Vety-asemat lisääntyvät hiljalleen EU:ssa

Anonyymi

Oheinen avaus meni vahingossa väärälle palstalla, mutta linkki siihen:

"Useat suuret autonvalmistajat ovat alkaneet investoida myös vety-vaihtoehtoon ja sen edelleen kehittämiseen, joskin homma on aikas lailla alkumetreillään kuten siihen tarvittava infrakin. Mutta jostakihan sitä tulee aloittaa ja kaikki ottaa aikansa."

"Aika sitten näyttää josko siitä ja sen kehityksestä tulisi yksi vaihtoehto odotellessa, että aidon ekologinen vaihtoehto toivottavasti innovoitaisiin, jota sähköauto nykymuodossaan ei edusta, vaan päinvastoin."

- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17188999/vety-asemat-lisaantyvat-hiljalleen-eussa

21

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauton valmistus saastuttaa yhtä paljon kuin täyssähköauton.

      Mutta onneksi tämän jälkeen vetyautolla ajo saastuttaa vain kolminkertaisesti täyssähköautoon verrattuna...

      No onhan sentäs vetyautolla ajaminen edullista, sen käyttövoima maksaa vain viisinkertaisesti täyssähköautoon verrattuna.

    • Anonyymi

      Vetyasemien määrä lisääntyi 46 kappaleella eikä maksanut kuin 230 miljoonaa!

      https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

      Ja kyllä kannatti, ponnistuksen tuloksena EU:ssa on 500 vetyautoa. Peräti 0,00017 % autokannasta. Kustannus veronmaksajille nimelliset 460 000 € per auto.

    • Anonyymi

      Vety kuolee henkilöautokäytössä kalleuteensa. Vedystä ollaan puhuttu jo kymmeniä vuosia ja jos se olisi järkevä kokonaisuutena, niin se olisi tullut jo vuosia sitten isosti ja lopullisesti.

      • Anonyymi

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        Sähköauton ongelma on juurikin sen ympäristöllisesti mega-saastuttavat akut niiden speksien kehittymisestä riippumatta, eikä _vihreitä akkuja_ ole edes horisontissa.

        S-auto on tuon vuoksi jo lähtökotaisesti pseudo-eko-auto, mutta silti sitä valheellisesti lobataan planeetan autoilun ongelmilta pelastavana suunnilleen ainoana vaihtoehtoa ja _hallitukset ovat pakottaneet_ autoteollisuuden sidosryhmineen laittamaan liki kaikki taloudelliset panoksensa vain tuon yhden ontuvan kortin varaan.

        "Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie. Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."

        "Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus

        Valitettavasti vielä ei olla edes innovoitu aidon ekologista vaihtoehtoa ... ehkä synteettisistä polttoaineista löytyisi kestävempi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        En ottanut kantaa mihinkään muuhun kuin akkujen tekniseen kapasiteetin kasvuun kilogrammaa kohti.


    • Anonyymi

      Ranskalaisen vetyasemien valmistukseen erikoistuneen yrityksen pörssiin listaus meneillään.

      "Haffner Energy launches IPO" - 31 January 2022

      - https://www.haffner-energy.com/?lang=en

      Step by Step ... ei Roomaakana päivässä rakennettu ja koko vetytaloushan jo itsessäänkin on vasta aivan aluillaan ... mutta saas sitten nähdä yleistyvätkö vetyautot yksityiskäytössä ja jos niin missä maissa ja missä laajuudessa.

      • Anonyymi

        Vety on tehnyt tätä tulemistan jo liki 20 vuotta.

        Tankkausasemat maksavat edelleen 4-5 miljoonaa kappale ja niillä täytyy edelleen pitää paineenkorottelun merkeissä 15-30 min tauko tankkaajien välissä.

        USA:ssa opittu, ettei 48 asemaa riitä 12 000 autolle. 250 auota per asema on liikaa. Esittivät 159 miljoonan dollarin julkista tukea uusille asemille, jotta suhteeksi saataisiin 150 autoa/tankkausasema. Ei mennyt ihan sellaisenaan vedätys läpi.

        Vrt. Suomessa on yli 1500 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.

        Vrt. metaanin tankkausasemat 0,5 M€/kpl eli näitä rakentaa 10 yhden vetyaseman hinnalla. Kapasiteetti vähintään sama - Suomessa on nyt reilut 200 kaasuautoa per tankkausasema. Kustannustehokkuus 10 -kertainen yhteiskunnan näkökulmasta. Autoilijan näkökulmasta 70 000 € halvempi hankinta ja 30 % halvempi polttoaine.


    • Anonyymi

      Tasaista tahtia tulee uutisia erilaisista laajoistakin vetyhankkeista. Toisalla vilahti otsikko, jonka mukaan Belgia suunnittelee tulevansa Euroopassa tulevaisuuden vety-solmukohdaksi, vetyhubiksi.

      Muistaakseni juuri viime viikolla Belgian kuningaspari vieraili Omanissa vety-yhteistyön tiimoilta, jatkona ko. maiden jo pidempään jatkuneelle yhteistyölle.

      "CMB.TECH opens Antwerp’s first multimodal hydrogen station; launches new hydrogen truck"

      "The green hydrogen produced at this refuelling station will be used to power ships, tube trailers, cars, trucks and buses around the Antwerp area."

      - https://www.h2-view.com/story/cmb-tech-opens-antwerps-first-multimodal-hydrogen-station-launches-new-hydrogen-truck/

      "Belgian port lays out plans for ‘massive’ imports of green hydrogen"

      - https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/belgian-port-lays-out-plans-for-massive-imports-of-green-hydrogen/

      "Oman and Belgium MoU to Build on Green Hydrogen Cooperation"

      - https://hydrogen-central.com/oman-belgium-green-hydrogen-cooperation/

    • Anonyymi

      Aivan konkreettisia hankkeita eikä aivan pienistä investoinneista ei ole kyse, eli Ineos vaikuttaa olevan luottavainen vetyautojen potentiaalin suhteen tulevaisuudessa.

      * ”Maailman parasta maasturia” kehittävä Ineos panostaa kaksi miljardia euroa vetyautojen tulevaisuuteen"

      "Ineos on jo nyt Euroopan suurin elektrolyysin käyttäjä. Se valmistaa ja käyttää tällä hetkellä vuosittain jo 400 000 tonnia vähäisellä hiilidioksidilla tuotettua vetyä. "

      "Vuoden 2020 lopulla yhtiö allekirjoitti aiesopimuksen Hyundain kanssa vetytekniikan ja -voimanlähteiden kehittämisestä edelleen."

      Alla artikkelin kommenttiosuudesta lainattua:

      Timo888 : "Grenadier on sinänsä hitti, kuukauden sisään on tehdas saanut ennakkovaraus maksun reilusta 75.000 maasturista pelkästään Euroopasta."

      Kunnon äijämaastureita tarvitaan ja niihin duracell ei oiken tahdo soveltua.

      - https://tekniikanmaailma.fi/maailman-parasta-maasturia-kehittava-ineos-panostaa-kaksi-miljardia-euroa-vetyautojen-tulevaisuuteen/

      Eli kaiken aikaa ala kehittyy siellä täällä step by step, katsellaan rauhassa mihin se johtaa.

    • Anonyymi

      Mahot eivät voi lisääntyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      37
      10550
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      126
      10122
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      21
      7911
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6324
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      30
      4882
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      55
      4717
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      117
      4056
    8. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      124
      3405
    9. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      62
      3127
    10. Adonikselle

      Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      221
      3060
    Aihe