Perinteisen taksin ero Yangoon ja Uberiin

Anonyymi

Vapautuksen jälkeen on tullut käytettyä paljon Uberia ja suurelta osin auton on saanut todella nopeasti. Edellinen Uberkuski kertoi että hän oli ajanut ennen Taksi Helsingin autoa ja suurin ero kyydinvälityksessä on siinä, että Taksi Helsinki jakaa kyydit taksitolpalla odottavalle autolle eikä lähimmälle autolle kuten Uber ja Yango tekee.

Mielestäni aika erikoinen systeemi siinä mielessä että se olisi aika paljon tehokkaampaa että lähin auto ajaisin osoitteeseen jolloin pystyisi minimoimaan sen tyhjänä ajon ja asiakas saisi auton nopeammin.

Jotenkin ajatus siitä ettå kyydin jälkeen ajetaan tyhjänä tolpalle odottamaan kyytiä on aika vanhanaikainen. Onko perinteisissä takseissa todella vahva muutosvastarinta vai miksi ne eivät pysty mukautumaan nykyaikaan? Luulisi että näillä polttoaine hinnoilla autojen tyhjänä ajelu pyrittäisiin minimoimaan.

Jostain syystä nykyaikanene tehokkuusajattelu ja toiminnan optimointi ei ole käytössä perinteisissä takseissa. Heikko tehokkuus pyritään sitten kompensoimaan nostamalla hintoja mikä taas johtaa asiakaskatoon. Onko perinteiset taksit joutuneet kierteeseen mikä lopulta tulee pyyhkimään ne pois kartalta kokonaan?

17

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tolpan kautta jakamisen tarkotus on et kyydit jakautuu tasasemmin autoille. Se on myös kiva et siin saa pienen hengähdystauon ennen seuraavaa kyytiä. Toisekseen ketään ei kiinnosta mitä Uber ja Yango tekee. Ja vaikka nykyinen tapa ei oo ehkä tehokkain mut se on paras ja niin se on aina toiminu hyvin. V*tuttais todella paljon jos oot ollu tolpalla tunnin ja sit kyydit menee autoille jotka sattumalta on just vapautunu lähelle noutopaikkaa.

    • Anonyymi

      Yangon ja Uberin halpuus perinteisiin takseihin nähden ei perustu suinkaan niiden tehokkuuteen, vaan verojen ja maksujen välttelyyn sekä siihen, että monet alustatalouden piirissä toimivat kuljettajat nostavat samanaikaisesti Kelan tukia.

      Toivottavasti seuraavan linkin takaa avautuvassa artikkelissa esitetyt parannukset kaikilta osin toteutetaan harmaan talouden kitkemiseksi maksua vastaan tapahtuvassa henkilöliikenteessä. Näin saadaan kaikki alan toimijat samalle viivalle niin, että periaate
      ”Yhdet markkinat, yhdet pelisäännöt” toteutuu.

      Verottaja iskee hämäriin taksifirmoihin – luvassa isoja ratsioita
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/19a12512-6341-4dc8-a153-dc026f1b0992
      Verohallinnon valvontajohtaja muistuttaa, että käteisen rahan käyttö antaa laittomasti toimiville takseille aina helpon mahdollisuuden välttää veroja.

      • Anonyymi

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        Oi niitä kahinoita kun TJPOravan Ducato oli motitettu. Päät punaiset huusi Kaivokadulla. Ei palaa aika mennyt enää koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        En kannata kommunismia. Siksi kannatan Yangoa ja Uberia. Niissä on ymmärretty kapitalismiin jo vuosikymmenten ajan kuulunut erinomainen periaate ottaa käyttöön myös taksialalla:
        Voitot yksityistetään, tappiot (ja kulut) sosialisoidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kannata kommunismia. Siksi kannatan Yangoa ja Uberia. Niissä on ymmärretty kapitalismiin jo vuosikymmenten ajan kuulunut erinomainen periaate ottaa käyttöön myös taksialalla:
        Voitot yksityistetään, tappiot (ja kulut) sosialisoidaan.

        Köyhät ajelee paskatakseilla, halvalla joo,

        Onks tullu mieleen, et taksarin on elettävä tuloillaan?

        Jos joku haluaa kannnattaa putleria, niin tietysti jango.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät ajelee paskatakseilla, halvalla joo,

        Onks tullu mieleen, et taksarin on elettävä tuloillaan?

        Jos joku haluaa kannnattaa putleria, niin tietysti jango.

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.

        Taksi Helsingin välitykseen pääseminen maksaa tuhansia euroja, Uber taas maksaa "löytöpalkkion" jos joku houkuttelee kaverinsa ajamaan heidän kyytejään.
        Tästä voisi päätellä kaikenlaista. Enemmän asiakkaita ei muuten tarkoita automaattisesti sitä, että myös rahaa tulisi enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.

        Tässä ei ole kyse kilpailusta, ainakaan rehellisestä sellaisesta. "Halpataksit" eivät maksa kaikkia lainmukaisia maksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        Seuraavassa hieman tuoreempaa tietoa taksien valvontaiskun tuloksista:

        Lähes puolet taksiyrittäjistä narahti tehovalvonnassa – verottaja löysi 1,2 miljoonaa euroa pimeitä tuloja
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe861aae-a860-4290-b746-6163e28b3a18
        Valvonnassa havaittiin myös pimeästi maksettuja palkkoja ja työnantajan velvollisuuksien laiminlyöntejä.


    • Anonyymi

      Seuraavassa kohtalaisen tuoretta tietoa viime syksyltä taksiliikenteen tilasta mm. verojen maksamisen osalta:

      Lähes puolet taksiyrittäjistä narahti tehovalvonnassa – verottaja löysi 1,2 miljoonaa euroa pimeitä tuloja
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe861aae-a860-4290-b746-6163e28b3a18
      Valvonnassa havaittiin myös pimeästi maksettuja palkkoja ja työnantajan velvollisuuksien laiminlyöntejä.

      Ja Yangon välityksessä ajavien osalta olisi suotavaa, että Oululaisen kansanedustajan ehdotus Yangon kieltämiseksi Suomessa mm. Baltian tapaan pantaisiin toimeen:

      Kokoomuksen kansanedustaja vaatii Yango-taksien kieltämistä
      https://www.is.fi/autot/art-2000008723010.html?cs=email

    • Anonyymi

      Eräs ero tulee mieleen:
      Kun Yango- ja Uber -taksissa niin kyyditsijä kuin kyydittävä ovat Kelan vakioasiakkaita, heidän on helppo olla samalla aallonpituudella ja välittää toisilleen uusia kikkoja Kelan vedättämiseksi.

    • Anonyymi

      No Uberin kyytejä ajaneena voin sanoa että suurimman osan aikaa toiminta on harvinaisen tehotonta. Noudot ovat suurimmaksi osaksi 5-15 kilometrin päässä, ja kyyti sitten monasti n 10 euroa.
      Uutta kyytiä tarjotaan kyllä jo ennen edellisen loppua ja käytännössä voit hyvin olla liikkeessä 3 tuntia putkeen mutta suurin osa ajasta kuluu asiakkaan luokse ajamiseen.
      En tiedä mitä tarkoitat tehokkuudella mutta tyhjää ajoa Uberin kanssa tulee tosi paljon .
      Vastaavasti rahaa tulee niukasti.

    • Anonyymi

      Itse menen omalla autolla tai kaverin kyydyllä.

      • Anonyymi

        Se on järkevää.


      • Anonyymi

        Mene pois. Kunhan ymmärrät:
        Jos otat, et aja.


    • Anonyymi

      Suomessahan on vapaa elinkeinon hsrjoittamis oikeus

      Paitsi taksit ksrdeöli edelleen

      Asintuntija
      Verohallitusä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe