Ei tarvita välttämättä suuria vetyautojen mainoskampanjoita, jatkuvaa hypettämistä netissä eikä edes välttämättä halvinta hintaa. Tärkeintä on että TAVALLISET IHMISET ovat ensivaikutelmana KIINNOSTUNEITA uudesta tuotteesta ja kun tutustuvat pidemmän ajan jälkeen etsien oikeaa tietoa, niin ovat EDELLEEN tuotteeseen TYYTYVÄISIÄ, niin se myy kyllä itse itseään.... suusta suuhun. Pelkkä (valheellinen) kehuminen ei riitä sillä se ei kestä kun aikaa kuluu ja tuotteen todellinen "suorituskyky" tulee ilmi.
Toisinsanoen tavallisten ihmisten pitää aidosti osata arvostaa vetyautoja ja kokevat saavansa rahalle vastinetta. Jos tähän ei tuotteessa päästä, niin suuri julkisuuskaan ei auta.... koska vetyautoja ei vain mene suuria määriä kaupaksi ihmisten valitessa toisen käyttövoiman. Tuoteen pitää olla kiehtova ihmisten mielestä esim. Apple puhelimena aikoinaan vaikka nykyään on jopa hyviä kilpailevia puhelimia tarjolla. Ja jos vetyautoja ei arvosteta, niin vetytehtaat ja vetytankkausverkosto seisoo vähällä käytöllä.... valtavat rahat kiinni vetysijoituksissa joita kukaan ei halua ostaa järkevällä hinnalla jos itse vetyauto tuotteena koetaan vähemmän kiinnostavaksi.
Videossa pohditaan isojen autojättien mainoskampanjoita ja miksi yksi startup firma pystyi menestymään isoja autojättejä vastaan. Mitä se siis teki tuotteessaan oikein?
https://www.youtube.com/watch?v=cebIHofrRyQ
Näin vetyautot valloittavat maailman.
8
132
Vastaukset
- Anonyymi
Ensin pitää saada se valttikortti keksittyä. On selvästi liian vaikeata. Jotain kyllä ollaan keksitty mutta sillä ei välttämättä vakuuteta isoja määriä ihmisiä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa- Anonyymi
Niin, olennaista ei ole tuote, olennaista on osata myydä jotakin ja vakuuttaa suuret määrät ihmisiä jostakin "hyvästä", siinäpä se.
- Anonyymi
Tuohon voisi vastata vaikka kuinka pitkällä kaavalla, moni asia on myös itsestäänselvyys?
Olisiko Tesla löytänyt markkinaraon, jos se olisi alkanut valmistamaan "järkeviä"ja todella ekologisia malleja markkinoille?
Ehkäpä Toyota Prius jo aiemmin käytti sen kortin?
Valitessaan jonkinlaisen luksussegmentin, autosta voitiin rakentaa tätenkin brändi!
Samaan aikaan maailmalla oli tilausta jonkinlaiselle sähköautolle jo poliittisestikin!
Tullessaan markkinoille, esim. Tesla S sai hääriä kuin sika vatukossa!
Sen segmentissä ei kilpailua ollut!
Auton koko mahdollisti ison akuston ja moottorin(t). Lisäksi kun hinta ei ollut niin rajoittava tekijä, voitiin aihioon käyttää uusinta tekniikkaa, ja Teslan tapauksessa vielä testaamatontakin tietyssä määrin?
Jatkamatta tästä enempää, miksei Nissan Leaf ole "brändi", vai onko?
Kun brändi on luotu, varakkaat ja rikkaat ostajat tietävät kyllä, millaisen kulkineen haluavat , ilman massoille suunnattuja kampanjoita!
Mutta ei Teslakaan ole ilman mainoskampanjoita toiminut!
Onko esim. NASA suuressa ilmastonsuojelulaupeudessaan antanut Muskin laitteelle
ilmaiset kyydit maatakiertävälle radalle? Jne. - Anonyymi
Vetyautojen maailmanvalloituksesta:
- Tekninen muotoilu pitää olla ensisilmäyksellä miellyttävä niin sisältä kuin päältä herättäen autoilijoiden kiinnostuksen kun sellaisen mediassa näkee. Tämä kuulostaa itsestään selvyytenä (vuosikausia autotehtaat miettineet tätä), mutta tällä voi olla suuri merkitys myös autoa valittaessa kun vetytekniikka on monille uutta. Jotain kiehtovaa vetyautossa pitää olla jotta vierastaminen uutta vetytekniikkaa kohtaa vaimenee.
- Itse vetyauto on jo riittävän hyvä teknisesti (jos unohdetaan kulut), mutta kaipaa myös pidennystä vetytankkien vaihtoikään (max 15v ja vetysäiliöt vaihdettava) ja polttokennon kestää helposti vähintään 300 000km eli tuotteen pitää olla pitkäikäinen tuote ilman suurempaa kallista remonttia tai nopeammin uhkaavaa romutusta ("megasaastetta"). Seuraavaksi pitää olla kaikenlaisia vetyajoneuvoja eri kuluttajien tarpeeseen esim. pitää pystyä asentamaan vetokoukun ja hinata asuntovaunua. Joku haluaa pienen kaupunkiauton, toinen ison citymaasturin, kolmas suuren pakettiauton, neljäs farmarin jne. Jokaiselle pitää löytyä joku hyvä omaa tarvetta täyttävä vetyauto.
- Vetytankkausasemia pitää olla aidosti riittävästi (minimi myös maaseudulla alle 50km välein?). Ei voi olla niin että vain muutama asema kaupungissa ja nekin yleensä vain laidalla. Jos turvallisuus määräykset ovat tiukat (esim. räjähdysvaaran varoetäisyys 100m), niin tarvittaessa vaikka kaivetaan tekniikka maan alle bunkkeriin tai tehdään edes muureja vaimentaen räjähdystä pienentäen tonttia. Sijainti ei saa olla ongelmallinen autoilijalle esim. joudutaan hakemaan vetyä 20km päästä (jopa hitaasti ruuhka-aikaan) kun ei osu reitille vaan useiden asemien pitää olla siellä missä vetyautoilijat liikkuvat, sillä siihen vedyn hakemiseenkin vuosien varrella väsyy.
- Tankkauskokemus pitää olla parempi. Autoon kiinni jäätyneitä tankkaussuuttimia varten pitää olla erillinen automaattinen lämmitin itse suuttimessa, joka pitää varmasti tankkaussuuttimen sulana säällä kuin säällä ja lähtee ilman kikkailuja irti. Vetyaseman korkeapaineellinen paineellinen kapasiteetti pitää olla niin suuri ettei edes 10 peräkkäisen tankatun vetyauton jälkeen tarvita noin 15min pitkää välipaineistusta, sillä odottaminen voi olla tuskaa vetyautojonossa kun vielä heille myös vetyautoa nimenomaan markkinoidaan nopealla tankkauksella (jonka takia sähköauto jäi ostamatta).
- Vetytehtaita kuljetuskalustoineen pitää olla aidosti riittävästi. Täydennysten pitää toimia päivittäin ajoissa ja se on kunnia asia että vetyä aina riittää asemilla. Vetyä pitää olla asemalla aina joten se ei saa juuri koskaan loppua, koska autoilijat ovat tottuneet tähän myös polttoaineita tankatessaan.
- Tulevaisuudessa vetyä markkinoidaan kovasti vihreänä energiana. Jotta tämä seikka olisi totta, niin joudutaan perustamaan isoja tuulimyllypuistoja, aurinkokennofarmeja, lisäämään ydinvoimaa(?) ja rakentamaan lisää vesivoimaa (patoja). Jos vedystä energiana joudutaan maksamaan enemmän niin sen pitää olla sitten edes vihreää joka on osa käyttökokemusta... vaikka tutkimusten mukaan suurinta osaa autoilijoita ei vihreät arvot juuri kiinnosta autoa valittaessa.
- Kallis vetyauto ja sille oltava ympäri maata kattava huolto- ja korjausverkosto. Sen on oltava kohtuu matkan päässä autoilijalle. Ei voi mennä niin että huoltoon ajetaan (tai hinautetaan) jostain 200km päästä. Ei voi olla myöskään vähäisiä määriä ja pitkiä jonoja, jolloin oman auton odottaminen on tuskaista.
Lyhyesti vetyautoilun pitää olla helppoa ja mukavaa .... ja vetyinfran kuntoon laittaminen maksaa aivan tolkuttomasti rahaa ja tästä syystä todennäköisesti kasvu on todella hidasta maissa missä vetyinfraa ei juurikaan ole. Fiksumpaa on laittaa ne vetyautoilun (aloittelevat) maat ensin kuntoon missä on edes jonkin verran vetyautoista tuloja ((ensin Ruotsi ja Norja) ja sitten vasta myöhemmin tämä Suomi kun vetytekniikka kehittyy sekä hinnat tippuu. Samalla annetaan aikaa kaikille vetykriitikoille muuttaa ajatuksia suopeammiksi vetyautoja kohtaan kun kalliit vetyautojen käyttökulut tulevat selvästi alemmaksi.
Kokonaisuus pitää olla vetyautolle hyvä muihin käyttövoimiin verrattuna. Muuten käy kuin Ruotsissa ja Norjassa missä monen vuoden yrityksenkään jälkeen eivät ole vetyautot menestyneet. - Anonyymi
Ensiksi pitäisi keksiä se ikiliikkuja, eli keino valmistaa vihreätä vetyä kannattavasti ja saasteettomasti uusiutuvasta energiasta. Toistaiseksi ei kukaan ole ongelmaa ratkaissut, eikä näy ratkaisua kenelläkään olevan tulevaisuudessakaan täällä sähköpulaisessa todellisuudessa. Vedyn valmistaminen nyt vaan vaatii paljon, paljon enemmän energiaa kuin mitä vety luovuttaa lopulta kaikkien vaiheiden jälkeen takaisin, mutta eihän mikään fakta minkään uskonlahkolaisen päätä käännä.
- Anonyymi
Vety ei valloita maailmaa, vaan se on tuo meitin ikiaikainen vainolainen tuolta itärajan takana, eli venäläiset taas.
- Anonyymi
No olisiko venäläiset sitten kiinnostuneita ostamaan vetyautoja ja valloittamaan niillä maailmaa? ;)
- Anonyymi
"Lyhyesti vetyautoilun pitää olla helppoa ja mukavaa .... ja vetyinfran kuntoon laittaminen maksaa aivan tolkuttomasti rahaa ja tästä syystä todennäköisesti kasvu on todella hidasta maissa missä vetyinfraa ei juurikaan ole. Fiksumpaa on laittaa ne vetyautoilun (aloittelevat) maat ensin kuntoon missä on edes jonkin verran vetyautoista tuloja ((ensin Ruotsi ja Norja) ja sitten vasta myöhemmin tämä Suomi kun vetytekniikka kehittyy sekä hinnat tippuu."
Taitaa silti olla aika mahdoton tehtävä ilman verorahoja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812