JHL-lakko, lakonalaisen työn tekeminen

Anonyymi

Työskentelen Tampereen kaupungin palveluksessa, JHL:n lakko edessä 29.-30.3. Työyksikössäni suurin osa työntekijöistä on järjestäytyneitä työntekijöitä eli JHL:n jäseniä. Ymmärtääkseni kaikki JHL:n jäsenet ovat osallistumassa lakkoon eli siltä osin tilanne ok. Työnantaja kuitenkin käyttää liittoon kuulumattomia työntekijöitä tekemään sekä omat työvuoronsa että myös lakossa olevien JHL:n jäsenten työvuorot ylitöinä. Perusteena lähiesimies esittää ettei toiminta häiriintyisi. Lakkohan on painostustoimenpide jonka tarkoituksena nimenomaan on aiheuttaa häiriöitä normaaliin toimintaan vai olenko kenties väärässä??

Itse vielä ymmärtäisin sen että liittoon kuulumaton tekee oman työvuoronsa koska hän ei saa lakkoavustusta lakon ajalta. Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta että liittoon kuulumaton työntekijä saa ylityökorvauksia "sabotoimalla" liittoon kuuluvia työkavereitaan. Tokihan liittoon kuulumaton työntekijä voisi kieltäytyä erityisesti tekemästä lakossa olevien työtovereidensa vuoroja ylitöinä mutta ainakin meidän yksikössä nämä kyseiset henkilöt tekevät riemumielin lakonalaisia töitä ylitöinä.

Itse pidän kyseistä toimintatapaa raukkamaisena, mielestäni tällaisessa tilanteessa liittoon kuulumaton työntekijä "myy työkaverinsa rahasta". Uskon että vastaavanlaisessa tilanteessa on muitakin lakkolaisia, kuinka suhtaudutte nyt ja tulevaisuudessa työkaveriin joka omaa etua saadakseen on valmis vesittämään järjestäytyneiden työntekijöiden lakkoa, varsinkin kun liittoon kuulumattomat saavat sentilleen samat palkankorotukset kuin niiden edestä lakossa olevat järjestäytyneet työntekijätkin.

9

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kieltäydy ylitöistä.
      Ylitöitä saa teettää vain työntekijän suostumuksella.
      Lue työaikalain 17 pykälä. Sitä noudatetaan myös Tampereella.

    • Anonyymi

      Jos olet muun SAKlaisen liiton jäsen. Olet lakossa. JHL maksaa lakkoavustuksen.

    • Anonyymi

      Aloittajan tarkennus. Olen siis itse JHL:n jäsen ja osallistun lakkoon.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Työt eivät ole lakossa. Vain jotkut ihmiset.

      Jos eroat liitosta, niin muista varmistaa ansiosidonnainen YTK:n kautta. Pitää kuulua työttömyyskassaan, että saa ansiosidonnaisen. Liitoilla ei ole ansiosidonnaisen kanssa mitään tekemistä. Ansiosidonnainen maksetaan valtion budjetista kassan kautta. Se on riippumaton siitä, kuuluuko liittoon vai ei.

    • Anonyymi

      Tehkää ihmiset töitä vaan.

    • Anonyymi

      Ap kysyy, miten suhtautua järjestäytymättömiin työkavereihin, jotka suostuvat tekemään lakonalaisia töitä ylitöinään. Mun vastaus on, että asiallisesti, mutta ei pidetä vähään aikaan ihan kavereina. Ja ikävät ajatukset pitää kohdistaa esihenkilöön, joka järjestää heidät tekemään ylitöinä lakonalaisia töitä.

    • Anonyymi

      Mikäli lakkoilevat, tulevat lakkovahtien avustusryhmämme, kusiruuttapartioiden ruuttaamaksi siankusella ja lietteellä.
      Suhtautuuko työtoverit sitten asiallisesti kun lakon päätyttyäkin haisevat n 3 viikkoa siankuselle sen käsittelymme jälkeen.
      Kannattaa rikkuriaikeet heittää mielestä ja pysytellä poissa. Kyllä työtä ehtii tekemään lakon jälkeenkin jokainen yli-innokas.
      Ruuttauksen kohteeksi joutuminen lakkoportilla ei ole mukava kokemus.

      Talkoo-Taavetti

    • Anonyymi

      Työt eivät ole lakossa. Töihin menon estäminen on rikos. Liittoon kuuluminen on vapaaehtoista. Suomessa on liittymisen vapaus.

      Kaikille kuuluu samat palkat, on liitossa tai ei. TES koskee kaikkia. Se on se yleisitovuus!

      Ansiosidonnaisen takia pitää kuulua työttömyyskassaan, YTK on suurin kassa. Liitoilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa. Se maksetaan valtion budjetista kassan kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe