Minusta se on ajomiehen merkki. Automaatilla saavat ajaa naiset, iäkkäät ja vammaiset/vammautuneet.
Syy että ajat vieläkin manuaalilla?
113
1424
Vastaukset
- Anonyymi
Syy on ihan vaan se, että aina autoa vaihtaessa sopivin ehdokas on sattunut olemaan manuaalilaatikolla. En sitä erityisemmin hae enkä välttelekään. Täytyy kyllä sanoa, että vuosikymmenten kuluessa on hiljalleen karissut se manuaalivaihteiden roplaamisen viehätys ja miehekkyyden tunnne, varsinkin kun ajaminen on ollut viimeaikoina enimmäkseen kaupunkiajoa. Tosin tokihan ne vuosikymmenet ratissa tekee "ajomiehestäkin" iäkkään, jolle sitten ilmeisesti sallisit myös automaatin.
- Anonyymi
Opin ajamaan manuaalilla noin kahdessa viikossa joskus 80-luvun alkupuolella alaikäisenä maalaisteillä. Sen kahden viikon oppimisjakson jälkeen en ole saanut tuon sinänsä hyödyttömän taidon omaamisesta enää minkäänlaisia kiksejä.
Simpanssikin oppii ajamaan manuaalilla jos sitä siihen opettaa enkä usko että simpanssiltakaan menee siihen aikaa paljon enempää kuin tuo kaksi viikkoa.
En paljoa keulisi.- Anonyymi
Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
Paitsi paikaltaan lähtiessä.
Siinä oli ensin pientä opiskelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
Paitsi paikaltaan lähtiessä.
Siinä oli ensin pientä opiskelua.Aikanaan 70-luvulla oli Volvoissakin vaijerivälitteisiä kytkimiä, jotka laukeilivat.
Kyllä reissusta aina kotiin ajettiin ilman kytkintä , mikä oli helppo homma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka sait siihen 2 viikkoa menemään?
Minä ajoin faijan Cortinaa 12-vuotiaana ilman mitään opetteluja.
Nykyään ajelen amerikkalaista manuaalinelosta ilman kytkintä.
Paitsi paikaltaan lähtiessä.
Siinä oli ensin pientä opiskelua.Ihania karjuja täällä, niin miehekkäitä ja osaavia, räyh!
- Anonyymi
Olen aina ajanut, pidän siitä. Voin ajaa millä kieroksella haluan, myös teknisesti varma.
Ei ole osia joka vikaantuu ja tekee häiriöitä.- Anonyymi
Mersun 5-tronic vanhemmalla, tuo on myös hyvä. Pidän enemmän kuin kaksoiskytkin vaihteistoista.
Eli jos olisi automaatti niin sellainen - Anonyymi
Automaatithan ovat kyllä kestävämpiä ja vähävikaisempia kuin manuaalit. Jo pelkästään kuljettajien mahdollisuudet ’väärinkäyttää’ vaihteistoa ovat automaateissa kovin pienet.
- Anonyymi
Automaatti osaa valita oikean vaihteen ja parhaan kierrosalueen ja kuski voi vaikuttaa siihen miten autonsa haluaa käyttäytyvän, sellaisia on nykyautot ja automaattivaihteet.
- Anonyymi
Siinä oikein automiehen vastaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaatithan ovat kyllä kestävämpiä ja vähävikaisempia kuin manuaalit. Jo pelkästään kuljettajien mahdollisuudet ’väärinkäyttää’ vaihteistoa ovat automaateissa kovin pienet.
DSG etenkin on osoittautunut ongelmattomaksi.
- Anonyymi
Olin aikasemmin sitä mieltä, että manuaali, koska automaatti jopa kulutti enemmän.
Kun nyt olen jo vuodesta 2009 automaatilla ajanut, en enää vaihtaisi manuaaliin.
Autoissa on toki ollut paremmat automaatit, eli 3 x BMW 520 E60/61 ja MB W211/212.- Anonyymi
Komppaan. Olin aiemmin ns. "manuaali- ja lisäksi myös nastarengasuskovainen". Nyt menossa ensimmäinen automaatti ja toinen kitkarenkailla kulkeva auto käytössä. En enää vaihda kumpaakaan tuohon aiempaan käytäntöön. Autoillut olen useamman vuosikymmenen joten kokemusta siis on manuaaleista ja nastarenkaista pitkältä ajalta. Kannattaa kokeilla eri käytänteitä ja valita itselleen sopivin. Mielipidettäkin voi vaihtaa eikä makuasioista kannata riidellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komppaan. Olin aiemmin ns. "manuaali- ja lisäksi myös nastarengasuskovainen". Nyt menossa ensimmäinen automaatti ja toinen kitkarenkailla kulkeva auto käytössä. En enää vaihda kumpaakaan tuohon aiempaan käytäntöön. Autoillut olen useamman vuosikymmenen joten kokemusta siis on manuaaleista ja nastarenkaista pitkältä ajalta. Kannattaa kokeilla eri käytänteitä ja valita itselleen sopivin. Mielipidettäkin voi vaihtaa eikä makuasioista kannata riidellä.
Minäkin käytän teitä, maanteitä, moottoriteitä ja jopa pyöräteitä kesäisin!!
- Anonyymi
Manuaali on oikeassa talvikelissä voittamaton.
- Anonyymi
Miten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten?
Kaikin tavoin, ja kyllähän automaatillakin ajelee kun on hyvin auratut tiet.
- Anonyymi
Joku hamppi hakkeroituu autoosi ja jumittaa kaasun pohjaan. Tomaatilla ollaan hätää kärsimässä mutta manuaalilla ei muuta kuin kytkin pohjaan ja virta pois. Jos ei sammu, laitetaan turboon rätti tulpaksi ja peli seis.
- Anonyymi
Jo 20 vuotta on eri automaateilla ajettu, mutta sellaista hakkeroitujaa ei ole löytynyt.
- Anonyymi
Eihän manuaalivaihteiset nykyisin ole enää mitään historiaesineitä, joissa ei ole elektroniikkaa. Kyllä niitä voi hakkeroida aivan yhtä helposti/vaikeasti kuin automaattejakin. Ei mitää eroa.
- Anonyymi
Sitä hakkeriako pelkäät, hihii!
Kannattaa siirtyä Aku Ankkaan ja Pikku Kakkoseen ja jättää pelottavat ohjelmat ja nettisivut kokonaan aikuisille jotka osaavat ajatella. - Anonyymi
Tuohan on tosi yleistä nykyään . Niinkö ? Mutta työnnä sinä rätti käynnissä olevan auton turboon harjoituksen vuoksi . Voit myös oppia jotain !
Nykyaikaista automaattia kokeillut tuskin enää ruksii manuaalin vaihtoehtona, jos käsivaihteistoa ko. automalliin enää saakaan.
Köyhät tietysti ajavat, mitä saavat.
Samalla tavalla kitistiin runsaat sata vuotta sitten, kuinka sähköstartti on naisille, invalideille ja narukäsille. ; )- Anonyymi
Manuaali on vain niille, joilla on pakkomielle vatkata heppiä tai keppiä.
Mutta kun on asunut kaupungin keskustassa vuosikymmeniä niin ainoa
järkivalinta on automaatti. Voi sitä vaihtamisen helppoutta: D=drive . - Anonyymi
Itse tykkään vaihtaa vaihdetta. Jotenkin olisi tylsää ajaa automaattia. Kun en ajaessa räplää kännykkää niin kiva vaihdella vaihdetta.
- Anonyymi
Mulla loppui into siihen vatkaamiseen noin miljoonan vaihtamisen kohdilla. En ole kaivannut.
- Anonyymi
Mitä kivaa siinä on, turhaa vemputusta. Kannattaa keskittyä ennemmin liikenteeseen.
- Anonyymi
Minusta taasen tylsää on joutava ja mekaaninen vaihteiden vatkaaminen. Homma on niin yksinkertainen mekaaninen toimenpide, että kone osaa sen tehdä helposti.
Autolla liikun paikasta toiseen eikä autoa ajaminen ole päämäärä tai tavoite, vaan se on pakollinen välivaihe, joka pitää hoitua mahdollisimman mukavasti ilman turhia kiemuroita.
- Anonyymi
No manuska laatikko, takaveto, rungollinen auto, kaasutin, käsiryyppy, virranjakaja, sytytysennakko ratissa, kampikäynnistys, syylarin veho, karbiidivalot, vaijerijarrut, rasvanipat ja suorahampainen syngronoimaton loota. Mitä enenmän näitä löytyy autosta, niin onko kuski sitä miehekkäämpi?
Neitikuski tässä vaan ihmettelee. - Anonyymi
Automaatio on joillekin pelottavaa ja siksi niitä vastustaa. Vaikea kuitenkaan uskoa, että joku vierastaa automaattivaihteistja tuon vuoksi.
Mnä en oikein koskaan ole ymmärtänyt voimakkaita mielipiteitä automaattivaihteistoja vastaan.
Perusteluina usein halu vatkata vaihdekeppiä, polkea kytkintä tms perusjuttua, jonka automatiikka tekee helposti ja nykyisin jo paljonkin tehokkaammin kuin kuljettaja.
Tai halu jostain syystä ajaa jollain tietyllä vaihteella vastoin automaatin tarjoamaa ja hallita vaihteita. Ja mikähassuinta, sehän on täysin mahdollista myös automaattivaihteilla, eli voi valita vaihteen itsekin manuaalisesti. En tosin tiedä ketään, joka haluaisi itse hoitaa vaihtamisen, jos autossa on automaattivaihteet.
No ainahan on vastustettu mitä ihmeellisimpiä asioita, jotka toisille on itsestään selvyyksiä tai elämää helpottavia. Ja mikäs siinä, harvoinpa se haittaa niitä, joille automatiikka ei ole mörkö.
Uusimmissa autoissa alkaa manuaalivaihteistot jo olla erikseen tilattavia ja luultavasti sellaisia ei kaikkiin malleihin ole edes saatavilla. Kyllä manuaali ovat poistuva vaihteisto.
Hyvä muistaa sekin, että automaattivaihteisto ei ole mikään uusi keksintö. Ei, niitä on ollut ’aina’ ja se on ollut yleisempi kuin manuaalit.- Anonyymi
Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.
Ei oikein voi ymmärtää uuden auton ostajaa joka haluaa maanuaalilaatikon. Neljäs automaatti menossa eikä paluu manuaalin ole käynyt mielessäkään. Olisi kuin paluu polkuautoon. Vanhojen linttojen ostajilla manuaali on yleistä kun ei mukavammasta tiedetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kanssa voi tehdä käyttövirheen kun menee ryömittämään jonossa eikä ymmärrä valoissa siirtää vapaalle. Kytkin kuluu ja palaa. Kansanautoissa on vain puoliautomaatti jossa ongelmia on riittänyt.
Dsghän on oikeastaan automatisoitu manuaalivaihteisto. Edellä kirjoitin lähinnä täysautomaattien eli momenttimuuntimella varustettujen näkökulmasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikein voi ymmärtää uuden auton ostajaa joka haluaa maanuaalilaatikon. Neljäs automaatti menossa eikä paluu manuaalin ole käynyt mielessäkään. Olisi kuin paluu polkuautoon. Vanhojen linttojen ostajilla manuaali on yleistä kun ei mukavammasta tiedetä.
Aika harvassa niitä automaatteja vielä on muutenkin vanhojen linttojen rivissä. Jokunen siellä täällä, mutta sitten voi olla muita syitä valita se joku muu yksilö, vaikka ei automaattia isommin vierastaisikaan.
- Anonyymi
Automaattihan alunperinkin kehitettiin vammaisapuvälineeksi, täysin verrattavissa polkupyörän apupyöriin. Tokihan se helpottaa menoa kun ei tarvi tasapainoilla/käsin vaihtaa, mutta samalla ajokokemus ei ole yhtä urheilullinen eikä pysty optimaalisesti kallistamaan/ennakoimaan oikeaa vaihdetta.
- Anonyymi
Niinkö, Usassa on kaikki autot ollut automaatteina jo 50-luvulta asti vai jopa aiemmin?
- Anonyymi
Kaikki automaatit on kehitetty ihmisten elämän ja käyttäytymisen sujuvoittamiseksi. Kun kone voi tehdä nuo yksinkertaiset ja yleensä vielä tylsät mekaaniset toiminnot, niin miksipä niitä ei sitten annettaisi koneiden tehtäväksi. Tähän ihmisen kehittämistoiminta on suuntautunut iät kaiket.
Jos sinun asenteella maailmaa kehitettäisiin, niin kovasti vielä taisteltaisiin kehruujennyjä vastaan.....
Aikuisille arkiautoilu ei ole urheilua. Ei vaan siirtymistä paikasta toiseen, joten mukavuus on ensisijaista. Automaatti kykenee nykyisin vaihtamaan normaaliajossa optimaalisen vaihteen kussakin tilanteessa lähes poikkeuksetta paremmin kuin ihminen. Ja sen se tekee automaattisesti.
- Anonyymi
Ja laiskat mukavuuden haluiset....
- Anonyymi
Joo, perkele. Kytkimen pitää olla niin jäykkä että kusi lentää kun sitä painelee ja kirota saa kun joutuu runnomaan pykälää silmään, silloin tuntee olevansa oikea mies perkele!
- Anonyymi
Joo ei saatana autolla ajamiseen mitkään mukavuudet kuulu, sen pitää olla kunnon karua rutistusta ja auton pitää olla semmonen ettei sitä kuka tahansa vitun hinttara pysty ohjastamaan.
- Anonyymi
Jos joku haluaa ajaa automaalilla niin mitä sitten. Itse etsin ensikesäksi urheiluautoa niin manuaali pitää olla. Hankalaa vain löytää mieleinen.
Bmw m2 tai cayman gt se on jos manuaali löytyy. - Anonyymi
Kaikki jenkit ajaa. Valtaosa paremmista autoista on automaatteja ja nykyään lähes kaikki suomalaisetkin haluavat automaatin. Manuaaleja ei juurikaan enää myydä uusissa autoissa.
Hauskoja nämä 18-20 vuotiaat "rattimiehet" ja muut Räikköset.- Anonyymi
Täsmälleen näin. Autonvalmistajat ymmärtävät, että manuaalisia haluavia on vain marginaalinen joukko. Keskittyvät automaatteihin.
https://www.is.fi/autot/art-2000008538323.html
Omassa ja perheeni käytössä on 40 vuoden aikana ollut vain kolme manuaalia (käytettyinä hankittuja). Yhteen piti vaihtaa kytkin ja paineasetelma. Toisen vaihteiston vivustossa oli löysiä niveliä. Yksi kolmesta selvisi ilman mitään remonttia.
Loput seitsemän ovat olleet automaatteja (2 käytettynä hankittu, 5 uutena). Ajan pitkään ostamillani autoilla. Niistä olen luopunut 55 - 330 tkm ajettuina. Eniten kilometrejä kertyi momentinmuunninautomaateille. Yhdessäkään automaatissa ei ole ollut pienintäkään vikaa. Joukossa on yksi robottivaihteisto (en muuten suosittele), yksi CVT-vaihteisto, 4 momentinmuunninvaihteisoa ja yksi hybridi. Kaksi viimeisintä automaattityyppiä on käyttäjän kannalta miellyttävimpiä. Oma suosikkini on momentinmuunninautomaatti vaikka sen kulutus yhdistettynä isoon ja vääntävään moottoriin ei ole pienimmästä päästä.
Mistä tulee se epäilys, että automaatti särkyy, manuaali ei. Minulla on täsmälleen päinvastaisia kokemuksia. Automaatin huollontarve on vähäinen: harvoin tehtävä öljynvaihto riittää. Sen jälkeen kun hankin ensimmäisen automaatin, manuaalista en ole kelpuuttanut. Vuokraamosta ikävä kyllä pitää automaatti muistaa pyytää erikseen.
- Anonyymi
Ainoa syy manuaalilla vispaavalla on persaukisuus ja/ta tyhmyys.
Huono provo tuollainen avaus. - Anonyymi
Olen iäkäs. Automaatti on hyvä nuorillekin. Jenkeissä ei aloittajan mukana ajomiehiä ole lainkaan. Automaattivaihteiden maa.
- Anonyymi
Minulla on ollut neljä autoa. Kaikki manuaalilla. Yhdestäkään ei ole vaihdelaatikko hajonnut, mutta kytkin levisi yhdestä. Sen korjauttaminen oli edullisempaa kuin DSG:n.
- Anonyymi
Polttoaine- ja jarrutalous.
- Anonyymi
Kaksoiskytkinlaatikot eivät ole mitään oikeita automaatteja.
- Anonyymi
Onko automaatit naisten autoja?
No BMW ei sitten teekään muita. No muutama nuhapumppukoneinen on vielä manuaalilla. Tyttöjen autohan se.Joo. Kaikki taksiautoilijathan ovat naisia, joten eipä enää tällä vuosituhannella käsivaihteisia takseja montaa olla myytykään.
- Anonyymi
Suurin syy on se, että en opi automaatin käyttöä.
Meitä on eläkeläiskerhossa muitakin kohtalotovereita, tässä iässä on jo hankala oppia uusia temppuja.- Anonyymi
Siis kyse on sinunkaltaisilla eläkeläisillä siitä, että usko kykyyn oppia pois manuaaliautoilun tempuista automaattiautoilun temputtomaan autoiluun on heikentynyt.
- Anonyymi
Omistamaani pientä pakettiautoa ei saa automaatilla. Vuosimalli 2017.
- Anonyymi
Olen ajomies.
- Anonyymi
Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!
Nyt kyllä narraat. Mistä muka sähköt saat puolen matkan ajamiseen jos ei ole laturia eikä latauspiuhoja? Ja millä starttaat sen koneen jolla ajat sen toisen puolikkaan? Oletkohan edes ajomies?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minun autossani ole enää mitään manuaalilaatikkoa, starttimoottoria, laturia, sisäkumeja, apulaitehihnoja ja vain jopa puolet matkasta mennään sähköllä. Eikä mitään latauspiuhojakaan joudu virittelemän minnekkään. Takuukin on vain vaivaiset kymmenen vuotta. En kyllä enää pettyneempi voisi olla. Nyt kyllä harmittaa!
Latauskelvottoman lähtölaskenta on käynnissä ! Kelle jää mustapekka käteen .
- Anonyymi
Joidenkin on vaan näemmä pakko keksiä tekosyitä ties millaiseen asiaan haukkumalla toisia ihmisiä. Onko aloitajalla jostain asiasta huono olo tai kenties heikko itsetunto kun pitää tuolla tavalla sitä pönkittää.
- Anonyymi
Osti velaksi vanhan TSI-DSG Golfin.
- Anonyymi
Ajaako joku vielä alkeellisella etuvedolla, kun nelivetojakin myydään?
- Anonyymi
Syy on vain raha ja se että haluan ajaa vanhan autoni loppuun.
Kytkimen polkeminen on alkanut vanhemmiten ärsyttämään myönnän kyllä. Automaatti tuntuu mukavammalta.
Traktorilla pelatessa saraaurojen ja jäykän kytkimen takia polvea särkee syksyisin. - Anonyymi
Voihan sitä kuvitella olevansa vaikka ajomies, kun ei ole varaa automaattiin.
- Anonyymi
Oon oikein tosi ajomies. Osaan jopa vaihtaa vaihteita ja polkea kytkintä. Vittu niin se vaan on, ei kaikki osaakaan.
Uusimmissa autoiss ei ole enää vaihteistoa lainkaan, joten aika on ajanut vaihteiston mallista kitisemisen ohi. ; )
- Anonyymi
Ei ole aika vielä niin pitkälle ajanut että kaikilla tai edes kovin suurella osalla olisi ne uusimmat autot.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole aika vielä niin pitkälle ajanut että kaikilla tai edes kovin suurella osalla olisi ne uusimmat autot.
Parempi onkin muotoilla alkuperäinen toteamus siten, että ajomiehet ajavat vanhoilla autoilla. ; )
- Anonyymi
Audi luopuu Suomessa manuaaliaskeista kokonaan. Niillä haluaa ajaa enää peräkammarin pojat.
https://www.is.fi/autot/art-2000008538323.html - Anonyymi
Kunnon ajomiehet käynnistää auton kammesta ja säätää sytytyksen ajon aikana ohjauspyörän vierestä, vivusta!
- Anonyymi
Ajomiehen tunnistaa myös ajopäähineestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajomiehen tunnistaa myös ajopäähineestä.
Ennen se oli koppalakki, mutta nykyään vain lippalakki.
- Anonyymi
Mulla manuaali uudehkossa autossa.
Ei haittaa menoa. - Anonyymi
Kestävin vaihteisto ja koskaan ei tule nykimistä tai muita ongelmia joiden takia menee turhaan xxxx euroa.
Manuaali toimii samalla lailla oli uusi tai 25 vuotias auto ja 400 000km ajettu.- Anonyymi
Kyllä se vähän nykäisee kun polkee kytkintä ja hakee sopivaa välitystä.
- Anonyymi
Monella manuaalin käyttäjällä taitaa jonkin verran kyllä nykäistä ja vetokin katkeaa hetkeksi vaihdon aikana. Mulla jo reilut 300 tuhatta ajetussa meinaa joskus vähän pistää vastaan kakkoselle vaihto niin siinä voi jo tulla sekunninkin pätkäsy kiihdytykseen. Tojotassa puolestaan samoilla kilsoilla kakkonen meinasi juuttua päälle joka myös aiheutti epämukavuutta.
- Anonyymi
Varsinainen diktaattori tämä ajomies. Hyvä että antaa vielä joidenkin ajaa automaatilla.
- Anonyymi
Entisenä ajonaisena voin kertoa, miksi itse tykkäsin enemmän manuaalista.
Ihan siitä syystä, että auton ajamisen täytyy tuntua ajamiselta, siitä ei pitäisi tehdä liian helppoa. Toki joskus huomasin, että automaatti on ruuhkaisessa kaupunkikeskustassa ihan hyvä. - Anonyymi
Ajan manuaalilla samasta syystä kuin aloittajakin. Ei vaan ole varaa automaattiin.
- Anonyymi
Automaatti on hyvä jos se on vanhempia momentinmuunnin mehulaatikoita. Nämä tietokone robotti manuaali solenoidi kaksoiskytkin - viritykset joita kaupataan automaattivaihteistoina ovat aivan syvältä vikaantuessaan. Automaattivaihteistot oli ennen luotettavia, ei enää.
- Anonyymi
Olisi se aika ikävä elämää jos kaikessa pitäisi valita käyttämänsä työkalu ainoastaan sen perusteella että se olisi halpa ja mahdollisuus rikkoutumiseen olisi mahdollisimman pieni.
Vähän kuin joutuisi kaivamaan ojaa rautakangella kun lapio on kyllä parempi siihen hommaan, mutta menee helpommin rikki kuin rautakanki.
Ei sillä että monet ovat kaivaneet ojia lapiolla vuosikymmeniä ilman mitään rikkoutumisia mutta kun netissä ja esson baarin rautakankuporukassa on ollut paljon juttuja että lapiota menee rikki aivan yhtenään. Ja kun on itsekin ollut näitä kankimiehiä aina ja aina on pelannut. Kovin rimpulan oloinen on tuo lapio ja kaivamisessa sillä ei ole mitään haasteita. Kangella mennään hautaan saakka. - Anonyymi
Kun kone vääntää riittävästi (450-700 N) myös alakierroksilla, vaihteisto saa olla mitä tahansa. Mitä tehottomampi kone, sen paremmin automaatti toimii. Vain Porschella on sähköautoissakin vaihteet.
Automaatti tuo mukavuutta ja manuaali sporttisuutta. Varsinkin ratin läpyskävaihde on mukava.
Jenkit vain harvoin osaavat edes vaihtaa vaihdetta manuaalipelissä. Näin on ollut jo 50-luvun bensasyöpöistä alkaen. - Anonyymi
"Minusta se on ajomiehen merkki. Automaatilla saavat ajaa naiset, iäkkäät ja vammaiset/vammautuneet."
Ymmärrän jos elämässä kokee onnistumisen tunteita jos on hyvä shakissa, sanaristikoissa, maratonilla, suunnistuksessa, remontoinnissa, ruuanlaitossa tai golfissa.
Se että tuntee osaavansa jotain kun osaa vaihtaa autossa manuaalivaihteita on aika alas asetettu rima. Kuten sanoin niin se voi opettaa simpansillekin.- Anonyymi
Mitä järkeä on opettaa asiaa simpanssille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on opettaa asiaa simpanssille?
Liikenteessä näkee usein kuskeja joille oikea paikka olisi takapenkillä ja rattihommia hoitaisi peremmin simpanssi.
Yksi osoitus siitä takapenkille kuulumisesta on se että liikenteeseen mennään pätemään. Päteminen vaihtamisen osaamisesta on vain yksi esimerkki ja sieltä tyhmimmästä päästä. Simpanssitason juttu.
Jos nyt jotain oikeasti haluaa tavoitellaa ratissa niin se olisi että kun voi sanoa illalla kotona että tein taas liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa tänään.
Se on taito josta voi oikeasti olla ylpeä ja jota ei voi opettaa simpanssille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä näkee usein kuskeja joille oikea paikka olisi takapenkillä ja rattihommia hoitaisi peremmin simpanssi.
Yksi osoitus siitä takapenkille kuulumisesta on se että liikenteeseen mennään pätemään. Päteminen vaihtamisen osaamisesta on vain yksi esimerkki ja sieltä tyhmimmästä päästä. Simpanssitason juttu.
Jos nyt jotain oikeasti haluaa tavoitellaa ratissa niin se olisi että kun voi sanoa illalla kotona että tein taas liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa tänään.
Se on taito josta voi oikeasti olla ylpeä ja jota ei voi opettaa simpanssille.En ole koskaan nähnyt simpanssia ratissa, tosi paljon kyllä virheitä tekeviä ihmisiä. Olen itsekin tehnyt liikenteessä tosi paljon virheitä tai virhevalintoja vaihdelaatikon tyypistä riippumatta. Ajan silti paremmin kuin opetettu simpanssi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt simpanssia ratissa, tosi paljon kyllä virheitä tekeviä ihmisiä. Olen itsekin tehnyt liikenteessä tosi paljon virheitä tai virhevalintoja vaihdelaatikon tyypistä riippumatta. Ajan silti paremmin kuin opetettu simpanssi.
No tämähän tässä on se koko pointti että simpanssin voi opettaa ajaaan manuaalilla mutta ei se tee simpanssista hyvää kuskia.
Sama pätee ihmisiin. Manuaalilla ajamisen osaaminen ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Siihen vaaditaan paljon enemmän.
Toisinpäin että liikenteessä taitavalle kuskille on aivan sama onko autossa manuaali vai automaatti. Homma sujuu liikenteessä molemmilla.
Nythän koko vaihteisto häipyy autoista pois kun sähköautoissa ei edes ole vaihteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämähän tässä on se koko pointti että simpanssin voi opettaa ajaaan manuaalilla mutta ei se tee simpanssista hyvää kuskia.
Sama pätee ihmisiin. Manuaalilla ajamisen osaaminen ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Siihen vaaditaan paljon enemmän.
Toisinpäin että liikenteessä taitavalle kuskille on aivan sama onko autossa manuaali vai automaatti. Homma sujuu liikenteessä molemmilla.
Nythän koko vaihteisto häipyy autoista pois kun sähköautoissa ei edes ole vaihteita.Sähköautossa voi olla vaihteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautossa voi olla vaihteet.
Teoriassa sähköautossa voi olla vaihteet mutta eipä taida olla yhtään sellaista mallia myynnissä. Tuskin tulekaan muihin kuin joihinkin hyvin erikoisiin automalleihin. Porschella on ollut aiheesta kokeiluja, mutta ne haudattiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa sähköautossa voi olla vaihteet mutta eipä taida olla yhtään sellaista mallia myynnissä. Tuskin tulekaan muihin kuin joihinkin hyvin erikoisiin automalleihin. Porschella on ollut aiheesta kokeiluja, mutta ne haudattiin.
Ei ole haudattu. Käy ajamassa Taycanin 2-vaihteinen automaattiloota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole haudattu. Käy ajamassa Taycanin 2-vaihteinen automaattiloota.
Ok. Hyvä tietää, luulin että se kokeilu ei edennyt tuotantoon. Joka tapauksessa erittäin harvinainen ratkaisu erikoisautoissa ja täysin mahdollista että Taycan jää lajinsa viimeiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Hyvä tietää, luulin että se kokeilu ei edennyt tuotantoon. Joka tapauksessa erittäin harvinainen ratkaisu erikoisautoissa ja täysin mahdollista että Taycan jää lajinsa viimeiseksi.
Mahdollista, mutta tuskin jää, myös Audin etron on kaksivaihteinen. Viittaa siihen että ainakin aluksi premium-autoissa vaihde yleistyy. Kansanautot seuraavat perässä, jos seuraavat.
Ainakin Bosch on kehittämässä laatikkoa sähköautoille. Varsinkin isojen sähkömoottorien hyötysuhde on yleensä hyvä, mutta on silti merkittävä ero, toimiiko moottori 90%:n vaiko 97%:n hyötysuhteella. Vaihteistolla oikosulkumoottorin hyötysuhde saadaan aina pidettyä lähellä maksimia, joka on tietenkin riippuvainen pyörimisnopeudesta.
- Anonyymi
Äääh. Aloittajahan on pelkästään kateellinen, kun ei ole varaa automaattivaihteiseen.
- Anonyymi
Käyttöautossa kuuluu olla automaatti, se onkin mersu ja eikai mersuja edes saa manuaalilla. Kesän avoautossa on manuaali.
- Anonyymi
Automaatteja puolustaa se varakas porukka joka ostelee uusia autoja, ennenkuin se automaattiloota kerkiää porsia, jolloin eivät koskaan näe niitä helevetin kalliita remonttilaskuja mitä automaatista aiheutuu.
Käytettyjen autojen ostajat taas elävät aivan eri maailmassa ja köyhempinä haluamme toki vältellä kalliita automaattilootien remontteja jos kerran on varmatoimisempia manuaalivaihteisiakin olemassa.
Auton ostajat ja käyttäjät eivät ole siis yhtenäistä porukkaa, vaan sekaan mahtuu monenlaista autontarvitsijaa. Siksi manuaalivaihteisten väheneminen on vahinko, kyllä niillä käyttäjiä olisi.
Kyllähän uudet autot on viime vuosina kyllä muutenkin menneet sellaisiksi elektroniikkahirviöiksi, että ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi.
Voisitte uusien autojen omistajat jo suoraan pistää aina sen entisen paaliin kun ostatte taas uuden auton... ei niitä teidän uutuusmuotisähköhäiriöhirviöitä enää kukaan halua käytettynä.- Anonyymi
Hyvin on kelvannut vaihdossa ja rahaakin on niistä saanut.
- Anonyymi
"ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi."
Suomessa autot ajetaan "yli-ikäisiksi" eli yli sen eliniän mitä niillä on suunniteltu ajettavaksi. Siinä syy ongelmiin vanhemmalla iällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ei taida enää kiinnostaa sellaista käytettynä riesaksi hankkia, korjauskulut muodostuvat sietämättömän kalliiksi."
Suomessa autot ajetaan "yli-ikäisiksi" eli yli sen eliniän mitä niillä on suunniteltu ajettavaksi. Siinä syy ongelmiin vanhemmalla iällä.Miten valtiovalta voi sallia tuollaisen mielettömyyden?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten valtiovalta voi sallia tuollaisen mielettömyyden?
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan?Jos ihan sairas ja pakottav a tarve on ostaa joku moniongelmainen vikavagen niin manuaali on vähemmän vikainen kuin se deeäshgee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan?Yli-ikäiset autot on pommeja liikenteessä. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan?"Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?"
Valtiovalta voisi laittaa vanhoille saastuttaville autoille sen verran korkeat käyttömaksut että paalaamisesta tulisi ainoa järkevä vaihtoehto ja uusien autojen verotus pieneksi. Saisi kaluston pysymään tuoreempana niinkuin muualla sivistysmaissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan?Mielestäni Krista Kiuru voisi siirtyä liikenneministeriksi. Hän osaa suhtautua vakavasti yhteiskuntaa uhkaaviin katastrofeihin. Vanheneva autokanta johtaa vääjäämättä terveydenhuollon ylikuormitukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä valtiovallalla pitäisi tämän kanssa olla?
Ihmiset ostaa niitä autoja mitä ostavat. Neuvostoliitossa aikanaan valtiovalta päätti millaisia autoja kansa osti jos ylipäänsä osti. Sekö oli ihanuus?
Haluaisitko Mossen vai ladan?Valtio voisi kyllä höllätä tätä kohtuuttoman raskasta verotaakkaa että ihmisille jäisi enemmän rahaa käyttöön ja elämiseen, jolloin voisi luontevasti hankkia niitä uudempia autojakin.
Kyllä ne muutkin maat tulevat toimeen vähemmällä verotuksella, miksi Suomen pitäisi olla jokin poikkeus tästä? Ei täällä ole mitään erikoista syytä rankalle verotukselle, esim. lunta ja pakkasta on muuallakin maailmassa!!
- Anonyymi
Automaatit kuluttaa lähes poikkeuksitta enemmän bensaa tai dieseliä. Poikkeuksena uusimmat hybridit joihin taas ei ole varaa.
Lisäksi manuaalilla ajaessa on ns. valinnan vapaus kun saa itse päättää mikä vaihde laatikossa on milloinkin päällä. Kokemusta on Japsien Cvt ja saksalaisten Dsg automaateista. Ensin mainittu huutaa kiihdytettäessä korkeilla kierroksilla ja Dsg päinvastoin matalilla kun se vaihtaa normaalilla asetuksilla turhan nopeasti isompaan.
Manuaali sallii myös rullaukset ja hinaukset ilman pelkoa että vaihteisto hajoaa.- Anonyymi
Kirjoituksestasi päätellen sinulla on kokemusta nk puoliautomaateista, mutta ei täysautomaateista. Se näkyy myös noista mielestäsi epämiellyttävistä kokemuksistasi, jotka liittyvät noihin puoliautomaatteihin, mutta ei täysautomaatteihin.
- Anonyymi
Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?
Sähköauton voimalinja on täysin toisenlainen verrattuna polttomoottoriautoihin.
Autoilun alkuaikoina polttomoottori kävi suunnilleen vakiolla kierrosnopeudella ja vaihdelaatikon pykäliä nimitettiin "nopeuksiksi". Joskus saatetaan vieläkin sanoa wanhasta tottumuksesta esim. viisinopeuksinen vaihteisto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos manuaali on niin kauhean hyvä niin miksi sähköautoissa ei ole kepakkoa mistä vois nytkyttää auton etenmistä eli katkoa vetoa?
Koska sitä ei tarvita. Tesla yritti tehdä autoonsa vaihdelaatikon, mutta heidän autojensa vääntö ja teho on niin suuri ettei ole niin kestävää vaihteistoa.
Sähkömoottori ei sinänsä tarvitse vaihdelaatikkoa kun sen vääntö on välittömästi käytössä, eikä se muutu kuin huippukierroksilla ja siksi huippunopeuksia on rajoitettu. Ja sähkö kuluu enemmän jos paljon ajaa lujaa, ilmanvastus nousee jne....
- Anonyymi
Ei kai kukaan normaali aja manuaalilla kuin rahapulassa vanhalla romulla tai tyhmyyttään.
- Anonyymi
Kerroppa mitkä nelivedot ova manuaaleja?
- Anonyymi
Manuaali-vaihteet on vain selkäytimen juttuja ja eniten kiehtoo takavetoiset manuaali vaihteiset sen tunnelman syystä ja varsinkin talvella.
- Anonyymi
Ei tule koskaan tuhansien vikoja ja että autolla ei voi ajaa.
Toimii uutena ja 400 000km ajettuna samalla lailla.- Anonyymi
Ajan manuaalilla siis aina.
Manuaali on kuin laadukas työkalu joka ei ole tekniikan heikoin lenkki.
Manuaali on myös ympäristölle parempi. Vähemmän päästöjä ja vähemmän öljyjen vaihtoja myös.
- Anonyymi
Tässä yksi syy miksi en aja automaatilla, pakki ei pelaa ja tomaattilaatikko muutenkin sekaisin, pyrkii vaan koko ajan eteenpäin!
Yksittäinen yksinkertainen solenoidikin satasten hintainen ja ei paskalaatikko tullut silläkään kuntoon!!
https://www.youtube.com/watch?v=Wf6vcmer6RY
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628