Paljonko eronneet ovat maksaneet elareita?

Anonyymi

Itsellänihän on siitä jo tovi vierähtänyt, mutta aluksi maksoin 1 lapsesta 180€/kk. Sitten, kun pienokainen kasvoi ja tarpeetkin kasvoivat, niin maksoin 350€/kk.

Pikku pirpana (ei se palstalainen) oli 2 viikon välein 6päivää. Vuorotyön salliessa pyrimme järjestämään Joulun ja syntymäpäivän vuorotellen. Tällaista kummallisia vain utelen, koska tuolta toiselta palstalta luin kovin riitaisia eroja.

Toinen ei maksa elareita ja toinen kieltää tapaamiset. Käsittämätöntä. Eikös vanhempien pitäisi olla aikuisia? Eikä nuo summat nyt niin päätähuimaavia silloiseen tulotasoon verrattuna olleet. Hyvin pystyin ostamaan tenavalle muutakin. Muutama vuosi sitten tilasin 4xpienemmillä tuloilla Monarcon 12" bassoelementin tuplapuhekeloilla (Fr 19Hz) ja Reckhornin A-2.1 vahvistimen ohjaamaan sitä.

Betonivaluputket, joista teippasin subin kasaan, eivät nekään ilmaisia olleet. Mutta sitten tärkeämpää. Pitäisiköhän maistaa kiljua, olisiko sen käyminen millä mallilla. Kupliminen on vähentynyt melko lailla, mutta tuolla turbohiivalla lopputulema pitäisi olla jopa 17% Sitä se ei vielä ole, vaikka vuorokaudessa tulee jopa 13% Nyt se on käynyt 4vrk.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      (”Elari” on kyllä ruma sana. Onneksi kaikki eivät kuulu tuohon jengiin, jossa joutuu käyttämään sanaa ”elari”. Siitä tulee oksennus mieleen).

    • Anonyymi

      Ajatelkaapa kuka haluaa olla nimeltään elarilapsi? Ei kukaan.

    • Anonyymi

      En edes tajua sitä, että jotkut vielä kehtaavat tapella näistä (elareistanne) sillä jos on lapsen osannut tehdä, senhän jokainen huoltaa keneltäkään kyselemättä! Vielä yöikorvauksillla yleensä, koska lapsi on oma ja rakas! !!! Jumaliste..

      • Anonyymi

        Siis ylikorvauksilla*


    • Anonyymi

      "Elari" nyt vain oli nopeampi kirjoittaa, kuin elatusmaksu. Ja jos joku vastaaja ei tosiaan sisäistänyt viestistäni, niin lapsukainen on jo vuosia asunut miehensä kanssa ihan omassa talossaan.

      Kertaan nyt vielä, että moinen tuli mieleen, kun luin toiselta palstalta noita erojuttuja. Nykyajan vanhemmat eivät ilmeisesti osaa sopia, kuten ennenwanhaan tehtiin ja lastenvalvojaakin tarvitsi ainoastaan sopimuksen vahvistamiseen.

      • Anonyymi

        Se on ELATUSMAKSU.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ELATUSMAKSU.

        Onko sinulla lukihäiriö? Lueppas uudelleen viesti, mihin vastasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla lukihäiriö? Lueppas uudelleen viesti, mihin vastasit.

        Toisto tehostaa oppimista!


    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

      No jopas oli joku nopeasti valmiina haukkumaan jopa sääntöjen vastaisesti. Sillälailla.

      • Anonyymi

        Vieraskielinen sana Färsaarilta.


    • Tätyyhän ne elarit maksaa. ja me joilla niitä ei oo. Niin suosittelen kuukausilahjoitusta. Täältä kun ei mitään mukaan saa. Mutta sillon kun olin lapsi, niin mun puolesta maksettiin elareita. Ja sitten kun olin ekan kerran kesätöissä, niin maksoin elarit siltä ajalta ite itsestäni. Onkos tossa mitään perää, että me yh-perheessä lapsuudessa eläneet jäädään lopulta itsekin sinkuiks.

      • Anonyymi

        Höpsistä pussiin ja pussin suu kiinni. Oma lapseni oli äitinsä kanssa yhteishuoltajuudessa, vaikka aina vain jotkut käsittävät lähärin yhäriksi. Hyvinhän on tenava pariutunut ja omaa pesää rakentavat.


      • Anonyymi

        Mitäköhän nyt yrität sanoa? Ei kukaan maksa itsestään elareita.


    • Anonyymi

      Molemmalla vanhemmalla on elatusvelvollisuus. Elatusmaksu määräytyy vanhempien maksukyvyn mukaan. Siis MOLEMPIEN. Molempien tuloista lasketaan siivu lasten elatukseen. Summa näkyy laskelmassa.

    • Anonyymi

      Ei voi tietää, täytyy laskea vanhempien tuloista. Jos ajatellaan, että molemmat vanhemmat saavat nettona 1900 e kk, niin molemmat osallistuu kahden lapsen elatukseen yhteensä noin 400 e.lla kk.

      • Anonyymi

        Noh, itsehän laskin aikoinaan puolison kanssa siten, että ensin lapsen kulutus jaettuna suhteessa luonapitoon. Sitten jäljellä oleva summa jaettuna tuloihin suhteettuna.

        Kummankin mielestä se oli oikeudenmukaista. Ei sitä kaavamaista laskelmaa, mitä lastenvalvoja ehdottaa riitaisille avioero-pareille. Toki sekin on aikalailla samanlainen, mutta siinä on taasen summat vedetty hatusta.

        Isommista hankinnoista tenavalle kykenimme ihan keskustelemaan ja sopimaan. Nykyajan ihmispoloille sellainenkin tuntuu olevan hyvin vaikeaa. Lienee vallalla oleva "minä, minä" - kulttuuri syynä?


    • Anonyymi

      Tuota kysymystäsi, että miten aikuset ihmiset eivät osaa noista sopia, mäkin en joskus miettinyt. Itse en ole koskaan noista kiistellyt. Mulla ei siis ole ollut tollasta tilannetta. Ne ystäväni, joilla on lapsia ja jotka ovat eronneet, ovat saaneet asian ilmeisen helposti sovittua. Sitten joskus taas kuulee näitä tarinoita, ihan oikeasta elämästä, eikä millää tajua miten ne ihmiset oikeasti ovat saaneet sellasen sotkun aikaseksi. Aiemmin kuitenkin kuvitellut molempien olevan suht täyspäisiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      160
      2033
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1784
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1557
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      72
      1260
    5. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1243
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      69
      1197
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      223
      1001
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      70
      815
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      750
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      194
      733
    Aihe