käytkö yksityisellä vai julkisella hammaslääkärillä?

Anonyymi

olen käyttänyt lähes aina yksityistä hammaslääkäriä mutta kulut kasvaneet ja olen ajatellut siirtyä julkiselle puolelle. Onko helppoa päästä hoitoon esim. Espoossa, kauanko saa odottaa tarkastukseen pääsyä?

6

82

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole espoolainen niin etten vastaa kysymykseesi mutta muuten vastaan.
      Olen myös käyttänyt aina yksityisiä, on sinne huvennut.
      Tänään kävin kunnallisella hammas-hygienistillä. Milloinkaan en ole saanut niin kattavaa ja täydellistä puhdistusta. Samalla hän kertoili ikenieni kunnosta kohta kohdalta. Tuli luottavainen olo. On ollut yksityisellä jo minkälaista rapsuttajaa kovalla hinnalla. Niin että mene vaan sinäkin kunnalliselle.

    • Anonyymi

      Olen hammaslääkärinä sekä julkisella että yksityisellä eli nähnyt molemmat puolet. Omat hampaat hoidan yksityisellä, ei tarvitse kahdesti miettiä. Toki sielläkin pitää hieman valita kenelle menee hoitoon.

      • Anonyymi

        voitko perustella vielä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voitko perustella vielä...

        Kahdesta isosta kaupungista on kokemusta. Pääsääntöisesti yksityisellä hoito menee niin kuin pitääkin. Laatu on hyvää. Julkisella hoidot venyvät, aina. Julkisella on tullut vastaan paljon enemmän tilanteita, joissa hoito on tehty hieman vajaasti ja "sinnepäin". En tiedä onko taustalla se, että potilaita on aina, liikaakin, jolloin ei tarvitse yksittäisiin panostaa samalla tavalla, vai onko kyseessä jotain muuta. Toki poikkeuksia löytyy molempiin suuntiin, mutta selkeästi tämän kaltaisia tapauksia on tullut vastaan enemmän.

        Yksityisellä panostetaan myös ammattitaitoon ja jatkokoulutuksiin yms. enemmän. Kärjistettynä esimerkki (joka toistuu oikeassa elämässä): ulkomailta tullut hammaslääkäri, jolla on vielä puutteita kielitaidossa ja tekee osan toimenpiteistä ok-tasolla, muttei kuitenkaan täysin vastaavasti suomalaiseen kollegaan verrattuna. Tämä hammaslääkäri ei pärjää yksityisellä, julkisella voi toimia pitkäänkin. Ei siellä kukaan kontrolloi, meneekö hoito täysin oikein, jos ei selkeää isoa virhettä tee. "Harmaalla alueella" on paljon asioita.

        Pidän myös siitä, että yksityisellä voidaan tarjota muutakin kuin se minimihoito. Esim. takahampaan laaja muovipaikka ei ole hyvä ratkaisu monelle. Keraamista täytettä ei julkisella monesti laiteta, lähes koskaan ei edes ehdoteta.

        Ja vielä se, että yksityisellä hammaslääkärit viihtyvät keskimäärin paljon paremmin. Siellä ei ole samanlaista kankeutta ja rajoituksia, mitä julkisen puolen byrokratia aiheuttaa. Uskon, että viihtyistä työpaikka myös näkyy lopputuloksessa.


    • Anonyymi

      julkisella.Halvempi ja samalla tavalla se hammaskivi rapsutetaan pois.Ja röntgenkuvat ei maksa julkisella paljoa.Minulla ei ole siis ollut koskaan reikiä hampaissa.Kuulemma alkavia reikiä alahampaissa mutta ei ole tarvetta ollut paikata.Pitäis varata aika taas julkiselle puolelle hammaskiven poistoon.

    • Anonyymi

      Harkitsen paluuta yksityiselle. Aiemmin kävin vuosia samalla yksityishammaslääkärillä, oli oikein mukava ja hoito hyvää, mutta aina jaksoi huokailla, kuinka huono purentani oli ja niin edelleen. Päätin kokeilla julkista puolta ja olinkin ihan tyytyväinen. Lopultakin ei natkuttamista kuluneista hampaista! Hommat hoidettiin ja lohkeamisissakin pääsin aika nopeasti hoitoon. Nyt kun on on mennyt useampia vuosia, alkaa jo epäilyttää. Tarkastukset eivät ole samalla tasolla tai yhtä tarkkoja, kuin mitä yksityislääkäri teki. Niihin pääsee myös harvoin, ehkä 7-8 vuoden aikana tarkastettu kolme kertaa, aina eri hammaslääkäri. Nyt viime aikoina on pitänyt myös mennä aina eri hoitoloihin. Pahinta on tunnustaa, että se yksityishammaslääkäri taitaa sittenkin olla oikeassa, kun ennusti että hampaani tulevat romahtamaan. Lohkeamisvauhti on vain kiihtynyt ja vähän väliä on jotain rikki. Myöskään korjaukset eivät kestä, kuukauden päästä taas paikataan samaa hammasta. uudelleen ja uudelleen.
      En tiedä, pitääkö nyt vain ottaa lusikka kauniiseen käteen ja palata sille entiselle yksityiselle, ainakin tiesi mitä teki ja olin yksissä käsissä. Hän arveli, että hampaani kestävät ehkä vajaa kymmenen vuotta ennen kuin ollaan ongelmissa ja juuri näin on käynyt. Yksi hammas on jouduttu poistamaankin. Mitään ei tarjottu tilalle julkisella. Nyt pelkään että iso remontti edessä. Olen vatvonut asiaa jo kuukausikaupalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe