Vety-asemat lisääntyvät hiljalleen EU:ssa

Anonyymi

Oheinen avaus meni vahingossa väärälle palstalla, mutta linkki siihen:

"Useat suuret autonvalmistajat ovat alkaneet investoida myös vety-vaihtoehtoon ja sen edelleen kehittämiseen, joskin homma on aikas lailla alkumetreillään kuten siihen tarvittava infrakin. Mutta jostakihan sitä tulee aloittaa ja kaikki ottaa aikansa."

"Aika sitten näyttää josko siitä ja sen kehityksestä tulisi yksi vaihtoehto odotellessa, että aidon ekologinen vaihtoehto toivottavasti innovoitaisiin, jota sähköauto nykymuodossaan ei edusta, vaan päinvastoin."

- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17188999/vety-asemat-lisaantyvat-hiljalleen-eussa

21

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauton valmistus saastuttaa yhtä paljon kuin täyssähköauton.

      Mutta onneksi tämän jälkeen vetyautolla ajo saastuttaa vain kolminkertaisesti täyssähköautoon verrattuna...

      No onhan sentäs vetyautolla ajaminen edullista, sen käyttövoima maksaa vain viisinkertaisesti täyssähköautoon verrattuna.

      • Anonyymi

        Aivan faktattomia höpöjä vetelet pipostasi ... mutta tässä ketjussa tarkkaillaan sitä miten vetyasiat hissukseen etenevät Euroopassa.

        Hydrogen station: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station

        *

        "Driving hydrogen mobility forward in Europe"

        "European Hydrogen Week was organised by the Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), an organisation that has been instrumental in kick-starting hydrogen mobility in Europe. FCH JU’s three members are the European Commission, Hydrogen Europe (representing fuel cell and hydrogen industries), and Hydrogen Europe Research (representing the research community)."

        - https://cordis.europa.eu/article/id/428538-driving-hydrogen-mobility-forward-in-europe

        *

        "Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"

        "Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11838445

        *

        "Käyttövoimaa ilmastoneutraalille taloudelle: Komissio esittää tulevaisuuden energiajärjestelmää ja puhdasta vetyä koskevat suunnitelmat"

        - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/ip_20_1259

        *

        "Bosch To Spend €1 Billion On Hydrogen Fuel Cell Technology By 2024"

        - https://www.intelligentliving.co/bosch-hydrogen-technology-2024/

        *

        "Daimler, Volvo plan hydrogen fuel cell production in Europe in 2025"

        - https://www.malaymail.com/news/money/2021/04/29/daimler-volvo-plan-hydrogen-fuel-cell-production-in-europe-in-2025/1970424

        ;-)


    • Anonyymi

      Vetyasemien määrä lisääntyi 46 kappaleella eikä maksanut kuin 230 miljoonaa!

      https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

      Ja kyllä kannatti, ponnistuksen tuloksena EU:ssa on 500 vetyautoa. Peräti 0,00017 % autokannasta. Kustannus veronmaksajille nimelliset 460 000 € per auto.

    • Anonyymi

      Vety kuolee henkilöautokäytössä kalleuteensa. Vedystä ollaan puhuttu jo kymmeniä vuosia ja jos se olisi järkevä kokonaisuutena, niin se olisi tullut jo vuosia sitten isosti ja lopullisesti.

      • Anonyymi

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heittäisin tähän sellaista kommenttia, että:
        Jos akkuteknologialla olisi potentiaalia kehittyä sellaiseksi, mitä kiihkeimmät sen kannattajat väittävät sillä olevan, oltaisiin jo paljon pidemmällä!
        20 v. kehitystä, ja edelleen samoja painavia rohjoja ja kyseenalaiset ympäristäarvot ja hitaasti kehittyneet muutkin ominaisuudet!

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän akut ole 10 vuoden aikana (2010 - 2020) kuin kolminkertaistaneet kapasiteetin ja halventuneet 10-kertaisesti.

        Kapasiteetin nousu ja hinnan lasku tulee jatkumaan. Akuista puhuttaessa ei ole kyse yhdestä suurestä keksinnöstä, vaan jopa tuhansista pienistä, jotka yhdessä parantavat akun ominaisuuksia ja halventavat hintaa.

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        Sähköauton ongelma on juurikin sen ympäristöllisesti mega-saastuttavat akut niiden speksien kehittymisestä riippumatta, eikä _vihreitä akkuja_ ole edes horisontissa.

        S-auto on tuon vuoksi jo lähtökotaisesti pseudo-eko-auto, mutta silti sitä valheellisesti lobataan planeetan autoilun ongelmilta pelastavana suunnilleen ainoana vaihtoehtoa ja _hallitukset ovat pakottaneet_ autoteollisuuden sidosryhmineen laittamaan liki kaikki taloudelliset panoksensa vain tuon yhden ontuvan kortin varaan.

        "Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie. Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."

        "Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus

        Valitettavasti vielä ei olla edes innovoitu aidon ekologista vaihtoehtoa ... ehkä synteettisistä polttoaineista löytyisi kestävempi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, onko kapasiteetin kasvu 3- kertaista, jos keskimäärin 10v. sitten ajomatka ehkä noin 150 km., ja tänäp. ehkä 300 km. TODELLISTA ajomatkaa!
        Ajosuoritteen kasvu ei ole tullut pelkästään akkutekniikan kehityksestä, vaan iso osa myös siitä, että akkujen VOLYYMIMÄÄRÄÄ on lisätty!
        En pidä esim. polttomoottoritekniikan kehittymisenä, jos vaikka moot. kokoa kasvatetaan 2l- 2,5l! Ja täten saadaan haettuja ominaisuuksia, kuten teho, vääntöm., jne?
        Tosiasia on, valmistajat kipuilevat akkujen koon ja painon kanssa, ja pitäisi "mukamas" ilmastotoimia suoritella siinä sivussa?
        Joku sanoi USAlaisella palstalla jotensakin näin Muskin toimista:
        Ettei hän välttämättä seuraa vakaumustaan näissä Teslatoimissaan, vaan hyvällä vainulla varustettuna bisnesmiehenä on tehnyt oikeat liikkeet?

        En ottanut kantaa mihinkään muuhun kuin akkujen tekniseen kapasiteetin kasvuun kilogrammaa kohti.


    • Anonyymi

      Ranskalaisen vetyasemien valmistukseen erikoistuneen yrityksen pörssiin listaus meneillään.

      "Haffner Energy launches IPO" - 31 January 2022

      - https://www.haffner-energy.com/?lang=en

      Step by Step ... ei Roomaakana päivässä rakennettu ja koko vetytaloushan jo itsessäänkin on vasta aivan aluillaan ... mutta saas sitten nähdä yleistyvätkö vetyautot yksityiskäytössä ja jos niin missä maissa ja missä laajuudessa.

      • Anonyymi

        Vety on tehnyt tätä tulemistan jo liki 20 vuotta.

        Tankkausasemat maksavat edelleen 4-5 miljoonaa kappale ja niillä täytyy edelleen pitää paineenkorottelun merkeissä 15-30 min tauko tankkaajien välissä.

        USA:ssa opittu, ettei 48 asemaa riitä 12 000 autolle. 250 auota per asema on liikaa. Esittivät 159 miljoonan dollarin julkista tukea uusille asemille, jotta suhteeksi saataisiin 150 autoa/tankkausasema. Ei mennyt ihan sellaisenaan vedätys läpi.

        Vrt. Suomessa on yli 1500 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.

        Vrt. metaanin tankkausasemat 0,5 M€/kpl eli näitä rakentaa 10 yhden vetyaseman hinnalla. Kapasiteetti vähintään sama - Suomessa on nyt reilut 200 kaasuautoa per tankkausasema. Kustannustehokkuus 10 -kertainen yhteiskunnan näkökulmasta. Autoilijan näkökulmasta 70 000 € halvempi hankinta ja 30 % halvempi polttoaine.


    • Anonyymi

      Tasaista tahtia tulee uutisia erilaisista laajoistakin vetyhankkeista. Toisalla vilahti otsikko, jonka mukaan Belgia suunnittelee tulevansa Euroopassa tulevaisuuden vety-solmukohdaksi, vetyhubiksi.

      Muistaakseni juuri viime viikolla Belgian kuningaspari vieraili Omanissa vety-yhteistyön tiimoilta, jatkona ko. maiden jo pidempään jatkuneelle yhteistyölle.

      "CMB.TECH opens Antwerp’s first multimodal hydrogen station; launches new hydrogen truck"

      "The green hydrogen produced at this refuelling station will be used to power ships, tube trailers, cars, trucks and buses around the Antwerp area."

      - https://www.h2-view.com/story/cmb-tech-opens-antwerps-first-multimodal-hydrogen-station-launches-new-hydrogen-truck/

      "Belgian port lays out plans for ‘massive’ imports of green hydrogen"

      - https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/belgian-port-lays-out-plans-for-massive-imports-of-green-hydrogen/

      "Oman and Belgium MoU to Build on Green Hydrogen Cooperation"

      - https://hydrogen-central.com/oman-belgium-green-hydrogen-cooperation/

    • Anonyymi

      Aivan konkreettisia hankkeita eikä aivan pienistä investoinneista ei ole kyse, eli Ineos vaikuttaa olevan luottavainen vetyautojen potentiaalin suhteen tulevaisuudessa.

      * ”Maailman parasta maasturia” kehittävä Ineos panostaa kaksi miljardia euroa vetyautojen tulevaisuuteen"

      "Ineos on jo nyt Euroopan suurin elektrolyysin käyttäjä. Se valmistaa ja käyttää tällä hetkellä vuosittain jo 400 000 tonnia vähäisellä hiilidioksidilla tuotettua vetyä. "

      "Vuoden 2020 lopulla yhtiö allekirjoitti aiesopimuksen Hyundain kanssa vetytekniikan ja -voimanlähteiden kehittämisestä edelleen."

      Alla artikkelin kommenttiosuudesta lainattua:

      Timo888 : "Grenadier on sinänsä hitti, kuukauden sisään on tehdas saanut ennakkovaraus maksun reilusta 75.000 maasturista pelkästään Euroopasta."

      Kunnon äijämaastureita tarvitaan ja niihin duracell ei oiken tahdo soveltua.

      - https://tekniikanmaailma.fi/maailman-parasta-maasturia-kehittava-ineos-panostaa-kaksi-miljardia-euroa-vetyautojen-tulevaisuuteen/

      Eli kaiken aikaa ala kehittyy siellä täällä step by step, katsellaan rauhassa mihin se johtaa.

    • Anonyymi

      Mahot eivät voi lisääntyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      617
      10241
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2478
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      218
      1985
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1803
    5. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1090
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1064
    7. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      895
    8. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      882
    9. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      852
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      88
      833
    Aihe