Fätissäni etujarru laahaa, näkee että etujarrun renkaan puolimmainen jarrupala jää makaamaan jarrulevyä vasten. Rengas ei pyöri vapaasti vaan hidastuu heti kun ilmassa sitä pitää ja pyöräyttää.
Nestejarrut.
Jarru laahaa?
17
222
Vastaukset
Ei muuta kuin keskität jarrusatulan jarrulevyn mukaan (Youtubessa paljon ohjeita asiaan), jos tuo ei auta, vaan keskityksenkin jälkeen saman puolen jarrupala tekee samaa, niin sitten todennäköisesti jarrumäntä jumittaa, ja sitä pitää herkistellä/huoltaa (yhä ohjeita YouTubessa) ja jos tuokaan ei auta, niin sitten uuden jarrusatulan hommaaminen ja asennus edessä.
- Anonyymi
Uusi fätti joten luulisi ettei ainakaan jarrumäntä jumita. ..no mistäpä sen tietää vaikka jumittaakin.
Anonyymi kirjoitti:
Uusi fätti joten luulisi ettei ainakaan jarrumäntä jumita. ..no mistäpä sen tietää vaikka jumittaakin.
No sitten ei muuta kuin jarrusatulan keskitys jarrulevyn mukaisesti ja ongelman pitäisi poistua sillä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
No sitten ei muuta kuin jarrusatulan keskitys jarrulevyn mukaisesti ja ongelman pitäisi poistua sillä.
https://pexinmatkassa.fi/2021/12/21/pyoran-jarrupalat-vaihtoon/
Tuossa jutun lopussa aika selkeä ohje. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
No sitten ei muuta kuin jarrusatulan keskitys jarrulevyn mukaisesti ja ongelman pitäisi poistua sillä.
Yksinkertaisimmillaan niin että löysää ne kaksi ruuvia satulasta jotta satula liikkuu kiikkuu. Sitten jarrukahvan väkevä puristus ja siinä puristaessa ruuvien kiristys. Jarru auki ja ehkäpä se oli siinä.
Anonyymi kirjoitti:
Yksinkertaisimmillaan niin että löysää ne kaksi ruuvia satulasta jotta satula liikkuu kiikkuu. Sitten jarrukahvan väkevä puristus ja siinä puristaessa ruuvien kiristys. Jarru auki ja ehkäpä se oli siinä.
Ja tuossa operaatiossa helpottaa kos on kaksi hlö (toinen pitää jarrukahvaa pohjassa ja toinen kiristää pultit), taikka kos tekee yksin, niin on joku hihna/nippuside yms. Jolla saa lukittua jarrukahvan pulttien kiristyksen ajaksi pohjaan.
Homma kyllä onnistuu myös niin että pitää jarrua pohjassa ja samalla kiristää ruuvit, mutta helpommalla pääsee edellä mainituilla tavoilla.
Ennen kiristystä varmistaa että jarrulevy on suora ja etenkin jos pikalinkku-akselista kyse, niin että vanteen kiinnitys on juurikin paikallaan.
- Anonyymi
Tosi simppeli keskittää nuo jarrut. Aiemmin ollut vain mekaanisia vaijerijarruja.
- Anonyymi
Kun hydrauliikkaan pääsee kosteutta, alkaa ongelmat. Sulata sisällä, jolloin saattaa haihtua kuntoon, kunnes taas ongelmat palaa.
- Anonyymi
Älähän höpötä. Täysin toimintavarmat talvellakin. Sinne mitään kosteutta pääse suljettuun järjestelmään.
- Anonyymi
Mikä siinä on ongelma, jarruneste ei jäädy ja painetta syntyy kun kahvasta painaa.
- Anonyymi
Kyllä ennemmin vaijerit jäätyy vanhemmissa jarrumalleissa.
- Anonyymi
Jos jarrulevy on vääntynyt niin senkin saa suoraksi lattakärkisillä pihdeillä tai käsin varovasti vääntämällä.
- Anonyymi
Onko olemassa eroja noissa jarrulevyissä? Vaikuttaa että noissa halvemman luokan pyörissä kehno tuo jarrulevy. Taipuu tosi helposti kieroksi.
Anonyymi kirjoitti:
Onko olemassa eroja noissa jarrulevyissä? Vaikuttaa että noissa halvemman luokan pyörissä kehno tuo jarrulevy. Taipuu tosi helposti kieroksi.
Kyllähän niissä jarrulevyissä eroa on, aivan peruslevy on vain yhdestä teräslevystä muotoon prässtty, tasapaksuinen "kiekko", joka luonnollisesti sitten on altis myös taipumaan.
Kalliimmissa levyissä on sitten (yleenäs alumiinista valmistettu) jäykempi ja paksumpi runko osa ja siihen sitten kiinnitettynä ulkokehäksi/jarrupinnaksi tuo teräskehä.
Tuossa esimerkiksi kaksi levyä, vasemmalla 180mm. centerlock kiinnityksellä oleva keskitason jarrulevy (valitettavasti ei omasta varastosta löytynyt ihan "peruslevyä" kuvaan) ja sitten oikealla 203mm. XT tason (edellinen sukopolvi) levy jossa tuo tukeva runko on selvästi nähtävillä:
[url=https://aijaa.com/6j9K2F][img]https://img.aijaa.com/m/00102/15030993.jpg[/img][/url]
Sitten kun mennään uusimpiin ja kalliimpiin jarrulevyihin, niin niissä voi olla vielä jäykempi "runko", kerrosrakenne (teräs, alumiini, teräs) tuossa jarrupinnassa sekä erilaisia lämmönhallintaan tarkoittettuja lisä-osia.
Tuollaiset hupputason levyt niihin hyvatasoiset jarrupatlat luokkaa 200€/pari.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyllähän niissä jarrulevyissä eroa on, aivan peruslevy on vain yhdestä teräslevystä muotoon prässtty, tasapaksuinen "kiekko", joka luonnollisesti sitten on altis myös taipumaan.
Kalliimmissa levyissä on sitten (yleenäs alumiinista valmistettu) jäykempi ja paksumpi runko osa ja siihen sitten kiinnitettynä ulkokehäksi/jarrupinnaksi tuo teräskehä.
Tuossa esimerkiksi kaksi levyä, vasemmalla 180mm. centerlock kiinnityksellä oleva keskitason jarrulevy (valitettavasti ei omasta varastosta löytynyt ihan "peruslevyä" kuvaan) ja sitten oikealla 203mm. XT tason (edellinen sukopolvi) levy jossa tuo tukeva runko on selvästi nähtävillä:
[url=https://aijaa.com/6j9K2F][img]https://img.aijaa.com/m/00102/15030993.jpg[/img][/url]
Sitten kun mennään uusimpiin ja kalliimpiin jarrulevyihin, niin niissä voi olla vielä jäykempi "runko", kerrosrakenne (teräs, alumiini, teräs) tuossa jarrupinnassa sekä erilaisia lämmönhallintaan tarkoittettuja lisä-osia.
Tuollaiset hupputason levyt niihin hyvatasoiset jarrupatlat luokkaa 200€/pari.Onko jarrulevyt kiinnityksiltään standardeja vai ihan merkki kohtaisia?
Anonyymi kirjoitti:
Onko jarrulevyt kiinnityksiltään standardeja vai ihan merkki kohtaisia?
Muutamia hyvin erikoistapauksia lukuunottamatta on kaksi eri vaihtoehtoa mitä pyöristä löytyy, ja nuo molemmat vaihtoehdot löytyy tuosta minun yllä olevan viestin kuvasta.
Eli yleisempi 6-pultti kiinnitteinen jarrulevy sekä hieman harvinaisempi Centerlock kiinnitys.
Käytännössä kaikissa normaaleissa pyörissä on jompi kumpi kyseisistä vaihtoedoista.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Muutamia hyvin erikoistapauksia lukuunottamatta on kaksi eri vaihtoehtoa mitä pyöristä löytyy, ja nuo molemmat vaihtoehdot löytyy tuosta minun yllä olevan viestin kuvasta.
Eli yleisempi 6-pultti kiinnitteinen jarrulevy sekä hieman harvinaisempi Centerlock kiinnitys.
Käytännössä kaikissa normaaleissa pyörissä on jompi kumpi kyseisistä vaihtoedoista.Esimerkiksi Moogoosessa jarrulevyt biltema-laatua. Kierot jo uutena. Vaihtoon lähtee heti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk306471Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin193294Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521420Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_201352Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.271275PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1781271- 1391125
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport451066- 39936
- 145850