Useat suuret autonvalmistajat ovat alkaneet investoida myös vety-vaihtoehtoon ja sen edelleen kehittämiseen, joskin homma on aikas lailla alkumetreillään kuten siihen tarvittava infrakin. Mutta jostakihan sitä tulee aloittaa ja kaikki ottaa aikansa.
Aika sitten näyttää josko siitä ja sen kehityksestä tulisi yksi vaihtoehto odotellessa, että aidon ekologinen vaihtoehto toivottavasti innovoitaisiin, jota sähköauto nykymuodossaan ei edusta, vaan päinvastoin.
Hydrogen station: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station
Hienoa olisi jos teknologiatiede kykeneisi innovoimaan ja kehittämään jonkin synteettisen ja loputtomasti gloonattavissa olevan vihreän polttoaineen, jota voisi valmistaa myös paikallisesti pienemmissä yksiköissä ja minimoida sen rahtaustakin.
Mutta miten se olisi mahdollista kun esim. EU:ssa ja globaalilla tasolla on tahtotilana ampua kokonaan alas kaikki polttarit ja laittaa kaikki yhden ainoan ontuvan ja mega-epäekologisen akkukortin varaan ja torpata jo valmiiksi samalla kaikki muu vaihtoehtoinen tuleva kehitys.
Synthetic fuel: https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel
Vety-asemat lisääntyvät hiljalleen EU:ssa
22
218
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, pakuja ja kuormureita tulee vetynä, mutta henkilöautoon se ei oikein sovi.
- Anonyymi
Ehdottomasti !
- Anonyymi
Kateutta on mainostaa vetyasemia. Ja mitä hyötyä on ulkomaiden vetyasemia mainostaa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17438984/vetyspammays-vaaralle-palstalle-on-kateutta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateutta on mainostaa vetyasemia. Ja mitä hyötyä on ulkomaiden vetyasemia mainostaa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17438984/vetyspammays-vaaralle-palstalle-on-kateuttaOlihan Suomessa yksi vetyasema, ja nyt hieman vähemmän. Hitaasti näyttävät lisääntyvän, mutta samaa tahtia vetyautojen kanssa.
- Anonyymi
Pian niitä voikin alkaa purkamaan tarpeettomina pois.
- Anonyymi
P2X Solutions, joka ainoana puuhaa vetyä Suomeen, sama joka nerokkaasti osti sen vetyautonkin, on itse sanonut tarvitsevansa vedyn tuottamiseen valtionapua, koska vedyn valmistus on kannattamatonta. Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan. Sieltä on sitäpaitsi, kiitos Putinin, tulossa taas lisää elätettäviä meidän veronmaksajien kustannuksella. Mistä luulet valtion ottavan rahat kannattamattomaan vetyyn?
- Anonyymi
"Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan."
Tuo suoranaisten valheelisten metodein aivopesullisesti lobattu EV ja sille tarvittava infra on laajasti valtiontuettua, eli yhteisistä varotuotoista tuettua pitkin Eurooppaa.
On totaalisen järjetönta laittaa kaikki teolliset ja taloudelliset panokset, sekä yhteiskunnan huoltovarmuuskin yhden ainoan kortin varaan ja EV:n kohdalla on lisäksi kyse ympäristön kannalta mega-saastuttavasta vaihtoehosta, jota nyttemmin kirjaimellisella pakolla ollaan ajamassa lävitse.
EV ei ole valheellisista ja toistuvasta kaikkialla hoetuista lobbauslauseista huolimatta nollapäästöinen edes paikallisesti.
*
"Sähköautoilijat ry haluaa sähköautoille merkittävästi korkeampi hankintatuki"
- https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sähköautoilijat-ry-haluaa-sähköautoille-merkittävästi-korkeampi-hankintatuki/ar-AAMdAqm
*
"Is your electric car as eco-friendly as you thought?"
"EVs in some countries pollute more than combustion-engine vehicles, data shows"
- https://europe.autonews.com/environmentemissions/your-electric-car-eco-friendly-you-thought
*
Autoilun aiheuttamiin päästö- ja ympäristöongelmiin tulee etsiä useita eri ratkaisumalleja, joista vety on yksi listalla.
Toivottavasti jokin aidon ekologinen vaihtoehto vielä innovoitaisiin tuon pseudo-ekologisen ympäristöpommi EV:n sijaan.
"Hydrogen Mobility Europe is a flagship project giving fuel cell electric vehicle (FCEV) drivers access to the first truly pan-European network of hydrogen refuelling stations"
- https://h2me.eu/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Että se vedystä, ei valtiolla ole tässä taloustilaanteessa syytää rahaa kannattamattomaan liiketoimintaan."
Tuo suoranaisten valheelisten metodein aivopesullisesti lobattu EV ja sille tarvittava infra on laajasti valtiontuettua, eli yhteisistä varotuotoista tuettua pitkin Eurooppaa.
On totaalisen järjetönta laittaa kaikki teolliset ja taloudelliset panokset, sekä yhteiskunnan huoltovarmuuskin yhden ainoan kortin varaan ja EV:n kohdalla on lisäksi kyse ympäristön kannalta mega-saastuttavasta vaihtoehosta, jota nyttemmin kirjaimellisella pakolla ollaan ajamassa lävitse.
EV ei ole valheellisista ja toistuvasta kaikkialla hoetuista lobbauslauseista huolimatta nollapäästöinen edes paikallisesti.
*
"Sähköautoilijat ry haluaa sähköautoille merkittävästi korkeampi hankintatuki"
- https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sähköautoilijat-ry-haluaa-sähköautoille-merkittävästi-korkeampi-hankintatuki/ar-AAMdAqm
*
"Is your electric car as eco-friendly as you thought?"
"EVs in some countries pollute more than combustion-engine vehicles, data shows"
- https://europe.autonews.com/environmentemissions/your-electric-car-eco-friendly-you-thought
*
Autoilun aiheuttamiin päästö- ja ympäristöongelmiin tulee etsiä useita eri ratkaisumalleja, joista vety on yksi listalla.
Toivottavasti jokin aidon ekologinen vaihtoehto vielä innovoitaisiin tuon pseudo-ekologisen ympäristöpommi EV:n sijaan.
"Hydrogen Mobility Europe is a flagship project giving fuel cell electric vehicle (FCEV) drivers access to the first truly pan-European network of hydrogen refuelling stations"
- https://h2me.eu/Koko kommentti kuulosti aivan Toyotan tuputtamalta propagandalta. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko kommentti kuulosti aivan Toyotan tuputtamalta propagandalta. Ei jatkoon.
Ohessa hieman infoa "vihreästä" energiasta, eli EV:n tarvitsemien akkujen harvinaisista metalleista ja niiden ympäristöä pohjavesineen megasaastuttavasta kaivostoiminnasta raskasmetalleineen jne.
Niitä harvinaisia metalleja tarvitaan myös aurinkopaneeleissa ja tuulimyllyissä.
Saksassa on tyylimyllyjen (noin 20v elinikäisten) valtaisia taivas-alla hautausmaita ilman kierrätystä, sillä niiden sisältäminen harvinaisten metallien kierrätys on hyvin haasteellista, kallista ja kehittämätöntä, samalla kun uuden materiaalin suoraan kaivoksilta hankkimisen kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat.
*
"The dark side of ‘green energy’ and its threat to the nation’s environment"
- https://www.deseret.com/utah/2021/1/30/22249311/why-green-energy-isnt-so-green-and-poses-harm-to-the-environment-hazardous-waste-utah-china-solar
*
"La face cachée des énergies vertes: la documentaire choc est sur ARTE Découverte"
- https://www.tvqc.com/2021/01/22/chaine/arte/la-face-cachee-des-energies-vertes-la-documentaire-choc-est-sur-arte-decouverte/
- Anonyymi
Ohessa tiivistelmää vetymobiliteetin suuntaviivoista EU:ssa.
*
"Driving hydrogen mobility forward in Europe"
"European Hydrogen Week was organised by the Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), an organisation that has been instrumental in kick-starting hydrogen mobility in Europe. FCH JU’s three members are the European Commission, Hydrogen Europe (representing fuel cell and hydrogen industries), and Hydrogen Europe Research (representing the research community)."
- https://cordis.europa.eu/article/id/428538-driving-hydrogen-mobility-forward-in-europe
*
Haasteita matkalla vetymobiliteettiin.
" 5 hurdles facing Europe’s hydrogen plans" - 2020
"Building a hydrogen economy is going to be a long and dirty process."
"The European Commission wants the EU to be the global leader in a new clean hydrogen economy."
- https://www.politico.eu/article/5-hurdles-facing-europes-hydrogen-plans/ - Anonyymi
Matka riskeeraa ola 'hieman' pitkä alkumetreiltä katsottuna, mutta jostakinhan se on aloitettava.
Vieläkin pidempi matka on innovoida ja saada teollistettua jokin aidosti ekologinen vaihtoehto ... sellaista odotellessa aihepiirin seurantaa.
*
"Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"
"Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."
- https://yle.fi/uutiset/3-11838445
*
"Käyttövoimaa ilmastoneutraalille taloudelle: Komissio esittää tulevaisuuden energiajärjestelmää ja puhdasta vetyä koskevat suunnitelmat"
- https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/ip_20_1259
*
"Vety on tärkeä keino vähentää päästöjä, mutta aivan kaikkeen se ei taivu"
"VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen kaipaa realismia ja kärsivällisyyttä vetytalouteen."
"Vety vähentää kasvihuonepäästöjä vain, jos se valmistetaan puhtaasti"
"Synteettisten polttoaineiden kehittäminen on välttämätöntä"
"Vedystä voitaisiin myös valmistaa synteettisiä polttoaineita. Silloin fossiilivapaata bensaa tai naftaa voisi tankata jo markkinoilla oleviin autoihin."
- https://yle.fi/uutiset/3-11844130 - Anonyymi
Melko monia vety-hankkeita ja toteutuksia on maailmalla. Hyvä vain ettei kaikki ole yhden kortin varassa ja uudetkin mahdollisimman vihreät ja toteutuskelpoiset innovaatiot olisivat tervetuleita, synteettisine polttoaineineen.
Huoli on vain se miten eri valmistajat sidosryhmineen ovat laittaneet aikas lailla kaikki panokset yhdelle ainoalle, eikä lainkaan ympäristöllisesti ekologiselle e-hevoselle.
*
"Bosch To Spend €1 Billion On Hydrogen Fuel Cell Technology By 2024"
- https://www.intelligentliving.co/bosch-hydrogen-technology-2024/
*
"Daimler, Volvo plan hydrogen fuel cell production in Europe in 2025"
- https://www.malaymail.com/news/money/2021/04/29/daimler-volvo-plan-hydrogen-fuel-cell-production-in-europe-in-2025/1970424
*
Paatteja
"AAM SWITCH Maritime Announce the Launch of Sea Change, the World’s First Commercial Vessel Powered 100% by Hydrogen Fuel Cells
- https://www.allamericanmarine.com/hydrogen-vessel-launch/
"VESSEL REVIEW | HydroBingo – World’s first hydrogen ferry starts operating in Japan"
- https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/passenger-vessel-world/ferries/vessel-review-hydrobingo-worlds-first-hydrogen-ferry-starts-operating-in-japan/
*
Vety-juna
2018 - "Polttokennoilla varustettu Alstom Coradia iLint – korvaako vety dieselin veturissa?"
- https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polttokennoilla-varustettu-alstom-coradia-ilint-korvaako-vety-dieselin-veturissa/
"Alstom leads the way with hydrogen fuel cell trains"
- https://www.power.cummins.com/news/2020/11/16/alstom-leads-way-hydrogen-fuel-cell-trains - Anonyymi
Vapaa-ajan sarjatuotantoinen ranskalainen vety-vene:
- https://www.usinenouvelle.com/editorial/made-in-france-le-premier-yacht-a-hydrogene-au-monde-sort-des-chantiers-de-la-ciotat.N1011064
*
Hienot kuvat todella hulppeasta yahdista, i$solla rahalla saa ja super-luxus vety-yahdilla seilaa.
"Bill Gates Buys $645m Hydrogen-Powered Superyacht (Photos)"
- https://autojosh.com/bill-gates-buys-645m-hydrogen-powered-superyacht/
- https://www.parismatch.com/Vivre/High-Tech/Navigation-de-plaisance-premier-superyacht-a-l-hydrogene-1711218 - Anonyymi
Hienosti on laitettu monta linkkiä keskusteluun, huikea homma.
- Anonyymi
Avaukseen liittyen. Ranskalaisen vetyasemia rakentavan yrityksen pörssiin listautuminen menossa.
"Haffner Energy launches IPO" - 31 January 2022
- https://www.haffner-energy.com/?lang=en
Step by Step ... saas sitten nähdä yleistyykö vety yksityisautoilussa pidemmällä aikajanalla ja jos niin missä maissa, joka sekin riippuu keskeisesti EU:n poliittisista ratkaisuista. - Anonyymi
Symbio rakentaa Ranskaan Euroopan suurimman vetykennojen gigafactoryn ja rakentaa vastaavan myös Californiaan.
Forvian mukaan vetyautot tulevat olemaan EV:tä edullisempia vuoteen 2030 mennessä.
Nyt rakennettavat tehtaat keskittyvä raskaaseen liikenteseen ja pakettiautoihin, myös Ram pic-up on mukana. Sitten, myöhemmässä vaiheessa listalla ovat myös yksityisautot.
"Symbio inaugurates its first gigafactory SymphonHy, Europe’s largest integrated site producing hydrogen fuel cells, supporting the deployment of sustainable and efficient mobility"
"SAINT-FONS (France) - Symbio, an equally owned joint venture between Forvia, Michelin and Stellantis, is inaugurating SymphonHy today, its first gigafactory, a center of technological and industrial excellence."
December 5, 2023
- https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/december/symbio-inaugurates-its-first-gigafactory-symphonhy-europe-s-largest-integrated-site-producing-hydrogen-fuel-cells-supporting-the-deployment-of-sustainable-and-efficient-mobility
Forvia: https://www.forvia.com/
Stellantis ja vetypakut:
"Zero Emission Priority: 2nd generation BEV delivering increased range on all models (up to 420 km) and reinforcing existing hydrogen fuel-cell mid-size van offer with hydrogen fuel-cell large van offer (2024), still with no compromise on performance"
- https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/october/stellantis-pro-one-commercial-vehicles-reinforced-leadership-with-full-line-up-renewal-2nd-generation-electrification-and-100-percent-connected-vans-for-compact-mid-size-large
ps. Ranskassa löydetiin juuri maailman suurin valkoisen vedyn lähde ja tieteellinen tutkimis ko. vetylähteiden ja niiden potentiaalin suhteen jatkuu. - Anonyymi
Ps.
Olen mielestäni laittanut tämän avauksen alunperin tuonne vety-osiolle tai sitten olen vahingossa vasten tarkoitustani sen postannut tänne.
:/
Anonyymi - 2023-12-06 14:30:27
ap - Anonyymi
Tanskassa vetyasemat lopetettiin kannattamattomana. Se on suunta kaikkialla.
Kuka maksaa 25-35 euroa kilosta vetyä?- Anonyymi
Muuan artikkelin mukaan vety maksaa Ranskassa tällä hetkellä 10 euroa kilo ja suunniteltujen siitymäajan tukien myötä se tulee laskemaan 5-6 euroa kilo.
Vuoteen 2030 mennessä ja suurempien volyymien myötä vetykilon hinta arviodaan saatavaksi ilman tukiakin kuluttajaystävällisen kestävälle tasolle. Mutta katsellaan ja seurataan miten asiat etenevät.
- Anonyymi
"Muuan artikkelin mukaan vety maksaa Ranskassa tällä hetkellä 10 euroa kilo ja suunniteltujen siitymäajan tukien myötä se tulee laskemaan 5-6 euroa kilo."
Samaa "suunnittelua" on jatkettu jo monta vuotta ja lähinnä vedyn hinta tuntuu vain nousevan pumpuilla eri maissa. Muutama vuosi sitten vedyn hinta jenkeissä jossain 12 dollarin kieppeillä ja nyt jo pahimmillaan jopa 36 dollaria sekä noin 30 dollaria monella vetytankkausasemalla. Euroopassakin vedyn hinta pääasiassa nousupainetta vain.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan- - Anonyymi
Millaisia lataustehoja ne uuden vetyasemat sallii?
Siitä kai on kyse kun töpselipalstalla ollaan vai eikö joku vetyhörhö osaa lukea? - Anonyymi
mumssivetyä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869