Onko siitä missään mainintaa......
Mitä ainetta enkelten siivet ovat?
107
95
Vastaukset
- Anonyymi
Wikipedia: "Aine (lat. materia) määritellään usein substanssiksi, josta havaittavat fysikaaliset objektit ja maailmankaikkeus koostuvat. Valo, energian aiheuttamat ilmiöt ja voimat eivät ole ainetta. Havaittu aine koostuu atomeista, jotka koostuvat edelleen pienemmistä osasista."
Enkelien siivet eivät siis ole ainetta, koska he ovat näkymättömän maailman olentoja. lopulta kaikki ajallinen katoaa tyhjiin, kuten tyhjästä Jumala kaiken näkyvän loikin. "Silloin hänen äänensä järkytti maata, mutta nyt hän on luvannut sanoen: 'Vielä kerran minä liikutan maan, jopa taivaankin'. Mutta tuo 'vielä kerran' osoittaa, että ne, mitkä järkkyvät, koska ovat luotuja, tulevat muuttumaan, että ne, jotka eivät järky, pysyisivät" (Hepr. 12:26-27).- Anonyymi
Naurettavaa satuilua. Miksi tuolla satuolennolla on sitten siivet? Jos ne ovat lentämistä varten, täytyy satuolennolla olla massa, ts. se painaa. Jotta siivet voisivat kannattaa painavaa enkeliä, täytyy niiden olla jotain ainetta, jotta ne ilmaa tai jotain muuta kaasua alaspäin työntämällä saavat nosteen aikaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa satuilua. Miksi tuolla satuolennolla on sitten siivet? Jos ne ovat lentämistä varten, täytyy satuolennolla olla massa, ts. se painaa. Jotta siivet voisivat kannattaa painavaa enkeliä, täytyy niiden olla jotain ainetta, jotta ne ilmaa tai jotain muuta kaasua alaspäin työntämällä saavat nosteen aikaiseksi.
Mitäs satuilua, kyllä enkeleitä olemassa on mutta ei kylläkään ole mitään aineettomia ameeboja. Kyllä ne voivat ottaa lihaisiakin muotoja tarvittaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs satuilua, kyllä enkeleitä olemassa on mutta ei kylläkään ole mitään aineettomia ameeboja. Kyllä ne voivat ottaa lihaisiakin muotoja tarvittaessa.
Vain taikauskoinen idiootti voi uskoa enkeleihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatimaton arvioni, oisivatko sulkia?.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö isäsi ja äitisi ole kertoneet sinulle, että enkelit ovat satuolentoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö isäsi ja äitisi ole kertoneet sinulle, että enkelit ovat satuolentoja?
Isäni ja äitini tiesivät enkeleiden olevan todellisia. Oma empiirinen tutkimus vahvistaa tämän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isäni ja äitini tiesivät enkeleiden olevan todellisia. Oma empiirinen tutkimus vahvistaa tämän.
Uskot kaiketi sitten myös menninkäisten, keijukaisten, tonttujen ja yksisarvisten olemassaoloon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskot kaiketi sitten myös menninkäisten, keijukaisten, tonttujen ja yksisarvisten olemassaoloon.
En usko, mutta tiedän kokemuksesta että saatana tuo perkele pahuuden henkiolentoineen on olemassa. Sitä ei voi kieltää kukaan joka päivittäistä uutisvirtaa seurailee. Maailma on pahan vallassa ja suurin osa ihmisistä perkeleen talutusnuorassa ja hänen tahtoaan haluavat nyt joulunakin noudattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, mutta tiedän kokemuksesta että saatana tuo perkele pahuuden henkiolentoineen on olemassa. Sitä ei voi kieltää kukaan joka päivittäistä uutisvirtaa seurailee. Maailma on pahan vallassa ja suurin osa ihmisistä perkeleen talutusnuorassa ja hänen tahtoaan haluavat nyt joulunakin noudattaa.
Kuule kyllä ihminen on ihan itsekin oikein kyvykäs pahaan ilman mitään Saatanoitakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuule kyllä ihminen on ihan itsekin oikein kyvykäs pahaan ilman mitään Saatanoitakin.
Tietysti, ja suurin osa pahuudesta ilkeydestä on ihmisen, mutta on nähtävissä myös mitä saatanan riivaama tekee ja tuottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletpas sinä sivistymätön ja taikauskoinen. Mikä ihme saa sinut ajattelemaan noin typerästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletpas sinä sivistymätön ja taikauskoinen. Mikä ihme saa sinut ajattelemaan noin typerästi.
Pikemminkin realisti ja näen asiat niin kuin ne ovat. Nykyajan humanisti, vieläpä viisaskin, näkee ihmisen olevan korjattavissa lässyttämällä jonninjoutavia. Tiettyyn saakka se tehoaakin, ja on jopa suositeltavaa. Sitten kun keinot loppuu saatanallisen pahuuden edessä pannaan pää pensaaseen ja toivotaan parasta. Perkeleen riivaamaan ei tehoa muuta kuin käskeä Jeesuksen nimeen riivaajaa lähteä pahuuden tekijästä. Tämän jälkeen hänet on hirtettävä tahi pantava sähkötuoliin sovittamaan tekonsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikemminkin realisti ja näen asiat niin kuin ne ovat. Nykyajan humanisti, vieläpä viisaskin, näkee ihmisen olevan korjattavissa lässyttämällä jonninjoutavia. Tiettyyn saakka se tehoaakin, ja on jopa suositeltavaa. Sitten kun keinot loppuu saatanallisen pahuuden edessä pannaan pää pensaaseen ja toivotaan parasta. Perkeleen riivaamaan ei tehoa muuta kuin käskeä Jeesuksen nimeen riivaajaa lähteä pahuuden tekijästä. Tämän jälkeen hänet on hirtettävä tahi pantava sähkötuoliin sovittamaan tekonsa.
Kannatat ilmeisesti kuolemantuomiota. Oletpas paha ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti, ja suurin osa pahuudesta ilkeydestä on ihmisen, mutta on nähtävissä myös mitä saatanan riivaama tekee ja tuottaa.
Ajattelet täysin väärin.
Miten erotat ihmisen tekemän pahan satuolentosi saatanan aikaansaamasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannatat ilmeisesti kuolemantuomiota. Oletpas paha ihminen.
Hyvä on poistaa paha joka ei halua parannusta tehdä. Potku persauksiin ja sähkötuoliin. Olen siis hyvisten puolella ja itsekin hyvis. Luuletko muuten että olisi eroteltavissa saatanan pahuus, häntä seuraavan ihmisen pahuudesta? Ei tietenkään. Ihmisten kautta saatana toimii. Koska saatanaa ei saada tuomiolle ihmisen toimesta, vain Jumala voi tuomita saatanan, on vain saatanan lähettiläs, ihminen, tuomittavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä on poistaa paha joka ei halua parannusta tehdä. Potku persauksiin ja sähkötuoliin. Olen siis hyvisten puolella ja itsekin hyvis. Luuletko muuten että olisi eroteltavissa saatanan pahuus, häntä seuraavan ihmisen pahuudesta? Ei tietenkään. Ihmisten kautta saatana toimii. Koska saatanaa ei saada tuomiolle ihmisen toimesta, vain Jumala voi tuomita saatanan, on vain saatanan lähettiläs, ihminen, tuomittavissa.
Ajattelet todella sairaasti. Et tunnu tietävän mitään ihmiselämästä. Et todellakaan ole mikään hyvis, päinvastoin erittäin paha ihminen, empatiakyvytön uskovaishörhö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatimaton arvioni, oisivatko sulkia?.
Ei, vaan puhtaasti mielikuvitusta, hölmö!
Q Mitä materiaalia ovat maahiset, hiisit ym
A Nekin ovat tehty mielikuvituksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle antaisin ensimmäisenä potkun porsauksiin ja sähkötuoliin. Juuri sinun kaltaista ihmispaholaisista pitää päästä eroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkos monta velhonaista saattanut pois päiviltä?
Entä oletko ollut kivittämässä uppiniskaisia poikia ja homoja kuoliaaksi. Niinhän sinun satuolentosi on sinua määrännyt. Uskontoihin ryhtyminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Silloin järki kaikkoaa, taruista tulee totta ja faktoista valhetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä ole koskaan tavannut Saatanan riivaamaa ihmistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvänen aika sentään! Minä en tunne ketään, joka olisi tavannut riivatun. Enkä itsekään ole koskaan tavannut riivattua. Olen sentään ollut seurakunnissakin yli 50 vuotta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle antaisin ensimmäisenä potkun porsauksiin ja sähkötuoliin. Juuri sinun kaltaista ihmispaholaisista pitää päästä eroon.
Vaikuttaapa pahoin siltä että olet viettänyt joulunajan viinaksia juoden, kenties irstaillen ja elostellenkin. Oletko kenties perkeleen opetuslapsi ja orjuuteensa itsesi myynyt. Pahan palvelijako? Rattijuoppo? Naapurien häiritsijä? Hautausmailla möykkääjä? Kuolemaa pelkäävä ja sen jälkeistä tuomiotakin kammoksuva? Voisin henkilökohtaisestikin vedellä korville mokomaa, vaan kenties jätänkin saatanan haltuun kuritettavaksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvänen aika sentään! Minä en tunne ketään, joka olisi tavannut riivatun. Enkä itsekään ole koskaan tavannut riivattua. Olen sentään ollut seurakunnissakin yli 50 vuotta!
Olet ollut seurakunnissa 50 vuotta etkä ole lukenut Raamattua? Romaaniako siellä olet lukenut aikasi kuluksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm.minä olen sitten idiootti.
Jos voisin laittaa kuvan mitä otin.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No on juopporemmpin jäbä huutelemassa. vanhempasi kasvatti sinut tyhjäksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei ole Rakkautta,ei uskoa! He ovat pahoja ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ihminen sivistymätön ja miten?
Tämä maailma opettaa pahaa ja taistelemaan rahasta mutta Rakkautta et sillä saa.
Mitä on taika usko? Onko usko Rakkautta kohtaan taikauskoa?
Että sinäkin saat apua jos näin kävisi?
Minulle on Rakkaus tärkeintä,kun vain muistaisin aina elämämässäni jos kohtaan ihmisiä,jotka on kasvussa vielä kovin heikkoja,kuten kirjoittaja.
Tiedätkö kirjoittaja,niin kova kuin luulet olevasi mutta minä olin sodassa maailmalla,koin pahaa,ihmiten kärsimystä ja lasten hätää.Olin sotilas silloin mutta,kun en uskonut taikauskoon ja uskoin elämään,silloin Rakkaus voittaa aina ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkos monta velhonaista saattanut pois päiviltä?
Entä oletko ollut kivittämässä uppiniskaisia poikia ja homoja kuoliaaksi. Niinhän sinun satuolentosi on sinua määrännyt. Uskontoihin ryhtyminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Silloin järki kaikkoaa, taruista tulee totta ja faktoista valhetta.Oletkos monta velhonaista saattanut pois päiviltä?
Entä oletko ollut kivittämässä uppiniskaisia poikia ja homoja kuoliaaksi. Niinhän sinun satuolentosi on sinua määrännyt. Uskontoihin ryhtyminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Silloin järki kaikkoaa, taruista tulee totta ja faktoista valhetta.
Velhot jotka on valosta on hyviä. Homot on lingottu jo aikaa sitten ja vielä ,kunulkoministeri saatas lingottua:)
Se on totta uskontolahkot sekoitaa ihmisen pään mutta niin zetor gay club ja muut ovat järjettömiä vaikka niitä on toki.
En oikein usko,että Jumala loi ihmisen homoksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ollut seurakunnissa 50 vuotta etkä ole lukenut Raamattua? Romaaniako siellä olet lukenut aikasi kuluksi?
En minä niin sanonut! En vain pysty valehtelemaan, että olisin nähnyt riivattuja. Meissä on se ero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä niin sanonut! En vain pysty valehtelemaan, että olisin nähnyt riivattuja. Meissä on se ero.
Sanoit näin; ” Hyvänen aika sentään! Minä en tunne ketään, joka olisi tavannut riivatun. Enkä itsekään ole koskaan tavannut riivattua. Olen sentään ollut seurakunnissakin yli 50 vuotta!”
Kertomasi perusteella Kristus Jeesus on sinulle täysin tuntematon persoona. Jos olisit joskus kuunnellut saarnoja ja lukenut Raamattua tietäisit kyllä Jeesuksen tapaamista ihmisistäkin.
- Anonyymi
Maan päällä voisi komposiitti tulla kyseeseen
Pääosin vetyä. Raamatun kirjoittajat pitivät tähtiä taivaallisena joukkona, joista ainakin osa oli Jumalan poikia. Myöhemmin näistä Jumalan pojista tuli enkeleitä.
The heavenly bodies (the heavenly host - Sun, Moon, and stars)[citation needed] were worshiped as deities… In the earlier Old Testament texts the bene elohim were gods, but subsequently they became angels…”
https://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_cosmology- Anonyymi
Jumalan pojista ei tullut enkeleitä. Heidän lapsistaan tuli jälkeläisiä. Mutta Jumala sanoi näille elohimeille, että he kuolevat kuin ihmiset.
“Aasafin psalmi. Jumala seisoo jumalien (elohim) kokouksessa, tuomitsee jumalien (elohim) keskellä: ”Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomien puolta?” Sela. ”Auttakaa oikeuteensa vähäosainen ja orpo, hankkikaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus. Vapauttakaa vähäosainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomien käsistä. Eivät he tiedä eivätkä ymmärrä, he vaeltavat pimeydessä. Kaikki maan perustukset horjuvat. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (elohim), kaikki te olette Korkeimman poikia (bene elohim). Silti TE KUOLETTE kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’”” (Ps 82:1-7, FinRK)
Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
Psalmit 82:1
"Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "
Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
Psalmit 82:6-7
"6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "
Kansojen jumalia, epäjumalia.
1. Kuninkaiden kirja 11:33
"Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."
Muut jumalat kuin Jumala
5. Mooseksen kirja 32:17
"He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."
Vainajahengistä:
1. Samuelin kirja 28:13-14
"13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.
Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:
"Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."
Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi. Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon?
Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
- kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
-valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan pojista ei tullut enkeleitä. Heidän lapsistaan tuli jälkeläisiä. Mutta Jumala sanoi näille elohimeille, että he kuolevat kuin ihmiset.
“Aasafin psalmi. Jumala seisoo jumalien (elohim) kokouksessa, tuomitsee jumalien (elohim) keskellä: ”Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomien puolta?” Sela. ”Auttakaa oikeuteensa vähäosainen ja orpo, hankkikaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus. Vapauttakaa vähäosainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomien käsistä. Eivät he tiedä eivätkä ymmärrä, he vaeltavat pimeydessä. Kaikki maan perustukset horjuvat. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (elohim), kaikki te olette Korkeimman poikia (bene elohim). Silti TE KUOLETTE kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’”” (Ps 82:1-7, FinRK)
Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
"Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "
"6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "
"Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."
Muut jumalat kuin Jumala
"He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."
Vainajahengistä:
"13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.
Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:
"Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."
Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi. Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon?
Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.Korjaus:
Jumalan pojista ei tullut enkeleitä. Heidän lapsistaan tuli jättiläisiä. - Anonyymi
>> Raamatun kirjoittajat pitivät tähtiä taivaallisena joukkona, joista ainakin osa oli Jumalan poikia. Myöhemmin näistä Jumalan pojista tuli enkeleitä. <<
Ei pidä paikkaansa.
Tähti on symboli enkeleille jossain kohtaa raamattua. Jossain kohtaa raamattua enkelit kuvataan salaman tapaisena.
Näillä ilmaisuilla viitataan yksinkertaisesti enkelien kirkkaaseen olemukseen ja taivaalliseen alkuperään. Ilmaukset ovat siis kuvakieltä, eivät sen kummempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Raamatun kirjoittajat pitivät tähtiä taivaallisena joukkona, joista ainakin osa oli Jumalan poikia. Myöhemmin näistä Jumalan pojista tuli enkeleitä. <<
Ei pidä paikkaansa.
Tähti on symboli enkeleille jossain kohtaa raamattua. Jossain kohtaa raamattua enkelit kuvataan salaman tapaisena.
Näillä ilmaisuilla viitataan yksinkertaisesti enkelien kirkkaaseen olemukseen ja taivaalliseen alkuperään. Ilmaukset ovat siis kuvakieltä, eivät sen kummempaa.Jumalan pojat ja enkelit tarkoittavat samoja olentoja. Ja koska Jumalan pojat yhdistetään raamatussa olentoihin, jotka liikkuvat saatanan kanssa ja sekaantuivat 1. Moos. 6. luvussa ihmisiin, ilmaus Jumalan pojat viittaa nimenomaan langenneisiin enkeleihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.Elohim on nimenomaan raamatun Jumalan nimitys. Siksi se esiintyy raamatussa.
Tämä heprean "elohim"-nimitys on vähän samanlainen sana kuin suomenkielen "housut" tai "silmälasit" -sanat. Eli tarkoittaa yhtä, vaikka vaikuttaakin monikolta.
"Kolmiyhteinen"-ilmaus on keksitty juuri siksi, että ymmärtäisimme paremmin yhden Jumalan tarkoittavan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Kolmiyhteinen-sanaahan ei löydy raamatusta, vaan se on ainoastaan hutera selitys tälle asialle.
Jumalan (elohim) "kolminaisuus" on selitetty mm. tällä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=_e6wFpDbOhg
Uushenkisyyt ja mm. ufologia yrittävät kuitenkin selittää raamatun Jumalan henkiolennoiksi tai humanoideiksi. "Raëlilaisuus" on eräs ufosuskonto, joka väittää "elohimin" viittaavan avaruusolentoihin. Mutta nämä ovat valheellisia väitteitä, emmekä usko okkultismin väitteitä kristinuskossa. Ne, jotka uskovat okkulttisia tai muita vastaavia selityksiä, ovat eksyneitä uskovia.
Israelin Jumala on yksi - niin vanhassa kuin uudesssakin testamentissa. Hän on kaikkialla läsnäoleva Henki, mutta ei henkiolento tai monta henkiolentoa, ei myöskään mm. avaruusolento(ja). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elohim on nimenomaan raamatun Jumalan nimitys. Siksi se esiintyy raamatussa.
Tämä heprean "elohim"-nimitys on vähän samanlainen sana kuin suomenkielen "housut" tai "silmälasit" -sanat. Eli tarkoittaa yhtä, vaikka vaikuttaakin monikolta.
"Kolmiyhteinen"-ilmaus on keksitty juuri siksi, että ymmärtäisimme paremmin yhden Jumalan tarkoittavan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Kolmiyhteinen-sanaahan ei löydy raamatusta, vaan se on ainoastaan hutera selitys tälle asialle.
Uushenkisyyt ja mm. ufologia yrittävät kuitenkin selittää raamatun Jumalan henkiolennoiksi tai humanoideiksi. "Raëlilaisuus" on eräs ufosuskonto, joka väittää "elohimin" viittaavan avaruusolentoihin. Mutta nämä ovat valheellisia väitteitä, emmekä usko okkultismin väitteitä kristinuskossa. Ne, jotka uskovat okkulttisia tai muita vastaavia selityksiä, ovat eksyneitä uskovia.
Israelin Jumala on yksi - niin vanhassa kuin uudesssakin testamentissa. Hän on kaikkialla läsnäoleva Henki, mutta ei henkiolento tai monta henkiolentoa, ei myöskään mm. avaruusolento(ja).>> Jumalan (elohim) "kolminaisuus" on selitetty mm. tällä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=_e6wFpDbOhg <<
Selitys Jumalan olemuksesta alkaa noin kohdasta 11:28, jos ei jaksa koko videota katsoa. Anonyymi kirjoitti:
Israelin Jumala on yksi - niin vanhassa kuin uudesssakin testamentissa. Hän on kaikkialla läsnäoleva Henki, mutta ei henkiolento tai monta henkiolentoa, ei myöskään mm. avaruusolento(ja).” Eli tarkoittaa yhtä, vaikka vaikuttaakin monikolta.”
Alunperin Israelilaiset uskoivat kaananilaiseen jumalperheeseen, koska israelilaiset olivat kaananilaisia. Jumalperheeseen kuului El, Asera ja heidän 70 poikaa. Luku 70 toistuu Nooan poikien eli kansojen lukumäärässä, Israelin vanhinten lukumäärässä ja apostolien lukumäärässä.
8 Kun Korkein [El Elyon] jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin,
hän määräsi kansojen asuinsijat jumalan poikien luvun mukaan.
9Herran [Jahve] osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.
” "Kolmiyhteinen"-ilmaus on keksitty juuri siksi, että ymmärtäisimme paremmin yhden Jumalan tarkoittavan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.”
Polyteismi ei ollut outoa siihen aikaan, joten kolmiyhteydellä on tarkoitettu pienempää jumalperhettä, isää, poikaa ja Äitiä. Katolilaisethan ovat ylentäneet Marian Taivaan kuningattareksi, jonka symboli on kyyhkynen, Pyhän Hengen symboli. VT:n Jumalan puolisoa Aseraa sanottiin myös Taivaan kuningattareksi ja hänen symbolinsa oli kyyhkynen.
” Israelin Jumala on yksi…”
Tai sitten ”Herra yksin”. Jo ensimmäinen käsky pitää sisällään sen, että on monta jumalaa, mutta Herra yksin on Israelin jumala. Muita jumalia ei saanut palvoa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.>> ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa <<
Sinä kompastut jo raamatun ensimmäisessä Jumala-kuvauksessa, koska et ilmeisestikään ole uskova tai sitten et ole muuten vain perillä koko raamatun ilmoituksesta.
Koko raamattu ja siinä esiintyvä Jumala on nimenomaan sama Jumala läpi raamatun. Koko raamattu alusta loppuun on kirja Kristuksesta, eli hepreaksi Messiaasta. Jumala, joka johdatti heprealaisia vanhassa testamentissa, on siis sama Jumala kuin uuden testamentin Jeesus, hepreaksi Yeshua. Kun lukee koko raamatun, vanhan ja uuden testamentin, läpi, ymmärtää asian. - Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
” Eli tarkoittaa yhtä, vaikka vaikuttaakin monikolta.”
Alunperin Israelilaiset uskoivat kaananilaiseen jumalperheeseen, koska israelilaiset olivat kaananilaisia. Jumalperheeseen kuului El, Asera ja heidän 70 poikaa. Luku 70 toistuu Nooan poikien eli kansojen lukumäärässä, Israelin vanhinten lukumäärässä ja apostolien lukumäärässä.
8 Kun Korkein [El Elyon] jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin,
hän määräsi kansojen asuinsijat jumalan poikien luvun mukaan.
9Herran [Jahve] osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.
” "Kolmiyhteinen"-ilmaus on keksitty juuri siksi, että ymmärtäisimme paremmin yhden Jumalan tarkoittavan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.”
Polyteismi ei ollut outoa siihen aikaan, joten kolmiyhteydellä on tarkoitettu pienempää jumalperhettä, isää, poikaa ja Äitiä. Katolilaisethan ovat ylentäneet Marian Taivaan kuningattareksi, jonka symboli on kyyhkynen, Pyhän Hengen symboli. VT:n Jumalan puolisoa Aseraa sanottiin myös Taivaan kuningattareksi ja hänen symbolinsa oli kyyhkynen.
” Israelin Jumala on yksi…”
Tai sitten ”Herra yksin”. Jo ensimmäinen käsky pitää sisällään sen, että on monta jumalaa, mutta Herra yksin on Israelin jumala. Muita jumalia ei saanut palvoa.Ei heprealaiset/juutalaiset ole koskaan olleet monijumalaisia uskomuksiltaan. Sellaiset ovat jotain raamatun ulkopuolisia uskomuksia ja väitteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei heprealaiset/juutalaiset ole koskaan olleet monijumalaisia uskomuksiltaan. Sellaiset ovat jotain raamatun ulkopuolisia uskomuksia ja väitteitä.
Elohim tarkoittaa vain ja ainoastaan raamatun Jumalaa, joka raamatun ilmoituksen mukaan on koko universumin ainut tosi Jumala ja joka on ilmoittanut olevansa ainut Jumala universumissa.
Eräät vain ovat lainanneet elohim- sanaa raamatusta omia, vääriä tarkoitusperiään ja selityksiään varten. Anonyymi kirjoitti:
Ei heprealaiset/juutalaiset ole koskaan olleet monijumalaisia uskomuksiltaan. Sellaiset ovat jotain raamatun ulkopuolisia uskomuksia ja väitteitä.
"Ei heprealaiset/juutalaiset ole koskaan olleet monijumalaisia uskomuksiltaan."
No sehän sanotaan ihan VT:ssäkin. Jahven jatkuva mielipaha on se, ettei Israelin kansa hänätä tottele vaan napisee jatkuvasti ja palvoo muita jumalia. Muiden jumalien palvonta on todistettu ihan arkeologisilla artefakteilla. Israelista löytyy runsaasti Baalin, Aseran, Elin ja Jahven patsaita, kaikkia on palvottu yhtä aikaa ja sulassa sovussa.- Anonyymi
"Ei heprealaiset/juutalaiset ole koskaan olleet monijumalaisia uskomuksiltaan."
No sehän sanotaan ihan VT:ssäkin. Jahven jatkuva mielipaha on se, ettei Israelin kansa hänätä tottele vaan napisee jatkuvasti ja palvoo muita jumalia. Muiden jumalien palvonta on todistettu ihan arkeologisilla artefakteilla. Israelista löytyy runsaasti Baalin, Aseran, Elin ja Jahven patsaita, kaikkia on palvottu yhtä aikaa ja sulassa sovussa.Totta, olet oikeassa, minun mokani. Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa. Senkin jälkeen, kun elohim itsensä jo tiettäväksi heille teki, niin he sortuivat epäjumaliin. Ja nykyäänin osa juutalaisista palvoo muuta kuin raamatun Jumalaa.
Jumala kuitenkin ilmoitti heille olevansa ainut Jumala ja valitsi heidät kertomaan siitä muillekin kansoille, jotta epäjumalanpalvonta loppuisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Näillä ilmaisuilla viitataan yksinkertaisesti enkelien kirkkaaseen olemukseen ja taivaalliseen alkuperään. Ilmaukset ovat siis kuvakieltä, eivät sen kummempaa.Sekoitat enkelit kaikkiin taivaanjoukkoihin. Enkeli on vain yksi taivaanjoukkojen tyypeistä. Enkeli tarkoittaa Jumalan sanansaattajaa. Heitä on Raamatun mukaan myös:
- Pyhiä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä."Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon? "
Siksi, että he ymmärsivät syvällisimmin Vanhan Testamentin kirjoituksia.
Isä Jla, Jeesus ja Pyhä Henki ovat osa samaa jumaluutta. Anonyymi kirjoitti:
Totta, olet oikeassa, minun mokani. Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa. Senkin jälkeen, kun elohim itsensä jo tiettäväksi heille teki, niin he sortuivat epäjumaliin. Ja nykyäänin osa juutalaisista palvoo muuta kuin raamatun Jumalaa.
Jumala kuitenkin ilmoitti heille olevansa ainut Jumala ja valitsi heidät kertomaan siitä muillekin kansoille, jotta epäjumalanpalvonta loppuisi."Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa."
Mutta miksi Korkein olisi jakanut maat ja kansat epäjumalille? Mooseksen laulussahan todetaan, että Korkein jakoi maat ja kansat pojilleen. Herran eli Jahven osa oli Israel. Korkein on siis eri jumala kuin Jahve ja Korkeimmalla oli siis paljon muitakin poikia, joita sinä nyt väität epäjumaliksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus:
Jumalan pojista ei tullut enkeleitä. Heidän lapsistaan tuli jättiläisiä."Jumalan pojista ei tullut enkeleitä. Heidän lapsistaan tuli jättiläisiä."
Jla adoptoi lapsekseen.
Opetuslapset olivat esimerkki Jlan pojista.
Siksi kaikki uskovat ovat Jlan poikia ja tyttäriä.
Ihmisten tyttäret olivat maailmallisten ihmisten lapsia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Näillä ilmaisuilla viitataan yksinkertaisesti enkelien kirkkaaseen olemukseen ja taivaalliseen alkuperään. Ilmaukset ovat siis kuvakieltä, eivät sen kummempaa.Sori, mutta et näköjään tunne Vanhaa testamenttia alkukielellä. Tähdet nimen omaan ovat taivaan joukkoja. Ilmiselvästi toistelet lastenluokalla oppimiasi toisilta saatuja teorioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan pojat ja enkelit tarkoittavat samoja olentoja. Ja koska Jumalan pojat yhdistetään raamatussa olentoihin, jotka liikkuvat saatanan kanssa ja sekaantuivat 1. Moos. 6. luvussa ihmisiin, ilmaus Jumalan pojat viittaa nimenomaan langenneisiin enkeleihin.
Taivaan joukkoihin kuuluu muutakin kuin enkeleitä, kuten:
- Pyhiä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Israelin Jumala on yksi - niin vanhassa kuin uudesssakin testamentissa. Hän on kaikkialla läsnäoleva Henki, mutta ei henkiolento tai monta henkiolentoa, ei myöskään mm. avaruusolento(ja).Ja höpöhöpö!
Katsotaas ensin mitä se elohim OIKEASTI tarkoittaa.
Vanhan testamentin yliluonnollisen maailman ymmärtäminen luo perustan koko Raamatun ymmärtämiselle. Kuka/keitä ovat elohim? Keitä ovat jumalan pojat? Mitä enkelit ovat?
Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim. Elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka Vanhan testamentin Israelin kansa tunsi yhtenä ainoana Jumalana ja jota sinä kutsut Isä Jumalaksi.
Vanhan testamentin alkuteksti ei kuitenkaan mainitse Jeesuksen olleen mukana luomisessa, sanallakaan. Sen sijaan mukana oli muita taivaan joukkoja: elohimeja, joita ovat mm enkelit ja Korkeimman pojat. Itse luomistyön tekee kuitenkin vain Jahve yksin. Jahve sanoo elohimeille: tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme. Ja sitten hän itse luo. YKSIN!!
1. Mooseksen kirja 1:26-27
"26. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme. Vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." 27. JUMALA LOI ihmisen omaksi kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."
Tässä ei ole itään monikkoja. Ei housuja eikä saksia vaan yksiselitteisesti yksikkömuoto sanasta Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa <<
Sinä kompastut jo raamatun ensimmäisessä Jumala-kuvauksessa, koska et ilmeisestikään ole uskova tai sitten et ole muuten vain perillä koko raamatun ilmoituksesta.
Koko raamattu ja siinä esiintyvä Jumala on nimenomaan sama Jumala läpi raamatun. Koko raamattu alusta loppuun on kirja Kristuksesta, eli hepreaksi Messiaasta. Jumala, joka johdatti heprealaisia vanhassa testamentissa, on siis sama Jumala kuin uuden testamentin Jeesus, hepreaksi Yeshua. Kun lukee koko raamatun, vanhan ja uuden testamentin, läpi, ymmärtää asian.Sori, ei ymmärrä, jos lukee Vanhan testamentin hepreaksi. Vanhasta testamentista ei löydy samasta lauseesta sanoja Jeesus, kuolema, messias ja ylösnousemus. Israelin kansa ei yksinkertaisesti tuntenut kolmiyhteistä Jumalaa vaan vain yhden Jumalan joka ei ollut kolminainen. Hän on se, jota sinä kutsut Isä Jumalaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elohim tarkoittaa vain ja ainoastaan raamatun Jumalaa, joka raamatun ilmoituksen mukaan on koko universumin ainut tosi Jumala ja joka on ilmoittanut olevansa ainut Jumala universumissa.
Eräät vain ovat lainanneet elohim- sanaa raamatusta omia, vääriä tarkoitusperiään ja selityksiään varten.Ai jaa!?
Et sitten tunne hepreankieltä!
Vanhan testamentin yliluonnollisen maailman ymmärtäminen luo perustan koko Raamatun ymmärtämiselle. Kuka/keitä ovat elohim? Keitä ovat jumalan pojat? Mitä enkelit ovat?
Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim ja kuten kirjassasi mainitset elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?
Elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon? "
Siksi, että he ymmärsivät syvällisimmin Vanhan Testamentin kirjoituksia.
Isä Jla, Jeesus ja Pyhä Henki ovat osa samaa jumaluutta."Siksi, että he ymmärsivät syvällisimmin Vanhan Testamentin kirjoituksia.
Isä Jla, Jeesus ja Pyhä Henki ovat osa samaa jumaluutta."
Ketkä he? Jos olisit mennyt väittämään Vanhan testamentin Israelin kansalle, että on erikseen joku Jeesuskin vielä, he eivät olisi lainkaan tajunneet mitä puppua jauhat, sillä Vanha testamentti ei tunne Jeesusta. Se on myöhempää keksintöä. Vanhasta testamentista ei löydy sellaista lukua, jossa lukisi samassa luvussa Jeesus, kuolema, ylösnousemus, kärsimys messias ja Jumala. - Anonyymi
"Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa."
Mutta miksi Korkein olisi jakanut maat ja kansat epäjumalille? Mooseksen laulussahan todetaan, että Korkein jakoi maat ja kansat pojilleen. Herran eli Jahven osa oli Israel. Korkein on siis eri jumala kuin Jahve ja Korkeimmalla oli siis paljon muitakin poikia, joita sinä nyt väität epäjumaliksi.Ai miksi? No kun se Raamattu ihan kertoo niin.
5. Mooseksen kirja 32:8-9
"Kun Korkein jakoi kansoille perinnöt, kun hän erotteli ihmiset, hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa." (RK-käännös)
Septuaginta on kuitenkin tuonut asiaan lisävaloa. Septuaginnan mukaan voidaan kääntää seuraavasti:
"Kun Korkein jakoi kansoille perinnöt, kun hän erotteli ihmiset, hän määräsi kansojen rajat Jumalan poikien luvun mukaan. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa."
Israelia ei ollut olemassakaan vielä Baabelin tornin hajannuksen aikaan, josta tämä kohta kertoo. Oikea käännös on Jumalan poikien luvun mukaan. Jumalan pojat olivat niitä taivaanjoukkoja, jotka naivat ihmisten tyttäriä.
Tässä kaksi muuta kohtaa, jotka toimivat todisteina siitä, että kyseessä on todennäköisimmin Jumalan pojat. Ne todistavat samalla sen, että oli olemassa muitakin jumalolentoja (elohim) kuin Jahve, joita kansat palvoivat. Ja jotka Jumala oli heille jakanut jumaliksi.
5. Mooseksen kirja 4:19
"Kun nostatte katseenne taivaalle ja näette auringon, kuun ja tähdet, kaiken taivaan joukon, älkää antautuko palvomaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, teidän Jumalanne, on jakanut ne kaikille kansoille koko taivaan alla."
Tähdet tarkoittavat tässä Taivaan joukkoja, Jumalan poikia, jotka monesta muussakin kohtaa Raamatussa mainitaan. Esim Ilmestyskirjassa, jossa lohikäärmeen pyrstö pyyhkäisi maahan kolmasosan taivaan tähdistä.
Myös seuraava raamatunpaikka kertoo Jumalan jakaneen ihmisille muut jumalat:
5. Mooseksen kirja 29:24-25
"24. Heille vastataan: ’Sen tähden, että he hylkäsivät liiton, jonka Herra, heidän isiensä Jumala, teki heidän kanssaan viedessään heidät pois Egyptin maasta, 25. ja alkoivat palvella ja kumartaa muita jumalia, joita he eivät tunteneet ja joita hän ei ollut heidän osakseen jakanut. "
Nämä jumalat olivat yliluonnollisia olentoja, elohimeja, jotka eivät olleet Jahven veroisia elohimeja. Jumalamme antoi heidät muille kuin omalle kansalleen opettamaan ja johtamaan heitä. Heitä kutsutaan Raamatussa valvojiksi (‘î·rîn), joka on käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä. Myöhemmin heitä ruvettiin palvomaan ja heistä tuli epäjumalia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siksi, että he ymmärsivät syvällisimmin Vanhan Testamentin kirjoituksia.
Isä Jla, Jeesus ja Pyhä Henki ovat osa samaa jumaluutta."
Ketkä he? Jos olisit mennyt väittämään Vanhan testamentin Israelin kansalle, että on erikseen joku Jeesuskin vielä, he eivät olisi lainkaan tajunneet mitä puppua jauhat, sillä Vanha testamentti ei tunne Jeesusta. Se on myöhempää keksintöä. Vanhasta testamentista ei löydy sellaista lukua, jossa lukisi samassa luvussa Jeesus, kuolema, ylösnousemus, kärsimys messias ja Jumala.>> Jos olisit mennyt väittämään Vanhan testamentin Israelin kansalle, että on erikseen joku Jeesuskin vielä, he eivät olisi lainkaan tajunneet mitä puppua jauhat, sillä Vanha testamentti ei tunne Jeesusta. Se on myöhempää keksintöä... <<
Olet yhtä pihalla raamatusta ja Messiaasta kuin nykyjuutalaisetkin.
Oikeassa olit vain siinä, että jos Jeesuksesta olisi puhuttu jo vanhan testamentin aikaan, juutalaiset eivät olisi tajunneet mitään. Enin osa ei tajua vieläkään. Mutta messiaaniset juutalaiset tajauvat. He tajuavat sen, että VT puhuu Jeesuksesta ja että VT:n Jumala, JHVH, on sama kuin UT:n Jeesus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat enkelit kaikkiin taivaanjoukkoihin. Enkeli on vain yksi taivaanjoukkojen tyypeistä. Enkeli tarkoittaa Jumalan sanansaattajaa. Heitä on Raamatun mukaan myös:
- Pyhiä>> neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi.... <<
Tästä näkee hyvin sen, kenen nimissä täällä väännät raamattua kieroon. Sillä vain saatana-luciferin kannattajajoukko saa raamatusta aikaan saatanaa puolustavia oppeja ja käännöksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, olet oikeassa, minun mokani. Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa. Senkin jälkeen, kun elohim itsensä jo tiettäväksi heille teki, niin he sortuivat epäjumaliin. Ja nykyäänin osa juutalaisista palvoo muuta kuin raamatun Jumalaa.
Jumala kuitenkin ilmoitti heille olevansa ainut Jumala ja valitsi heidät kertomaan siitä muillekin kansoille, jotta epäjumalanpalvonta loppuisi.17:09: "Jumala kuitenkin ilmoitti heille olevansa ainut Jumala ja valitsi heidät kertomaan siitä muillekin kansoille, jotta epäjumalanpalvonta loppuisi."
Voi armoton VAJAKKI
Etkö edes tiedä sitä, että jumalasi nimenomaan myönsi, että oli muitakin jumalia kuin hän???
Hän vaan kehotti, ettei ihmisillä pitäisi olla muita jumalia, kuin hän.
Täällä sainä ja kaltaisesi tietämättömät ja ymmärtämättömät argumentoitte asiassa, josta ette todellakaan tiedä juuri mityään.
Siksi me joudumme olettamaan teitä imbesilleiksi. Perustellusti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Jos olisit mennyt väittämään Vanhan testamentin Israelin kansalle, että on erikseen joku Jeesuskin vielä, he eivät olisi lainkaan tajunneet mitä puppua jauhat, sillä Vanha testamentti ei tunne Jeesusta. Se on myöhempää keksintöä... <<
Oikeassa olit vain siinä, että jos Jeesuksesta olisi puhuttu jo vanhan testamentin aikaan, juutalaiset eivät olisi tajunneet mitään. Enin osa ei tajua vieläkään. Mutta messiaaniset juutalaiset tajauvat. He tajuavat sen, että VT puhuu Jeesuksesta ja että VT:n Jumala, JHVH, on sama kuin UT:n Jeesus.Jos nykyjuutalaiset ovat noista mielikuvitusolennoista tietämättömiä, niin se on heille vain kunniaksi. Miksi uhrata aikaa satuolennoille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Jos olisit mennyt väittämään Vanhan testamentin Israelin kansalle, että on erikseen joku Jeesuskin vielä, he eivät olisi lainkaan tajunneet mitä puppua jauhat, sillä Vanha testamentti ei tunne Jeesusta. Se on myöhempää keksintöä... <<
Oikeassa olit vain siinä, että jos Jeesuksesta olisi puhuttu jo vanhan testamentin aikaan, juutalaiset eivät olisi tajunneet mitään. Enin osa ei tajua vieläkään. Mutta messiaaniset juutalaiset tajauvat. He tajuavat sen, että VT puhuu Jeesuksesta ja että VT:n Jumala, JHVH, on sama kuin UT:n Jeesus."Mutta messiaaniset juutalaiset tajauvat. He tajuavat sen, että VT puhuu Jeesuksesta ja että VT:n Jumala, JHVH, on sama kuin UT:n Jeesus."
No niin tajuavat. Heistä ei kuitenkaan ollut tässä ketjussa kyse. - Anonyymi
"Epäjumalia he ovat todellakin palvoneet kautta historiansa."
Mutta miksi Korkein olisi jakanut maat ja kansat epäjumalille? Mooseksen laulussahan todetaan, että Korkein jakoi maat ja kansat pojilleen. Herran eli Jahven osa oli Israel. Korkein on siis eri jumala kuin Jahve ja Korkeimmalla oli siis paljon muitakin poikia, joita sinä nyt väität epäjumaliksi.Lauluissa on aina symboliikkaa mukana. Niin kuin monessa muussakin raamatun kohdassa.
33/38 käännös sanoo:
Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. (5 Moos 32:8)
Jos aiot opiskella raamattua, kannattaa luopua -92 käännöksestä, jossa on sanoja ja asioita muutettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi.... <<
Tästä näkee hyvin sen, kenen nimissä täällä väännät raamattua kieroon. Sillä vain saatana-luciferin kannattajajoukko saa raamatusta aikaan saatanaa puolustavia oppeja ja käännöksiä.Ei tässä kukaan Saatanaa puolusta. Kyse on ihan kuule kieliopista. Satan on toimenkuva, ei etunimi. Lucifer taas on ihan eri juttu kuin satan. Mutta ethän sinä osaakaan hepreaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpöhöpö!
Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim. Elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka Vanhan testamentin Israelin kansa tunsi yhtenä ainoana Jumalana ja jota sinä kutsut Isä Jumalaksi.
Vanhan testamentin alkuteksti ei kuitenkaan mainitse Jeesuksen olleen mukana luomisessa, sanallakaan. Sen sijaan mukana oli muita taivaan joukkoja: elohimeja, joita ovat mm enkelit ja Korkeimman pojat. Itse luomistyön tekee kuitenkin vain Jahve yksin. Jahve sanoo elohimeille: tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme. Ja sitten hän itse luo. YKSIN!!
"26. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme. Vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." 27. JUMALA LOI ihmisen omaksi kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."
Tässä ei ole itään monikkoja. Ei housuja eikä saksia vaan yksiselitteisesti yksikkömuoto sanasta Jumala.Kaikki im-päätteiset sanat hepreassa eivät aina ole merkki monikkomuodosta, se voi olla myös duaalimuoto.
Kun VT puhuu elohimistä Jumalan kohdalla, on verbi aina yksikkömuodossa. "Tietääksesi mitä tarkoitetaan ja miten elohim pitäisi lukea, on tiedettävä konteksti. Tästä syystä heprealaisten tekstien lineaariset käännökset epäonnistuvat. Heprea on kontekstiherkkä kieli, ja sanan käyttö ja kielioppi voivat muuttaa sen merkitystä ja seurauksia", kertoo eräs sivusto elohim-sanan kohdalla.
"Te olette 'jumalia'" tarkoittaa tavallisia kuolevaisia ihmisiä, niin kuin Psalmikin kertoo. Nämä 'jumalat' olivat jossain erityisasemassa, kuten esim. tuomarit olivat aikanaan tai juutalainen kansa Jumalan valittuna omaisuuskansana. Siksi tämä nimitys.
Voit olla varma siitä, ettei yksikään juutalainen varmasti ole korottanut itseään jumalaksi sanan siinä merkityksessä, että he olisivat samanverosia kuin Jumala itse, siis Jumalia itsekin. Sen tietää jo juutalaisesta uskontunnustuksesta "Jumala on yksi".
Myöskään Herran enkelit, jotka tekevät palvelusta Herralle, eivät ole Jumalia, eivätkä korota itseään sellaiseksi.
Langenneitten enkeleitten päämääränä voi kyllä olla tällaisen opin ja käännöksen levitys ihmiskuntaan, että ne olisivat itsekin Jumalan veroisia, siis elohim-enkeleitä.
Tältä sivulta voit lukea, että elohim-enkelit ovat kuitenkin epäraamatullisia ja new age'a:
https://www.crosswalk.com/faith/bible-study/elohim-angels-bible-meaning.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpöhöpö!
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Tässä ei ole itään monikkoja. Ei housuja eikä saksia vaan yksiselitteisesti yksikkömuoto sanasta Jumala.Jeesus on Luoja, jonka kautta kaikki luotiin. Jeesus on se Herra, Jahve, joka käyskenteli Eedenissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lauluissa on aina symboliikkaa mukana. Niin kuin monessa muussakin raamatun kohdassa.
33/38 käännös sanoo:
Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. (5 Moos 32:8)
Jos aiot opiskella raamattua, kannattaa luopua -92 käännöksestä, jossa on sanoja ja asioita muutettu.Meinaatko, että israelilaisia oli edes olemassa silloin kun Jumala Baabelin tornin kieltensekoituksen yhteydessä erotteli ihmislapset? No ei todella ollut! Israel syntyi vasta pakkosiirtolaisuuden aikoihin. Käännöksesi on täyttä puppua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki im-päätteiset sanat hepreassa eivät aina ole merkki monikkomuodosta, se voi olla myös duaalimuoto.
Kun VT puhuu elohimistä Jumalan kohdalla, on verbi aina yksikkömuodossa. "Tietääksesi mitä tarkoitetaan ja miten elohim pitäisi lukea, on tiedettävä konteksti. Tästä syystä heprealaisten tekstien lineaariset käännökset epäonnistuvat. Heprea on kontekstiherkkä kieli, ja sanan käyttö ja kielioppi voivat muuttaa sen merkitystä ja seurauksia", kertoo eräs sivusto elohim-sanan kohdalla.
"Te olette 'jumalia'" tarkoittaa tavallisia kuolevaisia ihmisiä, niin kuin Psalmikin kertoo. Nämä 'jumalat' olivat jossain erityisasemassa, kuten esim. tuomarit olivat aikanaan tai juutalainen kansa Jumalan valittuna omaisuuskansana. Siksi tämä nimitys.
Voit olla varma siitä, ettei yksikään juutalainen varmasti ole korottanut itseään jumalaksi sanan siinä merkityksessä, että he olisivat samanverosia kuin Jumala itse, siis Jumalia itsekin. Sen tietää jo juutalaisesta uskontunnustuksesta "Jumala on yksi".
Myöskään Herran enkelit, jotka tekevät palvelusta Herralle, eivät ole Jumalia, eivätkä korota itseään sellaiseksi.
Langenneitten enkeleitten päämääränä voi kyllä olla tällaisen opin ja käännöksen levitys ihmiskuntaan, että ne olisivat itsekin Jumalan veroisia, siis elohim-enkeleitä.
Tältä sivulta voit lukea, että elohim-enkelit ovat kuitenkin epäraamatullisia ja new age'a:
https://www.crosswalk.com/faith/bible-study/elohim-angels-bible-meaning.htmlTekstisi on vain harvojen väärinymmärtäjien ajatuksia. Lähes kaikki koulutetut raamatuntutkijat ympäri maailman ovat sitä mieltä, ettei hepreankielen kielioppi tue väitettäsi elohim-sanan merkityksestä. Suurin osa kolminaisuuteen uskovista uskottavista tutkijoistakin on samaa mieltä. Vain ne tutkijat, jotka jääräpäisesti pitävät kiinni vanhentuneista opetuksista, uskovat kanssasi samoin.
Tässä yksi hyvin helppotajuinen video aiheesta. Siinä on mm. kommentteja sekä juutalaisten rabbien suusta, jotka ovat jo vauvasta asti opiskelleet perheensä parissa Raamatun hepreaa että Michael Heiserin vastineet; miehen, jonka pääaineena on ollut yliopistossa hepreankieli ja muut Vanhan testamentin ajan kielet, joista hän on väitellyt. He nimeävät useita raamatuntutkijouta asian tueksi. Mutta pysy sinä kiinni vain vanhassa.
https://youtu.be/IcRiLmWTTYk - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Israelin Jumala on yksi - niin vanhassa kuin uudesssakin testamentissa. Hän on kaikkialla läsnäoleva Henki, mutta ei henkiolento tai monta henkiolentoa, ei myöskään mm. avaruusolento(ja)."Tämä heprean "elohim"-nimitys on vähän samanlainen sana kuin suomenkielen "housut" tai "silmälasit" -sanat. Eli tarkoittaa yhtä, vaikka vaikuttaakin monikolta."
Ei muuten ole. Toistelet vain toisten kirjoituksia osaamatta itse hepreaa. Elohim on monikossa vain kun sitä seuraava verbi on monikossa. Muuten se on yksikössä vaikka vaikuttaakin monikonomaiselta. Sakset ja housut eivät muutu monikoksi sitä seuraavan verbin johdosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että Raamatussa on monia elohimeja, ei kuitenkaan tee VT uskosta polyteismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki im-päätteiset sanat hepreassa eivät aina ole merkki monikkomuodosta, se voi olla myös duaalimuoto.
https://www.crosswalk.com/faith/bible-study/elohim-angels-bible-meaning.htmlKirjoituksenimei väitä mitään sellaista, mihin sinä viittaat mutta tekstisi tukee täysin sitä, mitä kirjoitin. Sen sijaan lainaamasi linkki on puutaheinää.
- Anonyymi
Tiedeväellä ne ovat samaa foliota kuin satelliiteillakin.
- Anonyymi
Ehkä selkenee loppusijoituspaikassa kun tekee mieli viilennystä?
- Anonyymi
Enkleien siipien materiaali ei ole tiedossa, mutta yhdessä kohtaa raamattua sanotaan, että "siivet olivat täynnä silmiä, yltympäri".
Riikinkukollakin on sulissa "silmiä", joten jostain symboliikasta lienee taas kysymys. Tai sitten siipien silmät vain näyttivät profeetasta silmiltä, eikä hän osannut paremminkaan näkemäänsä selittää.- Anonyymi
Enkeleitäkin on moneen lähtöön. Kaikenlaisia keruubeja arkkienkeleitä ja serafeja nyt kumminkin
- Anonyymi
”Näiden olentojen yläpuolella oli kuin kaartuva levy. Kristallin tavoin se loisti niiden yllä, se hohti pelottavaa valoa. Levyn alla kunkin olennon kaksi siipeä ojentui vieressä seisovien siipiä kohti, ja kahdella siivellä kukin peitti vartalonsa. Kun ne kulkivat, minä kuulin siipien äänen, kuin suurten vesien pauhun, kuin Kaikkivaltiaan jylisevän äänen, kuin väkijoukon metelin tai sotajoukon melskeen. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. Myös niiden pään yllä olevan levyn päältä kuului mahtava jyly. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. Ja ylhäällä, niiden päällä olevan levyn yläpuolella, oli jotakin, mikä hohti kuin safiiri. Se oli valtaistuimen muotoinen, ja tällä valtaistuinta muistuttavalla istui joku ihmisen kaltainen.”
Hesekielin kirja 1:22-26
Osa Hesekielin näystä, nämä olivat kerubeja. Jesaja näkee serafeja. Näin ikkään.
”Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin. Hänen yläpuolellaan seisoivat serafit, joilla oli kuusi siipeä kullakin: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella verhosivat ruumiinsa ja kahdella lensivät. He huusivat toinen toiselleen: – Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.”
Jesajan kirja 6:1-3
Enkeeleitähän nuo ovat. Kerubit voivat olla myös tulisia vaunuja, ja jylistä kuin sata viidennen sukupolven maallista hävittäjää. Uuh! Myös pyöriviä väkeviä valonheittimiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Näiden olentojen yläpuolella oli kuin kaartuva levy. Kristallin tavoin se loisti niiden yllä, se hohti pelottavaa valoa. Levyn alla kunkin olennon kaksi siipeä ojentui vieressä seisovien siipiä kohti, ja kahdella siivellä kukin peitti vartalonsa. Kun ne kulkivat, minä kuulin siipien äänen, kuin suurten vesien pauhun, kuin Kaikkivaltiaan jylisevän äänen, kuin väkijoukon metelin tai sotajoukon melskeen. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. Myös niiden pään yllä olevan levyn päältä kuului mahtava jyly. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. Ja ylhäällä, niiden päällä olevan levyn yläpuolella, oli jotakin, mikä hohti kuin safiiri. Se oli valtaistuimen muotoinen, ja tällä valtaistuinta muistuttavalla istui joku ihmisen kaltainen.”
Hesekielin kirja 1:22-26
Osa Hesekielin näystä, nämä olivat kerubeja. Jesaja näkee serafeja. Näin ikkään.
”Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin. Hänen yläpuolellaan seisoivat serafit, joilla oli kuusi siipeä kullakin: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella verhosivat ruumiinsa ja kahdella lensivät. He huusivat toinen toiselleen: – Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.”
Jesajan kirja 6:1-3
Enkeeleitähän nuo ovat. Kerubit voivat olla myös tulisia vaunuja, ja jylistä kuin sata viidennen sukupolven maallista hävittäjää. Uuh! Myös pyöriviä väkeviä valonheittimiä."Enkeeleitähän nuo ovat."
Höpsis. Enkeli tarkoittaa enkeliä kerubi kerubia janserafi serafia. Näytäpä Raamatusta kohta, jonka mukaan serafit ovat enkeleitä tai kerubit.
Enkelit:
Enkeleillä ei ole Raamatussa siipiä. Enkelit näyttävät yleensä ihmisiltä. Heistä ei päällepäin huomaisi, että he eroaisivat ihmisistä. Toisaalta Raamatussa on esimerkkejä, joissa ihmiset pelästyvät enkeliä tai ovat vähintäänkin hämmentyneitä heitä nähdessään.
Enkeli-nimitys tarkoittaa sanansaattajaa. Enkelit ovat luotuja olentoja. Raamatussa enkelit tuovat ihmisille Jumalan viestejä, ehkä siksi koska ihmiset kuolisivat, jos he näkisivät Jumalan kirkkauden. Toisinaan enkelit suorittavat muitakin Jumalan heille antamia tehtäviä, kuten pelastivat Pietarin vankilasta. Enkelit siis opastavat ja palvelevat ihmisiä.
Raamattu mainitse nimeltä joitakin enkeleitä, kuten Gabrielin ja Mikaelin. Gabrielin nimi merkitsee: "Jumala on minun voimani" ja Mikaelin: "kuka on kuin Jumala". Nämä nimet viittaavat Jumalaan. Enkelit ovatkin Jumalan kuvia yliluonnollisessa maailmassa, kun ihmiset taas ovat Jumalan kuvia maapallolla. Raamattu ei kehota meitä etsimään enkeleitä. Meidän tulee palvella Jumalaa, niin kuin enkelitkin tekevät.
Kerubit:
Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Aina kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta. Näin ei ollut aina enkelien kanssa.
2. Samuelin kirja 22:11
"Hän ratsasti kerubilla lentäen, hän kiiti tuulen siivillä."
Serafit:
Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.
Demonit:
Demonit ovat langenneita Jumalan poikia, jotka 1.Moos kirjassa naivat ihmisten tyttäriä. Heitä kutsutaan Raamatussa myös jättiläisiksi, hengiksi, riivaajiksi ja langenneiksi enkeleiksi. Raamatun ulkopuolelta, saman ajanjakson historiankirjoista tiedämme, että he olivat viisaita olentoja, jotka opastivat ja valvoivat ihmiskuntaa. Yksi heistä oli Baabelin kuningas Nimron. Raamatun kirjoittajat ilmiselvästi tunsivat nämä historian kirjoitukset, joihin he viittaavat useissa paikoissa Vanhassa ja Uudessa testamentissa.
Myöhemmin Jumala rankaisi näitä langenneita taivaan joukkojaan sulkemalla heidät syvyyteen.
1. Pietarin kirje 3:18-20
"18. Sillä myös Kristus kärsi kerran syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta johdattaakseen meidät Jumalan luo. Hänet tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (πνεύμασιν eli pneumasin), 20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaisia, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain jotkut, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta."
2. Pietarin kirje 2:4
"Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarus, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."
Tästä kertoo myös:
Juudaksen kirje 6:
"Hän myös pani ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet alkutilaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pimeyteen (ζόφον) iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon. "
Luukas 8:30-31
"30. Jeesus kysyi siltä sanoen: "Mikä on nimesi?" Hän vastasi: "Legioona"; sillä monta riivaajaa oli mennyt häneen. 31. Ne pyysivät häntä, ettei hän käskisi niiden mennä syvyyteen (kreik. ἄβυσσον eli engl. abyss) ."
Tähän syvyyteen viittaa myös ilmestyskirja:
Johanneksen ilmestys 9:1
"Viides enkeli puhalsi torveen, ja näin taivaasta maahan pudonneen tähden, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain."
Johanneksen ilmestys 9:11
"Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi hepreaksi on Abaddon ja kreikaksi nimi on Apollyon.", joka on suomeksi: tuhoaja.
Näitä kaikkia Raamattu kutsuu Elohim-nimellä. Myös Jumalaa kutsutaan Elohimiksi. Elohim onkin yleisnimitys kaikille yliluonnollisille olennoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enkeeleitähän nuo ovat."
Höpsis. Enkeli tarkoittaa enkeliä kerubi kerubia janserafi serafia. Näytäpä Raamatusta kohta, jonka mukaan serafit ovat enkeleitä tai kerubit.
Enkelit:
Enkeleillä ei ole Raamatussa siipiä. Enkelit näyttävät yleensä ihmisiltä. Heistä ei päällepäin huomaisi, että he eroaisivat ihmisistä. Toisaalta Raamatussa on esimerkkejä, joissa ihmiset pelästyvät enkeliä tai ovat vähintäänkin hämmentyneitä heitä nähdessään.
Enkeli-nimitys tarkoittaa sanansaattajaa. Enkelit ovat luotuja olentoja. Raamatussa enkelit tuovat ihmisille Jumalan viestejä, ehkä siksi koska ihmiset kuolisivat, jos he näkisivät Jumalan kirkkauden. Toisinaan enkelit suorittavat muitakin Jumalan heille antamia tehtäviä, kuten pelastivat Pietarin vankilasta. Enkelit siis opastavat ja palvelevat ihmisiä.
Raamattu mainitse nimeltä joitakin enkeleitä, kuten Gabrielin ja Mikaelin. Gabrielin nimi merkitsee: "Jumala on minun voimani" ja Mikaelin: "kuka on kuin Jumala". Nämä nimet viittaavat Jumalaan. Enkelit ovatkin Jumalan kuvia yliluonnollisessa maailmassa, kun ihmiset taas ovat Jumalan kuvia maapallolla. Raamattu ei kehota meitä etsimään enkeleitä. Meidän tulee palvella Jumalaa, niin kuin enkelitkin tekevät.
Kerubit:
Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Aina kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta. Näin ei ollut aina enkelien kanssa.
2. Samuelin kirja 22:11
"Hän ratsasti kerubilla lentäen, hän kiiti tuulen siivillä."
Serafit:
Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.
Demonit:
Demonit ovat langenneita Jumalan poikia, jotka 1.Moos kirjassa naivat ihmisten tyttäriä. Heitä kutsutaan Raamatussa myös jättiläisiksi, hengiksi, riivaajiksi ja langenneiksi enkeleiksi. Raamatun ulkopuolelta, saman ajanjakson historiankirjoista tiedämme, että he olivat viisaita olentoja, jotka opastivat ja valvoivat ihmiskuntaa. Yksi heistä oli Baabelin kuningas Nimron. Raamatun kirjoittajat ilmiselvästi tunsivat nämä historian kirjoitukset, joihin he viittaavat useissa paikoissa Vanhassa ja Uudessa testamentissa.
Myöhemmin Jumala rankaisi näitä langenneita taivaan joukkojaan sulkemalla heidät syvyyteen.
1. Pietarin kirje 3:18-20
"18. Sillä myös Kristus kärsi kerran syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta johdattaakseen meidät Jumalan luo. Hänet tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (πνεύμασιν eli pneumasin), 20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaisia, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain jotkut, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta."
2. Pietarin kirje 2:4
"Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarus, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."
Tästä kertoo myös:
Juudaksen kirje 6:
"Hän myös pani ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet alkutilaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pimeyteen (ζόφον) iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon. "
Luukas 8:30-31
"30. Jeesus kysyi siltä sanoen: "Mikä on nimesi?" Hän vastasi: "Legioona"; sillä monta riivaajaa oli mennyt häneen. 31. Ne pyysivät häntä, ettei hän käskisi niiden mennä syvyyteen (kreik. ἄβυσσον eli engl. abyss) ."
Tähän syvyyteen viittaa myös ilmestyskirja:
Johanneksen ilmestys 9:1
"Viides enkeli puhalsi torveen, ja näin taivaasta maahan pudonneen tähden, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain."
Johanneksen ilmestys 9:11
"Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi hepreaksi on Abaddon ja kreikaksi nimi on Apollyon.", joka on suomeksi: tuhoaja.
Näitä kaikkia Raamattu kutsuu Elohim-nimellä. Myös Jumalaa kutsutaan Elohimiksi. Elohim onkin yleisnimitys kaikille yliluonnollisille olennoille.Olkoon vain monikko, noin yleisesti, mutta Jumalasta puhuttaessa Elohim on yksi, tai siinä mielessä monikko että se sisältää Pyhän Kolminaisuuden. Enkelit on enkeleitä, Kerubit ja Serafit ja ne muut. Enkeleillä on valta ja voima muuntautua mielensä mukaan kuljetusvälineestä hävittäjäksi ja suojelijaksi. Kuin mitkäkin Transformersin Autobotit Decepticonit Maximalit, Predaconit ja Terrorconit, tahi Terminator. Kaikki tuo potenssiin lukematon.
Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vain monikko, noin yleisesti, mutta Jumalasta puhuttaessa Elohim on yksi, tai siinä mielessä monikko että se sisältää Pyhän Kolminaisuuden. Enkelit on enkeleitä, Kerubit ja Serafit ja ne muut. Enkeleillä on valta ja voima muuntautua mielensä mukaan kuljetusvälineestä hävittäjäksi ja suojelijaksi. Kuin mitkäkin Transformersin Autobotit Decepticonit Maximalit, Predaconit ja Terrorconit, tahi Terminator. Kaikki tuo potenssiin lukematon.
Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään…>> Raamatun ulkopuolelta, saman ajanjakson historiankirjoista tiedämme, että he olivat viisaita olentoja, jotka opastivat ja valvoivat ihmiskuntaa. Yksi heistä oli Baabelin kuningas Nimron. <<
>> Elohim onkin yleisnimitys kaikille yliluonnollisille olennoille. <<
Sinun juttusi ja uskomuksesi ovat todella raamatun ulkopuolelta, juuri niin kuin itsekin kerroit, eksytystä ja taruja, eikä mitään raamatullista kristiuskoa, vaan soopaa höystettynä raamatunjakeilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Raamatun ulkopuolelta, saman ajanjakson historiankirjoista tiedämme, että he olivat viisaita olentoja, jotka opastivat ja valvoivat ihmiskuntaa. Yksi heistä oli Baabelin kuningas Nimron. <<
Sinun juttusi ja uskomuksesi ovat todella raamatun ulkopuolelta, juuri niin kuin itsekin kerroit, eksytystä ja taruja, eikä mitään raamatullista kristiuskoa, vaan soopaa höystettynä raamatunjakeilla.Raamatun kertomukset ne vasta hevonpaskaa ovat.
No ok, vai 99.98%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vain monikko, noin yleisesti, mutta Jumalasta puhuttaessa Elohim on yksi, tai siinä mielessä monikko että se sisältää Pyhän Kolminaisuuden. Enkelit on enkeleitä, Kerubit ja Serafit ja ne muut. Enkeleillä on valta ja voima muuntautua mielensä mukaan kuljetusvälineestä hävittäjäksi ja suojelijaksi. Kuin mitkäkin Transformersin Autobotit Decepticonit Maximalit, Predaconit ja Terrorconit, tahi Terminator. Kaikki tuo potenssiin lukematon.
Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään…"Elohim on yksi, tai siinä mielessä monikko että se sisältää Pyhän Kolminaisuuden. "
No kas kun ei ole. Huomaan kaikista kommenteistasi, ettet osaa hepreaa. Siksi keskustelua on turha edes jatkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Raamatun ulkopuolelta, saman ajanjakson historiankirjoista tiedämme, että he olivat viisaita olentoja, jotka opastivat ja valvoivat ihmiskuntaa. Yksi heistä oli Baabelin kuningas Nimron. <<
Sinun juttusi ja uskomuksesi ovat todella raamatun ulkopuolelta, juuri niin kuin itsekin kerroit, eksytystä ja taruja, eikä mitään raamatullista kristiuskoa, vaan soopaa höystettynä raamatunjakeilla.Ensimmäisestä lainauksestasi en tiedä, koska en kirjoittanut sitä. Toiseen on helppo vastata.
Eli et sitten tunne hepreankieltä!
Elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun juttusi ja uskomuksesi ovat todella raamatun ulkopuolelta, juuri niin kuin itsekin kerroit, eksytystä ja taruja, eikä mitään raamatullista kristiuskoa, vaan soopaa höystettynä raamatunjakeilla.Eipäs sekoilla siellä. Vastustan ajatusta, ja minua ei saa sekoittaa tuhon joka baabelin kuninkaasta nimronista höpäjää. Sitä paitsi on vain yksi nimroniin viittaava Raamatussa. Nimrod, joka oli pahan palvelija, kuningas toki, ja ilmeinen Baabelin tornin alulle väsännyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisestä lainauksestasi en tiedä, koska en kirjoittanut sitä. Toiseen on helppo vastata.
Eli et sitten tunne hepreankieltä!
Jumala. Muut jumalat.
Muut jumalat kuin Jumala
Vainajahengistä:
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala.Sinulle vastattiin jo tuohon asiaan. Mutta ilmeisesti et osaa englantia, koska linkki oli englanninkielinen. Mahdatko osata suomeakaan, kun et tajua kommenttejammekaan? Hepreaakaan et tajua kuin pintapuolisesti, vaikka siitäkin yritettiin sinulle selvitystä tehdä.
Itse olen kyllä hepreaa lukenut. Ja raamatunkin. Sinun kohdallasi epäilen yhtä jos toistakin osaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle vastattiin jo tuohon asiaan. Mutta ilmeisesti et osaa englantia, koska linkki oli englanninkielinen. Mahdatko osata suomeakaan, kun et tajua kommenttejammekaan? Hepreaakaan et tajua kuin pintapuolisesti, vaikka siitäkin yritettiin sinulle selvitystä tehdä.
Itse olen kyllä hepreaa lukenut. Ja raamatunkin. Sinun kohdallasi epäilen yhtä jos toistakin osaamista.Näyttää siltä, että kirkkoisien vanhat virheelliset opetuksesi yrittävät kävellä ihan peruskielentuntemuksen yli. Pyhä henkikään ei voi opettaa häntä, joka pitää jääräpäisesti kiinni valheellisista toisten keksimistä opetuksista, joihin sinäkin nojaat. Miltä vuodelta sinun hepreankielenopintosi on?
Hepreankielen tuntemus on kasvanut ihan hurjasti viimeisen 10 vuoden aikana kun on päästy digitoimaan Raamatun alkukieliset tekstit sekä paljon muita aikakautensa tekstejä. Kaikki yli 20 vuotta vanhat raamatunselitysteokset ovat auttamattomasti vanhentuneet. Ja jos et ihan selviä hepreankielen esimerkkejä usko, niin se osoittaa vain sen, kuinka syvällä olet vanhassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle vastattiin jo tuohon asiaan. Mutta ilmeisesti et osaa englantia, koska linkki oli englanninkielinen. Mahdatko osata suomeakaan, kun et tajua kommenttejammekaan? Hepreaakaan et tajua kuin pintapuolisesti, vaikka siitäkin yritettiin sinulle selvitystä tehdä.
Itse olen kyllä hepreaa lukenut. Ja raamatunkin. Sinun kohdallasi epäilen yhtä jos toistakin osaamista.Luin kyllä kirjoituksen, englanti kun on toinen kieleni. Valitettavasti itse sekoilet termeissä, koska et lukenut kirjoittamaani etkä ilmiselvästi edes linkkisi tekstiä. Minä en puhunut mitään luojaenkeleistä.
Olin adventisti lähes 40 vuotta ja jo siellä opin tuntemaan sen, että nimitys enkeli on vain toimenkuva. Kuuluu nääs ihan perusopetukseen. En ole enää adventisti mutta he olivat oikeassa.
Mutta kuvaamani esimerkit ovat ihan suoraan lainattu interlineaarien hepreankielen teksteistä ja niiden virallisista käännöksistä. Jos et niitä tunnusta todeksi, et tunnusta Raamattua todeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään…"Enkeleillä on valta ja voima muuntautua mielensä mukaan kuljetusvälineestä hävittäjäksi ja suojelijaksi."
Kuules nyt Selehvi! Sinä et tiedä hepreasta juuri mitään. Todistapa Raamatun sanalla väitteesi todeksi. Et pysty!
"Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään…"
Miten ihmeessä suorat omin sanoin toistetut lainaukset Raamatusta olisivat Jehovan todistajien oppia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enkeleillä on valta ja voima muuntautua mielensä mukaan kuljetusvälineestä hävittäjäksi ja suojelijaksi."
Kuules nyt Selehvi! Sinä et tiedä hepreasta juuri mitään. Todistapa Raamatun sanalla väitteesi todeksi. Et pysty!
"Muutoin voisit tunnustaa selittäväsi Jehovain todistajain oppia ja tunnustusta. Sano suoraan, nuin ikkään…"
Miten ihmeessä suorat omin sanoin toistetut lainaukset Raamatusta olisivat Jehovan todistajien oppia?Juurihan kopioin pitkät pätkät Raamattua. Siellä kyllä kerrotaan mitä erinommaisimmista härveleistä mitä enkeli voi edustaa ja miksi muuntautua. Sinun käsityksesi monoteistisesta Jumalasta, tai sen puutteesta, ovat täysin kristinuskolle vieraita. Jehovalaista hapatusta. Jumala on yksi, vaan onpa hän myös kolme, ja kuitenkin vain yksi.
- Anonyymi
Hae kuvasta kaikki kamelinvarpaat https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008499611.html
- Anonyymi
;-DDD
Joo, itsekin 'hieman' ihmettelin tekstiilinkehittäjän intentiota, valokuvan vastaavasta puhumattakaan.
- Anonyymi
Olisiko Betlehemin tähtikin voinut olla enkeli...?
Raamattu nimittää enkeleitä joskus tähdiksi. Vanhassa testamentissakin enkeli kulki edellä, johdattaen israelilaisia. Sen perusteella ajatus ei ole täysin mahdoton.- Anonyymi
"Olisiko Betlehemin tähtikin voinut olla enkeli...?"
Ei enkeli vaan suuri enkelijoukko. Luuk2. - Anonyymi
- Pyhiä
Nämä ovat tehtäväkuvauksia aivan kuten enkelikin on tehtävän kuvaukseltaan Jumalan sanansaattaja. Johannes kastaja oli Jeesuksen sanansaattaja eli enkeli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- Pyhiä
Nämä ovat tehtäväkuvauksia aivan kuten enkelikin on tehtävän kuvaukseltaan Jumalan sanansaattaja. Johannes kastaja oli Jeesuksen sanansaattaja eli enkeli.>> Johannes kastaja oli Jeesuksen sanansaattaja eli enkeli. <<
Johannes oli ihminen ja Jumalan profeetta, jota vertauskuvallisesti nimitettiin evankeliumissa yhdessä kohtaa myös enkeliksi, koska myös profeetta toimii Jumalan sanansaattajana, niin kuin Jumalan palvelevat henget eli enkelitkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Johannes kastaja oli Jeesuksen sanansaattaja eli enkeli. <<
Johannes oli ihminen ja Jumalan profeetta, jota vertauskuvallisesti nimitettiin evankeliumissa yhdessä kohtaa myös enkeliksi, koska myös profeetta toimii Jumalan sanansaattajana, niin kuin Jumalan palvelevat henget eli enkelitkin.Joten? En ole muuta väittänytkään.
- Anonyymi
Enkelin siivet? Luultavasti samaa materiaalia kuin. F 35 hävittäjissä.
- Anonyymi
Onhan tuo siipikysymyskin kiintoisa, mutta millainen moottori enkelillä on?
Virressä sanoataan, että ihana enkeli vierellä käy.
Helvetin enkeleillä on Harrikat, mutta ei kai virressä sitä tarkoiteta.- Anonyymi
Hah!
No, olkoon miten vaan, mutta kyllähän Raamattu on niin tautisen hullunkurinen kyhäelmä, että suurin ongelma sen kanssa on, miten olla nauramatta räkäisesti siihen uskoville. - Anonyymi
"Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi", sanoo raamattu.
Se tarkoittaa mm. sitä, että ihmisviisaudella luettu raamatun kirjoitus ei aukea oikein. Kirjaimellinen lukeminen ei tuota oikeaa tulosta, sillä vertauskuvia ym. on raamatussa paljon. Sana aukeaa oikein ainoastaan Pyhä Hengen avulla. Hän tekee sanan eläväksi.
Sinäkin käytit kielikuvaa puhuessasi "käyvästä" enkelistä. Samantyyppisesti asioita on verhottu raamatun sanassa. - Anonyymi
Hyvä esimerkki uskovaisesta ja hänen lähimmäisen rakkaudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä esimerkki uskovaisesta ja hänen lähimmäisen rakkaudestaan.
Aivan oikkein, ja omasi malliesimerkki ateistin aivopieruista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah!
No, olkoon miten vaan, mutta kyllähän Raamattu on niin tautisen hullunkurinen kyhäelmä, että suurin ongelma sen kanssa on, miten olla nauramatta räkäisesti siihen uskoville.Mutta kun se nauraa parhaiten, joka viimeksi nauraa.
- Anonyymi
Tämä nimrod-elohim-enkeli-saatana-kommentoija on kiinnostunut enkeleistä ja halukas näkemään heidät jumalina ja luojina. Raamatun Herra ja Jeesus Kristus ja totuus ei selvästikään kiinnosta eikä kelpaa, eikä annetut selitykset.
Raamattua on turha yrittää suomennella ja selitellä omassa "viisaudessaan". Raamattu on ns. lukittu kirja niille, joita ei kiinnosta raamatun punainen lanka eli Kristus ja se pelastus, jonka hän on tuonut ihmiskunnalle.
Kyllä Jumala antaa "nähdä" raamatusta vaikka mitä, jos jollain ei ole halua sieltä totuutta löytää. Juutalainen salatiede eli kabbala on eräs esimerkki tällaisesta, missä ihmiset ovat mielestään löytäneet raamatusta vaikka mitä "koodeja". - Anonyymi
Se on jännä juttu, miten totuus Raamatun kielien ja niiden kieliopin, johon koko kieli perustuu, yli voidaan kävellä vain väittämällä, että sinulla ei ole Pyhää henkeä, jos et usko niin kuin me uskomme, vaikka se olisi kuinka kielentutkimuksen ja kieliopin vastaista. Jos joku väittäisi jotakin vastaavaa suomenkielen kieliopin vastaisesti, hänet naurettaisiin suohon, ja syvälle. Mutta näköjään Pyhää henkeä voi käyttää keppihevosena mihin vain, kun tarvitaan tukea oman lihan väitteisiin. Mitähän mieltä Jumala olisi sellaisesta totuudesta, jossa hänen sanansa poljetaan kirkkoisien oppien ja heidän taitamattomuutensa jalkoihin vielä nykypäivänäkin?
Mikä siinä totuudessa on niin pelottavaa, että pitää ihan valehdella Jumalan puolesta? Ei Jumala kaipaa valehtelijoiden valheellisia puolustuspuheita.- Anonyymi
Raamattu on Pyhän Hengen henkeyttämää tekstiä. Jumala käyttää sitä "puheenaan". Joten en voi mitään, jos se ei ole auennut. Se kertoo vain siitä, ettei raamattu ole kiinnostanut ihmistä siitä syystä, minkä vuoksi JUmala on raamatun antanut. Niin se kuitenkin on. Raamattua voi lukea, tutkia ja suomentaa puhtaasti maallisin menetelmin, mutta hengellisesti se ei aukea oikein kuin Pyhän Hengen kautta.
- Anonyymi
Enkelin siivet ovat hölynpölystä valmistetut.
- Anonyymi
Hauska juttu.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894210
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032363Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?332327Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962094Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281897- 311870
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91577- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881360- 751204