Vety-asemat lisääntyvät hiljalleen EU:ssa

Anonyymi

Oheinen avaus meni vahingossa väärälle palstalla, mutta linkki siihen:

"Useat suuret autonvalmistajat ovat alkaneet investoida myös vety-vaihtoehtoon ja sen edelleen kehittämiseen, joskin homma on aikas lailla alkumetreillään kuten siihen tarvittava infrakin. Mutta jostakihan sitä tulee aloittaa ja kaikki ottaa aikansa."

"Aika sitten näyttää josko siitä ja sen kehityksestä tulisi yksi vaihtoehto odotellessa, että aidon ekologinen vaihtoehto toivottavasti innovoitaisiin, jota sähköauto nykymuodossaan ei edusta, vaan päinvastoin."

- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17188999/vety-asemat-lisaantyvat-hiljalleen-eussa

21

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauton valmistus saastuttaa yhtä paljon kuin täyssähköauton.

      Mutta onneksi tämän jälkeen vetyautolla ajo saastuttaa vain kolminkertaisesti täyssähköautoon verrattuna...

      No onhan sentäs vetyautolla ajaminen edullista, sen käyttövoima maksaa vain viisinkertaisesti täyssähköautoon verrattuna.

      • Anonyymi

        Aivan faktattomia höpöjä vetelet pipostasi ... mutta tässä ketjussa tarkkaillaan sitä miten vetyasiat hissukseen etenevät Euroopassa.

        Hydrogen station: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station

        *

        "Driving hydrogen mobility forward in Europe"

        "European Hydrogen Week was organised by the Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), an organisation that has been instrumental in kick-starting hydrogen mobility in Europe. FCH JU’s three members are the European Commission, Hydrogen Europe (representing fuel cell and hydrogen industries), and Hydrogen Europe Research (representing the research community)."

        - https://cordis.europa.eu/article/id/428538-driving-hydrogen-mobility-forward-in-europe

        *

        "Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"

        "Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11838445

        *

        "Käyttövoimaa ilmastoneutraalille taloudelle: Komissio esittää tulevaisuuden energiajärjestelmää ja puhdasta vetyä koskevat suunnitelmat"

        - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/ip_20_1259

        *

        "Bosch To Spend €1 Billion On Hydrogen Fuel Cell Technology By 2024"

        - https://www.intelligentliving.co/bosch-hydrogen-technology-2024/

        *

        "Daimler, Volvo plan hydrogen fuel cell production in Europe in 2025"

        - https://www.malaymail.com/news/money/2021/04/29/daimler-volvo-plan-hydrogen-fuel-cell-production-in-europe-in-2025/1970424

        ;-)


    • Anonyymi

      Vetyasemien määrä lisääntyi 46 kappaleella eikä maksanut kuin 230 miljoonaa!

      https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

      Ja kyllä kannatti, ponnistuksen tuloksena EU:ssa on 500 vetyautoa. Peräti 0,00017 % autokannasta. Kustannus veronmaksajille nimelliset 460 000 € per auto.

    • Anonyymi

      Vety kuolee henkilöautokäytössä kalleuteensa. Vedystä ollaan puhuttu jo kymmeniä vuosia ja jos se olisi järkevä kokonaisuutena, niin se olisi tullut jo vuosia sitten isosti ja lopullisesti.

      • Anonyymi

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        Sähköauton ongelma on juurikin sen ympäristöllisesti mega-saastuttavat akut niiden speksien kehittymisestä riippumatta, eikä _vihreitä akkuja_ ole edes horisontissa.

        S-auto on tuon vuoksi jo lähtökotaisesti pseudo-eko-auto, mutta silti sitä valheellisesti lobataan planeetan autoilun ongelmilta pelastavana suunnilleen ainoana vaihtoehtoa ja _hallitukset ovat pakottaneet_ autoteollisuuden sidosryhmineen laittamaan liki kaikki taloudelliset panoksensa vain tuon yhden ontuvan kortin varaan.

        "Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie. Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."

        "Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus

        Valitettavasti vielä ei olla edes innovoitu aidon ekologista vaihtoehtoa ... ehkä synteettisistä polttoaineista löytyisi kestävempi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        En ottanut kantaa mihinkään muuhun kuin akkujen tekniseen kapasiteetin kasvuun kilogrammaa kohti.


    • Anonyymi

      Ranskalaisen vetyasemien valmistukseen erikoistuneen yrityksen pörssiin listaus meneillään.

      "Haffner Energy launches IPO" - 31 January 2022

      - https://www.haffner-energy.com/?lang=en

      Step by Step ... ei Roomaakana päivässä rakennettu ja koko vetytaloushan jo itsessäänkin on vasta aivan aluillaan ... mutta saas sitten nähdä yleistyvätkö vetyautot yksityiskäytössä ja jos niin missä maissa ja missä laajuudessa.

      • Anonyymi

        Vety on tehnyt tätä tulemistan jo liki 20 vuotta.

        Tankkausasemat maksavat edelleen 4-5 miljoonaa kappale ja niillä täytyy edelleen pitää paineenkorottelun merkeissä 15-30 min tauko tankkaajien välissä.

        USA:ssa opittu, ettei 48 asemaa riitä 12 000 autolle. 250 auota per asema on liikaa. Esittivät 159 miljoonan dollarin julkista tukea uusille asemille, jotta suhteeksi saataisiin 150 autoa/tankkausasema. Ei mennyt ihan sellaisenaan vedätys läpi.

        Vrt. Suomessa on yli 1500 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.

        Vrt. metaanin tankkausasemat 0,5 M€/kpl eli näitä rakentaa 10 yhden vetyaseman hinnalla. Kapasiteetti vähintään sama - Suomessa on nyt reilut 200 kaasuautoa per tankkausasema. Kustannustehokkuus 10 -kertainen yhteiskunnan näkökulmasta. Autoilijan näkökulmasta 70 000 € halvempi hankinta ja 30 % halvempi polttoaine.


    • Anonyymi

      Tasaista tahtia tulee uutisia erilaisista laajoistakin vetyhankkeista. Toisalla vilahti otsikko, jonka mukaan Belgia suunnittelee tulevansa Euroopassa tulevaisuuden vety-solmukohdaksi, vetyhubiksi.

      Muistaakseni juuri viime viikolla Belgian kuningaspari vieraili Omanissa vety-yhteistyön tiimoilta, jatkona ko. maiden jo pidempään jatkuneelle yhteistyölle.

      "CMB.TECH opens Antwerp’s first multimodal hydrogen station; launches new hydrogen truck"

      "The green hydrogen produced at this refuelling station will be used to power ships, tube trailers, cars, trucks and buses around the Antwerp area."

      - https://www.h2-view.com/story/cmb-tech-opens-antwerps-first-multimodal-hydrogen-station-launches-new-hydrogen-truck/

      "Belgian port lays out plans for ‘massive’ imports of green hydrogen"

      - https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/belgian-port-lays-out-plans-for-massive-imports-of-green-hydrogen/

      "Oman and Belgium MoU to Build on Green Hydrogen Cooperation"

      - https://hydrogen-central.com/oman-belgium-green-hydrogen-cooperation/

    • Anonyymi

      Aivan konkreettisia hankkeita eikä aivan pienistä investoinneista ei ole kyse, eli Ineos vaikuttaa olevan luottavainen vetyautojen potentiaalin suhteen tulevaisuudessa.

      * ”Maailman parasta maasturia” kehittävä Ineos panostaa kaksi miljardia euroa vetyautojen tulevaisuuteen"

      "Ineos on jo nyt Euroopan suurin elektrolyysin käyttäjä. Se valmistaa ja käyttää tällä hetkellä vuosittain jo 400 000 tonnia vähäisellä hiilidioksidilla tuotettua vetyä. "

      "Vuoden 2020 lopulla yhtiö allekirjoitti aiesopimuksen Hyundain kanssa vetytekniikan ja -voimanlähteiden kehittämisestä edelleen."

      Alla artikkelin kommenttiosuudesta lainattua:

      Timo888 : "Grenadier on sinänsä hitti, kuukauden sisään on tehdas saanut ennakkovaraus maksun reilusta 75.000 maasturista pelkästään Euroopasta."

      Kunnon äijämaastureita tarvitaan ja niihin duracell ei oiken tahdo soveltua.

      - https://tekniikanmaailma.fi/maailman-parasta-maasturia-kehittava-ineos-panostaa-kaksi-miljardia-euroa-vetyautojen-tulevaisuuteen/

      Eli kaiken aikaa ala kehittyy siellä täällä step by step, katsellaan rauhassa mihin se johtaa.

    • Anonyymi

      Mahot eivät voi lisääntyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe