Laitoin pistorasian kellariin. Sitten sinne tulee akku, laturi sille ja siks se pistorasia. Meinaan on vähän liian korkeella kaivo, niin laitan 12 v automaattipilssipumun sinne, että ei sulamisvedet yllätä. 😁👌
Mut nyt on hommat tehty, joten...
https://youtu.be/bT7YknPvpYU
Ainiin ja kyllähän mä korjasin saunan alalauteen, voi illalla paistella maggaraa kiukaassa helpommin. 😁👌
Tästäpä voi jatkaa...
63
831
Vastaukset
Nurmikkoon kyllä on matkaa...
https://youtu.be/vCatBq4zldw
Mut niin psljon muuhunkin.. 😎Mä kaadoin toissapäivänä apukäsien kanssa viisi isoa koivua yhden pajun, ja sain eilisen ja tän päivän aikana puut tuotua tontille kun ei ollut kovin pitkä matka. Kaikki pölkyt sain tän päivän aikana halkaistua, ja puita alkaa olla valtava avonainen pino, ja sellaiseksi taitaa jäädäkin. Menisi ikuisuus pinota kuormalavoille 🙄 Vielä on iso kasa oksia yms. joita sirkkelöin lähipäivinä, ja tässä kevättalven aikana varmaan laitetaan vielä lisää puita nurin.
Lyrica on siitä jännä lääke, että joitain se väsyttää, mutta mua päinvastoin piristää, tosin vähän tasapainon kustannuksella. Näinä päivinä kun olen tiennyt, ettei tarvii autoilla, niin olen ottanut normaalin 1 kps 4x/vrk sijasta aamulla kolme (ja joskus jemmoja) tyhjään mahaan, ja myöhemmin ruuan jälkeen juonut kahvia pitkin aamupäivää. Ja toki sitten se yksi nukkumaanmennessä. Tuskin sitä musta ulospäin huomaa, enkä mä ole mitenkään kaatuillut, ellei jalka ole vahingossa uponnut puoli metriä syvään ojaan, jolloin siinä horjahtaa kuka tahansa. Mutta onhan siinä ollut nuorena miehenä vähän selittelemistä, miksi ei itse uskalla kiivetä kaikissa tilanteissa tikkaille hillumaan sahan kanssa 😂 Tai no, olen sanonut suoraan miksi. Parempi se on olla riskeeraamatta omaa turvallisuutta kun tietää että on lääkkeen vaikutuksen alaisena, ja jos jotain sattuisi niin olisi hieman noloa selittää ensihoitajille mitä kävi ja miksi 😬 Toki valtaosan päivistä noudatan säännöllisempää rytmiä ja puuhastelen silti normaalisti maaseudun juttuja, tai jos aamulla aikaisin olen liikkeellä niin lykkään ekan ottamista siihen asti kun olen takaisin kotona. Mutta kummasti hommat kulkee mukavemmin ja lumihanki on välillä kuin värikäs tähtitaivas 😂- Anonyymi
Kuule, mä en tiedä, miks sulla on Lyricaa, mutt ihan ensiksi älä ota sitä tyhjään mahaan.
Syö ennen lääkkeen ottoa, että verensokeri olisi tasainen ja älä käytä päihdekäyttöön.
Annostusta sun pitäisi myös pitää tasaisena, eikä itse säädellä mielesi mukaan.
Yleisin syy lyrican käyttöön on kipu; migreeni tai epilepsia, muitakin syitä tosin on.
Mutt jos sä haet euforista mielialaa mielihyvää, oman mielen mukaan säädelty lääkitys on vaarallista... ihan sydänkohtauksenkin takia, mihin yliannostus voi johtaa.
Säännölliset labrakokeet ja lääkärissä käynnit ainakin pitää olla.
"Toki valtaosan päivistä noudatan säännöllisempää rytmiä ja puuhastelen silti normaalisti maaseudun juttuja, tai jos aamulla aikaisin olen liikkeellä niin lykkään ekan ottamista siihen asti kun olen takaisin kotona. Mutta kummasti hommat kulkee mukavemmin ja lumihanki on välillä kuin värikäs tähtitaivas 😂"
Sorry, mutt pakostakin mulle tulee mieleen; väärinkäyttö, vaikka lääke olisi lääkärin sulle määräämä. Riippuu tietenkin riskitekijöiden suuruus, minkä vahvuisista lääkemääristä juttelet. Jos napsii lääkkeitä oman fiiliksen mukaan, on varmaan hoitohenkilökunnsn hinesti vaikeaa löytää hoitotaso...
Ehkäpä tykkäät arpomisesta.. kunhan olo oon sinnepäin...Anonyymi kirjoitti:
Kuule, mä en tiedä, miks sulla on Lyricaa, mutt ihan ensiksi älä ota sitä tyhjään mahaan.
Syö ennen lääkkeen ottoa, että verensokeri olisi tasainen ja älä käytä päihdekäyttöön.
Annostusta sun pitäisi myös pitää tasaisena, eikä itse säädellä mielesi mukaan.
Yleisin syy lyrican käyttöön on kipu; migreeni tai epilepsia, muitakin syitä tosin on.
Mutt jos sä haet euforista mielialaa mielihyvää, oman mielen mukaan säädelty lääkitys on vaarallista... ihan sydänkohtauksenkin takia, mihin yliannostus voi johtaa.
Säännölliset labrakokeet ja lääkärissä käynnit ainakin pitää olla.
"Toki valtaosan päivistä noudatan säännöllisempää rytmiä ja puuhastelen silti normaalisti maaseudun juttuja, tai jos aamulla aikaisin olen liikkeellä niin lykkään ekan ottamista siihen asti kun olen takaisin kotona. Mutta kummasti hommat kulkee mukavemmin ja lumihanki on välillä kuin värikäs tähtitaivas 😂"
Sorry, mutt pakostakin mulle tulee mieleen; väärinkäyttö, vaikka lääke olisi lääkärin sulle määräämä. Riippuu tietenkin riskitekijöiden suuruus, minkä vahvuisista lääkemääristä juttelet.Mulla on ollut tää lääkitys ahdistuneisuuteen kohta 6 vuotta, samaten bentsot, niin jos olisin ajautunut niiden kanssa ongelmiin, se olisi todennäköisesti jo tapahtunut. Fysiologinen riippuvuus mulla takuuvarmasti onkin, ihan kuten masennuspotilailla masennuslääkkeisiin, kipupotilailla kipulääkkeisiin jne. Alkoholiongelmani oli asia erikseen, ja silloin sen haimatulehduksen jälkeen kävin kyllä erilaisissa kontrolleissa. Sairaalassahan kuolema kusi housuihinsa nähtyään mun veriarvojen lukemat tuhannen molemmin puolin, kun viitearvot oli joitakin kymmeniä yksiköitä, mutta ne laski sairaalassa päivä päivältä ja palautuivat normaaliksi. Ei tehty muutoksia lääkitykseen, eikä mulla ole muita ohjeita kuin totaalinen juomakielto, mikä kyllä pitää.
Pregabaliini ei sinänsä muuten ole kovinkaan toksista elimistölle, viihdekäyttö on todennäköisesti paljon iisimpi tymäys sisäelimille kuin vaikkapa 24-pack olutta vuorokaudessa. Normaali annostukseni 1kps 4x/vrk ja usein vielä ruuan kanssa otettuna on ihan turvallinen niin fyysisesti kuin motorisen/kognitiivisen suorituskyvynkin osalta. Eihän sitä mulle muuten määrättäisi.
Paljonhan sitä lääkettä on demonisoitu eri artikkeleissa, dokkareissa yms. mutta tässä kohtaa täytyy huomauttaa että se liittyy niissä lähestulkoon aina vahvan opioidin kuten Subun buustaamiseen, ja silloin yliannostus on ihan oikea riski. Mä taas en ole koskaan kyseiseen paskaan koskenut, joten mielestäni ainoa pieni riski Lyrican annostelussa ominpäin on krampit, mutta niihinkin auttaa kätevästi taustalla tuo paniikkihäiriölääkkeeni Rivatril. Ja luulen, että niihin kramppeihin vaaditaan ihan kunnon norsunannoksia, tyyliin reilusti yli pari grammaa keralla, siinä missä mä kikkailen jollain 150-900mg kerta-annoksilla, ja pitkällä aikavälillä se ~600mg/vrk neljässä osassa kuten reseptissä lukee.
Kimi Räikköstä lainatakseni: "Just leave me alone, I know what to do!" 😁
Asian moraalisesta puolesta voi toki olla montaa mieltä, mutta ainakaan se ei tee mua niin käsittämättömän tyhmäksi ja välinpitämättömäksi kuin alkoholi. Eihän joku promillen humala alkoholistista ulospäin näy, mutta siinä sitä olisikin ollut selittämistä jos vaikkapa äitini, asiakkaiden tai eksäni ollessa kyydissä olisi jotain sattunut 😬 Puhumattakaan suojateistä, risteävistä pyöräteistä yms. Onneksi se juominenkaan ei tehnyt musta mitään tyhmänrohkeaa kuskia, vaan päinvastoin pyrin (onnistuneesti) keskittymään ajamiseen niin hyvin kuin mahdollista ja välttämään vahinkoja.
Nyt jos on ottanut lääkkeensä vähän omalla annostuksella, niin se on itsestäänselvää ettei silloin lähdetä liikenteeseen, vaikka resepti löytyykin omakannasta. Ei siinä paljoa selitykset auta, jos taustapeilissä näkyy valkoinen Octavia, Suomen oma Crown Victoria, ja maailma pyörii, suu on kuiva ja kaikki naurattaa.
Sama koskee myös noita puuhommia, mitä alkuperäinen viestini osaltaan käsitteli. Vaikka työt tuntuu kulkevan normaalia lupsakammin, niin siinä pitää silti muistaa olla varovainen ja huomioida eritoten se tasapaino.
Sydänkohtaus on vähän kaukaa haettua. Todennäköisempää se on am-fetajuuston yms. stimulanttien käyttäjille, mutta ei ole omakohtaista kokemusta ES:ää (Euroshopper energiajuoma) vahvemmista mömmöistä.Disseisback kirjoitti:
Jos napsii lääkkeitä oman fiiliksen mukaan, on varmaan hoitohenkilökunnsn hinesti vaikeaa löytää hoitotaso...
Ehkäpä tykkäät arpomisesta.. kunhan olo oon sinnepäin...Kyllä se sopiva annostus on löytynyt jo monta vuotta sitten, eli on hyvä hoitovaste eikä lähes ollenkaan haittavaikutuksia. Ja toki ne lääkäritkin ovat ymmärtäneet oman maalaisjärkeni, ja sanoneet ettei se nyt tosiaan tunnista ole kiinni. Olen esim. aamukasilta vastaanotolla saattanut todeta, että jätin aamulla Lyrican ottamatta kun olen autolla liikkeellä ja harvoin syön aamulla kovin tukevasti. Ja kerroin että kun olen kotona, niin otan ruuan kanssa todennäköisesti kaksi, sitten kolmannen alkuillasta ja viimeisen nukkumaanmennessä. Lääkärin mielestä ihan hyvin ajateltu, ja hänkin alleviivasi juuri sitä että miten yksilöllisesti eri lääkkeet vaikuttaa eri ihmisiin, ja sanoi että esim. epilepsialääkkeenä aikataulutus on paljon tärkeämpää kuin ahdistuneisuuden hoidossa, vaikka noin pääasiallisesti suositteli pitäytymään hyväksi havaitussa rytmissä.
p234racing kirjoitti:
Kyllä se sopiva annostus on löytynyt jo monta vuotta sitten, eli on hyvä hoitovaste eikä lähes ollenkaan haittavaikutuksia. Ja toki ne lääkäritkin ovat ymmärtäneet oman maalaisjärkeni, ja sanoneet ettei se nyt tosiaan tunnista ole kiinni. Olen esim. aamukasilta vastaanotolla saattanut todeta, että jätin aamulla Lyrican ottamatta kun olen autolla liikkeellä ja harvoin syön aamulla kovin tukevasti. Ja kerroin että kun olen kotona, niin otan ruuan kanssa todennäköisesti kaksi, sitten kolmannen alkuillasta ja viimeisen nukkumaanmennessä. Lääkärin mielestä ihan hyvin ajateltu, ja hänkin alleviivasi juuri sitä että miten yksilöllisesti eri lääkkeet vaikuttaa eri ihmisiin, ja sanoi että esim. epilepsialääkkeenä aikataulutus on paljon tärkeämpää kuin ahdistuneisuuden hoidossa, vaikka noin pääasiallisesti suositteli pitäytymään hyväksi havaitussa rytmissä.
No totta... mä itse en syö lääkkeitä, mutta jos jonkun kuurin saan johonkin, syön kyllä kuuliaisesti ohjeen mukaan.
Mutta varmaan olet oikeassa..No joo. Tuosta viikosta (ja kesän 2021 vastuullisen liikennekäyttäytymisen lauantaista) alkaen lähti käsittämättömän iso pallo pyörimään, mutta asiat on nyt ok kun ollaan kasvotusten puhuttu asiat halki, ja saavuin kuluvalla viikolla paikalle ihan käytännön asioissa, miehisellä leimatulla autollani, ja kärry takana. Kuormalavoilla taisi olla enemmän symbolista arvoa tässä tilanteessa, ja mulla se että otin voiton katsastusinssistä ja Kelan martoista.
Oliko se sitten oikein tai väärin, että pistin ikämiehen tikkaille kun olin lääketokkurassa mutta en ratkennut juomaan enkä suostunut tarvittaessa ajamaan silloin, niin enpä tiedä. Samalla kun puhuttiin yhteisen tutun äkillisestä sairaskohtauksesta (kuolemasta), jolloin pohdin ääneen rokotteen mahdollista osuutta asiaan ja mainitsin niitä futispelaajia yms.
Silloin kävi tosiaan niin että 1 1 = psykoosi ja kesällä luottamus oli Hondan helmoja tai kahta A4 paperia (~300e sähkölasku/kk) ohuempi, ja jouduin hoitamaan joitakin asioita sairauspäivärahan enimmäisajan ja pysyvän työkyvyttömyyspäätöksen välisessä 3kk tyhjiössä ilman oikeutta toimeentulotukeen, lainalla, kun en tarttunut rikokseenkehoittamiseen rahanhankintakeinona. Täsmennyksenä, räikeä painorajojen rikkominen pikkuisella VAG;lla jonka toinen takajousi on todennäköisesti katki.
Nää on näitä. Omantunnonkysymyksiä. Kummipojan pohtiessa jäljelle jääneen maapläntin myymistä luottotietojen säilyttämiseksi. Noh, sanotaanko näin että Trust El Plan. 😁hondakuski kirjoitti:
No joo. Tuosta viikosta (ja kesän 2021 vastuullisen liikennekäyttäytymisen lauantaista) alkaen lähti käsittämättömän iso pallo pyörimään, mutta asiat on nyt ok kun ollaan kasvotusten puhuttu asiat halki, ja saavuin kuluvalla viikolla paikalle ihan käytännön asioissa, miehisellä leimatulla autollani, ja kärry takana. Kuormalavoilla taisi olla enemmän symbolista arvoa tässä tilanteessa, ja mulla se että otin voiton katsastusinssistä ja Kelan martoista.
Oliko se sitten oikein tai väärin, että pistin ikämiehen tikkaille kun olin lääketokkurassa mutta en ratkennut juomaan enkä suostunut tarvittaessa ajamaan silloin, niin enpä tiedä. Samalla kun puhuttiin yhteisen tutun äkillisestä sairaskohtauksesta (kuolemasta), jolloin pohdin ääneen rokotteen mahdollista osuutta asiaan ja mainitsin niitä futispelaajia yms.
Silloin kävi tosiaan niin että 1 1 = psykoosi ja kesällä luottamus oli Hondan helmoja tai kahta A4 paperia (~300e sähkölasku/kk) ohuempi, ja jouduin hoitamaan joitakin asioita sairauspäivärahan enimmäisajan ja pysyvän työkyvyttömyyspäätöksen välisessä 3kk tyhjiössä ilman oikeutta toimeentulotukeen, lainalla, kun en tarttunut rikokseenkehoittamiseen rahanhankintakeinona. Täsmennyksenä, räikeä painorajojen rikkominen pikkuisella VAG;lla jonka toinen takajousi on todennäköisesti katki.
Nää on näitä. Omantunnonkysymyksiä. Kummipojan pohtiessa jäljelle jääneen maapläntin myymistä luottotietojen säilyttämiseksi. Noh, sanotaanko näin että Trust El Plan. 😁Ja korjataan vielä viimeistä kappaletta sen verran, että luottotietojen säilyttäminen oli kai vähän vahva ilmaisu tässä vaiheessa. Maksuhäiriömerkintöjen välttämisestä pikemminkin oli kyse, eritoten kun halusin itse pitää kiinni lottovoitto-sähkösopparini eräpäivistä.
Jos El Plan olisi mennyt puihin, niin silloin olisin ajellut ajoni Vagilla, ja maksanut sen pääoman sekä ne 2kk sähkölaskut (=lainan) pois Hondan katilla ja vanteilla jo ainakin puoliksi. Aina pitää olla El Plan B:kin. Ja myös Uncle B, kenen kanssa yhteistyö on tuntunut pelaavan paremmin kun hän on toiminut kartturinani. Te-palvelujen kautta asiat oltaisiin jatkossa hoidettu kuten yli 10 vuotta noita juttuja ennenkin.
Maapläntin myynti olisi ollut vasta joku El Plan G, mutta huonoimmassa skenaariossa asennoiduin siihen jollain aikavälillä jos sikseen on. Firmaani ja luottotietoja kuitenkin arvostan enemmän ja näen ne arvokkaampina, mutta kun en mikään tappioiden myöntäjä juurikaan ole, niin vaikea pala se olisi ollut silti. Mutta kiitos inflaation ja sen käynnistäjän, olisin säilyttänyt omat kasvoni joka tapauksessa. Lisäksi kohteet joita olisi pitänyt riuhtoa rahan toivossa Vagilla, ovat saattaneet siirtyä joko äidin tai jo pappani aikaisten maakauppojen yhteydessä nykyiselle "omistajalle" tai ainakin hänen periferialla ne ovat jostain 80-luvulta asti levänneet ja siellä saavat ollakin 😂
Näin asiat meni. Omasta lääkeriippuvuudestani tai vähän Alonso- / Macgyverin Jack Dalton tyylisestä tavastani hoitaa asioita, voi olla toki montaa mieltä, mutta ei kusettaja 12 vuotta olisi yrittäjänä tähän mennessä pärjännyt, enkä ennen tuollaista kuoppaa aikuisikäni ansiotuloissa, ole ollut vaivaksi rahallisesti heille tai kenellekään, plus että mut nähtiin suoriutuvan kuoppajaisista (suuremmista kuluista) normaalisti suunnitelmien mukaisesti, mutta silloin mä nyt olin "vain" kännissä.
Enkä edelleenkään mene yksityiskohtiin, mutta karma. 😁
Pikkujuttuja tankata dinomehua 10l/100km kuluttavaan ruostepommiin, kuin havahtua missä järjestyksessä sähkösoppari ja autonvaihto on olleet kelläkin ajankohtaista. Onhan noissa vispilöissä oma ostohintansa, eikä pieni kulutus ole ihan selviö tänä päivänä 😂
He eivät taipuneet kesällä, eivätkä myöskään saaneet pistettyä "psykoottista" lyricanarkkia kaivamaan esiin pappan äkeitä sun muita. Ihan hyviä kuormalavoja sinänsä sain kuluvalla viikolla sovinnon eleenä, ja vaikkei se työkyvyttömyyspäätös täysi vapaalippu ihan kaikkeen ole, niin on niillä b-lausunnoilla oma painoarvonsa millä saa tarvittaessa ihmisiä hiljaiseksi jos keskustelu meinaa mennä rumaksi. Uskoisin että pystymme elämään omien argumenttiemme kanssa, ja isossa kuvassa El Plan toki se tärkein oli, mutta kuten sanottu niin omantunnonkysymyksiä nämä.
Ja vaikka Honda oltaisiin hylätty, niin mä olin kyllä sen verran... harmistunut, että takuuvarmasti olisin teettänyt sen kuntoon ja syönyt vaikka kidneypapuja jonkin aikaa, taikka hankkinut jonkun ihan muun vastaavankaltaisen auton, ja hankkiutunut eroon molemmista nykyisistä. Mutta mitä vielä, noistahan tuli yhtäkkiä voitonpäivän symboleja 😁hondakuski kirjoitti:
Ja korjataan vielä viimeistä kappaletta sen verran, että luottotietojen säilyttäminen oli kai vähän vahva ilmaisu tässä vaiheessa. Maksuhäiriömerkintöjen välttämisestä pikemminkin oli kyse, eritoten kun halusin itse pitää kiinni lottovoitto-sähkösopparini eräpäivistä.
Jos El Plan olisi mennyt puihin, niin silloin olisin ajellut ajoni Vagilla, ja maksanut sen pääoman sekä ne 2kk sähkölaskut (=lainan) pois Hondan katilla ja vanteilla jo ainakin puoliksi. Aina pitää olla El Plan B:kin. Ja myös Uncle B, kenen kanssa yhteistyö on tuntunut pelaavan paremmin kun hän on toiminut kartturinani. Te-palvelujen kautta asiat oltaisiin jatkossa hoidettu kuten yli 10 vuotta noita juttuja ennenkin.
Maapläntin myynti olisi ollut vasta joku El Plan G, mutta huonoimmassa skenaariossa asennoiduin siihen jollain aikavälillä jos sikseen on. Firmaani ja luottotietoja kuitenkin arvostan enemmän ja näen ne arvokkaampina, mutta kun en mikään tappioiden myöntäjä juurikaan ole, niin vaikea pala se olisi ollut silti. Mutta kiitos inflaation ja sen käynnistäjän, olisin säilyttänyt omat kasvoni joka tapauksessa. Lisäksi kohteet joita olisi pitänyt riuhtoa rahan toivossa Vagilla, ovat saattaneet siirtyä joko äidin tai jo pappani aikaisten maakauppojen yhteydessä nykyiselle "omistajalle" tai ainakin hänen periferialla ne ovat jostain 80-luvulta asti levänneet ja siellä saavat ollakin 😂
Näin asiat meni. Omasta lääkeriippuvuudestani tai vähän Alonso- / Macgyverin Jack Dalton tyylisestä tavastani hoitaa asioita, voi olla toki montaa mieltä, mutta ei kusettaja 12 vuotta olisi yrittäjänä tähän mennessä pärjännyt, enkä ennen tuollaista kuoppaa aikuisikäni ansiotuloissa, ole ollut vaivaksi rahallisesti heille tai kenellekään, plus että mut nähtiin suoriutuvan kuoppajaisista (suuremmista kuluista) normaalisti suunnitelmien mukaisesti, mutta silloin mä nyt olin "vain" kännissä.
Enkä edelleenkään mene yksityiskohtiin, mutta karma. 😁
Pikkujuttuja tankata dinomehua 10l/100km kuluttavaan ruostepommiin, kuin havahtua missä järjestyksessä sähkösoppari ja autonvaihto on olleet kelläkin ajankohtaista. Onhan noissa vispilöissä oma ostohintansa, eikä pieni kulutus ole ihan selviö tänä päivänä 😂
He eivät taipuneet kesällä, eivätkä myöskään saaneet pistettyä "psykoottista" lyricanarkkia kaivamaan esiin pappan äkeitä sun muita. Ihan hyviä kuormalavoja sinänsä sain kuluvalla viikolla sovinnon eleenä, ja vaikkei se työkyvyttömyyspäätös täysi vapaalippu ihan kaikkeen ole, niin on niillä b-lausunnoilla oma painoarvonsa millä saa tarvittaessa ihmisiä hiljaiseksi jos keskustelu meinaa mennä rumaksi. Uskoisin että pystymme elämään omien argumenttiemme kanssa, ja isossa kuvassa El Plan toki se tärkein oli, mutta kuten sanottu niin omantunnonkysymyksiä nämä.
Ja vaikka Honda oltaisiin hylätty, niin mä olin kyllä sen verran... harmistunut, että takuuvarmasti olisin teettänyt sen kuntoon ja syönyt vaikka kidneypapuja jonkin aikaa, taikka hankkinut jonkun ihan muun vastaavankaltaisen auton, ja hankkiutunut eroon molemmista nykyisistä. Mutta mitä vielä, noistahan tuli yhtäkkiä voitonpäivän symboleja 😁No on sulla miettimistä, miten hommailet asiasi.
On tässä itselläkin miettimistä, kun ajattelin muuttaa talon lämmitystä hiukan ja laittaa pikkuhiljalleen kellaria. Osittain ihan asumismukavuutta lisäten, osittain saada talosta helpommin myytävä kohde.
Pellettilämmitys yksinään ei ole kovin houkutteleva, joten mietin siihen ilmavesilämpöpumppua. Se tarvitsee etuvaraajan, joten se voisi olla mahdollisimman iso. Saan noin 900/150 litraisen hybridivaraajan sovitettua kellarin ovesta. Lisäksi piikkaan koko kellarin lattia auki ja asennan vesikiertoisen lattialämmityksen sinne. Nykyisen saunan lattian uritan ja asennan sinnekin lattialämmityksen omalle piirille, että se lämpeää kesälläkin ja kuivattaa.
Ainoa ongelma on, että juuri nyt ei tahdo saada ilmavesilämpöpumppuja... mutta sille laitan varauksen. Ja lisäksi voi olla, ettei pellettiäkään saada...se kun tuntuu olevan loppu koko Suomesta nyt. Mutta mätän nyttenkin puuta kattilaan. Kunhan saan sen varaajan asennettua, puullskin lämmittäminen on helpompaa...
Näitä keplotteluja joutuu väliin tekemään, että saa hommat pysymään jollain tolalla. Kuitenkin on hyvä, että mahdollisuuksia on ja että osaa löytää ne. 😁Disseisback kirjoitti:
No on sulla miettimistä, miten hommailet asiasi.
On tässä itselläkin miettimistä, kun ajattelin muuttaa talon lämmitystä hiukan ja laittaa pikkuhiljalleen kellaria. Osittain ihan asumismukavuutta lisäten, osittain saada talosta helpommin myytävä kohde.
Pellettilämmitys yksinään ei ole kovin houkutteleva, joten mietin siihen ilmavesilämpöpumppua. Se tarvitsee etuvaraajan, joten se voisi olla mahdollisimman iso. Saan noin 900/150 litraisen hybridivaraajan sovitettua kellarin ovesta. Lisäksi piikkaan koko kellarin lattia auki ja asennan vesikiertoisen lattialämmityksen sinne. Nykyisen saunan lattian uritan ja asennan sinnekin lattialämmityksen omalle piirille, että se lämpeää kesälläkin ja kuivattaa.
Ainoa ongelma on, että juuri nyt ei tahdo saada ilmavesilämpöpumppuja... mutta sille laitan varauksen. Ja lisäksi voi olla, ettei pellettiäkään saada...se kun tuntuu olevan loppu koko Suomesta nyt. Mutta mätän nyttenkin puuta kattilaan. Kunhan saan sen varaajan asennettua, puullskin lämmittäminen on helpompaa...
Näitä keplotteluja joutuu väliin tekemään, että saa hommat pysymään jollain tolalla. Kuitenkin on hyvä, että mahdollisuuksia on ja että osaa löytää ne. 😁Mä en niinkään ole suurimpien häviäjien joukossa näiden energianhintojen keskellä, mutta yleinen inflaatio ja auton leimaamisajankohta sekoitti suunnitelmia muutamalla viikolla, ja silloin tosiaan oli luottamus lähipiirin kanssa koetuksella. Ja harmi että tuli veronpalautuksia, jolloin vaihdoin öljyt ja havahduin tilanteeseen. Mätkyillä olisin ajellut tyytyväisenä näille viikoille, jolloin päätökset on jo tulleet ja asioita olisi saanut miettiä rauhassa. Ei jäänyt isompaa riitaa päälle, mutta varmasti molemmat kotitaloudet muistamme asian ja itse koen jääneeni henkisesti voitolle, ja lisäksi näyttämään että pitäkää tunkkinne, mä hoidan asiat pankin ja tutun autokauppiaan kanssa jos niin on 😄 Samalla toi kylmä suihku pisti ihan oikeasti kartoittamaan todellista ystäväpiiriäni, ja mähän silloin soittelin esim. exäni kanssa ja pahoittelin esim. joitain pride-juttujen pilkkaamista Mystoryi:ssa jotka hän ohitti ja ymmärsi mun imagonrakentamiseksi ja omien kouluaikaisten perättömien traumojen oikomiseksi. Meillä on hyvät puhevälit kaikesta huolimatta, mikä on sinänsä yllättävää kun lähes kaikkien eksien kanssa on kipinöinyt yleensä enemmän polkujen erkaantuessa, kuin tutustumisvaiheessa.
Voi hyvinkin myös olla, että omat puheeni "El Planista", hehkutukset aikoinaan Helsingin huippukokouksesta ja nykyään Alonson vilunkitempuista, omista rallycross-sikailuista jos sattuu sopivasti kaide tai seinä toisen ajolinjalle jne. ovat aiheuttaneet niin suuren sukupolvien välisen kuilun ja väärinkäsityksen esim. omaa moraaliani kohtaan mitä tulee työjuttuihin tai normaaleihin arjen laskuihin jne. Yrittäjä ja isäntä Alex on aivan eri ihminen, kuin palstan hondakuski tai simupenkissä istuva Alex. 🙄 Näistähän me kasvotusten myös puhuttiin, eri emojien tulkinnoista myös, Aspergeristä jne.
Mutta tällaisia stigmoja voi tulla vastaan, jos on alttiuksia riippuvuuksille ja erehtyy puhumaan omasta henkisestä voinnistaan. Ennen vanhaan haettiin sentään rehellisesti pirtua eläinlääkäriltä.
- Anonyymi
Minäpä paukautin äsken naulan seinään.
- Anonyymi
On se hienoa että voit kotona tehdä töitä jotka auttavat elämään, voidaan kai sanoa että elämällä olisi silloin joku tarkoitus.
Toista se on niillä jotka eivät remppaa tai tee muutakaan asuakseen hyvin, heillä ei ole elämää:)
AV - Anonyymi
Moikka ja kiva kun palasit; kai tulee muutakin juttua palstalle kuin Ukraina ja Putinin sota, muuta maailmaa vastaan. Sä sitten meinaat snakarin perustaa saunaasi. Makkaran korvennus kiukaalla; voi helvatti teitä miehiä!
Meillä mä ripustan hirteen jokaisen, joka uskaltaa saunan muuttaa grillin hajuiseksi.
Se haju näet istuu kuin ***** Junttilan tuvan seinässä! Tietää kiuaskivien vaihtoa; jonka nakkikioskin pitäjä joutuu tekemään, jotta mä rauhoitun.
Hiiligrillikin on keksitty, sitä voi myös käyttää ulkona vaikka 30 asteen pakkasessa; taatusti makkaran saa kuumaksi siinäkin, ja juttujen mukaan paremman makuisen kuin kiukaalla paistetun.
Mä tästä lähden syömään lämmintä mustikkapiirakkaa ja kylmää maitoa, jälkiruokana.
Systeri nappasi hetki sitten piirakkapellin uunista ulos, työpöydälle.
terveisin trollikka- Anonyymi
Et sitten ole kuullut alumiinipusseista jota toimivat myös saunan kiukaalla?
Rento asento ja anna makkaroiden kypsyä ja pidä huolta vain siitä että se pussin suu on taiteltu kolminkeraisesti tiiviiksi eikä kukaan puhkaise pussia. Ihan vain vinkiksi, riittää 12-15 minuuttia ja käännä puoli, toiset 12-15 minuuttia ja tee salaatti. Helppoa ja siistiä.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten ole kuullut alumiinipusseista jota toimivat myös saunan kiukaalla?
Rento asento ja anna makkaroiden kypsyä ja pidä huolta vain siitä että se pussin suu on taiteltu kolminkeraisesti tiiviiksi eikä kukaan puhkaise pussia. Ihan vain vinkiksi, riittää 12-15 minuuttia ja käännä puoli, toiset 12-15 minuuttia ja tee salaatti. Helppoa ja siistiä.
AVJoo, kyllä tunnen alumiinipussit, ja niiden kestävyyden! Sen verran monta kertaa olen saunan kiuaskiviä pessyt, huonolla menestyksellä. Ei auta kuin pestä aivan uudet kivet ja vaihtaa kokonaan kiuaskivet. Meillä aina niin kätevä ja pätevä äijä porukka, mökillä usein tuon snakarin järjestivät... oli niin mukavaa syödä joko pukuhuoneessa tai terassilla siinä saunan edessä kuumaa makkaraa ja juoda olutta.
Mökillä oli hiiligrilli sekä kaasugrilli, mutt saunan kiukaalle piti makkara pussi panna lämpeemään. Löylyvesiä heittivät taatusti myös sen alumiini pussin päälle, jossain vaiheessa käänsivät pussin, ja jollei se siinä vaiheessa hajonnut niin ainakin pois otossa se repesi; USEIN. Mä henkilökohtaisesti en oikein tykkää makkarasta, enkä varsinkaan saunassa. Otti päähän siivota miesväen sotkuja kymmenkunta kertaa kesässä, sillä kukaan heistä ei taatusti siivonnut saunaa. Haju ei haitannut heitä!
Nyt mulla on oma pihasauna kaupungissa; eikä taatusti kukaan mene grillaamaan saunaan yhtään mitään. Mä en kertakaikkiaan suvaitse sitä ja olen sen yleiseti ilmoittanut; sanomiset mun saunassani loppuvat siihen, jos sauna haisee snakarille. Ulkovajassa on hiiligrilli sekä säkillinen lehtipuuhiiliä: käyttäkööt sitä ja makkarat saa syödä katoksen alla, mieluummin ei pukuhuoneessa. Yhtään ainoaa makkaran kuorta tai paperinpalaa ei pukuhuoneesta saa löytyä, eikä makkaran katkua.
Ps. Mä tykkään kyllä Tapolan verimakkarasta ja Poutun palviryynäristä, mutt siihen se loppuu mun makkaran syöntini... enkä mä syö saunassa, vaan ulkosalla useimmiten grillikatoksessa. Makkarakeittoakin otan lautaselle ja syön hyvällä ruokahalulla, mutt ainuttakaan makkaranpalaa en keitostani syö, jos sellainen sinne on eksynyt joukkoon.
"Vian ei tarvitse olla suuren, mutt kun se on päässä, niin seuraukset näkyy ja kuuluu!"
Faijan aforismi minusta!
trollikka Ulksaunassa voi vetää vaikka mahorkkaa ja sä et tietäis mitään 2 viikonkaan päästä siitä. 😄
Mut kiva että oot vielä täällä. 😄👌
- Anonyymi
minun mielestäni todella venäläiset ovat tehneet si iiliuhreja kun huomiooi mitä beurw-doecw KÄYRWRRY.
Tää niin sopii minuun...
https://youtu.be/l5Me9bhVc2Q
En jaksa olla yhdessä paikassa ja kiinnosta vaan yks ihmiben.. 😄- Anonyymi
Voi tulla monia pistoksia sitten jos keskustelee sairaanhoitajien kanssa lätkästäkin hu ikseen..
- Anonyymi
aika jooh hyvää sitten kun toisen sairaanhoitajan kanssa keskustelee jääkiekosta ja toinen pistää pikeillä :D
Hyvää shittiä..
https://youtu.be/fuJ82mDo0-Q
Tykkään... nyt justViimeinen sana...
https://youtu.be/DFQVbP0FBu8
Mun sana viimeinen on... haluun...Joutuuko saatana seisomaan?
https://youtu.be/vsqtE2jHCis
Ehkäpä?HALiMONSTERi kirjoitti:
Jos helvetti on täynnä, siirtyy seuraavaan portaaliin. :"D
Tuskimpa saatana seisomaan jää...
https://youtu.be/QhhT0tBPM-I
Ei pidä niin tosissaan ottaa kaikkea, tai ei näe.. 😉
Juuh...
https://youtu.be/qLEEwB3oos8
Näin teen hiljallalleen...- Anonyymi
Käy hitaalla kuin helvetian klo, jätätättäätää 10 min per lyrica 150 gr
Hilipatijoo
https://youtu.be/PuOPDwMs8oo
Täälänen...Juuh...
https://youtu.be/_X68awrKTGc
Örf.... 😄Mitä? Tapaski Bideeni rasbuuttinin oikeesti?
https://youtu.be/NJh5idlanrc
Raa raa raps Putin raapi niinkuin raps Putin...- Anonyymi
Sinkkujen sivuun sopivaa aihepiiriä, Piti In, Oy Out:''D
Anonyymi kirjoitti:
Sinkkujen sivuun sopivaa aihepiiriä, Piti In, Oy Out:''D
En kerennyt tsekkaa..
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
S.. Perään.
Hyvinkin just niin :''D
Prön pröm!!!
https://youtu.be/gD1QqYiZ3kQ
Prääääm ja prääämmmm.Tilipäivä!
https://youtu.be/gPiZKFNHDTc
Kake vtun Randelin! Wouw! Ja whuu!No hitto voi voi .
https://youtu.be/SXuopIzWE4U
Js kättä housuun...😄No hitto ja voi vo
https://youtu.be/SXuopIzWE4U
Ja kättä housuun.. .- Anonyymi
Nyt kuule mennään sillä millä aloitit ja joku täällä jo linkannut
Ähttps://youtu.be/NuHFvgXlEQk
Huomenna yritetään muuta perussinkkuilua:)
- Anonyymi
Siis tämä tähän paras https://youtu.be/t-wFKNy0MZQ
- Anonyymi
Mennään silti https://youtu.be/t-wFKNy0MZQ
- Anonyymi
Höpöttely jatkukoon siis.... mutta joo miten itse jaksanko itse höpötellä tyttöjen kanssa juttuja.
- Anonyymi
Vasta-alkajat täälä hopöttelee. Jos kertoisin, että sain eilen pillua ja join verovapaata pontikkaa, niin ryhtyisivät itkemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasta-alkajat täälä hopöttelee. Jos kertoisin, että sain eilen pillua ja join verovapaata pontikkaa, niin ryhtyisivät itkemään.
Etkö tiedä että sammuneen paneminen rinnastetaan raiskaudeksi, josta saat häkkiä 3 vuotta, joten
Äläpäs leveile, ettei käy Käry!
- Anonyymi
Harri Marstio-Muisto Vain Jää (Only A Fool Breaks His Own Heart)
https://www.youtube.com/watch?v=ytnz80A3XWo&list=RDytnz80A3XWo&start_radio=1&rv=ytnz80A3XWo
Harri Marstio - Balladi Elokuvasta Klaani
https://www.youtube.com/watch?v=celUuYBCwWc&list=RDcelUuYBCwWc&index=1- Anonyymi
Jaa, että Harri Marstiota - Älä kiirehdi
https://www.youtube.com/watch?v=gl5LcbOlzfw&list=RDgl5LcbOlzfw&index=1
trollikka - Anonyymi
Tosi voimakasta :) Ei minun musaa, mutta tunnen tunnelatauksen mikä noihin kätkeytyy. Et turhaan soittele. Toivottavasti tapaat hänet jota noissa ajattelet 👍 muuten ihan hukkaan ajatuksiasi ajattelet😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi voimakasta :) Ei minun musaa, mutta tunnen tunnelatauksen mikä noihin kätkeytyy. Et turhaan soittele. Toivottavasti tapaat hänet jota noissa ajattelet 👍 muuten ihan hukkaan ajatuksiasi ajattelet😉
Hetkinen... en mä kaipaa yhtään ketään! Just tuon miehen äänestä mä pidän ja siitä käsin kosketeltavasta tunnelatauksesta jonka hän pystyy kuulijalleen välittämään.
Yksinkertaisesti, mä olen ihastunut Marstion ääneen ja esitystaitoon.
Marstio oli syntynyt 1957, eli hiukan liian vanha mies olisi mulle! Nykyään jo "siirtynyt ajasta ikuisuuteen" kuten vanhukset asian ilmaisee hienotunteisesti; puhuessaan "pois nukkuneista".
Mimmillä muutoin otsassa iso mustelma. Nousi seisomaan Faijan keinutuolia vasten, ja mä hätääntyneenä kiekaisin hänelle: Mimmi ei älä, ei saa nousta!
Likka kääntyi mua kohden kun kuuli äänestäni ett jokin asia on väärin...
Mä en ehtinyt koppaamaan kiinni, kun hänen otteensa jo irtosi... keinun heilahtaessa hänen liikkuessaan (kääntyessään). Ei viikkoa ettei hän kolhisi itseään. Jääkiekko varusteet kypärineen on kai hankittava tai sitt jonkun on oltava koko ajan vieressä vahtimassa! Mimmillä on kova into nousta seisomaan ja käsillään pitää kiinni mistä milloinkin... pari kolme askelta ja pyllylleen istumaan. Vaipat ovat hyvä pehmuste takamuksille, ei tule vahinkoa persuksiin... mä pelkään käsien ja pääknupin puolesta.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hetkinen... en mä kaipaa yhtään ketään! Just tuon miehen äänestä mä pidän ja siitä käsin kosketeltavasta tunnelatauksesta jonka hän pystyy kuulijalleen välittämään.
Marstio oli syntynyt 1957, eli hiukan liian vanha mies olisi mulle! Nykyään jo "siirtynyt ajasta ikuisuuteen" kuten vanhukset asian ilmaisee hienotunteisesti; puhuessaan "pois nukkuneista".
Mimmillä muutoin otsassa iso mustelma. Nousi seisomaan Faijan keinutuolia vasten, ja mä hätääntyneenä kiekaisin hänelle: Mimmi ei älä, ei saa nousta!
Mä en ehtinyt koppaamaan kiinni, kun hänen otteensa jo irtosi... keinun heilahtaessa hänen liikkuessaan (kääntyessään). Ei viikkoa ettei hän kolhisi itseään. Jääkiekko varusteet kypärineen on kai hankittava tai sitt jonkun on oltava koko ajan vieressä vahtimassa! Mimmillä on kova into nousta seisomaan ja käsillään pitää kiinni mistä milloinkin... pari kolme askelta ja pyllylleen istumaan. Vaipat ovat hyvä pehmuste takamuksille, ei tule vahinkoa persuksiin... mä pelkään käsien ja pääknupin puolesta.
trollikkaVoi ei! Tulee ihan mieleen oma lapsi ja eräs leikkipuistoretki, kun keinuhevonen pikku-ukon päähän potkaisi 😅 järjetöntä että nauran, kun en väliin ehtinyt. Näin äitinä on edelleenkin huono omatunto asiasta, mutta onneksi unen syvyyden tarkkailla selvittiin. Hyvin tuo pikkumies siitä selvisi, taivaalle kiitos.
Mutta pidin musiikistasi todella. Joku musatyhjiö on ollut ilmeisesti tässä välissä ja nautin noista musiikeistasi todella. Jonnekin tuttuun paikkaan ja tuttujen luo niiden mukana seilaa . Kiitos! Anonyymi kirjoitti:
trollikkaOnhan niitä sisäkypäriä muksuille olemassakin, mutta pään luut ei ole vielä luutuneet, se pää on vielä pehmeä ja lisäksi oli muitakin helpotuksia muksahteluihin suojana...
Ja ne muksut vaan joskus lähtee ja nousee jaloilleen... sit mennään...
- Anonyymi
Ei Mimmille luultavasti muuta vammaa tullut kuin mustelma, söi tuossa juuri perunamuusia ja tillilihaa, sekä ½ pientä banaania. Iloinen ja touhuava on;leikkii lattialla ja kiusaa Pojua. Tänään Mimmi nousi seisomaan makkarin ovenkarmista kiinni pitäen... älysin olla varoittamatta häntä, kävin nappaamassa flikan syliini hetkeksi.
Koira halusi Faijan huoneeseen, ett pääsee kiusanhengestä eroon.
Mimmi tykkää vietävästi Pojusta ja klähmii sen turkkia, välillä tukistaakin karvoista.
Poju sietää kyllä Mimmiä ja tukistelunkin, mutt välillä haluaa torkkua rauhassa ja silloin haluaa Emon ja Faijan huoneeseen turvaan sekä oven kiinni.
Tosi fiksu koira mulla on... ymmärtää ja sietää pientä lastakin, poistuu paikalta, jos Mimmi käy liian kovakouraiseksi häntä kohtaan.
On kerran haukautanutkin kovaäänisesti ja Mimmi parahti itkuun, pelästyneenä. Tosin koira oli ehkä pelästyneempi kuin flikka. Poju oli niin pahoillaan, kun Mimmi itki. Nykyään poistuu paikaltaan, koska on nopeampi kinttuinen kuin Mimmi.
Se alkaa olla Mimmi kohta finaalissa, silmät jo syhyää... unettaa näköjään.
Ei ihme, noustiin jo kuuden aikoihin... aamupuuhiin.
trollikkaJoo. Antaa vaan opetella tytön rauhassa... jos kokoajan puuttuu, jää luonnollinen oppiminen huonolle. Iät ajat sitä pienet ihmiset on opetelleet itse.
Kunhan kunnolla jalkautuu, kannattaa vähän tsekkailla vaan minne vaappuu. Portaikot ja myöhemmin ulkona vesiastiat yms. on vaaran paikkoja, mutta kyllä ne kärsii muksahdella oman korkeutensa verran. 😄
Mä kävin ulkoilemassa päivän. Käytiin yhdestä saaresta kaataa puita ammattimetsurin kanssa. Ensin meinasin ihan itse, mutta sit mietin, että sillä on vastuuvakuutus, jos jotain sattuu. Pihapuiden kanssa se on vähän arpapeliä.
Mutta metsuri kaatoi puun isommalla sahalla ja mä lähdin karsimaan puuta. Hän pätki sitten tyvestäpäin ja mä kun sain karsittua puun, jatkoin mihin hän jäi ja pätkin loput, sitten hän olikin valmistellut jo seuraavan. Ja sama uusiks... nyt vaan ajan kelkalla risut kasaan ja pölkyt toiseen. Sit poltan risut ja nuijin pölkyt klapeiks.
Saapahan vähän karkkirahaa ja ulkoilman lisäksi hyötyliikuntaa. 😉👌- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Joo. Antaa vaan opetella tytön rauhassa... jos kokoajan puuttuu, jää luonnollinen oppiminen huonolle. Iät ajat sitä pienet ihmiset on opetelleet itse.
Kunhan kunnolla jalkautuu, kannattaa vähän tsekkailla vaan minne vaappuu. Portaikot ja myöhemmin ulkona vesiastiat yms. on vaaran paikkoja, mutta kyllä ne kärsii muksahdella oman korkeutensa verran. 😄
Mä kävin ulkoilemassa päivän. Käytiin yhdestä saaresta kaataa puita ammattimetsurin kanssa. Ensin meinasin ihan itse, mutta sit mietin, että sillä on vastuuvakuutus, jos jotain sattuu. Pihapuiden kanssa se on vähän arpapeliä.
Mutta metsuri kaatoi puun isommalla sahalla ja mä lähdin karsimaan puuta. Hän pätki sitten tyvestäpäin ja mä kun sain karsittua puun, jatkoin mihin hän jäi ja pätkin loput, sitten hän olikin valmistellut jo seuraavan. Ja sama uusiks... nyt vaan ajan kelkalla risut kasaan ja pölkyt toiseen. Sit poltan risut ja nuijin pölkyt klapeiks.
Saapahan vähän karkkirahaa ja ulkoilman lisäksi hyötyliikuntaa. 😉👌"Antaa vaan opetella tytön rauhassa... jos kokoajan puuttuu, jää luonnollinen oppiminen huonolle. Iät ajat sitä pienet ihmiset on opetelleet itse."
Opettelee vaan sellaisella kiireellä kävelemistä, ett mua hirvittää ja muksahtaa melkein päivittäin. Onneksi ei pahempia loukkaantumisia ole tullut.
Nukuttiin yhdessä päiväunet, Mimmi söi hedelmäsosetta ½purkillista, vaihdettiin vaippa ja lähdettiin ulkoilemaan.
Mimmi istui kärryissään ja Poju kulki talutushihnassa fleksin nokassa; (10m pisimmillään) pääsee vaikka pensaan juurelle kuseksimaan ja lukemaan toisten viestejä. Tunti kului ulkoillessa, ei pitkää matkaa silti tehty aika kuluu; kun Poju lukee viestejä neiti koirilta, ja kirjoittelee omia viestejään. Vankkureita piti kääntää suuntaan jos toiseenkin, kun neiti kurkotteli nähdäkseen sinne-tänne. Mutt oltiinpahan porukalla ulkona ja Mimmillä oli hauskaa kun Poju kuseksi. Hyvin pienestä Mimmi hauskuutuksensa löytää.
Ihanaa, päivällinen oli lämmitettynä ja pöytä katettuna, kun me palattiin kotiin.
Systeri hääri emäntänä ja seuraavaksi tyhjentää kuulemma tiskikoneen, kun astiat ovat puhtaat. Mä menen kohta lattialle Mimmin kanssa leikkimään, Faija ei kauan lattialla jaksa kontata pallon perässä, mimmi heittelee superlontäytteistä pehmeää palloa, jonka hänelle tein. Se ei riko mitään osuessaan ja siitä on helppo tarttua kiinni; rutistuu kädessä puristaen, mutt kierii kuitenkin parkettia pitkin.
Pehmo lelut on helppo tehdä itsekin ja niitä on kiva ideoida. Moikka! Anonyymi kirjoitti:
"Antaa vaan opetella tytön rauhassa... jos kokoajan puuttuu, jää luonnollinen oppiminen huonolle. Iät ajat sitä pienet ihmiset on opetelleet itse."
Opettelee vaan sellaisella kiireellä kävelemistä, ett mua hirvittää ja muksahtaa melkein päivittäin. Onneksi ei pahempia loukkaantumisia ole tullut.
Nukuttiin yhdessä päiväunet, Mimmi söi hedelmäsosetta ½purkillista, vaihdettiin vaippa ja lähdettiin ulkoilemaan.
Mimmi istui kärryissään ja Poju kulki talutushihnassa fleksin nokassa; (10m pisimmillään) pääsee vaikka pensaan juurelle kuseksimaan ja lukemaan toisten viestejä. Tunti kului ulkoillessa, ei pitkää matkaa silti tehty aika kuluu; kun Poju lukee viestejä neiti koirilta, ja kirjoittelee omia viestejään. Vankkureita piti kääntää suuntaan jos toiseenkin, kun neiti kurkotteli nähdäkseen sinne-tänne. Mutt oltiinpahan porukalla ulkona ja Mimmillä oli hauskaa kun Poju kuseksi. Hyvin pienestä Mimmi hauskuutuksensa löytää.
Ihanaa, päivällinen oli lämmitettynä ja pöytä katettuna, kun me palattiin kotiin.
Systeri hääri emäntänä ja seuraavaksi tyhjentää kuulemma tiskikoneen, kun astiat ovat puhtaat. Mä menen kohta lattialle Mimmin kanssa leikkimään, Faija ei kauan lattialla jaksa kontata pallon perässä, mimmi heittelee superlontäytteistä pehmeää palloa, jonka hänelle tein. Se ei riko mitään osuessaan ja siitä on helppo tarttua kiinni; rutistuu kädessä puristaen, mutt kierii kuitenkin parkettia pitkin.
Pehmo lelut on helppo tehdä itsekin ja niitä on kiva ideoida. Moikka!Eli ihan ilmetty äitintyttö, jos on vauhtia niin, että hirvittää. Terve mukula silloin. 😊
Mä nukahdin sohvalle. Laitoin astiat pesukoneeseen ja tuikkasin saunan lämpiimään, jos sais oman pesueen mummon luota kotiin.
Kroppa vähän kyselee, että mitä hittoa tänään tapahtui? 😄 Lie kielikin kipee suussa. Huomisen taidan huilata, mutta maanantaina käyn järjestelee sen tontin... risut yhteen kasaan ja pölkyt toiaeen. Hakkuupölkky kohdalleen jne. Sit tiistaina vois aamusta heti alkaa poltella risuja... niitä poltteleekin helposti päivän. Sit saakin naksutella loppuviikon niitä klapeja... osa aikamoisia jytkyjä...🙄
- Anonyymi
Lopultakin neiti väsähti ja mä saan ottaa rennommin illaksi. Kyllä ihminen on hullu; minäkin odotin innolla ett tyttö alkaa liikkumaan lattialla omin avuin. Nyt mä toivon ett pikkasen varoisi intoaan opetella seisomaan ja kävelemään omin jaloin.
Puun pilkkomisesta klapeiksi, käytä rautakiilaa, niin minäkin teen... pääsee helpommalla kun lyö kirveellä pienen loven ja nuijii kiilan siihen hamaralla.
Tänä talvena mä en kyllä ole paljon klapeja pilkkonut. Muutaman halkaistun koivuhalon olen moottorisahalla katkaissut ja pilkeitä tehnyt kirveellä. Muurin lämmittämiseen, muutaman kerran viikossa, siitä peruslämpö talvisin.
Faija ja Mikko ovat yhdessä suurimman osan puuhommista tehneet kahdestaan ja lopulta lämmittäneet saunan saunoakseen yhdessä. Ei miehet oikeastaan ole käyneet missään bubissa, nyt näin tautisena aikana.
Saunakaljan Mikko on käynyt ostamassa naapurissaan olevasta myymälästä, ja tuonut tullessaan. Kerran on jäänyt sohvalle nukkumaan, kaljoissaan ei kyllä lähde mun pihastani ajamaan... Sanoin soittavani poliisit hänen takiaan, jos rattiin aikoo. Kyllä siellä saunalla oli tainnut olla myös Faijan Jamaikalainen rommipullo... niin en mä ihan turhasta riemastunut.
Hyvää yötä, kaikille palstalaisille... mä painun pehkuihin, aamulla on taas aikainen herätys!No koitan selvitä ihan kirveillä. Fiskarssin x12;lla isommat pienemmiks ja x7;lla loput pieniks. Yksi tapa on näppärä ja ihan turvallinen niksi... jos ei kerralla halkee, mutta kirves on tukevasti kiinni pölkyssä, niin lyö pölkyllä kirveen hakkuupölkkyyn, niin siihen tulee pölkyn liike-energia ja massa avuksi... usein kyllä lotskahtaa halki... täälläpäin sanotaan, että fiksumpi antaa periksi. 😄
Eikun öitä vaan, mä taidan kanssa luikkia nukkumaan ja luulen, että unikin tulee kyllä. 😊
- Anonyymi
Naisen kidutuskellari?
Ei, ihan vaan varastotilaa teen sinne ja yhden vessan lisää. Ei se nyttenkään sen kummasemmassa käytössä ole ollut, mutta lattialämmityksen myötä siitä tulee parempi. Voi tehdä umpikaapit ja mikä ettei vaikka bilispöydän hankkia sinne. 😁
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .724184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323020Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3922105Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101206Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111183- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291024- 611012
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111963