Perinteisen taksin ero Yangoon ja Uberiin

Anonyymi

Vapautuksen jälkeen on tullut käytettyä paljon Uberia ja suurelta osin auton on saanut todella nopeasti. Edellinen Uberkuski kertoi että hän oli ajanut ennen Taksi Helsingin autoa ja suurin ero kyydinvälityksessä on siinä, että Taksi Helsinki jakaa kyydit taksitolpalla odottavalle autolle eikä lähimmälle autolle kuten Uber ja Yango tekee.

Mielestäni aika erikoinen systeemi siinä mielessä että se olisi aika paljon tehokkaampaa että lähin auto ajaisin osoitteeseen jolloin pystyisi minimoimaan sen tyhjänä ajon ja asiakas saisi auton nopeammin.

Jotenkin ajatus siitä ettå kyydin jälkeen ajetaan tyhjänä tolpalle odottamaan kyytiä on aika vanhanaikainen. Onko perinteisissä takseissa todella vahva muutosvastarinta vai miksi ne eivät pysty mukautumaan nykyaikaan? Luulisi että näillä polttoaine hinnoilla autojen tyhjänä ajelu pyrittäisiin minimoimaan.

Jostain syystä nykyaikanene tehokkuusajattelu ja toiminnan optimointi ei ole käytössä perinteisissä takseissa. Heikko tehokkuus pyritään sitten kompensoimaan nostamalla hintoja mikä taas johtaa asiakaskatoon. Onko perinteiset taksit joutuneet kierteeseen mikä lopulta tulee pyyhkimään ne pois kartalta kokonaan?

17

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tolpan kautta jakamisen tarkotus on et kyydit jakautuu tasasemmin autoille. Se on myös kiva et siin saa pienen hengähdystauon ennen seuraavaa kyytiä. Toisekseen ketään ei kiinnosta mitä Uber ja Yango tekee. Ja vaikka nykyinen tapa ei oo ehkä tehokkain mut se on paras ja niin se on aina toiminu hyvin. V*tuttais todella paljon jos oot ollu tolpalla tunnin ja sit kyydit menee autoille jotka sattumalta on just vapautunu lähelle noutopaikkaa.

    • Anonyymi

      Yangon ja Uberin halpuus perinteisiin takseihin nähden ei perustu suinkaan niiden tehokkuuteen, vaan verojen ja maksujen välttelyyn sekä siihen, että monet alustatalouden piirissä toimivat kuljettajat nostavat samanaikaisesti Kelan tukia.

      Toivottavasti seuraavan linkin takaa avautuvassa artikkelissa esitetyt parannukset kaikilta osin toteutetaan harmaan talouden kitkemiseksi maksua vastaan tapahtuvassa henkilöliikenteessä. Näin saadaan kaikki alan toimijat samalle viivalle niin, että periaate
      ”Yhdet markkinat, yhdet pelisäännöt” toteutuu.

      Verottaja iskee hämäriin taksifirmoihin – luvassa isoja ratsioita
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/19a12512-6341-4dc8-a153-dc026f1b0992
      Verohallinnon valvontajohtaja muistuttaa, että käteisen rahan käyttö antaa laittomasti toimiville takseille aina helpon mahdollisuuden välttää veroja.

      • Anonyymi

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        Oi niitä kahinoita kun TJPOravan Ducato oli motitettu. Päät punaiset huusi Kaivokadulla. Ei palaa aika mennyt enää koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        En kannata kommunismia. Siksi kannatan Yangoa ja Uberia. Niissä on ymmärretty kapitalismiin jo vuosikymmenten ajan kuulunut erinomainen periaate ottaa käyttöön myös taksialalla:
        Voitot yksityistetään, tappiot (ja kulut) sosialisoidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kannata kommunismia. Siksi kannatan Yangoa ja Uberia. Niissä on ymmärretty kapitalismiin jo vuosikymmenten ajan kuulunut erinomainen periaate ottaa käyttöön myös taksialalla:
        Voitot yksityistetään, tappiot (ja kulut) sosialisoidaan.

        Köyhät ajelee paskatakseilla, halvalla joo,

        Onks tullu mieleen, et taksarin on elettävä tuloillaan?

        Jos joku haluaa kannnattaa putleria, niin tietysti jango.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät ajelee paskatakseilla, halvalla joo,

        Onks tullu mieleen, et taksarin on elettävä tuloillaan?

        Jos joku haluaa kannnattaa putleria, niin tietysti jango.

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.

        Taksi Helsingin välitykseen pääseminen maksaa tuhansia euroja, Uber taas maksaa "löytöpalkkion" jos joku houkuttelee kaverinsa ajamaan heidän kyytejään.
        Tästä voisi päätellä kaikenlaista. Enemmän asiakkaita ei muuten tarkoita automaattisesti sitä, että myös rahaa tulisi enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö perinteisiä takseja käyttää säälistä ku ne ei pärjää kilpailussa? Kuluttajat valitsee mitkä yritykset pärjää ja mitkä ei. Vaihda Uberia ajamaan jos et elä taksin ratissa. Uberillä on enemmän asiakkaita suhteessa automäärään.

        Tässä ei ole kyse kilpailusta, ainakaan rehellisestä sellaisesta. "Halpataksit" eivät maksa kaikkia lainmukaisia maksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yli vuoden vanha uutinen. Edellen Yango ja Uber toimii todella hyvin. Taksialan harmaa talous ei ole mitenkään erityisesti alustataloudfirmojen ongelma. Taksialalla on ollut harmaata taloutta aina. Nykyisin varmasti vähemmän kuin 90-luvulla.

        Ja toi taksien pelikirja perustuu ihan täysin junnuliigoista tuttuun ”kaikki saa pelata” ideaan. Ei haluta että tuoreet kuskit jäävät kokeneiden jalkoihin. Samalla tukahdutetaan todellinen kilpailu välityskeskuksen sisällä. Todella vanhanaikainen ja kommunistinen järjestelmä. Miksi kukaan autoilija hyväksyy tämän ylläpitämisen?

        90-luvulla kusetettiin verottajaa ihan huolella kun ei ollut vastaavaa digitaalista seurantaa kuin nykyisin. Moni vanhanliiton autoilija rakennutti kivitalon aikanaan ja voit vaan laskeskella että millä rahoilla ne tehtiin.

        Ja taksarit on sanonut että Yangon ja Uberin halpuus perustuu subventointeihin. Nyt se siis perustuu taas verojen ja lakisääteisten maksujen välttelyyn. Teillä tuntuu olevan niin paljon tietoa Uberin ja Yangon laittomista teoista niin miksi ette ilmoita niitä viranomaisille? Johtuuko se siitä että viranomaisia ei kiinnosta taksien tolppahuhut ja mutu-tieto? Vai ettekö te osaa tehdä ilmoituksia?

        Luulisi että olisi kannattavaa jos kerta saisitte kilpailijan pois liikenteestä. Kyllähän te itkitte myös aikanaan kun TJP-lines ja Orava tuli kilpailemaan tolpille mutta ne sentään saitte pois kun ne toimi lainvastaisesti. Eli Uber ja Yango tuskin rikkoo lakia kun ne toimii jo neljättä vuotta täällä.

        Seuraavassa hieman tuoreempaa tietoa taksien valvontaiskun tuloksista:

        Lähes puolet taksiyrittäjistä narahti tehovalvonnassa – verottaja löysi 1,2 miljoonaa euroa pimeitä tuloja
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe861aae-a860-4290-b746-6163e28b3a18
        Valvonnassa havaittiin myös pimeästi maksettuja palkkoja ja työnantajan velvollisuuksien laiminlyöntejä.


    • Anonyymi

      Seuraavassa kohtalaisen tuoretta tietoa viime syksyltä taksiliikenteen tilasta mm. verojen maksamisen osalta:

      Lähes puolet taksiyrittäjistä narahti tehovalvonnassa – verottaja löysi 1,2 miljoonaa euroa pimeitä tuloja
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe861aae-a860-4290-b746-6163e28b3a18
      Valvonnassa havaittiin myös pimeästi maksettuja palkkoja ja työnantajan velvollisuuksien laiminlyöntejä.

      Ja Yangon välityksessä ajavien osalta olisi suotavaa, että Oululaisen kansanedustajan ehdotus Yangon kieltämiseksi Suomessa mm. Baltian tapaan pantaisiin toimeen:

      Kokoomuksen kansanedustaja vaatii Yango-taksien kieltämistä
      https://www.is.fi/autot/art-2000008723010.html?cs=email

    • Anonyymi

      Eräs ero tulee mieleen:
      Kun Yango- ja Uber -taksissa niin kyyditsijä kuin kyydittävä ovat Kelan vakioasiakkaita, heidän on helppo olla samalla aallonpituudella ja välittää toisilleen uusia kikkoja Kelan vedättämiseksi.

    • Anonyymi

      No Uberin kyytejä ajaneena voin sanoa että suurimman osan aikaa toiminta on harvinaisen tehotonta. Noudot ovat suurimmaksi osaksi 5-15 kilometrin päässä, ja kyyti sitten monasti n 10 euroa.
      Uutta kyytiä tarjotaan kyllä jo ennen edellisen loppua ja käytännössä voit hyvin olla liikkeessä 3 tuntia putkeen mutta suurin osa ajasta kuluu asiakkaan luokse ajamiseen.
      En tiedä mitä tarkoitat tehokkuudella mutta tyhjää ajoa Uberin kanssa tulee tosi paljon .
      Vastaavasti rahaa tulee niukasti.

    • Anonyymi

      Itse menen omalla autolla tai kaverin kyydyllä.

      • Anonyymi

        Se on järkevää.


      • Anonyymi

        Mene pois. Kunhan ymmärrät:
        Jos otat, et aja.


    • Anonyymi

      Suomessahan on vapaa elinkeinon hsrjoittamis oikeus

      Paitsi taksit ksrdeöli edelleen

      Asintuntija
      Verohallitusä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe