Sukupuoliroolit

Kannatatteko perinteisiä sukupuolirooleja? (esim. miehellä miesten työt ja naisilla naisten, tytöt leikkii poneilla ja barbeilla ja nukeilla ja pojat legoilla ja autoilla, tytöt suosii Disney prinsessoja ja pojat vaikka Batmania, Zorroa, tytöt tykkää vaaleanpunaisesta, pojat sinisestä, tytöt ja naiset ei skeittaa ja harrasta lätkää, pojat ja miehet ei venyttele jumppasalilla vaan nostaa punttia tai skeittailee ulkona tai pelaa lätkää tai jalkapalloa, miehet tienaa enemmän ja naiset vähemmän)

Jos kannatatte, niin onko se vanhempien peruja vai oma päätös ja omiin arvoihin kuuluva? Jos vaikka nainen on raksa-alalla töissä tai vaikka jollain muulla miesvaltaisella alalla esimies eikä muutenkaan ole niin perinteinen, niin onko se huono? Ja jos vaikka poika haluaa vaaleanpunaisen paidan ja enemmän tai vähemmän pitemmän tukan, niin kauhistuttaako? Tai jos tyttö haluaa skeitata?

69

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En arvosta perinteisiä arvoja. Olen vaihtanut auton renkaat (sekä kesä että talvi x 2) tyttären kanssa viimeiset kolme vuotta. Hän viimeksi jo tunkkasi auton ylös ja veivasi auki renkaiden pultit kun olin ensin ne löysännyt. Laitan renkaan paikoilleen ja heppaan yhdellä mutterilla ja hän hoitaa loput mutterit lähes kiristystiukkuuteen ja laskee auton alas. Tämä on hänestä hauskaa ja on minustakin kun hänestä se on sitä.

      Harrastukset: Tiedettä, taidetta, urheilua, vieraita kieliä ja fyysisiä harrasteita.

      Haluan kasvattaa hänestä nuoren naisen joka uskoo itseensä, kykyihinsä ja voin iloita siitä että hänellä niitä jo on.

      Hän voi itse valita tiensä mutta olen se joka mahdollistaa monta tietä teiden risteyksissä.
      Jokaisella on siis mahdollisuus valita itse mutta mahdollisuuksiin vaikuttaa se miten lapsi olisi kasvatettu. Ja kyllä, me kaikki teemme virheitä vaikka miten eläisimme joten lopputulos on aina arvailujen varassa.

      AV

      • Hienoa minusta tuo. Oot kyllä aivan mahtava isukki.


      • Koulukirjat tukee kehittymistä askettain. Hyödynnän nyt tuon 6v kanssa tuon 8v koulukirjojen varsinkin matikassa on hyviä digimateriaalia siis sivulla harvinaista herkkua ja jäämistö kirjoilla voi uudelleen harjoitella digimateriaalin.


      • Melkein koko sarja milli kirjasarjaa kun 5lk ja 6lk ja 1lk a 2lk kirjat. Digimateriaalia joka kappaleessa ja vielä harjoitus koeosaamisesta diginä jaksoa kohden, ei niin kuin kulu.
        Aina ei kaikki toimi kuin tarinat 2 kirjoista.
        2lk oli kello harjoiteita joten hurahdin nyt siihen se ,että lapsikin innostui motivoi käymään läpitte.

        Muutenkin hämmästyin kun tutustuin sivuunkin saa tuolta vielä lisämateriaani kunnolla.
        https://www.sanomapro.fi/sarjat/milli/


      • 4vuotiaan kanssa käyn myös näitä nyt läpi. Se osaa hyvin numeroita ja kirjaimia.🥰


      • valtakunta kirjoitti:

        Melkein koko sarja milli kirjasarjaa kun 5lk ja 6lk ja 1lk a 2lk kirjat. Digimateriaalia joka kappaleessa ja vielä harjoitus koeosaamisesta diginä jaksoa kohden, ei niin kuin kulu.
        Aina ei kaikki toimi kuin tarinat 2 kirjoista.
        2lk oli kello harjoiteita joten hurahdin nyt siihen se ,että lapsikin innostui motivoi käymään läpitte.

        Muutenkin hämmästyin kun tutustuin sivuunkin saa tuolta vielä lisämateriaani kunnolla.
        https://www.sanomapro.fi/sarjat/milli/

        Milli kirjat täälläkin käytössä. Pikkasen huolettaa miten eskarini jaksaa ekan luokan tylsistymättä läpi rahnuta, kun hän osaa jo kirjoittaa sujuvasti (kirjoittaa tarinoita ja satuja, runoja tabletillaan), lukea ja laskea miinus/plus ja kerolaskuja. Englantiakin osaa jo tokan luokan tasolla.

        Toivottavasti pysyy asiallisena tunneilla, kun liian helpot olot voi tylsistyttää.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Milli kirjat täälläkin käytössä. Pikkasen huolettaa miten eskarini jaksaa ekan luokan tylsistymättä läpi rahnuta, kun hän osaa jo kirjoittaa sujuvasti (kirjoittaa tarinoita ja satuja, runoja tabletillaan), lukea ja laskea miinus/plus ja kerolaskuja. Englantiakin osaa jo tokan luokan tasolla.

        Toivottavasti pysyy asiallisena tunneilla, kun liian helpot olot voi tylsistyttää.

        Esikoisen ekan luokan jutut nähneenä siis huoli on aiheellinen. Oli läpihuutojuttuja esikoisellekin, joka on kuitenkin ihan ikätasollaan edennyt oppimisessa.


      • 🤤 kuolan valuminenkin varmaan näkyy sinne.
        Muutaman minuutin tarinat 👌🏻Volaa pohjautuu numeroihin ja tilanteisiin. Videoita kuinka laskea luonnossa asioita. Sellaista mahtavaa opettamista.
        1lk kirjat enemmän todellakin opettelua tunnistaa kuinka paljon ja numeron ja jäljentää sekä vahvistaa kättä värittämällä.

        5lk ja 6lk en ole edes vielä käynyt mutta hurahdin nyt tuohon kirjasarjaan.

        Maltankohan odottaa. 1lk kirjat on enemmän numeron harjoitusta mietin jos saan tuon lukemaan itse. Se helpottaisi harjoittaan tehtävään lukemiseen.


      • Ollaan kiikun kaakun lukemisen osaamisessa että lauseita osataan vaan pinnistelyä on muutamakin lause. .🥰


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Esikoisen ekan luokan jutut nähneenä siis huoli on aiheellinen. Oli läpihuutojuttuja esikoisellekin, joka on kuitenkin ihan ikätasollaan edennyt oppimisessa.

        Noh meillä se 6vuotiaalla on sitä puheen kuntoutumista Taustalla lapset kun oli kotona syyslomista viimeviikolle jäi vähemmälle 6vuotiaan kanssa noita lukemista ja laskutehtävät tehtiin vain puheenharjoitusta ja värittämistä kun toi esikoinen työlisti energiat siihen.

        Ei siis vieläkään noiden kaikkien kirjoista ja korona vienyt henkisesti jo paljon.
        Aika jännä jos ei siellä esikoulussa puhuttu luokan yli hyppäämisen mahdollisuudesta.

        Kyselin meidän 8vuotiaan kohdalla jos hyppäisi eskarin ylitte mutta minun olisi pitänyt itse kustannuttaa(lääkäri ja spykologi)ja on mahtava nähdä kuinka olet tukenut pikkuistasi. Olet todella ihana vanhempi lapsen mahdollisuus pärjätä vain monin kertaistuu elämässä.


        Enemmän surettaa jos ei opi koko vuonna se tukeminen olisi ollut ihan turhaa.
        Muutenkin harmittaa tuo 8v kohdalla että antoivat vain vähän tehtäviä mutta paksun kirjan vain lukemaan joten on jarruttunut osaaminen.

        Se harmittaa eniten ettei lapsi saa edetä omaa tahtii vaikka kykenisi. Kyllä minä tulen vaativaan pikku tytön kohdalla osaamisen tasoista luokkaa kun hyvin lähtenyt oppimaan. Sinun kannattaa kysellä luokan yli hyppäämisen mahdollisuudesta.

        Eihän noilla taidolla ei ekalta luokalta kannata aloittaa


      • valtakunta kirjoitti:

        Noh meillä se 6vuotiaalla on sitä puheen kuntoutumista Taustalla lapset kun oli kotona syyslomista viimeviikolle jäi vähemmälle 6vuotiaan kanssa noita lukemista ja laskutehtävät tehtiin vain puheenharjoitusta ja värittämistä kun toi esikoinen työlisti energiat siihen.

        Ei siis vieläkään noiden kaikkien kirjoista ja korona vienyt henkisesti jo paljon.
        Aika jännä jos ei siellä esikoulussa puhuttu luokan yli hyppäämisen mahdollisuudesta.

        Kyselin meidän 8vuotiaan kohdalla jos hyppäisi eskarin ylitte mutta minun olisi pitänyt itse kustannuttaa(lääkäri ja spykologi)ja on mahtava nähdä kuinka olet tukenut pikkuistasi. Olet todella ihana vanhempi lapsen mahdollisuus pärjätä vain monin kertaistuu elämässä.


        Enemmän surettaa jos ei opi koko vuonna se tukeminen olisi ollut ihan turhaa.
        Muutenkin harmittaa tuo 8v kohdalla että antoivat vain vähän tehtäviä mutta paksun kirjan vain lukemaan joten on jarruttunut osaaminen.

        Se harmittaa eniten ettei lapsi saa edetä omaa tahtii vaikka kykenisi. Kyllä minä tulen vaativaan pikku tytön kohdalla osaamisen tasoista luokkaa kun hyvin lähtenyt oppimaan. Sinun kannattaa kysellä luokan yli hyppäämisen mahdollisuudesta.

        Eihän noilla taidolla ei ekalta luokalta kannata aloittaa

        Sulla on paljon työnsarkaa. Eipä ihme, jos ei jatkuvasti jaksa. Ja on naatti.

        Ei ole tarjonneet vielä luokan yli hyppyä, mutta kuulemma lisätehtäviä jopa uuden kirjan saa, jos osaa jo käytävät asiat. Idea kai on pysyä ikäryhmässä, kun se voi tasaantua tuokin, että nyt ikäistään edellä oleva oppija ei olekkaan sitä läpi kouluelämän. Vaan toiset saa kiinni niin sanotusti ja kurjaa olla sitten ihan eri ikäisten messissä. Moni asia kulkee ikäryhmittäin missä on kiva olla yhdessä ikäistensä kanssa. Mm. nyt jo ystäviä jotka tulee samalle luokalle.

        Niinpä itsekin olen lisätehtävien kannalla ja aina löytyy jotain mitä harjoittaa, vaikka käsiala, jos ei muuta. :)

        Voimia sinulle.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Sulla on paljon työnsarkaa. Eipä ihme, jos ei jatkuvasti jaksa. Ja on naatti.

        Ei ole tarjonneet vielä luokan yli hyppyä, mutta kuulemma lisätehtäviä jopa uuden kirjan saa, jos osaa jo käytävät asiat. Idea kai on pysyä ikäryhmässä, kun se voi tasaantua tuokin, että nyt ikäistään edellä oleva oppija ei olekkaan sitä läpi kouluelämän. Vaan toiset saa kiinni niin sanotusti ja kurjaa olla sitten ihan eri ikäisten messissä. Moni asia kulkee ikäryhmittäin missä on kiva olla yhdessä ikäistensä kanssa. Mm. nyt jo ystäviä jotka tulee samalle luokalle.

        Niinpä itsekin olen lisätehtävien kannalla ja aina löytyy jotain mitä harjoittaa, vaikka käsiala, jos ei muuta. :)

        Voimia sinulle.

        Juuri tuon takia pistin kouluun kun en jaksa ja alkoi omani henkinen terveys kun asiat vaikeutuu joutuu itse harjoitella ja etsiä tieto ja miehen opiskelutkin kärsi pahoin.

        tilasin ne FFP2 lapsille että muilla on maskit onneksi otti ryhmätkin erilleen kun kuuntelivat minua varmaan vielä kehtaavat viedä nuoremmilta oppilailta maskit.
        Ja esikoulu ikäisellä ainoastaa FFP2 käytössä. Tilattiin jo toinen satsi. Ei turvallisuutta halua vaarantaa, olla vieläkään ilman varusteita juurikin tuon vakavan muistisairauden riskin vuoksi mikä voi aiheutua ja kun 2v ja 3v on ilman rokotteita.


        On kyllä harmi kun osa lapsista ei ota vakavissaan ja muiden tavoin ei käytä mutta painotin ärsyttävintä kuulla 4viikkoo jylläänneen yhden luokalla korona,joten opettaja kehukin asiasta on hyvä että pitää parempaa FFP2. Eikä niitä ilmoitella kotio vaan lapsi itse kertoi.

        Meille vasta torstaina tulee ekat koronatestit koulusta ja olen turruttanut jo aivoni kovin työstämiseen oli niin mukava hoksata noi Millin tehtäväkirjat, ettei itse joudu tekemään niin paljon materiaali ja se turhauttaa kun vaikka kieltäkin joka päivä niin yhtä-äkkii kuin jäljessä näät kehityksen ja huomaa huiman hypähdyksen.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Sulla on paljon työnsarkaa. Eipä ihme, jos ei jatkuvasti jaksa. Ja on naatti.

        Ei ole tarjonneet vielä luokan yli hyppyä, mutta kuulemma lisätehtäviä jopa uuden kirjan saa, jos osaa jo käytävät asiat. Idea kai on pysyä ikäryhmässä, kun se voi tasaantua tuokin, että nyt ikäistään edellä oleva oppija ei olekkaan sitä läpi kouluelämän. Vaan toiset saa kiinni niin sanotusti ja kurjaa olla sitten ihan eri ikäisten messissä. Moni asia kulkee ikäryhmittäin missä on kiva olla yhdessä ikäistensä kanssa. Mm. nyt jo ystäviä jotka tulee samalle luokalle.

        Niinpä itsekin olen lisätehtävien kannalla ja aina löytyy jotain mitä harjoittaa, vaikka käsiala, jos ei muuta. :)

        Voimia sinulle.

        Mutta kiitos kauniista sanoista. Voimaa tässä tarvitsee. Jos noi osaisi ylemmän luokan asiat se helpottaisi mutta itsellä kun täytyy työ tehdä toisen puolesta . Pää hajoaa tunkea kuukauden tiedot jaksot, vähän päälle viikossa kirja kerrallaan ja kun olen hidas materiaalin tekijä 😭 pystyin vain kahden lapsen asiat työstämään pyllykin tuli kipeäksi istumisesta.
        Toinen ei malttanut pysyä paikallaan.

        Nyt sitten kolmannella meni koe pörinöiksi joutu kertaan. Vielä kun hänelläkin on todettu kielellinen vaikeus.

        En tiedä mitä tästä tulee pää on vieläkin tulessa mielummin keskityin tänäänkin näihin pieniin kuin oppimiseen. Monet yöt jäi unettomaksi onneksi on vahva henkinen kantti. Hallituksen vahtiminen ja koronan perässä arjen lisäksi oksennus tulee.

        Sota on varmasti täälläkin pian omani visioni, ettei tuo hallitus kyllä meitä kansalaisiasuojele kunhan vaan menee toiseen maahan kuitenkin ja vattuilee sieltä Putinille.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Sulla on paljon työnsarkaa. Eipä ihme, jos ei jatkuvasti jaksa. Ja on naatti.

        Ei ole tarjonneet vielä luokan yli hyppyä, mutta kuulemma lisätehtäviä jopa uuden kirjan saa, jos osaa jo käytävät asiat. Idea kai on pysyä ikäryhmässä, kun se voi tasaantua tuokin, että nyt ikäistään edellä oleva oppija ei olekkaan sitä läpi kouluelämän. Vaan toiset saa kiinni niin sanotusti ja kurjaa olla sitten ihan eri ikäisten messissä. Moni asia kulkee ikäryhmittäin missä on kiva olla yhdessä ikäistensä kanssa. Mm. nyt jo ystäviä jotka tulee samalle luokalle.

        Niinpä itsekin olen lisätehtävien kannalla ja aina löytyy jotain mitä harjoittaa, vaikka käsiala, jos ei muuta. :)

        Voimia sinulle.

        En tämän koronan myötä luota tuo hallituksen osaamisen kykyyn jo toivon olevan niiden siellä kiven sisällä sen verta kyvytöntä väkeä ja oman kuvan kiillottamiseen vain pistää aikansa ja juhlimisiin.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Sulla on paljon työnsarkaa. Eipä ihme, jos ei jatkuvasti jaksa. Ja on naatti.

        Ei ole tarjonneet vielä luokan yli hyppyä, mutta kuulemma lisätehtäviä jopa uuden kirjan saa, jos osaa jo käytävät asiat. Idea kai on pysyä ikäryhmässä, kun se voi tasaantua tuokin, että nyt ikäistään edellä oleva oppija ei olekkaan sitä läpi kouluelämän. Vaan toiset saa kiinni niin sanotusti ja kurjaa olla sitten ihan eri ikäisten messissä. Moni asia kulkee ikäryhmittäin missä on kiva olla yhdessä ikäistensä kanssa. Mm. nyt jo ystäviä jotka tulee samalle luokalle.

        Niinpä itsekin olen lisätehtävien kannalla ja aina löytyy jotain mitä harjoittaa, vaikka käsiala, jos ei muuta. :)

        Voimia sinulle.

        Rahaa olisi pitänyt olla enemmä että olisi saanut hyvät tukimateriaalit tuolle jolla meni pörinöiksi ei millään muistanut verbe adjektiiveja ja noninatiivejä. Ollaan itsekin oman heikon pohjalla kun tarvitsee sitä materiaalia. Eikä ollut enää voimavaroja.


    • Meillä on klassinen roolijako, missä mies on järkevä osapuoli, joka päättää asioista, kun taas nainen on kodin hengetär ja kutsujen emäntä.

      Mutta ne ovat vain rooleja, todellisuudessa ollaan tasavertaisia.

    • Anonyymi

      En kannata. Olen oppinut asian vanhemmiltani, mutta se on myös oma johtopäätökseni.

      🦄

    • "Kannatatteko perinteisiä sukupuolirooleja?"

      En todellakaan kannata, mutta ymmärrän että sukupuoliroolit on pitkälti kasvatuksen tulos. Kulttuurin luomaa mies- ja naiskäsitystä. Siksi jäykkiksiä yhä on, jotka pitää visusti näistä kiinni.

      Itse teen mitä huvittaa ja kiinnostaa piut paut mille sukupuolelle tekemiseni mielletään kuuluvaksi. Ei kiinnosta yhtään mitä pitäis olla ja miltä näyttää, eikä kiinnosta edes pyöriä millää binäärijanalla. F**k that.

      • Itse myös kannatan sitä, että mentäisiin enemmän sen suhteen millainen ihminen on yksilönä eikä sen mitä sukupuolta hän edustaa. Itse teen asioita sen mukaan kiinnostaako ne mua, en sen että olen nainen (toki esim. tiskaaminen, ruuanlaitto ja vaikka wc-pöntön puhdistaminen on suoritettava välillä silloinkin, vaikka ei niin kauheasti huvittais). Sekin, että tykkään heleistä väreistä (myös vaaleanpunaisesta) ja kukista ja kukkakuvioisista ja kukan mallisista jutuista ei johdu siitä, että olen nainen, vaan siitä, että tykkää noista asioista. Enkä aattele, että en vois vaikka kuunnella jotain tiettyä bändiä tai artistia tai vaikka kahtoa lätkää tai jotain muuta urheilua, koska en ole mies. Lapsenakin menin sen mukaan mikä kiinnosti ja jos halusin leikkiä my little poneilla, niin leikin ja jos taas pikkuautoilla tai muovisilla dinosauruksilla tai vaikka Batmania ja Robinia, niin leikin.

        Toki naisilla ja miehillä on biologisia eroja ja joissain asioissa miehet pystyy ehkä tekemään vähän enemmän, esim. joissain raskaissa töissä, mutta tällaisten asioiden ei pidä antaa olla liian rajoittavia. Itse olen aika pienikokoinen enkä jaksa tehdä kauhean raskaita asioita, mutta teen sen mitä jaksan ja mihin pystyn ja mitä osaan. Mutta pienikokoisuus ei varmaankaan johdu siitä, että olen nainen, eivät kaikki naiset ole pienikokoisia ja eivätkä edes lyhyitä.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Itse myös kannatan sitä, että mentäisiin enemmän sen suhteen millainen ihminen on yksilönä eikä sen mitä sukupuolta hän edustaa. Itse teen asioita sen mukaan kiinnostaako ne mua, en sen että olen nainen (toki esim. tiskaaminen, ruuanlaitto ja vaikka wc-pöntön puhdistaminen on suoritettava välillä silloinkin, vaikka ei niin kauheasti huvittais). Sekin, että tykkään heleistä väreistä (myös vaaleanpunaisesta) ja kukista ja kukkakuvioisista ja kukan mallisista jutuista ei johdu siitä, että olen nainen, vaan siitä, että tykkää noista asioista. Enkä aattele, että en vois vaikka kuunnella jotain tiettyä bändiä tai artistia tai vaikka kahtoa lätkää tai jotain muuta urheilua, koska en ole mies. Lapsenakin menin sen mukaan mikä kiinnosti ja jos halusin leikkiä my little poneilla, niin leikin ja jos taas pikkuautoilla tai muovisilla dinosauruksilla tai vaikka Batmania ja Robinia, niin leikin.

        Toki naisilla ja miehillä on biologisia eroja ja joissain asioissa miehet pystyy ehkä tekemään vähän enemmän, esim. joissain raskaissa töissä, mutta tällaisten asioiden ei pidä antaa olla liian rajoittavia. Itse olen aika pienikokoinen enkä jaksa tehdä kauhean raskaita asioita, mutta teen sen mitä jaksan ja mihin pystyn ja mitä osaan. Mutta pienikokoisuus ei varmaankaan johdu siitä, että olen nainen, eivät kaikki naiset ole pienikokoisia ja eivätkä edes lyhyitä.

        Toki, yksilöinä me synnymme ja yksilöinä me kasvamme, yksilöinä me elämme. Siksi juuri jokaisen tulisi saada olla kiinnostunut asioista mitkä tuntuu omilta, eikä mitkä sukupuolitetusti tyrkytetään eteen.

        Minäkin sain olla lapsena just kuten oon, tykätä mistä tykkään. Koulussa se sitten muuttuikin enemmän sukupuolitetuksi koko touhu 80-luvulla ja sitten alkoi ahdistaa. Mutta positiivistakin oli, että valitittiin käsitytöt jo kolmannella luokalla, puukässä jo silloin kiinnosti ja rättikässä ei yhtään.

        Ja sentäs sai valita kumpaa opiskelee. Vasta yläasteella törmäsin toiseen naissukupuoliseksi merkittyyn teknisissä töissä. Jännää miten enemmistö oli siis rättikässässä, koska muutkin.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Toki, yksilöinä me synnymme ja yksilöinä me kasvamme, yksilöinä me elämme. Siksi juuri jokaisen tulisi saada olla kiinnostunut asioista mitkä tuntuu omilta, eikä mitkä sukupuolitetusti tyrkytetään eteen.

        Minäkin sain olla lapsena just kuten oon, tykätä mistä tykkään. Koulussa se sitten muuttuikin enemmän sukupuolitetuksi koko touhu 80-luvulla ja sitten alkoi ahdistaa. Mutta positiivistakin oli, että valitittiin käsitytöt jo kolmannella luokalla, puukässä jo silloin kiinnosti ja rättikässä ei yhtään.

        Ja sentäs sai valita kumpaa opiskelee. Vasta yläasteella törmäsin toiseen naissukupuoliseksi merkittyyn teknisissä töissä. Jännää miten enemmistö oli siis rättikässässä, koska muutkin.

        Mulla oli koulussa ysärinä sekä puukäsitöitä että tekstiilitöitä. Kummastakin tykkäsin.

        Kotona sitten äiti teki enemmän sisätöitä, laittoi ruokaa ja siivosi ja isä teki ulkotöitä, hakkasi halkoja, leikkasi ruohon ja pensasaidan, kolasi lumet talvella jne. Musiikin suhteen sitten vanhemmat ei ollu niin sukupuolittuneita eikä kirjallisuuden ja elokuvien yms. asioiden eikä sen millaisia leikkejä meidän lasten täytyi leikkiä ja millaisia vaatteita pitää. Sai olla vaikka oman sukupuolensa sterotypinen perikuva tai vaikka ihan päinvastainenkin, jos niikseen tuli.

        Nykyään kun mulla on ollu jo usempi vuosi lyhyt tukka, niin isästä tää sopii mulle hyvin. Kerran jopa ukki (isän isä) sanoi, että sopii hyvin.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mulla oli koulussa ysärinä sekä puukäsitöitä että tekstiilitöitä. Kummastakin tykkäsin.

        Kotona sitten äiti teki enemmän sisätöitä, laittoi ruokaa ja siivosi ja isä teki ulkotöitä, hakkasi halkoja, leikkasi ruohon ja pensasaidan, kolasi lumet talvella jne. Musiikin suhteen sitten vanhemmat ei ollu niin sukupuolittuneita eikä kirjallisuuden ja elokuvien yms. asioiden eikä sen millaisia leikkejä meidän lasten täytyi leikkiä ja millaisia vaatteita pitää. Sai olla vaikka oman sukupuolensa sterotypinen perikuva tai vaikka ihan päinvastainenkin, jos niikseen tuli.

        Nykyään kun mulla on ollu jo usempi vuosi lyhyt tukka, niin isästä tää sopii mulle hyvin. Kerran jopa ukki (isän isä) sanoi, että sopii hyvin.

        Oukei. Olen kuullut, että eri käytäntöjä ollut kouluissa käytössä saman ikäryhmän keskuudessa. En muista olleeni kuin yhden tai kaksi kertaa kerran rättikässässä, sen jälkeen aina teknisissä. Puu- ja metallikässässä. Puukäsitöitä rakastin, metallitöitä en niinkään, mutta kyllä nekin meni.

        Mun äiti on ollut talonmies, hän teki pieniä huoltotöitä taloyhtiössä siivousten lisäksi ja puolisonsa myötä on oppinut vaihtamaan autoon öljytkin. :D

        Vaikkei itse edes ajokorttia omista. Iskän kanssa oppi pakosti kaikenlaista, kun mukana roikkui.

        Mä en mielellään enää edes halua puhua mistään miesten tai naisten töinä ollenkaan. Vaikka tiiän mitkä mielletään yhä niin. :)


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Toki, yksilöinä me synnymme ja yksilöinä me kasvamme, yksilöinä me elämme. Siksi juuri jokaisen tulisi saada olla kiinnostunut asioista mitkä tuntuu omilta, eikä mitkä sukupuolitetusti tyrkytetään eteen.

        Minäkin sain olla lapsena just kuten oon, tykätä mistä tykkään. Koulussa se sitten muuttuikin enemmän sukupuolitetuksi koko touhu 80-luvulla ja sitten alkoi ahdistaa. Mutta positiivistakin oli, että valitittiin käsitytöt jo kolmannella luokalla, puukässä jo silloin kiinnosti ja rättikässä ei yhtään.

        Ja sentäs sai valita kumpaa opiskelee. Vasta yläasteella törmäsin toiseen naissukupuoliseksi merkittyyn teknisissä töissä. Jännää miten enemmistö oli siis rättikässässä, koska muutkin.

        "Ja sentäs sai valita kumpaa opiskelee."

        Niin, meillä ei vielä saanut.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ja sentäs sai valita kumpaa opiskelee."

        Niin, meillä ei vielä saanut.

        - Sheena

        Oukei. Mä oon - 76 syntynyt. Ja mua pari vuotta vanhemmat kävi kuulemma sekä että molempia puolen vuoden vaihdoksella.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Oukei. Olen kuullut, että eri käytäntöjä ollut kouluissa käytössä saman ikäryhmän keskuudessa. En muista olleeni kuin yhden tai kaksi kertaa kerran rättikässässä, sen jälkeen aina teknisissä. Puu- ja metallikässässä. Puukäsitöitä rakastin, metallitöitä en niinkään, mutta kyllä nekin meni.

        Mun äiti on ollut talonmies, hän teki pieniä huoltotöitä taloyhtiössä siivousten lisäksi ja puolisonsa myötä on oppinut vaihtamaan autoon öljytkin. :D

        Vaikkei itse edes ajokorttia omista. Iskän kanssa oppi pakosti kaikenlaista, kun mukana roikkui.

        Mä en mielellään enää edes halua puhua mistään miesten tai naisten töinä ollenkaan. Vaikka tiiän mitkä mielletään yhä niin. :)

        Jokainen menköön oman kiinnostuksensa ja osaamisensa mukaan.


    • En kannata enkä vastusta, kukin poimikoon itselleen kulloinkin sopivan roolituksen.
      En näe ns. perinteistä roolitusta mitenkään huonona, päinvastoin, kunhan se ei tule pakollisena, vaan itse valittuna toimintamallina.

      Itse olen aika vapaa roolittumaan, niin arvostan läheisissä ihmissuhteissa sitä, että kaikki/kumpikin tekee kaikkea, mikä omilla resursseilla kätevästi luonnistuu, housun sisuksiin katsomatta.

    • Anonyymi

      Teen sekä että ja olen melko kätevä käsistäni, kätevämpi kuin monet miehet ikinä.

      En ajattele mitään sukupuolirooleja sen kummemmin, mutta jos tarvii sukupuolista ymmärrystä, niin sitä annan sen mukaan kun on tarvis.

      Joskus ehkä tuntuu, kun on nikkarinhommissa, että on se oma maskuliininen puoli esillä, joskus taas ei.

      • Anonyymi

        Niin ja meillä kotona oli tosi tiukat perinteiset sukupuoliroolit, vanhempani olivat sitä ikäluokkaa, viiskytäluvun sovarivitsejä jne..sitä oli todella rasittavaa kuunnella nuorena. Oli miehet sitä, naiset tätä riitelyä ja se on osaltaan vaikuttanut siihen, että en halua osallistua tähän nykypäivän vastakkainasettelun ilmapiiriin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja meillä kotona oli tosi tiukat perinteiset sukupuoliroolit, vanhempani olivat sitä ikäluokkaa, viiskytäluvun sovarivitsejä jne..sitä oli todella rasittavaa kuunnella nuorena. Oli miehet sitä, naiset tätä riitelyä ja se on osaltaan vaikuttanut siihen, että en halua osallistua tähän nykypäivän vastakkainasettelun ilmapiiriin.

        Niin meilläkin, varsinkin isällä. Äiti on aina ollut vähän kaavoista poikkeeva, vaikka 50-lukulainen onkin, mutta hyvin aivopestyjä molemmat kuten tuon ikäisten lapsuus ja nuoruus oli.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Niin meilläkin, varsinkin isällä. Äiti on aina ollut vähän kaavoista poikkeeva, vaikka 50-lukulainen onkin, mutta hyvin aivopestyjä molemmat kuten tuon ikäisten lapsuus ja nuoruus oli.

        Otan osaa, se oli rankkaa sit sullakin.

        En nyt tiedä aivopesusta, meillä puhuttiin enemmän PERIAATTEISTA. Ja sukupuoliroolitusta kyllä käytettiin näppärästi hyväksi ja omaa etua palvelevaksi puolin toisin jatkuvan vittuilun säestämänä.

        Silloin asiat ja ihmiset oli kai sitten niin yksinkertaisia että!!!, vaikka minunkin isä oli todella älykäs ihminen, niin silti ihaili jotain älytöntä suomifilmimeininkiä...

        Sit musta on tullut tälläinen pilluntuoksuinen😂👍


      • Mietin tässä yks päivä, kun kattelin Olympialaisia, että mussa herää jonkun verran maskullinista energiaa, kun katon urheilukisoja ja kannustan kisoissa suomalaisia ja jos vaikka Suomi saa lätkässä maalin, niin saatan huutaa "jes" tai jotain muuta ja muutenkin elän kisatunnelmassa mukana. Enkä muutenkaan ole ihan aina kauhean naisellinen. Mää olen vain mää ja en aina sen kummemmin ajattele sukupuolta, jos teen jotain. Tietysti sitten, jos vaikka sovitan peilin edessä jotain korvakoruja tai huiveja (vaikka jossain liikkeessä tai kirpputorilla), niin mussa saattaa taas herätä naisellisempi tai tyttömäisempi puoli, kun peilailen itteäni peilin edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa, se oli rankkaa sit sullakin.

        En nyt tiedä aivopesusta, meillä puhuttiin enemmän PERIAATTEISTA. Ja sukupuoliroolitusta kyllä käytettiin näppärästi hyväksi ja omaa etua palvelevaksi puolin toisin jatkuvan vittuilun säestämänä.

        Silloin asiat ja ihmiset oli kai sitten niin yksinkertaisia että!!!, vaikka minunkin isä oli todella älykäs ihminen, niin silti ihaili jotain älytöntä suomifilmimeininkiä...

        Sit musta on tullut tälläinen pilluntuoksuinen😂👍

        Ja siis minulla oli ottovanhemmat, sukulaiset kuitenkin ja jos puutuin riitelyyn, uhattiin lastenkodilla:)

        Semmoisia periaatteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa, se oli rankkaa sit sullakin.

        En nyt tiedä aivopesusta, meillä puhuttiin enemmän PERIAATTEISTA. Ja sukupuoliroolitusta kyllä käytettiin näppärästi hyväksi ja omaa etua palvelevaksi puolin toisin jatkuvan vittuilun säestämänä.

        Silloin asiat ja ihmiset oli kai sitten niin yksinkertaisia että!!!, vaikka minunkin isä oli todella älykäs ihminen, niin silti ihaili jotain älytöntä suomifilmimeininkiä...

        Sit musta on tullut tälläinen pilluntuoksuinen😂👍

        Ei oikeestaan muuten ole koskettanut mua, mun vanhemmat on antaneet mulle erivapauksia sukupuolirooleissa, isä on jopa aina opettanut mua kuten monet opettaa poikiaan. Kärsivällisesti ja aina oonnsaanut mennä kaikkeen mukaan tai olla menemättä. Mutta puheissa on ollut selkee minä mies, sinä nainen yleisesti ottaen.

        Mä oon vaan tosiaan päässyt kun koira veräjästä. Ainoo oli äidin ei tyrkkyjä vaatteita kampanja ja iskän pojat sitten kyttää vaan seksiä ja sinä tyttönä päätät säilyykö kunniasi vai pidetäänkö lumppuna. Köyttäydy sen mukaan.

        Ja sitten se pahin oli homoviha. Automaattisesti tytöt tykkää pojista ja pojat tytöistä. Ja tuo on ollut ärsyttävää. Ja minua muotittavaa.

        Joo. Mutta eipä 50-luvulla paljon kyseenalaistettu, vaan mediatietokin oli aina fakta vaikka olis täysin huuhaa paskaa ja vääristeltyä disinformaatiota.

        Pilluntuoksuinen, whaat? :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis minulla oli ottovanhemmat, sukulaiset kuitenkin ja jos puutuin riitelyyn, uhattiin lastenkodilla:)

        Semmoisia periaatteita.

        Oi, no toi on alhaista toimintaa. En tykkää. Kenenkään perusturvaa ei saa noin horjuttaa. :(


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Ei oikeestaan muuten ole koskettanut mua, mun vanhemmat on antaneet mulle erivapauksia sukupuolirooleissa, isä on jopa aina opettanut mua kuten monet opettaa poikiaan. Kärsivällisesti ja aina oonnsaanut mennä kaikkeen mukaan tai olla menemättä. Mutta puheissa on ollut selkee minä mies, sinä nainen yleisesti ottaen.

        Mä oon vaan tosiaan päässyt kun koira veräjästä. Ainoo oli äidin ei tyrkkyjä vaatteita kampanja ja iskän pojat sitten kyttää vaan seksiä ja sinä tyttönä päätät säilyykö kunniasi vai pidetäänkö lumppuna. Köyttäydy sen mukaan.

        Ja sitten se pahin oli homoviha. Automaattisesti tytöt tykkää pojista ja pojat tytöistä. Ja tuo on ollut ärsyttävää. Ja minua muotittavaa.

        Joo. Mutta eipä 50-luvulla paljon kyseenalaistettu, vaan mediatietokin oli aina fakta vaikka olis täysin huuhaa paskaa ja vääristeltyä disinformaatiota.

        Pilluntuoksuinen, whaat? :D

        No kato tää on siis mun omaa "tuotantoa"..

        Kun jotkut miehet haluu niitä pullantuoksuisia ja jotkut pilluntuoksuisia😂😂😂👌

        No sähän sait sentään tukea ja neuvoja, mulle vaan tyyliin heitettiin ruokaa sinne nurkkaan missä satuin olemaan. Ei meillä mistään puute ollut ja sain aina kaikkea muuta kun hyvät vanhemmat. Ehkä se oli mun kohtalo ja kiitän siitä. Sain tietysti tehdä mitä ikinä halusin, kukaan ei välittänyt. Se hyvä puoli...

        Kiitos osanotosta, oli kyllä perseestä mun lapsuus👎🌚

        Varmaan rankkaa kuunnella sitä homovihaa, meilläkin homofobia kuului asiaan ja oli yllättävää aika yleinen puheenaihe 80-luvulla. Ehkä säkin olisin voinut ilman sitä lepsahtaa rauhassa, mut olisko sit lapset? Aina se on niin, et jos,asiat olis toisin, niin ne olis toisin. Ite en toivo sitä koskaan.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mietin tässä yks päivä, kun kattelin Olympialaisia, että mussa herää jonkun verran maskullinista energiaa, kun katon urheilukisoja ja kannustan kisoissa suomalaisia ja jos vaikka Suomi saa lätkässä maalin, niin saatan huutaa "jes" tai jotain muuta ja muutenkin elän kisatunnelmassa mukana. Enkä muutenkaan ole ihan aina kauhean naisellinen. Mää olen vain mää ja en aina sen kummemmin ajattele sukupuolta, jos teen jotain. Tietysti sitten, jos vaikka sovitan peilin edessä jotain korvakoruja tai huiveja (vaikka jossain liikkeessä tai kirpputorilla), niin mussa saattaa taas herätä naisellisempi tai tyttömäisempi puoli, kun peilailen itteäni peilin edessä.

        Kyllä mullakin treenatessa on vähemmän naisellinen ote asiaan. Sit kun tulee sali-ihastuksia, niin miettii, et millasista naisista ne miehet tykkää, kun oon vähän niinkuin eri tyylinen muuten 😂😬

        Silloin kun puhun myös loogisista asioista ja omiata keloista, niin myös vähemmän naisellinen, kun ei ole tunteet mukana, vaan teksti on jonkinlainen analyyttinen selonteko.

        Mikään hento kukkaisprinsessa en ole ikinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kato tää on siis mun omaa "tuotantoa"..

        Kun jotkut miehet haluu niitä pullantuoksuisia ja jotkut pilluntuoksuisia😂😂😂👌

        No sähän sait sentään tukea ja neuvoja, mulle vaan tyyliin heitettiin ruokaa sinne nurkkaan missä satuin olemaan. Ei meillä mistään puute ollut ja sain aina kaikkea muuta kun hyvät vanhemmat. Ehkä se oli mun kohtalo ja kiitän siitä. Sain tietysti tehdä mitä ikinä halusin, kukaan ei välittänyt. Se hyvä puoli...

        Kiitos osanotosta, oli kyllä perseestä mun lapsuus👎🌚

        Varmaan rankkaa kuunnella sitä homovihaa, meilläkin homofobia kuului asiaan ja oli yllättävää aika yleinen puheenaihe 80-luvulla. Ehkä säkin olisin voinut ilman sitä lepsahtaa rauhassa, mut olisko sit lapset? Aina se on niin, et jos,asiat olis toisin, niin ne olis toisin. Ite en toivo sitä koskaan.

        Heh, selkis. :D

        No sain, mutta asenteellista monessa määrin se tuki ja neuvot. Joskin tiedän, että perustui siihen miten ennen asiat nähtiin. Naiset nähtiin, miehet nähtiin. Tietyt muotit oli.

        Meillä taas oli loppu usein rahat ja ruokakin. Porukat vippaili isovanhemmilta tai syötiin perunapuuroa. Istuttiin kynttilänvalossa, kun rahat ei riittänyt sähkölaskun maksuun. Ei ollu pal varaa. Mutta sain kyllä muuten rakkautta osakseni. Joskin koskaan ei menty lapsen ehdoilla, vaan vanhempien.

        Siinä jäi vähän joskus huomioimatta mitä laps tarttisi, oli vanhempien tarpeet edellä.

        Pyrin tuota tekemään itse toisin.

        No joo. Munhan ei pitänyt saada edes lapsia. Joten nuo on lahja elämältä. Ihme kumpikin.

        Ja elämä olis eletty sit vaan erilailla, kun nyt. Ei sen kummempaa. :)


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Heh, selkis. :D

        No sain, mutta asenteellista monessa määrin se tuki ja neuvot. Joskin tiedän, että perustui siihen miten ennen asiat nähtiin. Naiset nähtiin, miehet nähtiin. Tietyt muotit oli.

        Meillä taas oli loppu usein rahat ja ruokakin. Porukat vippaili isovanhemmilta tai syötiin perunapuuroa. Istuttiin kynttilänvalossa, kun rahat ei riittänyt sähkölaskun maksuun. Ei ollu pal varaa. Mutta sain kyllä muuten rakkautta osakseni. Joskin koskaan ei menty lapsen ehdoilla, vaan vanhempien.

        Siinä jäi vähän joskus huomioimatta mitä laps tarttisi, oli vanhempien tarpeet edellä.

        Pyrin tuota tekemään itse toisin.

        No joo. Munhan ei pitänyt saada edes lapsia. Joten nuo on lahja elämältä. Ihme kumpikin.

        Ja elämä olis eletty sit vaan erilailla, kun nyt. Ei sen kummempaa. :)

        En ite olis halunnut toisin kuitenkaan, en missään tapaukaessa.

        Oon sentään niitten lapsi, tuskin lopulta sen ihmeellisempi ja parempi ihminen, hehheh.

        Mut hyvää illanjatkoa!🐦🐦🐦


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ite olis halunnut toisin kuitenkaan, en missään tapaukaessa.

        Oon sentään niitten lapsi, tuskin lopulta sen ihmeellisempi ja parempi ihminen, hehheh.

        Mut hyvää illanjatkoa!🐦🐦🐦

        Jeps. Hyvät illat sullekin. :)


    • Anonyymi

      En tietenkään kannata. Ihan peffasta kaikki sukupuoliroolit.

    • Anonyymi

      Miehet niitä yleensä kannattavat, kun on kiva olla passattavana ja silti naisen yläpuolella perheen päänä.

      • Anonyymi

        Joku jäänne siltä ajalta kun vielä oli oikeita miesten hommia, kuten tappaminen.


    • En nyt varsinaisesti kannata mitään rooleja, mutta naiset voi tehdä kaikkea missä ei tarvita peenistä

      • Anonyymi

        Tuota noin... väärin meni! Mä omistan aseen ja metsästän, jäniksiä sekä lintuja ruuaksi.
        Mulla on maastopuku, oli nahkapuku moottoripyöräilyyn... mennen talven lumia.
        Vaatekaapissa myös 50-luvun puol`hameita ja mekkoja, farkkujen ja college-, villapuseroiden kera. Löytyy maiharit, kumisaappaat, vaelluskengät, kävelykengät sekä 8-10cm teräskoroilla olevia tanssikenkiä. Eli ihan tilanteen mukaan pukeudun, silloin kun katson sen tarpeelliseksi.

        Teen mitä itse haluan, ei ole sukupuolikysymys mulle.
        Kuten myös muksun... siihen tosin jouduin lainaamaan penistä, sekä "siemeniä".
        Oli hieman lapsellista valikoida ennestään tuttu mies, siihen puuhaan. Nyt kaduttaa, mutt mukulan hankkimista en kadu! Kai tuon exänkin opin sietämään ajan myötä, Mimmin isänä.


    • Anonyymi

      Olen lapsesta asti yrittänyt rikkoa perinteisiä, markkinointi- ja/tai epätasa-arvomielessä keksittyjä sukupuolirooleja.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Elän sinkkuna (nainen) ja teen niin "miesten kuin naistenkin" paitsi erityistä ammattiosaamista vaativia kuten sähkö- vesi yms. hommat sekä auton huollot jotka teetän merkkikorjaamolla.
      Meillä oli seitsenlapsinen perhe. neljä tyttöä ja kolme poikaa, eikä meille koskaan opetettu mitään rooleja. Minulla oli iso puinen kuorma-auto kippilavalla mutta myös nukenvaunut ja nukkeja.
      Isä otti meitä mukaan omakotitalon hommiin jos ja kun kiinnostusta oli, ja minulla oli oma vasara sekä puukko sekä pieni saha. Yksi veli oli tyttö 4-5 vuotiaana, Viivi, ja hän pukeutui hameeseen ja eli hyvin perinteistä tytön roolia. Sitä kesti pari vuotta kunnes muuttui taas pojaksi. Siihen ei kukaan puuttunut millään tavalla ja ihan mies hänestä kasvoi ja perheen isä.
      Jos itselläni olisi lapsia he saisivat täysin vapaasti toteuttaa itseään sukupuolesta riippumatta. Kasvattaisin lapsia niin että he saisivat hyvän terveen itsetunnon jonka pönkittämiseen ei tarvittaisi mitään rooleihin pakottamista.
      Minua ei koskaan ole kiinnostanut esim. ruoan laitto ja aikanaan kun lähdin opiskelijaelämään en osannut laittaa minkäänlaista ruokaa. Siinä sitten aika opetti sitäkin taitoa vaikka vieläkään en kokkaamisesta pidä ja pyrin pääsemään siitä mahd. helpolla. En jaksaisi olla minkäänlainen kodin hengetär.
      Minulla oli teini-iässä haave että pääsisi raivaamaan pellon, ihan itse alusta asti. Se ajatus kiehtoi ja vieläkin tunnen sen varsin mukavalata ja tyydyttävältä ajatukselta. Ei siis varsinaisesti mikään "tyttömäinen" prinsessaunelma.
      Tiedän kuitankin 100 5 että olen nainen ja kiitollinen siitä. En haluaisi olla mies mistään hinnasta..
      Seurustellut tietysti olen montakin kertaa mutta olen valinnut sinkkuelämän ilman sitoumuksia. Työtä teen asian parissa jossa sekä miehiä että naisia. Ei kysytä ruumiinvoimia mutta stressinsietokykyä ja kielitaitoa. Ei mitenkään sukupulisidonnaista kunhan vain täyttää työn asettamat vaatimukset.

    • Anonyymi

      Kannatan sitä, että yksilö toimii itselleen sopivimmalla tavalla.

      • Anonyymi

        Varmaan tietyllä tavalla kotikasvatuksen tulosta.

        Isäni oli kyllä ns. perinteinen maskuliininen mies, työskenteli armeijan leivissä, harrasti autojen rassailua, metsästystä ja kalastusta, jne. Vaan hän teki myös kotitöitä, siivosi ja kokkasi ja vietti paljon aikaa meidän tyttäriensä kanssa. Varsinkin eläköitymisensä jälkeen (silloin kapiaiset saivat vielä jäädä eläkkeee viisikymppisinä) hän hoisi käytännössä lähes kaikki kotihommat. Äitini taas oli uranainen, joka äitiyslomiensa jälkeen keskittyi luomaan uraansa ja ylenemään. Äiti tienasi vanhemmistani huomattavasti paremmin, eikä hän juuri kotitöitä tehnyt.


    • Anonyymi

      No en kannata enkä vastusta. Jokainen sais tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Lapsuuskotona oli melko perinteistä, mutta isäni oli tyyppi joka kuitenkin teki mitä halusi, mm. harrasti naiselliseksi miellettyjä käsitöitä 80-luvun suomalaisella maaseudulla. Jotain siitä on itsellenikin periytynyt.

      Mutta tämä kysymys ei ole kohdaltani oleellinen, sillä en ole minkäänlaisessa kasvatusvastuussa. He jotka ovat vaikuttavat huomattavasti enemmän siihen minkälaiseksi yhteiskunta ja asenteet muuttuvat.

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Minulla oli jonkin aikaa hallussani pöytäliina jonka suvussani tiedettiin yhden suvun miehistä kirjoneen 1910-luvulla ja oli oikein kauniisti kirjottu liina, jugendtyylinen, lehtiä ja punaisia marjoja. Mies oli ammatiltaan käsityöläinen ja seitsemän lapsen isä joka myöhemmin kuoli sisällissodassa vankileirillä, miesparka.

        Kyllä miehet läpi vuosisatojen ovat tehneet myös naisten töitä ja käsitöitä. Siitäkin liinasta näki, että tuskin oli ainoa kirjontatyö, niin hyvin tehty ja täysin käsityötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli jonkin aikaa hallussani pöytäliina jonka suvussani tiedettiin yhden suvun miehistä kirjoneen 1910-luvulla ja oli oikein kauniisti kirjottu liina, jugendtyylinen, lehtiä ja punaisia marjoja. Mies oli ammatiltaan käsityöläinen ja seitsemän lapsen isä joka myöhemmin kuoli sisällissodassa vankileirillä, miesparka.

        Kyllä miehet läpi vuosisatojen ovat tehneet myös naisten töitä ja käsitöitä. Siitäkin liinasta näki, että tuskin oli ainoa kirjontatyö, niin hyvin tehty ja täysin käsityötä.

        Ennen oli miehiä, jotka neulo ammtikseen, kiersivät talosta taloon ja ruokapalkalla tms asuivat siellä ja kutoivat talon villat tarpeelliseksi. Emännällä oli muuta tekemistä. Makramee oli sitten merimiesten hommia.


    • Anonyymi

      Vähän kuin kysyisi ”Kannatatteko orjuutta, sitä, että ihmisellä ei ole oikeutta olla vapaa?”

      Aika harva vastaa kyllä.

      Silti suuri osa tuomitsee/kommentoi/haluaa rajoittaa toisten vapautta.

    • Anonyymi

      Olen ylittänyt työelämässä perinteisiä sukupuolirooleja, mutta pidän silti joistakin asioista ja joitakin taas vihaan.

      Enemmän ne, joilla vähän kokemusta miesvaltaisista aloista liittävät joitakin stereotypioita, joka on joskus hämmästyttänyt. Ei itse tämän alan sisällä, jossa ainakin pääkaupunkiseudulla paljon naisia.

      Molemmat vanhemmat ovat kannustaneet, mutta ovat itse äärimmäisen perinteisiä. Alalle joutuminen oli silti lähes sattuma. Ja on se huono asia, jos toinen osaa ja joutuu hoitamaan yksin melkein kaikki asiat.

      Taiteilijat ovat aina kiinnostavia. Niitähän niistä pienistä pojista hyvinkin tulee, joko paineen alla tai kannustettuina. Vai onko niitä muita tapoja?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        niin siis tyttöjen tyttöilyä väheksytään, onko se okei vai ei, onko se itsestä lähtevää vai kulttuurista ja onko sillä merkitystä


    • Anonyymi

      KYLLÄ mutta ei siinäkään tarvitse mennä toiseen ääripäähän
      n

    • Anonyymi

      Jos mies vihaa perinteisiä sukupuolirooleja niin hän on todennäköisesti perus kaupunkilais vätys joka ei saa mitään aikaseksi.

      Ja nainen kun vihaa sukupuolirooleja niin se tarkottaa että lahna makaa kotona päivät pitkät tekemättä mitään.
      Miehen jelppiminen on niin alistavaa hommaa. :D

      Sellanen nainen sytyttää... Hermot palamaan. :D

      Naisjohtajien kanssa on sellanen onkelma että ne pakkaa monesti olemaan kuin Tarja Halonen.

      Sukupuoliroolithan ei ole yhteiskunnan luomia... Ne on luonnon luomia.
      Nainen antaa ja mies ottaa... Vai miten päin se olikaan.

      :D

      - KonnaKettu

      • Anonyymi

        Sinä se pystyt olemaan yhtä huvittava kuin ennenkin... sovinisti siis.
        trollikka


    • Anonyymi

      Mies ei meikkaa, itke, pukeudu mekkoon tai homoile. Muuta kuin korkeintaan huumorimielessä, näyttelyhommissa tai kännissä ja läpällä.

    • Itse kannatan jos nyt perinteiseksi katsotaan ne miten oma koti, kaverit ja ympäristö on ne minulle tuonut esille.
      Meillä kotona sukupuoliroolit meni tyyliin "monitaitoisuus kunniaan" eli jos isä tuli aiemmin töistä niin mies teki ruuan ja jos taas äiti niin nainen loihti safkat. Samoin myös tuntui muut kotityöt luonnistuvan. Ei niistä laskettu prosentteja vaan käytännöllisyys edellä mentiin. Toki sitten joitakin juttuja oli kuten se että äiti ei antanut isän valita verhoja eikä äiti tehnyt autoon jarruremontteja.
      Kyllähän me nuorena myös tyttöjen kanssa leikittiin esim naruhyppyä ja tvistiä mutta tytöt ei sitten taas halunneet meidän joukkuepeleihin olla innokkaita.
      Samoin kanntatan urheilussa että sukupuolella olisi rooli jonka perusteella miehillä ja naisille on omat sarjat. Toki viime aikoina olen vähän kallistunut siihen suuntaan että miehet ja naiset voisivat kilpailla samoissa sarjoissa ainakin kansallisella tasolla jos vain katsottaisiin urheilua hieman toisesta vinkkelistä.

      Stereotypiat sitten sellaisia joita kyllä kannattaa vahvasti kyseenalaistamaan. Koulussa meille pojille iskostettiin opettajien tahoilta ettei meistä ole mihinkään ja aika vahvasti matikan- ja kielten lyhyet kurssit olivat sitten poikapainotteisia. Samoin se että pakollinen asevelvollisuus on sukupuoleen sidottu on aika haitallinen stereotypia.

    • Anonyymi

      <<Ja jos vaikka poika haluaa vaaleanpunaisen paidan ja enemmän tai vähemmän pitemmän tukan, niin kauhistuttaako? Tai jos tyttö haluaa skeitata?>>

      En näe ongelmaa skeittailussa. Sitähän voi tehdä mitä huvittaa. Vaaleanpunainen paita pojalla sen sijaan on hieman ongelma, koska vaaleanpunainen väri assosioidaan naisten ja tyttöjen kanssa, minkä vuoksi jotkut voi nähdä sen pojan homona jos hän laittaa päälle vaaleanpunaisen paidan, ja sillä voi olla negatiivinen vaikutus pojan elämään.

    • Anonyymi

      Kannatan perinteisiä sukupuolirooleja. Hameväellä on ne omat juttunsa ja ukoilla omansa.

      • Anonyymi

        Paitsi ettei ole sukupuolitettuja juttuja. Ei ole enää edes "hameväkeä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi ettei ole sukupuolitettuja juttuja. Ei ole enää edes "hameväkeä".

        Martta-kerhot, kotirouva askareet ja seurapiiri rouvan työt. Onhan noita.


    • Anonyymi

      Jos olisin mies, niin saattaisin kannattaakin. Tosin se edellyttäisi oikeustajuni vinksahtamista.

      • Anonyymi

        Ei sukupuoliroolien kannattamisella ole mitään miesten kanssa tekemistä. Olet vaan tyypillinen miesvihaaja. Sukupuoliroolit on haitannut miehiä ihan yhtä paljon kuin naisia, varmaan enemmänkin, koska miesten on pitänyt kuolla sodissa ja tehdä 16 tuntia töitä kaivoksissa, samalla kun naiset paistoi keksejä kotona. Vieläkin miesten esim. pitää käydä armeijassa, koska sukupuoliroolit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sukupuoliroolien kannattamisella ole mitään miesten kanssa tekemistä. Olet vaan tyypillinen miesvihaaja. Sukupuoliroolit on haitannut miehiä ihan yhtä paljon kuin naisia, varmaan enemmänkin, koska miesten on pitänyt kuolla sodissa ja tehdä 16 tuntia töitä kaivoksissa, samalla kun naiset paistoi keksejä kotona. Vieläkin miesten esim. pitää käydä armeijassa, koska sukupuoliroolit.

        Taidat olla persu.


    • Anonyymi

      En kannata rooleja. Eri asia on että yleensä tytöt ovat taipuvaisia pitämään ns tyttöjen jutuista ja pojat poikien.

    • Anonyymi

      Meidän poika leikki lapsena mielellään Legoilla. Lelut olivat poikien sarjoista. Nykyään räiskintäpelit ovat suosikkeja. Lempipehmoleluja ovat olleet pieni norsu ja nalle nallukka.
      En ole täytynyt tyrkyttää hänelle tyttöjen leluja, kun hän on ollut niin päämäärätietoinen ja itsepäinen jo pienestä alkaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe