Marxin syntymäpäivänä

KrasnajaIskra

Tänään on Karl Marxin - huomattavan filosofin, taloustieteilijän ja yhteiskunnallisen toimihenkilön syntymäpäivä.
Marxin elämänohjeena oli: Minulle mikään inhimillinen ei ole vierasta. Hänen tunnuslauseensa oli: Epäile kaikkea mahdollista.
Näin globaalin kvarttaalitalouden aikoina Marxin monet kapitalismin analyysit ovat entistäkin ajankohtaisempia. Hän oli myös ekologinen ajattelija, jonka kirjallisesta aarteistosta myöskin vihreällä liikkeellä olisi ammennettavaa...
Kaikkien maaiden työläiset, liittykää yhteen!

13

1286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistolleen

      Mutta kymmeniä miljoonia on kuollut hänen nimissään.
      Ei siis paljon positiivista ajateltavaa!

      • t.i.ruskeepaa

        Marxin talous- ja yhteiskuntateoria ei ole diktatuurista tai totalitääristä, eikä se pakota ketään ajattelemaan diktatuurisesti tai totalitäärisesti ja harjoittamaan diktatuurista tai totalitääristä politiikkaa. Tuo on vastuutonta ja fanaattista herjaa, liioittelua ja sivistymättömän viihteellä tyydytetyn moukan puhetta.


      • herra yksilön vapaus
        t.i.ruskeepaa kirjoitti:

        Marxin talous- ja yhteiskuntateoria ei ole diktatuurista tai totalitääristä, eikä se pakota ketään ajattelemaan diktatuurisesti tai totalitäärisesti ja harjoittamaan diktatuurista tai totalitääristä politiikkaa. Tuo on vastuutonta ja fanaattista herjaa, liioittelua ja sivistymättömän viihteellä tyydytetyn moukan puhetta.

        marxin NIMISSÄ on tapettu kymmeniä miljoonia ihmisiä.


      • herra yksilön vapaus kirjoitti:

        marxin NIMISSÄ on tapettu kymmeniä miljoonia ihmisiä.

        Että pääset "tentistä" läpi, huomio seuraava. V.I.Lenin yritti väkisin soveltaa Marx´in
        teorioita maatalousvaltaiseen Venäjään pohtiessaan vallankumousta. Hänen ennenaikaisen kuoleman jälkeen vallan ottanut Josef vääristeli lisää Marx´ia. Emme kai voi Marx´in nimiin
        panna niitä lukemattomia viattomia, jotka tuo vainoharhainen tapatti?
        vom


      • herra yksilön vapaus
        vom kirjoitti:

        Että pääset "tentistä" läpi, huomio seuraava. V.I.Lenin yritti väkisin soveltaa Marx´in
        teorioita maatalousvaltaiseen Venäjään pohtiessaan vallankumousta. Hänen ennenaikaisen kuoleman jälkeen vallan ottanut Josef vääristeli lisää Marx´ia. Emme kai voi Marx´in nimiin
        panna niitä lukemattomia viattomia, jotka tuo vainoharhainen tapatti?
        vom

        enhän minä ole sanonut, että marx itse liipaisimesta veti.

        ja kyllä marxista väkisinkin tunkee mieleen stalinit ja leninit.


    • arnes

      Hieno muistutus! Marxilaisuuden opiskelun hiipuminen
      Sirola-opiston mukana on yksi suomalaisen työväenliikkeen ja myös Vasemmistoliiton suurimpia menetyksiä. Poliittista keskustelua seuratessa törmää yhä useammin vaistonvaraisiin ja epäloogisiin ilmaisuihin ja päätelmiin. VL tarvitsisi mitä pikimmin yhteiskuntatieteellisen opiskelujärjestelmän. Sen ytimenä tulisi olla Marxilainen yhteiskuntateoria.Dialektinen ja historiallinen materialismi.On palattava juurille.

      • Joopa joo! Minä luulen, että maantieteellinen asemamme estää meitä vielä sukupolvien ajan ilman ennakkoluuloja tutustumasta Hänen teorioihinsa. Heittopussina olo Ruotsin ja Venäjän välillä vuosisatoja ei voi olla vaikuttamatta kansan psyykeen.
        vom


      • Kalle
        vom kirjoitti:

        Joopa joo! Minä luulen, että maantieteellinen asemamme estää meitä vielä sukupolvien ajan ilman ennakkoluuloja tutustumasta Hänen teorioihinsa. Heittopussina olo Ruotsin ja Venäjän välillä vuosisatoja ei voi olla vaikuttamatta kansan psyykeen.
        vom

        Haloo Ruskeepää, mitä suomi24-pykälää vastaan sotii viesti :

        Sana "hänen" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella keskellä lausetta. Isoa kirjainta käytetään vain sanan tarkoittaessa jumalaa.
        Kirjoittamalla "Hänen" isolla alkukirjaimella keskellä lausetta tarkoittaessasi marxia olet samalla nostanut hänet jumalaksi - ja marxismin uskonnoksi.

        Marxismi on siis uskonto.

        MOT

        /Kalle, joka ei usko marxin kaikkivaltiuteen


      • Kalle kirjoitti:

        Haloo Ruskeepää, mitä suomi24-pykälää vastaan sotii viesti :

        Sana "hänen" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella keskellä lausetta. Isoa kirjainta käytetään vain sanan tarkoittaessa jumalaa.
        Kirjoittamalla "Hänen" isolla alkukirjaimella keskellä lausetta tarkoittaessasi marxia olet samalla nostanut hänet jumalaksi - ja marxismin uskonnoksi.

        Marxismi on siis uskonto.

        MOT

        /Kalle, joka ei usko marxin kaikkivaltiuteen

        "Hyvä toveri"! Sallithan. Kuten varmaankin tiedät, K.Marx´in suuhun on pantu lausahdus: "Uskonto on oopiumia kansalle". Miten Sinä tulkitsisit tuota minuun, joka ei ole kuulunut minkäänlaiseen uskontokuntaan 40:een vuoteen? Toisaalta sitten kouluaikojen olen lukenut Marx´in ajatuksia suurella mielenkiinnolla, mutta en ole löytänyt yhtään Sinun Jumalasi kirjoitusta mistään opuksesta.Kuten varmaan itsekin tajuat, Raamattu on verrattavissa Kalevalaan mitä faktaan tulee!!
        vom


      • Kalle
        vom kirjoitti:

        "Hyvä toveri"! Sallithan. Kuten varmaankin tiedät, K.Marx´in suuhun on pantu lausahdus: "Uskonto on oopiumia kansalle". Miten Sinä tulkitsisit tuota minuun, joka ei ole kuulunut minkäänlaiseen uskontokuntaan 40:een vuoteen? Toisaalta sitten kouluaikojen olen lukenut Marx´in ajatuksia suurella mielenkiinnolla, mutta en ole löytänyt yhtään Sinun Jumalasi kirjoitusta mistään opuksesta.Kuten varmaan itsekin tajuat, Raamattu on verrattavissa Kalevalaan mitä faktaan tulee!!
        vom

        "Toisaalta sitten kouluaikojen olen lukenut Marx´in ajatuksia suurella mielenkiinnolla, mutta en ole löytänyt yhtään Sinun Jumalasi kirjoitusta mistään opuksesta."

        No et tietenkään löytänyt. Sinähän olet lukenet marxin ajatuksia - ajatuksia, joista uskonto marxismi muodostuu. Marx on marxismin ainoa jumala, jonka tekstit ovat pyhiä ja jonka oppeja ei saa korjailla eikä kyseenalaistaa. Tässä mielessä marxismi täyttää hyvinkin uskonnolle asetettavat vaatimukset. Sitäpaitsi ei hindujenkaan pyhissä teksteissä puhuta mitään kristittyjen Jumalasta miksi siis edellytät Hänestä kerrottavan marxismin perusteoksissa??

        /Kalle, joka on ymmärtänyt marxismin uskonnolliset piirteet jo nuorena miehenä ja siksi ei koskaan sekaantunut siihen lahkoon


      • Kalle kirjoitti:

        "Toisaalta sitten kouluaikojen olen lukenut Marx´in ajatuksia suurella mielenkiinnolla, mutta en ole löytänyt yhtään Sinun Jumalasi kirjoitusta mistään opuksesta."

        No et tietenkään löytänyt. Sinähän olet lukenet marxin ajatuksia - ajatuksia, joista uskonto marxismi muodostuu. Marx on marxismin ainoa jumala, jonka tekstit ovat pyhiä ja jonka oppeja ei saa korjailla eikä kyseenalaistaa. Tässä mielessä marxismi täyttää hyvinkin uskonnolle asetettavat vaatimukset. Sitäpaitsi ei hindujenkaan pyhissä teksteissä puhuta mitään kristittyjen Jumalasta miksi siis edellytät Hänestä kerrottavan marxismin perusteoksissa??

        /Kalle, joka on ymmärtänyt marxismin uskonnolliset piirteet jo nuorena miehenä ja siksi ei koskaan sekaantunut siihen lahkoon

        Ystävällisesti kerro sen opuksen nimi ja mistä sen löydän, jossa Sinun Jumalasi ajatuksiin voisin tutustua?
        vom


      • arnes
        vom kirjoitti:

        Joopa joo! Minä luulen, että maantieteellinen asemamme estää meitä vielä sukupolvien ajan ilman ennakkoluuloja tutustumasta Hänen teorioihinsa. Heittopussina olo Ruotsin ja Venäjän välillä vuosisatoja ei voi olla vaikuttamatta kansan psyykeen.
        vom

        Niinpä niin ! Jos niin ajattelee. Suomen työväenliikkeen historia todistaa vallan muuta. Forssan puoluekokous 1903 ja sen hyväksymä periaateohjelma osoittaa kiistatta, että marxilaisuus oli jo silloin rantautunut maahamme. Se kehittyi ja jalostui sekä levisi proletariaatin keskuuteen melko nopeasti. Ottaen huomioon yleiset ja yksityiset olot.
        Marxilaisuudessa sinänsä ja siihen tutustumisessa ei juurikaan ole maantieteellistä funktiota. Paremminkin voidaan puhua sen maanalaisesta ja etenkin kansainvälisestä funktiosta.
        Suomessa on marxilaisuutta opiskeltu julkisesti ja pelkäämättä tuomiota "isänmaanpetturuudesta" vuodesta 1945.
        Ennakkoluuloja ihmisillä on liki kaikkeen mitä ei tunne. Mihinkään yhteneväiseen kansan psyykkeeseen en usko. Pääoman omistajalla on omansa ja asemansa tuntevalla duunarilla omansa.
        Itse olen huolissani marxilaisen tietotaidon hiipumisesta maassamme ja toivoisin VL:n tuntevan
        piston sydämmessään ja tekevän asialle jotain..


    • arnes

      Marxin hautajaiset pidettin 17.3.1883. Muistopuheen piti hänen ystävänsä ja työtoverinsa Friedrich Engels. Puhe löytyy valittujen teosten kolmannesta osasta. (kaksi sivua) Kannattaa lukea ja ajatella. Ajatella esimerkiksi mihin tämä "tavarauskovainen" ihmiskunta on matkalla.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe