Ei kuulu välttämättä tänne, mutta ajattelin varoittaa. Jäiden lähdön kunniaksi uin oman kotilammen ympäri vappuna. N. 400m. Koko ajan rannan tuntumassa. Melkein pääsin perille, mutta sitten oli pakko kahlata rantaan. Yllätys oli se, että jalat ei enää totelleet. Meni tosi kauan, että sain rähmittyä itseni lämpimään. Vihdoin kun pääsin kotiin oli ruumiinlämpö alle 33.
Melkoinen opetus oli. Aivotkin pätki sen verran, etten muista kaikkea rannallepääsyn jälkeisiä juttuja. Näin harhoja ja autoa en meinannut pystyä ajamaan kun tärisin niin hemmetisti.
Se vielä, että olen koko talven käynyt avannossa pari kertaa viikossa, mutta tuo vedestä ylöstulon jälkeinen voimattomuus ja sekavuus oli yllätys.
Ei kannata kokeilla!
hypotermia
10
3312
Vastaukset
- Häijyläinen
opit ajoissa ja olet vielä varoittamassa muita.
Hypotermia on salakavala tila harhoineen. Olen kuullut, että jotkut kuoliaaksi paleltuneet ovat ilmeisesti riisuneet vaatteita yltään ennen kuolemaansa. (Tämä on päätelty siitä, että ruumiit on löydetty puolipukeisina.) Kehon lämmön laskettua riittävän alas aivot eivät ilmeisesti enää tunnista oikeaa olotilaa, vaan antavat käskyn toimia kuten helteessä.
Kylmä vesi kangistaa nopeasti, ja tähän lämmönhukkaan liittyvään fysiologiseen ilmiöön ei tottuminen - esim. pikaiset avantouinnit - vaikuta.
Eräs siperialaisnainen ui satoja metrejä kylmässä vedessä mutta hän oli koko ajan valvonnassa. Ilmeisesti hänen elimistönsä toimii jotenkin eri tavoin kuin useimman muun. Ja tietysti hän oli ikänsä harrastanut uintia kylmässä vedessä.
Kyllä hän viluiselta näytti avannosta poistuttuaan ja uintimatkan loppuosakin vaikutti tuskaiselta. - suski...
No onneksi sinulle ei käynyt pahemmin ja selvit rannalle saakka....
- paljon elävämpi
Kiitti Suski -:)
Tänään lähdin tunnin treenin jälkeen ja otin siltä lammelta luulot pois.
Nimittäin uin koko lutakon ympäri. Vesi oli 10 asteista, mutta ilma onneksi paljon lämpimämpi kuin vappuna, silloin oli täällä aika vähän yli 0..
Varmaan nupissa jotain vikaa kun piti todistaa itselle, että pystyn siihen.
- taidat olla
Taidat ollla satusetä? Mutta ihan hyvä juttui toi oli, paitsi että tiedä kovinkaan paljoa fysiikasta! Eli lämpöopista? Toi ruumiinlämmön tippuminen 37-33 ei oikein onnistu puolestunnis. Veden pitäis olla -10 asteista ja semmosta vettä ei oo olemassakaan. Joten oot HUUHAAHAHAHHA jätkä!
- aloittaja
Ihmeissäni olen. Miksi tuollaista väität.
Muuta en tiedä kuin että himassa kuumemittari näytti noita.
Jäät lähti ko. lammesta kolme päivää aikaisemmin. Ilman lämpötila oli tuolloin 3.
Vedestä en tiedä, luultavasti 5 - 7.
Pari päivää sitten vesi oli jo melkein 10 astetta.
Uupumistani saattoi edesauttaa uintia edeltänyt n. tunnin kovan puoleinen treeni yli 160 sykkeellä. Spinning-kuntopyörällä, jos kiinnostaa. .
Miksi minä tänne satuja kirjoittaisin? Halusin vain varoittaa toisia.
Ei kannata olla kade, siitä, että meinasi lusikka lentää nurkkaan Eikä siitäkään, että treenaan joka päivä ja tulen uimaan taas seuraavat puoli vuotta oli veden lämpö sitten mitä tahansa. Ei se nyt enää ennen syksyä kylmenemäänkään ala.
Kirjoituksesi ihmetytti minua. - taidat ollalle
Lyö googleen sana hypotermia ja katso siellä, miten ihminen jäähtyy.
Itse et tunnu tietävän kylmän vaikutuksesta mitään.
Jokin tuollainen osoite pitäisi löytyä:
www.suh.fi/ajankohtaista/pelasta_ja_pelastu/hypotermia
- baat
Kylmässä vedessä ei ole tarkoitus uida matkaa, vaan siellä käydään vain pulahtamassa...
Saunassa ei ole tarkoitus olla niin kauan että taju menee, vaan siellä käydään vain ottamassa kunnon hiet ja sitten pois...
Kuka opettaisi suomalaisille nämä perusasiat?
Entä koska viranomaiset puuttuvat avantouinnin ja löylynheiton mm-kisoihin? Ko. kisathan ovat typerää terveyden vaarantamista, ja antavat vaarallisen väärän käsityksen siitä, miten avannossa ja saunassa käyttäydytään.
Seuraavaksi suomalaiset järjestävät varmaan mm-kisat siitä, että kuka pysyy pisimpään veden alla ja kuka hyppää korkeimmasta tornista ilman laskuvarjoa. - make
Joo, kylmä kangistaa. Paitsi munan ;) Mut onhan niitä jotain siperialaisia äijiä, jotka ui jäisessä meressä kilometrikaupalla. Se on mun mielestä jotenkin fysiikan lakien vastaista, mutta niitä vaan on. Onko hyviä selityksiä näille supermiehille? Tuskin vodkaakaan saavat imettyä niin paljon vereen, että toimis jäänestoaineena ;)
- mikko eschner
Kiinnostaisi tietää mikä oli veden lämpö tuolloin. Olemme parin ystäväni kanssa aloittaneet valmentautumisen avantokauteen, ja uimme n.20 min lenkkejä.(vielä toistaiseksi) Viimeksi vesi oli n.13 asteista, ja alkoi jo tuntua hieman oudolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348