Ihminen on radikaalisti vapaa

Anonyymi

Ihminen voi vapaasti valita lähes mitä tahansa. Mutta tämä ei ole olennaista, koska kukaan ei halua valita "mitä tahansa". Arkisessa elämässä valinnat ovat paljon rajoitetumpia ja yksinkertaisempia. Silti niissä ilmenee radikaali inhimillinen vapaus parhaimmillaan.

Esimerkkinä: voit mennä maanantaiaamuna töihin tai olla menemättä. Ihanaa vapautta!

31

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuvuudet ainakin hankaloittaa vapautta huomattavasti. Esim. Suomessa on paljon ylipainoisia.

    • Anonyymi

      Lapsi kysyy: Isi mitä on itsenäisyys?

      Isä vastaa: Itsenäisyys on sitä, että voi itse valita mistä on riippuvainen.

    • Anonyymi

      Radikaali vapaus on sitä, että ihminen voi ylittää kaikki riippuvuutensa, jos vain niin haluaa. Tätä ei selvästikään uskota, koska elätellään ajatusta, että lääketieteen tietämys on ihmisen vapauden ylittävää, mutta ei se ole. Se voi tuntua toki hyvältä, että voi ulkoistaa vastuunsa lääkäreille, mutta silloin ei vain ole kohdannut vapaata itseään.

    • Anonyymi

      No, menittekö töihin tänä maanantaiaamuna? Minä en mennyt. Jäin vapaasti kotiin.

      Vapaus on ihanaa!

    • Anonyymi

      Vapaus on illuusio. Se johtuu pikemminkin esim. terveydellisistä asioista, että menetkö töihin vai et. Voit olla tietenkin myös lottovoittaja, mutta sitäkään et itse valinnut.
      Elämä pomottaa meitä aina.

      • Anonyymi

        Maanantain kotiin jäämiseni ei johtunut terveydellisistä syistä, enkä ole lottovoittajakaan [tai olen, mutta voitin vain 10 euroa].

        Päätin ihan itse maanantaina, etten mennyt töihin. Ihanaa!!


    • Anonyymi

      Vapaudellakin on hintansa. Et voi myöskään valita mitään muuta, kuin mitä on "tarjolla".

      • Anonyymi

        Tiedoksi: tarjolla on niin paljon kuin vain osaat kuvitella.


    • Anonyymi

      Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0455)

      Tiivistelmä: En suosittele aloituksen hyväksymistä filosofian väitöskirjana.

      Tyypillisenä konstruktiivisena tieteellisenä kritiikkinä totean tässä lausunnossa ensinnäkin, että aloitus ei tyylilajillisesti näkemykseni mukaan ole filosofiaa, vaan saarnaamista, koska siinä esitetään; itseasiassa erittäin radikaaleja ja absurdeja väitteitä, ilman että niitä perusteltaisiin ja etenkään se ei perustu tieteeseen mm., koska niistä joidenkin olemassaoleviksi väittämistä vapaista valinnoista ei ole mitään näyttöä, mikä tietenkään ei ole yllättävää, kuin niille, jotka eivät ole perehtyneet aiheeseen, koska niitä todellakaan ei voi olla olemassa.

      1) Vapaat valinnat ovat loogisesti mahdottomia mm., koska vapaus tuohon liittyen edellyttäisi sitä, että se jokin (x), joka tekisi niitä valintoja, olisi irrallaan todellisuudesta, koska se ei muutoin voisi olla vaikutuksista vapaa, mikä kuitenkin johtaisi siihen, että se x ei oikeasti kykenisikään tekemään niitä valintoja, koska se ei olisi osa todellisuudesta, eikä sillä siis myöskään voisi olla mitään vaikutusta todellisuuteen.

      2) Lisäksi, vaikka x voisikin tehdä niitä valintoja vapaasti; mikä siis kuitenkaan ei ole mahdollista, niin ei olisi mitään keinoa vaikuttaa siihen, että mitä ne valinnat olisivat, koska ne valinnat eivät voisi olla vapaita, jos niihin voitaisiin vaikuttaa ja jos taas niihin ei voitaisi vaikuttaa vapaasti, niin ne eivät olisi vapaita valintoja, tarkoittaen sitä, että vapaa valinta on myös sisäisesti loogisesti ristiriitainen käsite.

      3) Lisäksi, tuo em. x:n todellisuudesta irrallisuuden vaatimus, joka on implisiittisesti sisäänrakennettuna vapaan valinnan käsitteeseen, on myös tieteen vastainen, koska tieteen mukaan todellisuuden osat nimenomaan vuorovaikuttavat keskenään, mikä puolestaan tekee vapaista valinnoista mahdottomia, mm. koska reaalisten asioiden välinen vuorovaikutus vaikuttaa niihin kaikkiin ja tuo vuorovaikutus itseasiassa on se, mikä on reaalista ja joka on edellytys esim. havainnoille ja myös esim. sille, että kyettäisiin olettamaan, että x olisi tai ei olisi irrallaan todellisuudesta, tarkoittaen sitä, että myös vapaan valinnan oletuksen tekemisestäkin seuraa loogisesti, että vapaata valintaa ei voi olla olemassa.

      Edellisissä kohdissa lausuttu tarkoittaa sitä, että valintojakaan ei ole olemassa siinä merkityksessä, että niihin sisältyisi reaalista valinnaisuutta, mikä tosiasia voi vaikuttaa radikaalilta, vaikka onkin vain realismia, tarkoittaen sitä, että olemassa on tältä osin vain sellaisia prosesseja, joita harhaanjohtavasti kutsutaan valinnoiksi, ilman että niissä kuitenkaan oikeasti olisikaan mitään vapausasteita, tarkoittaen sitä, että vaihtoehtoisuutta sisältävät todellisuuden kuvaukset ovat sellaisia, jotka eivät kuvaa reaalista, vaan vain fiktiivistä todellisuutta.

      Olemassa ei siis ole reaalista vaihtoehtoisuutta, vaan esim. jos tietyn asian; kuten esim. sellaisen, jonka oletetaan olevan vaihtoehto, tiedostamisen edellytykset täyttyvät, niin kyseinen asia tiedostetaan väistämättä ja jos ne taas eivät täyty, niin sitä ei tiedosteta lainkaan, mikä tietenkin rajaa myös sitä, että minkä asioiden kyetään kuvittelemaan olevan edes fiktiivisiäkään vaihtoehtoja ja vapaat valinnat eivät siis kaikenkaikkiaan kuvaa lainkaan todellisuutta, vaan ovat siis vain fiktion osia ja jos niitä ei tunnisteta fiktioksi, niin lisäksi näkemykseni mukaan tyypillisesti osia esim. poikkeuksellisen primitiivisestä, harhaisesta, todellisuudesta vieraantuneesta, metakognitiivisesti kehittymättömästä ja/tai esim. trolleille ja tyypillisille saarnaajille tyypillisestä tarkoituksellisen harhaanjohtavasta todellisuuden kuvauksesta.

      Yhteenvetona totean, että en valitettavasti koe; esittämieni syiden vuoksi, voivani suositella aloituksen hyväksymistä filosofian väitöskirjana, mutta jos kaikki esiintuomani korjaukset toteutetaan käsikirjoituksen seuraavassa versiossa, niin ko. parannettu versio voisi ehkä olla hyväksyttävissä filosofian graduna; ainakin esim. jossakin akkreditoimattomassa yliopistossa. :D

      • Anonyymi

        Professori realisti !

        Vapaa voi olla tietyissä puitteissakin. Ei tarvitse olla absoluuttisesti vapaa. Eikä tarvi olla kaikesta irrallaan.

        Se määrittelet käsitteesi hassusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Professori realisti !

        Vapaa voi olla tietyissä puitteissakin. Ei tarvitse olla absoluuttisesti vapaa. Eikä tarvi olla kaikesta irrallaan.

        Se määrittelet käsitteesi hassusti.

        Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0456)

        Anon.: "Ei tarvitse olla absoluuttisesti vapaa."

        Aloituksessa oli puhe vapaista valinnoista, jotka ovat absoluuttisen mahdottomia syistä, jotka kuvasin, mikä tarkoittaa sitä, että ihminen ei voi olla radikaalisti vapaa, kuten aloituksessa väitettiiin, vaan vain fiktiivisesti vapaa, kuten myös totesin. Ensimmäinen neuvo, joka väitöskirjaansa kirjoittaville usein annetaan, on se, että ei kannata esittää niin radikaaleja väitteitä, että niitä ei kykene perustelemaan ja itseasiassa kannattaisi ensin miettiä perustelut ja vasta sitten esittää niitä väitteitä ja myös ne perustelut. Muutenkaan, en koe "vapauden" olevan erityisen relevantti käsite todellisuuden selittämisen kannalta, johtuen mm. siitä, että on muita sellaisia paljon tärkeämpiä asioita, jotka ovat edellytyksiä fiktiivisellekin vapaudelle.


    • Anonyymi

      Tämä kohta on erityisen kummallinen :"

      2) Lisäksi, vaikka x voisikin tehdä niitä valintoja vapaasti; mikä siis kuitenkaan ei ole mahdollista, niin ei olisi mitään keinoa vaikuttaa siihen, että mitä ne valinnat olisivat, koska ne valinnat eivät voisi olla vapaita, jos niihin voitaisiin vaikuttaa"

      Tottakai valintoihin pystytään vaikuttamaan ja nimenomaan vapaasti. Taidat luulla, että vapaa valinta tehtäisiin summanmutikassa.

      • Anonyymi

        Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0457)

        Anon. "Tottakai valintoihin pystytään vaikuttamaan ja nimenomaan vapaasti. Taidat luulla, että vapaa valinta tehtäisiin summanmutikassa."

        Tuo väitteesi on jo kumottu yllä, eikä se asia perustelemattomalla jankutuksella miksikään muutu.


    • Anonyymi

      "koska se ei muutoin voisi olla vaikutuksista vapaa,"

      Voi itse päättää vapaasti minkä antaa vaikuttaa päätöksiinsä.

      • Anonyymi

        Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0458)

        Anon. "Voi itse päättää vapaasti minkä antaa vaikuttaa päätöksiinsä."

        Tuokin väitteesi on jo kumottu yllä, eikä sekään asia perustelemattomalla jankutuksella miksikään muutu.


    • Anonyymi

      Miksi professori realisti tekee itsestään robotin, joka ei pysty vaikuttamaan todellisuuteen. Ikään kuin vain seurata kun maailma pyörii silmien edessä.

      • Anonyymi

        Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0459)

        Anon.: "Miksi professori realisti tekee itsestään robotin, joka ei pysty vaikuttamaan todellisuuteen. Ikään kuin vain seurata kun maailma pyörii silmien edessä."

        Kuinka monta kertaa sama asia pitää toistaa? Vapaat valinnat on todistettu mahdottomiksi ja koko vapaan valinnan idea on muutenkin aivan idioottimainen ja nimimerkkini mukaisesti olen ensisijaisesti kiinnostunut reaalisista, enkä fiktiivisistä asioista, koska reaalisilla asioilla on reaalisia ja fiktiivisillä asioilla vain fiktiivisiä vaikutuksia, tarkoittaen sitä, että reaaliset asiat ovat edellytyksiä niille fiktiivisille asioille, kuten esim. sille, että on pakotettu väittämään olemassa olevan sellaisia asioita, jotka ovat mahdottomia.

        Lisäksi, ihmiset eivät oikeasti tosiaankaan vaikuta todellisuuteen, vaan todellisuus vaikuttaa itseensä ja siinä, että jos joku ihminen kuvittelee vaikuttavansa todellisuuteen; kuten monet kertovat kuvittelevansa, on siis kyse fiktiivisestä vaikuttamisesta, siinä merkityksesä, että reaalinen osa tuosta "yhtälöstä" on vaikutus ja fiktiivinen osa se, että se olisi ko. ihminen, joka tuottaisi ko. vaikutuksen. On itseasiassa suuruudenhulluutta kuvitella kykenevänsä muuttamaan todellisuutta, koska todellisuutta nimenomaan ei voida muuttaa, vaan voidaan vain korkeintaan havaita, että todellisuus vaikuttaa itseensä esim. siten, että tiedostetaan, että se vaikuttaa muuttuvan ja että sillä on esim. jonkinlainen yhteys siihen, minkä mielletään olevan se, mitä kutsutaan itseksi.

        Ihminen; jona Professori Realisti:a kaiketi varsin yleisesti pidetään, toisaalta nimenomaan ei tee mitään, jos hänen ei ole pakko tehdä jotain, tarkoittaen sitä, että hän tosiaan on siinä merkityksessä robotti, että hän on todellinen, koska hänellä ei ole lainkaan valinnan vapautta, mutta siinä merkityksessä kuitenkaan ei ole robotti, että ns. 1-persoonan näkökulmastaan hän kokee "maailman pyörivän silmiensä edessä", mutta ei toisaalta kuitenkaan voi olla varma siitä, että kokevatko muut oliot samoin tai ylipäätään mitään. Pythagoras-analogia: Pythagoras: "On ihmisiä, jumalia ja Pythagora:an kaltaisia olentoja." : Professori Realisti: "On ihmisiä, jumalia ja Professori Realisti:n kaltaisia olentoja." :D


    • Anonyymi

      Professoti realistin argumentaatio vapaata tahtoa vastaan on merkityksetöntä, koska se on ratinaalisesti mahdotonta. Peurstelut toisessa aiemmin kirjoitetussa ketjussa.

    • Anonyymi

      "Ihminen voi vapaasti valita lähes mitä tahansa."
      Olen eri mieltä. Harvalla ihmisellä on mahdollisuus tuohon.

      " voit mennä maanantaiaamuna töihin tai olla menemättä. Ihanaa vapautta!"
      Tämän perusteella viimeistään katson kyseessä olevan provosointiyrityksen. Ei kuitenkaan mene läpi.

    • Anonyymi

      Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-0460)

      Anon.: "Esimerkkinä: voit mennä maanantaiaamuna töihin tai olla menemättä. Ihanaa vapautta!"

      Valinnan vapaus on jo kumottu tuolla yllä, mutta voidaan lisäksi todeta selityksenä, että esim. nagualisminkin mukaan selittämätön voima saa aikaan *pakottavasti* *kaiken*, tarkoittaen sitä, että olemassa ei todellakaan ole valinnan vapautta, vaan vain fiktiivistä vapautta. Eli, jos selittämätön voima pakottaa ihmisen menemään maanantaiaamuna töihin, niin ihminen toimii väistämättä kuten töihin menevä ihminen ja käänteisesti, jos selittämätön voima ei tuolloin pakota ihmistä menemään töihin, niin ihminen ei kykene toimimaan kuten töihin menevä ihminen ja kyseessä ei siis ole reaalinen valintatilanne.

      Toisaalta, jos tuossa esimerkkitilanteessa on jotakin sellaista, jonka kokee olevan "ihanaa" tai yleisemmässä katsannossa jotain sellaista, joka on suhteellisen toivottavaa, kuten siinä tietenkin hyvinkin voi olla, niin se siis ei ole vapaus, jota siis ei ole, vaan ilmeisesti esim. se, että kokee, että (z) "selittämätön voima pakottaa toimimaan siten, kuin kokee tahtovansa toimia", tarkoittaen sitä, että toivottavaa tosiaan on; nagualisminkin mukaan se, että selittämätön voima pakottaisi kokemaan tilanteen olevan sellainen; yleisessä tapauksessa sen sisällöstä riippumatta, että z toteutuisi; tarkoittaen sitä, että ihminen tahtomisen ja kokemisen sisällöt korreloivat tuolloin keskenään ja ihminen on siis "sopeutunut todellisuuteen". :D

    • Anonyymi

      Ihanaa olla radikaalisti vapaa. En muuten mene tänäkään aamuna töihin. Ja taas päätin sen ihan vapaasti!

      • Anonyymi

        Tuo ainakin kuulostaa huonosti suunnitellun chatbotin tuotokselta - pelkkää järjettömien väitteiden toistamista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ainakin kuulostaa huonosti suunnitellun chatbotin tuotokselta - pelkkää järjettömien väitteiden toistamista...

        Millä perusteella järjetön väite?

        Päinvastoin, se on niin ilmeinen, ettei sitä voi rationaalisesti epäillä. Eksistentialismissa ymmärretään ihmisen olevan vapaa tekemään vapaita päätöksiä. Vapaa tahto on välittömästi havaittu, epäilyksettä tosi asia. Se on osa maailman kokemistamme, joka mudostaa sekä identiteettimme että maailmasuhteemme.

        Jos et ole sitä havainnut, lienet henkisesti kuollut ihminen.


    • Anonyymi

      Olen vapaassa pudotuksessa hypättyäni laskuvarjolla hyppykoneesta.Mikä estää minua vetämästä varjon laukaisukahvasta tai miksi jätän vetämästä laukaisukahvasta?

      • Anonyymi

        Kerro, miksi ihmeessä jättäisit vetämättä kahvasta? Miksi ylipäänsä hyppäsit??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, miksi ihmeessä jättäisit vetämättä kahvasta? Miksi ylipäänsä hyppäsit??

        Etkö ymmärrä tuota kysymyksen retorisuutta, joka on aivan itsestään selvä. Siinähän ei ole mitään valinnaisuutta, jos haluaa hengissä pysyä, kuten jokainen terve ja tervepäinen ihminen haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä tuota kysymyksen retorisuutta, joka on aivan itsestään selvä. Siinähän ei ole mitään valinnaisuutta, jos haluaa hengissä pysyä, kuten jokainen terve ja tervepäinen ihminen haluaa.

        En ymmärrä. :)


      • Anonyymi

        Vapaus on aina suhteessa jostakin tai johonkin.
        Vapaassa pudotuksessa olevana, kysymys kuuluu "Tahdotko jatkaa elämääsi?. Vastauksen tiedät vain sinä itse.


    • Anonyymi

      Helsingin sanomat: "Yhdysvaltalaiset työntekijät jättivät viime vuoden ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana lähes 39 miljoonaa irtisanoutumisilmoitusta. Määrä oli suurin sen jälkeen, kun tätä asiaa alettiin tilastoida vuonna 2000."

      Hahaa! Vapaus koittaa. Jokaisella on vapaus olla menemättä töihin, ja voit vaikka irtisanoutua.

    • Anonyymi

      Minun pitää ainakin välillä hokea itselle ,että olen vapaa olen vapaa- pystyn tekemään tekoja minkään vaikuttamatta.

      Pitää tietoisesti pyristellä kaikesta vapaaksi. Ja tehdä niin kuin todella haluaa.

    • Anonyymi

      Sitä voi luulla olevansa vapaa, jos on siinä harhassa että on kaikesta muusta irrallinen olento. Todellisuudessa kaikki on osa tätä todellisuutta ei irrallaan mistään. Kaikki siis riippuu kaikesta eikä mitään vapautta ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe