Mökkivaunu / Talovaunu byrokratia ym.

Anonyymi

Heips,

Oon tässä pitkään unelmoinu oman talon rakentamisesta, ja minulla on niin paljon kysymyksiä asiaan liittyen että mikä on suomen laissa sallittua, ja mikä ei.
Pahoittelen myös mikäli näihin kysymyksiin on jo vastattu eri keskusteluissa ja sitä, etten nähnyt pientä vaivaa etsiä arkistoista.

Hieman tausta- tietoa tilanteestani ennen kysymyksiä:

Haluaisin rakentaa semmoisen pienen 20-30 neliöisen talon itselleni, ja en todellakaan ole mikään rakentaja ammatiltani ja en varsinaisesti ole edes rakentanut koskaan aikaisemmin, joka tekee tästä erittäin huvittavan tilanteen. Unelmoin todella paljon tällä hetkellä semmoisesta erakko/amish- tyylisestä elämästä, missä hommaan oman sähkön paneeleilla, oman veden sadevedestä, kasvatan omia kasviksia maallani jne.
Ja ymmärrän, että 99,99% teistä nauraa idealle, mutta toivoisin löytäväni täältä jonkun henkilön joka on käynyt jo tämän saman polun läpi ja pystyy sanomaan, että mikä on mahdollista ja mikä ei täällä suomessa.

Kysymykseni:

Mikäli ostaisin oman tontin joku päivä, niin kuinka monimutkaiseksi menee lainsäädännökset sun muut jos rakentaisin 20-30neliömetrin pienen asuinrakennuksen itselleni? Saako suomessa edes toteuttaa minkäänlaisia rakennuksia, ellei ole rakennusmiehen koulutusta?

Mietin myös sitä, että jos edellämainitun idean kanssa tulee liian paljon vastoinkäymisiä, niin pystyisikö suomen byrokratiaa kiertämään sillä, että rakentaisi 1½- kerroksinen mökkivaunun jonkin kuljetustelakan päälle, ja sitten parkkeeraisi sen mökkivaunun omalle tontille? Myöskin, osaako kukaan kertoa lain sallimat mitat vedettävälle mökkivaunulle? Onko se niin, että kokonaisleveys ei saa olla yli 2,55m ja kokonaiskorkeus yli 4m?

Ja kiitoksia etukäteen, että jaksoitte lukea ja nähdä vaivaa auttaa! Uskon, että minulla on todella paljon lisää kysymyksiä aiheeseen liittyen, mutta en halua niitä kaikkia tähän yhdellä postauksella laittaa.

41

9961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aloita nyt vaikka ensin tutustumalla tontin ja tilan erityispiirteisiin.

Sen jälkeen käyt katsomassa kunnan oikeusvaukutteiset yleiskaavat, tai sitten yleiskaavan ja rakennusjärjestyksen.

Vastaavan mestarin tarvitset joka tapauksessa, muuten rakennuslupaa ei saa. Tämä taas tarkoittaa samalla sitä, että pitää olla rakennesuunnitelmat kunnossa. Eli noihin edellä mainittuihin menee jo muutama tonni, perustuksia ei kukaan voi tehdä itse, eli kymppitonni niihin. Itse rakennustarvikkeet maksavat todella paljon itserakentajalle, tarvikkeiden rahalla saa itse asiassa ostettua valmiiksi pystytetyn talon.

Millään sadevesi vesituotannolla ei rakennuslupaa saa ja viemäröinti pitää hoitaan lain mukaisesti.

Eli kyllähän tuo voi onnistua, aloittajan pitää ensin soittaa kyseisen kunnan rakennusvalvontaan.

Se 30 m2 talo tulee kuitenkin maksamaan noin 100.000 €. Siihen päälle sitten vielä auto, ainakin 20.000 € ja käyttökulut sen 500 €/kk.

Hyvä, että unelmoi, mutta pitää myös olla realisti!!

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta! Vielä jos vähän selkeytän, ja toivon että tänne saa linkittää videoita, niin jotain tämäntapaista minä siis unelmoin:

https://www.youtube.com/watch?v=dFI5m0n4G0Y&t=91s&ab_channel=ExploringAlternatives

Tavoitteena olisi 'ei-täysin-erakoitua' ja asua pienessä talossa missä on kaikki tarpeellinen, ja olla maksamatta sähkö- vesi- laskuja tai ylipäänsä mitään muita laskuja kuin puhelinliittymä ja 4- tai 5g- netti. Myöskin lähin kauppa voisi olla noin 5km päässä, jonne pääsee pyörälläkin talvisin.

Harmittaa, että tämä systeemi toimii niin, että se on tehty lähes mahdottomaksi irtautua yhteiskunnasta, koska ensin pitää tienata järjetön määrä rahaa ( no ei se 100k järjetön määrä ole, mutta suurimmalle osalle ihmisistä vaikea tavoite ), sitten käydä monen vuoden lupaprosessit ja rakennusprosessit läpi ja ottaa ihan jokainen yksityiskohta selville... ja anteeksi tämä avautuminen.
        On tässä enemmän hyvää kuin huonoa olla osana yhteiskuntaa, mutta se, että muut vaihtoehdot on tehty vain turhan hankalaksi niille jotka haluaa elää amish- tyylistä elämää.

Entäs tämmöinen kuvassa- näkyvä rakennelma joka on rakennettu tuommosen autolla- vedettävän telakan/vaunun päälle:

https://lapelland.fi/mokkivaunu-saunalla/

Voiko tuommoisen esimerkiksi itse rakentaa ja kuljettaa omalle tontille ilman turhan monimutkasia kaavoitus- ja rakennus- toimenpiteitä, olettaen että tuohon liität sen sadevesisysteemin johon hommaat hyvät filtterit ja päälle aurinkopaneelit ja pieni puu- takka talven varalle ?
        Totta kai ymmärrän sen, että poismenevä vesi rakennuksesta pitää kuitenkin oikeaoppisesti ajaa pois viemäreihin tai jonnekin, missä se ei aiheuta ympäristöhaittoja, että tämmöiset pienet asiat otan kyllä kaikki selville.

Edellämainittu mökkivaunu(lapelland) on arviolta joku 15-20neliötä, mutta haluaisin hieman korkeamman katon, jonne voi laittaa pienen makuutilan.
        Hella olisi jokin sähkö/propaani- käyttöinen, koska pitää olla varautunut talveen niin, että jos sähkö ei toimi niin pystyy kuitenkin kokkaamaan.
        Laajentaisin vaunun viereen hyvin pienen terassin, jossa voi juua aamu-kaffet tai käydä tupakalla!
        WC-pönttö olisi komposti... siis näin hullua elämää minä haluaisin siis elää :D

Tuli taas niin sekava ja pitkä viesti, kun en osaa tiivistää omaa tekstiä lainkaan, mutta kysymykseni ydin oli siis siinä, että:
        saanko itse rakentaa mökkivaunu, ja kuljettaa sen omalle tontilleni ilman rakennuslupaa?
        Ja jos rakennuslupa on tarpeellinen, niin saanko kuitenkin itse rakentaa sen, jos toimitan tarvittavat piirustukset?
        Ja onko mitään tapausta, jossa ei ole pakollista käydä byrokratia- hommaa läpi? Koska kai suomessa nyt asuu edes jonkin verran ihmisiä metsissä itse rakentamissa kopeissaan, ja tuskin he kaikki ovat hakeneet lupia rakennuksilleen?

Ja kiitos taas etukäteen vaivannäöstä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Vielä jos vähän selkeytän, ja toivon että tänne saa linkittää videoita, niin jotain tämäntapaista minä siis unelmoin:

https://www.youtube.com/watch?v=dFI5m0n4G0Y&t=91s&ab_channel=ExploringAlternatives

Tavoitteena olisi 'ei-täysin-erakoitua' ja asua pienessä talossa missä on kaikki tarpeellinen, ja olla maksamatta sähkö- vesi- laskuja tai ylipäänsä mitään muita laskuja kuin puhelinliittymä ja 4- tai 5g- netti. Myöskin lähin kauppa voisi olla noin 5km päässä, jonne pääsee pyörälläkin talvisin.

Harmittaa, että tämä systeemi toimii niin, että se on tehty lähes mahdottomaksi irtautua yhteiskunnasta, koska ensin pitää tienata järjetön määrä rahaa ( no ei se 100k järjetön määrä ole, mutta suurimmalle osalle ihmisistä vaikea tavoite ), sitten käydä monen vuoden lupaprosessit ja rakennusprosessit läpi ja ottaa ihan jokainen yksityiskohta selville... ja anteeksi tämä avautuminen.
        On tässä enemmän hyvää kuin huonoa olla osana yhteiskuntaa, mutta se, että muut vaihtoehdot on tehty vain turhan hankalaksi niille jotka haluaa elää amish- tyylistä elämää.

Entäs tämmöinen kuvassa- näkyvä rakennelma joka on rakennettu tuommosen autolla- vedettävän telakan/vaunun päälle:

https://lapelland.fi/mokkivaunu-saunalla/

Voiko tuommoisen esimerkiksi itse rakentaa ja kuljettaa omalle tontille ilman turhan monimutkasia kaavoitus- ja rakennus- toimenpiteitä, olettaen että tuohon liität sen sadevesisysteemin johon hommaat hyvät filtterit ja päälle aurinkopaneelit ja pieni puu- takka talven varalle ?
        Totta kai ymmärrän sen, että poismenevä vesi rakennuksesta pitää kuitenkin oikeaoppisesti ajaa pois viemäreihin tai jonnekin, missä se ei aiheuta ympäristöhaittoja, että tämmöiset pienet asiat otan kyllä kaikki selville.

Edellämainittu mökkivaunu(lapelland) on arviolta joku 15-20neliötä, mutta haluaisin hieman korkeamman katon, jonne voi laittaa pienen makuutilan.
        Hella olisi jokin sähkö/propaani- käyttöinen, koska pitää olla varautunut talveen niin, että jos sähkö ei toimi niin pystyy kuitenkin kokkaamaan.
        Laajentaisin vaunun viereen hyvin pienen terassin, jossa voi juua aamu-kaffet tai käydä tupakalla!
        WC-pönttö olisi komposti... siis näin hullua elämää minä haluaisin siis elää :D

Tuli taas niin sekava ja pitkä viesti, kun en osaa tiivistää omaa tekstiä lainkaan, mutta kysymykseni ydin oli siis siinä, että:
        saanko itse rakentaa mökkivaunu, ja kuljettaa sen omalle tontilleni ilman rakennuslupaa?
        Ja jos rakennuslupa on tarpeellinen, niin saanko kuitenkin itse rakentaa sen, jos toimitan tarvittavat piirustukset?
        Ja onko mitään tapausta, jossa ei ole pakollista käydä byrokratia- hommaa läpi? Koska kai suomessa nyt asuu edes jonkin verran ihmisiä metsissä itse rakentamissa kopeissaan, ja tuskin he kaikki ovat hakeneet lupia rakennuksilleen?

Ja kiitos taas etukäteen vaivannäöstä!

Rakennusmääräykset koskee kaiken kokoisia taloja ja mökkejä. Eli ei ole väliä onko neliöitä 25 vai 125. Suurin piirtein sama lupaprosessi. Lupia ei voi myöskään kiertää rakentamalla siirrettävää taloa minäli se ei todellisuudessa ole siirrettävä ja väliaikainen. Eli jos tontille tulee siirrettävän talon ympärille infraa ja puutarhaa niin joku lupa vaaditaan. Eli mm. vedet ja viemärit pitäisi hoitaa talossa. Liitännät vain väliaikaista käyttöä varten. Asuntovaunu tyyliin. Osoitetta tuskin voi tontille ottaa ja käytännössä haja-asutusalue olisi parempi sijoituspaikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakennusmääräykset koskee kaiken kokoisia taloja ja mökkejä. Eli ei ole väliä onko neliöitä 25 vai 125. Suurin piirtein sama lupaprosessi. Lupia ei voi myöskään kiertää rakentamalla siirrettävää taloa minäli se ei todellisuudessa ole siirrettävä ja väliaikainen. Eli jos tontille tulee siirrettävän talon ympärille infraa ja puutarhaa niin joku lupa vaaditaan. Eli mm. vedet ja viemärit pitäisi hoitaa talossa. Liitännät vain väliaikaista käyttöä varten. Asuntovaunu tyyliin. Osoitetta tuskin voi tontille ottaa ja käytännössä haja-asutusalue olisi parempi sijoituspaikka.

joo, no ideanahan oli se, että rakentaisin siirretävän talon ja sillä tavalla kierrän byrokratiaa, mutta todellisuudessahan se ei tule siirtymään mihinkään sen jälkeen ku se on tontille asetettu :D

Ja varmasti jokin lakipykälä löytyy sillekin, että 'hän vilpillisessä mielessä siirsi mökkiään kuukauden välein yhden metrin yrittämällä kiertää lakia, eli linnaan vain tai talo takavarikkoon ja 100k sakot!'

Osoitepuolen mietin silleen, että laittaisin vain postiin osoitteen ja käyn sieltä hakemassa postin itse kuukauden välein. Minua ei häiritse se, että kirjeet ei tule kotiovelle asti, että voin kyllä käydä poimimassa ne muualtakin.

Mutta kiitos, nyt se on selvää sekin, että rakennuslupa näköjään on aivan pakko olla, oli se sitten minkä kokoinen rakennus tahansa jossa 'asutaan'. Ei ilmeisesti kuitenkaan rakennusluvat koske jotain autotalleja tai vajoja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo, no ideanahan oli se, että rakentaisin siirretävän talon ja sillä tavalla kierrän byrokratiaa, mutta todellisuudessahan se ei tule siirtymään mihinkään sen jälkeen ku se on tontille asetettu :D

Ja varmasti jokin lakipykälä löytyy sillekin, että 'hän vilpillisessä mielessä siirsi mökkiään kuukauden välein yhden metrin yrittämällä kiertää lakia, eli linnaan vain tai talo takavarikkoon ja 100k sakot!'

Osoitepuolen mietin silleen, että laittaisin vain postiin osoitteen ja käyn sieltä hakemassa postin itse kuukauden välein. Minua ei häiritse se, että kirjeet ei tule kotiovelle asti, että voin kyllä käydä poimimassa ne muualtakin.

Mutta kiitos, nyt se on selvää sekin, että rakennuslupa näköjään on aivan pakko olla, oli se sitten minkä kokoinen rakennus tahansa jossa 'asutaan'. Ei ilmeisesti kuitenkaan rakennusluvat koske jotain autotalleja tai vajoja?

"Osoitepuolen mietin silleen, että laittaisin vain postiin osoitteen ja käyn sieltä hakemassa postin itse kuukauden välein. Minua ei häiritse se, että kirjeet ei tule kotiovelle asti, että voin kyllä käydä poimimassa ne muualtakin."

Kannattaa sitten huolehtia siitä, että paperisia laskuja ei tule. Kuukauden noutovälillä on jo osa perinnässä.

• Anonyymi

Tee vaunumökki tai jalasmökki asunnoksesi.
      Jos se kelpaa sinulle niin sen on kelvattava rakennusvalvonnallekin. Tässäkin ja muissa byrokraattisessa rahastamiseen ja kyykyttämiseen perustuvassa pahoinvointivaltiossa on monia jotka asuvat niin huonoissa murjuissa että niissä ei saisi pitää eläimiäkään ja monilla ei ole asumuksena kuin roskalaatikko , sillan alunen tai rappukäytävä.
      Laitat tuon hyvin tehdyn parakkimökin ja asut siinä. Kyllä se rakennustarkastaja sen rekisteriin laittaa jos on vähänkään älyä ja taitoa katsoa että asuinolot ovat asialliset. Jos ei kelpuuta niin ei ole asujan ongelma. Kannatan ajatuksiasi toteuttamiskelpoisina. !

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta!

Otin vähän selvää tuosta jalasmökistä, ja tämmöistä tietoa tuli siitä:
        - Ei tarvitse perustaa, eikä näin ollen sido rakennusta tiettyyn rakennuspaikkaan.
        - Ei tarvitse rakennuslupaa
        - Ei kiinteistöveroa
        - Säilyttää myyntiarvonsa ja on helppo muuttaa rahaksi tarpeen vaatiessa.

Siis haluan vain itselleni oman rauhan ja taloudellisen vapauden, ja minua ei häiritse vaikka asunto ei täyttäisikään kaikkia turvallisuuden vaatimuksia, tosin olen kyllä valmis tekemään kaiken tarpeellisen, että elinolosuhteet siellä olisi turvalliset ja viihtyisät.
        Se, että seinässä tai lattiassa olisi pieni rako josta pääsee sisään kylmää ilmaa talvella ei haittaa, tai vaikkapa terassi olisi hieman hutera, koska yksi ruuvi puuttuu yhdestä laudasta.

En ymmärrä, että mikä estäisi rakentamasta jonnekin maalle oman talon missä lähin naapuri olisi kilometrin päässä? Ketä kiinnostaa, että minkälainen julkisivu rakennuksellani on tai että onko se turvallinen, jos itse siellä asun?
        Tuon jäteveden ja paloturvallisuuden kuitenkin ymmärrän, koska ei kukaan halua joku päivä alkaa korjaamaan minun roskia ja myrkkyjä, tai että koska rakennuksen paloturvallisuus on Ö- luokkaa niin pahimmassa tapauksessa tuli voi levitä naapureidenkin tonteille.

Mutta joo, koskeeko vaunumökissä samat säädökset kuin jalasmökissäkin, eli ei tarvita rakennuslupaa? Aikaisempi kommentti mainitsi kylläkin, että kaikki rakennukset vaativat sen suomessa? Oletan kuitenkin, että hän tarkoitti 'asuttavia' rakennuksia. Ei myöskään kiinteistöveroa tarvitse kummassakaan maksaa?

Ja hei, kyllä minä sen rakennusluvan voin hankkia jos joudun siitä muutaman satasen köyhtyyn, ja maksamaan vaikka tonnin pari kunnon piirustuksista jotka näytän rakennuslupaa anoessani... En vain halua, että erakko- unelmani kaatuvat siihen, koska kuluja syntyy kymmeniä tuhansia luvista, työntekijöiden palkoista, viemäröinnistä, salaojituksesta, sähköjen vetämisestä ja lopulta vielä kuukausittaisista kuluista ja että koko prosessi veisi vuosia.

Ilman kaikkea tätä byrokratiaa voisin asua unelmieni asunnossa pysyvästi seuraavalla hinnalla:
        tontti ( 10000-30000e riippuen mistä tontti ja kuinka iso tontti, mutta mitä olen katsonut alueelta jossa asun, niin 15k on maksimi )
        itse rakennus ( 30000e maksimissa kalustettuna, vedet ja sähköt asennettu itse )
        - Aurinkopaneelit noin 5000e asennettuna
        - Veden asennus... en ole suoraan sanoen perehtynyt täysin tähän, mutta voisin kuvitella sen olevan alle 2000e
        - Rakennusmateriaalit talolle yläkanttiin 20000e toimitettuna tontille
        - Kalusto 10000e, sisältäen wc, keittiö, takka ja sauna joka on totta kai pakollinen jokaisessa suomalaisessa asunnossa, ihan sama kuinka pieni!

Olen siis niin pärinöissä tämän unelman kanssa, että en usko tämän intohimon ja polton loppuvan ennen kuin olen toteuttanut unelmani, minkä johdosta kirjoitan näin mahottomasti tänne :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

- Ei tarvitse perustaa, eikä näin ollen sido rakennusta tiettyyn rakennuspaikkaan.
        - Ei kiinteistöveroa

Siis haluan vain itselleni oman rauhan ja taloudellisen vapauden, ja minua ei häiritse vaikka asunto ei täyttäisikään kaikkia turvallisuuden vaatimuksia, tosin olen kyllä valmis tekemään kaiken tarpeellisen, että elinolosuhteet siellä olisi turvalliset ja viihtyisät.
        Se, että seinässä tai lattiassa olisi pieni rako josta pääsee sisään kylmää ilmaa talvella ei haittaa, tai vaikkapa terassi olisi hieman hutera, koska yksi ruuvi puuttuu yhdestä laudasta.

En ymmärrä, että mikä estäisi rakentamasta jonnekin maalle oman talon missä lähin naapuri olisi kilometrin päässä? Ketä kiinnostaa, että minkälainen julkisivu rakennuksellani on tai että onko se turvallinen, jos itse siellä asun?
        Tuon jäteveden ja paloturvallisuuden kuitenkin ymmärrän, koska ei kukaan halua joku päivä alkaa korjaamaan minun roskia ja myrkkyjä, tai että koska rakennuksen paloturvallisuus on Ö- luokkaa niin pahimmassa tapauksessa tuli voi levitä naapureidenkin tonteille.

Mutta joo, koskeeko vaunumökissä samat säädökset kuin jalasmökissäkin, eli ei tarvita rakennuslupaa? Aikaisempi kommentti mainitsi kylläkin, että kaikki rakennukset vaativat sen suomessa? Oletan kuitenkin, että hän tarkoitti 'asuttavia' rakennuksia. Ei myöskään kiinteistöveroa tarvitse kummassakaan maksaa?

Ja hei, kyllä minä sen rakennusluvan voin hankkia jos joudun siitä muutaman satasen köyhtyyn, ja maksamaan vaikka tonnin pari kunnon piirustuksista jotka näytän rakennuslupaa anoessani... En vain halua, että erakko- unelmani kaatuvat siihen, koska kuluja syntyy kymmeniä tuhansia luvista, työntekijöiden palkoista, viemäröinnistä, salaojituksesta, sähköjen vetämisestä ja lopulta vielä kuukausittaisista kuluista ja että koko prosessi veisi vuosia.

Ilman kaikkea tätä byrokratiaa voisin asua unelmieni asunnossa pysyvästi seuraavalla hinnalla:
        tontti ( 10000-30000e riippuen mistä tontti ja kuinka iso tontti, mutta mitä olen katsonut alueelta jossa asun, niin 15k on maksimi )
        itse rakennus ( 30000e maksimissa kalustettuna, vedet ja sähköt asennettu itse )
        - Veden asennus... en ole suoraan sanoen perehtynyt täysin tähän, mutta voisin kuvitella sen olevan alle 2000e
        - Kalusto 10000e, sisältäen wc, keittiö, takka ja sauna joka on totta kai pakollinen jokaisessa suomalaisessa asunnossa, ihan sama kuinka pieni!

Olen siis niin pärinöissä tämän unelman kanssa, että en usko tämän intohimon ja polton loppuvan ennen kuin olen toteuttanut unelmani, minkä johdosta kirjoitan näin mahottomasti tänne :D

Vielä lisäys, että nuo hinnat on päästä heitettyjä arvauksia, että saatte kyllä korjata minua siinä, että kuinka pieleen nuo heitot meni. Mutta en todellakaan näe, että miten kustannukset voisivat ylittyä 100k millään keinolla, ihan sama kuinka hifi- materiaaleja käyttäysin. Voisin varmasti jopa saada kaikki kustannukset alle 50000e käyttäen osittain kierrätysmateriaaleja, joita varmasti löytyy kierrätyskeskuksista ympäri suomea

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

- Ei kiinteistöveroa

Mikset osta jostain muuttotappiokunnosta jotain pikku tönöä tai maatilaa. Niitä saa tuohon samaan hintaa, jota olet suunnitellut sijoittavasi liikuteltavaan "mökkiisi"ja niillä on jo valmiiksi kaikki asuinrakennuksen luvat ja oikeudet sekä yleensä kaivo ja sähköt ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikset osta jostain muuttotappiokunnosta jotain pikku tönöä tai maatilaa. Niitä saa tuohon samaan hintaa, jota olet suunnitellut sijoittavasi liikuteltavaan "mökkiisi"ja niillä on jo valmiiksi kaikki asuinrakennuksen luvat ja oikeudet sekä yleensä kaivo ja sähköt ym.

Tuli uusi sana taas opittua, 'muuttotappiokunta'. Voitko antaa jotain linkkiä mistä näkee niitä hintoja ja että mitä tulee paketin mukana?

Olen katsellut lähinnä oman asuinalueen lähettyviltä noin 30km säteellä hintoja jotka ovat siis aivan liikaa omalle lompakolle(50k halvimmat sillä ehdolla, että saat purettavan rakennuksen tontin mukana), mutta en ole edes ajatellut, että vielä kauempaa voi löytyä vieläkin halvemmalla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli uusi sana taas opittua, 'muuttotappiokunta'. Voitko antaa jotain linkkiä mistä näkee niitä hintoja ja että mitä tulee paketin mukana?

Olen katsellut lähinnä oman asuinalueen lähettyviltä noin 30km säteellä hintoja jotka ovat siis aivan liikaa omalle lompakolle(50k halvimmat sillä ehdolla, että saat purettavan rakennuksen tontin mukana), mutta en ole edes ajatellut, että vielä kauempaa voi löytyä vieläkin halvemmalla

Kannattaisiko katsoa asuntovälittäjien sivuita? Mitä luulet, löytyisikö näistä ilmoituksista kuvia ja hintoja sekä tietoa mitä talon mukana tulee?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen katsellut lähinnä oman asuinalueen lähettyviltä noin 30km säteellä hintoja jotka ovat siis aivan liikaa omalle lompakolle(50k halvimmat sillä ehdolla, että saat purettavan rakennuksen tontin mukana), mutta en ole edes ajatellut, että vielä kauempaa voi löytyä vieläkin halvemmalla"

Ihan asumiskelpoisia omakotitaloja saa jo viidellä tonnilla muuttotappiopaikkakunnista. Mikäli haluaa asua kaupungissa, niin esimerkiksi Suonenjoelta (en ole tosin koskan käynyt siellä) saa 30000 eurolla hyvän talon ja 50000 eurolla jo tosi hyvän talon. Suonenjoki on kuitenkin ihan oikea kaupunki.

Aloittajan unelmointi itse rakentamisesta on muutenkin utopiaa. Ellei ole koskaan ennen tehnyt remppahommia, niin ei sitä asuinkelpoista taloakaan osaa rakentaa. Lisäksi aloittaja on unohtanut tien tekemisen kustannukset ja vakituisen osoitteen tuoman turvan. Nuorellekin voi tulla sydänkohtaus tai voi teloa itseään vaikka pihatöissä, silloin ambulanssin pitää löytää perille ja päästä suoraan pihaan.

On sitten vähän ahdistavaa kuolla siinä metsätuvassa ilman apua....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

- Ei kiinteistöveroa

"( 30000e maksimissa kalustettuna, vedet ja sähköt asennettu itse )"

Sähköjä ei saa vetää itse!

Rakentaminen maksaa keskimäärin noin 2500 €/m2 perustukset liittymät. Helposti rakennettavalle kiinteistölle saa sen 25 m2 talon sadalla tonnilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"( 30000e maksimissa kalustettuna, vedet ja sähköt asennettu itse )"

Sähköjä ei saa vetää itse!

Rakentaminen maksaa keskimäärin noin 2500 €/m2 perustukset liittymät. Helposti rakennettavalle kiinteistölle saa sen 25 m2 talon sadalla tonnilla.

Saat ne sähköt itsekin vetää ja kiskot sitten papereílla varustetun sähköasennustarkastajan ja hyväksytät asennukset.

-nimi paperissa-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä Oulaisissa oli just talo, remontoitu, myytävänä.Kun ei mulla ole tarvetta ostaa, en pannut mieleeni hintaa. Omasta rivitalon päädystäni maksoin 25.000, 36 neliötä, talosauna, pesutupa, kuivatushuone.
        Reagoin, että se talo on halvempi, kuin minun. Se voi olla vieläkin myytävänä, ellei just joku ole sitä ostanut. Talo on aika lähellä keskustaa, mutta tämä on rauhallista asinaluetta

• Anonyymi

Lähes kaikissa kunnissa on rakennusmääräyksissä ohta, jossa esim. asuntovaunut sijoittaminen pysyvästi tontille vaatii jonkinlainen ilmoituksen/luvan. Sama koskee jalasmökkiä. Eli rakennuslupaa et tarvitse, mutta luvan kuitenkin.

• Anonyymi

Jalasmökki ei tarvi rakennuslupaa koska on irtaimistoa samoin vaunu, laivakontti ym. mutta jos ne sijoitetaan tai käytetään pysyvän rakennuksen tavoin niitä koskee rakennusmääräykset kuten kaikkia muutakin. Vaadittavan luvan sanelee tapauskohtaisesti kunnan rakennusvalvonta. Jos haluat oikeasti lupavapaan talon se pitää olla mm. talotekniikaltaan itsenäinen ja helposti siirrettävä asuntovaunun tapaan. Sen lisäksi tontin infra pitää olla selvästi säilytyspaikka tyylinen. Eli asfaltit, apurakennukset,aidat,istutukset jne. Voi unohtaa. Ilman lupia voi tietenkin tehdä ja toimii hyvin ellei jää kiinni mutta jos kunta löytää ja vaatii tyhjentämään niin sitten tyhjennät tontin.

• Anonyymi

"Jalasmökki ei tarvi rakennuslupaa koska on irtaimistoa samoin vaunu, laivakontti ym. mutta jos ne sijoitetaan tai käytetään pysyvän rakennuksen tavoin niitä koskee rakennusmääräykset kuten kaikkia muutakin. Vaadittavan luvan sanelee tapauskohtaisesti kunnan rakennusvalvonta. Jos haluat oikeasti lupavapaan talon se pitää olla mm. talotekniikaltaan itsenäinen ja helposti siirrettävä asuntovaunun tapaan. Sen lisäksi tontin infra pitää olla selvästi säilytyspaikka tyylinen. Eli asfaltit, apurakennukset,aidat,istutukset jne. Voi unohtaa. Ilman lupia voi tietenkin tehdä ja toimii hyvin ellei jää kiinni mutta jos kunta löytää ja vaatii tyhjentämään niin sitten tyhjennät tontin."

Onhan oikeasti liikuntakykyisten saunalauttojenkin osalta määrätty sakkoja, niin takuulla määrätään myös liikuntakyvyttömien rakennusten osalta.

• Anonyymi

Ennenkuin suunittelet lisää osta asuntovaunu ja asu siinä pari kolme vuotta. Jatkat sitten lisää jos se tuntuu vielä hyvältä ajatukselta.

• Anonyymi

En!

• Anonyymi

Itselläni on tuollainen talo, itse rakennettu ja täyttää vaatimukset. Asun siellä puoli vuotta ympärivuotisrsti, toinen puoli muualla. Voisihan noita olla vaikka kaksi eri paikoissa. Sopivasti tehtynä kustannukset jäävät alhaisiksi rakennuksen ja käytön suhteen.

• Anonyymi

Uijh... jos saan kysyä, niin oliko monimutkainen prosessi saada lupahakemukset sun muut?

Ja koska et asu niinsanotusti ympäri vuoden siinä, niin pystytkö kiertämään/välttämään kiinteistöveron tuolla, että asut puoliksi siellä pikkutalossa? Ja koska et asu siellä ympäri vuoden, niin oliko lupahakemukset ynnä muut helpompi prosessi kuin mitä jotkin isommat ja kiinteät rakennukset vaatisivat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uijh... jos saan kysyä, niin oliko monimutkainen prosessi saada lupahakemukset sun muut?

Ja koska et asu niinsanotusti ympäri vuoden siinä, niin pystytkö kiertämään/välttämään kiinteistöveron tuolla, että asut puoliksi siellä pikkutalossa? Ja koska et asu siellä ympäri vuoden, niin oliko lupahakemukset ynnä muut helpompi prosessi kuin mitä jotkin isommat ja kiinteät rakennukset vaatisivat?

pahoitteluni, tää ilmoitti että tuli jokin virhe ja yrittää uudelleen... no yritin sitten uudelleen vähän turhankin monta kertaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, olen nyt täällä pikkutalossa. Omat suunnitelmat kuvineen tein itse ja ne hyväksyttiin sellaisenaan. Kannattahan aikeita hyväksyttää etukäteen, ennen kuin käyttää rahaa yhtään. Linkkikuvan mökki taitaa kuulua eri vyöhykkeelle, tyyliä voi matkia. Täällä ei voi olla mitään jäätyvää talvella, kun ei ole liitetty sähköverkkoon eikä peruslämpöä voi pitää yllä. Lämpimänä aikana on vesijohto ja kylmän ajan homma hoituu kaivosta.
        Yksi vakituinen asuinpaikka, tämä sitten ns. vapaa-ajan asunto, verot sen mukaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, olen nyt täällä pikkutalossa. Omat suunnitelmat kuvineen tein itse ja ne hyväksyttiin sellaisenaan. Kannattahan aikeita hyväksyttää etukäteen, ennen kuin käyttää rahaa yhtään. Linkkikuvan mökki taitaa kuulua eri vyöhykkeelle, tyyliä voi matkia. Täällä ei voi olla mitään jäätyvää talvella, kun ei ole liitetty sähköverkkoon eikä peruslämpöä voi pitää yllä. Lämpimänä aikana on vesijohto ja kylmän ajan homma hoituu kaivosta.
        Yksi vakituinen asuinpaikka, tämä sitten ns. vapaa-ajan asunto, verot sen mukaisesti.

Anteeksi, olin ihan kokonaan unohtanut tämän palstan!

Oletko koulutukseltasi arkkitehti tai vastaava, vai voiko nuo piirustukset pientaloihin oppia kuka tahansa jamppa youtube- videoista?
        Ja joo, tämä unelmani varmaan lähtee toteutukseen vasta useamman vuoden päästä kun olen tarpeeksi rahaa saanut säästöön.

Tuo talvihomma itseä todellakin askarruttaa eniten, koska en vielä ole keksinyt satavarmaa ratkaisua sille, että miten estää sadevesitankit / putket jäätymästä, sekä että miten sähköpuoli, koska muutama aurinkopaneeli ei ymmärtääkseni riitä talvella ylläpitämään jääkaappia, liettä, astianpesukonetta, saunaa, tietokonetta ja kaikkia muita nykypäivän hienouksia joista on vaikea irtautua.

Kenties tuommoseen pientaloon pitää vain hommata pari aurinkopaneelia, pieni jääkaappi ja kannettava tietokone ja yrittää olla käyttämättä mitään sähkölaitteita ellei ole pakko? Ruuatkin lämmittää käyttämällä takkaa tai kaasuliettä?

Olen siis täysin tyytyväinen, että kunhan läppäri vain toimii, mutta jos tulee vieraita kylään niin olisi kiva käyttää muitakin hienouksia

• Anonyymi

Alle 12 m2 talon voit yleensä rakentaa ilman lupaa mutta jos siihen tulee tulisija niin rakennuslupa täytyy olla koosta riippumatta. Tällä hetkellä. Lait ovat muuttumassa ja 1.1.2024 alkaen voi (toivottavasti) rakentaa 30 m2 asti ilman lupaa - myös saunoja, missä on tulisija...

https://mrluudistus.fi/

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007987907.html

Olen ihan samaa mieltä siitä että jos haluaa rakentaa jotain jossain korvessa niin pitäisi saada rakentaa ihan vapaasti mitä haluaa. Kaupungissa tietty eri asia.

• Anonyymi

Mulla on samoja unelmia kuin ketjun aloittajalla. Olen tullut siihen tulokseen, että helpointa olis ostaa vanha mökki ja itselle se olisi sellainen erämökki, missä ei ole mitään mukavuuksia. Asua ei saa vakituisesti, mutta kuka sitä mitenkään valvoisi. Kumman vaikeaksi on tehty, kun vain haluaisi asua mahdollisimman pienessä kämpässä luonnon keskellä.

• Anonyymi

Niin, kun äidin kullannuppu ja maailman napa huutaa MÄ HALUUN niin kaikenhan täytyy järjestyä!

Tässä on vaan se pikku juttu, että myönnettäessä lupa vakituiseen asumiseen paikassa X siitä syntyy yhteiskunnallekin velvoitteita ja KUSTANNUKSIA, joita maailman napa ei tietenkään ole valmis maksamaan. Kunnan pitäisi järjestää jätehuolto ja jos maailman napa joskus pääsee lisääntymään, niin sitten pitää olla koulukyydit yms. Tulee kovasti hintaa, jos Maailman Tärkeimmät Ihmiset saa rakennella asuntoja minne ja miten sattuu.

Sehän on selvä, että ruokahalu saattaa syödessä kasvaa ja sitä pikku piilopirttiä laajennetaan tai tehdään lisää rakennuksia. Hatarasti eristettyjä vailla kunnon jäteveden käsittelyä jne. Saattaa sitten ympäristön kuormistuskin olla aikamoista, mutta tähänkään ei saisi puuttua, koska Maailman Napa ei halua maksaa - kustannukset kuuluu muille!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, kun äidin kullannuppu ja maailman napa huutaa MÄ HALUUN niin kaikenhan täytyy järjestyä!

Tässä on vaan se pikku juttu, että myönnettäessä lupa vakituiseen asumiseen paikassa X siitä syntyy yhteiskunnallekin velvoitteita ja KUSTANNUKSIA, joita maailman napa ei tietenkään ole valmis maksamaan. Kunnan pitäisi järjestää jätehuolto ja jos maailman napa joskus pääsee lisääntymään, niin sitten pitää olla koulukyydit yms. Tulee kovasti hintaa, jos Maailman Tärkeimmät Ihmiset saa rakennella asuntoja minne ja miten sattuu.

Sehän on selvä, että ruokahalu saattaa syödessä kasvaa ja sitä pikku piilopirttiä laajennetaan tai tehdään lisää rakennuksia. Hatarasti eristettyjä vailla kunnon jäteveden käsittelyä jne. Saattaa sitten ympäristön kuormistuskin olla aikamoista, mutta tähänkään ei saisi puuttua, koska Maailman Napa ei halua maksaa - kustannukset kuuluu muille!

Korkki kiinni ja lääkkeet!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asuminen missä vaan ei ole kiellettyä, mutta noista mainitsemistasi syistä mitä tahansa ei saa rekisteröityä asunnoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asuminen missä vaan ei ole kiellettyä, mutta noista mainitsemistasi syistä mitä tahansa ei saa rekisteröityä asunnoksi.

En ole tiennytkään että jotain pitäisi rekisteröudä asunnoksi.

• Anonyymi

Pieni mökki mukavuuksilla tai ilman on ihan laillinen ihmisasumus. Mikä ja kuka sen kieltäisi ?
      Ei kukaan eikä mikään. Jotkut asuvat teltassa , roskiksessa ja jopa kadulla tai missä lie kaukolämpökaivossa, eikä juuri kukaan puutu.

• Anonyymi

"Pieni mökki mukavuuksilla tai ilman on ihan laillinen ihmisasumus. Mikä ja kuka sen kieltäisi ?
      Ei kukaan eikä mikään. Jotkut asuvat teltassa , roskiksessa ja jopa kadulla tai missä lie kaukolämpökaivossa, eikä juuri kukaan puutu."

Ei kukaan sellaista kiellä eikä sellaisesta ole syytä tehdä tehdä aloituksiakaan muuten kuin palstan aktivoinnin takia !

• Anonyymi

Et arvosta miljoonanikin kiivasta yksinpuhelua?

• Anonyymi

Ulosmitattuja, virallisesti "purkukuntoisia" vanhoja ok-taloja saa kymppitonnilla. Jos vaan peltikatto on päällä, ja sijainti mäennyppylällä, se ei ole vaikea saattaa täyteen asumiskuntoon. Tällaisessa yleensä sähköliittymä irtisanottu, mutta kaivo useimmiten on. Halpaa tuollaisessa asua jos puut saa omalta tontilta. Onnea erakkoelämään ja hyvää poistumista tästä pahoinvointiyhteiskunnasta.

Jo pois hypännyt.

• Anonyymi

Sama mielessä ja hyvin pian näin teenkin.
      Edesmennyt isäni tapasi joskus sanoa :
      " tulis sota ja tappais kaikki saatanan kerjäläiset "
      Tarkoitti tuolla tämän pahoinvointivaltion kerjuu järjestelmää byrokraatteja verottajaa ja muita verenimijöitä jotka rikastuvat kyykyttämällä ja rahastamalla ihmiset hengettömiksi.

• Anonyymi

Heips, ketjun aloittaja täs!

Kokonaan tosiaan unohtanut tämän palstan jälleen kerran, ja vahingossa törmäsin tähän uudestaan kun guugletin aiheesta.
      Olen yllättynyt siitä, että kuinka paljon samankaltaisia ihmisiä täältä löytyy, ja harvempi postaus sattuu olemaan sitä tyypillistä 'Turpa kii kalle ja nukkuun! Aamulla sit taas töihin!'.

Olen tosiaan yrittänyt haalia rahaa kasaan koko ajan, että pääsisin irti tästä verenimemis- yhteiskunnasta, mutta se on paljon vaikeampaa kuin mitä olin alun perin ajatellut.

Kyllä tää unelma käy toteen 5v sisään varmasti, mutta alun perin olin ajatellut mökkivaunua. Nyt olen tosiaan jonkin pienen mökin, mökkivaunun ja pienen talon kannalla, kuhan vain saisi tarpeeksi halvalla.

Ymmärrän myös ihmiset jotka on huolissaan siitä, että asun korvessa ja roskaan luontoa ja miten hoidan jätehuollon, tien aurauksen. Ja entä jos tarvii ambulanssin?
      No ambulanssi on voi voi, että se on riski jonka tietoisesti otan. Ehkä mie sit talvella jaksankin aurata sen tien jos ei ole kovin pitkä.
      Ja jätehuollosta en ole vielä varma että hoidanko itse vai miten sen tekisi fiksuimmin.

Mutta joo, kiitoksia vastauksista kaikille :D

• Anonyymi

Morjesta! Törmäsin ketjuun juuri samanlaisia asioita itse etsiessä. Mukava nähdä etten ole ainoa joka kyseisestä elämäntyylistä on kiinnostunut.

Itselläkin on ollut muutaman vuoden unelmana rakentaa oma pikkutalo. Veikkaisin että asiasta kannattaa kysyä joltakin rakennuslakiasiantuntijalta jos semmoisen löydät. Kamalan vaikeaksi tällaiset oman puuhastelun ja asumisen lupa-asiat tehty ja kun sen verran epätavallisia pikkutalot vielä Suomessa on niin tietoa ei juurikaan löydy ihan suoraan.

Toivotan onnea talon rakentamiselle jos koskaan siihen urakkaan pääset kiinni tässä lakiviidakossa. Ehkä itsekin kunhan saa rahoja kasaan.

• Anonyymi

Minkä osaa itse tehdä, kannattaa myös omatoimisesti toteuttaa. Hinta vähintään puolittuu, aika tosin vähintään kaksinkertaistuu. Laatu ei vastaa ammattilaisen jälkeä, haittaa vähän jos myy kohdetta. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanonta pätee. Siis kaikilta osiltaan suunniteltu.

• Anonyymi

Irtolaislaki on viime vuosisadan juttuja.
      Viralliset postit saa postin sovellukseen, kaikki mahdollinen laskutus sähköisesti tai email ja poste-restante paperipostille, jota voi hakea sovitusta palvelupisteestä.
      Itse toimin näin, kun piti hetken aikaa asua töissä, kun rahat oli tiukilla.

Halvinta varmaan olisi nämä vanhat mökit, joita on myynnissä ympäriinsä.
      Asuntovaunu pihaan, jos osoittautuu asuinkelvottomaksi esim. talvella.

Laadukkaampi/suurempi asuntovaunu voisi tulla halvemmaksi kuin uusi rakennus.

Vaunu leirintäaluepaikalla pystyisi testaamaan talviolot.
      Olisi infrat ja fasiliteetit valmiina.
      Esim. kaasulämmitys kuluineen pääsisi kokeilemaan omaa sietokykyä.
      Se olisi sitten majoitteena oman rakennusprojektin tueksi myöhemmin tai myy pois.

Itse olen miettinyt myös tyhjää tonttia ja hirsimökki-paketti.
      Jalaksellinen kontti tai valmis työmaaparakki ei olisi rakennus?

Nyt mennään vielä kerrostalossa, mutta tulojen ja kulujen suhde menee ikävään suuntaan.

• Anonyymi

Taajamissa on uimahallien yms. lisäksi kaupallisia kuntosaleja suihkuineen ja vessoineen auki 24/7.
      20-30€/kk ja kaikki pohjoismaiset salit käytössä.
      Askeettinen elämä voi olla rankkaa, niin pysyy samalla kunnossa ja terveenä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe