Yhden hengen taloudessa ei kannata laittaa ruokaa

Anonyymi

Etenkin nyt kun sähkönhinta on moninkertaistunut. Eikä pienten pakkauskokojen kalliimpaa hintaa ole vieläkään korjattu. Kaupat ovat hinnoitelleet optimaaliset pakkaukset jonkun lestaperheen mukaan.

Pikaruoka tulee paljon halvemmaksi, ja saa yleensä vielä salaatinkin, jonka raaka-aineet maksavat ruokakaupassa maltaita.

71

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etenkin nyt kannattaa tehdä itse ja enemmän kerralla, jo koronakin takia ja bensa liian kallista lähteä minnekään turhan takia.

      • Juuri näin. Jos yksin eläjällä on pakastin niin sinne pakkaseen valmista ruokaa kerta annoksiin. Omatekemä ruoka on aina parempaa kuin einekset.


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Juuri näin. Jos yksin eläjällä on pakastin niin sinne pakkaseen valmista ruokaa kerta annoksiin. Omatekemä ruoka on aina parempaa kuin einekset.

        Pakastin kulutaa sähköä, jonka tuottaminen sulattaa napajäätiköt. Ei hyvä luonnon kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakastin kulutaa sähköä, jonka tuottaminen sulattaa napajäätiköt. Ei hyvä luonnon kannalta.

        Paljon vähemmän kuin hakea pikaruokaa tai eineksiä joka päivä. Pitää ajatella myös omaa terveyttään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakastin kulutaa sähköä, jonka tuottaminen sulattaa napajäätiköt. Ei hyvä luonnon kannalta.

        "Pakastin kulutaa sähköä, jonka tuottaminen sulattaa napajäätiköt. Ei hyvä luonnon kannalta."

        Ja pikaruuan valmistamiseen ei mene yhtään sähköä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakastin kulutaa sähköä, jonka tuottaminen sulattaa napajäätiköt. Ei hyvä luonnon kannalta."

        Ja pikaruuan valmistamiseen ei mene yhtään sähköä?

        Aika harva tekee pikaruokaa omassa taloudessaan. Yleensä ne hankitaan ravintoloista, jotka joutuvat maksamaan itse omat sähkölaskunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva tekee pikaruokaa omassa taloudessaan. Yleensä ne hankitaan ravintoloista, jotka joutuvat maksamaan itse omat sähkölaskunsa.

        Niin maksavat, mutta sähköä kuluu silti. Jos ilmastonmuutoksesta on kerran kyse niin ei ole väliä missä tuo sähkö on käytetty. Tosin minun logiikalla pikaruokaravintola saattaa käyttää energiaa tehokkaammin, mutta voin aivan hyvin olla väärässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon vähemmän kuin hakea pikaruokaa tai eineksiä joka päivä. Pitää ajatella myös omaa terveyttään.

        On olemassa erikseen terveellisiä ja epäterveellisiä eineksiä ja kotona voi tehdä itse hyvinkin epäterveellistä ruokaa. Ei kaikki kotiruokakaan ole terveellistä.

        Ylipäätään väitteet siitä, että kaikki einekset ovat ravintoarvoltaan heikkoja ei pidä täysin paikkaansa, koska se riippuu ihan siitä minkä eineksen valitsee. Aivan sama kuin että kotiruoka on terveellistä vain jos tekee terveellistä. Ei läheskään kaikki kotiruoka ole terveellistä.

        Ja jopa joissakin pikaruokaravintoloissa on terveellisiä vaihtoehtoja (joita tosin harva valitsee). Ei pikaruokakaan automaattisesti tarkoita epäterveellistä vaihtoehtoa.


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Juuri näin. Jos yksin eläjällä on pakastin niin sinne pakkaseen valmista ruokaa kerta annoksiin. Omatekemä ruoka on aina parempaa kuin einekset.

        Ei ole, jos ei tee terveellistä kotiruokaa. Monet tekevät hyvinkin ravintoarvoltaan heikkoa kotiruokaa. Esimerkiksi omat vanhempani tekevät erittäin suolaista ruokaa, paljon suolaisempaa kuin mikään eines. Jokaisen reseptin kohdalla he vähintään tuplaavat suolan määrän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva tekee pikaruokaa omassa taloudessaan. Yleensä ne hankitaan ravintoloista, jotka joutuvat maksamaan itse omat sähkölaskunsa.

        Heh, kyllä ne sähköt maksaa asiakkaat ostoksissaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin maksavat, mutta sähköä kuluu silti. Jos ilmastonmuutoksesta on kerran kyse niin ei ole väliä missä tuo sähkö on käytetty. Tosin minun logiikalla pikaruokaravintola saattaa käyttää energiaa tehokkaammin, mutta voin aivan hyvin olla väärässäkin.

        Tietenkin yksilötasolla yrittää minimoida sähkön käyttämisen.

        Keskuskeittiössä saadaan tehtyä ruoka tehokkaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, jos ei tee terveellistä kotiruokaa. Monet tekevät hyvinkin ravintoarvoltaan heikkoa kotiruokaa. Esimerkiksi omat vanhempani tekevät erittäin suolaista ruokaa, paljon suolaisempaa kuin mikään eines. Jokaisen reseptin kohdalla he vähintään tuplaavat suolan määrän.

        No minä en kokkaa resepteistä vaan ihan oman makuni mukaan laitan suolat (merisuola) ja mausteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä en kokkaa resepteistä vaan ihan oman makuni mukaan laitan suolat (merisuola) ja mausteet.

        Merisuola on samaa NaCl:ia kuin tavallinenkin ruokasuola. Maksat vain turhasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merisuola on samaa NaCl:ia kuin tavallinenkin ruokasuola. Maksat vain turhasta.

        Puhdas merisuola ei sisällä jodia, kuten eivät monet kalliit trendisuolatkaan. Jodin puute aiheuttaa sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin yksilötasolla yrittää minimoida sähkön käyttämisen.

        Keskuskeittiössä saadaan tehtyä ruoka tehokkaammin.

        Ehkä jos tehdään tietty määrä ja suljetaan laitteet, mutta grilleillä on öljyt ja grillitasot koko ajan kuumina vaikkei olisi asiakkaitakaan ja heittävät jopa koko ajan ruokaa roskiin kun tekevät niitä valmiiksi että olisivat nopeita.

        Kun tekee itselle ison määrän kerralla ja syö samaa vaikka viikon tai laittaa osan pakkaseen niin ei paljon sähköä kulu hukkaan, mikro ei kuluta lämmityksessä paljon mitään. Eineksetkin paljon energiatehokkaampia kuin grilliruoka. Ravintolat tuhlaa kaikkea valtavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhdas merisuola ei sisällä jodia, kuten eivät monet kalliit trendisuolatkaan. Jodin puute aiheuttaa sairauksia.

        Merisuolassakin on jodia, mutta ei yleensä lisättyä jodia. Suomen maaperässä on todettu olevan liian vähän jodia, joten sitä on päätetty jossain vaiheessa lisätä kuluttajille myytävään suolaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä jos tehdään tietty määrä ja suljetaan laitteet, mutta grilleillä on öljyt ja grillitasot koko ajan kuumina vaikkei olisi asiakkaitakaan ja heittävät jopa koko ajan ruokaa roskiin kun tekevät niitä valmiiksi että olisivat nopeita.

        Kun tekee itselle ison määrän kerralla ja syö samaa vaikka viikon tai laittaa osan pakkaseen niin ei paljon sähköä kulu hukkaan, mikro ei kuluta lämmityksessä paljon mitään. Eineksetkin paljon energiatehokkaampia kuin grilliruoka. Ravintolat tuhlaa kaikkea valtavasti.

        Kotitalouksissa menee yleensä enemmän ruokaa jätteisiin, mutta tietenkin sen voi itse kontrolloida. Ainakin tilastojen perusteella kotitaloudet heittävät moninkertaisesti ruokaa jätteisiin verrattuna ravintoloihin. Ravintolat eivät ole koskaan olleet suurin ruoan haaskaaja vaan yksityiset kotitaloudet.

        Ravintolalle jätteisiin menevät ruoka tarkoittaa rahan menetystä, joten ravintolat pyrkivät minimoimaan jätteen määrän. Vaikka ruokaa jonkin verran valmiiksi tehdään niin sitä harvemmin heitetään roskiin. Ravintolat tekevät ruokaa valmiiksi, mutta lämmittävät sitä esimerkiksi uunissa. Valmiiksi ruoan tekeminen ei tarkoita, että se heti jäähdyttyään on pilallista. Lisäksi ravintolat tekevät yleensä valmiiksi vain ne osat ruoasta, jotka voi lämmittää helposti uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä jos tehdään tietty määrä ja suljetaan laitteet, mutta grilleillä on öljyt ja grillitasot koko ajan kuumina vaikkei olisi asiakkaitakaan ja heittävät jopa koko ajan ruokaa roskiin kun tekevät niitä valmiiksi että olisivat nopeita.

        Kun tekee itselle ison määrän kerralla ja syö samaa vaikka viikon tai laittaa osan pakkaseen niin ei paljon sähköä kulu hukkaan, mikro ei kuluta lämmityksessä paljon mitään. Eineksetkin paljon energiatehokkaampia kuin grilliruoka. Ravintolat tuhlaa kaikkea valtavasti.

        Snagarit on marginaalissa. Niissä voi menettää leegonsakin, ja niiden remontointi vasta maksaakin.

        Mäkkärit ynnä vastaavat ovat tehokkaita laitoksia. Jäteöljytkin kierrätetään biodieseliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotitalouksissa menee yleensä enemmän ruokaa jätteisiin, mutta tietenkin sen voi itse kontrolloida. Ainakin tilastojen perusteella kotitaloudet heittävät moninkertaisesti ruokaa jätteisiin verrattuna ravintoloihin. Ravintolat eivät ole koskaan olleet suurin ruoan haaskaaja vaan yksityiset kotitaloudet.

        Ravintolalle jätteisiin menevät ruoka tarkoittaa rahan menetystä, joten ravintolat pyrkivät minimoimaan jätteen määrän. Vaikka ruokaa jonkin verran valmiiksi tehdään niin sitä harvemmin heitetään roskiin. Ravintolat tekevät ruokaa valmiiksi, mutta lämmittävät sitä esimerkiksi uunissa. Valmiiksi ruoan tekeminen ei tarkoita, että se heti jäähdyttyään on pilallista. Lisäksi ravintolat tekevät yleensä valmiiksi vain ne osat ruoasta, jotka voi lämmittää helposti uudestaan.

        Näytäpä se tilasto, kyllähän ravintolat ovat aina hukanneet paljon ruokaa ja raaka-aineita, nykyään edes jotkut yrittävät säästää ja myydä ylimääräisiä halvemmalla. Jotlut tuhlaa kotonakin, mutta ainakaan minulla ei jää kuin kuoria tms.

        Kokithan TV-sarjoissa oikein painottaa että ruuan täytyy olla ravintolassa tuoretta, ei saa tehdä edellisenä päivänä, ei lämmittää eikä missään tapauksessa pakastaa. Ja onhan ravintolahinnoilla varaa tuhlatakin, silti monet jää kiinni pilaantuneiden raaka-aineiden käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä se tilasto, kyllähän ravintolat ovat aina hukanneet paljon ruokaa ja raaka-aineita, nykyään edes jotkut yrittävät säästää ja myydä ylimääräisiä halvemmalla. Jotlut tuhlaa kotonakin, mutta ainakaan minulla ei jää kuin kuoria tms.

        Kokithan TV-sarjoissa oikein painottaa että ruuan täytyy olla ravintolassa tuoretta, ei saa tehdä edellisenä päivänä, ei lämmittää eikä missään tapauksessa pakastaa. Ja onhan ravintolahinnoilla varaa tuhlatakin, silti monet jää kiinni pilaantuneiden raaka-aineiden käytöstä.

        Ainakin alla olevan linkin mukaan kotitaloudet tuottavat 2 kertaa enemmän ruokajätettä verrattuna ravitsemuspalveluihin.

        https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/ruoka-ja-ravitsemus/ruokahavikki/

        Ja kotitaloudet tuottavat myös enemmän ruokahävikkiä kuin kaupat.

        Riippuu ruoka-aineesta, ei se että kaiken pitää tehdä samana päivänä pidä aina pidä paikkaansa. Lisäksi ravintolat aloittavat ruoan valmistamisen jo tunteja ennen ravintolan avaamista. Varsinkin huippuravintoloissa valmistelu voidaan aloittaa jo aamulla, vaikka ravintola avataan vasta iltapäivällä tai peräti illalla.

        Et ole katsonut noita TV-sarjoja kunnolla. Esimerkiksi pihvin voi esivalmistella jo tunteja ennen ravintolan aukenemista ja lämmittää sitten tilattaessa. Ilman esivalmisteluita vähänkin parempia ruokia pitäisi odotella tuntien ajan. Edes huippuravintolat eivät tee kaikkea vasta tilauksen tullessa ja tämä on jopa kerrottu noissa TV-sarjoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä se tilasto, kyllähän ravintolat ovat aina hukanneet paljon ruokaa ja raaka-aineita, nykyään edes jotkut yrittävät säästää ja myydä ylimääräisiä halvemmalla. Jotlut tuhlaa kotonakin, mutta ainakaan minulla ei jää kuin kuoria tms.

        Kokithan TV-sarjoissa oikein painottaa että ruuan täytyy olla ravintolassa tuoretta, ei saa tehdä edellisenä päivänä, ei lämmittää eikä missään tapauksessa pakastaa. Ja onhan ravintolahinnoilla varaa tuhlatakin, silti monet jää kiinni pilaantuneiden raaka-aineiden käytöstä.

        Ja silti ravintolahinnoilla jo ennen koronaa oli vaikeaa tehdä voittoa ja konkurssit olivat arkipäivää. Jopa Michelin-ravintolat tekevät korkeintaan vain niukasti voittoa ja osa Michelin-ravintoloista on ollut tappiollisia (siksi Suomessakin on pari Michelin-ravintolaa lopettanut toiminnan jo ennen koronaa). Kannattaa muistaa, että ravintoloiden pitää maksaa vuokrat, sähköt, palkat, verot jne. Jossain sanottiinkin, että raaka-aineiden osuus kuluista on alle 30%. Jos 3 euron raaka-aineilla myy ruokaa 5 eurolla niin ravintola tekee oikeasti annoksesta tappiota, niin suuria on muut kulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Snagarit on marginaalissa. Niissä voi menettää leegonsakin, ja niiden remontointi vasta maksaakin.

        Mäkkärit ynnä vastaavat ovat tehokkaita laitoksia. Jäteöljytkin kierrätetään biodieseliksi.

        Mäkkärillä juuri menee paljon jätteisiin kun tekevät hamppareita vaikkei olisi asiakkaitakaan, liekö sama käytäntö hesellä ja muilla. Työntekijät ei saa myöskään ottaa niitä ylimääräisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin alla olevan linkin mukaan kotitaloudet tuottavat 2 kertaa enemmän ruokajätettä verrattuna ravitsemuspalveluihin.

        https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/ruoka-ja-ravitsemus/ruokahavikki/

        Ja kotitaloudet tuottavat myös enemmän ruokahävikkiä kuin kaupat.

        Riippuu ruoka-aineesta, ei se että kaiken pitää tehdä samana päivänä pidä aina pidä paikkaansa. Lisäksi ravintolat aloittavat ruoan valmistamisen jo tunteja ennen ravintolan avaamista. Varsinkin huippuravintoloissa valmistelu voidaan aloittaa jo aamulla, vaikka ravintola avataan vasta iltapäivällä tai peräti illalla.

        Et ole katsonut noita TV-sarjoja kunnolla. Esimerkiksi pihvin voi esivalmistella jo tunteja ennen ravintolan aukenemista ja lämmittää sitten tilattaessa. Ilman esivalmisteluita vähänkin parempia ruokia pitäisi odotella tuntien ajan. Edes huippuravintolat eivät tee kaikkea vasta tilauksen tullessa ja tämä on jopa kerrottu noissa TV-sarjoissa.

        Mitäs luulet, kumpi tuhlaa prosentuaalisesti enemmän kun ravintolat puolet siitä mitä kotitaloudet, mutta kotitalouksia on moninkertainen määrä.

        Jos esivalmistellaan 200 pihviä aamulla, mutta asiakkaita onkin vain 100 niin puolet menee hukkaan. Olen tainnut katsoa aika paljon tarkemmin kuin sinä. Ei pihvinpåaisto kauaa vie, semminkään kun on muotia syötä lähes raakana. Jotain tietysti voi tehdä aamulla puolivalmiksi, mutta määrät pitäisi osua mahdollsimman tarkkaan kohdalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti ravintolahinnoilla jo ennen koronaa oli vaikeaa tehdä voittoa ja konkurssit olivat arkipäivää. Jopa Michelin-ravintolat tekevät korkeintaan vain niukasti voittoa ja osa Michelin-ravintoloista on ollut tappiollisia (siksi Suomessakin on pari Michelin-ravintolaa lopettanut toiminnan jo ennen koronaa). Kannattaa muistaa, että ravintoloiden pitää maksaa vuokrat, sähköt, palkat, verot jne. Jossain sanottiinkin, että raaka-aineiden osuus kuluista on alle 30%. Jos 3 euron raaka-aineilla myy ruokaa 5 eurolla niin ravintola tekee oikeasti annoksesta tappiota, niin suuria on muut kulut.

        Onhan se aika huono liikeidea Suomen kaltaisessa maassa tarjota pientä kikkaretta ruokaa järjettömällä hinnalla. Ei täällä niitä miljonäärejä niin valtavasti ole. Itse en tuhlannut edes työpaikkaruokalaan kuin alkuaikoina, omat eväät ja kotona syöminen tuli paljon halvemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs luulet, kumpi tuhlaa prosentuaalisesti enemmän kun ravintolat puolet siitä mitä kotitaloudet, mutta kotitalouksia on moninkertainen määrä.

        Jos esivalmistellaan 200 pihviä aamulla, mutta asiakkaita onkin vain 100 niin puolet menee hukkaan. Olen tainnut katsoa aika paljon tarkemmin kuin sinä. Ei pihvinpåaisto kauaa vie, semminkään kun on muotia syötä lähes raakana. Jotain tietysti voi tehdä aamulla puolivalmiksi, mutta määrät pitäisi osua mahdollsimman tarkkaan kohdalleen.

        Tosin ravitsemuspalvelut kattaa kaiken kotitalouden ulkopuolella ruokailun, ei vain normaalit ravintolat. Tuohon sisältyy myös koulut, päiväkodit ja työpaikkaruokailut.

        Ja tuosta syystä ei noin montaa pihviä kovin moni ravintola tee, jos epäilee että noin montaa ruokailijaa ei tule. Ravintoloitsijat täytyy olla pelkkä laskukyvytön idiootti jos noin tekee.

        Itse uskon, että koko ravintoloiden tuhlailu on pelkkä myytti. Jos ei huvita tehdä ruokaa niin se on hyvä syy hakea ruoka ravintolasta. Itse en tee mitään ruokaa jota ei kykene tekemään valmiiksi alle 30 minuutissa ja tähän lasketaan valmistelu mukaan. Joskus jopa tiskaaminen. Jos nyt haluan ruokaa niin haluan syödä sitä alle 30 minuutin päästä. Jos tuo ei onnistu niin sitten tilaan ruoan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ravitsemuspalvelut kattaa kaiken kotitalouden ulkopuolella ruokailun, ei vain normaalit ravintolat. Tuohon sisältyy myös koulut, päiväkodit ja työpaikkaruokailut.

        Ja tuosta syystä ei noin montaa pihviä kovin moni ravintola tee, jos epäilee että noin montaa ruokailijaa ei tule. Ravintoloitsijat täytyy olla pelkkä laskukyvytön idiootti jos noin tekee.

        Itse uskon, että koko ravintoloiden tuhlailu on pelkkä myytti. Jos ei huvita tehdä ruokaa niin se on hyvä syy hakea ruoka ravintolasta. Itse en tee mitään ruokaa jota ei kykene tekemään valmiiksi alle 30 minuutissa ja tähän lasketaan valmistelu mukaan. Joskus jopa tiskaaminen. Jos nyt haluan ruokaa niin haluan syödä sitä alle 30 minuutin päästä. Jos tuo ei onnistu niin sitten tilaan ruoan.

        Tarkennettuna... Olen valmis käyttämään ruoan laittoon 30 minuuttia viikossa tiskaaminen mukaan lukien. Jos ei onnistu niin sitten menen ulos syömään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ravitsemuspalvelut kattaa kaiken kotitalouden ulkopuolella ruokailun, ei vain normaalit ravintolat. Tuohon sisältyy myös koulut, päiväkodit ja työpaikkaruokailut.

        Ja tuosta syystä ei noin montaa pihviä kovin moni ravintola tee, jos epäilee että noin montaa ruokailijaa ei tule. Ravintoloitsijat täytyy olla pelkkä laskukyvytön idiootti jos noin tekee.

        Itse uskon, että koko ravintoloiden tuhlailu on pelkkä myytti. Jos ei huvita tehdä ruokaa niin se on hyvä syy hakea ruoka ravintolasta. Itse en tee mitään ruokaa jota ei kykene tekemään valmiiksi alle 30 minuutissa ja tähän lasketaan valmistelu mukaan. Joskus jopa tiskaaminen. Jos nyt haluan ruokaa niin haluan syödä sitä alle 30 minuutin päästä. Jos tuo ei onnistu niin sitten tilaan ruoan.

        Niissä TV-ohjelmissa ovat idiootteja, mutta niillähän meneekin huonosti. Opastuksen jälkeen sitten menstyvät huomattavasti paremmin.

        Tässä on paremmin eritelty tuo tutkimus.
        https://www.vitriini.fi/ajankohtaista/a-la-carte-ravintoloilla-pienin-ruokahavikki.html

        à la carte -ravintoloilla on suurin keittiöhävikki kuten ajattelinkin, mutta tuon mukaan silti kokonaishävikki pienin. Sairaaloissa valtava lautashävikki, hoitajathan ei malta syöttää heikkokuntoisia, tiedän myös että henkilöstö vie ruokaa kotiin, saavat ostaa halvalla joten tekevät tarkoituksella liikaa, varmaan kaikissa laitoksissa. Vanhukset ovat usein aliravittuja kun kukaan ei auta syömisessä

        Päiväkodeissa ja vanhainkodeissa suuri tarjoiluhävikki, lapset voi olla nirsoja, mutta tuossa täytyy olla joitain vialla, eiköhän noistakin päädy paljon omaan käyttöön. Miksi kouluissakaan ei ole opittu arvioimaan kulutusta, eikä näköjään vieläkään toimi myynti ulkopuolislle kunnolla.

        Huoltoasemat ja kavilat biojäte selittyy mukamas kahvinporoilla, hiukan epäilen. Pikaruokapaikkoja tuossa ei ole mainittu ollenkaan, liekö mukana.

        Kotitalouksissa lapsiperheet tuhlaa paljon, sen olen itsekin huomannut vaikka valittavat aina rahapulasta, lapset ylipainoisia, niin kuin usein vanhemmatkin. Yksinelävät ja vanhemmat pariskunnat elävät paljon tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennettuna... Olen valmis käyttämään ruoan laittoon 30 minuuttia viikossa tiskaaminen mukaan lukien. Jos ei onnistu niin sitten menen ulos syömään.

        Ja käytät paljon enemmän aikaa siihen ulkona syömiseen. Minulla tiskit hoitaa kone, riittää kun laittaa astiat koneeseen ja kerran viikossa pesee. Ruuanlaittoon kuluu kerran pari viikossa ehkä tunti, siitäkin suurimman osan voi olla vaikka koneella, lämmitys vie todella vähän aikaa verrattuna jos lähtisi ulos syölmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkkärillä juuri menee paljon jätteisiin kun tekevät hamppareita vaikkei olisi asiakkaitakaan, liekö sama käytäntö hesellä ja muilla. Työntekijät ei saa myöskään ottaa niitä ylimääräisiä.

        Ei hampurilaisravintoloissa tehdä annoksia kuin tilauksesta. Ruuhkatunteina saattavat tykittää suosituimpia purilaisia jonoon, mutta käytännössä aina mölisevät tilauksen "keittiön" puolelle. Raneja tietysti on valmiina koko ajan, kun niitä menee melkein joka tilaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hampurilaisravintoloissa tehdä annoksia kuin tilauksesta. Ruuhkatunteina saattavat tykittää suosituimpia purilaisia jonoon, mutta käytännössä aina mölisevät tilauksen "keittiön" puolelle. Raneja tietysti on valmiina koko ajan, kun niitä menee melkein joka tilaukseen.

        Täytyyhän se tilaus kertoa vaikka olisi valmiinakin. Niinhän nuo ovat kertoneet että tekevät valmiiksi ja kaikki hiukankin yliajan olleet menee jätteisiin, johtuu nopeustakuusta. Järjetöntä tuhlausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyyhän se tilaus kertoa vaikka olisi valmiinakin. Niinhän nuo ovat kertoneet että tekevät valmiiksi ja kaikki hiukankin yliajan olleet menee jätteisiin, johtuu nopeustakuusta. Järjetöntä tuhlausta.

        Eivät tee valmiiksi mitään. Alkavat tekemään vasta tilauksen jälkeen. Raneja voi olla valmiina. Hävikkiä ei tule juuri lainkaan, ja jäteöljytkin menevät kierrätykseen. Sen vuoksi voivat myydä halvemmalla mitä tarvikkeet maksavat ruokakaupalla. Suuruuden ekonomia rulettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tee valmiiksi mitään. Alkavat tekemään vasta tilauksen jälkeen. Raneja voi olla valmiina. Hävikkiä ei tule juuri lainkaan, ja jäteöljytkin menevät kierrätykseen. Sen vuoksi voivat myydä halvemmalla mitä tarvikkeet maksavat ruokakaupalla. Suuruuden ekonomia rulettaa.

        No jos jossakin eivät tee niin ei se tarkoita ettei muut tekisi. Sattui olemaan tuttu pomonakin yhdellä mäkkärillä ja vahvisti todeksi. Siksi ne jäteastiatkin ovat lukittuja ettei kukaan ota sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos jossakin eivät tee niin ei se tarkoita ettei muut tekisi. Sattui olemaan tuttu pomonakin yhdellä mäkkärillä ja vahvisti todeksi. Siksi ne jäteastiatkin ovat lukittuja ettei kukaan ota sieltä.

        Olipa huono hätävalhe tuoda tässä vaiheessa keskusteluun mukaan "tuttu pomo".

        Hampurilaisravintolat eivät tee ruokaa jäteastioihin, vaan biojätteisiin menee vain asiakkailta syömättä jääneet tähteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa huono hätävalhe tuoda tässä vaiheessa keskusteluun mukaan "tuttu pomo".

        Hampurilaisravintolat eivät tee ruokaa jäteastioihin, vaan biojätteisiin menee vain asiakkailta syömättä jääneet tähteet.

        Miksi lehdet mitään hätävalheita kirjoittaisi? Ihan sama nopeustakuu nillä on edelleen, vaikka se tuttu ei olekaan enää töissä siellä, eri paikkakunnalla ja eri ammatissa. BioJÄTE > bioJÄTEastia, et taida olla ihan välkyimmästä päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lehdet mitään hätävalheita kirjoittaisi? Ihan sama nopeustakuu nillä on edelleen, vaikka se tuttu ei olekaan enää töissä siellä, eri paikkakunnalla ja eri ammatissa. BioJÄTE > bioJÄTEastia, et taida olla ihan välkyimmästä päästä.

        Ai nyt se "tuttu pomo" muuttuikin lehdeksi.

        Lopeta jo, teet vain itsestäsi täyden pellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hampurilaisravintoloissa tehdä annoksia kuin tilauksesta. Ruuhkatunteina saattavat tykittää suosituimpia purilaisia jonoon, mutta käytännössä aina mölisevät tilauksen "keittiön" puolelle. Raneja tietysti on valmiina koko ajan, kun niitä menee melkein joka tilaukseen.

        "hampurilaisravintoloissa" on kylläkin -mättölä tai- junkkila. Epäterveeellistä energiatäytettä joka valmistetaan niin huonoista raaka-aineista ettei niitä voi ruokakaupassa myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "hampurilaisravintoloissa" on kylläkin -mättölä tai- junkkila. Epäterveeellistä energiatäytettä joka valmistetaan niin huonoista raaka-aineista ettei niitä voi ruokakaupassa myydä.

        Terveellisempiä hampurilaisravintoloiden myymät ateriat ovat kuin palmuöljyllä ja transrasvoilla kyllästetyt lisäaine-einekset.

        Naudanpihvi on 100-prosenttista lihaa, ranet tehdään tuoreista perunoista ja paistetaan rypsiöljyssä, salaatti on tuoretta jne.

        Keskuskeittiön tehokkuudella saadaan annoshinta pidettyä naurettavan pienenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva tekee pikaruokaa omassa taloudessaan. Yleensä ne hankitaan ravintoloista, jotka joutuvat maksamaan itse omat sähkölaskunsa.

        Ja ravintolan sähkö on luonnon kannalta ihan eri asia kuin kodin sähkö, jotenkin tuo ei minulle avaudu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin maksavat, mutta sähköä kuluu silti. Jos ilmastonmuutoksesta on kerran kyse niin ei ole väliä missä tuo sähkö on käytetty. Tosin minun logiikalla pikaruokaravintola saattaa käyttää energiaa tehokkaammin, mutta voin aivan hyvin olla väärässäkin.

        Totta , olet väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt se "tuttu pomo" muuttuikin lehdeksi.

        Lopeta jo, teet vain itsestäsi täyden pellen.

        Ahaa, et siis ymmärrä suomen kieltä, etkä varmaan paljon muutakaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, et siis ymmärrä suomen kieltä, etkä varmaan paljon muutakaan :)

        Sori siitä, kun paljastin paskanjauhamisesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori siitä, kun paljastin paskanjauhamisesi.

        Tietämättömyytesi ollut selvää koko ajan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa huono hätävalhe tuoda tässä vaiheessa keskusteluun mukaan "tuttu pomo".

        Hampurilaisravintolat eivät tee ruokaa jäteastioihin, vaan biojätteisiin menee vain asiakkailta syömättä jääneet tähteet.

        Noista linkeistä voit sivistää itseäsi. Itsestään selvää että tulee hävikkiä jos pyritään tekemään tilaus valmiiksi minuutissa ja tietyn ajan kuluttua pitää heittää pois.

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/mcdonald-s-nopeuttaa-toimintaansa-maailmalla-jos-ateriaa-ei-saa-minuutissa-se-on-ilmainen/3571756

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomen-mcdonald-s-nain-nopeasti-asiakkaan-tulisi-saada-hampurilaisensa/3571796

        https://onnentongintaa.net/2019/08/31/mcdonalds-ruokahavikki/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noista linkeistä voit sivistää itseäsi. Itsestään selvää että tulee hävikkiä jos pyritään tekemään tilaus valmiiksi minuutissa ja tietyn ajan kuluttua pitää heittää pois.

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/mcdonald-s-nopeuttaa-toimintaansa-maailmalla-jos-ateriaa-ei-saa-minuutissa-se-on-ilmainen/3571756

        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomen-mcdonald-s-nain-nopeasti-asiakkaan-tulisi-saada-hampurilaisensa/3571796

        https://onnentongintaa.net/2019/08/31/mcdonalds-ruokahavikki/

        Hätävalehtelijan ahdinko vain syvenee :-D Tonkii nyt maanisesti netistä linkkejä, jotka vielä kumoavat hänen omat satunsa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hätävalehtelijan ahdinko vain syvenee :-D Tonkii nyt maanisesti netistä linkkejä, jotka vielä kumoavat hänen omat satunsa...

        Ai nyt maanisesti syöt sanasi, nolottaako :D:D:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt maanisesti syöt sanasi, nolottaako :D:D:D

        Huvittava jankkaaja. Monestiko haluat tulla vielä jauhotetuksi tämän asian suhteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittava jankkaaja. Monestiko haluat tulla vielä jauhotetuksi tämän asian suhteen?

        Saat nolata itsesi niin kaun kuin haluat, fetissejä on kaikenlaisia tai sitten olet vaan tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat nolata itsesi niin kaun kuin haluat, fetissejä on kaikenlaisia tai sitten olet vaan tyhmä.

        Joo, sä ja sun lehdestä tuttu pomo ootte superneroja hävikintuottajia :-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, sä ja sun lehdestä tuttu pomo ootte superneroja hävikintuottajia :-D

        Ei ollut mäkkärillä lehdessä tietääkseni ja oli vain vuoropäällikkö, seuraavassa työpaikassa oli sitten oikea pomo.


    • Anonyymi

      Mikroaaltouunilla voi myös valmistaa kätevästi pieniä ruoka- annoksia.

      • Anonyymi

        Ja lämmittää, useimmat ruuat säilyy helposti viikon jääkaapissakin.


      • Anonyymi

        Grillivastuksella varustetulla voi jotain pientä valmistaa, mutta muuten mikroaaltouuni ei kelpaa kuin lämmittämiseen.


    • Anonyymi

      "Pikaruoka tulee paljon halvemmaksi"

      Teurasjätteet ja lisäaineet eivät ole kalliita.

      "ja saa yleensä vielä salaatinkin, jonka raaka-aineet maksavat ruokakaupassa maltaita."

      Ruoka-ainesten hinta on suhteessa määrään. Lautasmallin mukaan terveellisessä annoskessa tulee olla puolet kasviksia ja vihanneksia, tämäkään ei toteudu pika-mätöissä alkuunkaan. Esimerkiksi juurekset, mukulat tai riisi, eivät ole kasviksia eivätkä vihanneksia vaikka ovatkin kasvien osia.

      Pika-mättö on halpaa lyhyellä tähtäimellä, sitten kun sairastuu energia-mätön aiheuttamien puutteiden vuoksi, menee halpuus toiseen valoon.

      • Anonyymi

        Selvä, ostaa sitten valmiin salaattiannoksen jostain pikaruokaravintoloista. Monetkin pikaruokaravintolat myyvät salaattiannoksia, joita tosin harva ostaa.


    • Anonyymi

      Salaattien raaka-aineetko kalliita? Ei ainakaan Lidlissä, paljon halvemmaksii tulee itse tehdä eikä valmissalaatitkaan kovin kalliita ole. Harvemmin tulee tehtyä, syön vaan leivän päällä tai kasvisruokina. Hedelmiä tietysti sellaisenaan ja nyt tein porkkanaraastetta, sekaan puolukkaa ja omenaa tai appelsiinia. Aurinkosalaatti olisi hyvää valmiina, mutta työttömänä pitää säästää siitäkin.

      • Anonyymi

        Kannattaa huomioida että markkinatalous käyttää ravitsemuksellisia termejä valheellisesti. Siitä aiheutuu laajamittaista hölmööntymistä ihmisissä, josta ihmisille aiheutuu terveysongelmia, vakaviakin.

        Porkkanaraaste puolukka/.omena/appelsiini ei ole lainkaan, ei mikään, salaatti. Siis ei ole sellainen salaatti jota terveysviranomaiset kutsuvat salaatiksi. Tuo sotku on lähestulkoon energiaruokaa, paitsi että porkkanasta voi saada helposti A-vitamiini myrkytyksen.

        Käsitteen salaatti kuvaus: https://www.suomisanakirja.fi/salaatti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomioida että markkinatalous käyttää ravitsemuksellisia termejä valheellisesti. Siitä aiheutuu laajamittaista hölmööntymistä ihmisissä, josta ihmisille aiheutuu terveysongelmia, vakaviakin.

        Porkkanaraaste puolukka/.omena/appelsiini ei ole lainkaan, ei mikään, salaatti. Siis ei ole sellainen salaatti jota terveysviranomaiset kutsuvat salaatiksi. Tuo sotku on lähestulkoon energiaruokaa, paitsi että porkkanasta voi saada helposti A-vitamiini myrkytyksen.

        Käsitteen salaatti kuvaus: https://www.suomisanakirja.fi/salaatti

        Onko joku pystynyt syömään niin paljon porkkanoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku pystynyt syömään niin paljon porkkanoita?

        Tästä syystä kansalle annetaan hallinnon puolelta vain keppiä, eikä porkkanoita. Terveys ennen kaikkea.

        Maksalaatikkoa ei myöskään kannata syödä liikaa. Siitäkin saa a-vitamiinin yliannostuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä syystä kansalle annetaan hallinnon puolelta vain keppiä, eikä porkkanoita. Terveys ennen kaikkea.

        Maksalaatikkoa ei myöskään kannata syödä liikaa. Siitäkin saa a-vitamiinin yliannostuksen.

        Tai etenkään maksapihviä ... bataatilla kera porkkanahöysteen.

        Minulla on ollut A vitamiinin yliannostusoireita joiden takia kävin lääkäreillä, mitään ravitsemukseen liittymää ei kysytty, sain resepillä ihonhoitovoidetta ja silmälasit, kaikki turhaan. Tietoa A-vitamiinin yliannostuksesta: https://medlineplus.gov/ency/article/000350.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomioida että markkinatalous käyttää ravitsemuksellisia termejä valheellisesti. Siitä aiheutuu laajamittaista hölmööntymistä ihmisissä, josta ihmisille aiheutuu terveysongelmia, vakaviakin.

        Porkkanaraaste puolukka/.omena/appelsiini ei ole lainkaan, ei mikään, salaatti. Siis ei ole sellainen salaatti jota terveysviranomaiset kutsuvat salaatiksi. Tuo sotku on lähestulkoon energiaruokaa, paitsi että porkkanasta voi saada helposti A-vitamiini myrkytyksen.

        Käsitteen salaatti kuvaus: https://www.suomisanakirja.fi/salaatti

        Enhän salaatiksi väittänytkään, vaikka eipä se juuri Aurinkosalaatille häviä, kaalia tulee syötyä muutenkin.

        Sinulla aiheuttaa hölmööntymistä ne ihrapötkyläsi, kannattaisi syödä välillä jotain terveellistäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä syystä kansalle annetaan hallinnon puolelta vain keppiä, eikä porkkanoita. Terveys ennen kaikkea.

        Maksalaatikkoa ei myöskään kannata syödä liikaa. Siitäkin saa a-vitamiinin yliannostuksen.

        Ei kukaan muu syö pelkästään yhtä ruokalajia kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai etenkään maksapihviä ... bataatilla kera porkkanahöysteen.

        Minulla on ollut A vitamiinin yliannostusoireita joiden takia kävin lääkäreillä, mitään ravitsemukseen liittymää ei kysytty, sain resepillä ihonhoitovoidetta ja silmälasit, kaikki turhaan. Tietoa A-vitamiinin yliannostuksesta: https://medlineplus.gov/ency/article/000350.htm

        Ei yliannostus näköä heikennä vaan puute.
        "Vakava A-vitamiinipuutos aiheuttaa hämäräsokeutta, silmien tulehduksia ja vaurioita ja hoitamattomana lopulta pysyvän sokeuden."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/A-vitamiini

        Ei tietysti liikaa pidä mitään syödä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai etenkään maksapihviä ... bataatilla kera porkkanahöysteen.

        Minulla on ollut A vitamiinin yliannostusoireita joiden takia kävin lääkäreillä, mitään ravitsemukseen liittymää ei kysytty, sain resepillä ihonhoitovoidetta ja silmälasit, kaikki turhaan. Tietoa A-vitamiinin yliannostuksesta: https://medlineplus.gov/ency/article/000350.htm

        Tosin maksa sisältään 25 kertaa enemmän A-vitamiinia kuin porkkana. Porkkanaa pitää syödä valtavasti, että yliannostuksen saa.

        Ja A-vitamiinia voi saada liian vähänkin. A-vitamiini on myös ihmisen kannalta välttämätön vitamiini.

        Oikeastaan mitä tahansa voi saada liikaa, tappaahan liiallinen veden juontikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin maksa sisältään 25 kertaa enemmän A-vitamiinia kuin porkkana. Porkkanaa pitää syödä valtavasti, että yliannostuksen saa.

        Ja A-vitamiinia voi saada liian vähänkin. A-vitamiini on myös ihmisen kannalta välttämätön vitamiini.

        Oikeastaan mitä tahansa voi saada liikaa, tappaahan liiallinen veden juontikin.

        Porkkanan sisältämä beetakaroteeni on A- vitamiinin esiaste, jonka elimistö muuntaa, joten tuskin tarvitsee olla huolissaan porkkanamyrkytyksestä., Se sisältää paljon muutakin hyödyllistä,toisin kuin maksa, joka kerää kaikki myrkyt .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porkkanan sisältämä beetakaroteeni on A- vitamiinin esiaste, jonka elimistö muuntaa, joten tuskin tarvitsee olla huolissaan porkkanamyrkytyksestä., Se sisältää paljon muutakin hyödyllistä,toisin kuin maksa, joka kerää kaikki myrkyt .

        Tuo on totta, mutta kommentoin vain tätä yhtä asiaa. Tosin on maailmalla ollut joitain hölmöjä, jotka ovat saaneet myrkytyksen porkkanoistakin, mutta he ovat syöneet koko ajan pelkkää porkkanaa. Eli jopa kiloja per päivä. Normaalilla syönnillä porkkana on vain terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta kommentoin vain tätä yhtä asiaa. Tosin on maailmalla ollut joitain hölmöjä, jotka ovat saaneet myrkytyksen porkkanoistakin, mutta he ovat syöneet koko ajan pelkkää porkkanaa. Eli jopa kiloja per päivä. Normaalilla syönnillä porkkana on vain terveellistä.

        Tai käyttäneet puristeita/öljyjä, jotkut yrittää saada rusketustakin keinolla millä tahansa.


    • Anonyymi

      Eristeet on parhaita.

    • Anonyymi

      Kotiruoka 2-4€/kg, einekset4-8€/kg, pikaruoka 8-20€/kg, ravintolaruoka 20-100 €/kg. Eipä ole vaikea valita, tietää myös mitä syö.

    • Anonyymi

      Tavallitsa paremmat yleensä löytää vitun hybää kahvia.. 🤭kyllä ne löytää.. tavallisetsi .. setsisitsisatsaa ..

    • Anonyymi

      Laskutaito ei ole aloittajan vahvuus.

    • Anonyymi

      Itse, yksineläjänä syön valmisruokia, edullisimpia kuten Pirkka tai Arki. Käytän samoin rasioissa olevia valmissalaatteja ja hilloa.

      Esim. Arki-muusi ja nakkikastike, Pirkka suvisalaattia ja nokareet puolukka- tai mustaherukkahilloa. Yhteishinta per ateria n. 2,50€.

      Pari sillinpalaa tai suolakurkkuaa ja leipää, maitoa...
      Näin paljon, aterian yhteishinta korkeintaan n. 3 euroa.

      Ostan useita ja erilaisia aterioita kerralla ja laitan pakastimeen. Sieltä sitten tarvittaessa sulatan. Monipuolista ruokaa. Lihaa, kalaa, kanaa, perunamuusia, riisiä... Kanariisi-aterian (Pirkka, 1,99€) päälle ripotan ennen mikroon laittoa curry'a. Valmis salaattikastike toimii myös muuna kastikkeena, esim. joidenkin kuivempien valmisaterioiden ja salaatin päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe