
Poliittiset linjaukset ratkaisevat lopputuleman yksityiskäytön vetyautojen suhteen.
Raskaan liiketeen, julkisen liikenteen, laivojen ja lentokoneiden suhteen ei ole harmaata aluetta, eli niitä tullaan tukemaan.
Kuten jo aiemmin olen todennut, niin todellisuudessa ja realimaaimassa tulee edelleen odottaa, _jotta selviää mikä on lopullinen tilanne EU-linjuaksien raameissa_, jotka voivat olla joko myönteisiä tai vähemmän myöteisiä vetyautoille yksityiskäytössä, sillä sen suhteen myötätuuli vaikuttaa aivan hiljattain kääntyneen ainakin osittain vastatuuleksi EU-linjauksissa.
Mikäli harkitsee vetytalouteen investointeja, niin tulee seurata ja arvioida isoa kuvaa ja sen kehitystä valmiimmaksi ja selkeämmäksi eri toimijoineen, jotta välttäisi valitsemasta väärää hevosta.
.
"€2 billion ‘Clean Hydrogen Partnership’ signals move away from hydrogen cars"
"EU not giving up on hydrogen mobility"
"However, the EU has not given up on hydrogen-based transport: in the new Alternative Fuels Infrastructure Regulation, hydrogen “refueling stations must be accessible at least every 150 kilometers along our car Trans-European Transport (TEN-T) network by 2030,” explained Adina Valean, the EU’s transport commissioner."
[ “to serve both trucks and cars,” ]
"Furthermore, every node on the TEN-T must have one hydrogen refueling station “to serve both trucks and cars,” she said at the EU Hydrogen week on 1 December. The TEN-T network is an EU project to build a system of roads, railways, airports and water infrastructure."
- https://www.euractiv.com/section/energy/news/e2-billion-clean-hydrogen-partnership-another-move-away-from-hydrogen-cars/
.
"Advantages of hydrogen cars"
"In this article we are going to tell you everything you need to know about hydrogen cars and their characteristics."
- https://www.renovablesverdes.com/en/hydrogen-cars/
;-) - Anonyymi
Jälleen kerran, jos vetyinfra ei ole suurista EU puheista huolimatta aidosti toimivaa vuosien päästä ja sitä kautta tavalliset autoja ostavat ihmiset kokevat vetyautoilun hankalaksi tavaksi autoilla.... ne jää ostamatta. Kuten varmasti tiedät että poliitikot ovat hyviä maalailemaan hienoja tulevaisuuden näkymiä miellyttääkseen kansaa pysyäkseen vallassa paremmin, mutta vain pidempi aika näyttää pystyvätkö he puheitansa lunastamaan todeksi. Tätä vetylandian ihanuutta epäilen suuresti, mutta saatan toki olla väärässäkin jos jotain mullistavaa vetytaloudessa keksitään tulevaisuudessa esim. vety maksaa pumpulla vain 2e kuluttajalle. TEN-T tieverkosto on kuitenkin vain pieni osa-alue vetyautoilun voittokulkueesta kun kuluttajan pitäisi pystyä ajamaan vetyautolla sujuvasti pitkiäkin matkoja omassa maassaan tarvittaessa ristiin rastiin eli tarvitaan PALJON niitä vetyasemia ja samoin vetytehtaita kuljetuskalustoineen.... jotka maksaa PALJON EU veronmaksajien rahaa. Seuraavaksi sitten tapellaan EU:ssa mistä budjetista leikataan, jotta vetyverkosto saadaan maksettua.... sillä 2 MILJARDIA on varmasti vasta ALKUA ja tuon jälkeen varmasti tarvitaan PALJON veronmaksajien rahaa.
"Puheessaan von der Leyen sanoi, että Clean Hydrogen Partnership "on uusi iso askel eteenpäin innovatiivisten teknologioiden tuomisessa laboratorioista tehtaalle ja viime kädessä eurooppalaisille yrityksille ja kuluttajille".
Tavoitteena on saada puhtaan vedyn hinta "alle 1,8 euron kilolta vuoteen 2030 mennessä", komission puheenjohtaja sanoi. "Ja tämä tavoite on saavutettavissa", hän lisäsi.
Uudet julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuden TAVOITTEET ovat yhtä YLEVIÄ, mutta VÄHEMMÄN KONKREETTISIA: sen tavoitteena on "tuottaa puhdasta vetyä hintaan ~1,5-3 euroa/kg" ja alentaa jakelukustannukset "mittakaavassa alle 1 euroon/kg", lukee sääntelyn luominen.
Vetyntuotannon erilaiset hintatavoitteet Euroopassa vaikuttaisivat aivan eri tavalla siihen, kuinka menestyvät syntyneet vetymarkkinat.
Kaikkien äskettäin käynnistettyjen yhteisyritysten toteuttamiseksi se rahoitetaan huomattavalla rahasummalla : MILJARDI euroa EU:n Horizon-tutkimusrahoituksesta ja TOINEN MILJARDI euroa teollisuuskumppaneilta.
Näitä teollisuuskumppaneita edustaa todennäköisesti vetyteollisuusliitto Hydrogen Europe. Yhdistyksen 315 jäseneen kuuluu raskaansarjan edustajia, kuten Airbus, BMW, BP ja espanjalainen sähköyhtiö Iberdrola."- Anonyymi
"Jälleen kerran, jos vetyinfra ei ole suurista EU puheista huolimatta aidosti toimivaa vuosien päästä ja sitä kautta tavalliset autoja ostavat ihmiset kokevat vetyautoilun hankalaksi tavaksi autoilla.... ne jää ostamatta."
Vastahan koko vetytalous ja vihreän vedyn hankkeet ovat aivan aluillaan, mutta kuten linkkini aineistosta käy ilmi, niin nyt on tärkeitä suuria polittisia linjauksia tehty ja julkisen sekä yksityinen sektorin suuret pääomat ovat liikkeellä, mutta kaikki tulee ottamaan aikansa.
Vihreän energian tai sellaiseksi väitetyn boomi on globaali megatrendi ja siihen suuntautuu valtaisat pääomat, jotka hakeutuvat sinne mistä tuottoja on odotettavissa. Globaalin tason suuret pääomat eivät yksinkertaisesti voi olla poissa "vihreän energian" hankkeista ja se jo itsessään luo lumipalloefektin tuolle toiminta-aluueelle.
Ohessa Moorelta jälleen kiinnostava dokumentti, jossa ottaa vahvasti kantaa vihreään energiaan tai sellaiseksi väitettyyn energiaan.
.
"Michael Moore Presents: Planet of the Humans" | Full Documentary | Directed by Jeff Gibbs
- https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
.
Brysselissä levotaan aktiivisesti direktiivejä joissa ei seuraavia vaaleja ajatella.
Polttarien kuoleman aikataulu ja kansojen _sähköautoihin pakottaminen_ on siitä yksi esimerkki.
_Yksityisen vetyautoilun_ poliittisen tukemisen suhteen homma on EU:ssa vielä melko harmaalla alueella, eli ilman polittista sitä tukevaa linjausta se tulee todennäköisesti olemaan hyvin vaihtelevaa maasta riippuen. Kuitenkaan kieltoa vetyautoille ei tule.
Itse vedyn hinnasta useampi alan taho on jo todennut, että se saadaan puristettua tulevaisuudessa käyttäjäkannattavalle tasolle, mutta sekin tulee vaatimaan aikansa.
Muutama esimerkki.
Pariisin massiivinen vety-taxi hanke tulee olemaan siellä pysyvä malli, mutta vielä ei ole tiedossa ulotetaanko tuon hankkeen vety myöhemmin myös yksitysiautoiluun. Vetyasemia Ranskassa on tällä hetkellä vaatimatomat 23, mutta PSA on jo alkanut valmistaa vety-pakuja ja alkuun myyntialueina muistaaksen Ranska ja Saksa.
Saksassa ilmeisesti eniten vetyasemia EU:ssa, noin 100 tällä hetkellä. MB kertoi seuraavansa poliitisia ratkaisuja ja vetyverkkorakentamisen edistymistä ja olevansa tarvittaes$$a valmis ottamaan jo valmiin vety-Mersun natfaliinistä tuotantoon.
Saksassa moni yrittäjä tulennee jo nyt nykyisellä vety-verkolla toimeen, eli ne PSA:n pakut on huolella analysoitu ja ajoitettu ratkaisu.
Myös Hollanti on yksi EU-maista joissa panostetaan varsin paljon vetyverkkoon.
Oletettavasti vetyautoilu lähtee alkuun liikkeelle ammattikäytöstä, kuten pakuista (nykytilanteessa mainituilla alueilla osalle sopii, osalle ei) ja sitten pidemmällä aikavälillä laajenee henkilöautoihin kunhan ja jos infra laajenee riittävästi.
Toyota on jo kertonut itse vetyautojen hinnan laskevan polttareiden tasolle tai jopa niiden alle lähitulevaisuudessa.
Kuitenkin, todellisuudessa nykymenolla ja sen jatkamisella koko ihmiskunta on menossa päin seinää. Koko ihmiskunnan toimintamoodi tulisi koodata kokonaan uudestaan vastaamaan planeettaamme.
"World Footprint"
- https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
:/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jälleen kerran, jos vetyinfra ei ole suurista EU puheista huolimatta aidosti toimivaa vuosien päästä ja sitä kautta tavalliset autoja ostavat ihmiset kokevat vetyautoilun hankalaksi tavaksi autoilla.... ne jää ostamatta."
Vastahan koko vetytalous ja vihreän vedyn hankkeet ovat aivan aluillaan, mutta kuten linkkini aineistosta käy ilmi, niin nyt on tärkeitä suuria polittisia linjauksia tehty ja julkisen sekä yksityinen sektorin suuret pääomat ovat liikkeellä, mutta kaikki tulee ottamaan aikansa.
Vihreän energian tai sellaiseksi väitetyn boomi on globaali megatrendi ja siihen suuntautuu valtaisat pääomat, jotka hakeutuvat sinne mistä tuottoja on odotettavissa. Globaalin tason suuret pääomat eivät yksinkertaisesti voi olla poissa "vihreän energian" hankkeista ja se jo itsessään luo lumipalloefektin tuolle toiminta-aluueelle.
Ohessa Moorelta jälleen kiinnostava dokumentti, jossa ottaa vahvasti kantaa vihreään energiaan tai sellaiseksi väitettyyn energiaan.
.
"Michael Moore Presents: Planet of the Humans" | Full Documentary | Directed by Jeff Gibbs
- https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
.
Brysselissä levotaan aktiivisesti direktiivejä joissa ei seuraavia vaaleja ajatella.
Polttarien kuoleman aikataulu ja kansojen _sähköautoihin pakottaminen_ on siitä yksi esimerkki.
_Yksityisen vetyautoilun_ poliittisen tukemisen suhteen homma on EU:ssa vielä melko harmaalla alueella, eli ilman polittista sitä tukevaa linjausta se tulee todennäköisesti olemaan hyvin vaihtelevaa maasta riippuen. Kuitenkaan kieltoa vetyautoille ei tule.
Itse vedyn hinnasta useampi alan taho on jo todennut, että se saadaan puristettua tulevaisuudessa käyttäjäkannattavalle tasolle, mutta sekin tulee vaatimaan aikansa.
Muutama esimerkki.
Pariisin massiivinen vety-taxi hanke tulee olemaan siellä pysyvä malli, mutta vielä ei ole tiedossa ulotetaanko tuon hankkeen vety myöhemmin myös yksitysiautoiluun. Vetyasemia Ranskassa on tällä hetkellä vaatimatomat 23, mutta PSA on jo alkanut valmistaa vety-pakuja ja alkuun myyntialueina muistaaksen Ranska ja Saksa.
Saksassa ilmeisesti eniten vetyasemia EU:ssa, noin 100 tällä hetkellä. MB kertoi seuraavansa poliitisia ratkaisuja ja vetyverkkorakentamisen edistymistä ja olevansa tarvittaes$$a valmis ottamaan jo valmiin vety-Mersun natfaliinistä tuotantoon.
Saksassa moni yrittäjä tulennee jo nyt nykyisellä vety-verkolla toimeen, eli ne PSA:n pakut on huolella analysoitu ja ajoitettu ratkaisu.
Myös Hollanti on yksi EU-maista joissa panostetaan varsin paljon vetyverkkoon.
Oletettavasti vetyautoilu lähtee alkuun liikkeelle ammattikäytöstä, kuten pakuista (nykytilanteessa mainituilla alueilla osalle sopii, osalle ei) ja sitten pidemmällä aikavälillä laajenee henkilöautoihin kunhan ja jos infra laajenee riittävästi.
Toyota on jo kertonut itse vetyautojen hinnan laskevan polttareiden tasolle tai jopa niiden alle lähitulevaisuudessa.
Kuitenkin, todellisuudessa nykymenolla ja sen jatkamisella koko ihmiskunta on menossa päin seinää. Koko ihmiskunnan toimintamoodi tulisi koodata kokonaan uudestaan vastaamaan planeettaamme.
"World Footprint"
- https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
:/Harvaa sähköautoon tarvitsee pakottaa, kunhan halpenevat. Vetyautoa en ottaisi sen vaivalloisuuden vuoksi.
2 vuotta sähköllä menty, *paljon* toimivampaa kuin bensalla aikoinaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvaa sähköautoon tarvitsee pakottaa, kunhan halpenevat. Vetyautoa en ottaisi sen vaivalloisuuden vuoksi.
2 vuotta sähköllä menty, *paljon* toimivampaa kuin bensalla aikoinaan."Harvaa sähköautoon tarvitsee pakottaa, kunhan halpenevat. Vetyautoa en ottaisi sen vaivalloisuuden vuoksi."
Jos nyt kuitenkin pysyttäisiin yllä olleessa asian kontekstissä, ajelematta sivuraiteille.
Tässä oli kyse EU-politiikasta, jossa väitettiin etteivät ole kykeneviä lakeja luomaan, vaan kyse on pelkistä vaalipuhelupauksista. Tämä jotta voisi dissata vetyauton tulevaa potentiaalia.
Mutta kyllähän tilastot kertovat sähköauton haluttavuudesta ja toimivaksi kokemisesta ihan omaa kieltään, sillä Suomessa niitä on valtaisasta lobbauksesta huolimatta vaivaiset 0,58% henkilöautokannasta ...... samalla kun merkittävällä osalla kansaa on varaa hyvinkin kalliisiin uusiin autoihin.
"2 vuotta sähköllä menty, *paljon* toimivampaa kuin bensalla aikoinaan."
Mutta tuossa on jälleen kerran yhden henkilön mistään mitään kertomaton kokemus.
Jotta kertomaasi kokemusta voisi jollakin asteella hahmottaa, niin tulisi tietää:
- onko ko. auto kotitalouden ainoa auto
- onko kotona oma latausmahdollisuus
- onko mahdollisella työpaikalla latausmahdollisuus
- automalli, eli samalla myös akun kapasiteetti, range ja latausajat
- auton käyttötarkoitus, eli millaisia ajosuoritteita sillä tehdään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvaa sähköautoon tarvitsee pakottaa, kunhan halpenevat. Vetyautoa en ottaisi sen vaivalloisuuden vuoksi.
2 vuotta sähköllä menty, *paljon* toimivampaa kuin bensalla aikoinaan."Vetyautoa en ottaisi sen vaivalloisuuden vuoksi."
No, mutta tuohan oli oikein mukava vitsi, metsän tontutkin iloitsevat.
Kai se nyt on "hieman" vaivaloinen kun ei ole olemassa edes vety-infraa ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jälleen kerran, jos vetyinfra ei ole suurista EU puheista huolimatta aidosti toimivaa vuosien päästä ja sitä kautta tavalliset autoja ostavat ihmiset kokevat vetyautoilun hankalaksi tavaksi autoilla.... ne jää ostamatta."
Vastahan koko vetytalous ja vihreän vedyn hankkeet ovat aivan aluillaan, mutta kuten linkkini aineistosta käy ilmi, niin nyt on tärkeitä suuria polittisia linjauksia tehty ja julkisen sekä yksityinen sektorin suuret pääomat ovat liikkeellä, mutta kaikki tulee ottamaan aikansa.
Vihreän energian tai sellaiseksi väitetyn boomi on globaali megatrendi ja siihen suuntautuu valtaisat pääomat, jotka hakeutuvat sinne mistä tuottoja on odotettavissa. Globaalin tason suuret pääomat eivät yksinkertaisesti voi olla poissa "vihreän energian" hankkeista ja se jo itsessään luo lumipalloefektin tuolle toiminta-aluueelle.
Ohessa Moorelta jälleen kiinnostava dokumentti, jossa ottaa vahvasti kantaa vihreään energiaan tai sellaiseksi väitettyyn energiaan.
.
"Michael Moore Presents: Planet of the Humans" | Full Documentary | Directed by Jeff Gibbs
- https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
.
Brysselissä levotaan aktiivisesti direktiivejä joissa ei seuraavia vaaleja ajatella.
Polttarien kuoleman aikataulu ja kansojen _sähköautoihin pakottaminen_ on siitä yksi esimerkki.
_Yksityisen vetyautoilun_ poliittisen tukemisen suhteen homma on EU:ssa vielä melko harmaalla alueella, eli ilman polittista sitä tukevaa linjausta se tulee todennäköisesti olemaan hyvin vaihtelevaa maasta riippuen. Kuitenkaan kieltoa vetyautoille ei tule.
Itse vedyn hinnasta useampi alan taho on jo todennut, että se saadaan puristettua tulevaisuudessa käyttäjäkannattavalle tasolle, mutta sekin tulee vaatimaan aikansa.
Muutama esimerkki.
Pariisin massiivinen vety-taxi hanke tulee olemaan siellä pysyvä malli, mutta vielä ei ole tiedossa ulotetaanko tuon hankkeen vety myöhemmin myös yksitysiautoiluun. Vetyasemia Ranskassa on tällä hetkellä vaatimatomat 23, mutta PSA on jo alkanut valmistaa vety-pakuja ja alkuun myyntialueina muistaaksen Ranska ja Saksa.
Saksassa ilmeisesti eniten vetyasemia EU:ssa, noin 100 tällä hetkellä. MB kertoi seuraavansa poliitisia ratkaisuja ja vetyverkkorakentamisen edistymistä ja olevansa tarvittaes$$a valmis ottamaan jo valmiin vety-Mersun natfaliinistä tuotantoon.
Saksassa moni yrittäjä tulennee jo nyt nykyisellä vety-verkolla toimeen, eli ne PSA:n pakut on huolella analysoitu ja ajoitettu ratkaisu.
Myös Hollanti on yksi EU-maista joissa panostetaan varsin paljon vetyverkkoon.
Oletettavasti vetyautoilu lähtee alkuun liikkeelle ammattikäytöstä, kuten pakuista (nykytilanteessa mainituilla alueilla osalle sopii, osalle ei) ja sitten pidemmällä aikavälillä laajenee henkilöautoihin kunhan ja jos infra laajenee riittävästi.
Toyota on jo kertonut itse vetyautojen hinnan laskevan polttareiden tasolle tai jopa niiden alle lähitulevaisuudessa.
Kuitenkin, todellisuudessa nykymenolla ja sen jatkamisella koko ihmiskunta on menossa päin seinää. Koko ihmiskunnan toimintamoodi tulisi koodata kokonaan uudestaan vastaamaan planeettaamme.
"World Footprint"
- https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
:/Vai on Toyota itse kertonut! Mitkään faktat ei tunnu sinun pakkomiellettäsi vetyä kohtaan parantavan, joten elä sinä vain uskossasi muitten eri uskontokuntien kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060