Saako lasta kieltää syömästä?

Anonyymi

Saako lasta kieltää syömästä tietyn kellonajan jälkeen?

32

811

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei todellakaan. Jos lapsella on herranen aika nälkä niin totta kai täytyy syödä!

    • Anonyymi

      Silloin syödään kun on nälkä, sitten et käy kusella kuin kerran päivässä kun minä sanon.

      • Anonyymi

        Mikä Pelle Hermanni noin ajattelee?


    • Anonyymi

      Riippuu vähän siitä kellonajasta. Ei meilläkään enää nukkumaanmenoajan jälkeen syömään mennä, vaan iltapala-aika on tiettyyn aikaan. Jos tiedän, että kertaluontoiseen lipsumiseen tuosta on ihan oikea hyväksyttävä syy, niin tietysti nälkäinen saa ruokaa. Vaan sen verran omaa lastani tunnen, että tiedä et tosta tulisi tapa, jolla vitkuttaa nukkumaanmenoa, jos antaisin tollasen tulla tavaksi. Nykyäänkin hän monesti janon varjolla ottaa sen puoli minuuttia, kun sen kerta annan. Se on tapa, mutta juomassa käymisen kerran nukkumaanmenon jälkeen olen "sallinut".

      • Anonyymi

        Muutoin meillä ei mitään varsinaisia tarkkoja kellonaikoja ole, mutta ruoka-ajat kyllä. Silloin syödään, kun ruoka on tarjolla. Jos ei sovi silloin syödä niin ruokaa saa taas seuraavaan ruoka-aikaan. Ei meillä ihan oman mielen mukaan saa syödä. Asiassa toki myös joustetaan, silloin kun aito tarve on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutoin meillä ei mitään varsinaisia tarkkoja kellonaikoja ole, mutta ruoka-ajat kyllä. Silloin syödään, kun ruoka on tarjolla. Jos ei sovi silloin syödä niin ruokaa saa taas seuraavaan ruoka-aikaan. Ei meillä ihan oman mielen mukaan saa syödä. Asiassa toki myös joustetaan, silloin kun aito tarve on.

        Meillä myös ruoka-ajat iltapala on kevyt ja noin 20.00 ja sitten pesulle ja hammaspesulle ja nukkumaan, hampaiden pesun jälkeen ei enää syödä. Kyse on koululaisista.


    • Anonyymi

      Pyh. Heitä koko lapsi pihalle pakkaseen ja unohda sinne. Kuka haluaa lapsia enää vuonna 2022?

    • Anonyymi

      Tietysti saa. Muuten hänestä tulee lihava possu joka saa sydärin ennen 30v synttäreitä.

      • Anonyymi

        Heh, suomalaislapset ovat Euroopan lihavimpia, Brittien jälkeen, samoin aikuisväestö.


    • Anonyymi

      Riippuu aivan siitä mitä lapsia haluaa syodä.
      Jos se on roskaruokaa, niin ehdottomasti Kyllä!
      Hedelmät, vihannekset, juurekset ovat aina sallittuja. Niinkuin kokojyvävoileipä ja lasi maitoa. Liharuoka ilman rasvaista kermaista kastiketta on tietenki OK .

    • Anonyymi

      Meillä rukakaapit on aina avoin lapsille ja meille. Ruokaa saa syödä koska vaan. Hullua sanoo lapelle ettet saa syödä mitään!!!! Meillä saa syödä aina kun on nälkä.

      Jos sinäkin syöt aina kun on nälkä, niin mieksi lapsi ei saisi syödä koskaan mitään? Onko kouluateria hänen ainoa ruokansa?

    • Anonyymi

      Mä olen sen verran natsi mutsi. Että meillä on ruoka ajat jolloin syödään. Jos lapsi kiukuttelee niin ei ole pakko syödä . Sitten mennään pois pöydästä. Sillä siisti. Seuraava ruoka on sitten kun on. Monta kertaa päivässä on aamupala, välipalaa, päiväruoka, iltaruoka ,iltapala jne. Joskus iltapalan jättänyt syömättä niin silloin heltynyt ja antanut yöllä syödä. Tietenkin sitte kun on isommat lapset jotka osaavat itse huolehtia Näistä asioista niin sitten ottavat milloin haluavat välipaloja yms. Mutta monia ruokia en rupea kellekään laittamaan eriaikoihin.

      • Anonyymi

        Joo meillä lentää isäntä aina pois pöydästä jos ei syö mitä laitan. Pakko sydöä aina koko pata tyhjäksi. Lapsilla sama, jos ei maksalaatikkkoa sydöä koko padallista niin sitten ei syödä viikkoon mitään.

        Herkkuja ei ole ei hedelmiä eikä mehuja, ei mitään makeeta. Aina maksalaatikkoa ja makaroonia, pinaattia ja karapuroa, ne on meidän pääruuat, niitä on joka viikko. jos ei kelpaa ei tarvi syödä, kaikki lentää ulos ja siellä ollaan kunnes osataan pyytää multa anteeksi ettei maksalaatikko kelvannu.
        Isänyä sama juttu, jos kaurauuro maksalaatikolla maistu niin mies lentää oihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo meillä lentää isäntä aina pois pöydästä jos ei syö mitä laitan. Pakko sydöä aina koko pata tyhjäksi. Lapsilla sama, jos ei maksalaatikkkoa sydöä koko padallista niin sitten ei syödä viikkoon mitään.

        Herkkuja ei ole ei hedelmiä eikä mehuja, ei mitään makeeta. Aina maksalaatikkoa ja makaroonia, pinaattia ja karapuroa, ne on meidän pääruuat, niitä on joka viikko. jos ei kelpaa ei tarvi syödä, kaikki lentää ulos ja siellä ollaan kunnes osataan pyytää multa anteeksi ettei maksalaatikko kelvannu.
        Isänyä sama juttu, jos kaurauuro maksalaatikolla maistu niin mies lentää oihalle.

        Ootko ihan viisas? Miksi provoat täällä jos aihe ei edes itseäsi kosketa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko ihan viisas? Miksi provoat täällä jos aihe ei edes itseäsi kosketa?

        Se on läski puutostiloista kärsivä katkera akka , kun ruoka niin yksipuolista.


    • Anonyymi

      Minä jouduin lapsena syömään aina lautasen tyhjäksi. En saanut itse ottaa ruokaa vaan se pistettiin valmiiksi lautaselle ja aina piti syödä kaikki. Itselläni jo se valtava määrä inhokkeja läskisoosia ja keitettyä porkkanaa lautasella pisti eston päälle. Jos ei syönyt, samana päivänä ei saanut mitään ruokaa. Pullaa leivottiin lauantaina, sitä sai yhden viipaleen per päivä. Karkkia ei ollut koskaan, eikä mitään muutakaan makeaa. En ole pullan ystävä vieläkään, en tosin makeankaan.

      Koulussa oli 1970-luvulla ruokana kerran viikossa veteen keitettyä helmipuuroa. Sitäkin keittäjä länttäsi lautaselle aina kaksi kauhallista. Ruoka näytti sammakonkudulta, oksensin ja söin omaa oksennusta ja sitä puuroa välillä kaksikin tuntia. Tästä aiheutui se että kaikki ruoka mitä eteen laitettiin oli syömäkelvotonta. Yhäkin ihmettelen mitä tyydytystä keittäjä ja opettaja saivat mun syömisen katselemisesta. Minulle ruokailut koulussa olivat yhtä kidutusta.

      Minulla tuli niin vastenmielinen suhde kaikkeen ruokaan, että hyvä kun hengissä selvisin aikuiseksi. Olen joutunut tekemään valtavasti töitä suhteessani ruokaan.

      Päätin jo lapsena että minä en ikinä pakota lapsiani syömään mitään, on oltava joku parempi tapa syömiseen.

      Meilläkin oli ruoka-ajat omien lasten ollessa pieniä, ja on yhä kun lähes aikuisia lastenlapsiakin on jo. Mutta ei se niin nokon nuukaa ole jos vähän lipsuu.
      Syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Jos joku ruoka ei ruoka-aikaan maistu, voileipää, kasviksia ja hedelmiä saa silti ruoka-aikaan aina syödä.

      En ole koskaan pistänyt lasta pois ruokapöydästä sen takia ettei hän syö pääruokaa.
      Joku ei tykkää kalasta, hän syö sitä yhden pienen haarukallisen ja muuten muuta mitä pöydässä on tarjolla.
      Nuorin tytöistä oli kasvissyöjä 10-13 ikävuotensa. Hän sai tofua ja muuta kasvisproteiinia kun toiset söivät lihaa tai kalaa. Ei siitä mitään numeroa tehty, kaupoista löytyy vaihtoehtoisia tuotteita joista on yhtä helppo tehdä ravitsevaa ruokaa kasvissyöjällekin.

      Meillä on aina ollut ruokapöydässä paikka myös lasten kavereille.
      Ikinä ei ole ruoka loppunut kesken, eikä ole tarvinnut riidellä syömisestä eikä laittaa ketään pois ruokapöydästä.

      Lapsille, lasten kavereille ja lastenlapsille on syntynyt luonteva suhde ruokaan.

      Ruoka-ajoista on lipsuttu. Jos aamulla nukutaan pitkään, voi olla että aamupala on pelkkä yksi voileipä. Jos on syöty tukeva aamiainen, jätetään lounas kokonaan väliin ja syödään päivällinen jo aiemmin. Jos päivällinen on ollut kevyempi, voi olla että syödään kaksi iltapalaa. Ei se ole niin sekunnin päälle,mennään sen mukaan mikä on hyvä. Pääasia on että lapsi saa ravintoa joka päivä suurinpiirtein samaan aikaan.

      Mitä tuohon vetkutteluun nukkumaan menossa tulee, niin jospa lasta ei väsytä?
      On turhauttavaa maata sängyssä tuntikausia jos uni ei tule.

      Kannattaa selvittää ne syyt miksi lapsi haluaa uudelleen iltapalaa. Onko hänellä oikeasti nälkä vai joku muu syy. Jos on oikeasti nälkä, niin silloin syödään.
      Jotkut lapset kasvavat jopa 10-15 cm per vuosi. Kun kasvaa tarvitsee ravintoa enemmän. Jos liikkuu päivän aikana paljon, tarvitsee enemmän ravintoa.

      Meillä oli käytössä iltasatu. Jompi kumpi, minä tai mies, lukivat lapsille iltasadun.
      Välillä satua luettiin jopa tunti, aika vaihteli sen mukaan kuinka väsynyt lapsi oli. Siinä samalla juteltiin, jos lapsesta siltä tuntui.

      Samaa tapaa olen noudattanut lastenlasten kanssa. Yhä luen iltasatuja vaikka nuorinkin lastenlapsi on jo 9 vuotias. Viimeksi mökillä luettiin 2 viikkoa Harry Potteria. Kuuntelemassa olivat joka ilta myös 15v ja 17 vuotias, vaikka muka pelasivat samaan aikaan kännyköillään :).

      Jutelkaa lastenne kanssa, kuunnelkaa mitä lapsi sanoo.
      Ei kannata ottaa kielto-käsky- pihalle siitä jos et syö- ehdottomuuslinjaa käyttöön.

      • Anonyymi

        Ei meillä tarvitse syödä lautasta tyhjäksi. Mutta koitahan yökltellä ei ja jos pöydästä lähdetään niin takasin ei tulla. Se on kunnioitusta toisia ja toisen tekemään ruokaa kohtaan. Myös 4 vuotias osaa meillä kiittää ruuasta . Meillä luetaan sadut a nukkumaan meno onnistuu kyllä hyvin.


      • Anonyymi

        Rajat ja säännöt on rakkautta . Toki pieni lapsi voi päättää jostain pienestä parista vaihtoehdosta. Mutta jos lapsi joutuu päättämään jatkuvasti milloin syö mitä syö tuntee turvattomuutta.


      • Anonyymi

        Kummallisia oletuksia. Vaikka lapauudessasi olosi toimittu kuin idiootit, niin ei se tarkoita sen olevan yleistä.

        Meillä on ruoka-ajat ja niistä pidetään pääosin kiinni. Ei niistä syytä suotta jousteta. Jos on syytä niin sitten joustetaan. Ja ei, ateriaa ei meillä korvata leivällä jollei ateria nimenomaan ole vaikka lämpimiä leipiä. Lautasella on aina jotain sellaista, joka uppoaa. Lautasta ei meillä ole pakko syödä tyhjäksi, mutta kaikkea pitää maistaa. Tuo lautasen tyhjäksi syöttäminen on muutenkin hölmö tapa. Moni ihminen myös lihoo, kun ei osaa jättää ruokaa valmiista annoksesta.

        On lopulta ihan yksi lysti onko sängyssä tylsää. Nukkuma-aika on mikä on, sillä aamun herätyskin on ehdoton. Omani tarvitsee sen tietyn määrän unta tai se seuraava päiväkin on automaattisesti pilalla, kun ei ole nukkunut tarpeeksi. Tuo olisi ylhäällä vielä puoleltaöin, jos siihen mahdollisuuden antaa. Kun menee vaan sänkyyn ja lopettaa värkkäämisen niin nukkuu vartissa. Meillä ei todellakaan lueta satuja kunnes lapsi nukkuu. Silloin ei kukaan nukkuisi koko yönä. Ei pidä olettaa, etteivätkö muut tuntisi omia lapsiaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No ei.

      Minkä se sille mahtaa jos Nälkä kurnii vaikka neljältä yöllä??

      Isä voi nukkua jo mutta varmasti herree kun kuapin ovi käy.
      Ol tämmöstäkin kun keskellä päuvee miun mielestä olin avuttomassa tilassa .

      Tiävällään ( ymmärrätsie nyt m7yn kielen??
      )

      Kun miä olin semmonen mössykkä pienenä

    • Noh meillä juominen illalla iskee silloin kun tulen iltasatua soitattaan.

      Iltapala hetki on yhtä puhumista että unohtuu syödä jolloin nälkäkin kerkeää uudestaan tulemaan.

      • Anonyymi

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Vettä juomisella tarkoitan. Lapsille iskee jano.
        Olemme absolutisia vanhemmat.


      • valtakunta
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Minä joudun vahtii että lapset ovat hiljaa, kuitenkin on 12v, 11v, 8v, 6v ja väliin 3v kuuntelemassa satua kun äänikirjan pistän päälle.
        Ei jaksa enää lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Joudun pienille lukemaan heidän tasoisia kirjoja ennen nukkumaan menoa, joten lukemista on paljon.


      • valtakunta kirjoitti:

        Joudun pienille lukemaan heidän tasoisia kirjoja ennen nukkumaan menoa, joten lukemista on paljon.

        6v(omat lukemiset) 3v ja 2v (omat lukemiset)ja 1v sitten käyn vain kuvasanoja läpi päivittäin ja loruna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Ei voi pakottaa pitää paikalla vaikka vauvasta asti kuuntelemassa siltikin tulee vaihde kun ei kiinnosta kuunnella vaan tutkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Lukeminen on hyvin tärkeätä kuuntelemisen taitoa pitää hiota.
        Oppimista on hyvin paljon ja kiirehdin kovin mutta sitten taas meidän lapset on liikunnallisesti taitavia 2vuotiaskin hyppää ruokapöydältä alas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Puhumista on niin paljon päivässä, tekstiä ja toistoja etten jaksaisi kirjoja opiskelut lapsien siihen päälle. Pylly kipeä jo istumisesta kun sanakortit on hyvin tärkeät meille, että pärjäävät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat juo illalla iltasatua soittaessa. ?

        Tänään on katollisesta uskonnosta kirjoittanut ja siihen sarkamenteistä seitsemästä ja pyhimyksistä.
        Plääh.. sanakortit on tärkeät meille.
        Se on vaan tehtävä, että pärjäävät koulussa.

        Voi ymmärtääkin jotain ja pärjätä kun opetellee.

        Mikäs siinä oppii itsekin vaikka lapsen pitäisi hioa omia taitoja. Ehkäpä hän sitten omien lapsien kohdalla vuorostaan sitten tai sisaruksilleen.


    • Anonyymi

      Kysynpähän nyt kun kerran mietityttää.
      Onko se laillista antaa rangaustukseksi, (esimerkiksi sotkuinen huone tai kotiin tulo ajan ylittäminen) kielto tulla syömään.

      Tässä tällähetkellä rakas äitini joka ei selkeästi ole kauhean kiinnostunut lapsensa terveydestä ei aio päästää minua syömään.

      Muut sisaruksistani taas on jo syömässä.
      Ps. En tiedä saanko tänään ruokaa (en saanut edes aamupalaa)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe