Minkä ongelman vetyautot ratkaisee tulevaisuuden autoilussa?

Anonyymi

Tässä lyhyessä videossa pohditaan lyhyesti ja selkeästi että minkä ongelman vetyautot ratkaisevat? Videon lopussa myös kehoitetaan kertomaan argumentteja mitkä puoltavat vetyautoja, joten sinne youtuben kommenttikenttään niitä naputtelemaan.

https://www.youtube.com/watch?v=y6oHGigmKUA

Ja pidempi alkuperäinen jakso pohtien vetyautoja: "Tämä on vetyautomiehet.... ei puhuta pistorasioista."

https://www.youtube.com/watch?v=4D8Tw4npFvw

Miksi vetyautot sinun mielestäsi lopulta valloittavat maailman? Miksi ihmiset ostavat mielummin vetyauton tulevaisuudessa?

38

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km ja uusimmilla malleilla jo yli 800 km yhdellä vetytankillisella.

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

      Vetyauton (polttokennoauto, FCEV) tuotannon aikaiset päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin akkusähköautolla ja koko elinkaaren aikaiset päästöt ovat myös huomattavasti pienemmät.

      Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

      Vihreän vedyn tuotannon projekteja on Suomessa jo nyt 14 kappaletta.

      Neste aloittaa massiivisen vihreän vedyn tuotannon Suomessa.
      Harjavaltaan rakennetaan myös vihreän vedyn tuotantolaitos.
      Vihreän vedyn tuotantolaitoksia aletaan rakentamaan Suomeen pian kiihtyvällä vauhdilla.

      Suomen hallitus on linjannut että Suomesta tulee maailman kärkimaa vetytaloudessa.

    • Anonyymi

      Vetyauto on typerin vaihtoehto.
      Vety on erittäin syttymisherkkää.
      Jo yhden vetyauton räjähdys tuhoaa kaikki rakennukset 2 kilometrin säteellä. Kaikki elämä tuhoutuu 5 kilometrin säteellä ja radioaktiivinen laskeuma aiheuttaa sen että alue pitää eristää 30 kilometrin säteellä.
      Jos vetyautoja tulee paljon ja yksi vetyauto räjähtää niin se aiheuttaa ketjureaktion ja lopulta koko maapallo on liekkimerenä ja tämä taas haihduttaa kaiken veden maapallolta.
      Tätäkö vetypellet haluavat? Tuhota maapallon?
      Ei hyvä!!!

      "markkinat"

      • Anonyymi

        Yhden täyssähköauton akusto riittää saastuttamaan Inarinjärven ja tuhoamaan sen koko kalakannan. Siinä sitä ympäristöystävällisyyttä vihreiden ja greenpeacen propagandaoppien mukaan. Litiummyrkky ja muoviyhdisteet tappavat kaiken elollisen ja jäljelle jää kuollut hiekkaerämaa.

        Vetyautojen maapalloa tervehdyttävän yhteisräjähdyksen jälkeen jääneestä vaarattomasta sekoitetuhkasta versoo uusi entistä voimallisempi kasvusto. Vetyräjähdystä voi verrata tulivuoren mineraalipitoisen tuhkapilven tuottamaan ravinteikkaaseen maaperään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      3 kpl kommentteja jo täysin samalta vetyhihhulikaverilta.

      Vety ratkaisee tarkalleen yhden ongelman: mistä Shell (St1), yms. saavat tuloja, kun sähköautot yleistyvät. Ei yhtään mitään muuta.

    • Anonyymi

      Kiitos, vihdoinkin jotain uutta asiallista tietoa. Vetyautot ratkaisevat siis vetyyn sijoittavien tahojen ongelman (autotehtaat, vetytankkausverkosto, vetymyyjät, vetytehtaat, vetykuljetus, vetyvarastointi, vetyosake sijoittajat, vetyfanaatikon onnellisuuden, vetyautojen huoltokorjaamot) , mutta ei välttämättä tavallisen pulliaisen autoilijan ongelmaa... koska vety käyttövoimana itse autoilua se ei juurikaan hetkauta eli sillä ei ole aitoa todellista myyntivalttia. Jälleen kerran kysymys, että miten ne tavalliset ihmiset saadaan ostamaan vetyautoja suuria määriä tulevaisuudessa jos tarjoaa vain kovempia käyttökustannuksia jos ei saa vastineeksi juuri mitään AIDOSTI positiivista tilalle? Esim. "puhdistaa ilmaa"(?) voi olla ihan yks haile monille autoa ostavalle ihmisille eikä anneta auton valintakriteereissä juuri mitään arvoa.

      Toisinsanoen vetyauto ei tarjoa mitään lisää bensa, kaasu, etanoli ja diesel autoilijalle... vain sähkäriä nopeamman tankkauksen eikä huolta latauksen saatavuudesta jos jollakin ei ole siihen kunnollista mahdollisuutta?

      • Anonyymi

        Aikalailla näin. Vetyautot tekisivät firmoista rikkaita ja kuluttajista köyhiä.


    • Anonyymi

      Youtube videoiden kommenteista:

      "A: Sähköautomiehet dissaamassa vaihtoehtoista teknologiaa,tulee mieleen esson baarin polttomottorin omistajat jotka dissaa sähköautoja!

      B: Tässä jaksossa käsiteltiin vetyautoja nykytiedon valossa, eikä tässä dissattu vetyautoa. Kuuntelitko koko jakson loppuun asti? Mikäli kuuntelit niin kerro toki mikä oli mielestäsi väärin ja tarjoa linkit oikean tiedon lähteelle.
      Odotamme innolla vakavasti otettavaa tietoa ja tutkimuksia vetyautoista. Kiitos ja hyvää viikonloppua! "

    • Anonyymi

      Ei ole linkkejä oikean tiedon lähteille näkynyt. :D

      • Anonyymi

        Lähinnä vedyssä on positiivista se 3-4 minuutin tankkaus.

        Jos ei siis lasketa paineistuksia, todennäköisesti n. 100 km matkaa tankkauspisteelle ja takaisin ja muita pieniä ongelmia.

        Kyllä vetyauton varmasti saa tankattua, jos kokopäivätyönä tankkausta harrastaa. Siis sitten joskus kun niitä asemia edes on.

        Onneksi tästä kätevästä voimalähteestä ei joudu maksamaan kuin viisinkertaisen hinnan vaikkapa sähköön verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä vedyssä on positiivista se 3-4 minuutin tankkaus.

        Jos ei siis lasketa paineistuksia, todennäköisesti n. 100 km matkaa tankkauspisteelle ja takaisin ja muita pieniä ongelmia.

        Kyllä vetyauton varmasti saa tankattua, jos kokopäivätyönä tankkausta harrastaa. Siis sitten joskus kun niitä asemia edes on.

        Onneksi tästä kätevästä voimalähteestä ei joudu maksamaan kuin viisinkertaisen hinnan vaikkapa sähköön verrattuna.

        Onneksi vetyautosta ei joudu maksamaan kuin vain noin 80 000e... ihan vain pahimmillaan noin 5 kertaisen hinnan halvimpaan mahdolliseen polttikseen verrattuna. :D

        3-4 minuutin tankkaus on jo ollut vuosikymmeniä bensa, diesel ja etanoli autoissa. Vetyautot eivät siis tällä argumentilla ratkaise mitään ongemaa.


    • Anonyymi

      Jos ei halua ostaa kusista Teslaa, josta maalit irtoaa ja pyyhkimet ei toimi. Vetuautoa suosittelee mm. Janne Lapio, vetyautomies potkastissaan.

      • Anonyymi

        Joo, Teslassa harmittaa pitkät jonotusajat. Pitää yrittää dissata Teslaa, josko joku hölmö sattuisi varauksensa peruuttamaan ja näin ollaan taas yksi sija lähempänä saamaan upouusi Tesla.


    • Anonyymi

      Kyllä vieläkin tulee luettua tuota 16.12.2021 22:04 kommenttia. Parhaita koskaan koko autopalstalla. :-)

      • Anonyymi

        Tota vaan jakamaan kaikille il ja is keskusteluihin kun vetyhörhöt laukoo tyhmyyksiään. Täytyykin ottaa talteen että voipi kietaista keskusteluihin kopipastella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota vaan jakamaan kaikille il ja is keskusteluihin kun vetyhörhöt laukoo tyhmyyksiään. Täytyykin ottaa talteen että voipi kietaista keskusteluihin kopipastella!

        Joo. Vetyhörhö on jo pidempään pitänyt keskustelun tason erittäin matalana. Aika iskeä takaisin.


      • Anonyymi

        Mahtava kirjoitus!


    • Anonyymi

      Kun vetyautosta aika jättää saa siitä irti ainakin todella jämäkän ilmakompressorin hiekkapuhallustöihin. Olen vieläkin aivan sekaisin tiedosta että Miraissa on 15kW:n siis oikeasti viidentoistakilowatin! ilmakompressori hoitamassa kennon puhallusta. Kennon maksimiteholla kompuran sähkötehoksi on parhaimmillaan mitattu 15kW ...

      • Anonyymi

        Eikös Miraita löytynyt jo kaatopaikalta. Hyvä paikka hakea ilmakompressori!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Miraita löytynyt jo kaatopaikalta. Hyvä paikka hakea ilmakompressori!

        Tojon pitäisi kaupata Miraita kaivoksiin kiviporien voimanlähteiksi. Siitä saa samalla paineilmaa ja sähköä yllin kyllin. Parasta että kulkee pyörillä niin voi ajaa itsenäisesti alas monttuu ja hommien jälkeen vain jättää sinne maatumaan.


    • Anonyymi

      Vetyauto antaa mahdollisuuden jatkaa nykyisen kaltaista polttoaineen jakelua. Vain polttoaine vaihtyy vetyy ja samat toimijat voivat jatkaa kuin ennenkin. Vedyntankkausasema = huoltoasema. Vetyä ajettaisiin rekoilla tankkausasemille pitkin suomea kuin nestemäisiä polttoaineita konsanaan. Vetyautoja pitäisi huoltaa lakisääteisillä painelaitteisto tarkastuksilla tavallisia autoja enemmän. Myös korjaamoyrittäjät tykkäisivät vetyautoiluista. Lakisääteiset painelaitteisto tarkistukset toisivat lisää asiakkaita. Auton valmistajat subventoisivat huollot ja takuun jälkeen autojen arvot romahtaisivat nopeammin. Polttokennoja ja hiilikuitusäiliöitä ei voisi korjata nyrkkipajassa. Uusia vetyautoja myytäisiin enemmän ja vähän ajetut kärrättäisiin suoraan kaatopaikalle.

    • Anonyymi

      Vetyä tuotettaisiin maakaasusta ja kovalla tappiolla sähköllä. Yhteiskuntakin saisi jatkaa satojen(!) miljardien tukien jakamista vedyntuottajille kuin fossiilisille nykyään. Sen perusteella luulen että vetyfanaatikot taitavat tulla maksetuista trollitehtaista. Rahaa on paljon pelissä.

    • Anonyymi

      Vetyautojen polttokennot tuovat vihdoin arvometaille oikeaa käyttöä. Platinaa voidaan dumpata korujen sijaan polttokennoihin. Hinta ja tarve nousee. Fort knox tekee armottoman tilin.

    • Anonyymi

      Aavikolla ja kuivissa olosuhteissa vetyauto toimii juomaveden lähteenä. 1kg kilosta vetyä kenno kehittää 9 litraa vettä. Mirai voisi tuottaa jossain erämaassa tankillisesta melkein 50 litraa puhdasta juomavettä. Kätevää muuten autolla voisi samalla ajaa sen veden kohteeseen.

      • Anonyymi

        Jonkun labran pitäisi tutkia vetyautosta kerätyn veden laatu ensin ennen ihmiselle juottamista. Samaan tapaan myös mökkien kaivoja tutkitaan vuosittain että on varmasti juomakelpoista. Se että pakoputkesta tulee vettä niin ei välttämättä täytä JUOTAVAN veden kriteerejä eli joku voi sairastua siitä vedestä juodessaan.


      • Anonyymi

        Kuinka moni autoilija lähtee aavikolle ajamaan vajaalla määrällä juomavettä? Koska olet viimeksi itse lähtenyt edes metsäretkelle ilman vesipulloa koko päiväksi? Kuinka monella on mahdollisuus edes ajaa aavikolla päiväkausia kun kerran asutaan Suomessa?

        Mistä löydän tutkimuksen että Mirain pakoputken päästä voi todellakin juoda vettä ja se ei ympäri vuoden juotuna ole haitaksi ihmiselle? Ja ennenkaikkea se todellakin tuottaa melkein 50l juomavettä yhdellä vetytankillisella tyhjäkäynnillä?

        Voiko autokauppias lisätä myyntipuheeseensa että jos tulee jano, niin ei hätää, Mirai käyntiin, astia pakoputken alle ja eikun juomaan? Tämäkö on ratkaiseva tekijä ja ihmiset päättävät ostaa noin 80 000e vetyauton?


    • Anonyymi

      Ei ole tavallisen autoiljan näkökulmasta aitoa hyvää perustetta vetyautolle tullut että vetyautoilun harmit olisivat sen arvoisia ja myös toiseen kertaan kannattaisi vetyauto valita. Aikaa on jo vierähtänyt kohtuullisesti ja myös youtube videoonkin on tullut lyhyttä huuhaa keskustelua vetyautoista vaikka itse videon keskustelussa ne nimenomaan kumotaan. Ei vain haluta uskoa mitä kerrotaan. Taitaa tosiaan olla jollakin taholla paljon pelissä.... vetyosakkeiden merkeissä ja propagandaa on vain pakko jatkaa?

    • Anonyymi

      "Yhden täyssähköauton akusto riittää saastuttamaan Inarinjärven ja tuhoamaan sen koko kalakannan. Siinä sitä ympäristöystävällisyyttä vihreiden ja greenpeacen propagandaoppien mukaan."

      Greenpeace on aika iso järjestö ja paljon eli alojen tietäjiä toiminnassa mukana monesta eri maasta eli tietotaitoa järjestöllä varmasti on. Ja päätät väittää että olet oikeassa "megasaaste" hokemallasi ja he väärässä? Greenpeace jolla on vuosikymmenien kokemus luonnonsuojelusta, niin erehtyvät niin pahasti ja vielä tekevät aivan emämokan kun julkisesti kehoittavat suosimaan sähköautoja? Jos suosittelisivat vetyautoja joiden todennäköinen elinkaari on sähköautoa lyhyempi (max 15v?) vanhentuvien/heikentyvien polttokennon, vetytankkien, vetyputkiston ja pienen ajoakun takia (moni ei lähde kalliiseen vaihtoon auton arvon ollessa vähäinen), niin se ei olisikaan emämoka vaikka vetyautoja pitää valmistaa kappalemääräisesti enemmän esim. 100 vuoden aikavälillä? Ja vetyautojen kappalemääräisesti enemmän valmistaminen ei ole mielestäsi "megasaastetta" juuri nimenomaan sen "kertakäyttökulttuurin" takia?

    • Anonyymi

      Tässäpä muutamia tapoja käyttää vetyä:
      Lähdetään liikkeelle siitä, millainen henkilöauton tulisi olla noin niin kuin yleensäottaen? Minkälainen olisi KONSTRUKTIONA asiallinen kulkuväline?
      - vapaus valita, milloin haluat autoasi käyttää, vaikkapa nopean päähänpiston jälkeen halusta lähteä liikkeelle!
      - ei kuormita läheskään niin paljon luonnonvaroja kuin patteripelit!
      - säästää paremmin autoteollisuuden alihankintaketjuja kuin patt. pelit!
      - parantaa työllisyyttä
      - auto säilyttäminen sellaisenaan kuin se on ollut näihinkin päiviin asti ? Eli onko se hyvä että auton energia laitetaan sujuvan nopeasti siihen , kuten tähänkin asti?
      Vaiko eletään auton ehdoilla? Autofilosofia!
      - parantaa ja monipuolistaa polttoaineenjakelu, valmistus- ja käyttötapoja! Kun polttomoottorisilla se on mahdollista vain jakeluasemilla.
      - parempi hyötykuorma myös h- autoissa, kuin a.sähköpeleissä
      - paremmin soveltuva kiertotalouteen. Vetyä tai sen johdannaisia voidaan valmistaa vaikka jätevesistä, talousjätteistä, teollisuuden päästöistä etc. Akkusähköauto pikemminkin pahentaa jätevuoria!
      - vetytalous tekee maailmasta demokraattisemman, jos näin halutaan? Tässä mielessä se on paljon parempi kuin akku, tai polttisautot ! Se jakaa tasaisemmin toimintamahdollisuuksia globaalilla tasolla. Sellaisetkin maat, jotka eivät aikaisemmin ole juuri hyötyneet energianviejinä, on nyt siihen mahdollisuuksia?
      Tai energian kantajina, anyway!
      Ei varmaankaan ole sattumaa, että Japanin ja Korean kaltaiset melko rajoittuneilla luonnonvaroilla varustetut maat ovat kiinnostuneita vedyn laajasta käyttöönotosta!
      Kun tiedetään, miten dominoiva Kiina on monien raaka-aineiden suhteen?
      Kun nyt sitten väitetään mm. sellaista, että vetyautoilla olisi n. 8000 km. huoltoväli, niin sellaista väittävillä löytyy kaiketi linkkiä? Asiasta on eriäviäkin mielipiteitä!
      - polttokennotekniikan monipuolisuus! Monia muitakin aineita, kuin vetyä voidaan käyttää p. kennoissa! Myöskään ei ole sanottu, että paineistettu, tai kryogeeninen vety olisi "lopullinen ratkaisu"? Siis esim. liikennevälineissä!
      - sanotaan nyt vielä tässä, että vetyautot voidaan tehdä huomattavasti kevyemmiksi kuin vastaavat akkulavetit! Vetysäiliöt eivät ole niin painavia kuin täälläkin suolipalstalla usein kuulee väitettävän!
      - vetyauton modulaarisuus! PALJON helpompi vaihtaa osia tarpeen vaatiessa!
      PART 1.

    • Anonyymi

      Kovasti väittämiä, mutta ei ainuttakaan linkkiä niiden tukemiseksi. Vihaa ja katkeruutta senkin edestä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      sodäär

    • Anonyymi

      "Veronmaksajien tilaisuudessa puhunut valtionvarainministeri Riikka Purra vahvisti, että hallitus aikoo uudistaa autoilun verotusta niin, että jatkossa matalasta veroasteesta nauttivat sähköautoilijat joutuvat maksamaan enemmän veroja."

      1. Artikkelissa ei puhutta euromääristä mitään.
      2. Nyt vasta SUUNNITELLAAN. Ei ole tullut vielä uutta lakia että suunniteltu laki menisi läpi.

    • Anonyymi

      Edelleenkään ei ole tullut uskottavaa syytä esille miksi vety syrjäyttäisi kansan suosimat bensiinin, dieselin ja sähkön käyttövoimana?

      Vetyautojen myynti on sen sijaan romahtanut. Linkin kuvassa näkyy hyvin vetyautojen myynnin syöksykierre jo vuodelta 2023. Nyt on jo hieman myöhäistä alkaa rakentamaan Suomeen kattavaa vetytankkausverkostoa, sillä vetyautoja ei saada Euroopassa juurikaan kaupaksi.

      https://www.facebook.com/groups/3618430065079979/posts/3645028125753506/

      Usassa ja Japanissa myyty uusia vetyautoja vuonna 2023 autokannasta käytännössä 0,0% eli ihmiset eivät halua ostaa vetyautoja. Usa 2968kpl ja Japani 422kpl... ei siis yhtään mitään. Ei edes Japanin kansalaiset halua ostaa omaa kotimaista vetyautoa vaikka noin 160 vetytankkausasemaa on maassa.

      https://www-electrive-com.translate.goog/2024/02/01/usa-sees-2968-new-fuel-cell-cars-registered-in-2023/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4565
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2169
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      79
      1947
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1562
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1532
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      107
      1410
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1317
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe