Uskallatko SUOSITELLA vetyautoa YSTÄVÄLLESI.

Anonyymi

KUVITELLAAN tilanne että asutte Etelä-Suomessa ja vuosi on 2030, jolloin kuvitelmassa on 10 vetytankkausasemaa saatu pystyyn, jolloin vetyautoilu käytännössä onnistuu lähinnä Etelä-Suomessa. Ystäväsi on voittanut 100 000e lotossa 6 oikein osumalla ja tykkää kaikenlaisesta uudesta tekniikasta. Hän haluaa ostaa jonkun uuden mageen auton (Toyota Mirai?) ja kyselee sinulta vetyautoista kun satut tietämään niiden tekniikasta ja autoilun arjesta, koska olet opiskellut sitä internetin kautta harrastuksena. Olet itse vetyautoilun kannattaja ja puolesta puhuja.

Kysymys: Uskallatko kertoa YSTÄVÄLLESI vetyautoilun huonot puolet rehellisesti ja myös VAROITTAA häntä että siihen saattaa liittyä myös VAIVAA ja RAHAN MENOA vetyauton ylläpitoon? Hän ei ole joku tuntematon "ihan sama" ihminen sinulle vaan OIKEA YSTÄVÄSI jonka kanssa haluat olla hyvissä väleissä ja on sinulle suurta merkitystä elämässäsi. Et halua välirikkoa etkä varsinkaan menettää häntä.

Plussat ja miinukset:

Nopea tankkaus
Yli 600km toimintasäde, hyvissä olosuhteissa 700km.
Sähköauton ominaisuudet esim. ei turboviivettä.
Toimintasäde laskee hieman talvella (polttokennon esilämmitys ja jälkituuletus), mutta aina lämmin auto eikä merkittävää toimintasäteen laskua sähköautoihin verrattuna.
Puhdistaa ilmaa (onko tämä nyt oikeasti plussaa muuta kuin jonkun astmaatikon mielestä?)

- Vetytankkausasemia on vähän ja usein joudut koukkaamaan sivuun reitiltäsi vetyä hakemaan 5-50km johon menee aikaa ja rahaa (vetyä).
- Vety loppu läheisiltä vetytankkausasemilta joskus, autosi seisoo.
- Jäätynyt tankkaussuutin autoon kiinni (vety viilentää suutinta), joudut odottamaan sulamista tai repimään väkisin irti ottaen myös riskin että autosta hajoaa jotakin tankkausputken ympäristössä.
- Suuri arvonlasku, vaikea myydä kun ostajia vähän. 3 vuoden aikana saattaa lähteä hinnasta -70%. Rahaa palaa paljon lyhyessä ajassa.
- Suuri remontti viimeistään 15v päästä kun vetytankki, vetyputkisto ja ajoakku vanhenee. Myös polttokennon teho saattaa vähentyä huomattavasti kulumisen takia.
- Miinus 30c jälkeen polttokenno ei välttämättä toimi (mutta harvoin ongelma Etelä-Suomessa).
- Polttokenno kuluu nopeammin kaupunkiliikenteessä (lyhyet pyrähdykset, jatkuvat käynnistykset ja sammutukset)
- Jos edellinen tankannut, niin pitää odottaa noin 15min vetytankkausaseman välipaineistusta. Jos et odota vaan tankkaat vain suoraan heti (jos asema sen sallii), niin saat vain puoli tankkia vetyä.
- Kuumalla ilmalla (heinäkuussa) vetytankkausasema saattaa käydä ylikuumana MONEN vetytankkaajan jäljiltä (korkeapainekompressori) eikä anna edes vajaata tankkia täyttää eli asema täysin pois pelistä kunnes on (tunnin päästä?) jäähtynyt.
- Vain Etelä-Suomessa voi vetyautolla pörrätä, kauemmas (lomamatkat) hankittava toisen käyttövoiman vuokra-auto tai lainattava ystävältä (korvausta vastaan).
- Jonoa vetytankkausasemilla (välipaineistukset hidastaa myös).
- Koulutettuja vetyautojen korjaamoita vähän. Saatat joutua ajamaan/hinauttamaan autoa pitkän matkan saadaksesi autosi (perus)huoltoon.
- Vetyautolla saattaa olla vain 8000km huoltoväli (kallista). Noin 50 000km välein polttokennon suodattimen vaihto, joka maksaa 400-1000e ulkomaalaisten palstojen perusteella eli aina tuo summa rahaa 50 000km, 100 000km, 150 000km jne. vastaten jakohihnan vaihtoa kustannuksiltaan.
- Polttokennon hajotessa vakavasti ei välttämättä pystyä paljoa korjaamaan ja se pitää vaihtaa kokonaan. Saattaa maksaa yli 10 000e eikä välttämättä vähäisten vetyautojen takia liikenteessä romikseltakaan löydy käytettyä polttokennoa autoosi (vaihtomoottoria). Vetytekniikkaan tee-se-itse-mies ei välttämättä pysty paljoa tekemään puuttuvien erikoislaitteiden takia esim. vedyn tyhjennys turvallisesti järjestelmästä.
- Vedyllä ajaminen maksaa noin 10e/100km (suomen arvio). Maailmalla ei ole merkkejä että vedyn hintaa olisi saatu alaspäin usemamman vuoden jälkeenkään vaan esim. Kaliforniassa se maksaa 12-15e/100km.
- Vetyä haihtuu autosta (tankki, putkisto, paineensäädin jne.) hiljakseen pienen atomin takia joten auton seistessä pitkään myös rahaa haihtuu.
- Vety on vaarallista vuotaessaan (suljetussa tilassa) sillä se on väritön, hajuton ja mauton kaasu ja se on erittäin syttymisherkkä kaasu (pieni kipinä riittää ja jopa itsesyttyminen staattisesti vuotovirrasta on mahdollista), joten vetyvuotoihin pitää suhtautua vakavasti. Monen vuoden jälkeen joku vetytiiviste viimein pettää ja voi aiheuttaa salakavalan vaaratilanteen.

.... unohtuiko jotain listalta? Mitä?

Lyhyesti, onko ihan eri juttu venyttää totuutta tuntemattomille netissä, mutta mites sitten kun siitä pitäisi kertoa vetyautoilusta HYVÄLLE YSTÄVÄLLE? Kehtaatko tehdä sitä omalla naamallasi kun ystäväsi voi myös kirota valintaansa myös sinun muille ystäville, kavereille ja tuttavillesi? Mitä he sitten puolestaan sinusta ajattelevat?

"Peukele kun olisin vain ostanut sen dieselin kaikilla ökyherkuilla samalla rahalla niin olis autoilu ollu paljon helpompaa!!!! HELEVETTI!!! " :D

29

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei en suosittele

    • Anonyymi

      - Vetyautoissa on useinmiten pienemmät tavaratilat suurien vetytankkien takia. Ensimmäisen sukupolven Mirai (2014-2019) oli vain 4 hengen auto koska vetytankki oli keskellä takapenkin alla vieden yhden istumapaikan. Saat vähemmän tavaraa kulkemaan kerralla.

    • Anonyymi

      Aloitus asettaa vetyautot niin hyvään valoon kuin mahdollista, hieman vetyautojen todellisuutta kaunistellen. Silti johtopäätös ei ole kovin positiivinen vetyautoilun suhteen.

      Vetyauton kantama laskee 20% talvella (vrt. sähköauton 30%), eikä (uuden) Mirain todellinen kantama ole kuin vajaa 500 km — 600-700 km on lähinnä kuvitelmaa.

      PS. Hienoa, että joku oikeasti kirjoittaa vetyautoista jotain fiksua jatkuvan hypetyksen sijaan.

      • Anonyymi

        Sammakon ja ostoskärryn risteytykseltä näyttävä Mirai kulutti Teknavin koeajon mukaan 1,0-1,5 kg/100 taajama-ajossa. Kesäkelissä. Talvella kulutus varmasti kasvaa parikymmentä %, joten ollaan 1,2-2 kg/km haarukassa ja kantama 6 kg tankillisella 250-500 km. Jos tankin ajaa tyhjäksi, mikä tarkoittaa, että loppumatka hinausautokyydillä!

        Jos hinausautokyyti ei kiinnosta, pitää tankkailla 150-400 km välein.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammakon ja ostoskärryn risteytykseltä näyttävä Mirai kulutti Teknavin koeajon mukaan 1,0-1,5 kg/100 taajama-ajossa. Kesäkelissä. Talvella kulutus varmasti kasvaa parikymmentä %, joten ollaan 1,2-2 kg/km haarukassa ja kantama 6 kg tankillisella 250-500 km. Jos tankin ajaa tyhjäksi, mikä tarkoittaa, että loppumatka hinausautokyydillä!

        Jos hinausautokyyti ei kiinnosta, pitää tankkailla 150-400 km välein.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Ja huom. Teknavin koeajossa piti ajaa 1000 km kolmen tankkauksen taktiikalla. Ajettiin normaaliin tojokuskien tyylikin eli moottoritiellä max. 80 km/h rekkoja peesaten ja maantiellä ilahdutettiin muita autoilijoita antamalla vauhdin puutua ylämäkiin.

        Silti viimeiset 100 km hinausautokyydillä, koska 3. tankkausasema oli rikki ja auto jäi tankkaamatta. Ei riittänyt 2 tankillista 1000 km edes kesäkelin pihistelyajossa!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloittaja saa kuvitella ihan miten typeriä juttuja vaan haluaa. Siihen silläkin on oikeusvaltiossa oikeus. (valitettavasti).

    • Anonyymi

      Suosittele sitten ystävällesi kallista ja vaivailloista vetyautoilua. Ystäväsi on varmaan myös sinun tapainen vetyuskovainen jonka tavoite on vain ajaa vedyllä... maksoi mitä tahansa rahassa ja vaivassa?

    • Anonyymi

      Ilmeisesti kaikki vetyfanit ottavat nämä vetyautoilun ihanuudet ilolla vastaan?

    • Anonyymi

      Kannattaa mennä sinne Harjavaltaan jo valmiiksi jonottamaan vetyä venäläiseen jerry-kannuun.

    • Anonyymi

      Oliko kaikki perustellut kohdat oikein? Eikö mikään ollut virheellinen?

    • Anonyymi

      "Aloittaja saa kuvitella ihan miten typeriä juttuja vaan haluaa. Siihen silläkin on oikeusvaltiossa oikeus. (valitettavasti)."

      Vielä typerämpää on tuomita jokin asia typeräksi... ilman minkäänlaisia perusteluja antaen itsestään kommentoijana todella tyhmän mielikuvan, joka huonona häviäjänä vain harmistuneena purkaa mielipahaansa surkeaan kommenttiin.

    • Anonyymi

      Tottakai voin suositella!
      Jos tuttavapiiriini kuuluisi autonkäyttäjiä laidasta laitaan?
      So., siis h- auton käyttäjiä, kuljetus, (p-a, k- a, maastoautot, maanpuolustus käyttöön,
      julkinen liikenne, RASKAS työkäyttö, maatalous jne.
      Kaikkiin mainitsemiini ajoneuvoryhmiin voisin "ystävilleni" suositella lämpimästi siirtymistä!
      Mutta jos käyttö sisältää paljon kaupunki ja taajama- ajoa, voisin suositella vertailemaan eri malleja vety- sekä akkuautoista!
      Ystävilleni, joiden tienesti riippuisi autonkäytöstä kokopäiväisesti, en KEHTAISI vilpittömästi suositella ackus. autoja!
      Kun täällä aina vain jaaritellaan auton käyttötavoista, niin tuotakoon se vielä kerran julki, nimittäin:
      Kun fossiiliset polttoaineet on ajettu alas pidemmällä tähtäimellä, (mikä on hyvä asia), täytyisi se aukko, mikä on heti pienten h- autojen takana, täyttää!Siis käyttövoima! olisi järjetöntä yrittää korvata käyttöä vain a.sähkötekniikalla!
      Eikä niin tule onneksi käymäänkään!

    • Anonyymi

      Millä PERUSTELUILLA tulet ystäväsi VAKUUTTAMAAN että vetyauto kannattaa ostaa? Ja kun ystäväsi vuoden vetyautoilee, niin mistä syystä hän on edelleen samaa mieltä että tuli tehtyä hyvä ostos ja myös seuraava auto on vetyauto?

      • Anonyymi

        Tähän kohtaan voisi kommentoida seuraavasti:
        Kun joku hlö. on tehnyt päätöksen ostaa vedyllä toimivan s.auton, niin hän tod.näköisesti on ottanut selvää, mitä erilaisia vaatimuksia vedyn suhteen on käytön suhteen?
        Jos niitä nyt edes on arkiliikenteessä?
        Toyota antaa myös Miraille samat takuut kuin muillekin kulkineillensa!
        Luuletteko, akkujuusot, jos Tojo käyttäisi Miraita beetatestausvälineenä Teslan ja Volsun tapaan, niin millaista markkinointia se olisi tekniikalle?
        Joka on siis vasta ottamassa jalansijaa erittäin kilpailluilla markkinoilla!
        Verrattuna polttiksiin, voisin "kehua" seuraavilla eroilla esim :
        - vähemmän vaihdettavia osia, moottorin anturit, ei jakopään huoltoa, ei mekaanista huoltoa samassa määrin!
        Tässä voisi mainita sellaisenkin seikan, mistä suuri osa teistä ei ehkä ole kuullutkaan koskaan?
        Kun vieläkin yleensä autoissa on 12v. sähköjärjestelmä, voidaan s.järjestelmä toteuttaa vetyautossa esim. 42v., tai jollakin vastaavalla järjestelyllä! Sama toki a.sähköautoillakin!
        Tässä voisi vielä kysyä perusteluja väitteille 8000 km. huoltovälistä/ linkkiä vetyautoille?


    • Anonyymi

      "Ystävilleni, joiden tienesti riippuisi autonkäytöstä kokopäiväisesti, en KEHTAISI vilpittömästi suositella ackus. autoja!"

      Onko ystäväsi niin onnekas että tekee töitä vetyautollaan aina vain vetyverkoston ollessa aina sopivasti matkan varrella vaikka vetytankkausasemia on ainakin ensimmäisinä vuosina vähän suomessa? Oletko tutustunut nykyaikaisten sähköhenkilöautojen latausnopeuksiin, hintoihin ja pikalatureiden sijaintiin? Mitä saa 70 000-90 000e jos samalla rahalla ostaa sähköauton?

      Ja jos tekee paljon autollaan töitä, niin energian hintakin on osa palkkanauhaa yhtälössä. Sähkö on selvästi halvempaa kuin vety jolla on selvää merkitystä vuositasolla.

      Voisin uskoa että vetypakettiautot ja vetykuorma-autot voisi olla työkaluna järkevämpi ratkaisu JOS kuljetetaan raskaita lasteja pitkiä matkoja vakioreittejä vetytankkausasemien osuen työreitille sopivasti, mutta henkilöautona en voisi suositella vetyautoa ystävälleni suomessa. Väitän että aika harvalla ystävällä tämä yhtälö toteutuu.

      Nyt kun vielä lähivuosina alkaa tulemaan niitä jopa 1000km kantamaan yltäviä sähköhenkilöautoja ja varmaan 5 vuoden sisällä jo tippuvat vetyautojen hintoihin, niin "en kerkee lataamaan" ei enään päde. Tässä ketjussa maininta muutamista isoakkuisista vaihtoehdoista.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

    • Anonyymi

      "Tässä voisi vielä kysyä perusteluja väitteille 8000 km. huoltovälistä/ linkkiä vetyautoille?"

      Kyllä 5000 mailia (8000km) tai 6kk ihan Toyota Mirai huolto-ohjelman mukaan pitää paikkansa.

      "Miles or Months?
      Toyota recommends obtaining scheduled
      maintenance for your vehicle every
      5,000 miles or six months, whichever
      comes first.
      For example:
      • If you drive 5,000 miles in less than six
      months, you should obtain maintenance
      at 5,000 miles — don’t wait until six months.
      • If at six months you have driven less
      than 5,000 miles, you should obtain
      maintenance at six months — don’t
      wait until 5,000 miles.
      Be sure to keep an eye on your mileage
      so that you obtain maintenance when
      recommended. If you are a low-mileage
      driver, mark your calendar to remind
      yourself to obtain maintenance every
      six months."

      Sitten linkistä löytyy myös kattavampi huoltotaulukko tarkastuksista ja noin 48 000km kohdalla (30 000 mailia) kalliista ioni suodattimen vaihdosta, joka facebookin perusteella maksaa 400-1000 dollaria riippuen missä sen vaihdatat. Ja aina sitten tehdään se "jakohihnan vaihto" (ioni suodattimen vaihto) joka 48 000km välein.

      8000km/6kk, ihanan kallista huoltoa auton omistamisen aikana vaikka suurimmaksi osaksi vain valohoitoa tarkastusten muodossa. Siitä vain suosittelemaan ystävällesi huoltorumbaa.

      https://www.toyota.com/content/dam/toyota/brochures/pdf/2021/hybridbattery/T-MMS-21Mirai.pdf

      • Anonyymi

        Toki tulee kalliiksi, jos takuun pitämiseksi kaikki nuo "tarkastukset"pitää käydä Toyotan valtuuttamassa paikassa käydä toteamassa?
        En kyllä ymmärrä miten jakohihnan ja ioninsuodattimen vaihto vertautuu keskenään?
        Mutta kun pakolliset takuuhuollot jäävät taakse, niin eipä noita huollettavia paikkoja paljoa ole!
        Ellei Toyota tarkoituksella ole tehnyt suodattimien vaihtoa lähes mahdottomaksi DIY- huoltajan kannalta, niin niistäkin selviytyy helpohkosti?
        Nuo huoltolat sopii mainiosti sellaisille henkilöille, joiden pehmoisissa kätösissä rystypuolen korkein kohta on rystysten VÄLISSÄ!
        Huolto-osien hinnoilla on taipumus tietty pudota ajan kuluessa!


    • Anonyymi

      Hyundai Nexo:

      10 000km / 12kk normaali huoltoväli
      60 000km / 3 vuotta ioni suodattimen vaihto.

      Kallista myös Nexon huoltorumba.

      https://www.manualslib.com/manual/1552626/Hyundai-Nexo-2019.html?page=432#manual

    • Anonyymi

      Ilman muuta uskallan.

    • Anonyymi

      "En kyllä ymmärrä miten jakohihnan ja ioninsuodattimen vaihto vertautuu keskenään?"

      Monelle autoilijalle jakohihnan vaihto on melko iso lovi kukkarossa plus vielä se vaiva kun pitää varata aika ja viedä auto korjaamolle hakien se myöhemmin pois. Ja jos ionisuodattimen vaihto pitää tehdä noin 50 000km välein, niin kyllä se tuntuu autoilijalle rahassa mitattuna. Monissa autojen myynti-ilmoituksissa muistetaan mainita jos jakohihna on vähän aikaa sitten tehty ja vastaavasti jos se on tulossa, niin se "unohtuu" mainita ilmoituksessa. Kyllähän sinäkin ajattelet että juuri tehty jakohihna/suodatin on vain plussaa jos olet autoa ostamassa?

      • Anonyymi

        Oletko joskus vaihtanut mihinkään menopeliin jakohihnaa tai sitten joitain suodattimia?
        Itse olen tehnyt nuo molemmat moneen kertaan! Hieman eri työmäärän, ja miksei vaikeusasteenkin sisältäviä töitä!
        Takuuajan jälkeen jonkun suodattimen vaihtamisen pitäisi olla DIY henkilölle lasten leikkiä?
        Toyota Miraissa, kuten muissakaan sähköautoissa ei ONNEKSI ole vaihdettavaa jakohihnaa!
        Tietysti kaikkien huolto-osien ostaminen on "turhaa" rahanmenoa!
        Ja lisää kuvetta saa kaivaa, jos ei ole haluja itsellä huoltaa, tai se peukku on legendaarisesti siellä keskellä tartuntaelintä?


    • Anonyymi

      "Oletko joskus vaihtanut mihinkään menopeliin jakohihnaa tai sitten joitain suodattimia?"

      Olen vaihtanut jakohihnan muutaman kerran elämässäni. Väitän että on todella paljon ihmisiä joilla ei ole kiinnostusta tai halua vaihtaa jakohihnaa, jolloin tulee sitten se isompi lovi lompakkoon kun joku toinen sen homman tekee.... kuten myös ioni suodattimen osalta. Lisäksi nykyautoissa voi olla omia pikku hankalia juttuja esim. tarvitaan erikoistyökalua nokka-akselin lukitsemiseen, joten voi mennä hankalaksi vaikka itse jakohihnan haluaisi vaihtaa. Joissain harvoissa autoissa pitää koko moottori irroittaa irti konehuoneesta, jotta jakohihnan saa vaihdettua lisäten hurjasti työtunteja, joten voi jotain yllätyksiä olla myös luvassa ionisuodatinta vaihtaessa.
      Omalle vapaa-ajalle pitää myös laskea hinta ja sen voi laskea niin että olisit vain ylitöissä omassa työpaikassasi että paljonko samoilla tunneilla nettoat käteen verotuksen jälkeen. Jos et laske mitään hintaa omalle ajallesi (=ei ole väliä), niin kai sitten myös ilmaiseksi vaihdat myös naapureiden jakohihnat/suodattimet ihan silkasta ilosta kun se on niin hauskaa että "ei ole peukalo keskellä kämmentä"?

      "Takuuajan jälkeen jonkun suodattimen vaihtamisen pitäisi olla DIY henkilölle lasten leikkiä?"

      Nyt alat vain kaivamaan sitten ohjeita ioni suodattimen vaihtamiseen ja kerrot sitten sen olevan lasten leikkiä. Perustat vaikka oman ioni suodattimien vaihtamiseen erikoistuneen yrityksen, koska melko paljon työtä on sinulle luvassa kun pitää noin 50 000km välein sitä hommaa tehdä.... jos niitä nettihypettämisen valtavia määriä vetyautoja saadaan edes oikeasti oikeassa elämässä myytyä paikkakunnallasi.

      Edelleen koitat johtaa harhaan keskustelua. Kysymys oli siitä KUKA haluaa auton jossa on KALLIIT huoltokulut? Sinä aivan selvästi (viettäen vapaa-aikaasi tiuhaan vetyauton kanssa).

    • Anonyymi

      Aloituksen listasta unohtui myös se että viimeistään 15v kohdalla autonvalmistajan mukaan auton vetytankit (3-4?), vetyputkisto, paineensäädin yms. vetykomponenttia pitää vaihtaa joka on huomattava kulu koska vety haurastuttaa hiljakseen metalleja. Samoin pieni ajoakku on varmasti jo tiensä päässä kun sitä jatkuvasti ladataan ja puretaan tiheästi. Käy erittäin todennäköisesti että moni laittaa siinä vaiheessa vetyauton paaliin, joten käytännössä vetyauto on vanha ja kallis lasku tulossa. Samoin polttokennon tehokin on tippunut ja saattaa vähitellen olla myös vaihtokunnossa. Vetyauto ei siis ole pitkän eliniän auto vaikka niin moni luulee. Luonto ei tykkää jos autoja romutetaan (alle) 15v iässä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kaliforniassa vedyn hinta pumpulla tuntuu vain nousevan. Alkaa olemaan monilla asemilla noin 17 dollaria per kilo. Joillakin harvoilla jopa 20 dollaria. Useimmilla kuitenkin päälle 14 dollaria. Kysyntää on liikaa vedylle hintojen noustessa joka vuosi ja se luonnollisesti jarruttaa intoa ostaa vetyautoa.

      Ei tule se Suomenkaan vedyn hinta pumpulla olemaan alle 10e vaan ehkä päälle 12e.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe