Kuinka viisaudenhammas poistetaan?

Anonyymi

Oon 16vuotias poika ja vasemmalla alaleuassa ja kummallakin puolella ylhäällä on viisaudenhampaat tulossa (kolme siis yhteensä) ja aina toivoin että mulle niit ei tulis ku suvussa muutamalla niitä ei edes ole, mutta kyl niitä ny sit o ja ehkä (toivottavasti ei) tuo oikea alaleuassakin alkaa :( multa vedettiin varmaan 10vuotiaana kiinni juuttuneita maitohampaita väkisin ILMAN puudutusta (paska lääkäri josta valitettiinkin) ja sen jälkeen päätin meidän Saabin takapenkillä että multa ei jumalauta enää yhtään hammasta kiskota jos musta on kiinni mut ehkä mä ny kuitenkin suostun jos alkaa mädäntyä suuhun noi niin ku äidillä teki joten millaisia tapoja on poistaa tuollainen jos tarve tulee ja kertokaa kokemuksianne :) tosiaan pidän kyl nää jos ei ala mätänee tai mitään ja jos alkaakin nii ainaki selvitän ensi mahdollisuudet paikata mutta ihan varuiks vain kyselen😀

12

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ne mitään mätänemään ala, kun hoidat hampaasi hyvin. Siis hyvä harjaus aamuin ja illoin.

      Jos poistaminen kuitenkin joskus tulee ajankohtaiseksi, hammaslääkäri hoitaa sen vahvassa puudutuksessa.

      Huolehdi nyt vain hampaiden harjaus!

    • Anonyymi

      No ne puudutetaan, joten poisto ei satu. Ei siinä paljoon mitään tunne.

      Ja ne kannattaa poistaa ennen ku ne rupeaa oireilemaan.

      • Anonyymi

        Viisaudenhampaita ei poisteta ennaltaehkäisevästi kuten ei muitakaan hampaita. Jos tulee reikä, se paikataan.


        Kannattaa pitää hyvää huolta hampaistaan, niin poiston tarvetta ei tule koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaudenhampaita ei poisteta ennaltaehkäisevästi kuten ei muitakaan hampaita. Jos tulee reikä, se paikataan.


        Kannattaa pitää hyvää huolta hampaistaan, niin poiston tarvetta ei tule koskaan.

        Multa on poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta. Olen 45 ja reikiä ei ole koskaan ollut.

        Miksi viisaudenhammas pitäis paikata kun sillä/niillä ei ole suussa mitään tehtävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Multa on poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta. Olen 45 ja reikiä ei ole koskaan ollut.

        Miksi viisaudenhammas pitäis paikata kun sillä/niillä ei ole suussa mitään tehtävää.

        Minulle kyllä paikattiin kaikki neljä viisuria, jokainen omalla ajallaan kauan kauan sitten. Hyvät olivat suussa. Ajan mittaan niitä sitten kuitenkin poistettiin paikkojen ja hampaiden vikaannuttua enemmän. Viimeisin sai olla suussa yli 40 vuotta. Kyllä sillä tehtävänsä oli.

        En näe viisaana poistattaa toimivia hampaita, reiät paikataan.

        On sitten eri asia, jos viisaudenhampaan kanssa on jotain ongelmia alunperinkin. Silloin viisaudenhammas tai -hampaat on parempi poistaa, sillä purennan kannalta niitä ei välttämättä tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kyllä paikattiin kaikki neljä viisuria, jokainen omalla ajallaan kauan kauan sitten. Hyvät olivat suussa. Ajan mittaan niitä sitten kuitenkin poistettiin paikkojen ja hampaiden vikaannuttua enemmän. Viimeisin sai olla suussa yli 40 vuotta. Kyllä sillä tehtävänsä oli.

        En näe viisaana poistattaa toimivia hampaita, reiät paikataan.

        On sitten eri asia, jos viisaudenhampaan kanssa on jotain ongelmia alunperinkin. Silloin viisaudenhammas tai -hampaat on parempi poistaa, sillä purennan kannalta niitä ei välttämättä tarvita.

        No mikä tehtävä niillä on kun ei ole ollut ongelmia niiden poistamisen jälkeen? Sullahan meni rahat hukkaan kun ekaks paikataan ja sit poistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaudenhampaita ei poisteta ennaltaehkäisevästi kuten ei muitakaan hampaita. Jos tulee reikä, se paikataan.


        Kannattaa pitää hyvää huolta hampaistaan, niin poiston tarvetta ei tule koskaan.

        ONPA TEILLÄ VÄHÄN TIETOA
        Googleen :pitääkö viisaudenhampaat poistaa

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-yli-25-vuotias-viisaudenhampaasi-olisi-pitanyt-jo-poistaa-vaikka-se-olisi-oireeton/6461994#gs.m2w3ff

        Viisaudenhammas ei kestä useallakaan edes 50v ja aina ei ole vastahammasta.
        Se on kivuttomampi ja turvallisempi poistaa aikaisin.

        50v voi olla luu haurastunut ja juuren osa jää leukaan, yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kyllä paikattiin kaikki neljä viisuria, jokainen omalla ajallaan kauan kauan sitten. Hyvät olivat suussa. Ajan mittaan niitä sitten kuitenkin poistettiin paikkojen ja hampaiden vikaannuttua enemmän. Viimeisin sai olla suussa yli 40 vuotta. Kyllä sillä tehtävänsä oli.

        En näe viisaana poistattaa toimivia hampaita, reiät paikataan.

        On sitten eri asia, jos viisaudenhampaan kanssa on jotain ongelmia alunperinkin. Silloin viisaudenhammas tai -hampaat on parempi poistaa, sillä purennan kannalta niitä ei välttämättä tarvita.

        "Minulle kyllä paikattiin kaikki neljä viisuria, jokainen omalla ajallaan kauan kauan sitten."

        Lääkäri rahasti, parempi lehmää lypsää kuin tappaa,


    • Anonyymi

      Kovasti kahvia juoden loputkin ruskettuu samanvärisiksi.

    • Anonyymi

      Näin viisaudenhammas poistetaan:

      Otetaan röntgenkuva. Valitaan toimenpiteen tekijä ja sovitaan ajankohta. Hammas puudutetaan ja kammetaan pois. Vaikeassa tapauksessa avataan hampaan vierestä pehmytkudoksia ja käytetään poraa leukaluuhun ja poistettavaan hampaaseen. Hammas kammetaan pois kokonaisena tai useammassa osassa. Haava kenties putsataan keittosuolahuuhteella ja suljetaan ommellangalla. Verihyytymän syntyä edesautetaan sideharsotaitoksella ja jälkiohjeilla.

    • Anonyymi

      Viisauden hampaat pitäisi poistaa nuorella iällä, koska jos niiden antaa kasvaa iso kokoisiksi, niiden juuret voivat yltää niin pitkiksi ja kiharaisiksi, että ne voivat mennä osin kolmoishermon alle ja sitten vahingoittaa poistettaessa kolmoishermoa, ja se olis erittäin vakava asia.
      Joten varminta olisi poistattaa alle 20 vuotiaana.
      Itselle ei ole ollenkaan tullut viisauden hampaita. Yksi etu ollut elämässäni.
      Purenta ei kaipaa viisauden hampaita yhtään.
      Puudutus estää kyllä kivun hyvin.
      Yhden tunnen, jolla viisaudenhampaat ovat yhtä isot ja hyvät kuin viereiset poskihampaat. Hän haluaa pitää ne suussaan. Ei reikiä tullut, ikä on jo 38v.

    • Anonyymi

      Lueppa muualta, viisaudenhampaat pitäisi poistaa ennen 30 v. Jos ei näy pitää kuvata.

      On näet niin että jokaisen kipukynnys lisääntyy , se on nuorena helpompi poistaa..

      Minulla 25v näkyi vain kulma ikenistä, 45min kaivettiin, ei yhtään sattunut ja hyvin parani.
      Leukaluut vääntyili, mutta ei mitää ongelmia. nyt oon 75v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe