Vety-asemat lisääntyvät hiljalleen EU:ssa

Anonyymi

Useat suuret autonvalmistajat ovat alkaneet investoida myös vety-vaihtoehtoon ja sen edelleen kehittämiseen, joskin homma on aikas lailla alkumetreillään kuten siihen tarvittava infrakin. Mutta jostakihan sitä tulee aloittaa ja kaikki ottaa aikansa.

Aika sitten näyttää josko siitä ja sen kehityksestä tulisi yksi vaihtoehto odotellessa, että aidon ekologinen vaihtoehto toivottavasti innovoitaisiin, jota sähköauto nykymuodossaan ei edusta, vaan päinvastoin.

Hydrogen station: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station

Hienoa olisi jos teknologiatiede kykeneisi innovoimaan ja kehittämään jonkin synteettisen ja loputtomasti gloonattavissa olevan vihreän polttoaineen, jota voisi valmistaa myös paikallisesti pienemmissä yksiköissä ja minimoida sen rahtaustakin.

Mutta miten se olisi mahdollista kun esim. EU:ssa ja globaalilla tasolla on tahtotilana ampua kokonaan alas kaikki polttarit ja laittaa kaikki yhden ainoan ontuvan ja mega-epäekologisen akkukortin varaan ja torpata jo valmiiksi samalla kaikki muu vaihtoehtoinen tuleva kehitys.

Synthetic fuel: https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel

22

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu, pakuja ja kuormureita tulee vetynä, mutta henkilöautoon se ei oikein sovi.

      • Anonyymi

        Ehdottomasti !


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pian niitä voikin alkaa purkamaan tarpeettomina pois.

    • Anonyymi

      P2X Solutions, joka ainoana puuhaa vetyä Suomeen, sama joka nerokkaasti osti sen vetyautonkin, on itse sanonut tarvitsevansa vedyn tuottamiseen valtionapua, koska vedyn valmistus on kannattamatonta. Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan. Sieltä on sitäpaitsi, kiitos Putinin, tulossa taas lisää elätettäviä meidän veronmaksajien kustannuksella. Mistä luulet valtion ottavan rahat kannattamattomaan vetyyn?

      • Anonyymi

        "Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan."

        Tuo suoranaisten valheelisten metodein aivopesullisesti lobattu EV ja sille tarvittava infra on laajasti valtiontuettua, eli yhteisistä varotuotoista tuettua pitkin Eurooppaa.

        On totaalisen järjetönta laittaa kaikki teolliset ja taloudelliset panokset, sekä yhteiskunnan huoltovarmuuskin yhden ainoan kortin varaan ja EV:n kohdalla on lisäksi kyse ympäristön kannalta mega-saastuttavasta vaihtoehosta, jota nyttemmin kirjaimellisella pakolla ollaan ajamassa lävitse.

        EV ei ole valheellisista ja toistuvasta kaikkialla hoetuista lobbauslauseista huolimatta nollapäästöinen edes paikallisesti.

        *

        "Sähköautoilijat ry haluaa sähköautoille merkittävästi korkeampi hankintatuki"

        - https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sähköautoilijat-ry-haluaa-sähköautoille-merkittävästi-korkeampi-hankintatuki/ar-AAMdAqm

        *

        "Is your electric car as eco-friendly as you thought?"

        "EVs in some countries pollute more than combustion-engine vehicles, data shows"

        - https://europe.autonews.com/environmentemissions/your-electric-car-eco-friendly-you-thought

        *

        Autoilun aiheuttamiin päästö- ja ympäristöongelmiin tulee etsiä useita eri ratkaisumalleja, joista vety on yksi listalla.

        Toivottavasti jokin aidon ekologinen vaihtoehto vielä innovoitaisiin tuon pseudo-ekologisen ympäristöpommi EV:n sijaan.

        "Hydrogen Mobility Europe is a flagship project giving fuel cell electric vehicle (FCEV) drivers access to the first truly pan-European network of hydrogen refuelling stations"

        - https://h2me.eu/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan."

        Tuo suoranaisten valheelisten metodein aivopesullisesti lobattu EV ja sille tarvittava infra on laajasti valtiontuettua, eli yhteisistä varotuotoista tuettua pitkin Eurooppaa.

        On totaalisen järjetönta laittaa kaikki teolliset ja taloudelliset panokset, sekä yhteiskunnan huoltovarmuuskin yhden ainoan kortin varaan ja EV:n kohdalla on lisäksi kyse ympäristön kannalta mega-saastuttavasta vaihtoehosta, jota nyttemmin kirjaimellisella pakolla ollaan ajamassa lävitse.

        EV ei ole valheellisista ja toistuvasta kaikkialla hoetuista lobbauslauseista huolimatta nollapäästöinen edes paikallisesti.

        *

        "Sähköautoilijat ry haluaa sähköautoille merkittävästi korkeampi hankintatuki"

        - https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sähköautoilijat-ry-haluaa-sähköautoille-merkittävästi-korkeampi-hankintatuki/ar-AAMdAqm

        *

        "Is your electric car as eco-friendly as you thought?"

        "EVs in some countries pollute more than combustion-engine vehicles, data shows"

        - https://europe.autonews.com/environmentemissions/your-electric-car-eco-friendly-you-thought

        *

        Autoilun aiheuttamiin päästö- ja ympäristöongelmiin tulee etsiä useita eri ratkaisumalleja, joista vety on yksi listalla.

        Toivottavasti jokin aidon ekologinen vaihtoehto vielä innovoitaisiin tuon pseudo-ekologisen ympäristöpommi EV:n sijaan.

        "Hydrogen Mobility Europe is a flagship project giving fuel cell electric vehicle (FCEV) drivers access to the first truly pan-European network of hydrogen refuelling stations"

        - https://h2me.eu/

        Koko kommentti kuulosti aivan Toyotan tuputtamalta propagandalta. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kommentti kuulosti aivan Toyotan tuputtamalta propagandalta. Ei jatkoon.

        Ohessa hieman infoa "vihreästä" energiasta, eli EV:n tarvitsemien akkujen harvinaisista metalleista ja niiden ympäristöä pohjavesineen megasaastuttavasta kaivostoiminnasta raskasmetalleineen jne.

        Niitä harvinaisia metalleja tarvitaan myös aurinkopaneeleissa ja tuulimyllyissä.

        Saksassa on tyylimyllyjen (noin 20v elinikäisten) valtaisia taivas-alla hautausmaita ilman kierrätystä, sillä niiden sisältäminen harvinaisten metallien kierrätys on hyvin haasteellista, kallista ja kehittämätöntä, samalla kun uuden materiaalin suoraan kaivoksilta hankkimisen kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat.

        *

        "The dark side of ‘green energy’ and its threat to the nation’s environment"

        - https://www.deseret.com/utah/2021/1/30/22249311/why-green-energy-isnt-so-green-and-poses-harm-to-the-environment-hazardous-waste-utah-china-solar

        *

        "La face cachée des énergies vertes: la documentaire choc est sur ARTE Découverte"

        - https://www.tvqc.com/2021/01/22/chaine/arte/la-face-cachee-des-energies-vertes-la-documentaire-choc-est-sur-arte-decouverte/


    • Anonyymi

      Ohessa tiivistelmää vetymobiliteetin suuntaviivoista EU:ssa.

      *

      "Driving hydrogen mobility forward in Europe"

      "European Hydrogen Week was organised by the Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), an organisation that has been instrumental in kick-starting hydrogen mobility in Europe. FCH JU’s three members are the European Commission, Hydrogen Europe (representing fuel cell and hydrogen industries), and Hydrogen Europe Research (representing the research community)."

      - https://cordis.europa.eu/article/id/428538-driving-hydrogen-mobility-forward-in-europe

      *

      Haasteita matkalla vetymobiliteettiin.

      " 5 hurdles facing Europe’s hydrogen plans" - 2020

      "Building a hydrogen economy is going to be a long and dirty process."

      "The European Commission wants the EU to be the global leader in a new clean hydrogen economy."

      - https://www.politico.eu/article/5-hurdles-facing-europes-hydrogen-plans/

    • Anonyymi

      Matka riskeeraa ola 'hieman' pitkä alkumetreiltä katsottuna, mutta jostakinhan se on aloitettava.

      Vieläkin pidempi matka on innovoida ja saada teollistettua jokin aidosti ekologinen vaihtoehto ... sellaista odotellessa aihepiirin seurantaa.

      *

      "Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"

      "Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."

      - https://yle.fi/uutiset/3-11838445

      *

      "Käyttövoimaa ilmastoneutraalille taloudelle: Komissio esittää tulevaisuuden energiajärjestelmää ja puhdasta vetyä koskevat suunnitelmat"

      - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/ip_20_1259

      *

      "Vety on tärkeä keino vähentää päästöjä, mutta aivan kaikkeen se ei taivu"

      "VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen kaipaa realismia ja kärsivällisyyttä vetytalouteen."

      "Vety vähentää kasvihuonepäästöjä vain, jos se valmistetaan puhtaasti"

      "Synteettisten polttoaineiden kehittäminen on välttämätöntä"

      "Vedystä voitaisiin myös valmistaa synteettisiä polttoaineita. Silloin fossiilivapaata bensaa tai naftaa voisi tankata jo markkinoilla oleviin autoihin."

      - https://yle.fi/uutiset/3-11844130

    • Anonyymi

      Melko monia vety-hankkeita ja toteutuksia on maailmalla. Hyvä vain ettei kaikki ole yhden kortin varassa ja uudetkin mahdollisimman vihreät ja toteutuskelpoiset innovaatiot olisivat tervetuleita, synteettisine polttoaineineen.

      Huoli on vain se miten eri valmistajat sidosryhmineen ovat laittaneet aikas lailla kaikki panokset yhdelle ainoalle, eikä lainkaan ympäristöllisesti ekologiselle e-hevoselle.

      *

      "Bosch To Spend €1 Billion On Hydrogen Fuel Cell Technology By 2024"

      - https://www.intelligentliving.co/bosch-hydrogen-technology-2024/

      *

      "Daimler, Volvo plan hydrogen fuel cell production in Europe in 2025"

      - https://www.malaymail.com/news/money/2021/04/29/daimler-volvo-plan-hydrogen-fuel-cell-production-in-europe-in-2025/1970424

      *

      Paatteja

      "AAM SWITCH Maritime Announce the Launch of Sea Change, the World’s First Commercial Vessel Powered 100% by Hydrogen Fuel Cells

      - https://www.allamericanmarine.com/hydrogen-vessel-launch/

      "VESSEL REVIEW | HydroBingo – World’s first hydrogen ferry starts operating in Japan"

      - https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/passenger-vessel-world/ferries/vessel-review-hydrobingo-worlds-first-hydrogen-ferry-starts-operating-in-japan/

      *

      Vety-juna

      2018 - "Polttokennoilla varustettu Alstom Coradia iLint – korvaako vety dieselin veturissa?"

      - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polttokennoilla-varustettu-alstom-coradia-ilint-korvaako-vety-dieselin-veturissa/

      "Alstom leads the way with hydrogen fuel cell trains"

      - https://www.power.cummins.com/news/2020/11/16/alstom-leads-way-hydrogen-fuel-cell-trains

    • Anonyymi

      Vapaa-ajan sarjatuotantoinen ranskalainen vety-vene:

      - https://www.usinenouvelle.com/editorial/made-in-france-le-premier-yacht-a-hydrogene-au-monde-sort-des-chantiers-de-la-ciotat.N1011064

      *

      Hienot kuvat todella hulppeasta yahdista, i$solla rahalla saa ja super-luxus vety-yahdilla seilaa.

      "Bill Gates Buys $645m Hydrogen-Powered Superyacht (Photos)"

      - https://autojosh.com/bill-gates-buys-645m-hydrogen-powered-superyacht/

      - https://www.parismatch.com/Vivre/High-Tech/Navigation-de-plaisance-premier-superyacht-a-l-hydrogene-1711218

    • Anonyymi

      Hienosti on laitettu monta linkkiä keskusteluun, huikea homma.

    • Anonyymi

      Avaukseen liittyen. Ranskalaisen vetyasemia rakentavan yrityksen pörssiin listautuminen menossa.

      "Haffner Energy launches IPO" - 31 January 2022

      - https://www.haffner-energy.com/?lang=en

      Step by Step ... saas sitten nähdä yleistyykö vety yksityisautoilussa pidemmällä aikajanalla ja jos niin missä maissa, joka sekin riippuu keskeisesti EU:n poliittisista ratkaisuista.

    • Anonyymi

      Symbio rakentaa Ranskaan Euroopan suurimman vetykennojen gigafactoryn ja rakentaa vastaavan myös Californiaan.

      Forvian mukaan vetyautot tulevat olemaan EV:tä edullisempia vuoteen 2030 mennessä.

      Nyt rakennettavat tehtaat keskittyvä raskaaseen liikenteseen ja pakettiautoihin, myös Ram pic-up on mukana. Sitten, myöhemmässä vaiheessa listalla ovat myös yksityisautot.

      "Symbio inaugurates its first gigafactory SymphonHy, Europe’s largest integrated site producing hydrogen fuel cells, supporting the deployment of sustainable and efficient mobility"

      "SAINT-FONS (France) - Symbio, an equally owned joint venture between Forvia, Michelin and Stellantis, is inaugurating SymphonHy today, its first gigafactory, a center of technological and industrial excellence."

      December 5, 2023

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/december/symbio-inaugurates-its-first-gigafactory-symphonhy-europe-s-largest-integrated-site-producing-hydrogen-fuel-cells-supporting-the-deployment-of-sustainable-and-efficient-mobility

      Forvia: https://www.forvia.com/

      Stellantis ja vetypakut:

      "Zero Emission Priority: 2nd generation BEV delivering increased range on all models (up to 420 km) and reinforcing existing hydrogen fuel-cell mid-size van offer with hydrogen fuel-cell large van offer (2024), still with no compromise on performance"

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/october/stellantis-pro-one-commercial-vehicles-reinforced-leadership-with-full-line-up-renewal-2nd-generation-electrification-and-100-percent-connected-vans-for-compact-mid-size-large

      ps. Ranskassa löydetiin juuri maailman suurin valkoisen vedyn lähde ja tieteellinen tutkimis ko. vetylähteiden ja niiden potentiaalin suhteen jatkuu.

    • Anonyymi

      Ps.

      Olen mielestäni laittanut tämän avauksen alunperin tuonne vety-osiolle tai sitten olen vahingossa vasten tarkoitustani sen postannut tänne.

      :/

      Anonyymi - 2023-12-06 14:30:27

      ap

    • Anonyymi

      Tanskassa vetyasemat lopetettiin kannattamattomana. Se on suunta kaikkialla.
      Kuka maksaa 25-35 euroa kilosta vetyä?

      • Anonyymi

        Muuan artikkelin mukaan vety maksaa Ranskassa tällä hetkellä 10 euroa kilo ja suunniteltujen siitymäajan tukien myötä se tulee laskemaan 5-6 euroa kilo.

        Vuoteen 2030 mennessä ja suurempien volyymien myötä vetykilon hinta arviodaan saatavaksi ilman tukiakin kuluttajaystävällisen kestävälle tasolle. Mutta katsellaan ja seurataan miten asiat etenevät.


    • Anonyymi

      "Muuan artikkelin mukaan vety maksaa Ranskassa tällä hetkellä 10 euroa kilo ja suunniteltujen siitymäajan tukien myötä se tulee laskemaan 5-6 euroa kilo."

      Samaa "suunnittelua" on jatkettu jo monta vuotta ja lähinnä vedyn hinta tuntuu vain nousevan pumpuilla eri maissa. Muutama vuosi sitten vedyn hinta jenkeissä jossain 12 dollarin kieppeillä ja nyt jo pahimmillaan jopa 36 dollaria sekä noin 30 dollaria monella vetytankkausasemalla. Euroopassakin vedyn hinta pääasiassa nousupainetta vain.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

    • Anonyymi

      Millaisia lataustehoja ne uuden vetyasemat sallii?
      Siitä kai on kyse kun töpselipalstalla ollaan vai eikö joku vetyhörhö osaa lukea?

    • Anonyymi

      mumssivetyä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2977
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2879
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2333
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1843
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1699
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1624
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1566
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1235
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1060
    Aihe