Sähköpyörässä mitään järkeä?

Anonyymi

Aattelin ostaa sähköpyörän jotta pääsisin lujempaa mutta huomasin että nopeus rajotus on 25km jota vauhtia pääsen helposti myös normaalilla pyörällä joten onko sen hankkimisessa mitään järkeä?

27

1501

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli pitäskö mun kokoajan kattoa jotaki nopeusmittaria että meneekö vahingossa liian kovaa

    • Anonyymi

      Sähköpyörä on ensijaisesti tarkoitettu huonokuntoisille ja liikuntakyvyn omaaville vanhemmille ihmisille joiden kunto ei ole enään paras mahdollinen.
      Työkuntoiset eivät sähköpyörää tarvitse.
      Yleiskunnon ylläpitäjä on tavallinen vaihteilla tai ilman oleva polkupyörä.

      • Anonyymi

        Et ole paljoa aiheeseen perehtynyt näköjään. Sähköavusteinen pyörä on turva, kun lähtee tekemään pitempiä matkoja, joista ei aina tiedä minkälaisia haasteita matkan varrella tulee vastaan, yllätyksiä, jotka syö energiatasoja. Yhdellä latauksella jopa yli 1000km, kun avustusta käyttää vain vähän.

        Oleellista on, et sähköavusteisuuden laittaa aktiiviseksi vain suurissa ylämäissä tai pitkän matkan rasituksessa, kun omat energiatasot käyvät vähiin (turva). Keli muuttuu esim. tuuliseksi ja tulee peltoalueita, joissa tuuli on vastainen. Pyöräily tuntuu enemmän nautinnolta tämän turvan myötä.

        Nämä ovat asioita, mitkä voi toisilla vesittää halun lähteä pyöräilemään pitempiä lenkkejä, kun haasteet matkalla voivat yllättää ikävällä tavalla, sähköavusteinen pyörä poistaa tällaiset pelot. Itse tein monta 80 km lenkkiä viime vuonna, joista monet lenkit olisi voinut jäädä tekemättä ilman sitä turvaa, jonka sähköavusteisuus antoi itselle.


    • Anonyymi

      Sähköpyörässä on paljon järkeä jos on lihasheikkoutta. Sähköpyörä on ensisijaisesti liikkumista avustava jos on jotain kremppaa että normaali pyöräily ei onnistu.

      • Kannattanee hieman enemmän tutustua myytäviin malleihin, niitä ostaviin henkilöihin ja niiden eri käyttötarkoituksiin.

        Saatat jopa yllättyä jos olet avarakatseinen asian suhteen.
        Vuonna 2020 Suomessa myytiin noin 31 000 sähköavusteista pyörää ja ennakkotietojen mukaan vuoden 2021 myynti oli jopa noin 35 000 pyörää, vaikka alaa riivaa krooninen saatavuusongelma pyörien suhteen.
        Sähköavusteisten pyörien euromääräinen myynti alkaa olemaan jo yli 30%:a koko suomen uusien polkupyöpyörien myynnistä, joten kyseessä on erittäin merkittävä osa tämän hetken pyörämarkkinoita.
        Sähköavausteiset pyörät ovat lyöneet itsensä läpi lähes kaikissa eri käyttösekmenteissä ja niitä ei voi enään mitenkään lokeroida vain tiettyyn käyttöön.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattanee hieman enemmän tutustua myytäviin malleihin, niitä ostaviin henkilöihin ja niiden eri käyttötarkoituksiin.

        Saatat jopa yllättyä jos olet avarakatseinen asian suhteen.
        Vuonna 2020 Suomessa myytiin noin 31 000 sähköavusteista pyörää ja ennakkotietojen mukaan vuoden 2021 myynti oli jopa noin 35 000 pyörää, vaikka alaa riivaa krooninen saatavuusongelma pyörien suhteen.
        Sähköavusteisten pyörien euromääräinen myynti alkaa olemaan jo yli 30%:a koko suomen uusien polkupyöpyörien myynnistä, joten kyseessä on erittäin merkittävä osa tämän hetken pyörämarkkinoita.
        Sähköavausteiset pyörät ovat lyöneet itsensä läpi lähes kaikissa eri käyttösekmenteissä ja niitä ei voi enään mitenkään lokeroida vain tiettyyn käyttöön.

        Lähes ainoa laji jossa ei haeta keveyden kautta helpotusta (keventämiseksi sähköavustusta voidaan kai sanoa) on painon nosto. Oma pyöräni on raskas, kaiketi jossakin 18 kilon paikkeilla (?), Pelago kaikilla teräksestä tehdyillä lisukkeilla ja se painaa sen 18 kiloa vain keväällä, syksyllä enää 12. 😂


    • Anonyymi

      Sähköpyörä (25 kmh rajoitettu) ei tosiaan ole mikään nopeaan ajoon tarkoitettu ja kun sähköavustus lakkaa niin poljinvastuksen tuntee vielä vaikka kehitystä parempaan on moottoreiden sisäisen voimansiirron osalta tapahtunut runsaasti. Ilman sähköavustusta polkeminen on suurinpiirtein kuin huonokuntoisella napavaihteisella pyörällä ajamista kovalla pakkasella, eli raskasta. Lisänä on vielä sähköpyörän korkeampi omapaino, yleensä lähes 10 kg luomua painavampi.

      Parhaimmillaan sähköpyörä on mäkisessä maastossa ja vastatuulella hengitys tai muista vaivoista kärsiville. Iäkkäämmille sähköpyörä on myös mainio ja autoon verrattuna hyvin edullinen väline päästä liikkeelle lähialueelle noin 30-60 km säteellä. Luomufillarillakin toki pääsee mutta kynnys on korkeampi, ja jos on esim. tuulinen päivä niin sitten moni jää mieluummin sohvalle telkkaria katsomaan.

      Pyöräilyssä luomu on ehdottomasti parempi vaihtoehto sen hyödyllisemmän terveysvaikutuksensa vuoksi. Luomupyörä on myös pitkäikäisempi koska ei ole itsekseen ikääntyvää akkua eikä muuta vioittuvaa kallista elektroniikkaa.

      • Pitää muistaa että noita sähköavusteisia pyöriä on useammanlaisilla moottoriratkaisuilla.

        Itselläni tosiaan viisi erilaista ja hieman eri tyyppisiin käyttöihin olevaa sähköavusteista pyörää, joita löytyy kolmea eri moottoria.
        Tuossa vanhimmassa jäykkäperämaasturissa on tuo vanhempi Bosch:n Gen 2 Performance moottori, joka on avustus ominaisuuksiltaan ihan kohtuullinen, mutta rakenteellisista ratkaisuista johtuen, sillä ajaminen ilman sähköavustusta on todella haastavaa ja ei kyllä missään mielessä järkevää.
        Sitten kahdessa pyörässäni (Fat:ssä ja täysjousto maasturissa) on tuo uudempi Bosch:in Gen4 Performance CX moottori, joka on noiden sähköavusteisten moottorien parhaimmistoa, siinä rakenne on muuttunut oleellisesti tuosta vanhammasta mallista ja sillä ajaminen ilman sähköavustusta on hieman samanlaista kuin jollain vanhemmalla napavaihteisella pyörällä, eli pystyy kyllä ihan ok. ajamaan ilman avustusta mutta silti ajo on hieman "tahmeaa".
        Sitten kahdessa pyörässäni (erikoiskevyt jäykkäperämaasturi sekä gravel speksattu maantiepyörä) on Fazuan Evation moottori joka on ilman avustusta ajettaessa jo hyvin lähellä "luomu"pyörää sekä moottori ja akkupaketti ovat suhteellisen kevyet.

        Samoin kun syksyllä tein testilenkin kaverin uudella Orbean Vibe H30:llä, joka on varustettu Ebikemotionin X35 takanapamoottorilla ja kevyellä akkupaketilla (pyörän kokonaispaino noin 14kg), niin oikeastaan minkäänlaista ylimääräistä vastusta pyörällä ajaessa ilman sähköavaustusta ei tuntunut.

        Ja mitä noihin painoihin muutenkin tulee, niin ei nuo nykyiset moottori/akku osat nyt ihan 10kg. lisäpainoa tuo VASTAAVAN tyyppiseen pyörään verrattuina, 6-9kg. on ehkä lähempänä.

        Esimerkiksi tuo Fazua Evation moottorilla varustettu Focus Raven2 pyörä (eli jäykkäperä maasturi) painaa sen 16,xxkg jolloin ollaan suurinpiirtein samoissa painoissa kuin joku halpa jäykkäperä marketti maastopyörä, ja vain 3-4kg. painavampi kuin joku keski keskiverto merkkipyörä jossa on jo painoa elettu karsimaan hieman kevyemmillä osavalinnoilla.

        Eli yksi kokemus jostain tietysti sähköavusteisesta pyörästä ei välttämättä kata kaikkia muita pyöriä ja niiden ominaisuuksia.


    • Anonyymi

      Suosittelen varauksetta Fitnordia. Oikein hyvä pyörä, ihan kertakaikkiaan. Ei voi kuin suositella. Pyörä jos ajajakin keräävät ihailevia katseita niin jalankulkijoilta kuin autoilijoiltakin, ja etenkin kauniimman sukupuolen edustajilta voi hymykin irrota, kenties silmäniskun kera. Tyylikäs kokonaisuus näyttää hyvältä parkissa ja liikenteessä, eivätkä vauhdin hurman iskiessä vaihteet kesken lopu! Varmatoimiset jarrut pysäyttävät ripeimmänkin menon luotettavasti kevyellä painalluksella, melkein ajatuksen voimalla. Säässä kuin säässä pyörä rullaa tasaisesti, kun välillä muistaa vähäsen polkea. Ja sitten vain matkaan, kyllä kelpaa ajella.

      • Anonyymi

        Kauniimman sukupuolen edustajat eivät valitettavasti katso sillä silmällä lihasheikkoudesta kärsiviä. Tämä on vain luonnonlaki ja naisiin sisäänrakennettuna. Naiset haluavat vahvoja ja voimakkaita geenejä jälkeläisilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauniimman sukupuolen edustajat eivät valitettavasti katso sillä silmällä lihasheikkoudesta kärsiviä. Tämä on vain luonnonlaki ja naisiin sisäänrakennettuna. Naiset haluavat vahvoja ja voimakkaita geenejä jälkeläisilleen.

        Kauniimman sukupuolen kanssa kun suhauttaa 60km lenkin ja sen jälkeen tietysti yhdessä mennään....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauniimman sukupuolen edustajat eivät valitettavasti katso sillä silmällä lihasheikkoudesta kärsiviä. Tämä on vain luonnonlaki ja naisiin sisäänrakennettuna. Naiset haluavat vahvoja ja voimakkaita geenejä jälkeläisilleen.

        Minu olen jo yli 60v ja jalat on kärsineet työtapaturmassa mutta en hanki sähköpyörää. Lihasvoimalla ja sisulla mennään


    • Anonyymi

      Pääsee niillä lujempaakin mutta niihin pitää hankkia liikennevakuutus.

    • Anonyymi

      Paremman sähköpyörän hinnalla saa kaupunkiliikenteen bussikortin lähemmäs 10 vuodeksi, jolla voi matkustaa 24/7 ( kunnon ajovarusteisiinkin menee messevästi valuuttaa). Pyöräilykausi on vain muutaman kuukauden ellei halua extreemeä ja kokoajan saisi pelätä milloin pyörä varastetaan, sähköpyörät haluttuja varkaiden parissa. Mutta tulee siinä kuntoiltuakin kun ravaa bussipysäkiltä toiselle.

      • Anonyymi

        Täällä Luopioisissa kaupunkiliikenne on vähän heikoissa kantimissa.


    • Anonyymi

      Onhan niissä jos niillä taittaa vaikka työmatkansa. Ei tarvitse hiki otsalla vastatuuleen polkea. Ja talvipyöräilyssä on pari työkaveria kehuneet. Kuntoilun kannalta oma kantani on, että ilman sähköä mennään ja se onkin ainoa syy minulle pyöräillä mielen lepuuttamisen lisäksi. Töihin kuljettaa VR. Mökille auto. Leppoisille retkille lähiympäristöön polkupyörä ilman sähköä.

      • Anonyymi

        Fitnordilla ajaessa mursunkin silavat sulavat ja liikkeet muuttuvat ketteräksi kuin gasellilla. Myös voimaa Fitnordilla ajava saa aimo annoksen lisää - kukaties hän voittaa paikallisen kylätoimikunnan järjestämässä kilpailussa vahvimman miehen tittelin. Sen myötä lisääntyy Fitnordin omistajan suosio myös kauniimman sukupuolen keskuudessa. Suotta ei Fitnord-miehistä puhuta kylien Valentinoina, ja salskeita komistuksia he ovatkin kiitäessään sujuvasti seikkailusta toiseen.


    • Anonyymi

      Maantiepyörällä pääsee lihasvoimalla polkemalla 40-50km/h. Ei tarvinne liikennevakuutusta.

    • Anonyymi

      Onko järkeä ostaa jotain mikä tuottaa suurta iloa? Oma sähköavusteiseni nostaa hymyn huulille edelleenkin, kolmas kesä edessä. Hintaa oli yli 4k mutta pyörä on kaunis ja akku integroitu, ketjujen tilalla on Carbon Drive hihna joten ei tarvitse säätää kädet rasvassa. Hihnan voi puhdistaa vedellä kurasta ja pölystä. 25km/h lakkaava avustus on hieman turhan alhainen mutta itselle on tärkeämpää nauttia polkemisesta kuin mahdoillisimman kovasta vauhdista, tosin pyörä rullaa alamäkeen niin hyvin että yli 50km/h vauhtejakin on tullut kokeiltua. Se alkaa jo olemaan liikaa, vesi valuu silmistä. Turha yrittää leimata sähköpyöräilijöitä lihasheikkoudesta kärsiviksi vanhuksiksi, on muitakin tapoja liikkua kuin hikirunttaaminen mummopyörällä, laittakaa vielä lisäpainoja niihin munamankeleihinne niin johan kunto kasvaa!

    • Anonyymi

      Varmaan se järki on siinä ettei tarvi kitua ylämäissä.

      • Anonyymi

        Kunto ei pääse kehittymään sähköllä kiivetessä joten se olisi aina kitumista. Ylämäen jälkeen tulee aina alamäki jossa sähköpyörä jarruttaa, puhumattakaan tasaisella.


    • Anonyymi

      Pääsetkö myös ylämäessä? Itse on sähköavusteisuus lakkaa toimimasta 25km/h vauhdissa, sit ku laitan sähköavusteisuuden pois päältä voin samalla pyörällä polkea niitä yli 40km/h vauhteja.

      Toki löytyy markkinoilta myös pyöriä, joissa sähköavusteisuus on 45km/h vauhtiin rajattuja, niihin tarvii ottaa myös liikennevakuutuksen, joka maksaa reilu100 euroa/vuosi.

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen nopeusrajoitus??? Sähköavusteisessa ei ole nopeurajoitusta, ainoastaan avustus loppuu 25 kmh:ssa, sen jälkeen saa lihasvoimalla jatkaa vaikka 60 kmh.

      • Anonyymi

        No saahan sitä jatkaa, mutta usein oma kunto tuota vauhdin nostoa rajoittaa.


      • Anonyymi

        Avustuksen rajoitus 25km/h on varsin perusteltu turvallisuuden vuoksi jos on lihasheikkoutta. Avustus koskee vain polkemista mutta hallintalaitteiden käsittelyssä voi ilmetä hankaluutta ja ajopelin hallinta siten epävarmaa.


    • Anonyymi

      Mennäänkö pyöräilemään? ja kaveri tuleekin sähköpyörällä. Sanoin pihassa, että odota. Hain sisältä moottoripyöräavaimen, että nyt voidaan lähteä sille lenkille. Tavan idiootti.

    • Anonyymi

      Onko lihakset niin heikot että ei kestä sähköpyörän haipakkaa menoa?pitääkö sitoa apuköysi että jaksaa polkea?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      220
      1774
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1764
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      323
      1328
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1249
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      129
      1234
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      1223
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1135
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1067
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      67
      1043
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1026
    Aihe