Harjavallassa voi tankata vuonna 2024 luomuvetyä

Anonyymi

Harjavaltaan rakennetaan 70 miljoonan euron investoinnilla vihreän vedyn tuotantolaitos, jossa tuotetaan vetyä puhtaasta vedestä elektrolyysillä, jonka vaatima sähkö on uusiutuvaa. Osa tuotetusta vedystä aioataan lisäksi jatkojalostaa synteettisiksi hiilivedyiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12298263

15

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, eli sama setti kuin mm. Lahteen, Keravalle ja Vantaalle suunnitelluissa laitoksissa.

      Tuotetaan ns. synteettistä metaania, jonka valmistukseen tarvitaan vetyä. Power-to-X = valmistetaan sähköenergian avulla vetyä, jota käytetään raaka-aineena öljyä korvaavien polttoaineiden tai vaikka muovin raaka-aineiden valmistuksessa. Vaikasti käsiteltävää ja räjähdysvaarallista vetyä ei kukaan ole ottamassa käyttöön liikennepolttoaineena.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000008550094.html

      https://yle.fi/uutiset/3-12265099

      https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

      Tätä vetytalous tarkoittaa. Vetypommiautot ovat so last season

      https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

      • Anonyymi

        Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.

        Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.

        Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.

        Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.

        Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.

        Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.

        Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.

        Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.

        Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa.

        Hmm, luin jostain että maakaasuputken voisi pienellä vaivalla muuttaa vetyputkeksi. Kaasukin on räjähtävää.


    • Anonyymi

      Juu, kaikki se vety menee hyötyajoneuvoihin, kuten busseihin ja jakeluautoihin, heti kun sellaisia liikenteeseen tulee. Pikkuautot saavat tankata sähköä.

      • Anonyymi

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.

        Suomessa 0 tankkausasemaa, 2 oli. Ei ole enää.

        Vetyautoja on museossa jo 2 kpl Vanhempi vuodelta 1927 ja uudempi polttokennovehje 2000-luvulta. Vety on kirjaimellisesti museokamaa. Power-to-X on nykypäivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.

        Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.

        No ei ole suunnitelmissa 350 bar tankkausasemia raskaalle kalustollekaan. Suomeen tyrkytettiin vetybusseja jo toistakymmentä vuotta sitten. Tätä varten Woikoski ne tankkausasemat rakensi. Silloin puhuttiin, että kiinassa aletaan tekemään vetybusseja valtavat määrät. Teknavin koeajosta käy ilmi, ettei Mirain tankkaus onnistunut Suomessa, koska auto tarvi 700 bar ja silloin vielä toiminnassa ollut Woikosken asema oli 350 bar mallia.

        Sähköbusseja Kiinasta Suomeen tuodaan. On tuotu jo monta vuotta.

        Kuorma-autoissa sähkökäyttöisyys lapsen kengissä. Siksi niihin sovitellaan paineistettua metaania (jakelukuorma-autot) ja nesteytettyä metaania (rahtiliikenne). Nesteytetyn metaanin jakeluasemia rakennettiin viime vuonna 6 lisää ja kaikki nämä voimalaitoksen kylkeen tulevat metanointilaitokset on tarkoitettu tuottamaan metaania pääasiassa raskaan liikenteen tarpeisiin. Sen lisäks, että tekevät metaania varastoon talven kulutushuippuja varten. Isot määrät on pakko nesteyttää varastointia varten, joten nestemetaanin jakelu kuorma-autoille on helppo toteuttaa siinä sivussa. Ja kaasumaisen tavaranhan saa aikaan kaappaamalla hyötykäyttöön nestevarastosta haihtuvan metaanin.

        Näissä hankkeissa yhdistellään monia tekniikoita ja tarpeita, joten kannattavuus on ihan eri tasolla kuin poltettaessas hurja määrä (55-70 kWh) sähköä pelkän vedyn tuottamiseen. Kas kun se vety pitää myydä tappiolla - on muutoin liian kallista biokaasuun/metaaniin verrattuna.


    • Anonyymi

      Ja taaskaan ei tuosta liikene pihaustakaan vetyautoihin.
      Eikö olekin raskasta yrittää nostaa vetyautoa kun ei ole mitään mahdollisuutta sen tulemiseen 15 vuoteen.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vety on pahimman luokan viherpesua. On olevinaan päästötön, vaikka Saksan, USA ja Japanin kaltaisissa maissa valmistus elektrolyysillä tuottaa liki 25 kg CO2 päästön vetykiloa kohti. Kas kun energiaa kuluu 55 kWh/kg ja sähkön tuotanto tupruttaa 400-500 g CO2 per kWh.

        Japanin tavoitteena laskea päästöt 350 g/kWh tasolle 2030 mennessä.

        Ja kun vetypommiauto kuluttaa reilun kilon per 100 km.....


    • Anonyymi

      Kun puhutaan vedystä, ihan sama missä muodossa, niin se on Terolle vain ja ainoastaan vetyhenkilöauton polttoaine.
      Pieni on reikä, mistä Tero maailmaa katselee.

    • Anonyymi

      Enersense tekee eikä melua. Hallitus meluaa kuplassaan. Kerää pisteet muitten suorituksista.
      Enersense on yrityksenä luonut kansallisesti hyödyllisen strategian, jota se toteuttaa johdonmukaisesti vaiheesta seuraavaan.
      Onnittelut yrityksen johdolle saavutuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1326
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1275
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1018
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe