Veto katoaa pakkasella

Anonyymi

Mitähän on tehtävissä kun pyörässäni katoaa veto pakkasella. Eli pyörälenkille lähtö kyllä yleensä onnistuu ihan hyvin, kun otan pyörän lämpimästä varastosta, mutta muutaman kilometrin jälkeen ,jos lopetan polkemisen, niin veto ei palaa, vaan polkimet pyörittävät vain vimmatusti tyhjää. Tämä ongelma on tullut nyt parina talvena ihan pikkupakkasesta lähtien.
Mahtaako jotain olla rikki, vai öljyt vain liian jäykkiä jossain kohtaa mekanismia?
Kovin hyvin en pyörän tekniikkaa tunne, eikä omassa työkalutaulussa ole juurikaan työkaluja, joilla pyörää saa pilkottua. Mutta vihjeiden perusteella ostoksille sitten...tai ensiapuna WD-40 tähdätty ruiskaus oikeaan kohtaan. Pyörähuoltoonhan tuo pitäisi viedä, mutta mieluummin yritän itse fiksata, kun ei tuo fillari oikein mahdu auton kyytiin.
Tämän verran osaan sanoa käytetyistä osista ongelma-alueella: Takavaihtaja Shimano Alivio, vanteen keskiössä lukee Shimano FH-RM30

16

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ja vielä yksi merkintä, rataspakan ulkoreunassa lukee CS-HG40

    • Ilmeisimmin kyseessä on siis ulkoisella vaihtajalla ja rataspakalla varustettu pyörämallai?

      Vika on lähes varmasti pyörän vapaarattaassa (eli osassa joka mahdollistaa että polkimet ovat paikoillaan vaikka rengas pyörii). Siellä on todennäköisesti päässyt kosteutta yms. joka sitten pakkasella jäätyy ja osa ei enään toimi kuten sen kuuluisi toimia.
      Kyseessä on osa jota ei ole etenkään halvemmissa versioissa tarkoittetu avattavaksi/huollettavaksi (isoimmassa osassa malleja kuitenkin mahdollista, mutta osan huolto vaatii ammattitaitoa ja osamista) vaan osan hinta on luokkaa 20-30€ joten se kannattaa suosiolla vaihtaa uuteen.
      Sitten taas saako/osaako tuota osaa itse vaihtaa (vaatii hieman työkaluja, vaihtovideoita löytyy You-tubesta runsaasti) on oma asiansa. Pyöräliikkeet veloitavat vaihdosta sen 20-40€ osa, eli korjaukselle tulee teetettynä hintaa se 40-70€.

    • Anonyymi

      En tiedä onko apua mutta kerron kumminkin.
      Itseläni oli pienenä poikana tuollainen pyörä jossa samanlainen vika talvipakkasilla. Veto loppui ja polkimet pyörivät vain tyhjää. Vika "korjattiin" tilapäisesti niin että virtsattiin taka-akselin päälle. Tuon jälkeen pyörällä pääsi jatkamaan matkaa. Piti vaan muistaa kokoajan polkea silä muuten vika saattoi uusiutua ja jos "paukut" oli käytetty ensimmäiseen korjausyritykseen, joutui talutushommiin.
      Olisi kai sytkärillä lämmittäminenkin auttanut mutta ei meillä sellaisia ollut.

      • Anonyymi

        No ihan ei virtsaamista viime lenkillä tarvittu, mutta 10 km kotoa, oli hetken ikävä tunne kun veto ei meinannut palata. muutama kämmenen isku rataspakan ympäristöön sai vedon palaamaan, mutta tämän joutui toistamaan sen jälkeen vielä useita kertoja.
        Nyt olen lukkosulalla voidellut rakennetta, mutta ihan en ole saanut käsitystä, kuinka tiivis paketti on kyseessä, eli pääseekö lukkosula edes pölytiivisteiden läpi. No täytyy käydä pienellä lenkillä testaamassa. Rataspakan irrotuksessa tarvittavien työkalujen hankinta ei näytä olevan ihan yksinkertaista sekään. Googlettamalla ei ihan varmaa selvyyttä saanut mitä työkaluja tarvitaan. Mahtaako joku osata sanoa, mikä tai mitkä työkalu(t) sopii ja tarvitaan tuon systeemin purkuun? Mahdollisesti rataspakan irrottamiseen tämä: https://www.biltema.fi/polkupyorat/pyoran-huolto/pyoratyokalut/kasettipakan-asennustyokalu-2000023874 ,jossa mainitaan Shimano HG pakat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan ei virtsaamista viime lenkillä tarvittu, mutta 10 km kotoa, oli hetken ikävä tunne kun veto ei meinannut palata. muutama kämmenen isku rataspakan ympäristöön sai vedon palaamaan, mutta tämän joutui toistamaan sen jälkeen vielä useita kertoja.
        Nyt olen lukkosulalla voidellut rakennetta, mutta ihan en ole saanut käsitystä, kuinka tiivis paketti on kyseessä, eli pääseekö lukkosula edes pölytiivisteiden läpi. No täytyy käydä pienellä lenkillä testaamassa. Rataspakan irrotuksessa tarvittavien työkalujen hankinta ei näytä olevan ihan yksinkertaista sekään. Googlettamalla ei ihan varmaa selvyyttä saanut mitä työkaluja tarvitaan. Mahtaako joku osata sanoa, mikä tai mitkä työkalu(t) sopii ja tarvitaan tuon systeemin purkuun? Mahdollisesti rataspakan irrottamiseen tämä: https://www.biltema.fi/polkupyorat/pyoran-huolto/pyoratyokalut/kasettipakan-asennustyokalu-2000023874 ,jossa mainitaan Shimano HG pakat.

        No ei tuosta ole mihinkään. Hae artikkeleita ketjuruoska ja pakka-avain. Tuosta ohjeet https://youtu.be/ErBY_l41rAA Tämän hetken kenties vaikutusvaltaisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuosta ole mihinkään. Hae artikkeleita ketjuruoska ja pakka-avain. Tuosta ohjeet https://youtu.be/ErBY_l41rAA Tämän hetken kenties vaikutusvaltaisin

        Semmonen juttu vielä että jos vapaarattaan kynnet antaa periksi niin siinä mitkään voitelut auta. Voi se vika tietysti olla tautisen kuluneissa rattaissakin tai vääränlaisessa tai venähtäneessä ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuosta ole mihinkään. Hae artikkeleita ketjuruoska ja pakka-avain. Tuosta ohjeet https://youtu.be/ErBY_l41rAA Tämän hetken kenties vaikutusvaltaisin

        Juu, kiitos. Näyttää aika helpolta hommalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuosta ole mihinkään. Hae artikkeleita ketjuruoska ja pakka-avain. Tuosta ohjeet https://youtu.be/ErBY_l41rAA Tämän hetken kenties vaikutusvaltaisin

        Ja sitten jatkoksi ohje tuon vapaarattaan vaihtoon samalta taholta
        https://www.youtube.com/watch?v=3jXUV-xVgYA

        Faktahan on että tuo aloittajan vika poistuu vain vapaarattaan vaihdolla taikka täydellä huollolla (ja koska muista osista päätelen on kysessä shimanon halvemmanpään vapaaratas, niin ainoa järkevä teko on vaihtaa se uuteen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuosta ole mihinkään. Hae artikkeleita ketjuruoska ja pakka-avain. Tuosta ohjeet https://youtu.be/ErBY_l41rAA Tämän hetken kenties vaikutusvaltaisin

        Jos tuon vapaaratassysteemin (siis sen ytimen) haluaa vaihtaa, ensin pitää poistaa rattaat (työkaluina lukkorenkaan avain ja ketjuruoska), sitten avata laakeri ja poistaa kuulat ja muut osat (kartioavain ja jakoavain tai kaksi kartioavainta), sitten 10 mm kuusiokoloavaimella pääsee vääntämään osan irti.
        Tuo taitaa olla vannejarrunapa? Myös vanne voi olla kulunut. Jos asetat tasaisen esineen vannetta vasten, näyttäkö jarrupinta kourumaiselta? Silloin järkevintä lienee uuden takapyörän osto.
        Ensiapuna voi koittaa voidella tuota irrotettua systeemiä takapuolelta. Jos olet ulkopuolelta (eli sen pienimmän rattaan puolelta) öljyä tai lukkosulaa suihkinut, olet vain liuotellut pois varsinaisen laakerin paksuja rasvoja. Ei tuota kautta mikään tunkeudu vapaarattaaseen.
        Shimanolla on tolkuton määrä noita vapaarattaita. Minä olen onnistuneesti käyttänyt "väärää" mallia (oikealle ratasmäärälle sopivaa tietenkin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuon vapaaratassysteemin (siis sen ytimen) haluaa vaihtaa, ensin pitää poistaa rattaat (työkaluina lukkorenkaan avain ja ketjuruoska), sitten avata laakeri ja poistaa kuulat ja muut osat (kartioavain ja jakoavain tai kaksi kartioavainta), sitten 10 mm kuusiokoloavaimella pääsee vääntämään osan irti.
        Tuo taitaa olla vannejarrunapa? Myös vanne voi olla kulunut. Jos asetat tasaisen esineen vannetta vasten, näyttäkö jarrupinta kourumaiselta? Silloin järkevintä lienee uuden takapyörän osto.
        Ensiapuna voi koittaa voidella tuota irrotettua systeemiä takapuolelta. Jos olet ulkopuolelta (eli sen pienimmän rattaan puolelta) öljyä tai lukkosulaa suihkinut, olet vain liuotellut pois varsinaisen laakerin paksuja rasvoja. Ei tuota kautta mikään tunkeudu vapaarattaaseen.
        Shimanolla on tolkuton määrä noita vapaarattaita. Minä olen onnistuneesti käyttänyt "väärää" mallia (oikealle ratasmäärälle sopivaa tietenkin).

        Shimanolla ei ole tolkuton määrä noita vapaarattaita. Niitä on vain yksi ainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Shimanolla ei ole tolkuton määrä noita vapaarattaita. Niitä on vain yksi ainoa.

        Mitähän tämä tarkoittaa? Jos katsot Shimanon teknisistä ohjeista, siellä on eri mallinumeroisille navoille vapaarattaat eri varaosanumerolla. Myös kaupat myyvät samalle vaihdemäärälle useita eri Shimanon vapaarattaita. Eli sinun mielestäsi nuo ovat siis kaikki samoja? Ihan kiusallaan vain annettu eri mallinumero?
        17 erilaista: https://www.bike-components.de/en/components/wheels/freehubs-conversion-kits/?m87437filterManufacturer=Shimano


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä tarkoittaa? Jos katsot Shimanon teknisistä ohjeista, siellä on eri mallinumeroisille navoille vapaarattaat eri varaosanumerolla. Myös kaupat myyvät samalle vaihdemäärälle useita eri Shimanon vapaarattaita. Eli sinun mielestäsi nuo ovat siis kaikki samoja? Ihan kiusallaan vain annettu eri mallinumero?
        17 erilaista: https://www.bike-components.de/en/components/wheels/freehubs-conversion-kits/?m87437filterManufacturer=Shimano

        Se tarkoittaa sitä että on täysin riippuvaista siitä minkälainen kiekon naparakenne on ja minkälaiset sisuskalut siihen sopii. Tarkoitinkin ulkokuorta. Niitä on yksillä urilla joka on Shimano HG, joka käy kaikkiin Shimanon rataspakkoihin, kuin myös Sramin vastaaviin. Tai niin no, Shimanolla on nykyäään myös Micro Spline, koka on tarkoitettu 12-lehtisille, mutta se nyt tähän kuulu. Sitten on olemassa Sram järjestelmässä XD ja XDR, joissa rataspakka on yhtä möhkälettä ja se kierretään vapaarattaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tarkoittaa sitä että on täysin riippuvaista siitä minkälainen kiekon naparakenne on ja minkälaiset sisuskalut siihen sopii. Tarkoitinkin ulkokuorta. Niitä on yksillä urilla joka on Shimano HG, joka käy kaikkiin Shimanon rataspakkoihin, kuin myös Sramin vastaaviin. Tai niin no, Shimanolla on nykyäään myös Micro Spline, koka on tarkoitettu 12-lehtisille, mutta se nyt tähän kuulu. Sitten on olemassa Sram järjestelmässä XD ja XDR, joissa rataspakka on yhtä möhkälettä ja se kierretään vapaarattaaseen.

        Eli kun muut puhuvat vapaarattaista, sinä päätätkin puhua rataspakoista? Just joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kun muut puhuvat vapaarattaista, sinä päätätkin puhua rataspakoista? Just joo.

        Vapaarattaaseen kuuluu erottamattomana osana se näkyvin osa, juuri se mihin rataspakka pudotellaan ja kiinnitetään. Sen minkä näen, siitä myös puhun.


    • Anonyymi

      Taitaa perimmäimmäinen syy olla se, että veto katoaa moottorista eli kauramoottorista.

      Pari talvea kun tuolla hangessa fillaroi, alkaa jalkavoimat kasvaa kummasti.

      Vanha kansa kertoi juttuja kyläpapeista ja postinkantajista, jotka joutuivat liikkumaan polkupyörin vuodet ympäri. Kun Suomeen rantautui ensimmäisiä kuntosaleja, niin ns. pyöräpappi tuli salille ja kyykkäsi sarjaa kevyesti 250 kg tangossa ilman harjoittelua.

      Nykypäivän raihnaiset auto / pääteihmiset saavat tuon sarjan siten, että tangon päässä on kympin limput eli eivät tahdo saada 40 kg nostettua kyykystä, oman painon lisäksi.

    • Anonyymi

      Kyllä youtube on upea systeemi, kunhan saa vian aiheuttajan ensin selville. Ehkä noille työkaluille on käyttöä jatkossakin.
      Kiitos vastaajille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe