Syy että ajat vieläkin manuaalilla?

Anonyymi

Minusta se on ajomiehen merkki. Automaatilla saavat ajaa naiset, iäkkäät ja vammaiset/vammautuneet.

113

1424

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on ihan vaan se, että aina autoa vaihtaessa sopivin ehdokas on sattunut olemaan manuaalilaatikolla. En sitä erityisemmin hae enkä välttelekään. Täytyy kyllä sanoa, että vuosikymmenten kuluessa on hiljalleen karissut se manuaalivaihteiden roplaamisen viehätys ja miehekkyyden tunnne, varsinkin kun ajaminen on ollut viimeaikoina enimmäkseen kaupunkiajoa. Tosin tokihan ne vuosikymmenet ratissa tekee "ajomiehestäkin" iäkkään, jolle sitten ilmeisesti sallisit myös automaatin.

    • Anonyymi

      Opin ajamaan manuaalilla noin kahdessa viikossa joskus 80-luvun alkupuolella alaikäisenä maalaisteillä. Sen kahden viikon oppimisjakson jälkeen en ole saanut tuon sinänsä hyödyttömän taidon omaamisesta enää minkäänlaisia kiksejä.
      Simpanssikin oppii ajamaan manuaalilla jos sitä siihen opettaa enkä usko että simpanssiltakaan menee siihen aikaa paljon enempää kuin tuo kaksi viikkoa.

      En paljoa keulisi.

      • Anonyymi

        Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
        Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
        Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
        Paitsi paikaltaan lähtiessä.
        Siinä oli ensin pientä opiskelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
        Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
        Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
        Paitsi paikaltaan lähtiessä.
        Siinä oli ensin pientä opiskelua.

        Aikanaan 70-luvulla oli Volvoissakin vaijerivälitteisiä kytkimiä, jotka laukeilivat.
        Kyllä reissusta aina kotiin ajettiin ilman kytkintä , mikä oli helppo homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
        Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
        Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
        Paitsi paikaltaan lähtiessä.
        Siinä oli ensin pientä opiskelua.

        Ihania karjuja täällä, niin miehekkäitä ja osaavia, räyh!


    • Anonyymi

      Olen aina ajanut, pidän siitä. Voin ajaa millä kieroksella haluan, myös teknisesti varma.

      Ei ole osia joka vikaantuu ja tekee häiriöitä.

      • Anonyymi

        Mersun 5-tronic vanhemmalla, tuo on myös hyvä. Pidän enemmän kuin kaksoiskytkin vaihteistoista.

        Eli jos olisi automaatti niin sellainen


      • Anonyymi

        Automaatithan ovat kyllä kestävämpiä ja vähävikaisempia kuin manuaalit. Jo pelkästään kuljettajien mahdollisuudet ’väärinkäyttää’ vaihteistoa ovat automaateissa kovin pienet.


      • Anonyymi

        Automaatti osaa valita oikean vaihteen ja parhaan kierrosalueen ja kuski voi vaikuttaa siihen miten autonsa haluaa käyttäytyvän, sellaisia on nykyautot ja automaattivaihteet.


      • Anonyymi

        Siinä oikein automiehen vastaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaatithan ovat kyllä kestävämpiä ja vähävikaisempia kuin manuaalit. Jo pelkästään kuljettajien mahdollisuudet ’väärinkäyttää’ vaihteistoa ovat automaateissa kovin pienet.

        DSG etenkin on osoittautunut ongelmattomaksi.


    • Anonyymi

      Olin aikasemmin sitä mieltä, että manuaali, koska automaatti jopa kulutti enemmän.
      Kun nyt olen jo vuodesta 2009 automaatilla ajanut, en enää vaihtaisi manuaaliin.
      Autoissa on toki ollut paremmat automaatit, eli 3 x BMW 520 E60/61 ja MB W211/212.

      • Anonyymi

        Komppaan. Olin aiemmin ns. "manuaali- ja lisäksi myös nastarengasuskovainen". Nyt menossa ensimmäinen automaatti ja toinen kitkarenkailla kulkeva auto käytössä. En enää vaihda kumpaakaan tuohon aiempaan käytäntöön. Autoillut olen useamman vuosikymmenen joten kokemusta siis on manuaaleista ja nastarenkaista pitkältä ajalta. Kannattaa kokeilla eri käytänteitä ja valita itselleen sopivin. Mielipidettäkin voi vaihtaa eikä makuasioista kannata riidellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan. Olin aiemmin ns. "manuaali- ja lisäksi myös nastarengasuskovainen". Nyt menossa ensimmäinen automaatti ja toinen kitkarenkailla kulkeva auto käytössä. En enää vaihda kumpaakaan tuohon aiempaan käytäntöön. Autoillut olen useamman vuosikymmenen joten kokemusta siis on manuaaleista ja nastarenkaista pitkältä ajalta. Kannattaa kokeilla eri käytänteitä ja valita itselleen sopivin. Mielipidettäkin voi vaihtaa eikä makuasioista kannata riidellä.

        Minäkin käytän teitä, maanteitä, moottoriteitä ja jopa pyöräteitä kesäisin!!


    • Anonyymi

      Manuaali on oikeassa talvikelissä voittamaton.

      • Anonyymi

        Miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten?

        Kaikin tavoin, ja kyllähän automaatillakin ajelee kun on hyvin auratut tiet.


    • Anonyymi

      Joku hamppi hakkeroituu autoosi ja jumittaa kaasun pohjaan. Tomaatilla ollaan hätää kärsimässä mutta manuaalilla ei muuta kuin kytkin pohjaan ja virta pois. Jos ei sammu, laitetaan turboon rätti tulpaksi ja peli seis.

      • Anonyymi

        Jo 20 vuotta on eri automaateilla ajettu, mutta sellaista hakkeroitujaa ei ole löytynyt.


      • Anonyymi

        Eihän manuaalivaihteiset nykyisin ole enää mitään historiaesineitä, joissa ei ole elektroniikkaa. Kyllä niitä voi hakkeroida aivan yhtä helposti/vaikeasti kuin automaattejakin. Ei mitää eroa.


      • Anonyymi

        Sitä hakkeriako pelkäät, hihii!
        Kannattaa siirtyä Aku Ankkaan ja Pikku Kakkoseen ja jättää pelottavat ohjelmat ja nettisivut kokonaan aikuisille jotka osaavat ajatella.


      • Anonyymi

        Tuohan on tosi yleistä nykyään . Niinkö ? Mutta työnnä sinä rätti käynnissä olevan auton turboon harjoituksen vuoksi . Voit myös oppia jotain !


    • Nykyaikaista automaattia kokeillut tuskin enää ruksii manuaalin vaihtoehtona, jos käsivaihteistoa ko. automalliin enää saakaan.

      Köyhät tietysti ajavat, mitä saavat.

      Samalla tavalla kitistiin runsaat sata vuotta sitten, kuinka sähköstartti on naisille, invalideille ja narukäsille. ; )

    • Anonyymi

      Manuaali on vain niille, joilla on pakkomielle vatkata heppiä tai keppiä.
      Mutta kun on asunut kaupungin keskustassa vuosikymmeniä niin ainoa
      järkivalinta on automaatti. Voi sitä vaihtamisen helppoutta: D=drive .

    • Anonyymi

      Itse tykkään vaihtaa vaihdetta. Jotenkin olisi tylsää ajaa automaattia. Kun en ajaessa räplää kännykkää niin kiva vaihdella vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mulla loppui into siihen vatkaamiseen noin miljoonan vaihtamisen kohdilla. En ole kaivannut.


      • Anonyymi

        Mitä kivaa siinä on, turhaa vemputusta. Kannattaa keskittyä ennemmin liikenteeseen.


      • Anonyymi

        Minusta taasen tylsää on joutava ja mekaaninen vaihteiden vatkaaminen. Homma on niin yksinkertainen mekaaninen toimenpide, että kone osaa sen tehdä helposti.

        Autolla liikun paikasta toiseen eikä autoa ajaminen ole päämäärä tai tavoite, vaan se on pakollinen välivaihe, joka pitää hoitua mahdollisimman mukavasti ilman turhia kiemuroita.


    • Anonyymi

      No manuska laatikko, takaveto, rungollinen auto, kaasutin, käsiryyppy, virranjakaja, sytytysennakko ratissa, kampikäynnistys, syylarin veho, karbiidivalot, vaijerijarrut, rasvanipat ja suorahampainen syngronoimaton loota. Mitä enenmän näitä löytyy autosta, niin onko kuski sitä miehekkäämpi?

      Neitikuski tässä vaan ihmettelee.

    • Anonyymi

      Automaatio on joillekin pelottavaa ja siksi niitä vastustaa. Vaikea kuitenkaan uskoa, että joku vierastaa automaattivaihteistja tuon vuoksi.

      Mnä en oikein koskaan ole ymmärtänyt voimakkaita mielipiteitä automaattivaihteistoja vastaan.
      Perusteluina usein halu vatkata vaihdekeppiä, polkea kytkintä tms perusjuttua, jonka automatiikka tekee helposti ja nykyisin jo paljonkin tehokkaammin kuin kuljettaja.
      Tai halu jostain syystä ajaa jollain tietyllä vaihteella vastoin automaatin tarjoamaa ja hallita vaihteita. Ja mikähassuinta, sehän on täysin mahdollista myös automaattivaihteilla, eli voi valita vaihteen itsekin manuaalisesti. En tosin tiedä ketään, joka haluaisi itse hoitaa vaihtamisen, jos autossa on automaattivaihteet.

      No ainahan on vastustettu mitä ihmeellisimpiä asioita, jotka toisille on itsestään selvyyksiä tai elämää helpottavia. Ja mikäs siinä, harvoinpa se haittaa niitä, joille automatiikka ei ole mörkö.

      Uusimmissa autoissa alkaa manuaalivaihteistot jo olla erikseen tilattavia ja luultavasti sellaisia ei kaikkiin malleihin ole edes saatavilla. Kyllä manuaali ovat poistuva vaihteisto.
      Hyvä muistaa sekin, että automaattivaihteisto ei ole mikään uusi keksintö. Ei, niitä on ollut ’aina’ ja se on ollut yleisempi kuin manuaalit.

      • Anonyymi

        Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.

        Ei oikein voi ymmärtää uuden auton ostajaa joka haluaa maanuaalilaatikon. Neljäs automaatti menossa eikä paluu manuaalin ole käynyt mielessäkään. Olisi kuin paluu polkuautoon. Vanhojen linttojen ostajilla manuaali on yleistä kun ei mukavammasta tiedetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.

        Dsghän on oikeastaan automatisoitu manuaalivaihteisto. Edellä kirjoitin lähinnä täysautomaattien eli momenttimuuntimella varustettujen näkökulmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein voi ymmärtää uuden auton ostajaa joka haluaa maanuaalilaatikon. Neljäs automaatti menossa eikä paluu manuaalin ole käynyt mielessäkään. Olisi kuin paluu polkuautoon. Vanhojen linttojen ostajilla manuaali on yleistä kun ei mukavammasta tiedetä.

        Aika harvassa niitä automaatteja vielä on muutenkin vanhojen linttojen rivissä. Jokunen siellä täällä, mutta sitten voi olla muita syitä valita se joku muu yksilö, vaikka ei automaattia isommin vierastaisikaan.


    • Anonyymi

      Automaattihan alunperinkin kehitettiin vammaisapuvälineeksi, täysin verrattavissa polkupyörän apupyöriin. Tokihan se helpottaa menoa kun ei tarvi tasapainoilla/käsin vaihtaa, mutta samalla ajokokemus ei ole yhtä urheilullinen eikä pysty optimaalisesti kallistamaan/ennakoimaan oikeaa vaihdetta.

      • Anonyymi

        Niinkö, Usassa on kaikki autot ollut automaatteina jo 50-luvulta asti vai jopa aiemmin?


      • Anonyymi

        Kaikki automaatit on kehitetty ihmisten elämän ja käyttäytymisen sujuvoittamiseksi. Kun kone voi tehdä nuo yksinkertaiset ja yleensä vielä tylsät mekaaniset toiminnot, niin miksipä niitä ei sitten annettaisi koneiden tehtäväksi. Tähän ihmisen kehittämistoiminta on suuntautunut iät kaiket.
        Jos sinun asenteella maailmaa kehitettäisiin, niin kovasti vielä taisteltaisiin kehruujennyjä vastaan.....

        Aikuisille arkiautoilu ei ole urheilua. Ei vaan siirtymistä paikasta toiseen, joten mukavuus on ensisijaista. Automaatti kykenee nykyisin vaihtamaan normaaliajossa optimaalisen vaihteen kussakin tilanteessa lähes poikkeuksetta paremmin kuin ihminen. Ja sen se tekee automaattisesti.


    • Anonyymi

      Ja laiskat mukavuuden haluiset....

      • Anonyymi

        Joo, perkele. Kytkimen pitää olla niin jäykkä että kusi lentää kun sitä painelee ja kirota saa kun joutuu runnomaan pykälää silmään, silloin tuntee olevansa oikea mies perkele!


      • Anonyymi

        Joo ei saatana autolla ajamiseen mitkään mukavuudet kuulu, sen pitää olla kunnon karua rutistusta ja auton pitää olla semmonen ettei sitä kuka tahansa vitun hinttara pysty ohjastamaan.


    • Anonyymi

      Jos joku haluaa ajaa automaalilla niin mitä sitten. Itse etsin ensikesäksi urheiluautoa niin manuaali pitää olla. Hankalaa vain löytää mieleinen.
      Bmw m2 tai cayman gt se on jos manuaali löytyy.

    • Anonyymi

      Kaikki jenkit ajaa. Valtaosa paremmista autoista on automaatteja ja nykyään lähes kaikki suomalaisetkin haluavat automaatin. Manuaaleja ei juurikaan enää myydä uusissa autoissa.
      Hauskoja nämä 18-20 vuotiaat "rattimiehet" ja muut Räikköset.

      • Anonyymi

        Täsmälleen näin. Autonvalmistajat ymmärtävät, että manuaalisia haluavia on vain marginaalinen joukko. Keskittyvät automaatteihin.

        https://www.is.fi/autot/art-2000008538323.html

        Omassa ja perheeni käytössä on 40 vuoden aikana ollut vain kolme manuaalia (käytettyinä hankittuja). Yhteen piti vaihtaa kytkin ja paineasetelma. Toisen vaihteiston vivustossa oli löysiä niveliä. Yksi kolmesta selvisi ilman mitään remonttia.

        Loput seitsemän ovat olleet automaatteja (2 käytettynä hankittu, 5 uutena). Ajan pitkään ostamillani autoilla. Niistä olen luopunut 55 - 330 tkm ajettuina. Eniten kilometrejä kertyi momentinmuunninautomaateille. Yhdessäkään automaatissa ei ole ollut pienintäkään vikaa. Joukossa on yksi robottivaihteisto (en muuten suosittele), yksi CVT-vaihteisto, 4 momentinmuunninvaihteisoa ja yksi hybridi. Kaksi viimeisintä automaattityyppiä on käyttäjän kannalta miellyttävimpiä. Oma suosikkini on momentinmuunninautomaatti vaikka sen kulutus yhdistettynä isoon ja vääntävään moottoriin ei ole pienimmästä päästä.

        Mistä tulee se epäilys, että automaatti särkyy, manuaali ei. Minulla on täsmälleen päinvastaisia kokemuksia. Automaatin huollontarve on vähäinen: harvoin tehtävä öljynvaihto riittää. Sen jälkeen kun hankin ensimmäisen automaatin, manuaalista en ole kelpuuttanut. Vuokraamosta ikävä kyllä pitää automaatti muistaa pyytää erikseen.


    • Anonyymi

      Ainoa syy manuaalilla vispaavalla on persaukisuus ja/ta tyhmyys.
      Huono provo tuollainen avaus.

    • Anonyymi

      Olen iäkäs. Automaatti on hyvä nuorillekin. Jenkeissä ei aloittajan mukana ajomiehiä ole lainkaan. Automaattivaihteiden maa.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut neljä autoa. Kaikki manuaalilla. Yhdestäkään ei ole vaihdelaatikko hajonnut, mutta kytkin levisi yhdestä. Sen korjauttaminen oli edullisempaa kuin DSG:n.

    • Anonyymi

      Polttoaine- ja jarrutalous.

    • Anonyymi

      Kaksoiskytkinlaatikot eivät ole mitään oikeita automaatteja.

    • Anonyymi

      Onko automaatit naisten autoja?

      No BMW ei sitten teekään muita. No muutama nuhapumppukoneinen on vielä manuaalilla. Tyttöjen autohan se.

      • Joo. Kaikki taksiautoilijathan ovat naisia, joten eipä enää tällä vuosituhannella käsivaihteisia takseja montaa olla myytykään.


    • Anonyymi

      Suurin syy on se, että en opi automaatin käyttöä.
      Meitä on eläkeläiskerhossa muitakin kohtalotovereita, tässä iässä on jo hankala oppia uusia temppuja.

      • Anonyymi

        Siis kyse on sinunkaltaisilla eläkeläisillä siitä, että usko kykyyn oppia pois manuaaliautoilun tempuista automaattiautoilun temputtomaan autoiluun on heikentynyt.


    • Anonyymi

      Omistamaani pientä pakettiautoa ei saa automaatilla. Vuosimalli 2017.

    • Anonyymi

      Olen ajomies.

      • Anonyymi

        Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!

        Nyt kyllä narraat. Mistä muka sähköt saat puolen matkan ajamiseen jos ei ole laturia eikä latauspiuhoja? Ja millä starttaat sen koneen jolla ajat sen toisen puolikkaan? Oletkohan edes ajomies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!

        Latauskelvottoman lähtölaskenta on käynnissä ! Kelle jää mustapekka käteen .


    • Anonyymi

      Joidenkin on vaan näemmä pakko keksiä tekosyitä ties millaiseen asiaan haukkumalla toisia ihmisiä. Onko aloitajalla jostain asiasta huono olo tai kenties heikko itsetunto kun pitää tuolla tavalla sitä pönkittää.

      • Anonyymi

        Osti velaksi vanhan TSI-DSG Golfin.


    • Anonyymi

      Ajaako joku vielä alkeellisella etuvedolla, kun nelivetojakin myydään?

    • Anonyymi

      Syy on vain raha ja se että haluan ajaa vanhan autoni loppuun.

      Kytkimen polkeminen on alkanut vanhemmiten ärsyttämään myönnän kyllä. Automaatti tuntuu mukavammalta.

      Traktorilla pelatessa saraaurojen ja jäykän kytkimen takia polvea särkee syksyisin.

    • Anonyymi

      Voihan sitä kuvitella olevansa vaikka ajomies, kun ei ole varaa automaattiin.

    • Anonyymi

      Oon oikein tosi ajomies. Osaan jopa vaihtaa vaihteita ja polkea kytkintä. Vittu niin se vaan on, ei kaikki osaakaan.

    • Uusimmissa autoiss ei ole enää vaihteistoa lainkaan, joten aika on ajanut vaihteiston mallista kitisemisen ohi. ; )

      • Anonyymi

        Ei ole aika vielä niin pitkälle ajanut että kaikilla tai edes kovin suurella osalla olisi ne uusimmat autot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole aika vielä niin pitkälle ajanut että kaikilla tai edes kovin suurella osalla olisi ne uusimmat autot.

        Parempi onkin muotoilla alkuperäinen toteamus siten, että ajomiehet ajavat vanhoilla autoilla. ; )


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kunnon ajomiehet käynnistää auton kammesta ja säätää sytytyksen ajon aikana ohjauspyörän vierestä, vivusta!

      • Anonyymi

        Ajomiehen tunnistaa myös ajopäähineestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajomiehen tunnistaa myös ajopäähineestä.

        Ennen se oli koppalakki, mutta nykyään vain lippalakki.


    • Anonyymi

      Mulla manuaali uudehkossa autossa.
      Ei haittaa menoa.

    • Anonyymi

      Kestävin vaihteisto ja koskaan ei tule nykimistä tai muita ongelmia joiden takia menee turhaan xxxx euroa.

      Manuaali toimii samalla lailla oli uusi tai 25 vuotias auto ja 400 000km ajettu.

      • Anonyymi

        Kyllä se vähän nykäisee kun polkee kytkintä ja hakee sopivaa välitystä.


      • Anonyymi

        Monella manuaalin käyttäjällä taitaa jonkin verran kyllä nykäistä ja vetokin katkeaa hetkeksi vaihdon aikana. Mulla jo reilut 300 tuhatta ajetussa meinaa joskus vähän pistää vastaan kakkoselle vaihto niin siinä voi jo tulla sekunninkin pätkäsy kiihdytykseen. Tojotassa puolestaan samoilla kilsoilla kakkonen meinasi juuttua päälle joka myös aiheutti epämukavuutta.


    • Anonyymi

      Varsinainen diktaattori tämä ajomies. Hyvä että antaa vielä joidenkin ajaa automaatilla.

    • Anonyymi

      Entisenä ajonaisena voin kertoa, miksi itse tykkäsin enemmän manuaalista.
      Ihan siitä syystä, että auton ajamisen täytyy tuntua ajamiselta, siitä ei pitäisi tehdä liian helppoa. Toki joskus huomasin, että automaatti on ruuhkaisessa kaupunkikeskustassa ihan hyvä.

    • Anonyymi

      Ajan manuaalilla samasta syystä kuin aloittajakin. Ei vaan ole varaa automaattiin.

    • Anonyymi

      Automaatti on hyvä jos se on vanhempia momentinmuunnin mehulaatikoita. Nämä tietokone robotti manuaali solenoidi kaksoiskytkin - viritykset joita kaupataan automaattivaihteistoina ovat aivan syvältä vikaantuessaan. Automaattivaihteistot oli ennen luotettavia, ei enää.

    • Anonyymi

      Olisi se aika ikävä elämää jos kaikessa pitäisi valita käyttämänsä työkalu ainoastaan sen perusteella että se olisi halpa ja mahdollisuus rikkoutumiseen olisi mahdollisimman pieni.
      Vähän kuin joutuisi kaivamaan ojaa rautakangella kun lapio on kyllä parempi siihen hommaan, mutta menee helpommin rikki kuin rautakanki.

      Ei sillä että monet ovat kaivaneet ojia lapiolla vuosikymmeniä ilman mitään rikkoutumisia mutta kun netissä ja esson baarin rautakankuporukassa on ollut paljon juttuja että lapiota menee rikki aivan yhtenään. Ja kun on itsekin ollut näitä kankimiehiä aina ja aina on pelannut. Kovin rimpulan oloinen on tuo lapio ja kaivamisessa sillä ei ole mitään haasteita. Kangella mennään hautaan saakka.

    • Anonyymi

      Kun kone vääntää riittävästi (450-700 N) myös alakierroksilla, vaihteisto saa olla mitä tahansa. Mitä tehottomampi kone, sen paremmin automaatti toimii. Vain Porschella on sähköautoissakin vaihteet.

      Automaatti tuo mukavuutta ja manuaali sporttisuutta. Varsinkin ratin läpyskävaihde on mukava.

      Jenkit vain harvoin osaavat edes vaihtaa vaihdetta manuaalipelissä. Näin on ollut jo 50-luvun bensasyöpöistä alkaen.

    • Anonyymi

      "Minusta se on ajomiehen merkki. Automaatilla saavat ajaa naiset, iäkkäät ja vammaiset/vammautuneet."

      Ymmärrän jos elämässä kokee onnistumisen tunteita jos on hyvä shakissa, sanaristikoissa, maratonilla, suunnistuksessa, remontoinnissa, ruuanlaitossa tai golfissa.

      Se että tuntee osaavansa jotain kun osaa vaihtaa autossa manuaalivaihteita on aika alas asetettu rima. Kuten sanoin niin se voi opettaa simpansillekin.

      • Anonyymi

        Mitä järkeä on opettaa asiaa simpanssille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on opettaa asiaa simpanssille?

        Liikenteessä näkee usein kuskeja joille oikea paikka olisi takapenkillä ja rattihommia hoitaisi peremmin simpanssi.

        Yksi osoitus siitä takapenkille kuulumisesta on se että liikenteeseen mennään pätemään. Päteminen vaihtamisen osaamisesta on vain yksi esimerkki ja sieltä tyhmimmästä päästä. Simpanssitason juttu.

        Jos nyt jotain oikeasti haluaa tavoitellaa ratissa niin se olisi että kun voi sanoa illalla kotona että tein taas liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa tänään.
        Se on taito josta voi oikeasti olla ylpeä ja jota ei voi opettaa simpanssille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä näkee usein kuskeja joille oikea paikka olisi takapenkillä ja rattihommia hoitaisi peremmin simpanssi.

        Yksi osoitus siitä takapenkille kuulumisesta on se että liikenteeseen mennään pätemään. Päteminen vaihtamisen osaamisesta on vain yksi esimerkki ja sieltä tyhmimmästä päästä. Simpanssitason juttu.

        Jos nyt jotain oikeasti haluaa tavoitellaa ratissa niin se olisi että kun voi sanoa illalla kotona että tein taas liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa tänään.
        Se on taito josta voi oikeasti olla ylpeä ja jota ei voi opettaa simpanssille.

        En ole koskaan nähnyt simpanssia ratissa, tosi paljon kyllä virheitä tekeviä ihmisiä. Olen itsekin tehnyt liikenteessä tosi paljon virheitä tai virhevalintoja vaihdelaatikon tyypistä riippumatta. Ajan silti paremmin kuin opetettu simpanssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt simpanssia ratissa, tosi paljon kyllä virheitä tekeviä ihmisiä. Olen itsekin tehnyt liikenteessä tosi paljon virheitä tai virhevalintoja vaihdelaatikon tyypistä riippumatta. Ajan silti paremmin kuin opetettu simpanssi.

        No tämähän tässä on se koko pointti että simpanssin voi opettaa ajaaan manuaalilla mutta ei se tee simpanssista hyvää kuskia.
        Sama pätee ihmisiin. Manuaalilla ajamisen osaaminen ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Siihen vaaditaan paljon enemmän.

        Toisinpäin että liikenteessä taitavalle kuskille on aivan sama onko autossa manuaali vai automaatti. Homma sujuu liikenteessä molemmilla.
        Nythän koko vaihteisto häipyy autoista pois kun sähköautoissa ei edes ole vaihteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämähän tässä on se koko pointti että simpanssin voi opettaa ajaaan manuaalilla mutta ei se tee simpanssista hyvää kuskia.
        Sama pätee ihmisiin. Manuaalilla ajamisen osaaminen ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Siihen vaaditaan paljon enemmän.

        Toisinpäin että liikenteessä taitavalle kuskille on aivan sama onko autossa manuaali vai automaatti. Homma sujuu liikenteessä molemmilla.
        Nythän koko vaihteisto häipyy autoista pois kun sähköautoissa ei edes ole vaihteita.

        Sähköautossa voi olla vaihteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa voi olla vaihteet.

        Teoriassa sähköautossa voi olla vaihteet mutta eipä taida olla yhtään sellaista mallia myynnissä. Tuskin tulekaan muihin kuin joihinkin hyvin erikoisiin automalleihin. Porschella on ollut aiheesta kokeiluja, mutta ne haudattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoriassa sähköautossa voi olla vaihteet mutta eipä taida olla yhtään sellaista mallia myynnissä. Tuskin tulekaan muihin kuin joihinkin hyvin erikoisiin automalleihin. Porschella on ollut aiheesta kokeiluja, mutta ne haudattiin.

        Ei ole haudattu. Käy ajamassa Taycanin 2-vaihteinen automaattiloota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole haudattu. Käy ajamassa Taycanin 2-vaihteinen automaattiloota.

        Ok. Hyvä tietää, luulin että se kokeilu ei edennyt tuotantoon. Joka tapauksessa erittäin harvinainen ratkaisu erikoisautoissa ja täysin mahdollista että Taycan jää lajinsa viimeiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Hyvä tietää, luulin että se kokeilu ei edennyt tuotantoon. Joka tapauksessa erittäin harvinainen ratkaisu erikoisautoissa ja täysin mahdollista että Taycan jää lajinsa viimeiseksi.

        Mahdollista, mutta tuskin jää, myös Audin etron on kaksivaihteinen. Viittaa siihen että ainakin aluksi premium-autoissa vaihde yleistyy. Kansanautot seuraavat perässä, jos seuraavat.

        Ainakin Bosch on kehittämässä laatikkoa sähköautoille. Varsinkin isojen sähkömoottorien hyötysuhde on yleensä hyvä, mutta on silti merkittävä ero, toimiiko moottori 90%:n vaiko 97%:n hyötysuhteella. Vaihteistolla oikosulkumoottorin hyötysuhde saadaan aina pidettyä lähellä maksimia, joka on tietenkin riippuvainen pyörimisnopeudesta.


    • Anonyymi

      Äääh. Aloittajahan on pelkästään kateellinen, kun ei ole varaa automaattivaihteiseen.

    • Anonyymi

      Käyttöautossa kuuluu olla automaatti, se onkin mersu ja eikai mersuja edes saa manuaalilla. Kesän avoautossa on manuaali.

    • Anonyymi

      Automaatteja puolustaa se varakas porukka joka ostelee uusia autoja, ennenkuin se automaattiloota kerkiää porsia, jolloin eivät koskaan näe niitä helevetin kalliita remonttilaskuja mitä automaatista aiheutuu.
      Käytettyjen autojen ostajat taas elävät aivan eri maailmassa ja köyhempinä haluamme toki vältellä kalliita automaattilootien remontteja jos kerran on varmatoimisempia manuaalivaihteisiakin olemassa.

      Auton ostajat ja käyttäjät eivät ole siis yhtenäistä porukkaa, vaan sekaan mahtuu monenlaista autontarvitsijaa. Siksi manuaalivaihteisten väheneminen on vahinko, kyllä niillä käyttäjiä olisi.
      Kyllähän uudet autot on viime vuosina kyllä muutenkin menneet sellaisiksi elektroniikkahirviöiksi, että ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi.
      Voisitte uusien autojen omistajat jo suoraan pistää aina sen entisen paaliin kun ostatte taas uuden auton... ei niitä teidän uutuusmuotisähköhäiriöhirviöitä enää kukaan halua käytettynä.

      • Anonyymi

        Hyvin on kelvannut vaihdossa ja rahaakin on niistä saanut.


      • Anonyymi

        "ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi."

        Suomessa autot ajetaan "yli-ikäisiksi" eli yli sen eliniän mitä niillä on suunniteltu ajettavaksi. Siinä syy ongelmiin vanhemmalla iällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi."

        Suomessa autot ajetaan "yli-ikäisiksi" eli yli sen eliniän mitä niillä on suunniteltu ajettavaksi. Siinä syy ongelmiin vanhemmalla iällä.

        Miten valtiovalta voi sallia tuollaisen mielettömyyden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten valtiovalta voi sallia tuollaisen mielettömyyden?

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?

        Jos ihan sairas ja pakottav a tarve on ostaa joku moniongelmainen vikavagen niin manuaali on vähemmän vikainen kuin se deeäshgee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?

        Yli-ikäiset autot on pommeja liikenteessä. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?

        "Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?"

        Valtiovalta voisi laittaa vanhoille saastuttaville autoille sen verran korkeat käyttömaksut että paalaamisesta tulisi ainoa järkevä vaihtoehto ja uusien autojen verotus pieneksi. Saisi kaluston pysymään tuoreempana niinkuin muualla sivistysmaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?

        Mielestäni Krista Kiuru voisi siirtyä liikenneministeriksi. Hän osaa suhtautua vakavasti yhteiskuntaa uhkaaviin katastrofeihin. Vanheneva autokanta johtaa vääjäämättä terveydenhuollon ylikuormitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?

        Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
        Haluaisitko Mossen vai ladan?

        Valtio voisi kyllä höllätä tätä kohtuuttoman raskasta verotaakkaa että ihmisille jäisi enemmän rahaa käyttöön ja elämiseen, jolloin voisi luontevasti hankkia niitä uudempia autojakin.
        Kyllä ne muutkin maat tulevat toimeen vähemmällä verotuksella, miksi Suomen pitäisi olla jokin poikkeus tästä? Ei täällä ole mitään erikoista syytä rankalle verotukselle, esim. lunta ja pakkasta on muuallakin maailmassa!!


    • Anonyymi

      Automaatit kuluttaa lähes poikkeuksitta enemmän bensaa tai dieseliä. Poikkeuksena uusimmat hybridit joihin taas ei ole varaa.

      Lisäksi manuaalilla ajaessa on ns. valinnan vapaus kun saa itse päättää mikä vaihde laatikossa on milloinkin päällä. Kokemusta on Japsien Cvt ja saksalaisten Dsg automaateista. Ensin mainittu huutaa kiihdytettäessä korkeilla kierroksilla ja Dsg päinvastoin matalilla kun se vaihtaa normaalilla asetuksilla turhan nopeasti isompaan.

      Manuaali sallii myös rullaukset ja hinaukset ilman pelkoa että vaihteisto hajoaa.

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi päätellen sinulla on kokemusta nk puoliautomaateista, mutta ei täysautomaateista. Se näkyy myös noista mielestäsi epämiellyttävistä kokemuksistasi, jotka liittyvät noihin puoliautomaatteihin, mutta ei täysautomaatteihin.


      • Anonyymi

        Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?

        Sähköauton voimalinja on täysin toisenlainen verrattuna polttomoottoriautoihin.
        Autoilun alkuaikoina polttomoottori kävi suunnilleen vakiolla kierrosnopeudella ja vaihdelaatikon pykäliä nimitettiin "nopeuksiksi". Joskus saatetaan vieläkin sanoa wanhasta tottumuksesta esim. viisinopeuksinen vaihteisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?

        Koska sitä ei tarvita. Tesla yritti tehdä autoonsa vaihdelaatikon, mutta heidän autojensa vääntö ja teho on niin suuri ettei ole niin kestävää vaihteistoa.
        Sähkömoottori ei sinänsä tarvitse vaihdelaatikkoa kun sen vääntö on välittömästi käytössä, eikä se muutu kuin huippukierroksilla ja siksi huippunopeuksia on rajoitettu. Ja sähkö kuluu enemmän jos paljon ajaa lujaa, ilmanvastus nousee jne....


    • Anonyymi

      Ei kai kukaan normaali aja manuaalilla kuin rahapulassa vanhalla romulla tai tyhmyyttään.

    • Anonyymi

      Kerroppa mitkä nelivedot ova manuaaleja?

    • Anonyymi

      Manuaali-vaihteet on vain selkäytimen juttuja ja eniten kiehtoo takavetoiset manuaali vaihteiset sen tunnelman syystä ja varsinkin talvella.

    • Anonyymi

      Ei tule koskaan tuhansien vikoja ja että autolla ei voi ajaa.

      Toimii uutena ja 400 000km ajettuna samalla lailla.

      • Anonyymi

        Ajan manuaalilla siis aina.

        Manuaali on kuin laadukas työkalu joka ei ole tekniikan heikoin lenkki.

        Manuaali on myös ympäristölle parempi. Vähemmän päästöjä ja vähemmän öljyjen vaihtoja myös.


    • Anonyymi

      Tässä yksi syy miksi en aja automaatilla, pakki ei pelaa ja tomaattilaatikko muutenkin sekaisin, pyrkii vaan koko ajan eteenpäin!
      Yksittäinen yksinkertainen solenoidikin satasten hintainen ja ei paskalaatikko tullut silläkään kuntoon!!
      https://www.youtube.com/watch?v=Wf6vcmer6RY

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe