Tuleeko maailmanloppu vuonna 2022?

Anonyymi

Terve! Olen kuullut että ennustuksissa olisi merkittynä, että vuonna 2022 tulee maailmanloppu? Jatketaan porukalla keskustelua aiheesta ja kaikki huomiot huomioidaan...

62

2561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maailmanloppu tulee, kun Jumala niin päättää, sillä vain Jumala yksin sen tietää.
      Hän ei ole ilmoittanut sitä edes Pojalleen Jeesukselle Kristukselle, joka on Sana ja jonka kautta kaikki on luotu ja jonka kautta Hän meille ilmoittaa kaiken mitä me tarvitsemme autuudeksemme ja pelastukseksemme.
      Varmaa kuitenkin on, että meidän oma maailmamme loppuu, kun kuolemme. Me kuolemme joko ennen maailmanloppua tai sen aikana, mutta kuolemme aivan varmasti ja siirrymme iankaikkiseen elämään tai iankaikkiseen kadotukseen.
      Usko Kristukseen vie meidät iankaikkiseen elämään.

      • Anonyymi

        Se on valitettavasti niin, että kuolemaan kaikki päättyy.


      • Ihan hyvin on voinut jo Jeesukselle ilmoittaa, mistä Hitosta sinä tiedät ettei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on valitettavasti niin, että kuolemaan kaikki päättyy.

        Jumalttominen osa päätty ikuineen kuolemaan, ukovien osa jatkuu uudessa elämässä Jeesuen kanssa taivaan ilossa ainaisesti.


      • Meidän aikapäättyy kun simämme sukeutuu viimeisen kerra tässä ajassa, mille puoen menemme se on jokaisen omavlinta, tuonelaan menijät ovat herran armon hyljäneet, Jessukse armon ottaneeet vastaa pääsevätä ijankaikkiseen elämää. Välimuotoa ei ole omilla ansioillaa ole mitään merkitystä, mitä olet tehnyt elämä aikansai, uskovana sulla on rakkaus Jeesukseen ne työt luetaan sun eduksesi, mitä olet tehnyt minun lähimäisilleni se on tehty Jeesusenlle niin hän sanoon.


    • Anonyymi

      Tässä mahtavia päivämääriä

      02.02.2022
      20.02.2022
      22.02.2022

      Viimeinen on myös palindromi päivä.

      • Anonyymi

        22.02.2222 päättyy ei perkele siihen on liian pitkä aika ja ei voi tehdä rahaa 🤣


    • Anonyymi

      juupas eipäs sanoi uskovainen ja oli aina oikeassa 🤣

      • Anonyymi

        Itsestäsikö taas puhut? Etkö sinä tekeydy profeetaksi tai jumalaksi tai miksikä hyvänsä levittääksesi vihaa ja verta?


    • Anonyymi

      Mutta eikös raamatun mukaan maailmanlopun jälkeen ala uusiaikakausi?

      • Anonyymi

        Kyllä ja sitte ei tule enää loppua.


      • Ei ala alkaa uskovilla ijäisyys, tämä aika päätty toiseen tulemiseen Jeesusken.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämän maailman loppu ja uuden maan luominen tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan ja viimeisen tuomion jälkeen. Uskoisin, että kristittyjen ylöstempaus on lähellä. Siitä alkaa seitsemän vuoden vaivan aika, Jaakobin (Israelin) ahdistuksen aika, Danielin 70. vuosiviikko.

      Se voi alkaa psalmin 83 sodalla, jossa Israelin lähinaapurit hyökkäävät ja ne tuhotaan yliluonnollisesti. Israelin valtion maa-ala laajenee suuresti. Se voi purkaa muurinsa ja elää näennäisesti rauhassa antikristuksen kanssa tekemänsä rauhansopimuksen turvin. Se rauha rikkoontuu Hesekielin 38-39 sotaan ja siihen, kun antikristus kuolee, herää henkiin paholaisen ruumiillistumana ja alkaa raivolla vainota uskovia juutalaisia ja sinä aikana uskoon tulevia kristittyjä.

      Nyt on tulossa sopimus Iranin ja muiden maiden välille sen ydinvoimaloiden valvonnasta. Israel on joka tapauksessa tilanteessa, jossa sen on puolustauduttava etukäteen, eikä vasta pommin ollessa matkalla Israeliin. Raamattu ennustaa Damaskoksesn täystuhon. Se voi olla se seuraava askel nyt, tai sitten joku muu Iranin kohde. Niin, Damaskos on Syyriassa, mutta se on tunnetusti Iranin sotilaallisen toiminnan tukikohtia.

      Raamattu lupaa erityisen siunauksen niille, jotka lukevat Ilmestyskirjaa. Se kannattaa lukea, ja kuunnella opettajia kuten Robert Breaker, Peter Ruckman, Gene Kim, David Peacock ja Charles Lawson, jotta ymmärtää, missä mennään.

      • Anonyymi

        "Raamattu lupaa erityisen siunauksen niille, jotka lukevat Ilmestyskirjaa."

        Mikä se erityis siunaus mahtaa olla?Olen sen ainaski kolme kertaa lukenut kokonaan ja sen jälkeen sieltä täältä.


      • Anonyymi

        Uskot siis että Jeesus palaa kahdesti? Ensin hakemaan omansa pois ennen ahdistuksen aikoja ja uudelleen myöhemmin? Ei, ei. Palaa vain kerran ja nimenomaan ahdistuksen jälkeen, sanotaanhan raamatussa että valittujen tähden niitä päiviä on lyhennetty koska muuten kukaan ei selviäisi. Petri Paavola on opettanut aiheesta aika hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskot siis että Jeesus palaa kahdesti? Ensin hakemaan omansa pois ennen ahdistuksen aikoja ja uudelleen myöhemmin? Ei, ei. Palaa vain kerran ja nimenomaan ahdistuksen jälkeen, sanotaanhan raamatussa että valittujen tähden niitä päiviä on lyhennetty koska muuten kukaan ei selviäisi. Petri Paavola on opettanut aiheesta aika hyvin.

        Uusi jerus alen tulee alas taivaasta jossa on tuhatvuotinen valtakunta karitsan häiden jälkeen, paholainen on sidotunan tunanne vuotta sen pääsee vähäksi aikaa vapaaksi.


    • Anonyymi

      Ylöstempaus tänä vuonna tuntuisi mahdolliselta. Jeesus sanoi tulevansa takaisin saman sukupolven aikana, joka näkee Israelin valtion uudelleen syntymisen, eli sen, kun viikunapuu puhkeaa kukkaan. Psalmissa 90 kerrotaan sukupolven olevan 70-80 vuotta. Vuodesta 1948 80 vuotta eteenpäin on 2028. Siitä seitsemän vuotta taaksepäin olisi tempauksen aika. Juutalaisten vuosi ei ala tammikuun ensimmäisenä. Odotin jo viime vuonna ylöstempausta. Kyllä meno on ollut hurjaa viime vuosina ja koko ajan pahenee. Voin hyvin kuvitella, että syttyy psalmin 83 sota, jossa Jumala tuhoaa Israelin naapurit ja laajentaa Israelin aluetta. Se voi myös alkaa rakentaa kolmatta temppeliään, kun asiaa estämässä olevat ovat poistuneet. Tempaus olisi jossain niillä tienoin. Sitten nousee maailmahallitsija, joka vahvistaa liiton (Abrahamic Accord vai Jumalan liitto Aabrahamin kanssa?).

      Tempausta seurannee valtava kaaos. Pienet lapset ehkä katoavat myös pakanavanhemmilta. Voi olla, että hautojen aukeneminen on sellainen maanjäristys, että seuraa valtavasti tuhoa. Sähköt ja nettiyhteydet saattavat katketa. Valtaan nousee antikristus uuden systeeminsä kanssa; kehoon istutettava siru, joka toimii valvontalaitteen lisäksi pankkitilinä, digilompakkona, sairaustietojen paljastajana ja tottelevaisuuden osoittajana. Jos et ajoissa uskonut Jeesukseen, joudut jäämään tuohon aikaan, ellet sitten kuole jo sitä ennen. Älä ota sitä sirua tai mikä se merkki onkaan. Älä suostu palvomaan petoa. Satanismi on nousussa ympäri maailmaa. Raamatun käännökset on muutettu näyttämään ikäänkuin Jeesus olisi pahis ja Lucifer se hyvä kaveri. Älkää menkö halpaan.

      • >Odotin jo viime vuonna ylöstempausta.

        En kyllä yhtään epäile. 🙄


      • Anonyymi

        Kolmatta temppeliä on jo alettu suunnittelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmatta temppeliä on jo alettu suunnittelemaan.

        Ylöstempasuexpertti h. Veijonen profetoi tempasun tapahtuvan vuonna 6000 jKr, siis ehtii mukulat laskee ja perunat nostaa.


    • Anonyymi

      "maailmanloppua . . .

      "riittää kullekin päivälle oma murheensa", sanoo Jeesus raamatussa.

    • Anonyymi

      Nostradamus puhui persupuolueen romahduksesta.

    • Anonyymi

      Facebookista lainattua:

      "Meillä on uskossa Jeesukseen olevina ihmisinä turva Hänessä. Mutta valtiot eivät osaa asettua Jumalan turvaan. Siihen tarvitaan meidän esirukouksiamme.
      Suomi on nimikristillinen pakanavaltio, jossa on uudestisyntyneitä Jumalan lapsia hyvin vähän. Meidän tulee asettua rukouksen rintamaan turvaamaan kotimaatamme.
      Natossa on Suomen maallinen turva vihollisnaapuria vastaan. Mutta sillä eivät ihmiset pääse Taivaaseen. Vain sanoma Jeesuksesta ja ristintyöstä avaa tien syntien anteeksi saamiseen."

      • Anonyymi

        Ei tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule.

        Elämme samanaikaisesti useammassa kuin yhdessä ulottuvuudessa. Onko rinnakkaisuniversumeja olemassa?
        On kuitenkin olemassa teoria, jonka mukaan on olemassa monia universumeja, joissa elämme täysin erilaista elämää: jokainen tekomme liittyy tiettyyn valintaan, ja tekemällä tämän valinnan meidän universumissamme, rinnakkaisuniversumissa "toinen minä" tekee päinvastaisen päätöksen. Kuinka perusteltu tällainen teoria on tieteellisestä näkökulmasta? Miksi tiedemiehet turvautuivat siihen? Yritetään ymmärtää artikkelissamme.
        Maailmankaikkeuden multiversumi-käsite

        Teorian maailmojen todennäköisestä moninaisuudesta mainitsi ensimmäisen kerran amerikkalainen fyysikko Hugh Everett. Hän tarjosi oman ratkaisunsa yhteen fysiikan suurimmista kvanttimysteereistä. Ennen kuin siirrytään suoraan Hugh Everettin teoriaan, on ymmärrettävä kvanttihiukkasten mysteeri, joka on vaivannut fyysikoita kaikkialla maailmassa vuosikymmeniä.

        Kuvitellaan tavallinen elektroni. On käynyt ilmi, että kvanttikohteena se voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Sitä kutsutaan kahden tilan superpositioksi. Mutta taika ei lopu tähän. Heti kun haluamme jotenkin konkretisoida elektronin sijainnin, esimerkiksi yrittää kaataa sen toisen elektronin kanssa, siitä tulee tavallinen elektroni kvanttielektronista. Miten tämä on mahdollista: elektroni oli sekä pisteessä A että pisteessä B ja yhtäkkiä tietyssä pisteessä hyppäsi pisteeseen B?

        Hugh Everett tarjosi tulkintansa tästä kvanttikysymyksestä. Hänen multiversumiteoriansa mukaan elektroni jatkaa olemassaoloaan kahdessa tilassa samanaikaisesti. Kyse on tarkkailijasta itsestään: hän muuttuu nyt kvanttikohteeksi ja jakautuu kahteen tilaan. Toisessa niistä hän näkee elektronin pisteessä A, toisessa hän näkee sen pisteessä B. On olemassa kaksi rinnakkaista todellisuutta, ja ei tiedetä, kummasta niistä tarkkailija löytää itsensä. Todellisuuksiin jakautumista ei rajoita luku kaksi: niiden haarautuminen riippuu ainoastaan tapahtumien vaihtelusta. Kaikki nämä todellisuudet ovat kuitenkin olemassa toisistaan riippumatta. Me havaitsijoina olemme yhdessä todellisuudessa, josta on mahdotonta poistua tai siirtyä rinnakkaiseen todellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämme samanaikaisesti useammassa kuin yhdessä ulottuvuudessa. Onko rinnakkaisuniversumeja olemassa?
        On kuitenkin olemassa teoria, jonka mukaan on olemassa monia universumeja, joissa elämme täysin erilaista elämää: jokainen tekomme liittyy tiettyyn valintaan, ja tekemällä tämän valinnan meidän universumissamme, rinnakkaisuniversumissa "toinen minä" tekee päinvastaisen päätöksen. Kuinka perusteltu tällainen teoria on tieteellisestä näkökulmasta? Miksi tiedemiehet turvautuivat siihen? Yritetään ymmärtää artikkelissamme.
        Maailmankaikkeuden multiversumi-käsite

        Teorian maailmojen todennäköisestä moninaisuudesta mainitsi ensimmäisen kerran amerikkalainen fyysikko Hugh Everett. Hän tarjosi oman ratkaisunsa yhteen fysiikan suurimmista kvanttimysteereistä. Ennen kuin siirrytään suoraan Hugh Everettin teoriaan, on ymmärrettävä kvanttihiukkasten mysteeri, joka on vaivannut fyysikoita kaikkialla maailmassa vuosikymmeniä.

        Kuvitellaan tavallinen elektroni. On käynyt ilmi, että kvanttikohteena se voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Sitä kutsutaan kahden tilan superpositioksi. Mutta taika ei lopu tähän. Heti kun haluamme jotenkin konkretisoida elektronin sijainnin, esimerkiksi yrittää kaataa sen toisen elektronin kanssa, siitä tulee tavallinen elektroni kvanttielektronista. Miten tämä on mahdollista: elektroni oli sekä pisteessä A että pisteessä B ja yhtäkkiä tietyssä pisteessä hyppäsi pisteeseen B?

        Hugh Everett tarjosi tulkintansa tästä kvanttikysymyksestä. Hänen multiversumiteoriansa mukaan elektroni jatkaa olemassaoloaan kahdessa tilassa samanaikaisesti. Kyse on tarkkailijasta itsestään: hän muuttuu nyt kvanttikohteeksi ja jakautuu kahteen tilaan. Toisessa niistä hän näkee elektronin pisteessä A, toisessa hän näkee sen pisteessä B. On olemassa kaksi rinnakkaista todellisuutta, ja ei tiedetä, kummasta niistä tarkkailija löytää itsensä. Todellisuuksiin jakautumista ei rajoita luku kaksi: niiden haarautuminen riippuu ainoastaan tapahtumien vaihtelusta. Kaikki nämä todellisuudet ovat kuitenkin olemassa toisistaan riippumatta. Me havaitsijoina olemme yhdessä todellisuudessa, josta on mahdotonta poistua tai siirtyä rinnakkaiseen todellisuuteen.

        Hugh Everettin teoriaa tukevat Howard Wiseman, fyysikko ja professori Griffithin yliopistossa Australiassa, tohtori Michael Hall Griffithin yliopiston kvanttidynamiikan keskuksesta ja tohtori Dirk-Andre Deckert Kalifornian yliopistosta. Heidän mukaansa rinnakkaismaailmoja on olemassa, ja niillä on erilaiset ominaisuudet. Kaikki kvanttimysteerit ja -mallit ovat seurausta naapurimaailmojen "hylkimisestä" toisistaan. Nämä kvantti-ilmiöt johtuvat siitä, että kumpikaan maailma ei ole samanlainen kuin toinen.
        Rinnakkaisuniversumien käsite ja säieteoria

        Muistamme hyvin koulun tunneilta, että fysiikassa on kaksi suurta teoriaa: yleinen suhteellisuusteoria ja kvanttikenttäteoria. Ensimmäinen selittää fysikaalisia prosesseja makrokosmoksessa, toinen mikrokosmoksessa. Jos molempia teorioita käytetään samassa mittakaavassa, ne ovat ristiriidassa keskenään. Vaikuttaa loogiselta, että on oltava jokin yleinen teoria, jota voidaan soveltaa kaikkiin etäisyyksiin ja mittakaavoihin. Fyysikot ovatkin esittäneet säieteorian.

        Kyse on siitä, että hyvin pienissä mittakaavoissa esiintyy joitakin värähtelyjä, jotka ovat samanlaisia kuin tavallisen jousen värähtelyt. Nämä jouset ovat täynnä energiaa. "Säikeet" eivät ole säikeitä kirjaimellisessa merkityksessä. Ne ovat abstraktio, joka selittää hiukkasten vuorovaikutuksen, fysikaaliset vakiot ja niiden ominaisuudet. Kun teoria syntyi 1970-luvulla, tiedemiehet uskoivat, että siitä tulisi yleinen teoria, joka kuvaisi koko maailmaamme. Kävi kuitenkin ilmi, että tämä teoria toimii vain 10-ulotteisessa avaruudessa (ja me elämme neliulotteisessa avaruudessa). Muut kuusi avaruuden ulottuvuutta yksinkertaisesti romahtavat. Mutta kuten käy ilmi, ne eivät romahda yksinkertaisella tavalla.

        Vuonna 2003 tutkijat havaitsivat, että ne voivat luhistua valtavan monella eri tavalla, ja jokainen uusi tapa johtaa erilaiseen maailmankaikkeuteen, jossa on erilaiset fysikaaliset vakiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hugh Everettin teoriaa tukevat Howard Wiseman, fyysikko ja professori Griffithin yliopistossa Australiassa, tohtori Michael Hall Griffithin yliopiston kvanttidynamiikan keskuksesta ja tohtori Dirk-Andre Deckert Kalifornian yliopistosta. Heidän mukaansa rinnakkaismaailmoja on olemassa, ja niillä on erilaiset ominaisuudet. Kaikki kvanttimysteerit ja -mallit ovat seurausta naapurimaailmojen "hylkimisestä" toisistaan. Nämä kvantti-ilmiöt johtuvat siitä, että kumpikaan maailma ei ole samanlainen kuin toinen.
        Rinnakkaisuniversumien käsite ja säieteoria

        Muistamme hyvin koulun tunneilta, että fysiikassa on kaksi suurta teoriaa: yleinen suhteellisuusteoria ja kvanttikenttäteoria. Ensimmäinen selittää fysikaalisia prosesseja makrokosmoksessa, toinen mikrokosmoksessa. Jos molempia teorioita käytetään samassa mittakaavassa, ne ovat ristiriidassa keskenään. Vaikuttaa loogiselta, että on oltava jokin yleinen teoria, jota voidaan soveltaa kaikkiin etäisyyksiin ja mittakaavoihin. Fyysikot ovatkin esittäneet säieteorian.

        Kyse on siitä, että hyvin pienissä mittakaavoissa esiintyy joitakin värähtelyjä, jotka ovat samanlaisia kuin tavallisen jousen värähtelyt. Nämä jouset ovat täynnä energiaa. "Säikeet" eivät ole säikeitä kirjaimellisessa merkityksessä. Ne ovat abstraktio, joka selittää hiukkasten vuorovaikutuksen, fysikaaliset vakiot ja niiden ominaisuudet. Kun teoria syntyi 1970-luvulla, tiedemiehet uskoivat, että siitä tulisi yleinen teoria, joka kuvaisi koko maailmaamme. Kävi kuitenkin ilmi, että tämä teoria toimii vain 10-ulotteisessa avaruudessa (ja me elämme neliulotteisessa avaruudessa). Muut kuusi avaruuden ulottuvuutta yksinkertaisesti romahtavat. Mutta kuten käy ilmi, ne eivät romahda yksinkertaisella tavalla.

        Vuonna 2003 tutkijat havaitsivat, että ne voivat luhistua valtavan monella eri tavalla, ja jokainen uusi tapa johtaa erilaiseen maailmankaikkeuteen, jossa on erilaiset fysikaaliset vakiot.

        https://www.thehinduportal.com/2013/08/quantum-physics-came-from-vedas.html

        Quantum Physics derives from Vedas.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ
        300O VUOTTA SITTEN. V
        Ainutlaatuista meille on Vedoissa kuvattu tieto RINNAKKAISISTA MAAILMOISTA JA MAAN ULKOPUOLISISTA SIVILISAATIOISTA - avaruusolennoista, joiden kanssa ihmiskunta on ollut yhteydessä muinaisista ajoista lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ
        300O VUOTTA SITTEN. V
        Ainutlaatuista meille on Vedoissa kuvattu tieto RINNAKKAISISTA MAAILMOISTA JA MAAN ULKOPUOLISISTA SIVILISAATIOISTA - avaruusolennoista, joiden kanssa ihmiskunta on ollut yhteydessä muinaisista ajoista lähtien.

        Voi, voi, no miksi veda-tyypin pitäisi olla kristillinen? Sitä paitsi kristinusko on peräisin itästä.

        https://fi.eferrit.com/kristinuskon-samankaltaisuudet-hindulaisuuden-kan...

        Kristinuskon samankaltaisuudet hindulaisuuden kanssa

        Saattaa olla yllättävää, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen ajan lukuisat historioitsijat ja viisaat ovat huomauttaneet, että hindulaisuudella ei ole ainoastaan hallitseva vaikutus kristinuskoon, vaan monet kristityt rituaalit voisivat suoraan lainata hindujen ( Vedic ) Intiasta.

        Kristuksen ja kristittyjen pyhien vertaaminen hindujen opetuksiin

        Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli huomannut jo vuonna 1950, että "suuri määrä tapahtumia, jotka ympäröivät Kristuksen syntymää - kuten se liittyy evankeliumiin - kummallisesti muistutti meitä Buddhan ja Krishnan legendoista." Danielou lainaa esimerkkeinä kristittyjen kirkon rakennetta, joka muistuttaa buddhalaisen Chaityan; tiettyjen varhaisten kristittyjen lahkojen tiukka asketismi, joka muistuttaa Jainin ja buddhalaisten pyhien askeettisuutta; pyhän veden käyttö, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "Amen", joka tulee hindujen (sanskrit) " OM: sta ".

        Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, että "monet varhaiset kristilliset pyhät, kuten Roopan Hippolytus, saivat intiimiä tietoa brahmanismista". Elst jopa lainaa kuuluisaa Saint Augustinea, joka kirjoitti: "Me emme koskaan lakkaa katsomasta Intiaan, jossa monia asioita ehdotetaan ihailuksi."

        Valitettavasti amerikkalainen intianttinen David Frawley sanoi "toisen vuosisadan jälkeen kristilliset johtajat päättivät irtautua hindulaisista vaikutuksista ja osoittaa, että kristinusko alkoi vain Kristuksen syntymällä". Siksi monet myöhemmät pyhät alkoivat brändättää brasminit "heretiksi" ja Saint Gregory asetti tulevaisuuden suuntauksen julkisesti tuhoamalla hindujen "pakanalliset" epäjumalat.

        Suuret intialaiset viisaat, kuten Sri Aurobindo ja Sri Sri Ravi Shankar, Art of Livingin perustaja, ovat usein huomauttaneet, että tarinat, jotka kertovat kuinka Jeesus tuli Intiaan aloitettavaksi, ovat todennäköisesti totta. Sri Sri Ravi Shankar toteaa esimerkiksi, että Jeesus toisinaan toi oranssin viittauksen, hindu-symbolin maailman luopumisesta, joka ei ollut tavanomainen käytäntö juutalaisuudessa.

        "Samalla tavalla", hän jatkaa, "Virgin Mary katolisuuden palvonnassa luultavasti on lainattu Hevian hovin kultti Devi". Myös kelloja, joita nykyään synagogissa ei löydy juutalaisuuden hengissä, käytetään kirkossa, ja me kaikki tiedämme niiden merkityksen buddhalaisuudessa ja hindulaisuudessa tuhansia vuosia, jopa tähän päivään saakka.

        Hindulaisuuden ja kristinuskon välillä on monia muita yhtäläisyyksiä, mukaan lukien suitsukkeen käyttö, pyhä leipä (prasadam), erilaisten kirkkojen alttarit (jotka muistuttavat monien jumalien jumaluuksia hindujen temppeleissä), rukoilevat rukousta rukousta (Vedic japamala) , kristillisen kolminaisuuden (antiikin Vedic kolminaisuus Brahma, Vishnu ja Shiva kuin luoja, ylläpitäjä ja hävittäjä vastaavasti samoin kuin Herra Krishna kuin Korkein Herra, kaiken perversoiva Brahman kuin pyhä haamu, ja Paramatma kuin laajennus tai Herran poika), kristilliset kulkueet ja ristin merkki (anganyasa) ja niin monet muut.


      • Anonyymi

        Kristinusko on otettu pakanuudesta. Mutta et tiedä sitä itse.

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/10/paasiainen

        Pääsiäinen yhdistää kristillisiä ja pakanallisia perinteitä

        Muniva pupu ja kukko, tiput ja kukat – pääsiäisen vertauskuvia

        Pupu
        Hedelmällisyyden symbolina jänis kuvaa uutta elämää. Anglosaksisissa pakanauskonnoissa palvottiin kevään jumalatarta Eastrea, Eostrea tai Ostaraa. Eostren uskottiin tulevan pääsiäisen aikaan maan päälle jäniksen muodossa ja munivan värillisiä munia.

        Vanhan uskomuksen mukaan jänis nukkuu silmät auki. Sitä on pidetty vertauskuvana ylösnousseesta Vapahtajasta, joka ei kuollessaan nukkunut ikuiseen uneen.

        Sittemmin pääsiäispupu on valjastettu lelu- ja makeisteollisuuden symboliksi. Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa pääsiäispupu on saanut joulupukkia muistuttavan lahjojen tuojan roolin.

        Englannin easter ja saksan Oster juontuvat samasta vanhasta kevään jumalan nimestä. Ne poikkeavat monista muista eurooppalaisista kielistä, joissa juurena on juutalaisten pääsiäinen, hepreaksi pesah, esimerkiksi ranskan Pâques.

        Pääsiäismuna
        Kananmunat, samoin kuin kanat, tiput ja jänikset, ovat syntymän ja elämän symboleja.

        Pakanauskonnoissa munan ajateltiin olevan taikakalu, jonka Eostrea-jumala munii. Vastalahjaksi tästä taikakalusta annettiin värjättyjä munia.

        Yhden kristillisen tulkinnan mukaan munan kuori symboloi Vanhaa testamenttia, joka kätkee sisäänsä Uuden testamentin, jota taas symboloi munan sisus.

        Keltuaisen väri on tärkeä pääsiäisen väri, vaikka munat alun perin värjättiinkin ylösnousemuksen värisiksi eli punaisiksi. Suomessa on suosittu munien keittämistä sipulinkuorien kanssa, jolloin ne värjäytyvät punaruskeiksi. Maailmankuuluja ovat Fabergén koristeelliset pääsiäismunat, joita kultaseppä Fabergé apulaisineen teki pääosin Venäjän keisariperheelle.

        Tiput
        Keltainen poikanen liittyy munan merkityksiin kuten kevääseen ja uuteen elämään.

        Pääsiäiskukko
        Kukkoa on käytetty kirkkotaiteessa valppauden ja kestävyyden vertauskuvana. Kukko on monien kirkontornien ja kellotapuleiden huipulla. Kukko havahdutti laulullaan Pietarin, joka oli juuri kieltänyt Jeesuksen kolmesti.

        Lapsille munivassa pääsiäiskukossa on risteytynyt aapiskukko ja pääsiäispupu.


      • Anonyymi

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Pahuuden ongelma oli suuri huolenaihe Zarathustran kaltaisille ihmisille. Zarathustra aloitti saarnaamisensa Intiassa, ja hänellä, kuten monilla karismaattisilla, nykyajan ajattelijoilla, oli kysymys: "Jos Jumala on olemassa, hänen pitäisi olla hyvän lähde, mutta näen, että maailmassa on niin paljon epätäydellisyyttä ja pahaa". Sitten Zarathustra päätteli, että jumalia on itse asiassa kaksi. Ne ovat hyvän jumala ja pahan jumala, ja pahan jumalaa kutsuttiin paholaiseksi. Ja kävi ilmi, että Zarathustralaisen näkökulmasta oli toinenkin ongelma - hyvän jumala taisteli jatkuvasti pahan jumalaa vastaan. Myöhemmin kristityt ottivat tämän ajatuksen omakseen.

        Saatanan rooli voi sopia Kali purushalle. Samoin voidaan olettaa, että Saatana ei ole mikään erityinen personifikaatio, vaan Mayan yleinen toiminta, joka viettelee jivan synteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Alkoiko kristinusko auringonjumalan palvonnasta?

        Kristinuskon "Kristus" saattoi olla vain yksi taivaanjumala. Erilaisten pakanallisten/mysteeristen kulttijumalien ja kristinuskon välillä on useita yhtäläisyyksiä. Nämä ovat joitakin niistä.

        Useimpien auringonjumalien syntymäpäivä on joulukuun 25. päivä. Se on talvipäivänseisauksen päivämäärä ja päivä, jonka kirkko on hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen syntymäpäiväksi. Joulukuun 25. päivä on annettu, vaikka Raamatun mukaan paimenet olivat pelloillaan, kun Jeesus syntyi, eli Jeesuksen on täytynyt syntyä keväällä (Luuk. 2:8).

        Talvipäivänseisauksen aikaan aurinko "kuolee" kolmeksi päiväksi alkaen noin 22. joulukuuta, jolloin se pysäyttää etelään liikkumisensa; se syntyy (herää henkiin) 25. joulukuuta, jolloin se alkaa liikkua pohjoiseen.

        Auringon nähtiin kulkevan eläinradan 12 merkin kautta. On mahdollista, että Jeesuksen 12 opetuslasta symboloivat eläinradan merkkejä. Auringonjumalilla oli usein opetuslapsia tai palvelijoita (joskaan ei aina 12:ta).

        Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.

        Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.

        Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.

        Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.

        Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.

        Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).

        Varhaiskristillinen kirkko tunnusti nämä yhtäläisyydet. Kristityt apologeetat Justinus Marttyyri (100-165 jKr.) ja Tertullianus (160-220 jKr.) kommentoivat kristillisten uskomusten, riittien ja rituaalien yhtäläisyyksiä mysteeriuskontoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Horus on egyptiläinen jumaluus, joka on peräisin noin vuodelta 3100 eaa. ja jota palvottiin yleisesti kreikkalais-roomalaisella ajalla. Horus oli taivaan jumala - yksi käännös hänen nimestään on "Se, joka on yläpuolella". Häntä kutsuttiin myös "taivaan herraksi". Hän kulki taivaalla haukan muodossa - hänen oikea silmänsä oli aurinko ja hänen vasen silmänsä kuu.

        Horuksen tarinasta on monia muunnelmia, mikä ei ole yllättävää näin vanhalle myytille. Eri myytit näyttävät sulautuneen yhteen ja tulleen osaksi Horus-myyttiä.

        Horus syntyi maagisesti. Hänen äitinsä oli jumalatar Isis, joka käytti taikavoimaansa kootakseen kuolleen miehensä (joka oli myös hänen veljensä) Osiriksen paloitelluista osista. Hänen peniksensä puuttui, joten hän muovasi kultaisen falloksen ja käytti sitä poikansa siittämiseen. Raskaana oleva Isis joutui pakenemaan kotoaan, koska hänen veljensä Set, joka tuolloin hallitsi, tappoi Osiriksen, ja Isis tiesi, että tämä haluaisi tappaa myös hänen poikansa. Horus syntyi talvipäivänseisauksen aikaan.

        Hänet myös samaistettiin isäänsä Osirikseen, joten hän oli sekä poika että isä samaan aikaan. Horus oli jumala, mutta hän oli myös ihminen, sillä jokaista faaraota pidettiin Horuksen ruumiillistumana. Horuksen tarina sekoittui myös Ra:n tarinaan, sillä molemmat olivat auringonjumalia. Ra syntyi neitsytäidille, jonka jumalallinen henki oli hedelmöittänyt.

        Horuksen tarinassa ja Jeesuksen Kristuksen tarinassa on joitakin yhteisiä teemoja. Horus syntyi maagisesti talvipäivänseisauksen aikaan. Kuvaukset Isiksestä imettämässä Horusta muistuttavat läheisesti kuvauksia Neitsyt Mariasta ja Jeesus-lapsesta. Molemmat äidit joutuivat pakenemaan, koska hallitsija uhkasi tappaa heidät (Horusin osalta Set ja Jeesuksen osalta Herodes).

        Molemmat olivat samaan aikaan isä ja poika, ja molemmat ottivat ihmismuodon (Horus oli faarao, Jeesus tavallinen mies). Molemmilla oli seuraajia (Horuksella oli neljä, Jeesuksella kaksitoista), ja molemmat tekivät ihmeitä (joskin erilaisia). Horuksen isä Osiris herätettiin henkiin kuolemansa jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Veda- teksteissä on mainittu seuraava avatara - Kalki avatara. Kristinuskossa sanotaan, että se on Jeesuksen toinen tuleminen. Ja hän tulee valkoisella hevosella. Ja hevosen nimikin on tiedossa: Devadata. Tiedämme jo, milloin hän on tulossa, kun planeetat ovat tietyssä asennossa. Tässä on yhtäläisyyksiä Raamattun kanssa. Mutta se on silti vain yhden aikakauden loppu (Kali Yuga)ja uuden aikakauden alku, joka on Satya yuga.

        https://www.ritiriwaz.com/wp-content/uploads/2020/01/Kalki-Avatar.jpg

        Kalki avatar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Raamattun kanssa jotakin samankaltaisuutta on.

        Brahmapuri eli Brahman kaupunki. Tämä Brahman kaupunki on hyvin
        samankaltainen kuvauksissaan, Srimad Bhagavatamin yhdeksännessä laulussa on kuvaus siitä,
        HYVIN SAMANKALTAINEN, KUIN MITÄ KUVATAAN RAAMATUN VIIMEISESSÄ LUVUSSA,
        JOHANNEKSEN ILMESTYKSESSÄ, JUMALAN KAUPUNKINA.

        Hyvin samankaltaisia kuvauksia, joten päätelmä on, että on todennäköistä, että se, mitä kristityt
        kutsuvat Jumalaksi? Todennäköisesti tässä tarkoitetaan Brahmaa, eli tämän aineellisen maailman
        luojaa, eikä niinkään tuota Korkeinta. Käsitteenä on siis, että ehkä tähän Jumalaan, Luojaan,
        viitataan.

        ristityt ilmeisesti palvovat maailmamme luojaa, joka on puolijumala, eikä Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Veda-tekstit ovat ikivanhoja, mutta ehjiä ja käytännöllisiä, ainutlaatuisia, uskomattoman selvän ja älykkään tiedon lähteitä. Ne sisältävät täydellisen kuvauksen tästä aineellisesta universumista (universumeista) sen olemuksesta ja tarkoituksesta, antavat selityksen kaikkien tämän maailman elävien olentojen luonteesta ja niiden maailmassa olemisen merkityksestä sekä paljon muuta.

        Vedat eivät kuitenkaan pelkästään kerro tulevaisuuden tapahtumista, vaan ne myös ehdottavat tapoja ratkaista kuvatut ongelmat kuvaamalla tärkeimmän menetelmän, jonka avulla tunteva olento voi pätevästi rakentaa aineellisen olemuksensa sopusoinnussa ympäröivän maailman kanssa, mikä on onnellisen elämän perusta.

        Nämä Vedojen ennustukset eivät koske ainoastaan välitöntä tulevaisuutta. Niiden avulla voimme kuvitella, millaista elämä on tuhansien vuosien kuluttua, aina aikojen loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoutumiseen asti. Luonnollisesti jotkut näistä ennustuksista ovat päällekkäisiä ja joskus yhteneväisiä muiden lähteiden, kuten Mayan, Nostradamuksen tai Raamatun, ennustusten kanssa. Useimmat vedalaiset profetiat ovat kuitenkin täysin ainutlaatuisia ja erilaisia kuin mikään muu. Siksi ne tarjoavat täysin erilaisen, uuden näkökulman tulevaisuuteen.

        ...eri pyhien kirjoitusten mukaan sama asia on ennustettu. Näin tehdessään yhden Puranan sanat auttavat usein ymmärtämään ja selventämään toisen Puranan ennustuksia. Tämä lisää ennusteiden uskottavuutta ja ilmaisuvoimaa.

        Loppujen lopuksi jokainen meistä elää nyt tässä maailmassa, voi lukea tämän päivän sanomalehden tai kuunnella uutisia radiosta ja sitten verrata lukemaansa ja kuulemaansa siihen, mitä Vedat ennustivat nykymaailmasta 5000 vuotta sitten! Ja mielenkiintoista on, että 5000 vuotta sitten on nykyaikaisten tutkijoiden antama vähimmäisaika, sillä on olemassa kirjoituksia, jotka ovat yli 60 000 vuotta vanhoja ja jotka puolestaan viittaavat vielä vanhempiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        https://www.vauva.fi/keskustelu/4865421/yksinainen-joulu-tulossa?page=1#...

        Kristittyjen joulut ja niiden alkuperä. Mutta he eivät tiedä sitä.

        Jouluperinteiden pakanallinen alkuperä

        Joulua voi kutsua koko kansan juhlaksi hyvällä sydämellä ja piparinmurut rinnuksilla. Juhla on sävyttynyt vuosituhansien aikana vanhoilla pakanallisilla talvipäivänseisaustavoilla ja myöhemmin kristillisillä perinteillä. Joulusta on moneksi. Jokainen voi löytää joulusta oman tähtensä, oli se sitten pentagrammi tai Beetlehemin tähti. Joulua on juhlittu Jeesuksen syntymäpäivänä n. 300-luvulta lähtien. Kuitenkin moni varhaisempi pakanallinen jumaluus on syntynyt keskitalvella, joka usein symboloi auringon syntyä ja voittoa talvesta.

        Kynttilät

        Kynttilöitä käytettiin juhlavalaistuksena jo antiikin Roomassa, jossa niillä oli tärkeä merkitys juhlamenoissa. Suomessa joulukynttilät otettiin käyttöön 1800-luvulla. Talonpojilla oli tapana viedä joulukirkkoon kynttilä lahjaksi. Sen liekkiä pidettiin elämän ja kuolemattomuuden symbolina. Symboliikan juuret ulottavat kauemmaksi pakanallisiin uskomuksiin. Kynttilällä on pitkään ollut merkitys aurinkona ja valon symbolina maan päällä. Se on ollut tärkeä osa maagisia riittejä niin seremoniallisemman magian kuin yksinkertaisen kansanmagian parissa.

        Pohjolassa joulukynttilöiden tali otettiin talteen kekrin aikoihin syysteurastusten yhteydessä. Vanhan kansa jätti jouluna kynttilän palamaan yöksi navettaan. Se toi valollaan suojauksen ja siunauksen eläimille ja ihmisille. Siunaus tuli tarpeeseen, sillä joulunaikaan uskottiin henkien liikkuvan ihmisten parissa.

        Misteli

        Ulkomaisissa tv-sarjoissa ihmiset pussaavat, jos sattuvat kulkemaan yhtä aikaa mistelinoksan alta. Perinteen juuret ulottuvat Brittein saarille kelttiläiseen kulttuuriin ja druidien tapoihin. Heille misteli oli pyhä kasvi. Sen uskottiin parantavan sairauksia, toimivan vastamyrkkynä ja edistävän hedelmällisyyttä.

        Jos noina aikoina sotajoukko kohtasi metsässä mistelin alla, tuli heidän solmia aselepo kuluvan päivän ajaksi. Tästä johtuen misteli symboloi yhä rauhaa, sovintoa ja rakkautta – ja sopiipa sen alla vaikka pusu moiskauttaa toisen suulle.

        Joulupuuro

        Jouluna on tapa keittää riisipuuroa ja piilottaa siihen manteli. Mantelin löytäjä saa hyvää onnea tulevalle vuodelle tai esittää salaisen toiveen. Ennen vanhaan puurolautanen vietiin aina myös tallin, riihen tai saunatontulle. Tällä haluttiin muistaa ja kiittää tonttua, joka piti pihapiiristä huolen. Suomessa riisi on verrattain uusi tuontituote ja vanha perinteinen joulupuuro keiteltiin ohrasta.

        Lyhde

        Jouluna moni muistaa metsän eläimiä ja lintuja lyhteellä. Joululyhteessä yhdistyy vanhan viljauhrin perinne ja kristillinen ajatus olkien yhdistämisestä Jeesuksen syntymätalliin ja eläimille osoitettuun ystävällisyyteen.

        Joulukuusi

        Ensimmäiset viittaukset koristeltuun puuhun löytyvät tuhansien vuosien takaa. Asherah-jumalattaren kunniaksi koristeltiin puu, jota on pidetty myös fallisena hedelmällisyyden symbolina. Vihreä joulupuu symboloi yhä elämää ja luo suomalaisilla yhteyttä rikkaaseen karsikkopuu-perinteeseen. Ensimmäinen historiassa mainittu eurooppalainen joulukuusi pystytettiin vuonna 1419 saksalaiseen Friburgin sairaalaan. Ennen kuin joulukuusi yleistyi, oli suomalaisilla tapana pystyttää nimipäivän kunniaksi puita. Ensimmäiset joulukuuset Suomessa ripustettiin katosta roikkumaan. Kaupungeissa oli pieniä pöytäkuusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse synkretismi, mutta kristinuskon-tyypit eivät sitä itse tiedä.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-kristinusko-on-synkretistinen-u...

        Kristinusko on synkretistinen uskonto

        Katolista maantiedettä leimaa Maria-pyhiinvaelluspaikkojen verkosto. Tunnetuimmat pyhäköistä kuten Lourdes ja Guadalupe sijaitsevat Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Luterilaiselle matkailijalle nämä paikat tarjoavat hämmentävän yhdistelmän virallista katolisuutta ja rönsyävää kansanhurskautta.

        Intian tunnetuin Maria-pyhäkkö sijaitsee Bengalinlahden rannalla. Vailankanniin suuntaa vuosittain miljoonia pyhiinvaeltajia. Monet ovat hinduja, jotka katolilaisten rinnalla matkaavat palvomaan Jeesus-lasta ja hänen Äitiään.

        Siirtomaa-ajalla rakennettu basilika ilmentää goottilaista arkkitehtuuria. Mutta sitä ympäröivä kuhina tuo mieleen hindutemppelin: kansa riisuu kengät kirkkoon astuessaan ja tuo alttarille uhrilahjoina kookospähkinöitä sekä kukkia.

        Huomio kiinnittyy kaljupäisiin pyhiinvaeltajiin, etenkin naisiin, jotka ovat luopuneet paksuista tummista hiuksistaan. Basilikan lähistöltä löytyykin hiustenleikkuupaikka: se osoittaa katolisuuden solahtaneen hindukulttuuriin, jossa pyhiinvaeltajat uhraavat hiuksensa.

        ***

        Jos Vailankanni olisi kehitetty kirkollisena projektina, sitä voisi pitää onnistuneena esimerkkinä kristinuskon soveltamisesta paikalliseen kontekstiin. Ilmeistä on, että pyhiinvaelluksen käytännöt ovat kasvaneet alhaalta päin. Kristinuskon ja hindulaisuuden vuorovaikutusta onkin osuvinta kuvata synkretisminä.

        Useimmat lukijat tuntevat sanan synkretismi kirkollisen kielen hälytysnappina, jota painamalla ilmiö voidaan leimata opillisesti epäilyttäväksi. Käsite viittaa uskontojen sekoittumiseen. Sellainen nähdään alkuperäisen puhtauden katoamisena, jonkinlaisena kontaminaationa.

        Elävä usko on kuitenkin aina synkretististä. Ymmärsin tämän jokunen vuosi sitten Vailankannissa. Kristinuskon ytimessä on ajatus inkarnaatiosta eli Jumalan tulemisesta lihaan. Tämä prosessi jatkuu kirkon missiossa, kun evankeliumi sekoittuu paikalliseen kulttuuriin.

        ***

        Katolisissa Maria-pyhäköissä usko inkarnoituu Jumalan äitiin kohdistuvana kansanhurskautena, joka voimaannuttaa vähäväkisiä. Mitä tämä voisi merkitä omassa kirkossamme? Kristillistä joogaa ja hengellisiä kokemuksia metsän siimeksessä? Vai luterilaista enkelihenkisyyttä? Ehkä jotain, mitä emme vielä tunne, mikäli kirkko antaa tilaa luoville hengellisyyden prosesseille.

        Joulun alkuperä:

        Joulunajan juhlia:

        Italiassa joulu päättyy 6. tammikuuta. Silloin on Befanan päivä, jolloin Befana-niminen vanha ja kiltti noitanainen tuo lapsille lahjoja. Lahjat on laitettu joulusukkiin. Kiltit lapset saavat leivoksia lahjaksi ja jos joku on ollut vuoden aikana oikein tuhma, sujauttaa Befana hänen sukkaansa valkosipulia.

        Saturnalia oli antiikin Roomassa vietetty talven juhla. Tätä keskitalven ylvästä juhlaa vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi 17. joulukuuta – myöhemmin jopa seuraavan viikon ajan. Saturnus oli maanviljelyn jumala, jota juhlittiin syyskylvöjen päätyttyä. Juhlaan kuului uhrin lisäksi juhla-ateria, kaduilla lauletut joululaulujen edeltävät, lahjojen antaminen ja ystävien luona vierailu ja hauskanpito.

        Monet pakanauskonnon edustajat (esim. wiccat) viettää keskitalvella vanhan germaanisen talvipäivänseisausjuhlan mukaisesti Yulea – joka on englanninkielinen ”joulu”-termin arkaainen muoto. Juhlaa vietetään talvipäivänseisauksena noin 21. joulukuuta. Talvipäivänseisausta on juhlittu joidenkin lähteiden mukaan ainakin 4000 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulun alkuperä:

        Joulunajan juhlia:

        Italiassa joulu päättyy 6. tammikuuta. Silloin on Befanan päivä, jolloin Befana-niminen vanha ja kiltti noitanainen tuo lapsille lahjoja. Lahjat on laitettu joulusukkiin. Kiltit lapset saavat leivoksia lahjaksi ja jos joku on ollut vuoden aikana oikein tuhma, sujauttaa Befana hänen sukkaansa valkosipulia.

        Saturnalia oli antiikin Roomassa vietetty talven juhla. Tätä keskitalven ylvästä juhlaa vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi 17. joulukuuta – myöhemmin jopa seuraavan viikon ajan. Saturnus oli maanviljelyn jumala, jota juhlittiin syyskylvöjen päätyttyä. Juhlaan kuului uhrin lisäksi juhla-ateria, kaduilla lauletut joululaulujen edeltävät, lahjojen antaminen ja ystävien luona vierailu ja hauskanpito.

        Monet pakanauskonnon edustajat (esim. wiccat) viettää keskitalvella vanhan germaanisen talvipäivänseisausjuhlan mukaisesti Yulea – joka on englanninkielinen ”joulu”-termin arkaainen muoto. Juhlaa vietetään talvipäivänseisauksena noin 21. joulukuuta. Talvipäivänseisausta on juhlittu joidenkin lähteiden mukaan ainakin 4000 vuotta.

        Ikävä tuottaa pettymys. ei tule maailmanloppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä tuottaa pettymys. ei tule maailmanloppua.

        Se, joka löytää itsensä, menettää riippuvuutensa muiden mielipiteistä.
        Albert Einstein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, joka löytää itsensä, menettää riippuvuutensa muiden mielipiteistä.
        Albert Einstein

        He elävät ikään kuin he eivät koskaan kuolisi, ja kun he kuolevat, he huomaavat, etteivät he koskaan eläneetkään.

        Konfutse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, joka löytää itsensä, menettää riippuvuutensa muiden mielipiteistä.
        Albert Einstein

        Elä sitä elämää, jota itse haluat, et sitä elämää, jota muut odottavat sinulta. Riippumatta siitä, vastaatko heidän odotuksiaan vai et, kuolet ilman heitä.


    • Anonyymi

      Suunta on aika selvä ja nähtävissäkin jo, mutta jokunen vuosi mennee vielä...

    • Anonyymi

      2026-2028 on aikahaarukka, johon monet uskonnolliset johtajat nyt uskovat. Se olisi siis ehkä eräänlainen loppuhuipennus ja piste tälle hyvin korruptoituneelle ja sairaalle menolle.

      • Anonyymi

        Nyt on 2023 ja taas ei tullut maailmanloppua vuonna 2022. Mietitäänkö taas uusi päivämäärä maailmanlopulle, niin elämästä tulee jännittävää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on 2023 ja taas ei tullut maailmanloppua vuonna 2022. Mietitäänkö taas uusi päivämäärä maailmanlopulle, niin elämästä tulee jännittävää?

        Ei tullut luvattua maailmanloppua.


    • Anonyymi

      Jäi Minulta huomioimatta tuo viimevuoden maailmanloppu...

      Otahan tablettisi kun hoitajat hieman hellittävät pakkopaitaasi.

    • Anonyymi

      Kataklysmi tulee kuulemma tälle planeetalle tietyin väliajoin ja tähän historialliseen tietoon perustuu raamatunkin ennustus lopun ajoista. Tilanne pahentunee asteittain, mutta varsinaiseen loppuun aikaa lienee vielä muutama vuosi jäljellä. Moni tietää jo tämän ja vihjeitä saadaan elokuvistakin...

      • Anonyymi

        ...mutta käykö noin sitten lopulta, vaiko ei, on sitten toinen juttu. Monet asiat nykyää kuitenkin viittaavat johonkin suureen muutokseen.


    • Anonyymi

      En osaa sanoa tuleeko maailmanloppu tänä vuonna. Mutta uskon sen tulevan lähivuosina. Ihmiset ovat saastuttaneet koko planeetan. Mitään moraalia ei enää ole. Ihmiset ovat ahneita ja omanedun tavoittelijoita. Seksi ja itsensä paljastelu, riettaus ja hekumointi on vallannut ihmiset. Kaikki arvokkuus ja kauneus elämässä on unohtunut. Pelkkää nautintoa ja himoa ihannoidaan. Ihmiset kuljeskelee paljastavissa vaatteissa. Seksi on yleisin puheenaihe kaikissa medioissa. Kaikki kauneus elämässä on kadonnut. Paneminen on pääasia. Ei rakkaus. Maailmasta on tullut ruma ja irstas. Maailmanloppu on ihan tervetullut tähän saastaiseen maailmaan.

      • Anonyymi

        Odotamme Jeesuksen toista tulemista. Ennen sitä on kaikki viimeiset vitsaukset, vihat vaivat, vainot, sodat ja pedon kumartamiset.
        Petokin saa VALLAN ja voiman yhdeksi hetkeksi. Ilm.17:12. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat VALLAN niinkuin kuninkaat YHDEKSI HETKEKSI PEDON KANSSA.
        13. Näillä on yksi ja sama mieli, JA HE ANTAVAT VOIMANSA JA VALTANSA PEDOLLE.

        Tulee viimeinen vainon aika. Vainoojina ovat peto, ja pedon kumartajat. Näissä vainoissa tulevat viimeiset merttyyrit, ennen Jeesuksen toista tulemista.

        1234567---


    • Anonyymi

      Tulee!

    • Maailman loppu tulee siis tämä aika kausi, päättyy Jeesusen toiseen tulemiseen, kun seurakun otetaan ylös herraa vastaan ottamaan. Me uskovina pääsemme karitsan häihin joiten nimet ovat karitsan elämän kirjassa,ulko puolisia siellä ei näy.

      • Anonyymi

        Pyhät ovat 1000 vuotta taivaassa.

        1234567---


    • Anonyymi

      Maailmanloppuja on ennustettu tulevan milloin minäkin ajankohtana ja suuri osa ajankohdista on mennyt jo ohikin. Sama juttu noiden lahkolaisten käyttämien ja nimittämien tempausaikojen suhteen.
      Tulevaisuuteen voi sitten enustaa ajankohtia lisää oman mielikuvituksensa mukaan.

      • Tulevaisuutta ei voi ennustaa kukaan, maan päällä olevista tämä aika kerran päättyy joka tapausessa, toiseen tulemiseen sen jälkeen ahdistuksen aika jos alkaa.


    • Anonyymi

      Mitäköhän kanavoidut viestit nykyään sanovat tästä aiheesta? Ei ole tullut seurattua enää aikoihin niitä, mutta kiinnostaisi etenkin tästä maailmanloppu-aiheesta jaettu tieto.

      Huomattava osa kansasta esimerkiksi Yhdysvalloissa todella uskoo, että elämme lopun aikoja ja olen kyllä itsekin kallistumassa sille kannalle. Merkit alkavat olla sen verran selviä kun huomioi myös noin vuonna 2010 alkaneet tapahtumat.

      • Anonyymi

        Miksi? Jos olet riittävän vanha muistamaan, ihmiset näkivät joka puolella merkkejä tuhosta vuonna 1999.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4022
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3071
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2263
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2038
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1811
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1790
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      70
      1790
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1557
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1517
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe