Harjavaltaan rakennetaan 70 miljoonan euron investoinnilla vihreän vedyn tuotantolaitos, jossa tuotetaan vetyä puhtaasta vedestä elektrolyysillä, jonka vaatima sähkö on uusiutuvaa. Osa tuotetusta vedystä aioataan lisäksi jatkojalostaa synteettisiksi hiilivedyiksi.
https://yle.fi/uutiset/3-12298263
Harjavallassa voi tankata vuonna 2024 luomuvetyä
15
77
Vastaukset
- Anonyymi
Niin, eli sama setti kuin mm. Lahteen, Keravalle ja Vantaalle suunnitelluissa laitoksissa.
Tuotetaan ns. synteettistä metaania, jonka valmistukseen tarvitaan vetyä. Power-to-X = valmistetaan sähköenergian avulla vetyä, jota käytetään raaka-aineena öljyä korvaavien polttoaineiden tai vaikka muovin raaka-aineiden valmistuksessa. Vaikasti käsiteltävää ja räjähdysvaarallista vetyä ei kukaan ole ottamassa käyttöön liikennepolttoaineena.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008550094.html
https://yle.fi/uutiset/3-12265099
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/
Tätä vetytalous tarkoittaa. Vetypommiautot ovat so last season
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere- Anonyymi
Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.
Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.
Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.
Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.
Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.
Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.
Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.
Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.
Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa.Hmm, luin jostain että maakaasuputken voisi pienellä vaivalla muuttaa vetyputkeksi. Kaasukin on räjähtävää.
- Anonyymi
Juu, kaikki se vety menee hyötyajoneuvoihin, kuten busseihin ja jakeluautoihin, heti kun sellaisia liikenteeseen tulee. Pikkuautot saavat tankata sähköä.
- Anonyymi
Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.
Suomessa 0 tankkausasemaa, 2 oli. Ei ole enää.
Vetyautoja on museossa jo 2 kpl Vanhempi vuodelta 1927 ja uudempi polttokennovehje 2000-luvulta. Vety on kirjaimellisesti museokamaa. Power-to-X on nykypäivää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.
Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.
No ei ole suunnitelmissa 350 bar tankkausasemia raskaalle kalustollekaan. Suomeen tyrkytettiin vetybusseja jo toistakymmentä vuotta sitten. Tätä varten Woikoski ne tankkausasemat rakensi. Silloin puhuttiin, että kiinassa aletaan tekemään vetybusseja valtavat määrät. Teknavin koeajosta käy ilmi, ettei Mirain tankkaus onnistunut Suomessa, koska auto tarvi 700 bar ja silloin vielä toiminnassa ollut Woikosken asema oli 350 bar mallia.
Sähköbusseja Kiinasta Suomeen tuodaan. On tuotu jo monta vuotta.
Kuorma-autoissa sähkökäyttöisyys lapsen kengissä. Siksi niihin sovitellaan paineistettua metaania (jakelukuorma-autot) ja nesteytettyä metaania (rahtiliikenne). Nesteytetyn metaanin jakeluasemia rakennettiin viime vuonna 6 lisää ja kaikki nämä voimalaitoksen kylkeen tulevat metanointilaitokset on tarkoitettu tuottamaan metaania pääasiassa raskaan liikenteen tarpeisiin. Sen lisäks, että tekevät metaania varastoon talven kulutushuippuja varten. Isot määrät on pakko nesteyttää varastointia varten, joten nestemetaanin jakelu kuorma-autoille on helppo toteuttaa siinä sivussa. Ja kaasumaisen tavaranhan saa aikaan kaappaamalla hyötykäyttöön nestevarastosta haihtuvan metaanin.
Näissä hankkeissa yhdistellään monia tekniikoita ja tarpeita, joten kannattavuus on ihan eri tasolla kuin poltettaessas hurja määrä (55-70 kWh) sähköä pelkän vedyn tuottamiseen. Kas kun se vety pitää myydä tappiolla - on muutoin liian kallista biokaasuun/metaaniin verrattuna.
- Anonyymi
Ja taaskaan ei tuosta liikene pihaustakaan vetyautoihin.
Eikö olekin raskasta yrittää nostaa vetyautoa kun ei ole mitään mahdollisuutta sen tulemiseen 15 vuoteen. - Anonyymi
Epäilen suuresti että "vihreä vety" määritelmä ei pidä kuin pieneltä osalta paikkansa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua- Anonyymi
Vety on pahimman luokan viherpesua. On olevinaan päästötön, vaikka Saksan, USA ja Japanin kaltaisissa maissa valmistus elektrolyysillä tuottaa liki 25 kg CO2 päästön vetykiloa kohti. Kas kun energiaa kuluu 55 kWh/kg ja sähkön tuotanto tupruttaa 400-500 g CO2 per kWh.
Japanin tavoitteena laskea päästöt 350 g/kWh tasolle 2030 mennessä.
Ja kun vetypommiauto kuluttaa reilun kilon per 100 km.....
- Anonyymi
Kun puhutaan vedystä, ihan sama missä muodossa, niin se on Terolle vain ja ainoastaan vetyhenkilöauton polttoaine.
Pieni on reikä, mistä Tero maailmaa katselee. - Anonyymi
Enersense tekee eikä melua. Hallitus meluaa kuplassaan. Kerää pisteet muitten suorituksista.
Enersense on yrityksenä luonut kansallisesti hyödyllisen strategian, jota se toteuttaa johdonmukaisesti vaiheesta seuraavaan.
Onnittelut yrityksen johdolle saavutuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171021124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161958Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231743- 721080
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491054Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88823