Tarvitsen neuvoja, miten kuntosalilla toimitaan?
Mitä laitteita pitää käyttää? Kävin tutustumassa ja siellä on varmaan puolen sataa laitetta. Ostin kortin ja sen käyttö neuvottiin ja muut tilat. Nyt puuttuu joku lista, mitä pitää tehdä ja kuinka kauan.
Ajatuksena on, että kunto paranisi ja painokin saisi laskea.
Kuntosali aloitus 65- v. nainen
14
1263
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt on eka kerta salilla: aloitin kävelylaitteessa ja olisin voinut kävellä koko tunnin siinä, kun siellä ei ollut kuin pari muuta. Kokeilin erilaisia koneita, niissä nauhoja, joilla vedettiin alas ja sivuille. Katsoin laitteiden kuvista ja ihan hyvin meni. Myös erilaisia jaloilla työnnettäviä laitteita kokeilin. Laitteita on tosi paljon, eikä käyttänyt kuin muutamaa. Mutta tästä se lähtee kuntoilu. Ens kerraksi katson netistä muutaman laitteen käytön ja yritän toteuttaa sitten se.
- Anonyymi
Ainakin käyttämälläni Kaakkois-Suomalaisella salilla ilmapiiri on sellainen, ettei kukaan paheksu kysymyksiä eikä kieltäydy seikkaperäisestä opastamisestakaan.
Kaikki ovat joskus menneet salille ensimmäisen kerran.
Saamaasi opastukseen on syytä suhtautua kriittisesti riippuen opastajasta.
Jokainen asennoituu toisen neuvomiseen omista lähtökohdistaan.
Itse olen varovainen realisti.
Saliyrittäjän tuskaillessa ukkojumpan vetäjän tilapäistä puutetta minä tarjouduin siihen muutamaa vapaavuoroa vastaan. Yrittäjä kelmi oli epäluuloinen ja sanoi, ettei halua, että sieltä tulee invalideja! Epäili painnonostotaustani vahingollista vaikutusta. Turhaan!
- Anonyymi
Käyttämälläni salilla kortin lunastukseen liittyy klubijäsenyys ja siihen aloittajan valmiuksien arviointi sekä hänen tavoitteensa ja niiden perusteella riittävä laite- ja suoritustapaopastus. Salillani se ei ole läpihuutojuttu vaan aikaa on tarvittessa käytettävissä ainakin pari tuntia.
Toinen vaihtoehto on mennä johonkin sopivaan liikuntaryhmään mukaan.
Teet niin tai näin niin älä odota mitään pikavoittoja!
Vähintään kaksi napakkaa liikuntarupeamaa viikossa ja ryhdy arvioimaan vaikutusta aikaisintaan 3kk:n aloittamisen jälkeen!
Paras vaihtoehto on käyttää henkilökohtaista valmentajaa jonka kanssa käy perusteellisesti läpi elämäntilanteen, terveyden, fyysisen kunnon jonkin tason testauksen, ruokailutottumukset, kuntoilumahdollisuudet myös ajallisesti jne.
Laaditaan em. tietojen perusteella henkilökohtainen suunnitelma jonka personaali opastaa ja ohjaa ollen mukana kokoaikaisesti.
Maksaa hieman mutta suosittelen. Kustannus aiheuttaa myös sitoutumista. - Anonyymi
Aloittaja Anonyymi:
Kuntosaliohjaus salin käyttöön on nyt käyty läpi; laitteet ovat yleensä ihan kuvien mukaisia ja helppoja. Sain ohjeeksi tehdä pienillä painoilla ja toistoja 12-15 kaksi tai kolme kertaa, riippuen laitteesta. Kuinka pitkät tauot olisi hyvä pitää vai riittääkö se kun vaihtaa toiseen laitteeseen. Olisin saanut tehdä rastituksia, mitä laitteita ja kuinka paljon, mutta siihen en vielä lähtenyt. Mutu tuntumalla haluan salilla käydä. Pidän enemmän liikuntaharrastuksena.
Sali on oikein siisti ja maksimissaan samaan aikaan on ollut viisi.
Käyn aamuisin, kun olen aamuvirkku. Ja vettä menee pullollinen treenin aikana.
Pahin jännitys uuden edessä on takana ja yritän keskittyä ihan itseeni ja harjoitteluun. Aamutervehdykset kuuluvat tapoihin, mikä on ihan kiva. - Anonyymi
Aloittaja Anonyymi;
Nyt on takana täysi kymmenen kertaa salilla. Joka kerta menee vaan paremmin. Kiva lähteä heti aamusta ja kuntoilu saa kropan selvästi vauhtiin. Ja face-tuttuja jo tullut ihan livenä.
Kävelen ensin viisi-kymmenen minuuttia kävelymatolla ja sen jälkeen laitteisiin, painot pieniä, riippuu laitteesta. Ihan hyvin laitteisiin saa tuntumaa ja yritän joka kerta tehdä yhden uuden laitteen ja seuraavalla kerralla sen käyttö jo tuntuu tutulta. Ja laitteita todellakin riittää salilla, en edes ole laskenut,mutta kyllä niitä paljon on. Lopuksi venyttelen noin kymmenen minuuttia ja hurjaa miten nopeasti tunti voikin mennä.
Ja tuloksia, jos näitä niiksi voi sanoa; reidet ovat selvästi saaneet treenausta, suonikohjut lähes kadonneet, askeleen pituus kasvanut. Tavaroiden kantaminen helpottunut, voimat lisääntyneet? vapinat vähentyneet. Vyötäröltä lähtenyt kolme senttiä, uskoisin niin, kun ulkoiluhousuihin pitää vyötä kiristää. Ja jopa ihokin voi paremmin, kun jokaisen treenin jälkeen suihkuun ja kunnon ihovoitelu keholle. Kotimatkalla linnut laulelee tuossa yhdeksän jälkeen!- Anonyymi
Erinomainen asia, että jo noin nopeasti on tullut myönteisiä kokemuksia!
Turhan usein aloittajat odottavat pikavoittoja ja kärsimätttömyydessään pettyvät.
Periaatetasolla olen sanonut, että käykää 3 kuukautta ohjelmoidusti tai ainakin suunnitelmallisesti ja riittävän usein säännöllisesti ja arvioikaa sitten kannattaako jatkaa.
Ikä, sukupuoli, liikuntatausta ja aloitustilanteen kunto ratkaisevat alkuajan harjoittelun tyypin.
- Anonyymi
Tilanne 2 kk jälkeen.
Kuntosalille 3 kertaa viikossa on vakio. Rutiinia tullut jo sekä lähtöön että treeneihin. Lämmittelyyn on vaihtoehtona soutulaite, juoksumatto, crosskävelyä ? Ja loppuvenytykset teen aina viimeiset kymmenen minuuttia. Laitteita teen noin kymmentä käynnillä ja toistoja 15 kolme kertaa.
Voimat ovat selvästi kasvaneet samoin notkeus ja askeleet pidentyneet.
Selvästi kiinteytynyt kroppa. Painossa ei muutosta. Ja edelleen 3-5 treenikavereita, joten hyvin tilaa jokaiselle.
Jatkan edelleen….- Anonyymi
Treeni ja paino. Kuntosalilla treenaaminen ei välttämättä pudota painoa.
Riippuu lähtötilanteesta ja treenin luonteesta.
Olen mies. Aloitettuani 60v kynnyksellä totesin puolen vuoden kuluttua painoni pysyneen ennallaan mutta vyötäröni ohentuneen 6 - 7cm.
Tavoitteeni ei ollut painon pudottaminen vaan terveyden kohentaminen joka sekin onnistui.
5 viikkokäyntiä. Alku- ja loppuverryttelyineen yhteensä noin 10 tuntia.
2kk on vielä suhteellisen lyhyt aika mutta hienoa, että olet jo huomannut positiivisia tuloksia!
Olen yleensä sanonut, että treenatkaa personaalitreenaajan ohjeiden mukaan 3 kuukautta ja arvioikaa sitten kannattaako jatkaa.
- Anonyymi
AP: tIlanne 3 kk kuluttua aloittamisesta.
Arkipäivisin 4 neljä kertaa treenit aamusta ja noin tuntikerralla. Hyvin olen päässyt treenaamisen alkuun. Aloittaminen oli ihan turhaa jännittämistä uuden edessä. Olisipa ollut edes yksi tuttu alussa. No, nyt on kaikki treenituttuja ainakin tervehtimisen verran. Kaikkia laitteita en ole vieläkään kokeillut, kun on niin mukava tehdä niillä laitteilla, joista ite tykkää!
Voimat ovat hyvin kasvaneet ja huomattavasti helpompi tehdä puutarhahommia sekä siivota, noissa hommissa huomaa konkreettisesti eron. Vartalo on kiinteytynyt ainakin viisi senttiä vyötäröltä ja allit ainakin pari senttiä, vaatteista sen huomaa. Painossa ei muutosta.
Jatkan kuntosalilla käyntiä ja tavoitteena on nyt pari kuukautta, kunnes loma alkaa! - Anonyymi
Millä salilla olet käynyt
- Anonyymi
AP tilanne 7 kk aloittamisesta:
Treenit katkesivat kesän aikana pari kertaa; korona vei täysin voimat ja kesti reilun kuukauden ja toisen kerran flunssa iski. Vajaa kuukauden olen käynyt säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa ja voimat ovat palautumassa. Olen ihan vakuuttunut, että salilla käynnit ovat olleet hyväksi voinnilleni; huomaan, että pystyn paremmin vuorokausirytmissä, olen pirteämpi salin jälkeen, liikeradat kasvavat ja pystyn paremmin kantamaan ostokset yms. sellaiset.
Painoon ei ole mitään vaikutusta vieläkään, toivottavasti tähän tulee muutos syksyn aikana. Saliporukka on saanut syksyn alkaessa hieman muutoksia, mutta perusryhmä edelleen sama kuin aloittaessani, mukavaa ja kannustavaa porukkaa! Toivon porukkaan lisää ikäisiäni ja jos päätät tulla, liity aamuporukkaan! - Anonyymi
Täällä ollaan jo 8,5 kk käyty kuntosalilla, ihan huikee tunne tänäänkin! Tällä viikolla tunsin eka kertaa, että minulla on reisilihakset. Hurjan hyvä tunne, kun tuntee, että nyt nuo lihakset toimivat . Painossa ei ole muutoksia, mutta kiinteytynyt ihan mukavasti, vaatteet sujahtavat päälle ja isoimmista olen jo luopunut esim. pitkäthousut eivät pysy ylhäällä, joten laitoin ne kiertoon. Esim. soutulaitteessa menee ihan kevyesti kymmenen minuuttia ja crosstraineissa, kummassakin pystyin alussa hädin tuskin viittäm minuuttia. Uskomatonta, mutta vatsalihaksetkin alkavat löytyä, pitäisi se ruokavalio ottaa tarkkailuun, tähän asti en ole miettinyt vielä yhtään syömistä. Ja ensimmäiset juoksuaskeleet olen ottanut, uskomatonta miten keho reagoi; hengitys suorasaa läähätystä. Jalat sen sijaan kantavat hyvin. Ja saliporukka sen kuin puhaltaa entistä enemmän yhteen ja uusia piipahtaa salilla, joku liittyy ainakin osittain samaan ajankohtaan. Minulle on aamukuntoilu on paras vaihtoehto; mukavan pimeää menomatkalla ja paluumatkalla useimmiten aurinko nousee! Lisää mahtuu meitä yli kuuskymppisiä kuntosalille!
- Anonyymi
Onko namussa jo harmaata karvaa? Unohda koko juttu.
A. Swartze Nigger - Anonyymi
Ap: aloituksesta nyt 10 kk ja edelleen salillä käynnit viikottain.
Taukoa oli parin viikon talviloma, mutta muuten kaksi kertaa viikossa salilla ja kerran uimassa/vesijuoksua/hydrobic -valinnan mukaan.
Mitään huimaa muutosta ei ulkonäossä huomaa, kun paino ei ole pudonnut kuin muutaman kilon, mutta kiinteytystä kyllä on, sen huomaa etenkin vaatteista.
Nyt toivonkin, että saisin muutaman ohjatun tunnin salille, että voisin ottaa enemmän painoja käyttöön ja salilaitteita vähentää.
Olen huomannut, että todellakin salilla pitäisi olla sellainen "ohjaaja" joka avustaisi uusia aloittelijoita, katsotaan, jospa ehdotan itseäni ensi keväänä. Olisin sellainen tuki, jolta voisi tulla kysymään yleisiä käytäntöjä .
Kuntosalilla käynnit ovat kivoja, päivän liikuntaympyrä täyttyy jo aamusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838